Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Emne startet av: kodax på ſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 09:40

Tittel: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: kodaxſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 09:40
https://cleantechnica.com/2020/09/13/non-tesla-electric-cars-can-now-charge-for-free-on-some-european-tesla-superchargers/
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: kodaxſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 09:49
I følge https://insideevs.com/news/443733/tesla-v3-superchargers-charges-other-evs-free/ :
"Tesla reportedly confirmed that it's not intentional, but a bug that has to be patched."
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: turfsurfſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 09:53
Dette diskuteres i en to-tre andre tråder allerede, bl.a batteri day tråden.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: kodaxſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 10:12
Dette diskuteres i en to-tre andre tråder allerede, bl.a batteri day tråden.
Og som jeg skrev i den: "Dette fortjener en egen tråd, både fordi det er svært interessant og fordi det kanskje ikke har noe med Battery Day å gjøre". Diskusjonen hører hjemme her under "Lading av Tesla".
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: hELgenenſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 10:20
ok - da fortsetter vi her :+1:

Det STORE spørsmålet alle vil ha svar på er jo om dette vil gjelde i Norge, og om det vil være slik at Tesla vil endre dagens ladere til også kunne håndtere alle andre biler.
Jeg mener de vil endre dette, kanskje ikke med en gang, men kanskje det kommer fortere enn man tror.
Jeg tror også loven vil gjelde i Norge ganske raskt.
Og jeg tror dette er en forretningsmulighet for Tesla - ikke en trussel slik enkelte Tesla eiere oppfatter det som.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: turfsurfſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 10:21
Dette diskuteres i en to-tre andre tråder allerede, bl.a batteri day tråden.
Og som jeg skrev i den: "Dette fortjener en egen tråd, både fordi det er svært interessant og fordi det kanskje ikke har noe med Battery Day å gjøre". Diskusjonen hører hjemme her under "Lading av Tesla".
Å opprette en ny tråd for å diskutere ting som diskuteres i flere andre tråder samler ikke diskusjonen. Eneste nyttige er å rapportere til moderator og høre om han kan slå de sammen.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: kodaxſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 10:36
ok - da fortsetter vi her :+1:

Det STORE spørsmålet alle vil ha svar på er jo om dette vil gjelde i Norge, og om det vil være slik at Tesla vil endre dagens ladere til også kunne håndtere alle andre biler.
Jeg mener de vil endre dette, kanskje ikke med en gang, men kanskje det kommer fortere enn man tror.
Jeg tror også loven vil gjelde i Norge ganske raskt.
Og jeg tror dette er en forretningsmulighet for Tesla - ikke en trussel slik enkelte Tesla eiere oppfatter det som.
Selvfølgelig er det en forretningsmulighet for Tesla, de må bare finne skjæringspunktet mellom fordelen et unikt ladenettverk gir ift bilsalg og fortjenesten på å selge strøm til andre. Dersom Tesla selv vurderer å gjøre forretning ut av å åpne opp SuC for flere, burde de nok varsle om det i god tid på forhånd, da de jo selger biler med lovnad om unikt ladenettverk.
Det kan vel sammenlignes med strandeiendom vs en utvidet "allemannsrett". Har man egen strandlinje, så er det jo naturlig å gjerne ønske å fortsette med det og ikke måtte åpne opp for at alle andre skal kunne benytte "din" strand. Da blir det både andre folk på stranden du har betalt for, og den økonomiske verdien vil reduseres. For "strandsaken" derimot vil det jo være til det beste å åpne opp for alle.
Det betyr jo ikke at alle Tesla-eiere syns det er en dårlig ide, men selvfølgelig er det en "trussel" for Tesla-eiere.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: Amatørenſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 10:51
Når de først må lage et opplegg for V3 laderene - så må de håndtere fakturering osv.

Litt ny SW, men det er vel Tesla ganske gode i forhold til mange andre, så kunne de ha et system hvor ikke Tesla eiere registrerer seg med Tesla konto, legger inn personopplysninger og betalingskort, velger annen bil, merke, modell, for så å registrere CCS id første gang bilen kobles til (Fastned har jo den løsningen).

Så kan de i tillegg ha informasjon om samtykke til godkjenning av utsendelse av reklame.

Feltene for reklame på epost og SMS kan jo være ferdig avhuket når man registrerer seg. Mange som ikke fjerner ferdige avhukinger ved registrering. Vipps, så har de kanskje noen ekstra potensielle kunder i sin database.


Problemet er som nevnt flere ganger før:

Plasseringen av ladeport.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: kodaxſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 11:18
Kan Musk etter møtet med Volkswagen, i forbindelse med mulig avtale åpnet opp for å sjekke hvordan andre merker håndterer CCS protokollen i en begrenset periode? 🤔

I så fall skaffer han seg mye data i bytte mot noe strøm i stedet for å kjøpe information fra bilprodusenter. I tillegg så får de testet ut sin SW på SuC V3 at den virkelig kommuniserer med andre merker.

Ikke lett å vite hva Musk tenker og planlegger, men en sak er jeg ganske sikker på:

Han er en skikkelig luring. 😉
At det er en test er jo godt mulig.

Alternativt at det er et PR-stunt. Dette genererer jo mye (gratis) reklame for Tesla.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: El-boyſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 12:43
Hvis Tesla tar betalt kommeriselle priser, ala Grønn Kontakt og Fortum etc. hvis/når andre enn Tesla biler lader på Tesla Superladernettverket er jo dette potensielt en "gullgruve" for Tesla. Ved å ta kommersielle priser tror jeg ikke ladenettverket blir nedrent av andre ikke-Tesla biler, jeg tror det ikke blir noe problem i så måte.

Problemet oppstår hvis Tesla åpner for lading til samme lave priser som vi med Tesla biler har. Det vil jo også potensielt bety at bilkjøpere lettere velger ikke-Tesla ved nybilkjøp for så likevel å lade på Telsa ladenettverkt. Jeg liker ikke helt tanken på å få blokkert Superladerene av VW og KIA ...
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: ladovſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 18:44
Dette blir vrient..

For å ta det økonomiske først så har jeg forsøkt å estimere hvor mye en ladestasjon koster per bil, både for Tesla og andre. Ut fra den lille informasjonen som tross alt deles kom jeg til at hver solgte Tesla bidrar med NOK 3k til superladernettet. Ish. Usikkerheten er stor, 2-sifret antall prosent i begge retninger. Nå har jeg lekt med tall på Cirkle K sine ladere og kommet til at ladeprisen de tar er basert på omtrent samme kost som Tesla og nedbetalingstid på 5-7 år.

Der har dere et slags svar. Om Tesla åpner opp for andre kan de tilby en topris-modell med 3000,- for medlemskap og deretter samme pris per kWh som Teslaeiere allerede betaler eller 4-5 kroner per kWh for dropin kunder.


Så må vi vurdere tekniske spørsmål. Hvilke biler skal kunne bli medlem, eller få tilbud om dropinlading? Det at ladehastighet varierer så mye på de andre bilene taler for at dropinlading kommer senere. Om de åpner opp tror jeg det blir satt visse formelle krav og at alle biler som fyller disse kravene vil kunne bli medlem (for eksempel minimum 100kW ladeeffekt)

Ekstra morsomt blir det om Tesla lager roamingavtale med andre ladeoperatører(egentlig burde dette være den 'hellige gral' for hurtiglading). Ideelt sett burde en Tesla kunne lade på Ionity til samme pris som på SuC. Motsatt så burde en Ionity-kunde med 'premium-medlemskap' kunne lade på SuC.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: THEſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 20:49
En mulighet kan jo være at halvparten av ladestolpene er Tesla-only og resterende er tilgjengelig for alle CCS-biler inkludert Tesla. Tesla betaler Tesla-pris og andre betaler markedspris+. F.eks 6,- pr. kWh for andre enn Tesla.

For å ikke lage kaos på ladestasjonen så må parkeingsplassene ved ladestolpene tillatt for alle være ekstra brede for å takle ladelukeplassering både foran, bak, venstre og høyre side.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: El-boyſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 21:38
For å ikke lage kaos på ladestasjonen så må parkeingsplassene ved ladestolpene tillatt for alle være ekstra brede for å takle ladelukeplassering både foran, bak, venstre og høyre side.
Enig med deg der. Slik det er idag er det ikke optimalt.

Uansett mener jeg om Telsa superlader nettverket åpnes for andre ikke-Tesla biler må dette betraktes som Drop-in og prises kommersielt, ala Grønn Kontakt, Ionity, BKK etc. (inkludret også sperreavgiften hvis blokkering etter fullading). For å få "medlemspris" må man ha Tesla. Da han man på en måte åpnet for alle, som jeg ser noen få argumenterer for, uten att det nødvengivis betyr att Superladerene blir nedrent av andre elbiler. Jeg vil tro de fleste vil bruke sin foretrukne lade tilbyder(e) for å bygge på kvantunsrabatten medlemskapet gir.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: Rosstopherſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 22:07
Hvis loven sier at alle nye ladestasjoner må være åpne for alle biler, slik som det står i artikkelen over, så kommer det sikkert også en regel om at man ikke kan ha forskjellige priser avhengig av bilmerke. Tesla klarer sikkert å omgå dette på en måte da, f.eks. som tidligere foreslått at Tesla-eiere får medlemskap inkludert i prisen på bilen og alle andre må betale for medlemskap. Et annet alternativ hadde jo vært pris basert på maks effekt, men da hadde noen få andre biler endt opp med Tesla-priser.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: jkirkeboſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 22:38
En mulighet kan jo være at halvparten av ladestolpene er Tesla-only og resterende er tilgjengelig for alle CCS-biler inkludert Tesla. Tesla betaler Tesla-pris og andre betaler markedspris+. F.eks 6,- pr. kWh for andre enn Tesla.

Da er jeg redd for at de fleste Tesla-eierne fort velger en av plassene for alle først, slik at det er disse plassene som er opptatt. Skal dette fungere må de plassene som alle kan bruke ikke være gratis for de som har fri supercharging, og koste noe mer for de som uansett betaler (f.eks 10% ekstra).
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: TøddiVedderMandag 14. ſeptember 2020, klokken 07:26
Det er vel bare snakk om at nye ladestasjoner må ha 1-2 som er åpen for alle..?
Tesla kan ikke åpne alle til alle, da mister de den største fordelen ved å velge tesla.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: THEMandag 14. ſeptember 2020, klokken 07:46
Hvis Tesla åpner halvparten av ladestolpene for alle biler med CCS-lading på nye stasjoner som bygges fremover (V3), så vil det etterhvert bli et bedre og større nettverk enn de andre kommersielle klarer å/vil tilby. Med inntekter fra eiere av andre biler enn Tesla tror jeg at Tesla kan bygge ut litt større ladeparker der de først etablerer seg, og i tillegg kan de bygge ut flere ladeparker med tettere avstand enn om de bare bygger ut for Tesla.

Personlig er jeg både for og mot at Tesla åpner for andre biler, men den "imot"-siden er rent egoistisk da jeg tror det  kanskje kan føre til litt mer kø på SuC, spesielt når eiere av andre elbiler oppdager hvor pålitelig og overlegent Tesla SuC er sammenlignet med hurtigladere hos andre aktører. Pålitelighet og enkelhet fortsetter selvfølgelig at det blir like enkelt for andre å lade hos Tesla som for oss som har Tesla. Det forutsetter nok at alle som skal lade hos Tesla må registrere seg som kunder og legge inn kredittkortopplysninger før de kan lade. Jeg kan aldri tro at Tesla åpner for andre uten at kommunikasjon mellom bil og lader fungerer uten et tastetrykk på noen lader, app eller liknende.

Jeg vet i alle fall at jeg selv vil benytte meg av Tesla SuC hvis jeg får mulighet til det om jeg bytter til et annet bilmerke. Betalingsviljen for å lade på SuC er også større enn å stå og knote både med start og stopp av lading hos Fortum f.eks. (nevner Fortum spesifikt siden det er de jeg har hatt desidert mest knot og trøbbel med av de kommersielle ladeaktørene.)
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: hELgenenMandag 14. ſeptember 2020, klokken 08:05
Tror mange Tesla eiere har en overdrevet frykt for at andre vil tapetsere ladestolper.
Jeg tror rett og slett at Tesla eiere kjører mye lengre enn andre elbil eiere og følgelig bruker ladenettverket mye mer enn hva andre gjør - og så ekstrapolerer man denne bruken man selv har over på resten av elbilparken. Da er det jo ikke rart man frykter at mange vil strømme til. Jeg har kjørt elbil siden høsten 2013 og har vel hurtigladet 5-6 ganger siden den gang. Jeg har en årlig kjørelengde på ca 35-40.000 km på elbilen.  Det forteller meg at selv med min relativt lange årlige kjørelengde (som stort sett er jobb pendling) - så har jeg ikke behov for hurtiglading. Nå i sommer har jeg reist flere dagsturer på ca 30 mil - uten ladestopp - jeg ser at jeg rett og slett ikke har behov for hurtiglading.  Noen få vil vel kanskje se en mulighet her til å dra på lengre turer nedover Europa med SC nettverk tilgjengelig - men gitt at SC vil prises på lik linje som andre for de som ikke er Tesla eiere (altså Ionity/grønn kontakt osv. pris)  - vel da tror jeg ikke SC vil bli rent ned av alle andre.  Det gir bare mindre rekkeviddeangst for alle elbil eiere å vite at man kan - dersom man skulle ha behov
Tittel: Sv: Tesla Superchargers er blitt tilgjengelig for andre el-biler
Skrevet av: Øyvind.hMandag 14. ſeptember 2020, klokken 09:04
En lader er en lader, uansett hvem som bruker den. Jeg synes det er veldig bra at Tesla har bygget et stort og solid nettverk på egenhånd. Hadde Tesla droppet den jobben eller stengt ned nettverket hadde det blitt komplett kaos på kommersielle ladere.

Med det elbil-markedet vi har i dag (og historisk) har det vært fornuftig av Tesla å tilby andre produsenter tilgang, men med strenge føringer. Andre produsenter har gått sammen om Ionity, men istedenfor å blokkere kommunikasjon blokkerer de heller med pris.

På sikt er jeg rimelig sikker på at Tesla åpner nettverket sitt uavhengig av eventuelle regulatoriske krav. Årsaken til det er at jeg tror de er så gode på ladestruktur at de ikke vil la dette gå fra seg som inntektskilde. Det reduserer incentivet for kjøp av bilen, men jeg huritglader så lite at det ikke vil ha noen stor praktisk betydning for meg. Og Tesla tenker business, så det må friste å bli verdens største energileverandør på veiene i fremtiden.

Når jeg kjørte tur-retur Bergen på en dag ladet jeg på Ionity ved siden av Tesla-laderne i Bergen. Kun en gang på turen hadde det vært en fordel med tilgang til nettverket. Det var på Gol der det var kø på Ionity, men flere ledige på Supercharger. Hadde Supercharger-nettverket vært åpent da hadde jeg kjørt rett til det.

Samtidig - det vil være like frustrerende for Tesla-eiere å se Tesla ladestolper opptatt av eGolf, eUP, Zoe etc som det vil være for Taycan-eiere å se E-tron, EQC, Ipace osv på Ionity mtp evnen til å utnytte kapasiteten.

I følge https://insideevs.com/news/443733/tesla-v3-superchargers-charges-other-evs-free/ :
"Tesla reportedly confirmed that it's not intentional, but a bug that has to be patched."
On topic kan vi da konstatere at det var en feil. Bra strømtyveriet ikke ble særlig omfattende.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: Elbilforum adminMandag 14. ſeptember 2020, klokken 16:36
Her gikk tråden av sporet.

Om Tesla sitt ladenettverk skal åpnes for andre er en interessant debatt.
At de faktisk ved en glipp klarte å gjøre det, viser at de kan det og gjør ikke debatten mindre interessant.

Men at noen, noe prematurt utnyttet den sjansen er ikke en del av debatten i denne tråden.

Jeg har derfor tatt bort side tre og fire i denne tråden.  De er midlertidig lagt inn på sperret område.

MVH

Moderator
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: EllemelleMandag 14. ſeptember 2020, klokken 16:42
"Gruppe for Tesla SuperChargere og andre ting spesifikt for lading av Tesla"

At noen håper at man snart kan lade sin BMW på en superlader, er ikke "spesifikt for lading av Tesla"

Jeg foreslår at du flytter denne tråden ut av dette forumet, slik at vi slipper støyen. Enten ved å legge den på rotnivået i Teslaforumet, eller inn på rotnivået i "Ladeforumet".

Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: AmossMandag 14. ſeptember 2020, klokken 16:54
At noen håper at man snart kan lade sin BMW på en superlader, er ikke "spesifikt for lading av Tesla"

Men det er fortsatt spesifikt for Tesla SuperChagere. Så den hører helt klart med her inne - i alle fall før navneendring.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: EllemelleMandag 14. ſeptember 2020, klokken 16:58
Edit: Beskrivelsen finnes der fortsatt, så da endrer jeg denne meldingen :-)

Beskrivelse av gruppen er:
Lading av Tesla
Gruppe for Tesla SuperChargere og andre ting spesifikt for lading av Tesla


I følge denne beskrivelsen kan man gjerne diskutere Superchargere, så lenge det gjelder spesifikt for lading av Tesla.
Man har til og med brukt ordet "spesifikt". Hvor mer understreket kan det egentlig bli?

Hvis for eksempel Tesla starter en SuperChargerfabrikk hvor de selger SuperChargers til andre aktører, så hører det ikke naturlig inn her.
Hvis noen drømmer om å lade sin BMW på en superlader i fremtiden (dream on), så høres det ikke naturlig inn her.

Dessverre er det jo ikke mulig å blokkere tråder, så jeg må bare leve med varsel hver gang Helgenen finner på noe nytt å skrive om her inne.

Jeg har foreslått at tråden flyttes til det generelle Tesla-forumet, eller det generelle Ladeforumet, siden disse er bedre egnet til denne typen spekulasjoner.

Dette er et forum hvor man henter informasjon om "Lading av Tesla".
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: hELgenenMandag 14. ſeptember 2020, klokken 17:14

En ting er at Tesla klarer å lade andre merker,men klarer de å knytte bil til eier? Er det noe i protokollen til CCS som leser av VIN? Det er jo også av finessene her,nemlig å slippe å rote med f.eks RFID
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: Øyvind.hMandag 14. ſeptember 2020, klokken 17:34
Men nå har Moderator endret beskrivelsen, så nå kan BMW-gjengen fortsette å bruke dette forumet til å kreve sin rett til å lade.
Fasit for trådens første post kom allerede i post 2. Nettverket var ikke åpnet, men en teknisk feil gjorde det mulig for folk å forsyne seg med strøm uten å betale for det. Feilen ble rettet.

Så får det være opp til trådstarter å avgjøre om det er OK å flytte fokus over på fremtidig tilgang og bort fra den tekniske feilen som oppstod.

Jeg tenker det kan være vel så interessant å diskutere hvordan denne feilen kunne oppstå. Var det feil på interne autentiseringsløsninger som slo ut kommunikasjon? Er det failsafe på Supercharger-kommunikasjon som gjør at dersom laderen lokalt ikke har kontakt med sentrale systemer så får en alltid ladet, uansett? Akkurat det har jo vist seg å være et problem på enkelte ladere/ladetilbydere at en ikke får startet lading når kommunikasjon er nede. Med mindre en tidligere har ladet på den laderen med RFID brikke. Med andre ord - lagring av ladedata både lokalt og sentralt.
Mtp. hvor ofte en i praksis kan oppleve nedetid på nettverk sitter jeg med inntrykk av at Tesla har bygget laderne slik at de fungerer uansett om kommunikasjon er oppe eller ei. Det er veldig viktig for opplevelsen av driftsstabilitet for brukerne.
En kunne kanskje kommet til bunns i dette ved å se om betalende kunder i perioden ble fakturert for lading, enten på skjermen i bilen eller på MyTesla siden.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: sjokomelkMandag 14. ſeptember 2020, klokken 17:51

En ting er at Tesla klarer å lade andre merker,men klarer de å knytte bil til eier? Er det noe i protokollen til CCS som leser av VIN? Det er jo også av finessene her,nemlig å slippe å rote med f.eks RFID
Ja. Det har alltid vært en del av protokollen. Man leser av MAC-adressen til nettverkskortet til CCS-utstyret i bilen. Det er sånn FastNed (og andre?) har implementert auto-charge på ladestasjonene sine for over ett år siden.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: hELgenenMandag 14. ſeptember 2020, klokken 17:57

En ting er at Tesla klarer å lade andre merker,men klarer de å knytte bil til eier? Er det noe i protokollen til CCS som leser av VIN? Det er jo også av finessene her,nemlig å slippe å rote med f.eks RFID
Ja. Det har alltid vært en del av protokollen. Man leser av MAC-adressen til nettverkskortet til CCS-utstyret i bilen. Det er sånn FastNed (og andre?) har implementert auto-charge på ladestasjonene sine for over ett år siden.

Supert - rart ikke alle andre gjør det - er bare å registrere vin.nr i appen sammen med kort og det er det.
Det er jo denne enkle opplevelsen som jeg oppfatter som bra med Tesla - og her ligger det visstnok åpent for at alle andre kan gjøre det samme.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: hELgenenMandag 14. ſeptember 2020, klokken 18:02
Men nå har Moderator endret beskrivelsen, så nå kan BMW-gjengen fortsette å bruke dette forumet til å kreve sin rett til å lade.
Jeg tenker det kan være vel så interessant å diskutere hvordan denne feilen kunne oppstå. Var det feil på interne autentiseringsløsninger som slo ut kommunikasjon?

Høres jo nesten ut som at så fort nettverket er nede så er det frislipp. Dvs. SC  registrerer vel sikkert noe, men er man ikke kunde hos Tesla vil det vel bli vanskelig å spore.

Å skal man gjøre det slik at nettverket må ha 100% oppetid for at SC skal fungere så har man et annet større problem vil nå jeg mene. Da kan man jo slå ut alle SC ved å jamme nettverket........

Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: turfsurfMandag 14. ſeptember 2020, klokken 18:53

Å skal man gjøre det slik at nettverket må ha 100% oppetid for at SC skal fungere så har man et annet større problem vil nå jeg mene. Da kan man jo slå ut alle SC ved å jamme nettverket........
Det er faktisk slik hurtigladere fungerte lenge. Over mobilnettverk t.o.m. Vet ikke om alle har offline fallback nå. Det enkleste er jo bare å falle tilbak til gratis lading når offline.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: turfsurfMandag 14. ſeptember 2020, klokken 18:54


Supert - rart ikke alle andre gjør det - er bare å registrere vin.nr i appen sammen med kort og det er det.

VIN nr er ikke det samme som mac addresse dog. Og Mac addresse er lett å spoofe.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: automatMandag 14. ſeptember 2020, klokken 18:56
Hvis man kan skal spekulere i årsak:
Når stasjonen mister nettverksforbindelse, åpner laderen. Betalingsinfo sendes til Tesla i bakkant, når laderen er online igjen, evt via bilens nettverksforbindelse. Siden v2- laderne ikke kommuniserer etter CCS-standarden kan andre biler uansett ikke lade.

Problemet (for Tesla) er at V3-laderne kommuniserer CCS. Når de da går offline, åpnes de for alle, ikke bare Tesla’er. Helt til Tesla tettet dette hullet.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: automatMandag 14. ſeptember 2020, klokken 19:06
Hva er andre bileiere villig til å betale for å få tilgang til superladernettverket?

På de første model S60 måtte man betale for å få tilgang, og mener at det kostet 13000kr. Er det en rimelig pris for tilgang?
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: Electric cars in NorwayMandag 14. ſeptember 2020, klokken 19:15
Automat: et meget godt spørsmål. Hva skal et handshake koste?

Det bør hvert fall ikke være gratis. Men hva er en grei pris?
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: hELgenenMandag 14. ſeptember 2020, klokken 19:23
Skal ikke mene noe om prisen for å kjøpe seg inn fra en eksisterende bruktbil,men en mulighet Tesla kan tenke på er å tilby tilgang til noen produsenter. F.eks kjøper man Taycan så kan Porsche selge med en Tesla aksess også.
Mange muligheter en kan se for seg. Men med veiprising som en funderer å gå over til vil vel mange kanskje kjøre mindre og følgelig ha mindre behov for SUC..i alle fall i Norge. Er mye som kan skje fremover som kan sparke litt  beina under verdien til SC. SC har jo først og fremst stor verdi på lange reiser..
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: Magnus HansenMandag 14. ſeptember 2020, klokken 19:39
Sitat

Tesla co-founder and CEO Elon Musk has said on multiple occasions that the Supercharger network was never intended to be a walled garden. "We're happy to support other automakers and let them use our Supercharger stations," he said during an earnings call in May. "They would just need to pay -- you know, share the costs proportionate to their vehicle usage, and they would need to be able to accept our charge rate or at least our connector, at least have an adapter to our connector. This is something that we are very open to, but so far none of the other carmakers have wanted to do this. It's not because of opposition from us."

Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: knut.aulieMandag 14. ſeptember 2020, klokken 20:36
Sitat

Tesla co-founder and CEO Elon Musk has said on multiple occasions that the Supercharger network was never intended to be a walled garden. "We're happy to support other automakers and let them use our Supercharger stations," he said during an earnings call in May. "They would just need to pay -- you know, share the costs proportionate to their vehicle usage, and they would need to be able to accept our charge rate or at least our connector, at least have an adapter to our connector. This is something that we are very open to, but so far none of the other carmakers have wanted to do this. It's not because of opposition from us."

Jaguar påsto med stor troverdighet at de prøvde å få tilgang til SuC under lanseringen av I-pace. De sa at fra deres side sto det ikke på penger.
Dette har jeg direkte fra en av Europa sjefene i Jaguar, Giles Lentham.

Jeg tror at Elon har skiftet mening litt underveis eller at andre markedsorienterte krefter tar styring på dette. Evt en kombinasjon av disse.

Det som er utvilsomt er at Tesla har på egenhånd bygd superladernettverket fordi de måtte og fordi ingen andre ville gjøre det. Da er det ikke bare å kreve å plugge seg inn i dette nettverket.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: Magnus HansenMandag 14. ſeptember 2020, klokken 20:43
Jeg husker at det var snakk om at Jaguar var interessert. Jeg trodde faktisk diskusjonen strandet nettopp på penger. Men det er interresant informasjon. Jeg tror de gjør en tabbe hvis de åpner opp for andre. Alt for stort konkurransefortrinn for Tesla.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: kodaxMandag 14. ſeptember 2020, klokken 20:43
Kanskje kunder av andre ladenettverk får kjøpe strøm på SuC mot at Teslaer får kjøpe strøm til SuC-pris på deres nettverk:)
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: EllemelleMandag 14. ſeptember 2020, klokken 21:46
Jeg husker at det var snakk om at Jaguar var interessert. Jeg trodde faktisk diskusjonen strandet nettopp på penger. Men det er interresant informasjon. Jeg tror de gjør en tabbe hvis de åpner opp for andre. Alt for stort konkurransefortrinn for Tesla.
Antar at Tesla krevde at Jaguar måtte åpne for at alle med Jaguar kunne lade der, og så måtte Jaguar betale en pris basert på hvor mange som faktisk lader. Hvis 10% av de som lader er Jaguar, så må Jaguar ta 10% av investeringskostnaden (altså 10% av en del milliarder kroner).

Ville nok vært uaktuelt for Tesla å kun ta en pris pr bruker, (type 15 000 kroner for full tilgang) da ville Jaguar hatt en fin ekstratjeneste å tilby kundene, uten at det hadde kostet Jaguar noe i det hele tatt, og uten at Tesla hadde fått noe særlig igjen for det.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: GOSMandag 14. ſeptember 2020, klokken 23:04
Hva er andre bileiere villig til å betale for å få tilgang til superladernettverket?

På de første model S60 måtte man betale for å få tilgang, og mener at det kostet 13000kr. Er det en rimelig pris for tilgang?
Og så kostet det 16900 på S60 noen måneder senere. (Etter prisstigningen i november 2013)

Så en pris i 2020 bør vel være 20.000 eller noe slikt....men den gang var det jo da gratis lading (for langkjøring) så lenge bilden kunne kjøres, så kansje 10.000 nå når en allikevel skal betale for ladningen
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: turfsurfTirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 06:11
Jeg husker at det var snakk om at Jaguar var interessert. Jeg trodde faktisk diskusjonen strandet nettopp på penger. Men det er interresant informasjon.
De måtte vel og endret på lokasjon av ladeporten på bilen. Ikke helt trivielt.
Tittel: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: turfsurfTirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 06:18
Og så kostet det 16900 på S60 noen måneder senere. (Etter prisstigningen i november 2013)
Nå var ikke det bare for tilgang, men gratis lading også. Ikke sammenlignbart.

Årsabonnement vil vel være den mest fornuftige løsningen, og da stiller de seg likt med alle andre sine tilbud hos Ionity. Teslaer bør selvfølgelig fortsatt slippe årsabonnement.


I tillegg burde fabrikantene bidra med en mindre sum pr bil.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: GOSTirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 22:39
Og så kostet det 16900 på S60 noen måneder senere. (Etter prisstigningen i november 2013)
Nå var ikke det bare for tilgang, men gratis lading også. Ikke sammenlignbart.

Og akkurat det skrev jeg jo, e.g. at det var inkludert lading og dermed ikke sammenlignbart....så da er det rart å referere kun halve innlegget og så poengtere noe som jeg også poengterte.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: sfinxernOnsdag 16. ſeptember 2020, klokken 07:57
Dette håper og tror jeg bare var en teknisk glitch fra Tesla.

Det å åpne opp SuC for andre elbileiere utenfor Tesla-familien er et minefelt. For det første så er det et veldig stort etterslep av hurtigladere vs elbiler i markedet i Norge i dag. Jeg ser ikke for meg at Tesla har noen insentiver for å ta på seg rollen med å utvide infrastruktur på egenhånd.

Og ikke minst; se for dere ferietider i Norge der alle SuC hadde blitt tapetsert av elbiler av alle merker - det hadde blitt voldsomt med kødannelse her også, og rett og slett bare blitt et voldsomt irritasjonsmoment for alle parter.
Jeg tror faktisk Tesla hadde tapt kunder i stedet for å fått nye potensielle kjøpere ved å gjøre dette.

Nei, utbygging av ladeinfrastruktur må ligge et annet sted, og helts være regulert med gode tilskuddsløsninger gjennom staten/regjeringen.
Ladestasjoner må bli som vann og brød. De må finnes overalt i stort volum. Cirkle K har mye bra på gang og jeg tror dette bare er i startgropa.

Inntil da, må Tesla suge på den karamellen om at de er den mest attraktive bilprodusenten i dag som kan tilby stressfri lading. Det er der de får mye av kundebasen sin. Å gjøre endringer på dette nå, det ville vært en katastrofe for Tesla.

Derfor tror jeg dette bare er en teknisk glitch og ikke noe mer enn det.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: RævedilterOnsdag 16. ſeptember 2020, klokken 08:33
Eg er for det åpner; bedre lademuligheter er bra, meir inntekter og fleire SUCer. Så får ein heller setje opp 40 eller 80 ladepunkt på dei mest besøkte plassene. Nå er det jo mange Teslaer også som lader med 50kW etter ei stund.
Propitære ladeløysinger og ulike prismodeller er dødfødt i lengden, alle må kunne lade alle steder slik som ein i dag kan fylle drivstoff alle steder.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: ToWalkOrDriveOnsdag 16. ſeptember 2020, klokken 09:08
Var vel gjerne her dette burde stå:

Det er ikke Tesla sin skyld at ikke andre bilprodusenter lar sine bileiere lade på Tesla-stasjoner. Det er fordi de andre bilfabrikantene ikke har ønsket at det skal bli for lukrativt med elbil. De andre har måttet ta hensyn til salg av bensinbiler. Tesla har flere ganger tilbudt gode avtaler, og til en rimelig kostnad, men de andre har ikke vært interessert. Så da legger vi den død :-) Bør vel heller diskutere hvor lang tid det tar før de andre prøver å selge elbiler fremfor bensinbiler, men det skillet begynner vi gjerne å nærme oss. Så langt har forhandlere fått mye mer penger fra produsentene for å selge bensinbiler enn elbiler (ref VW).

https://electrek.co/2017/06/19/tesla-supercharger-sharing-automakers/
Fra 2016:
"Musk said Tesla would still own and operate all of its Supercharger locations and would only ask of other manufacturers to contribute to maintenance and electricity costs based on the usage of their vehicles on the network, but it never happened."

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/
Fra 2018:
"By that Musk means that he's open to allowing other EV manufacturers to configure their vehicles to be able to use the Superchargers. He stipulates that these manufacturers would have to pay their fair share of the costs and would have to either adopt Tesla's plug standard or include an adapter in their vehicles."
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: HandymanOnsdag 16. ſeptember 2020, klokken 14:04
.....Tesla har flere ganger tilbudt gode avtaler, og til en rimelig kostnad, men de andre har ikke vært interessert......
Har du noe mer konkret å vise til?
Jeg har ikke klart å finne noe konkret om hva avtalene Tesla tilbyr inneholder, og heller ikke hva Tesla krever tilbake.
Hvis du sitter på slik info, er det verdifullt for diskusjonen. Hvis ikke er det jo bare subjektive oppfatninger.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: MarzoOnsdag 16. ſeptember 2020, klokken 14:54
Bør vel heller diskutere hvor lang tid det tar før de andre prøver å selge elbiler fremfor bensinbiler, men det skillet begynner vi gjerne å nærme oss. Så langt har forhandlere fått mye mer penger fra produsentene for å selge bensinbiler enn elbiler (ref VW).

Elbilene er som kjent opp til flere ganger dyrere å produsere enn tilsvarende fossil utgave.
Det er derfor ikke så unaturlig at marginene også påvirkes av den grunn..

Forhandlere får ikke penger av produsenter, de kjøper produktene gjennom avtalte priser og selger de til kundene i sine respektive markeder. Kundene betaler til forhandlere og marginene de opererer med justeres ut i fra etterspørsel, og spesielt i Norge også ut i fra avgiftsnivå.

Det du skriver vitner om svært lite innsikt i temaet og du bør unngå noen videre diskusjon.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: JorElOnsdag 16. ſeptember 2020, klokken 18:51
Jeg har Tesla og vil ha ladeplassene for meg selv :D

Det kunne fort vært spennende med en "dårligere" bil, men med kjempestort batteri. Tenk deg en produsent fra f.eks Kina som klasker til med noen billige kina-batterier, og serverer 150kwt-batteri..
At på til en klone av en S eller X som koster noen hundre tusen kroner mindre..

Tesla bør åpne ladestasjonene av og til, og skylde på feil, slik at andre elbiler merker hvor utrolig brukervennlig SuperChargingNettverket er..
Tesla er mestere i gratis-reklame og media biter villig på hver gang.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: hELgenenOnsdag 16. ſeptember 2020, klokken 19:06
Du vil ikke få lov til å ha dette nettverket tilgjengelig for deg selv så veldig lenge.
Dette er like sikkert som at før eller siden får vi avgifter på elbiler.
EU har allerede en høring ute som vil ende med at alle operatører må kunne levere lading
til alle biler.
Dette med å ikke ville gi fra seg en fordel er kanskje en egenskap noen har mer av enn andre.
Selv får jeg gedigne storkunderabatter når jeg skal handle bil - men jeg liker det faktisk ikke fordi
jeg synes ikke det er rettferdig. Jeg tror også mange Tesla eiere synes det etterhvert vil være helt greit
å dele på godene.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: z4rdOnsdag 16. ſeptember 2020, klokken 19:13
Mine to siste elbiler har vært Tesla. Hvis SuC åpnes opp for andre merker, og de kan brukes med samme type funksjonalitet (reell plug&charge og ikke masse dill-dall med rfid osv), så tror jeg faktisk at jeg kunne ha vurdert et annet merke. Ikke fordi jeg er lei Tesla, men fordi forandring fryder :)

Jeg tror dette vil være veien å gå hvis man faktisk vil ha flere over på elektrisitet. Men Tesla må følgelig kompenseres av de andre produsentene.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: jlanOnsdag 16. ſeptember 2020, klokken 20:06
Jeg tipper at det etterhvert kommer opp noen søyler på hver SuC, hvor alle kan lade. Gjerne grønne så de skiller seg ut. Det vil rett og slett være en god business case for Tesla. Så får vi håpe at de punktene kommer i tillegg til planlagt SuC kapasitet.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: Thomas ParsliTorsdag 17. ſeptember 2020, klokken 22:39
Jeg tipper at det etterhvert kommer opp noen søyler på hver SuC, hvor alle kan lade. Gjerne grønne så de skiller seg ut. Det vil rett og slett være en god business case for Tesla. Så får vi håpe at de punktene kommer i tillegg til planlagt SuC kapasitet.

Hvis det er god business for Tesla å sette opp noe slikt ved siden av Superladerene -og ha et eget betalingssystem- lurer jeg på hvorfor det ikke er god business for andre?

Hvorfor bygger ikke IONITY og Fortum ut nettet slik at de har bedre kapasitet enn Tesla?





Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: knut.aulieTorsdag 17. ſeptember 2020, klokken 23:30
Hvorfor bygger ikke IONITY og Fortum ut nettet slik at de har bedre kapasitet enn Tesla?
Sikkert flere grunner til det, men det faktum at de ligger 5 til 7 år etter må være litt av grunnen.
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: VaduzTorsdag 01. Oktober 2020, klokken 22:14
Ekstremt deilig med SuC nettverket, kunne ikke tenke meg å ha bil nummer en uten det. Tror jeg har ladet på circle K 2 ganger bare for å teste, fikk lav effekt, ned mot 60kW og det var kronglete og dyrt. Tesla kommer nok ikke til å gi bort den enorme fordelen på noe tidspunkt med mindre de får meget godt kompensert. Har flere ganger sett familier på tur i en etron vente på en liten leaf el. som skal til 100% for å komme hjem, det kan ta tid!

Lønnsomheten til SuC er nok kun som salgsfortrinn og subsidieres gjennom bilkjøpet, så å åpne opp vil bare være et tap, evt pluss med lik pris og system som feks ionity, men som andre påpekte, om det var så lønnsomt, hvorfor er det ikke velutbygd av andre leverandører? 
Tittel: Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
Skrevet av: power59Fredag 02. Oktober 2020, klokken 10:29
Jeg synes faktisk det er værre for Leaf eieren å komme bak en e-tron - det tar gjerne en time.

Biler med unødig høyt strømforbruk ødelegger for alle.