Elbilforum.no

Bilmerker => Jaguar => i-Pace => Emne startet av: RayBomb på mandag 07. september 2020, klokken 00:41

Tittel: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: RayBombmandag 07. september 2020, klokken 00:41
Hei folks!
Jeg fjernet Sim kortet jeg har i bilen, og siden da har jeg ikke hatt kontakt med bilen lenger. Er dette en ren tilfeldighet, eller har Jaguar endret på hvordan man kan ha kontakt med bilen ved hjelp av appen på mobilen?
Tidligere på Telematikk 16.2 hadde jeg kontakt med bilen selv om jeg ikke hadde privat SIM-kort plassert i bilen. Nå har jeg versjon 18.2 og bilen har sluttet å toppe 12v batteriet når volten nærmet seg 12, og nå dette; ingen kontakt med bilen uten privat Sim kort.
Noen andre med 18.2 som ikke har eget Sim kort i bilen, men som fremdeles har kontakt med bilen.

Er så lei, har hatt så mye feil på bilen og nærmeste verksted mangler ordinær service.... Nærmeste service senter er også over 8 timer unna... dette sliter på psyken.
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: RJKmandag 07. september 2020, klokken 00:56
Sitat fra: RayBomb på mandag 07. september 2020, klokken 00:41
Hei folks!
Jeg fjernet Sim kortet jeg har i bilen, og siden da har jeg ikke hatt kontakt med bilen lenger. Er dette en ren tilfeldighet, eller har Jaguar endret på hvordan man kan ha kontakt med bilen ved hjelp av appen på mobilen?
Tidligere på Telematikk 16.2 hadde jeg kontakt med bilen selv om jeg ikke hadde privat SIM-kort plassert i bilen. Nå har jeg versjon 18.2 og bilen har sluttet å toppe 12v batteriet når volten nærmet seg 12, og nå dette; ingen kontakt med bilen uten privat Sim kort.
Noen andre med 18.2 som ikke har eget Sim kort i bilen, men som fremdeles har kontakt med bilen.

Er så lei, har hatt så mye feil på bilen og nærmeste verksted mangler ordinær service.... Nærmeste service senter er også over 8 timer unna... dette sliter på psyken.


Deaktiverte du E-Sim da du satte i eget sim-kort, og reaktiverte du det da du fjernet simkortet ditt? Uten et aktivt data-abonnement og datatilkobling, så klarer ikke bilen å snakke med "grid", og derved heller ikke med noen app-løsning.
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: Maxwell_400mandag 07. september 2020, klokken 10:12
Sitat fra: RayBomb på mandag 07. september 2020, klokken 00:41
Hei folks!
Jeg fjernet Sim kortet jeg har i bilen, og siden da har jeg ikke hatt kontakt med bilen lenger. Er dette en ren tilfeldighet, eller har Jaguar endret på hvordan man kan ha kontakt med bilen ved hjelp av appen på mobilen?
Tidligere på Telematikk 16.2 hadde jeg kontakt med bilen selv om jeg ikke hadde privat SIM-kort plassert i bilen. Nå har jeg versjon 18.2 og bilen har sluttet å toppe 12v batteriet når volten nærmet seg 12, og nå dette; ingen kontakt med bilen uten privat Sim kort.
Noen andre med 18.2 som ikke har eget Sim kort i bilen, men som fremdeles har kontakt med bilen.

Er så lei, har hatt så mye feil på bilen og nærmeste verksted mangler ordinær service.... Nærmeste service senter er også over 8 timer unna... dette sliter på psyken.

Ser jeg har samme SW som deg, jeg skal ta ut SIM kortet i ettermiddag så får vi se....Men jeg har kontakt med bilen selv om SIM kortet er deaktivert. (Happybytes, så det er som regel av)

Du kan jo ta ut sikringen på TCU'en, normalt så skal det da gå en alarm til Jaguar. Jeg gjorde når jeg mistet kontakten med bilen, etter ca. 14 dager ble alt normalt og den har fungert 100% siden. Problemene oppstod etter oppgradering fra 16.2 til 18.2 så det kan tyde på at TCU'en ikke ble resatt riktig.


Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: RayBombmandag 07. september 2020, klokken 23:32
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 07. september 2020, klokken 10:12
Sitat fra: RayBomb på mandag 07. september 2020, klokken 00:41
Hei folks!
Jeg fjernet Sim kortet jeg har i bilen, og siden da har jeg ikke hatt kontakt med bilen lenger. Er dette en ren tilfeldighet, eller har Jaguar endret på hvordan man kan ha kontakt med bilen ved hjelp av appen på mobilen?
Tidligere på Telematikk 16.2 hadde jeg kontakt med bilen selv om jeg ikke hadde privat SIM-kort plassert i bilen. Nå har jeg versjon 18.2 og bilen har sluttet å toppe 12v batteriet når volten nærmet seg 12, og nå dette; ingen kontakt med bilen uten privat Sim kort.
Noen andre med 18.2 som ikke har eget Sim kort i bilen, men som fremdeles har kontakt med bilen.

Er så lei, har hatt så mye feil på bilen og nærmeste verksted mangler ordinær service.... Nærmeste service senter er også over 8 timer unna... dette sliter på psyken.

Ser jeg har samme SW som deg, jeg skal ta ut SIM kortet i ettermiddag så får vi se....Men jeg har kontakt med bilen selv om SIM kortet er deaktivert. (Happybytes, så det er som regel av)

Du kan jo ta ut sikringen på TCU'en, normalt så skal det da gå en alarm til Jaguar. Jeg gjorde når jeg mistet kontakten med bilen, etter ca. 14 dager ble alt normalt og den har fungert 100% siden. Problemene oppstod etter oppgradering fra 16.2 til 18.2 så det kan tyde på at TCU'en ikke ble resatt riktig.
Vært ett forsøk, hvor finnes denne sikringen?
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: Maxwell_400tirsdag 08. september 2020, klokken 08:50
Sitat fra: RayBomb på mandag 07. september 2020, klokken 23:32
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 07. september 2020, klokken 10:12
Sitat fra: RayBomb på mandag 07. september 2020, klokken 00:41
Hei folks!
Jeg fjernet Sim kortet jeg har i bilen, og siden da har jeg ikke hatt kontakt med bilen lenger. Er dette en ren tilfeldighet, eller har Jaguar endret på hvordan man kan ha kontakt med bilen ved hjelp av appen på mobilen?
Tidligere på Telematikk 16.2 hadde jeg kontakt med bilen selv om jeg ikke hadde privat SIM-kort plassert i bilen. Nå har jeg versjon 18.2 og bilen har sluttet å toppe 12v batteriet når volten nærmet seg 12, og nå dette; ingen kontakt med bilen uten privat Sim kort.
Noen andre med 18.2 som ikke har eget Sim kort i bilen, men som fremdeles har kontakt med bilen.

Er så lei, har hatt så mye feil på bilen og nærmeste verksted mangler ordinær service.... Nærmeste service senter er også over 8 timer unna... dette sliter på psyken.

Ser jeg har samme SW som deg, jeg skal ta ut SIM kortet i ettermiddag så får vi se....Men jeg har kontakt med bilen selv om SIM kortet er deaktivert. (Happybytes, så det er som regel av)

Du kan jo ta ut sikringen på TCU'en, normalt så skal det da gå en alarm til Jaguar. Jeg gjorde når jeg mistet kontakten med bilen, etter ca. 14 dager ble alt normalt og den har fungert 100% siden. Problemene oppstod etter oppgradering fra 16.2 til 18.2 så det kan tyde på at TCU'en ikke ble resatt riktig.
Vært ett forsøk, hvor finnes denne sikringen?
Det er sikring nr. 19 under baksetet, tok ut SIM'en i går, fremdeles kontakt med bilen.
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: RayBombtirsdag 08. september 2020, klokken 23:39
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:50
Det er sikring nr. 19 under baksetet, tok ut SIM'en i går, fremdeles kontakt med bilen.
Takkdå mye!! Dette funket. Jeg har nå kontakt med bilen igjen!!! Sweet
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: Maxwell_400onsdag 09. september 2020, klokken 08:07
Sitat fra: RayBomb på tirsdag 08. september 2020, klokken 23:39
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:50
Det er sikring nr. 19 under baksetet, tok ut SIM'en i går, fremdeles kontakt med bilen.
Takkdå mye!! Dette funket. Jeg har nå kontakt med bilen igjen!!! Sweet
Hyggelig at det virket, da har vi nok et verktøy i verktøykassa.
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 09. september 2020, klokken 09:45
Vi burde lage en samlet råd for slike tips..
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: 4Matic Fanaticonsdag 09. september 2020, klokken 11:22
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 09. september 2020, klokken 09:45
Vi burde lage en samlet råd for slike tips..
I så fall kan det nok plukkes endel fra denne tråden (https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=1035).
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: fantonsentorsdag 10. september 2020, klokken 11:35
Sitat fra: RayBomb på tirsdag 08. september 2020, klokken 23:39
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:50
Det er sikring nr. 19 under baksetet, tok ut SIM'en i går, fremdeles kontakt med bilen.
Takkdå mye!! Dette funket. Jeg har nå kontakt med bilen igjen!!! Sweet

Dette hjalp dessverre ikke for meg. Tvert imot gjorde det ting verre for min bil akkurat nå.

Saken min er at jeg har en tidlig bil fra høsten 2018, og en gang iblant mister jeg tilgang til bilen via app. Vanligvis kommer det tilbake innen kort tid av seg selv, og maks så langt har vært 1 uke uten tilgang.
Noen ganger har det hjulpet med langt trykk på service-knappen i taket, men ikke alltid.
Irriterende, men ingen krise, da bilen ellers har virket fint hele tiden.

Denne gangen har jeg vært uten kontakt siden 29. august, så snart 2 uker. Har prøvd kontakten i taket flere ganger uten hell. Den blinker fint, men uforandret resultat på app-tilgangen. Så da forsøkte jeg i går å nappe ut sikring 19, og sette den inn igjen kort tid etter. Men det skulle jeg tydeligvis ikke gjort. Nå ble det bare rot her...


Prøvde å ta ut sikring 19 en gang til i dag, og da ha den ute flere minutter før jeg tok den inn igjen, men samme resultat. Har ikke rørt noen andre sikringer.

Andre som har opplevd noe tilsvarende? Eller er eneste håp verkstedsbesøk?

Bilen var på service for 1 måned siden, med siste oppdatering av H280. Har ellers alt av oppdateringer før det:
Telematikk versjon 18.2 (tror jeg fikk den i desember 2019 sammen med H264)
BECM: BP-AAE-BC-AC-BE
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: RJKtorsdag 10. september 2020, klokken 13:08
Kan det være en idé å koble fra batteripolene for et minutt eller så, for å tømme bilen for spenning på elektronikken? Ser det har vært løsning for noen sære elektronikk-feil som folk har hatt med andre elbiler.


Ville vurdert å prøve det før man tar det med verksted, om du helst ikke har tid til å ta den på service igjen, spesielt om du hadde litt lang veil til serviceverksted, Mener å huske du skrev Hamar-området som tilholdssted og Oslo som nærmeste origianl/forhandler-verksted...
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: Stikkkontakttorsdag 10. september 2020, klokken 13:25
Nå fikk jeg akkurat kontakt med bilen igjen. Har vært knute på tråden siden 31.august.
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 10. september 2020, klokken 13:37
Sitat fra: fantonsen på torsdag 10. september 2020, klokken 11:35
Sitat fra: RayBomb på tirsdag 08. september 2020, klokken 23:39
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:50
Det er sikring nr. 19 under baksetet, tok ut SIM'en i går, fremdeles kontakt med bilen.
Takkdå mye!! Dette funket. Jeg har nå kontakt med bilen igjen!!! Sweet

Dette hjalp dessverre ikke for meg. Tvert imot gjorde det ting verre for min bil akkurat nå.

Saken min er at jeg har en tidlig bil fra høsten 2018, og en gang iblant mister jeg tilgang til bilen via app. Vanligvis kommer det tilbake innen kort tid av seg selv, og maks så langt har vært 1 uke uten tilgang.
Noen ganger har det hjulpet med langt trykk på service-knappen i taket, men ikke alltid.
Irriterende, men ingen krise, da bilen ellers har virket fint hele tiden.

Denne gangen har jeg vært uten kontakt siden 29. august, så snart 2 uker. Har prøvd kontakten i taket flere ganger uten hell. Den blinker fint, men uforandret resultat på app-tilgangen. Så da forsøkte jeg i går å nappe ut sikring 19, og sette den inn igjen kort tid etter. Men det skulle jeg tydeligvis ikke gjort. Nå ble det bare rot her...


  • Fortsatt ingen app-tilgang.
  • Nå virker ikke sim-kortet i bilen lenger. Det gjorde det før. Det skjer ingen ting når jeg trykker på mobildata i tilgangs-menyen. Vanligvis kommer jeg da inn i egen meny for å styre mobildata, men nå skjer det ingen ting. Jeg kan kun slå av/på mobildata, uten at det endrer på noe lenger.
  • Wifi fungerer som normalt, og er eneste vei ut på nettet nå. Men ubrukelig da det kun virker rett utenfor huset!
  • Service-knappen i taket virker heller ikke lenger. Ingen lys lenger, og ingen reaksjon på trykk.

Prøvde å ta ut sikring 19 en gang til i dag, og da ha den ute flere minutter før jeg tok den inn igjen, men samme resultat. Har ikke rørt noen andre sikringer.

Andre som har opplevd noe tilsvarende? Eller er eneste håp verkstedsbesøk?

Bilen var på service for 1 måned siden, med siste oppdatering av H280. Har ellers alt av oppdateringer før det:
Telematikk versjon 18.2 (tror jeg fikk den i desember 2019 sammen med H264)
BECM: BP-AAE-BC-AC-BE
Det kan ta litt tid før funksjonene returnerer, på min bil tok det et par dager før SIM kortet virket igjen. Jeg kan bare spekulere i at TCU backup batteriet er utladet og det tar litt tid før det er ladet opp.

Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: fantonsentorsdag 10. september 2020, klokken 14:12
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 10. september 2020, klokken 13:37
Det kan ta litt tid før funksjonene returnerer, på min bil tok det et par dager før SIM kortet virket igjen. Jeg kan bare spekulere i at TCU backup batteriet er utladet og det tar litt tid før det er ladet opp.

Ok. Det kan gi mening i og med at jeg har en formening om at den ofte kommer tilbake etter en opplading av hoved-batteriet.

Jeg ladet bilen i hele natt etter at jeg tok sikringen i går, uten at det hjalp. Men har kun fått den opp i 69% i morges, siden den ikke var ladet på en uke. Så jeg får lade den helt opp, og se det an noen dager til.
Uansett et merkelig og sårbart system om dette er tilfelle.
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: Maxwell_400torsdag 10. september 2020, klokken 15:15
Sitat fra: fantonsen på torsdag 10. september 2020, klokken 14:12
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 10. september 2020, klokken 13:37
Det kan ta litt tid før funksjonene returnerer, på min bil tok det et par dager før SIM kortet virket igjen. Jeg kan bare spekulere i at TCU backup batteriet er utladet og det tar litt tid før det er ladet opp.

Ok. Det kan gi mening i og med at jeg har en formening om at den ofte kommer tilbake etter en opplading av hoved-batteriet.

Jeg ladet bilen i hele natt etter at jeg tok sikringen i går, uten at det hjalp. Men har kun fått den opp i 69% i morges, siden den ikke var ladet på en uke. Så jeg får lade den helt opp, og se det an noen dager til.
Uansett et merkelig og sårbart system om dette er tilfelle.
Ja, skulle ønske en kunne kjøre en TCU reset selv, den knappen i taket er bare for å registrere bilens sim i nettverket men det hjelper lite hvis TCU'en ikke er operativ. Jeg måtte ut på en lang kjøretur (~3timer) før alle systemene var oppe. Når du pirker ut sikringen så skal det gå en alarm til Jaguar men det skjer kun hvis TCU'en fungerer som den skal og backup batteriet har strøm.
Når jeg ser påWattCat så er TCU batteriet alltid på 90% men da jeg mistet kontakt med bilen var det falt til 80%. Det skjedde i sammenheng med oppdatering fra 16.2 til 18.2, H280 og lite kjøring pga. korona.

Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 10. september 2020, klokken 17:17
Er vel en ide å sette den i service Mode før man mekker. Videre går vel bilen i en form for dvale en stund etter at den er slått av - 30 minutter? Kan ha betydning
Videre hadde jeg jo småplukk ved tidlig informatikk versjon og det endret seg noe ifm oppdatering av kart. Det gjøres en form for restart når kartet legges ikke. Det skal og finnes en multikontakt til høyre i bagasjerommet, under en deksel, som skal resette bilen mener jeg.

Tror de har gjort noe hardware endringer siden bilen var ny, i alle fall på 2020 modellen. Ting kan tyde på det, men bare noe jeg gjetter.

Synd man må være hobby mekaniker for å fikse slikt...
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: fantonsenfredag 11. september 2020, klokken 08:42
Da er siste oppdatering på min bil at simkortet kom tilbake av seg selv på kvelden i går. Da var det gått mangen timer siden sist det ikke virket, og bilen var frakoblet lader.
Nå virker iallefall sim-kortet igjen, og knappen i taket, slik at jeg er tilbake til der jeg var før jeg tok ut sikringen.
For bilen er fortsatt ikke online ifølge appene. Den delen virker fortsatt ikke.
Bilen fikk også en full opplading i natt, uten at det gjorde noe utslag i dag.

Har også prøvd flere lang-trykk i taket etter at sim-kortet var oppe igjen, både med motoren i gang, og med motoren helt av. Men ingen deler sender bilen online igjen. Appene tror fortsatt at bilen er i dvale, selv om den aldri har vært det med daglig småkjøring de siste ukene.

incontrol.jaguar.com via pc har akkurat samme issue, slik at det ikke er mobilen som er problemet.

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 10. september 2020, klokken 15:15
Ja, skulle ønske en kunne kjøre en TCU reset selv, den knappen i taket er bare for å registrere bilens sim i nettverket men det hjelper lite hvis TCU'en ikke er operativ. Jeg måtte ut på en lang kjøretur (~3timer) før alle systemene var oppe. Når du pirker ut sikringen så skal det gå en alarm til Jaguar men det skjer kun hvis TCU'en fungerer som den skal og backup batteriet har strøm.
Når jeg ser påWattCat så er TCU batteriet alltid på 90% men da jeg mistet kontakt med bilen var det falt til 80%. Det skjedde i sammenheng med oppdatering fra 16.2 til 18.2, H280 og lite kjøring pga. korona.

Jeg sjekket WattCat nå, og den viser at TCU batteriet var på 90% hos meg når jeg mistet kontakt med min bil.

Så da er jeg tom for nye ting å prøve. (Nappe ut flere sikringer tror jeg ikke at jeg vil begi meg inn på...)
Jeg får heller vente noen dager til, og kanskje også en lengre tur en dag. Og om den ikke kommer tilbake snart, så får jeg heller høre med verkstedet hva som er galt nå.
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: Maxwell_400fredag 11. september 2020, klokken 09:48
Sitat fra: fantonsen på fredag 11. september 2020, klokken 08:42
Da er siste oppdatering på min bil at simkortet kom tilbake av seg selv på kvelden i går. Da var det gått mangen timer siden sist det ikke virket, og bilen var frakoblet lader.
Nå virker iallefall sim-kortet igjen, og knappen i taket, slik at jeg er tilbake til der jeg var før jeg tok ut sikringen.
For bilen er fortsatt ikke online ifølge appene. Den delen virker fortsatt ikke.
Bilen fikk også en full opplading i natt, uten at det gjorde noe utslag i dag.

Har også prøvd flere lang-trykk i taket etter at sim-kortet var oppe igjen, både med motoren i gang, og med motoren helt av. Men ingen deler sender bilen online igjen. Appene tror fortsatt at bilen er i dvale, selv om den aldri har vært det med daglig småkjøring de siste ukene.

incontrol.jaguar.com via pc har akkurat samme issue, slik at det ikke er mobilen som er problemet.

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 10. september 2020, klokken 15:15
Ja, skulle ønske en kunne kjøre en TCU reset selv, den knappen i taket er bare for å registrere bilens sim i nettverket men det hjelper lite hvis TCU'en ikke er operativ. Jeg måtte ut på en lang kjøretur (~3timer) før alle systemene var oppe. Når du pirker ut sikringen så skal det gå en alarm til Jaguar men det skjer kun hvis TCU'en fungerer som den skal og backup batteriet har strøm.
Når jeg ser påWattCat så er TCU batteriet alltid på 90% men da jeg mistet kontakt med bilen var det falt til 80%. Det skjedde i sammenheng med oppdatering fra 16.2 til 18.2, H280 og lite kjøring pga. korona.

Jeg sjekket WattCat nå, og den viser at TCU batteriet var på 90% hos meg når jeg mistet kontakt med min bil.

Så da er jeg tom for nye ting å prøve. (Nappe ut flere sikringer tror jeg ikke at jeg vil begi meg inn på...)
Jeg får heller vente noen dager til, og kanskje også en lengre tur en dag. Og om den ikke kommer tilbake snart, så får jeg heller høre med verkstedet hva som er galt nå.
Det er ingen universal løsning å ta ut sikringen, men når TCU fungerer så skal det da gå en alarm til Jaguar og siden det ikke skjedde så er det ikke noe feil på din side (app, konto, osv.). Nå når din SIM har kommet tilbake så har TCU'en kjørt en form for RESET men siden du fremdeles ikke har kontakt med bilen så tyder det på et problem med å få bilens SIM på nett. På min bil så kom den på nett etter en lengre kjøretur.
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: fantonsenfredag 11. september 2020, klokken 12:09
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 11. september 2020, klokken 09:48
Det er ingen universal løsning å ta ut sikringen, men når TCU fungerer så skal det da gå en alarm til Jaguar og siden det ikke skjedde så er det ikke noe feil på din side (app, konto, osv.). Nå når din SIM har kommet tilbake så har TCU'en kjørt en form for RESET men siden du fremdeles ikke har kontakt med bilen så tyder det på et problem med å få bilens SIM på nett. På min bil så kom den på nett etter en lengre kjøretur.

Vet du hva denne alarmen til Jaguar innebærer?
Er det da et system som skal fange dette opp, og automatisk gjenopprette kommunikasjonen med bilen igjen? Eller er det mere en manuell operasjon hos Jaguar?
Og hva skjer da dersom kommunikasjonen ikke kommer opp igjen? Antar ingen ting før kunden klager...
Hvordan vet jeg i det hele tatt om en slik alarm er gått hos Jaguar?
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: Maxwell_400fredag 11. september 2020, klokken 12:42
Sitat fra: fantonsen på fredag 11. september 2020, klokken 12:09
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 11. september 2020, klokken 09:48
Det er ingen universal løsning å ta ut sikringen, men når TCU fungerer så skal det da gå en alarm til Jaguar og siden det ikke skjedde så er det ikke noe feil på din side (app, konto, osv.). Nå når din SIM har kommet tilbake så har TCU'en kjørt en form for RESET men siden du fremdeles ikke har kontakt med bilen så tyder det på et problem med å få bilens SIM på nett. På min bil så kom den på nett etter en lengre kjøretur.

Vet du hva denne alarmen til Jaguar innebærer?
Er det da et system som skal fange dette opp, og automatisk gjenopprette kommunikasjonen med bilen igjen? Eller er det mere en manuell operasjon hos Jaguar?
Og hva skjer da dersom kommunikasjonen ikke kommer opp igjen? Antar ingen ting før kunden klager...
Hvordan vet jeg i det hele tatt om en slik alarm er gått hos Jaguar?
Du får en telefon fra Jaguar men det fungerer kun hvis bilen har kontakt med Jaguar. Jeg ringte Jaguar og spurte om de kunne finne bilen min men den var helt borte fra deres systemer.

Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: Ingeniørenfredag 11. september 2020, klokken 12:45
Bilen min klarte å sende melding om at alarmen var gått, noe den ikke hadde. Da ble jeg ringt opp av et firma som så de var fra det var fra Jaguar, at alarmen var gått og pratet svensk. Avtalte å sjekke, gikk i phus og ingen alarm. Ringte tilbake og da endte jeg hos et firma som driftet dette for Jaguar og trolig andre i Norge...
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: RayBombsøndag 13. september 2020, klokken 04:30
Sitat fra: fantonsen på torsdag 10. september 2020, klokken 11:35
Sitat fra: RayBomb på tirsdag 08. september 2020, klokken 23:39
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:50
Det er sikring nr. 19 under baksetet, tok ut SIM'en i går, fremdeles kontakt med bilen.
Takkdå mye!! Dette funket. Jeg har nå kontakt med bilen igjen!!! Sweet

Dette hjalp dessverre ikke for meg. Tvert imot gjorde det ting verre for min bil akkurat nå.

Saken min er at jeg har en tidlig bil fra høsten 2018, og en gang iblant mister jeg tilgang til bilen via app. Vanligvis kommer det tilbake innen kort tid av seg selv, og maks så langt har vært 1 uke uten tilgang.
Noen ganger har det hjulpet med langt trykk på service-knappen i taket, men ikke alltid.
Irriterende, men ingen krise, da bilen ellers har virket fint hele tiden.

Denne gangen har jeg vært uten kontakt siden 29. august, så snart 2 uker. Har prøvd kontakten i taket flere ganger uten hell. Den blinker fint, men uforandret resultat på app-tilgangen. Så da forsøkte jeg i går å nappe ut sikring 19, og sette den inn igjen kort tid etter. Men det skulle jeg tydeligvis ikke gjort. Nå ble det bare rot her...


  • Fortsatt ingen app-tilgang.
  • Nå virker ikke sim-kortet i bilen lenger. Det gjorde det før. Det skjer ingen ting når jeg trykker på mobildata i tilgangs-menyen. Vanligvis kommer jeg da inn i egen meny for å styre mobildata, men nå skjer det ingen ting. Jeg kan kun slå av/på mobildata, uten at det endrer på noe lenger.
  • Wifi fungerer som normalt, og er eneste vei ut på nettet nå. Men ubrukelig da det kun virker rett utenfor huset!
  • Service-knappen i taket virker heller ikke lenger. Ingen lys lenger, og ingen reaksjon på trykk.

Prøvde å ta ut sikring 19 en gang til i dag, og da ha den ute flere minutter før jeg tok den inn igjen, men samme resultat. Har ikke rørt noen andre sikringer.

Andre som har opplevd noe tilsvarende? Eller er eneste håp verkstedsbesøk?

Bilen var på service for 1 måned siden, med siste oppdatering av H280. Har ellers alt av oppdateringer før det:
Telematikk versjon 18.2 (tror jeg fikk den i desember 2019 sammen med H264)
BECM: BP-AAE-BC-AC-BE
Jeg prøvde først å trikke alarmen til å gå i bilen. Jeg fikk aldri noen beskjed fra Jaguar om at alarmen gikk, så dette hjalp ikke.

Jeg vet ikke om det hjelper, men når jeg dro ut sikringen, lot jeg den være ute i ca 8 timer. Glemte at jeg hadde tatt den ut og prøvde å starte bilen ett par ganger. Bilen ville ikke starte og så kom jeg på at sikringen var ute. Etter at jeg satte den inn igjen startet bilen igjen. Jeg fikk melding i Dashbordet om hybridbatteri feil og melding fra Jaguar om alarm. Ringte sentralen og de fjernet alarmen. Etter dette fikk jeg kontakt med bilen. Appen MyPace rapporterte kun 5% strøm på TCU batteriet.
Fikk hybridbatteri feilmeldingen ett par dager før den stoppet å komme.
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: fantonsenonsdag 16. september 2020, klokken 08:39
Sitat fra: fantonsen på fredag 11. september 2020, klokken 08:42
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 10. september 2020, klokken 15:15
Ja, skulle ønske en kunne kjøre en TCU reset selv, den knappen i taket er bare for å registrere bilens sim i nettverket men det hjelper lite hvis TCU'en ikke er operativ. Jeg måtte ut på en lang kjøretur (~3timer) før alle systemene var oppe. Når du pirker ut sikringen så skal det gå en alarm til Jaguar men det skjer kun hvis TCU'en fungerer som den skal og backup batteriet har strøm.
Når jeg ser påWattCat så er TCU batteriet alltid på 90% men da jeg mistet kontakt med bilen var det falt til 80%. Det skjedde i sammenheng med oppdatering fra 16.2 til 18.2, H280 og lite kjøring pga. korona.

Jeg sjekket WattCat nå, og den viser at TCU batteriet var på 90% hos meg når jeg mistet kontakt med min bil.

Så da er jeg tom for nye ting å prøve. (Nappe ut flere sikringer tror jeg ikke at jeg vil begi meg inn på...)
Jeg får heller vente noen dager til, og kanskje også en lengre tur en dag. Og om den ikke kommer tilbake snart, så får jeg heller høre med verkstedet hva som er galt nå.

... og der, etter flere dager til (og nå 2 og en halv uke siden forrige kontakt med bilen), så kom plutselig alt tilbake av seg selv igjen. Og nå kan jeg sjekke/styre alt fra mobilen som jeg skal.

Det ble ingen langtur, kun enkelte småturer de siste dagene, og det eneste jeg reagerte på ved siste 5-minutters kjøretur i går, var at skjermen gikk i svart ved oppstart, og heller ikke ryggekameraet kom på. Dette skjer en gang i blant ved oppstart av kjøretøyet, og kommer da alltid opp igjen etter 1 minutts tid.
Så min nye teori da er at systemet fikk en hikke, og tok en total restart, inkludert TCU'en, som da også fikk denne online igjen.

Jeg er fullt enig i at en mulighet for manuell TCU-reset hadde vært supert her, og kunne fikset dette problemet for mange.
Tittel: Sv: Ingen kontakt med bil - Tilfeldighet?
Skrevet av: Maxwell_400onsdag 16. september 2020, klokken 08:55
Sitat fra: fantonsen på onsdag 16. september 2020, klokken 08:39

Så min nye teori da er at systemet fikk en hikke, og tok en total restart, inkludert TCU'en, som da også fikk denne online igjen.

Jeg er fullt enig i at en mulighet for manuell TCU-reset hadde vært supert her, og kunne fikset dette problemet for mange.
Hvem vet ? Det skjer ihvertfall noe når en tar ut sikringen og putter den tilbake så hvis jeg mister kontakt igjen vil jeg prøve det som en siste utvei. Det å holde inn knappen i taket kunne jo ha vært en fullstendig reset og ikke bare å laste konfigurasjonen.