Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 30. august 2020, klokken 14:35Har ESA en troverdig plan på overgang til nullutslipp? Hvis ikke bes de komme opp med det, eller la de som faktisk har et system som funker, få fortsette med dette.
RJK :+1: :+1: ja viljen må være sterk. Og har Sanner det?
ESA er heller ikke lette å ha med å gjøre, hvis de har bestemt seg for en retning....
SitatTror likevel at det mest effektive og rimelige tiltaket hadde vært å frita batteribilene for bompenger.
Sitat fra: Motorwatt på søndag 30. august 2020, klokken 23:36
Ikke alle betaler like mye i bomavgift. For min del som kjører jeg 25K km. i året, og betaler ca 1.000 - 1.200.- i bompenger, ville et slikt fritak bety veldig lite. Bør vel fremdeles være noe som er likt for alle.
Sitat fra: Motorwatt på mandag 31. august 2020, klokken 09:27Det må være bruksfordeler også, ellers vil folk aldri skrote den gamle V70'en men bevare den til det blir cubanske tilstander på bilparken.
Da blir insitamentet for de mange som "bor på landet" til å kjøpe elbil borte.
En annen ting er at fra 2025 får man ikke lengre kjøpe noe annet enn elbiler, så da forsvinner vel alle fordeler uansett.
Sitat fra: Motorwatt på mandag 31. august 2020, klokken 09:27
Da blir insitamentet for de mange som "bor på landet" til å kjøpe elbil borte.
Sitat fra: stefse på mandag 31. august 2020, klokken 09:44Strøm er kjempebillig sammenlignet med fossilt drivstoff! Og etterhvert skal jeg produsere det selv også.
Det må være bruksfordeler også
Sitat fra: Motorwatt på mandag 31. august 2020, klokken 09:27
En annen ting er at fra 2025 får man ikke lengre kjøpe noe annet enn elbiler, så da forsvinner vel alle fordeler uansett.
Sitat fra: jlan på mandag 31. august 2020, klokken 09:48
Når det gjelder svenskehandel så er det vel bare å innføre samme avgiftssystem ved grensepassering som ved netthandel. Inkludert svenskehandlet drivstoff. Det burde gå greit å gjøre det med en selvbetjeningsløsning.
Sitat fra: jlan på mandag 31. august 2020, klokken 09:48Hvordan skal du få sjekket at det ikke smugles drivstoff i tanken da? I Singapore står det folk og leser av tankmåleren din på grensa, ikke lov å kjøre ut av landet hvis du har under 2/3 tank. Det er lange køer ja.
Når det gjelder svenskehandel så er det vel bare å innføre samme avgiftssystem ved grensepassering som ved netthandel. Inkludert svenskehandlet drivstoff. Det burde gå greit å gjøre det med en selvbetjeningsløsning.
Sitat fra: elektrolux på søndag 30. august 2020, klokken 23:10
Kan det hende at vi i stedet for mva fritak får en støtteordning som subsidier kjøp av batteribiler?
Flere og flere land har subsidier på kjøp av ny elbil, og det hadde ikke vært feil å gjøre det også i Norge.
Tror likevel at det mest effektive og rimelige tiltaket hadde vært å frita batteribilene for bompenger.
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 30. august 2020, klokken 10:26
Hva tror du? Avstemning. Tror du Sanner vil få til et momsfritak for elbiler etter 2021? Legg inn ditt svar og du kan endre svar og/eller legge til flere svaralternativer. Skriv en kommentar hvis du ønsker at jeg skal legge inn ditt nye svaralternativ som du mener mangler.
Ja da - dette er ikke veldig profesjonelt lagt opp som en avstemning, men det kan jo være artig å se hva vi mener om dette.
Les saken som står på forsiden av VG nett nå her:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dOoQvB/sanner-vil-ikke-love-momsfritak-for-elbiler-etter-2021
Kopi:
Overskrift:
Sanner vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021
Både Norsk elbilforening og Bilimportørenes landsforening krever at finansminister Jan Tore Sanner søker ESA om tre nye år med momsfritak på elbiler. Finansministeren ønsker ikke å love noe lenger enn 2021.
Regjeringen og finansminister Jan Tore Sanner (H) skal nå søke om forlengning av momsfritaket for elbiler. Både Elbilforeningen og Bilimportørenes landsforening krever at han søker om momsfritak i tre nye år.
Det kan imidlertid finansministeren ikke love at han gjør.
SINDRE CAMILO LODE
Oppdatert for mindre enn 1 time siden
Sitat fra: Motorwatt på mandag 31. august 2020, klokken 09:27Det er vel ingen unntatt noen få virkelighetsfjerne politikere som fremdeles tror at det vil bli forbudt å kjøpe noe annet enn elbiler fra 2025 ;D
En annen ting er at fra 2025 får man ikke lengre kjøpe noe annet enn elbiler, så da forsvinner vel alle fordeler uansett.
Sitat fra: Rollep på mandag 31. august 2020, klokken 18:10Ren diesel og bensin bør være faset ut innen da, og det er høyst realistisk.Sitat fra: Motorwatt på mandag 31. august 2020, klokken 09:27Det er vel ingen unntatt noen få virkelighetsfjerne politikere som fremdeles tror at det vil forbudt å kjøpe noe annet enn elbiler fra 2025 ;D
En annen ting er at fra 2025 får man ikke lengre kjøpe noe annet enn elbiler, så da forsvinner vel alle fordeler uansett.
Sitat fra: 1000kwh på mandag 31. august 2020, klokken 18:41Nei det er overhode ikke realistisk. Virker som en og annen har glemt at det finnes noe som heter EØS pluss andre handelsavtaler med resten av verden.Sitat fra: Rollep på mandag 31. august 2020, klokken 18:10Ren diesel og bensin bør være faset ut innen da, og det er høyst realistisk.Sitat fra: Motorwatt på mandag 31. august 2020, klokken 09:27Det er vel ingen unntatt noen få virkelighetsfjerne politikere som fremdeles tror at det vil forbudt å kjøpe noe annet enn elbiler fra 2025 ;D
En annen ting er at fra 2025 får man ikke lengre kjøpe noe annet enn elbiler, så da forsvinner vel alle fordeler uansett.
Sitat fra: stefse på mandag 31. august 2020, klokken 10:22Jeg tenker at man kan erklære det selv i en app hvor man tar posisjonstagget bilde av tankmåler ved grensepassering ut og inn. Og at man ved kontroll må fremlegge kvitteringer på hvor man har fyllt drivstoff, og kilometerstand ved hver fylling.
Hvordan skal du få sjekket at det ikke smugles drivstoff i tanken da?
Sitat fra: jlan på mandag 31. august 2020, klokken 23:25Sitat fra: stefse på mandag 31. august 2020, klokken 10:22Jeg tenker at man kan erklære det selv i en app hvor man tar posisjonstagget bilde av tankmåler ved grensepassering ut og inn. Og at man ved kontroll må fremlegge kvitteringer på hvor man har fyllt drivstoff, og kilometerstand ved hver fylling.
Hvordan skal du få sjekket at det ikke smugles drivstoff i tanken da?
Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 23:59Dessverre er slike tanker som du lefler med her, med på å gjøre at vi blir mindre og mindre fri. Ikke bare godtar du tydeligvis dette, men mener at det faktisk er en god plan, bare pga noen små avgiftskroner.
Må si jeg blir skremt. Veldig skremt.
Sitat fra: jlan på mandag 31. august 2020, klokken 23:25Give me strength, enda mer overvåking.Sitat fra: stefse på mandag 31. august 2020, klokken 10:22Jeg tenker at man kan erklære det selv i en app hvor man tar posisjonstagget bilde av tankmåler ved grensepassering ut og inn. Og at man ved kontroll må fremlegge kvitteringer på hvor man har fyllt drivstoff, og kilometerstand ved hver fylling.
Hvordan skal du få sjekket at det ikke smugles drivstoff i tanken da?
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 01. september 2020, klokken 06:40Kommer nok tilbake til den gode gamle km telleren som vi hadde i dieselbilene på 80 tallet. Bare å sette på størst mulig hjul :D
Selv om jeg helst ikke vil ha veibommer så vil jeg heller ha det enn GPS tracker i bilene.
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 01. september 2020, klokken 06:40Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 23:59Dessverre er slike tanker som du lefler med her, med på å gjøre at vi blir mindre og mindre fri. Ikke bare godtar du tydeligvis dette, men mener at det faktisk er en god plan, bare pga noen små avgiftskroner.
Må si jeg blir skremt. Veldig skremt.
👍
Bare tenk på hvilken kontroll myndighetene får ved en eventuell GPS tracker i hver bil for veiprising bare fordi noen vil ha bort veibommene.
Vil de slutte å logge km når man kjører ut av landet? 🤔
Selv om jeg helst ikke vil ha veibommer så vil jeg heller ha det enn GPS tracker i bilene.
Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 23:59Vel, nå har vi valgt å ha grensekontroll for varer i Norge, det oppfattes som noe man trenger for å ha et fritt land . Og da må man i utgangspunktet kunne dokumentere hva man har tatt med ut av landet, for å ta det med inn igjen avgiftsfritt. Eller vise faktura på det man har kjøpt i utlandet, slik at avgifter kan beregnes.
Tenker vi skal være glad vi bor i et fritt land, der vi ennå har mulighet til å bevege oss rundt, uten at myndighetene skal snuse på absolutt alt vi gjør.
Dessverre er slike tanker som du lefler med her, med på å gjøre at vi blir mindre og mindre fri. Ikke bare godtar du tydeligvis dette, men mener at det faktisk er en god plan, bare pga noen små avgiftskroner.
Må si jeg blir skremt. Veldig skremt.
SitatOg da må man i utgangspunktet kunne dokumentere hva man har tatt med ut av landet, for å ta det med inn igjen avgiftsfritt. Eller vise faktura på det man har kjøpt i utlandet, slik at avgifter kan beregnes.
SitatDe som fremdeles velger å krysse grensa er det da større grunn til å kontrollere....Edit... Ser vi er på god vei mot 1984, det går bare litt treigere enn Orwell så for seg. Folk ass.
Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2020, klokken 12:21
... som uansett alle omgår. (24 timers regelen) ...
Sitat fra: Casualkuffar på tirsdag 01. september 2020, klokken 12:31
...Edit... Ser vi er på god vei mot 1984, det går bare litt treigere enn Orwell så for seg. Folk ass.
Sitat fra: Amoss på tirsdag 01. september 2020, klokken 12:38
Nå er 24 timers reglen kun for å ta inn "tax free" varer.
Sitat fra: cra på tirsdag 01. september 2020, klokken 12:51
Nei det påvirker den såkalte "Verdigrensa" - hvor mye du kan handle for i utlandet og ta med hjem uten å betale toll og avgift. 3000kr hvis under 24 timer, 6000kr hvis mer enn 24 timer.
Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2020, klokken 12:21Unødvendig er ett vanskelig ord å bruke når det gjeder handel. Da snakker vi om veldig mange ting, både innenfor og utenfor grensene. Kommer langt med å gå til jobben og tusle innom lokalhandelen på vei tilbake for å handle brød og vann...
Alle disse hobbyturene over grensa for å handle billig er vel strengt tatt totalt unødvendig.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. september 2020, klokken 13:04
Unødvendig er ett vanskelig ord å bruke når det gjeder handel.
Sitat fra: jlan på tirsdag 01. september 2020, klokken 11:48Sitat fra: RJK på mandag 31. august 2020, klokken 23:59Vel, nå har vi valgt å ha grensekontroll for varer i Norge, det oppfattes som noe man trenger for å ha et fritt land . Og da må man i utgangspunktet kunne dokumentere hva man har tatt med ut av landet, for å ta det med inn igjen avgiftsfritt. Eller vise faktura på det man har kjøpt i utlandet, slik at avgifter kan beregnes.
Tenker vi skal være glad vi bor i et fritt land, der vi ennå har mulighet til å bevege oss rundt, uten at myndighetene skal snuse på absolutt alt vi gjør.
Dessverre er slike tanker som du lefler med her, med på å gjøre at vi blir mindre og mindre fri. Ikke bare godtar du tydeligvis dette, men mener at det faktisk er en god plan, bare pga noen små avgiftskroner.
Må si jeg blir skremt. Veldig skremt.
Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2020, klokken 16:45
Spørsmålet er hvordan vi unngår at folk setter seg i privatbiler for å hamstre fra en lokasjon langt unna. Dette er egentlig MDG-mat, men jeg tviler litt på at de evner å komme med innovative løsninger.
Sitat fra: RJK på tirsdag 01. september 2020, klokken 17:14Det må gjerne være lov til det, men når dette nærmest blir normalen så tyder det på at noe er galt. I et større perspektiv medfører dette masse unødig forflytning av mennesker, i ditto privatbiler.Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2020, klokken 16:45
Spørsmålet er hvordan vi unngår at folk setter seg i privatbiler for å hamstre fra en lokasjon langt unna. Dette er egentlig MDG-mat, men jeg tviler litt på at de evner å komme med innovative løsninger.
Hvorfor er det et spørsmål? Skal man ikke få lov til å dra til Sverige og handle om man bor på vestlandet? Er det så mye værre at en fra Bergen finner det lønnsomt nok til å ta turen, enn en fra Halden? Det må jo være fullstendig opp til den enkelte om man synes det er verdt det.
Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2020, klokken 18:06Sitat fra: RJK på tirsdag 01. september 2020, klokken 17:14Det må gjerne være lov til det, men når dette nærmest blir normalen så tyder det på at noe er galt. I et større perspektiv medfører dette masse unødig forflytning av mennesker, i ditto privatbiler.Sitat fra: stefse på tirsdag 01. september 2020, klokken 16:45
Spørsmålet er hvordan vi unngår at folk setter seg i privatbiler for å hamstre fra en lokasjon langt unna. Dette er egentlig MDG-mat, men jeg tviler litt på at de evner å komme med innovative løsninger.
Hvorfor er det et spørsmål? Skal man ikke få lov til å dra til Sverige og handle om man bor på vestlandet? Er det så mye værre at en fra Bergen finner det lønnsomt nok til å ta turen, enn en fra Halden? Det må jo være fullstendig opp til den enkelte om man synes det er verdt det.
Ellers er jeg enig nok i poenget med at prisene som lokker folk til dette er årsaken, men mitt poeng er: Gitt at vi fremdeles skal opprettholde avgifts og prisregimet, hvordan kan vi gjøre denne handelslekkasjen så effektiv og rettferdig som mulig?
Sitat fra: RJK på tirsdag 01. september 2020, klokken 17:14
Når vi setter så høye avgifter for å bremse forbruket av en vare eller gruppe av varer, at de potensielle kjøperne velger å dra over grensa for å handle dette billig og tjener på det, så kan vi konkludere med at avgiftene er for høye.
Sitat fra: Amoss på tirsdag 01. september 2020, klokken 19:54Sitat fra: RJK på tirsdag 01. september 2020, klokken 17:14
Når vi setter så høye avgifter for å bremse forbruket av en vare eller gruppe av varer, at de potensielle kjøperne velger å dra over grensa for å handle dette billig og tjener på det, så kan vi konkludere med at avgiftene er for høye.
Her det det greit å få med seg at når *noen* varer/varegrupper er så mye billigere at man først velger å ta turen, så ender det ofte med at man handler så å si alt når man først er der. Også varer som kun er marginalt billigere - og i noen tilfeller selv varer som er dyrere i utlandet enn de er her. Ref. butikker nær grensen som er "sjokkert" over hvor mye omsetningen har øket nå - selv grønnsaker som stort sett er billigst i Norge.
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:13
Høyre slenger seg på Ap sitt forslag om å gjøre dyre elbiler (familiebiler med god rekkevidde) dyrere:
https://motor.no/bilavgifter-elbil-hoyre/vil-ha-moms-pa-dyre-elbiler-og-innfore-veiprising/179278
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 08. september 2020, klokken 09:42Regner med at de ikke er så gale at om en bil koster 610 000 som blir det moms for hele beløpet. Om det kun bli mva for den del av beløpet som er over 600k så er det ikke et helt håpløst forslag. I hvert fall kan det bidra til mindre elbilhat.Sitat fra: batterimannen på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:13
Høyre slenger seg på Ap sitt forslag om å gjøre dyre elbiler (familiebiler med god rekkevidde) dyrere:
https://motor.no/bilavgifter-elbil-hoyre/vil-ha-moms-pa-dyre-elbiler-og-innfore-veiprising/179278
Latterlige greier, det kommer bare til å føre til at vi får familie biler med kort rekkevidde, ala det de har i canada hvor de selger model 3 med software begrenset rekkevidde slik at bilen kommer under prisen for ekstra avgifter.
Men igjen blir grensa 600 000 så finnes det alternativer som dekker god rekkevidde og plass bla enyaq selv i 80x versjon med nesten alt av utstyr er under 600 000.
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:13Dessverre ingen overraskelse.
Høyre slenger seg på Ap sitt forslag om å gjøre dyre elbiler (familiebiler med god rekkevidde) dyrere:
https://motor.no/bilavgifter-elbil-hoyre/vil-ha-moms-pa-dyre-elbiler-og-innfore-veiprising/179278
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 08. september 2020, klokken 08:13
Høyre slenger seg på Ap sitt forslag om å gjøre dyre elbiler (familiebiler med god rekkevidde) dyrere:
Sitat fra: RJK på tirsdag 01. september 2020, klokken 20:36
Og da er vi ved det andre punktet mitt, hvorfor skal det være så dyrt å spise ute i Norge, at vi gjør det langt sjeldnere enn i våre naboland?
Sitat fra: stefse på mandag 14. september 2020, klokken 22:18
Skjønner ikke hvorfor det er så himla vanskelig for alle disse utrederne og politikerne å forstå konseptet med at JA elbiler skal betale, men utslippsbiler må da betale MER.
En skal IKKE likestille disse kjøretøygruppene. Det er totalt misforstått "rettferdighetspolitikk" at man skal ende opp på et slikt alternativ, nå, eller en eller annen gang i fremtiden.
Sitat fra: stefse på mandag 14. september 2020, klokken 22:18Jeg forsto det slik at "ekspert"utvalget bare har sett på hvordan man kan få inn mest mulig penger. De har altså ikke vurdert hverken miljøkonsekvenser eller tapt arbeidstid/fritid.
Skjønner ikke hvorfor det er så himla vanskelig for alle disse utrederne og politikerne å forstå konseptet med at JA elbiler skal betale, men utslippsbiler må da betale MER.
En skal IKKE likestille disse kjøretøygruppene. Det er totalt misforstått "rettferdighetspolitikk" at man skal ende opp på et slikt alternativ, nå, eller en eller annen gang i fremtiden.
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 15. september 2020, klokken 10:09Avgifter og moms er totalt irrelevant. Poenget er jo hva forbruker betaler. Elbiler må være mere attratktive i innkjøp og bruk.
Blir jo ikke likt, utslippsbiler betaler mer, elbiler får bare moms, fosil biler har avgifter i tillegg og.
Sitat fra: Jalla på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:56
Og dette mener noen vi skal fortsette med? Mange prater om høyere skatt på arv og formue, men elbil - ja det skal være "gratis"
Sitat fra: Jalla på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:56Til glede for deg, så foreslås det nå at vi skal betale trafikkforsikringsavgift tilsvarende MC-sats fra 2021 av.
Det er godt vi har mye penger her i landet fordi vi fant olje og gass utenfor kysten.
Elbileierne slipper unna merverdiavgift, engangsavgift, trafikkforsikringsavgift, omregistreringsavgift og veibruksavgift.
Den samlede skattefordelen for elbileierne er i 2020 på totalt 19,2 milliarder kroner, kommer det fram i statsbudsjettet onsdag. Tilsvarende tall i 2018 var 7,7 milliarder.
https://www.nationen.no/nyhet/elbilistene-sparer-19-milliarder-kroner-i-skatt-i-ar/
Og dette mener noen vi skal fortsette med? Mange prater om høyere skatt på arv og formue, men elbil - ja det skal være "gratis"
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:09Svimlende 172 kroner i måneden, forferdelig. Ingen kommer til å kjøpe elbil med en så horribel avgift.Sitat fra: Jalla på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:56Til glede for deg, så foreslås det nå at vi skal betale trafikkforsikringsavgift tilsvarende MC-sats fra 2021 av.
Det er godt vi har mye penger her i landet fordi vi fant olje og gass utenfor kysten.
Elbileierne slipper unna merverdiavgift, engangsavgift, trafikkforsikringsavgift, omregistreringsavgift og veibruksavgift.
Den samlede skattefordelen for elbileierne er i 2020 på totalt 19,2 milliarder kroner, kommer det fram i statsbudsjettet onsdag. Tilsvarende tall i 2018 var 7,7 milliarder.
https://www.nationen.no/nyhet/elbilistene-sparer-19-milliarder-kroner-i-skatt-i-ar/
Og dette mener noen vi skal fortsette med? Mange prater om høyere skatt på arv og formue, men elbil - ja det skal være "gratis"
Sitat fra: Jalla på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:07Nå sporer du av fordi du ble butthurt. Du klaget over alle fordelene elbilene får. Da antar jeg at du finner frem champagnebrusen i kveld, ettersom det ligger i planene at det kommer avgifter neste år.Sitat fra: 1317142119 på onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:09Svimlende 172 kroner i måneden, forferdelig. Ingen kommer til å kjøpe elbil med en så horribel avgift.Sitat fra: Jalla på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:56Til glede for deg, så foreslås det nå at vi skal betale trafikkforsikringsavgift tilsvarende MC-sats fra 2021 av.
Det er godt vi har mye penger her i landet fordi vi fant olje og gass utenfor kysten.
Elbileierne slipper unna merverdiavgift, engangsavgift, trafikkforsikringsavgift, omregistreringsavgift og veibruksavgift.
Den samlede skattefordelen for elbileierne er i 2020 på totalt 19,2 milliarder kroner, kommer det fram i statsbudsjettet onsdag. Tilsvarende tall i 2018 var 7,7 milliarder.
https://www.nationen.no/nyhet/elbilistene-sparer-19-milliarder-kroner-i-skatt-i-ar/
Og dette mener noen vi skal fortsette med? Mange prater om høyere skatt på arv og formue, men elbil - ja det skal være "gratis"