Sitat fra: Klykken på onsdag 02. september 2020, klokken 08:03
Gjerne begrunn hvorfor dere mener TSLA vil droppe 1500-2000$ innen jul. Vil de skuffe på battery day? Levere dårligere på Q3/Q4? Ikke få satt opp gigafactories etc?
Sitat fra: Klykken på onsdag 02. september 2020, klokken 08:031. Jeg tror en del kan bli skuffet på Battery Day. Jeg tror mange forventer en "one more thing", og kanskje også urealistisk mye i forhold til nyvinninger på batterisiden. Totalt sett tror jeg Tesla vil innfri de flestes forventninger, men ikke særlig mer, og man kan se en "sell the news"-situasjon.
Ser mange mener 100-200usd, altså mellom 500-1000 omregnet pre-split.
Gjerne begrunn hvorfor dere mener TSLA vil droppe 1500-2000$ innen jul. Vil de skuffe på battery day? Levere dårligere på Q3/Q4? Ikke få satt opp gigafactories etc?
Sitat fra: Klykken på onsdag 02. september 2020, klokken 08:03
Ser mange mener 100-200usd, altså mellom 500-1000 omregnet pre-split.
Gjerne begrunn hvorfor dere mener TSLA vil droppe 1500-2000$ innen jul. Vil de skuffe på battery day? Levere dårligere på Q3/Q4? Ikke få satt opp gigafactories etc?
Sitat fra: Klykken på fredag 04. september 2020, klokken 23:49Hvordan måler du 1/4 nå? I omsetning?
Så at 1/4 av det de driver med i dine øyne antageligvis skuffer (altså bil) gjør at aksjen faller. Batteri, solceller og software, samt at de ekspanderer og innoverer i omtrent alle ledd, er ubetydelig?
Sitat fra: Oddaa på lørdag 05. september 2020, klokken 18:53Sitat fra: Klykken på fredag 04. september 2020, klokken 23:49Hvordan måler du 1/4 nå? I omsetning?
Så at 1/4 av det de driver med i dine øyne antageligvis skuffer (altså bil) gjør at aksjen faller. Batteri, solceller og software, samt at de ekspanderer og innoverer i omtrent alle ledd, er ubetydelig?
Det må vel finnes tall for dette?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: z4rd på lørdag 05. september 2020, klokken 20:25
Hvor er Tesla Insurance inkludert?
Sitat fra: Oddaa på lørdag 05. september 2020, klokken 18:53Måler ingenting.Sitat fra: Klykken på fredag 04. september 2020, klokken 23:49Hvordan måler du 1/4 nå? I omsetning?
Så at 1/4 av det de driver med i dine øyne antageligvis skuffer (altså bil) gjør at aksjen faller. Batteri, solceller og software, samt at de ekspanderer og innoverer i omtrent alle ledd, er ubetydelig?
Det må vel finnes tall for dette?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Klykken på søndag 06. september 2020, klokken 00:07Store nettilknyttede batteripakker finnes det mange konkurrenter til Tesla på, ja, og det finnes mange store pakker installert. Det er batterier og kjent teknologi, bare i stor skala.
Batteriparkene de leverer for å balansere strømnett er ikke unikt? Takstein som solceller er ikke unikt? Neural network og AIen som benyttes er bare kode, men vet ikke om andre som har samme datamengder og potensiale. Kanskje ikke unikt det heller?
Det minst unike er bilene, da "alle kan sette batteri i bunnen og hjul ute i sidene". Men det er det som genererer mest penger per nå.
Sitat fra: geear på lørdag 05. september 2020, klokken 23:38Megapowerpack av typen anlegg de leverte i Australia og nå i California har meget stort potensiale, men er jo ekstremt begrenset av produksjonskapasitet.
Det eneste som gjør Tesla verdt noe er kjøretøysdelen av det, inkludert superchargernettverket.
Innen de andre produktområdene har ikke Tesla noe som helst unikt, og konkurrentene er forferdelig mange.
Sitat fra: daktari på lørdag 05. september 2020, klokken 17:49Solceller har hittil vært en flopp? Mange konkurrenter også. Solar roof finnes knapt på markedet, og er dyrt dessverre.
SitatMange lager batterier: Catl, Samsung, LG chem, Panasonic, (Northvolt). Ikke småformat disse konkurrentene. Markedet for hjemmebatteri og batteripark virker umodent
SitatSoftware? Bilspesifikk sw har vel ingen verdi uten bilen? Hvor mye kan man tjene på en uavhengig prompepute-app?
Sitat fra: geear på søndag 06. september 2020, klokken 09:31Hvilke unike datamengder er det Tesla sitter inne med? Videoopptak fra Teslaer? Som kun har nytte i et videobasert selvkjøringssystem som aldri vil bli godt nok med dagens sensorpakke? De andre satser på lidar for level 5, som faktisk lager 3D-modeller on-the-fly, som faktisk ikke trenger å gjenkjenne en stillestående lastebil i venstrefila på motorveien - fordi den tegner opp objektet og VET at noe står fysisk i veien. Den trenger ikke bruke tid på å kjøre bildegjenkjenning og avgjøre om det er striper, skygger, en mann med en planke under armen, en vanndunk på hodet eller en lastebil. JA, de kan bruke bilder til å lære objektgjenkjenning, men hvor vanskelig er det å skaffe seg det datagrunnlaget?
Sitat fra: emurof på tirsdag 08. september 2020, klokken 18:09Hva slags kompetanse sitter du på rundt dette, om jeg tør spørre? Forstår du rent teknisk hvordan disse dataene blir behandlet og hva forskjellen på datagrunnlaget som lidar og kamera genererer?
Nå roter du her. Dette med at Autopilot ikke detekterer stillestående objekter er slik den er designet, og slik er også andre førerassistenter designet. I lav hastighet vil de kunne bremse, men i høy hastighet er faren for falske positiver så stor at de rett og slett lar være å bremse. Dette gjelder systemer fra både Volvo, Audi, og vel alle andre produsenter. Lidar har ikke noe med dette å gjøre.
Lidar har uansett store begrensninger, og kamera er mye bedre da det ikke har alle feilkildene til Lidar i tillegg.
Sitat fra: geear på tirsdag 08. september 2020, klokken 21:50Sitat fra: emurof på tirsdag 08. september 2020, klokken 18:09
Nå roter du her. Dette med at Autopilot ikke detekterer stillestående objekter er slik den er designet, og slik er også andre førerassistenter designet. I lav hastighet vil de kunne bremse, men i høy hastighet er faren for falske positiver så stor at de rett og slett lar være å bremse. Dette gjelder systemer fra både Volvo, Audi, og vel alle andre produsenter. Lidar har ikke noe med dette å gjøre.
Lidar har uansett store begrensninger, og kamera er mye bedre da det ikke har alle feilkildene til Lidar i tillegg.
Hva slags kompetanse sitter du på rundt dette, om jeg tør spørre? Forstår du rent teknisk hvordan disse dataene blir behandlet og hva forskjellen på datagrunnlaget som lidar og kamera genererer?
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 15. september 2020, klokken 20:20Sonar har jo bilen allerede. Det er jo ultralyd sensorene. Litt kort rekkevidde bare.
Siden flaggermus klarer å navigere sinnsykt vanskelige og komplekse situasjoner med sonar, kunne kanskje det vært en ide som et supplement?
Sitat fra: geear på tirsdag 15. september 2020, klokken 10:50Virker ikke som du forstår forskjellen på hva kamera og lidar gir av output. Alt som kommer via kamera må behandles som objekt/bildegjenkjenning, det er der kamera kan oppfatte en lastebil som en veimerking, eller en skygge eller asfaltstrek som en veimerking eller kant (ref problemene med summon på parkeringsplasser), mens lidar tegner 3D-modell, så når den viser et objekt i veien, så ER det et objekt der, som den MÅ bremse for, den vil aldri feiltolke et objekt i veien som en strek eller annet.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 15. september 2020, klokken 20:35Det er det jeg mener, det trengs flaggermusrekkevidde og reaksjonSitat fra: knut.aulie på tirsdag 15. september 2020, klokken 20:20Sonar har jo bilen allerede. Det er jo ultralyd sensorene. Litt kort rekkevidde bare.
Siden flaggermus klarer å navigere sinnsykt vanskelige og komplekse situasjoner med sonar, kunne kanskje det vært en ide som et supplement?
Sitat fra: Klykken på onsdag 18. november 2020, klokken 23:12Jeg tippet 1100 og står ved det
Er folk av samme oppfatning enda?
Jeg tippet mellom 500 og 600, og er ikke i tvil om det nå.
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 19. november 2020, klokken 18:41Ok, det ville verdsatt selskapet til nesten 1.000mrd USD. For å forsvare en slik pris bør Tesla innen rimelig tid begynne å levere årlige overskudd i området 30-50mrd. Passer det da å minne om at Tesla i forrige kvartal omsatte for 8mrd og tjente 0,3mrd?Sitat fra: Klykken på onsdag 18. november 2020, klokken 23:12Jeg tippet 1100 og står ved det
Er folk av samme oppfatning enda?
Jeg tippet mellom 500 og 600, og er ikke i tvil om det nå.
Sitat fra: Klykken på torsdag 19. november 2020, klokken 22:53:o Jeg vet oppriktig ikke hva jeg skal si til dette, men jeg håper jeg misforstår ditt poeng?
Nå er det ikke slik aksjemarkedet fungerer. Det hadde vært i overkant gjennomsiktig og forutsigbart.
Sitat fra: Sandvika på torsdag 19. november 2020, klokken 22:26Sitat fra: Counterpointer på torsdag 19. november 2020, klokken 18:41Ok, det ville verdsatt selskapet til nesten 1.000mrd USD. For å forsvare en slik pris bør Tesla innen rimelig tid begynne å levere årlige overskudd i området 30-50mrd. Passer det da å minne om at Tesla i forrige kvartal omsatte for 8mrd og tjente 0,3mrd?Sitat fra: Klykken på onsdag 18. november 2020, klokken 23:12Jeg tippet 1100 og står ved det
Er folk av samme oppfatning enda?
Jeg tippet mellom 500 og 600, og er ikke i tvil om det nå.
Sitat fra: RuneW på fredag 20. november 2020, klokken 09:44La meg være tydelig på at dette ikke er min logikk, men skolebokdefinisjoner og metodikk som de aller fleste profesjonelle investorer og analytikere jobber etter!Sitat fra: Sandvika på torsdag 19. november 2020, klokken 22:26Sitat fra: Counterpointer på torsdag 19. november 2020, klokken 18:41Ok, det ville verdsatt selskapet til nesten 1.000mrd USD. For å forsvare en slik pris bør Tesla innen rimelig tid begynne å levere årlige overskudd i området 30-50mrd. Passer det da å minne om at Tesla i forrige kvartal omsatte for 8mrd og tjente 0,3mrd?Sitat fra: Klykken på onsdag 18. november 2020, klokken 23:12Jeg tippet 1100 og står ved det
Er folk av samme oppfatning enda?
Jeg tippet mellom 500 og 600, og er ikke i tvil om det nå.
Med din logikk er vel også dagens verdi også helt usannsynlig? Men her er vi...
Sitat fra: Klykken på fredag 20. november 2020, klokken 16:41Ikke meteorologer heller, men vi ser på værmeldingen fordi de har mer rett enn meg og deg.
Og analytikere har jo så og si aldri rett.
Sitat fra: Sandvika på torsdag 19. november 2020, klokken 22:26Jeg har forståelse for det argumentet. Dessverre hindret det meg fra å ta en stor posisjon når kursen var på rundt 200 (før splitten). Da var det mange nøkterne utregninger av at kursen ikke burde være over dette nivået.Sitat fra: Counterpointer på torsdag 19. november 2020, klokken 18:41Ok, det ville verdsatt selskapet til nesten 1.000mrd USD. For å forsvare en slik pris bør Tesla innen rimelig tid begynne å levere årlige overskudd i området 30-50mrd. Passer det da å minne om at Tesla i forrige kvartal omsatte for 8mrd og tjente 0,3mrd?Sitat fra: Klykken på onsdag 18. november 2020, klokken 23:12Jeg tippet 1100 og står ved det
Er folk av samme oppfatning enda?
Jeg tippet mellom 500 og 600, og er ikke i tvil om det nå.
Sitat fra: Sandvika på fredag 20. november 2020, klokken 18:41Sitat fra: Klykken på fredag 20. november 2020, klokken 16:41
Og analytikere har jo så og si aldri rett.
Ikke meteorologer heller, men vi ser på værmeldingen fordi de har mer rett enn meg og deg.
Sitat fra: Sandvika på fredag 20. november 2020, klokken 19:18Jeg så bittelitt på dette da rallyet gikk for noen uker siden. Min superenkle inngang var å se på kapasitet fra Gigafactory og Freemont og gjorde noen antakelser på samme (fullutnyttelse) av kapasitet i de fabrikkene i som lå i pipeline. Videre så skal utviklingskostnader stå relativt stille mens direkte enhetskostnadene skal noe ned. Dette vil gjøre veldig veldig mye med inntjeningen. Med mye velvilje kom jeg da til en pris som lå 20% under prisen på det tidspunktet, så tipper 350. Med mer moderate antakelser så ender den noe lavere. Kan være elementer som jeg ikke ser naturligvis, men så lenge Tesla har guidet på antall fabrikker de skal bygge de neste årene så er det et tak på omsettning. Kostnaden kan komme mye ned, men råvarene koster lenger uansett.
Sitat fra: Sandvika på fredag 20. november 2020, klokken 19:18Kult
Jeg så bittelitt på dette da rallyet gikk for noen uker siden. Min superenkle inngang var å se på kapasitet fra Gigafactory og Freemont og gjorde noen antakelser på samme (fullutnyttelse) av kapasitet i de fabrikkene i som lå i pipeline. Videre så skal utviklingskostnader stå relativt stille mens direkte enhetskostnadene skal noe ned. Dette vil gjøre veldig veldig mye med inntjeningen. Med mye velvilje kom jeg da til en pris som lå 20% under prisen på det tidspunktet, så tipper 350. Med mer moderate antakelser så ender den noe lavere. Kan være elementer som jeg ikke ser naturligvis, men så lenge Tesla har guidet på antall fabrikker de skal bygge de neste årene så er det et tak på omsettning. Kostnaden kan komme mye ned, men råvarene koster lenger uansett.
Sitat fra: Sandvika på fredag 20. november 2020, klokken 15:21Sitat fra: RuneW på fredag 20. november 2020, klokken 09:44La meg være tydelig på at dette ikke er min logikk, men skolebokdefinisjoner og metodikk som de aller fleste profesjonelle investorer og analytikere jobber etter!Sitat fra: Sandvika på torsdag 19. november 2020, klokken 22:26
Ok, det ville verdsatt selskapet til nesten 1.000mrd USD. For å forsvare en slik pris bør Tesla innen rimelig tid begynne å levere årlige overskudd i området 30-50mrd. Passer det da å minne om at Tesla i forrige kvartal omsatte for 8mrd og tjente 0,3mrd?
Med din logikk er vel også dagens verdi også helt usannsynlig? Men her er vi...
Sitat fra: RuneW på mandag 23. november 2020, klokken 16:49Ja, og i dag har det blitt enda værre...😂Sitat fra: Sandvika på fredag 20. november 2020, klokken 15:21Sitat fra: RuneW på fredag 20. november 2020, klokken 09:44La meg være tydelig på at dette ikke er min logikk, men skolebokdefinisjoner og metodikk som de aller fleste profesjonelle investorer og analytikere jobber etter!Sitat fra: Sandvika på torsdag 19. november 2020, klokken 22:26
Ok, det ville verdsatt selskapet til nesten 1.000mrd USD. For å forsvare en slik pris bør Tesla innen rimelig tid begynne å levere årlige overskudd i området 30-50mrd. Passer det da å minne om at Tesla i forrige kvartal omsatte for 8mrd og tjente 0,3mrd?
Med din logikk er vel også dagens verdi også helt usannsynlig? Men her er vi...
Det gjør nada forskjell. Jeg kan godt omformulere om det gjør det noe bedre.
Med skolebokdefinisjoner og metodikk som de aller fleste profesjonelle investorer og analytikere jobber etter er vel også dagens verdi også helt usannsynlig? Men her er vi...
Bedre?
Sitat fra: Cobos på mandag 23. november 2020, klokken 21:38Fortrekker definitivt bedre
Værre .... bedre
Potato .... tomato
Er det så nøye da :-)
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 24. november 2020, klokken 08:12
Hvis robottaxi er viktig forutsettning så er jeg skeptisk til når det realiseres. Er enig i at det ville drive kursen skyhøyt, men det er fordi det er temmelig usannsynlig imho. Det er langt fra å få bilen til å krype frem på en p plass til at den kan kjøre trygt selv. Da burde i det minste Summon fungert prikkfritt i dag, noe det ikke gjør på min Model 3
Sitat fra: Snesopp på mandag 23. november 2020, klokken 23:21
Kan legge til at waymo har startet med robottaxi i arizona. Med svindyre biler siden de bruker lidar.
Sitat fra: bmw2002 på fredag 27. november 2020, klokken 12:24
Dette i seg selv gjør at jeg ikke tror Tesla kommer med noen robotaxier som gjør det Elon har lovt de nærmeste 20 årene, dette er nok først og fremst lovnader for å selge biler og drive opp aksjekursen.
Sitat fra: bmw2002 på fredag 27. november 2020, klokken 12:24Du har sett de siste FSD videoene med selvkjøring fra California denne uka ikke sant? For meg tyder det på at det veldig snart begynner å bli brukbart.Sitat fra: Snesopp på mandag 23. november 2020, klokken 23:21
Kan legge til at waymo har startet med robottaxi i arizona. Med svindyre biler siden de bruker lidar.
Det Waymo gjør nå er dyrt av mange årsaker, Lidar er ikke spesielt dyrt lenger.
Hver Waymo bil har nå 3 personer som følger med. En som sitter på en sentral og overvåker bilen, han kan endre på rute og få bilen til å stoppe.
I tillegg er det en følgebil med to personer, der en av dem kan overta taxien og kjøre når det går helt galt.
Waymo må også lage ekstremt nøyaktige "HD"/3D kart alle steder der bilene skal kjøre.
Tesla sin tilnærming er bedre på den måten at de kun skal være avhengig av kamera (+ litt radar) for å kjøre overalt. Men dette betyr også at Tesla i dag kjører dårligere enn Waymo gjorde for 10 år siden.
Dette i seg selv gjør at jeg ikke tror Tesla kommer med noen robotaxier som gjør det Elon har lovt de nærmeste 20 årene, dette er nok først og fremst lovnader for å selge biler og drive opp aksjekursen.
Sitat fra: Cobos på fredag 27. november 2020, klokken 19:08Det er fremdeles lenge til inklusjonen i S&P 500 er fullført, så sjansen er definitivt til stede for at du ikke var optimistisk nok, det kan ikke etter noen standarder betegnes som pessimistisk
Jeg bemerker at jeg stemte på $600-$700 og prisen var idag ca $3 unna nedre delen av range'en min. Jeg tenkte originalt at jeg var litt optimistisk, nå lurer jeg på om jeg har vært for pessimistisk....
Sitat fra: bmw2002 på fredag 27. november 2020, klokken 12:24Tesla sin tilnærming er bedre på den måten at de kun skal være avhengig av kamera (+ litt radar) for å kjøre overalt. Men dette betyr også at Tesla i dag kjører dårligere enn Waymo gjorde for 10 år siden.
Dette i seg selv gjør at jeg ikke tror Tesla kommer med noen robotaxier som gjør det Elon har lovt de nærmeste 20 årene, dette er nok først og fremst lovnader for å selge biler og drive opp aksjekursen.
Sitat fra: emurof på fredag 27. november 2020, klokken 21:04
Det er en merkelig konklusjon. Hvordan kan Tesla kjøre dårligere enn Waymo gjorde for ti år siden når Waymo krever detaljerte forhåndsgenererte kart, mens Tesla kan kjøre hvor som helst? Teslas løsning er jo mye mer generell, mens Waymo er svært begrenset.
Og hvorfor skulle det ta 20 år når man ser på hvor bra betaen er, og hvor raskt den forbedres?
Her virker det mer som surmuling enn noe annet.
Sitat fra: bmw2002 på lørdag 28. november 2020, klokken 23:13Link til Waymos utsagn om nivå 5 først i 2040?Sitat fra: emurof på fredag 27. november 2020, klokken 21:04Waymo har selv sagt at de ikke ser for seg å kunne nå nivå 5 de neste 20 årene, det er ingen som jobber med selvkjøring som tror dette kommer i løpet av få år, det er det kun Elon Musk som påstår at han skal få til. Jeg har ikke sett at Tesla har demonstrert noe som jeg ikke har sett andre gjort, forskjellen er bare at de andre aktørene bruker ikke vanlige kunder som testpiloter.
Det er en merkelig konklusjon. Hvordan kan Tesla kjøre dårligere enn Waymo gjorde for ti år siden når Waymo krever detaljerte forhåndsgenererte kart, mens Tesla kan kjøre hvor som helst? Teslas løsning er jo mye mer generell, mens Waymo er svært begrenset.
Og hvorfor skulle det ta 20 år når man ser på hvor bra betaen er, og hvor raskt den forbedres?
Her virker det mer som surmuling enn noe annet.
Sitat fra: bmw2002 på lørdag 28. november 2020, klokken 23:13Sitat fra: emurof på fredag 27. november 2020, klokken 21:04Det er en merkelig konklusjon. Hvordan kan Tesla kjøre dårligere enn Waymo gjorde for ti år siden når Waymo krever detaljerte forhåndsgenererte kart, mens Tesla kan kjøre hvor som helst? Teslas løsning er jo mye mer generell, mens Waymo er svært begrenset.Tesla har en helt annen tilnærming. Denne tilnærmingen er vanskeligere enn det Waymo gjør. Waymo gjør mye av det samme som Tesla, grunnen til at de bruker forhåndsgenererte kart er å ha flere datakilder (de bruker kamera og Tesla tilnærming også i tillegg) som gir en helt annen trygghet (og gjør at man nesten aldri må ta over kontrollen). Ulempen er at dette da kun fungerer innenfor et avgrenset område, noe som er OK for en taxitjeneste.
Og hvorfor skulle det ta 20 år når man ser på hvor bra betaen er, og hvor raskt den forbedres?
Her virker det mer som surmuling enn noe annet.
SitatWaymo har selv sagt at de ikke ser for seg å kunne nå nivå 5 de neste 20 årene, det er ingen som jobber med selvkjøring som tror dette kommer i løpet av få år, det er det kun Elon Musk som påstår at han skal få til. Jeg har ikke sett at Tesla har demonstrert noe som jeg ikke har sett andre gjort, forskjellen er bare at de andre aktørene bruker ikke vanlige kunder som testpiloter.
Sitat fra: Cobos på fredag 01. januar 2021, klokken 11:30Bra tipping
Jeg vil bare påpeke at jeg tippet $600-$700 men mente det kansje var litt vel pessimistisk, og ser jeg fikk nesten rett. Det var teknisk pessimistisk men ikke med mye :)
Jeg vet ikke om dere som er skeptiske til Beta-autopilot har sett videoen av en Tesla som kjørte downtown SF til LA helt av seg selv. Det er jo ikke verdens vanskeligste rute, men peker på at ting begynner å skje.
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 15:27Tror at mange blir skeptiske til selvkjøring basert på egen erfaring med autopilot/summon/tacc. Det er akkurat nå på et nivå som ikke inngir tillit. Bremsing, vingling, feil fartsgrenser, varsel om tildekket kamera selv om bildet vises fint på skjermen samtidig. Dette viskes ikke bort av at en demovideo går greit i hjemmeområdet.
Sitat fra: emurof på fredag 01. januar 2021, klokken 16:06Veldig bombastisk og direkte feiltolkning.Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 15:27Tror at mange blir skeptiske til selvkjøring basert på egen erfaring med autopilot/summon/tacc. Det er akkurat nå på et nivå som ikke inngir tillit. Bremsing, vingling, feil fartsgrenser, varsel om tildekket kamera selv om bildet vises fint på skjermen samtidig. Dette viskes ikke bort av at en demovideo går greit i hjemmeområdet.
FSD-betaen er noe helt annet enn Autopilot i dag. Hvis du baserer deg på sistnevnte for å bedømme førstnevnte så har du bommet kraftig.
Sitat fra: daktari på fredag 01. januar 2021, klokken 16:55Level 3 motorvei vil være en revolusjon. Ikke være nødvendig å følge med på veien eller holde i rattet. Bilen skal si fra om den trenger hjelp.
Jeg vil anbefale Brandon sin kanal istedet. FsD og robotaxi er årevis unna, hvis de fikser det noensinne. Vi kan nok få level 3 motorvei, men det er noe annet enn robotaxi.
https://youtube.com/user/bmw511
Sitat fra: Klykken på fredag 01. januar 2021, klokken 02:00
Kommer autonomi mer i boks i år (2021, altså) med de godkjenninger som kreves, og WS får nyssen i potensialet vil jeg tippe kursen er opp mot 5x dagens kurs til samme tid neste år. Altså opp mot 3500, hvis ikke det splittes igjen. 🥳🥳🥳
Sitat fra: SurSnasen på fredag 01. januar 2021, klokken 21:46Hva sa du om Apple i 2006?Sitat fra: Klykken på fredag 01. januar 2021, klokken 02:00
Kommer autonomi mer i boks i år (2021, altså) med de godkjenninger som kreves, og WS får nyssen i potensialet vil jeg tippe kursen er opp mot 5x dagens kurs til samme tid neste år. Altså opp mot 3500, hvis ikke det splittes igjen.
Hm, årets første forsøk på spøk/ironi? 3500 USD per aksje vil si noe sånt som 3400 milliarder USD i børsverdi. Til sammenligning har Apple i dag en børsverdi på 2250 milliarder USD.
Alltids lov å ha tro, men kan være sunt med en viss bakkekontakt også :)
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 16:49Sitat fra: emurof på fredag 01. januar 2021, klokken 16:06Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 15:27Tror at mange blir skeptiske til selvkjøring basert på egen erfaring med autopilot/summon/tacc. Det er akkurat nå på et nivå som ikke inngir tillit. Bremsing, vingling, feil fartsgrenser, varsel om tildekket kamera selv om bildet vises fint på skjermen samtidig. Dette viskes ikke bort av at en demovideo går greit i hjemmeområdet.
FSD-betaen er noe helt annet enn Autopilot i dag. Hvis du baserer deg på sistnevnte for å bedømme førstnevnte så har du bommet kraftig.
Veldig bombastisk og direkte feiltolkning.
Les det jeg skriver!
Sitat fra: daktari på fredag 01. januar 2021, klokken 16:55
Jeg vil anbefale Brandon sin kanal istedet. FsD og robotaxi er årevis unna, hvis de fikser det noensinne. Vi kan nok få level 3 motorvei, men det er noe annet enn robotaxi.
https://youtube.com/user/bmw511
Sitat fra: SurSnasen på fredag 01. januar 2021, klokken 21:46Sitat fra: Klykken på fredag 01. januar 2021, klokken 02:00
Kommer autonomi mer i boks i år (2021, altså) med de godkjenninger som kreves, og WS får nyssen i potensialet vil jeg tippe kursen er opp mot 5x dagens kurs til samme tid neste år. Altså opp mot 3500, hvis ikke det splittes igjen. 🥳🥳🥳
Hm, årets første forsøk på spøk/ironi? 3500 USD per aksje vil si noe sånt som 3400 milliarder USD i børsverdi. Til sammenligning har Apple i dag en børsverdi på 2250 milliarder USD.
Alltids lov å ha tro, men kan være sunt med en viss bakkekontakt også :)
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 22:50
Hva sa du om Apple i 2006?
Det er ikke utenfor tenkelig ramme at Tesla kan ta en tilsvarende andel av elbil/energimarkedet som Apple har på telefon/elektronikkmarkedet. Optimistisk, men ikke umulig. Da blir en slik verdi mer reell.
Sitat fra: SurSnasen på lørdag 02. januar 2021, klokken 00:01Skjønner ikke helt sammenligningen med et helt urelatert selskap. Hvorfor ikke Enron eller Leeman Brothers, eller den gode gamle favoritten Nokia?Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 22:50
Hva sa du om Apple i 2006?
Det er ikke utenfor tenkelig ramme at Tesla kan ta en tilsvarende andel av elbil/energimarkedet som Apple har på telefon/elektronikkmarkedet. Optimistisk, men ikke umulig. Da blir en slik verdi mer reell.
Og hva sa du om Opticom i 2000?
Apple lå på en markedsverdi på ca 75 milliarder USD i 2006. Himmelferden har gått sin gang siden den gang. Men Apple har levert, år for år, og kursutviklingen har i all hovedsak fulgt den faktiske utviklingen i selskapet.
Poenget? Fremtiden er umulig å spå. Man kan tro, og man kan håpe. Man kan gjette. Så får vi ta en oppsummering om 10 år, hvordan det har gått. Tesla har enormt å bevise fremover med dagens aksjekurs. Og skulle kursen gå 5-gangen det kommende året? Vel...
Sitat fra: emurof på fredag 01. januar 2021, klokken 23:42[teskjemodus]Det jeg skriver er at mange har liten tro på selvkjøring basert på erfaring med det bilene klarer nå. At du mener det ikke er relevant er bare kverulering og egenpreferanse. Det er mange som trekker denne konklusjonen. Elon har svært mange brutte tidsfrister og selv ikke superfanboys som Jim Roger som driver Teslanytt, men over 11k medlemmer tror FSD er rett rundt hjørnet.[modus off]Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 16:49Sitat fra: emurof på fredag 01. januar 2021, klokken 16:06Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. januar 2021, klokken 15:27Tror at mange blir skeptiske til selvkjøring basert på egen erfaring med autopilot/summon/tacc. Det er akkurat nå på et nivå som ikke inngir tillit. Bremsing, vingling, feil fartsgrenser, varsel om tildekket kamera selv om bildet vises fint på skjermen samtidig. Dette viskes ikke bort av at en demovideo går greit i hjemmeområdet.
FSD-betaen er noe helt annet enn Autopilot i dag. Hvis du baserer deg på sistnevnte for å bedømme førstnevnte så har du bommet kraftig.
Veldig bombastisk og direkte feiltolkning.
Les det jeg skriver!
Det er jo det du skriver. Ikke bare tar du feil om det jeg nevnte, men du påstår også feilaktig at FSD-betaen bare brukes i "hjemmeområdet". Faktum er at det er beta-testere over store deler av USA, og de har kjørt langturer med dette.
Her er det en som kjører helt fra San Francisco til Los Angeles uten å måtte gripe inn en eneste gang:
https://www.youtube.com/watch?v=dQG2IynmRf8
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. januar 2021, klokken 00:49
Skjønner ikke helt sammenligningen med et helt urelatert selskap. Hvorfor ikke Enron eller Leeman Brothers, eller den gode gamle favoritten Nokia?
Men Opticom var en stor boble (som jeg overhodet ikke mente noe om i 2000) og har ingenting med hverken Apple (som du nevner) eller Tesla som er produsenter av svært visjonære produkter.
Som du sier er det vanskelig å spå sikkert. Der er vi enige.
Sitat fra: SurSnasen på lørdag 02. januar 2021, klokken 11:23Jeg håper de ikke får noe verdensherredømme . Det hadde ikke vært bra.
Tesla vet vi ingenting om hva angår fremtiden. Vi kan ANTA. Vi kan GJETTE. De har mye på gang. Og det kan meget vel være at de lykkes i et slags verdensherredømme en dag.
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. januar 2021, klokken 01:00Personlig tenker jeg at et firma som leverer FSD beta som er så bra som du tror, burde kunne levere en fungerende TACC i dag....
Sitat fra: SurSnasen på lørdag 02. januar 2021, klokken 11:23Men til forskjell fra Tesla så har ikke Apple hatt noe bobleprising på noe stadie.
SitatTesla vet vi ingenting om hva angår fremtiden.
Sitat fra: emurof på lørdag 02. januar 2021, klokken 17:27Du burde slutte å nedvurdere alle som ikke er 100% enig med deg.Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. januar 2021, klokken 01:00Personlig tenker jeg at et firma som leverer FSD beta som er så bra som du tror, burde kunne levere en fungerende TACC i dag....
TACC fungerer i dag. Men jeg tror ikke du vet hva "beta" betyr.
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. januar 2021, klokken 16:13
Jeg synes du generelt har noen relevante innvendinger og de er interessante. Men du er litt vel bombastisk når du sier at vi ikke vet NOE om Tesla i fremtiden. Vi vet masse. De har X antall milliarder på bok (14 pt etter husken), de har fire store fabrikker i drift, en til snart ferdig og enda fler i løypa, de har solgt 500k biler i Corona året 2020, de bygger verdens største landbatterier. I tillegg vet vi de har flere kjøretøy med hundretusenvis av reservasjoner og planer for Terrawatt fabrikker....
Akkurat som vi kan «anta» at Apple selger mange produkter i 2021 kan vi også «anta» at Tesla gjør det Jeg vil beskrive det som sikkert.
Det er mange forskjeller på Tesla og Apple også ift kursvurderingen, Tesla har veldig høy kurs nå, ingen bestrider det. Men potensialet for fortsatt vekst er absolutt til stede.
Sitat fra: SurSnasen på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:37Se der. Det meste av det du skriver er jeg på linje med.Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. januar 2021, klokken 16:13
Jeg synes du generelt har noen relevante innvendinger og de er interessante. Men du er litt vel bombastisk når du sier at vi ikke vet NOE om Tesla i fremtiden. Vi vet masse. De har X antall milliarder på bok (14 pt etter husken), de har fire store fabrikker i drift, en til snart ferdig og enda fler i løypa, de har solgt 500k biler i Corona året 2020, de bygger verdens største landbatterier. I tillegg vet vi de har flere kjøretøy med hundretusenvis av reservasjoner og planer for Terrawatt fabrikker....
Akkurat som vi kan «anta» at Apple selger mange produkter i 2021 kan vi også «anta» at Tesla gjør det Jeg vil beskrive det som sikkert.
Det er mange forskjeller på Tesla og Apple også ift kursvurderingen, Tesla har veldig høy kurs nå, ingen bestrider det. Men potensialet for fortsatt vekst er absolutt til stede.
Ja, potensialet for fortsatt vekst i aksjekursen er absolutt til stede. Men når skal de innfri? Hva må til for at de skal innfri? Når de nå i hvert øyeblikk skal fremlegge tallene for hvor mange biler de har produsert/solgt i 2020 så er det en typisk trigger til kursendring. Men hva må til? Hvor mange prosent bør aksjekursen (dagens) øke dersom de viser til at de har solgt 510 000 biler i 2020? Og sett at aksjekursen ikke gikk bananas i 2020, men heller holdt seg på 500 USD (før splitt, dvs tilsvarende 100 USD etter dagens antall aksjer); skulle kursen økt tilsvarende i antall prosent eller antall dollar? 10% kursøkning fra en kurs på 500 USD er 50 USD per aksje. Samme verdiøkning ville dermed tilsi at vi med en aksjekurs lik femtedelen, ville sett en kursøkning på 50% i stedet.
Så hvordan vil triggere påvirke aksjekursen fremover?
Joda, helt riktig at vi vet, eller rettere sagt: "vet", litt om fremtiden til Tesla. Hvertfall den nærmeste fremtiden. Aller mest sannsynlig vil de bestå som et solid selskap i mange, mange år. De har en solid posisjon. De har attraktivitet. De har en voldsom hype de vil fortsette å leve på. De er i siget, og vil nyte godt av myndigheters incentiv-ordninger i fortsatt mange år. De har mye spennende teknologi. Flere satsningsområder. Fabrikker bygges. Kapasiteten utnyttes godt.
Men samtidig er det ikke risikofritt. Vi hører ALT om hva Tesla foretar seg. Selv en kryptisk, liten tweet fra Elon Musk om kanskje bare en liten bagatell, fanges opp og brettes ut i kilometervis i media og fora. Andre bilprodusenter, eller sågar batterisatsinger, levnes noen notiser her og der. Sitter virkelig andre produsenter stille og ser på at Tesla fosser ustanselig mot å bli verdens desidert største selskap? Det kan nesten virke sånn. Men jeg tviler sterkt. Selv om vi har følelse av at det går fryktelig tregt, så kommer det faktisk mye elbil-satsing fra andre produsenter enn Tesla fremover. Vendingen over til fullelektriske kjøretøy vil også ta tid. Mye tid. Selv i et heftig elbilsatsende og særdeles elbilvennlig land som Norge så er den rene elbilandelen av det som selges av personbiler på +/- 50%.
Og hva med batterier? Joda, Tesla har ting på gang. De bygger fabrikker. De selger lett. Men det er mange andre selskaper som også vil satse fremover. Bare i lille høykost-Norge legges det opp til muligens tre større batterifabrikker de kommende årene.
Selvkjøringsteknologi? Ja, Tesla er eksepsjonelt flink til å få publisitet rundt dette. Og de vil garantert være de første som får ut en "wide release" av den slags. Men vil det da automatisk gi selskapet en hinsides verdi? Robot-taxi-markedet vil fint kunne bli stort. Men husk: i dag skal det alltid sitte en ansvarlig sjåfør i kjøretøyene. Hva skjer med robot-taxi'ene i situasjoner hvor de ikke klarer å komme seg utav? Hva med driftsstans? Uvær? Selv om mange youtube-videoer viser stor fremgang og i stor grad selvkjørende biler, så er det likevel mye mer som skal til for å overbevise myndigheter til å tillate frislipp av biler uten sjåfør.
Så jeg står ved mindre poenger. Det er fremdeles høy risiko ved å kjøpe Tesla-aksjer nå. Fremtiden ser lys ut, definitivt. Men det er mye som skal klaffe. Enormt mye. Og konkurrentene er muligens ikke så akterutseilt som man kanskje kan ledes til å tro.
Aksjer er alltid en gambling om fremtidig verdi og avkastning. Noen selskaper er mer solide og sikre enn andre. Noen er priset for fremtidig vekst. Men det er like fullt umulig å spå fremtiden. Noe blant annet en viss pandemi i særdeleshet har demonstrert...
Sitat fra: emurof på fredag 01. januar 2021, klokken 23:44
Men det høres ganske usannsynlig ut da. Selv om markedspotensialet for Tesla er mye større enn Apples. Potensialet altså. Apple har større inntekter i dag, men mange påpeker at markedene Tesla er inne i er mye større enn de Apple er i. Så potensialet over tid er mye større.
Sitat fra: SurSnasen på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:56Ja, ma får sette en virituell 1000-lapp på begge selskap og se hvor mye den er verdt om et år(eller 10?)Sitat fra: emurof på fredag 01. januar 2021, klokken 23:44
Men det høres ganske usannsynlig ut da. Selv om markedspotensialet for Tesla er mye større enn Apples. Potensialet altså. Apple har større inntekter i dag, men mange påpeker at markedene Tesla er inne i er mye større enn de Apple er i. Så potensialet over tid er mye større.
Potensialet til Tesla er større? De er inne i andre markeder. Helt klart. Men hva vil Apple gjøre fremover? De sitter på en enorm pengebinge som bare vokser og vokser. De har en enestående profittmargin. De har svært så lojale kunder. De har kunder over hele verden.
Så ryktes det at de vil satse på bilmarkedet i årene som kommer. Og vipps så er de da i samme bane som Tesla.
Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. januar 2021, klokken 00:52Når man vet at Tesla ikke har utviklet FSD for kjøring på snødekte veier enda, synes jeg dette forteller svært lite om hvordan det vil kunne bli i fremtiden. Bare tenk på hvordan den første versjonen av Teslas egen AP var da den ble sluppet. Men at det er noen uløste utfordringer knyttet til RADAR og slaps og sludd er helt sikkert.
Siden noen har tro på FSD beta, her er hvordan det fungerer på snø.
https://www.youtube.com/watch?v=TZ2Cir9OkPY
Siden Elon sier det er de siste prosentene som er vanskeligst å få til, vil jeg si det er stor forskjell på kjøreforhold i Norge ift sørlige California. Det vi ser i videoen over er ikke vanskelige forhold for oss. Bare saltsørpe på motorveien blokkerer kameraene, selv når det er nymåket.
Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. januar 2021, klokken 00:52Ja det er et godt poeng. På min etron, med oppvarmet radar og spyling av Lidar, tok det bare noen få minutter med sludd/snø ved motorveifart før nedbøren blokkerte sensorene. Etter ca 5 minutter i opphold så smeltet det igjen, og jeg fikk tilbake ACC. Skjedde 3 ganger siden det var byger. Vi behøver bedre sensorer for å nå level 5 tror jeg.
Siden noen har tro på FSD beta, her er hvordan det fungerer på snø.
https://www.youtube.com/watch?v=TZ2Cir9OkPY
Siden Elon sier det er de siste prosentene som er vanskeligst å få til, vil jeg si det er stor forskjell på kjøreforhold i Norge ift sørlige California. Det vi ser i videoen over er ikke vanskelige forhold for oss. Bare saltsørpe på motorveien blokkerer kameraene, selv når det er nymåket.
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:32Sitat fra: emurof på lørdag 02. januar 2021, klokken 17:27Sitat fra: Counterpointer på lørdag 02. januar 2021, klokken 01:00Personlig tenker jeg at et firma som leverer FSD beta som er så bra som du tror, burde kunne levere en fungerende TACC i dag....
TACC fungerer i dag. Men jeg tror ikke du vet hva "beta" betyr.
Du burde slutte å nedvurdere alle som ikke er 100% enig med deg.
Virker som det er du som sliter med forståelsen her, det trenger nok ikke gjennom fanboyfilteret ditt. Hvis du synes TACC fungerer når den fantombremser med ugjevne mellomrom, så vil jo mye være bra.
Sitat fra: SurSnasen på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:37Ja, potensialet for fortsatt vekst i aksjekursen er absolutt til stede. Men når skal de innfri? Hva må til for at de skal innfri?
SitatNår de nå i hvert øyeblikk skal fremlegge tallene for hvor mange biler de har produsert/solgt i 2020 så er det en typisk trigger til kursendring. Men hva må til? Hvor mange prosent bør aksjekursen (dagens) øke dersom de viser til at de har solgt 510 000 biler i 2020?
SitatDe har en voldsom hype de vil fortsette å leve på.
SitatSitter virkelig andre produsenter stille og ser på at Tesla fosser ustanselig mot å bli verdens desidert største selskap?
SitatSelv om vi har følelse av at det går fryktelig tregt, så kommer det faktisk mye elbil-satsing fra andre produsenter enn Tesla fremover.
SitatOg konkurrentene er muligens ikke så akterutseilt som man kanskje kan ledes til å tro.
Sitat fra: SurSnasen på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:56Sitat fra: emurof på fredag 01. januar 2021, klokken 23:44
Men det høres ganske usannsynlig ut da. Selv om markedspotensialet for Tesla er mye større enn Apples. Potensialet altså. Apple har større inntekter i dag, men mange påpeker at markedene Tesla er inne i er mye større enn de Apple er i. Så potensialet over tid er mye større.
Potensialet til Tesla er større? De er inne i andre markeder. Helt klart. Men hva vil Apple gjøre fremover? De sitter på en enorm pengebinge som bare vokser og vokser. De har en enestående profittmargin. De har svært så lojale kunder. De har kunder over hele verden.
SitatSå ryktes det at de vil satse på bilmarkedet i årene som kommer. Og vipps så er de da i samme bane som Tesla.
Sitat fra: Counterpointer på søndag 03. januar 2021, klokken 00:52Siden noen har tro på FSD beta, her er hvordan det fungerer på snø.
https://www.youtube.com/watch?v=TZ2Cir9OkPY
Siden Elon sier det er de siste prosentene som er vanskeligst å få til, vil jeg si det er stor forskjell på kjøreforhold i Norge ift sørlige California. Det vi ser i videoen over er ikke vanskelige forhold for oss. Bare saltsørpe på motorveien blokkerer kameraene, selv når det er nymåket.
Sitat fra: daktari på søndag 03. januar 2021, klokken 18:15Det er veldig mye som gjenstår. Min mening er at vi ikke får se nivå 5 med det første. Men nivå 3 vil være en fantastisk forbedring og nivå 4 en revolusjon.
Hvor lang tid vil det ta da @emurof? Å lage kjørelogikk for forskjellige kjøreforhold? Og NN for å gjenkjenne bl.a. Snø, slaps, is, yr, tåke, styrtregn, ikke regn-men-vann-i-veibanen, farlig sidevind, sandstorm, sjøfolk, snøstorm bak en lastebil over vidda osv osv. Det er en del som gjenstår?
Sitat fra: daktari på søndag 03. januar 2021, klokken 18:15Hvor lang tid vil det ta da @emurof? Å lage kjørelogikk for forskjellige kjøreforhold? Og NN for å gjenkjenne bl.a. Snø, slaps, is, yr, tåke, styrtregn, ikke regn-men-vann-i-veibanen, farlig sidevind, sandstorm, sjøfolk, snøstorm bak en lastebil over vidda osv osv. Det er en del som gjenstår?
Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 18:38Jeg er ganske bekymret for de nye motorveiene, der det ikke finnes skikkelige veiskuldre. Fra Kolomoen og nordover på E6 bl.a. Liv har gått tapt pga dette ved Grimstad vel. Ikke et bra sted å sove i bilen halvveis i kjørefeltet i 110-sone.Sitat fra: daktari på søndag 03. januar 2021, klokken 18:15Det er veldig mye som gjenstår. Min mening er at vi ikke får se nivå 5 med det første. Men nivå 3 vil være en fantastisk forbedring og nivå 4 en revolusjon.
Hvor lang tid vil det ta da @emurof? Å lage kjørelogikk for forskjellige kjøreforhold? Og NN for å gjenkjenne bl.a. Snø, slaps, is, yr, tåke, styrtregn, ikke regn-men-vann-i-veibanen, farlig sidevind, sandstorm, sjøfolk, snøstorm bak en lastebil over vidda osv osv. Det er en del som gjenstår?
Jeg vil leve godt med å sove på vei til Oslo og våkne av at bilen har kjørt ut til siden og stanset når den finner føreforholdene for umulige til å kjøre videre - feks. pga snøstorm (nivå 4). Da kjører jeg gledelig videre manuelt. Jeg har kjørt 20 ganger til Oslo siste året, og kun en gang i uvær.
Jeg synes det er alt for mange som vil ha alt eller intet.
Sitat fra: daktari på søndag 03. januar 2021, klokken 22:15Level 3 = eyes off, altså ikke nødvendig å ha hendene på rattet. Du kan sitte i bilen og gjøre hva du vil så lenge du er i stand til å ta over etter noen sekunder.
Slik jeg tolker level 3 kan man neppe sove, men må ta over i løpet av en 10-15 sekunder. Level 4 derimot er sovbart. Level 5 ser vi kanskje aldri.
Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 22:34
Jeg spår at mine barnebarn når de skal ta lappen om et par 10-år, får de faktisk ikke lov. Førerkort blir kun tilgjengelig for yrkesgrupper med spesiell behov: Brann, redning, ambulanse, politi og forsvar med mere.
Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 22:34Sitat fra: daktari på søndag 03. januar 2021, klokken 22:15
Slik jeg tolker level 3 kan man neppe sove, men må ta over i løpet av en 10-15 sekunder. Level 4 derimot er sovbart. Level 5 ser vi kanskje aldri.
En ting er sikkert, bedømmer du framtida ut fra det vi har i dag - ja, da bommer du. Jeg spår at mine barnebarn når de skal ta lappen om et par 10-år, får de faktisk ikke lov. Førerkort blir kun tilgjengelig for yrkesgrupper med spesiell behov: Brann, redning, ambulanse, politi og forsvar med mere.
Sitat fra: MaxQ på søndag 03. januar 2021, klokken 23:12Voila
Men kursmålene videre hører hjemme i en annen tråd. Om noen oppretter en "hva blir kursen 31. des 2021"
Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 18:38Sitat fra: daktari på søndag 03. januar 2021, klokken 18:15Det er veldig mye som gjenstår. Min mening er at vi ikke får se nivå 5 med det første. Men nivå 3 vil være en fantastisk forbedring og nivå 4 en revolusjon.
Hvor lang tid vil det ta da @emurof? Å lage kjørelogikk for forskjellige kjøreforhold? Og NN for å gjenkjenne bl.a. Snø, slaps, is, yr, tåke, styrtregn, ikke regn-men-vann-i-veibanen, farlig sidevind, sandstorm, sjøfolk, snøstorm bak en lastebil over vidda osv osv. Det er en del som gjenstår?
Jeg vil leve godt med å sove på vei til Oslo og våkne av at bilen har kjørt ut til siden og stanset når den finner føreforholdene for umulige til å kjøre videre - feks. pga snøstorm (nivå 4). Da kjører jeg gledelig videre manuelt. Jeg har kjørt 20 ganger til Oslo siste året, og kun en gang i uvær.
Jeg synes det er alt for mange som vil ha alt eller intet.
Sitat fra: hELgenen på søndag 03. januar 2021, klokken 23:36Å tolke dette som diktatur er meget over grensen. Fint om du veier dine ord litt bedre i framtiden.Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 22:34
En ting er sikkert, bedømmer du framtida ut fra det vi har i dag - ja, da bommer du. Jeg spår at mine barnebarn når de skal ta lappen om et par 10-år, får de faktisk ikke lov. Førerkort blir kun tilgjengelig for yrkesgrupper med spesiell behov: Brann, redning, ambulanse, politi og forsvar med mere.
Trist fremtidsvisjon det der. Høres ut som et diktatur. Nei,håper våre barnebarn får oppleve selvvalgt frihet.
Sitat fra: DagfinnN på mandag 04. januar 2021, klokken 09:38Enig med DagfinnN her, eneste grunnen til at vi får lov til å kjøre selv er historisk.
Manuell kjøring ødelegger mange 100 liv i Norge i året. Over 1 mill. døde på verdensbasis. Hvis man insistere at frihet er å få lov til å kjøre manuelt og dermed drepe mange unødvendige - så er det ikke til å tro.
Sitat fra: DagfinnN på mandag 04. januar 2021, klokken 09:38Sitat fra: hELgenen på søndag 03. januar 2021, klokken 23:36Å tolke dette som diktatur er meget over grensen. Fint om du veier dine ord litt bedre i framtiden.Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 22:34
En ting er sikkert, bedømmer du framtida ut fra det vi har i dag - ja, da bommer du. Jeg spår at mine barnebarn når de skal ta lappen om et par 10-år, får de faktisk ikke lov. Førerkort blir kun tilgjengelig for yrkesgrupper med spesiell behov: Brann, redning, ambulanse, politi og forsvar med mere.
Trist fremtidsvisjon det der. Høres ut som et diktatur. Nei,håper våre barnebarn får oppleve selvvalgt frihet.
Manuell kjøring ødelegger mange 100 liv i Norge i året. Over 1 mill. døde på verdensbasis. Hvis man insistere at frihet er å få lov til å kjøre manuelt og dermed drepe mange unødvendige - så er det ikke til å tro.
Sitat fra: hELgenen på mandag 04. januar 2021, klokken 11:28Man kan nok fremdeles få lov til å kjøre bil, f.eks på lukket bane.
En viss grad av frihet må mennesker bare ha - vi kan ikke la oss styre som maur i en maurtue.
Sitat fra: daktari på mandag 04. januar 2021, klokken 11:21Fly har jo sine egne utfordringer, ikke så lett å stoppe i veikanten ved tekniske problemer.
Tror også det kommer, men langt langt unna. Kanskje kommer flygende biler først - enklere med autonome fly enn på landjorda.
Sitat fra: turfsurf på mandag 04. januar 2021, klokken 11:43Sitat fra: hELgenen på mandag 04. januar 2021, klokken 11:28Eneste grunnen til at man fremdeles får lov til å kjøre bil er det at vi fremdeles ikke har noe godt alternativ.
En viss grad av frihet må mennesker bare ha - vi kan ikke la oss styre som maur i en maurtue.
Sitat fra: hELgenen på mandag 04. januar 2021, klokken 11:50Mm, nei, det er ikke det jeg sier. Kollektivtrafikk erstatter ikke privatbilen mange steder.Sitat fra: turfsurf på mandag 04. januar 2021, klokken 11:43Sitat fra: hELgenen på mandag 04. januar 2021, klokken 11:28Eneste grunnen til at man fremdeles får lov til å kjøre bil er det at vi fremdeles ikke har noe godt alternativ.
En viss grad av frihet må mennesker bare ha - vi kan ikke la oss styre som maur i en maurtue.
Det har man vel - i byene har man kollektiv muligheter av en annen verden - så her kunne man med din filosofi bare si nei til bilen for almuen. Er det det du vil?
Taxi finnes de fleste steder - er bare å forby privatbilen det og kreve at alle bruker taxi eller kollektiv-transport.
Sitat fra: Snesopp på søndag 03. januar 2021, klokken 21:19Sa 700. Enda på 705 så ganske fornøyd =)
Litt trist at vi ble lovet 1 million robottaxier i 2020. Men alt vi fikk var utvendige fiselyder, men ikke i norge engang....
Og trist hvordan 500k biler ble oppnådd. Levere ut mikkmakk som mister varmen etter kort tid. Er ting som bilselskap gjør. Ikke noe ett techselskap som tesla bør gjøre.
Sitat fra: hELgenen på søndag 03. januar 2021, klokken 23:36Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 22:34Sitat fra: daktari på søndag 03. januar 2021, klokken 22:15
Slik jeg tolker level 3 kan man neppe sove, men må ta over i løpet av en 10-15 sekunder. Level 4 derimot er sovbart. Level 5 ser vi kanskje aldri.
En ting er sikkert, bedømmer du framtida ut fra det vi har i dag - ja, da bommer du. Jeg spår at mine barnebarn når de skal ta lappen om et par 10-år, får de faktisk ikke lov. Førerkort blir kun tilgjengelig for yrkesgrupper med spesiell behov: Brann, redning, ambulanse, politi og forsvar med mere.
Trist fremtidsvisjon det der. Høres ut som et diktatur. Nei,håper våre barnebarn får oppleve selvvalgt frihet.
Sitat fra: MaxQ på søndag 03. januar 2021, klokken 23:12Dersom ikke "normale" folk (i din fremtidsvisjon) får anledning til å ta lappen og føre ulike kjøretøy manuelt så vil Norge avfolkes raskt og vi går mot hungersnød. Det er bare så vidt at infrastrukturen i dag holdes sammen som et lappeteppe og selvkjørende biler (semitrailere) på dette vil rett og slett være et under.
Vi snakker her om veier som transporterer fiskeri/landbruksprodukter og andre råvarer på veier hvor sjåfører daglig må rygge når de møtes på visse punkter eller slå inn speilene for å passere hverandre og som fører til at veiskuldrene gir etter og biler havner i grøfta. Dette er veiene dere i byene er avhengige av at vi som bor langs de og bruker de fortsatt kan bruke (manuelt) tross selvkjørende biler i byene. Om ikke går dere tom for mat og landet går en dyster fremtid i møte på handelsbalansen.
SitatEn liten brannfakkel i så måte fra min side, kursen kan til og med synke i 2021 om de ikke snart begynner å fokusere på kvalitet. For folk flest bryr seg ikke om hvor god batteriteknologien er eller hvor effektive motorene er eller hvor gøy det måtte være å spille spill i bilen. Når bilen ellers har så mye feil den har og andre merker kommer med yttre og indre design og kvalitet som folk foretrekker.
Sitat fra: hELgenen på mandag 04. januar 2021, klokken 11:28Jeg valgte faktisk ordet diktatur med omhu - altså det var et veloverveid ord i denne sammenhengen.
At en aktør - la oss si Tesla, lager gode selvkjørende biler - betyr ikke at det vil stoppe ulykker. Bare se på denne saken :
https://motor.no/autopilot-nyheter-tesla/tesla-pa-auto-styring-da-mann-ble-meid-ned/188623
SitatMen å gå til det skritt å ta fra menneskene retten til å føre et kjøretøy mener jeg har så sterke trekk av overformynderi at man like gjerne kan begynne å snakke om diktatur.
"Diktatur er en styremåte der makten ligger hos én enkelt person eller hos en liten gruppe personer"
Her skal altså makten ligge hos en liten gruppe personer med en drøm om nullvisjon - et slags MDG overformynderi. Og det sier jeg uten at jeg føler jeg har noe til felles med FRP sitt partiprogram eller FNB (bompengepartiet). En viss grad av frihet må mennesker bare ha - vi kan ikke la oss styre som maur i en maurtue.
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 01. september 2020, klokken 12:59Nå er det kanskje på tide å stenge tråden?
Tenker det kan kan være på tide med en liten avstemning på hvor folk tror aksjen går.