Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Kires på ſøndag 30. August 2020, klokken 08:31

Tittel: SR+
Skrevet av: Kiresſøndag 30. August 2020, klokken 08:31
Såvidt jeg greier å finne ut av så er eneste forskjellen mellom SR+ og LR at den mangler subwoofer og ett år gratis premium connectivity, stemmer dette? Selvfølgelig bortsett fra batteri og 4x4.

Vurderer en hvis de setter ned prisene i løpet av året.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: z4rdſøndag 30. August 2020, klokken 08:47
Rekkevidden er kanskje største og viktigste forskjellen.

Ellers har LR «premium interior» mens SR+ har «partial». Dette inkluderer vel også varme i bakseter og generell bedre lyd pga subwoofer og høyttalere, internett-oppkobling og gulvmatter, iht Tesla.com.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Lapskausſøndag 30. August 2020, klokken 09:32
Premium connectivity får du på SR+ også. Koster en drøy hundrelapp i måneden, men det gjør det vel på de andre modellene også etter en periode?
Setevarme i baksetet kan kjøpes for 3500. De er der, er bare slått av i software.
Så den eneste fysiske forskjellen er vel subwooferen, men lyden er veldig veldig bra uansett. Det som er noe å tenke på er nok hestekrefter, firehjulstrekk og rekkevidde. Har vert knallfornøyd med min SR+ som jeg henta for ett år siden akkurat i dag. Angrer bare på at jeg ikke kjøpte FSD, det kosta vel 30k den gangen.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Kiresſøndag 30. August 2020, klokken 09:43
Takker for svar folkens. Er kandidat til å erstatte i3’en så rekkevidde er mer enn bra nok uansett.

Er det mulig å begrense antispinn slik at man kan ha det litt morsomt på vinteren?😃
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Dwergſøndag 30. August 2020, klokken 10:20
Som nevnt, varme i bakseter kan kjøpes i etterkant, det er fysisk montert i alle bilene men låst i programvaren på de rimelige modellene.

Premium connectivity er gratis i 1 år i LR og performance, i SR+ er det gratis i 1 uke. Etter dette er det en abonnements tjeneste om du ønsker å beholde det.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: jkirkeboſøndag 30. August 2020, klokken 12:48
Rekkevidden er kanskje største og viktigste forskjellen.

Ellers har LR «premium interior» mens SR+ har «partial». Dette inkluderer vel også varme i bakseter og generell bedre lyd pga subwoofer og høyttalere, internett-oppkobling og gulvmatter, iht Tesla.com.

Rekkeviddeforskjellen er noe mindre enn man tror, siden SR+ har en del lavere forbruk. Omkring 10% tror jeg? Vi kjører glatt 36 mil sommerstid med vår, før måleren viser null. Det er godt nok for ganske mange vil jeg tro.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: z4rdſøndag 30. August 2020, klokken 13:03
Ok, så du mener at 14-18 mil forskjell ikke er vesentlig? Jeg kjører nemlig fint over 50 mil om sommeren med min LR, uten å lade, på en del ulike strekninger i landet.

Jeg snakker ikke om hva som er "godt nok" for den enkelte - men svarte bare på hva som er vesentlige forskjeller mellom bilene, iht trådstarter sin post.

SR+ har 10% lavere forbruk enn vanlig LR? Heftig påstand. Gjerne back det opp. Åpen for at det er tilfellet, men hørtes mye ut.

Forresten så mangler SR+ også noe interiørbelysning, samt fog-lights.

EDIT: Sjekket https://ev-database.org/ - iht oversikten deres er SR+ 5% mer effektiv enn LR AWD. Til gjengjeld lader SR+ 31% tregere på SuC.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: kneggſøndag 30. August 2020, klokken 13:06
Rekkevidden er kanskje største og viktigste forskjellen.

Ellers har LR «premium interior» mens SR+ har «partial». Dette inkluderer vel også varme i bakseter og generell bedre lyd pga subwoofer og høyttalere, internett-oppkobling og gulvmatter, iht Tesla.com.

Rekkeviddeforskjellen er noe mindre enn man tror, siden SR+ har en del lavere forbruk. Omkring 10% tror jeg? Vi kjører glatt 36 mil sommerstid med vår, før måleren viser null. Det er godt nok for ganske mange vil jeg tro.

Jeg byttet fra SR+ til LR. Det var vinterstid som var avgjørende for oss. Å ha 20 kWt mer i batteriet betyr mye mer varme og komfort før rekkevidden blir borte.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Bzzlinkſøndag 30. August 2020, klokken 13:18
Takker for svar folkens. Er kandidat til å erstatte i3’en så rekkevidde er mer enn bra nok uansett.

Er det mulig å begrense antispinn slik at man kan ha det litt morsomt på vinteren?😃

Ja! Søk på dynomode. Hysterisk morsomt på glatta

Det er kortere garanti på sr+ på batteri og drivverk
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: KiresMandag 31. August 2020, klokken 09:13
Rekkevidden er kanskje største og viktigste forskjellen.

Ellers har LR «premium interior» mens SR+ har «partial». Dette inkluderer vel også varme i bakseter og generell bedre lyd pga subwoofer og høyttalere, internett-oppkobling og gulvmatter, iht Tesla.com.

Rekkeviddeforskjellen er noe mindre enn man tror, siden SR+ har en del lavere forbruk. Omkring 10% tror jeg? Vi kjører glatt 36 mil sommerstid med vår, før måleren viser null. Det er godt nok for ganske mange vil jeg tro.

Hvordan vil du sammenligne rekkevidden på vinteren opp mot X'en du kjører?
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: LapskausMandag 31. August 2020, klokken 10:35
Slædding på vinteren er ikke så lett å få til. Hvis du ikke bruker dyno mode som nevnt over da, men ut ifra hva jeg har hørt så blir det helt jævlig å styre bilen da. Og skader du bilen har du kansje et forklaringsproblem.
Har prøvd å få den sidelengs på parkeringsplassen på jobben når jeg kommer tidlig på morgenen av og til, men det er nesten umulig å få den til å slippe. Så ikke noe utpreget morobil på vinteren nei.

Ser at bruktprisene på Finn har holdt seg latterlig godt. De ligger jo ute til mer enn jeg betalte for et år siden (før prishoppet pga kronekursen). Noen som vet om de faktisk selger til så god pris? Virker ikke som at LR og P holder seg like bra prismessig.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: LeafSweMandag 31. August 2020, klokken 19:00
Ok, så du mener at 14-18 mil forskjell ikke er vesentlig? Jeg kjører nemlig fint over 50 mil om sommeren med min LR, uten å lade, på en del ulike strekninger i landet.

Jeg snakker ikke om hva som er "godt nok" for den enkelte - men svarte bare på hva som er vesentlige forskjeller mellom bilene, iht trådstarter sin post.

SR+ har 10% lavere forbruk enn vanlig LR? Heftig påstand. Gjerne back det opp. Åpen for at det er tilfellet, men hørtes mye ut.

Forresten så mangler SR+ også noe interiørbelysning, samt fog-lights.

EDIT: Sjekket https://ev-database.org/ - iht oversikten deres er SR+ 5% mer effektiv enn LR AWD. Til gjengjeld lader SR+ 31% tregere på SuC.

Det skiljer ~ 11mil på sr+ och lr awd
https://teslike.com/wp-content/uploads/2019/09/3-km-912.png
Det betyder att sr+ har ~ 11% lägre förbrukning, pga lägre vikt och rwd.

Vi har en sr+ med 18" och en performance med 20" och det skiljer ca 15% i förbrukning. Lr awd 20" och performance 20" har exakt samma förbrukning.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: krisun27Tirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 15:00
Er veldig fornøyd med min SR+
Har ikke pr i dag hatt bruk for mer enn rekkevidden den byr på. Men det kan ha med at jeg har et barn på 2 år som trenger beinstrekk innimellom, og de er tatt på SuC.
Bassen i anlegget er overraskende bra til at den ikke har subwoofer. Synes det er mer bass i den enn den subwooferen som ligger i Leafen.
Har heller ikke merket at jeg trenger AWD, og jeg har kjørt på en del glatte veier med bratte bakker forrige vinter. Vektfordelinga kombinert med lavt tyngepunkt og antiskrenssystemet til bilen gjør det til en god vinterbil, så lenge man kjører etter forholdene.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: KartelavenTirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 15:33
Er veldig fornøyd med min SR+
Har ikke pr i dag hatt bruk for mer enn rekkevidden den byr på. Men det kan ha med at jeg har et barn på 2 år som trenger beinstrekk innimellom, og de er tatt på SuC.
Bassen i anlegget er overraskende bra til at den ikke har subwoofer. Synes det er mer bass i den enn den subwooferen som ligger i Leafen.
Har heller ikke merket at jeg trenger AWD, og jeg har kjørt på en del glatte veier med bratte bakker forrige vinter. Vektfordelinga kombinert med lavt tyngepunkt og antiskrenssystemet til bilen gjør det til en god vinterbil, så lenge man kjører etter forholdene.

Helt enig, TM3 med RWD er uproblematisk på vinterføre.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: LapskausTirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 17:50
Parkerte i veikanten på sørpete snøføre en gang og da var det nære på at jeg ikke kom noen vei, så da ønska jeg meg 4wd. Men det er vel den eneste gangen.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: CowboystrekkOnsdag 02. ſeptember 2020, klokken 14:07
Ok, så du mener at 14-18 mil forskjell ikke er vesentlig? Jeg kjører nemlig fint over 50 mil om sommeren med min LR, uten å lade, på en del ulike strekninger i landet.

Jeg snakker ikke om hva som er "godt nok" for den enkelte - men svarte bare på hva som er vesentlige forskjeller mellom bilene, iht trådstarter sin post.

SR+ har 10% lavere forbruk enn vanlig LR? Heftig påstand. Gjerne back det opp. Åpen for at det er tilfellet, men hørtes mye ut.

Forresten så mangler SR+ også noe interiørbelysning, samt fog-lights.

EDIT: Sjekket https://ev-database.org/ - iht oversikten deres er SR+ 5% mer effektiv enn LR AWD. Til gjengjeld lader SR+ 31% tregere på SuC.
Vi har kjørt 40-45 mil i SR+ på en lading flere ganger i sommer med full bil om jeg og skal bruke egenerfaring ;) LR veier 240kg mer pluss at du har litt ekstra motstand pga motor nr 2 da den ikke kan 'frikobles' som induksjonsmotorer.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: ok67Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 14:38
Hmm, eg trudde frontmotoren på TM3 var ein induksjonsmotor. Den er normalt frikobla, men trår i funksjon lynraskt ved behov for også trekkraft på framhjula.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Magnus HansenOnsdag 02. ſeptember 2020, klokken 14:48
Induksjonsmotor foran, ja.

Det slenges ut anekdotiske verdier for opplevd rekkevidde. Hadde begge biler kjørt samme løype og ellers like forhold ville forskjell i rekkevidde vært større enn 50km..

Men selv SR+ har vesentlig bedre rekkevidde enn to av tre Enyaqer som nettopp ble lansert. Så at rekkevidde holder for mange er helt klart
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: jlanOnsdag 02. ſeptember 2020, klokken 14:59
Selv om det er induksjonsmotor så blir det jo litt motstand, siden drivverket foran roterer med.   

Endel 4x4 biler har frihjulsnav, men jeg har ikke sett det for elbiler enda. Det er jo noen biler med to PM motorer som kunne hatt bra nytte av det. Bl. a. E-pace.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: CowboystrekkTorsdag 03. ſeptember 2020, klokken 20:21
Induksjonsmotor foran, ja.

Det slenges ut anekdotiske verdier for opplevd rekkevidde. Hadde begge biler kjørt samme løype og ellers like forhold ville forskjell i rekkevidde vært større enn 50km..

Men selv SR+ har vesentlig bedre rekkevidde enn to av tre Enyaqer som nettopp ble lansert. Så at rekkevidde holder for mange er helt klart
Trodde bare performance hadde induksjon foran, men du har sikkert rett :) Han som anslo 11 mil er nok ganske nærme sannheten da det ikke er så vanlig å greie verken oppgitte 41 mil for SR+ eller 56 for LR AWD.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: MondeoTorsdag 03. ſeptember 2020, klokken 20:37
Selv om det er induksjonsmotor så blir det jo litt motstand, siden drivverket foran roterer med.   

Endel 4x4 biler har frihjulsnav, men jeg har ikke sett det for elbiler enda. Det er jo noen biler med to PM motorer som kunne hatt bra nytte av det. Bl. a. E-pace.

Kan jo sammenligne LR AWD og LR RWD. 560km WLTP på AWD, og 600km WLTP på RWD.
Så man taper 40km ifølge WLTP testen på å ha en ekstra motor.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: MondeoTorsdag 03. ſeptember 2020, klokken 20:40
Induksjonsmotor foran, ja.

Det slenges ut anekdotiske verdier for opplevd rekkevidde. Hadde begge biler kjørt samme løype og ellers like forhold ville forskjell i rekkevidde vært større enn 50km..

Men selv SR+ har vesentlig bedre rekkevidde enn to av tre Enyaqer som nettopp ble lansert. Så at rekkevidde holder for mange er helt klart
Trodde bare performance hadde induksjon foran, men du har sikkert rett :) Han som anslo 11 mil er nok ganske nærme sannheten da det ikke er så vanlig å greie verken oppgitte 41 mil for SR+ eller 56 for LR AWD.

LR og Performance er er\var samme greiene. Er først nå nylig at LR har fått en litt svakere motor bak enn Performance. Før var alt identisk.
Derfor man kunne kjøpe "Base Performance" som var LR utgaver med Performance software (og da performance ytelse osv)

Folk har jo begynt å "hacke" software på LR utgavene nå, og de går da faktisk bedre enn orginal performance.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: CowboystrekkTorsdag 03. ſeptember 2020, klokken 21:54
Selv om det er induksjonsmotor så blir det jo litt motstand, siden drivverket foran roterer med.   

Endel 4x4 biler har frihjulsnav, men jeg har ikke sett det for elbiler enda. Det er jo noen biler med to PM motorer som kunne hatt bra nytte av det. Bl. a. E-pace.

Kan jo sammenligne LR AWD og LR RWD. 560km WLTP på AWD, og 600km WLTP på RWD.
Så man taper 40km ifølge WLTP testen på å ha en ekstra motor.
AWD veier vell 150kg ekstra ca, vekt er vell endel av forklaringa i tillegg til noe mer motstand i drivverk?
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: MondeoFredag 04. ſeptember 2020, klokken 14:13
Selv om det er induksjonsmotor så blir det jo litt motstand, siden drivverket foran roterer med.   

Endel 4x4 biler har frihjulsnav, men jeg har ikke sett det for elbiler enda. Det er jo noen biler med to PM motorer som kunne hatt bra nytte av det. Bl. a. E-pace.

Kan jo sammenligne LR AWD og LR RWD. 560km WLTP på AWD, og 600km WLTP på RWD.
Så man taper 40km ifølge WLTP testen på å ha en ekstra motor.
AWD veier vell 150kg ekstra ca, vekt er vell endel av forklaringa i tillegg til noe mer motstand i drivverk?

Vekt, litt mere motstand og mere kjølevann.
Min AWD bruker ca 3.5kW per motor for å varme opp batteriet. Vet ikke om RWD utgaven leverer mer på sin ene motor eller om den ikke får mer enn 3.5kW. Kan jo ha litt utslag det og.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: AemTirsdag 13. Oktober 2020, klokken 01:46
Hva er rekkevidden på SR+ om vinteren? Test fra NAF viser at LR AWD klarer 404 km om vinteren som er ca. 28% (156 km) mindre enn den offisielle 560 WLTP rekkevidden. Ut i fra denne testen vil det si at SR+ klarer 295 km (28% mindre av 410 km) om vinteren. Noen med egen erfaring?
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: CowboystrekkTirsdag 13. Oktober 2020, klokken 08:24
Med klima på auto stemmer nok 30 mil godt om vinteten. Om du setter klima på manuell, dropper AC når det er tørt, vifte på max 2-3 får du noen mil til.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: HandymanTirsdag 13. Oktober 2020, klokken 08:59
Med klima på auto stemmer nok 30 mil godt om vinteten. Om du setter klima på manuell, dropper AC når det er tørt, vifte på max 2-3 får du noen mil til.
+1 Tesla har et stykke igjen på klimareguleringen, hele året egentlig. Det betyr mye for rekkevidden.
Jeg har fått ut mellom 10 og 15 % ekstra rekkevidde med klima i manuell på vinteren.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: KartelavenTirsdag 13. Oktober 2020, klokken 09:19
Hva er rekkevidden på SR+ om vinteren? Test fra NAF viser at LR AWD klarer 404 km om vinteren som er ca. 28% (156 km) mindre enn den offisielle 560 WLTP rekkevidden. Ut i fra denne testen vil det si at SR+ klarer 295 km (28% mindre av 410 km) om vinteren. Noen med egen erfaring?

Fordi energimengden som trengs til oppvarming er den samme i en SR+ og en LR, men batteriet er mindre på SR+ blir prosentandelen batteritap på vinteren større på SR+.

Det er ganske mye å hente på manuell regulering av ventilasjonen, er ikke snakk om å fryse men for store luftbytter er bortkastet energi.
Pek ventilasjonen mot sidespeilene og sett vifta på 2 etter avising. Min erfaring er at dette reduserer energibruk pr. km med ca 10% på vinteren.

Rekkevidde tallene til EVDB opplever jeg som realistisk/konservativ. Der oppgis rekkevidden på SR+ mellom 30 (by) og 22 mil (motorvei) om vinteren.
https://ev-database.org/car/1177/Tesla-Model-3-Standard-Range-Plus
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: HandymanTirsdag 13. Oktober 2020, klokken 09:33
Hva er rekkevidden på SR+ om vinteren? Test fra NAF viser at LR AWD klarer 404 km om vinteren som er ca. 28% (156 km) mindre enn den offisielle 560 WLTP rekkevidden. Ut i fra denne testen vil det si at SR+ klarer 295 km (28% mindre av 410 km) om vinteren. Noen med egen erfaring?
...Det er ganske mye å hente på manuell regulering av ventilasjonen, er ikke snakk om å fryse men for store luftbytter er bortkastet energi.
Pek ventilasjonen mot sidespeilene og sett vifta på 2 etter avising. Min erfaring er at dette reduserer energibruk pr. km med ca 10% på vinteren....
Helt enig, komforten er faktisk bedre med manuell regulering. Jeg kan senke innstilt temperatur og uten at det føles kaldere. Dette skyldes som du sier mindre luftgjennomstrømning.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: LapskausTirsdag 13. Oktober 2020, klokken 14:04
Jepp, vifta på 2-3 her stort sett også. Den klarer helt fint å holde vinduene klare og temperaturen behagelig da. Sliter litt med kalde hender under kjøring også, mer enn i andre biler. Men mindre fart på vifta hjelper. Lurer på om kanskje lufta kjøles ned på frontruta og faller ned på hendene mine.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: GOSTirsdag 13. Oktober 2020, klokken 23:32
Med klima på auto stemmer nok 30 mil godt om vinteten. Om du setter klima på manuell, dropper AC når det er tørt, vifte på max 2-3 får du noen mil til.
+1 Tesla har et stykke igjen på klimareguleringen, hele året egentlig. Det betyr mye for rekkevidden.
Jeg har fått ut mellom 10 og 15 % ekstra rekkevidde med klima i manuell på vinteren.

Samme her. Her er ett eksempel fra tur fra Asker til SuC Aksdal fredag ettermiddag med Long Range AWD, temperaturen varierte fra 12 til 1 grad. Hele turen i en go. Snitt forbruk 121 wh/km :-)

Det vil si 585 km fra 100% til stopp med mitt litt degraderte batteri under "på vei til vintertemperaturer". (71.7 kwh tilgjenglig til bruk i følge Canbus måler)
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: CowboystrekkOnsdag 14. Oktober 2020, klokken 09:25
Med klima på auto stemmer nok 30 mil godt om vinteten. Om du setter klima på manuell, dropper AC når det er tørt, vifte på max 2-3 får du noen mil til.
+1 Tesla har et stykke igjen på klimareguleringen, hele året egentlig. Det betyr mye for rekkevidden.
Jeg har fått ut mellom 10 og 15 % ekstra rekkevidde med klima i manuell på vinteren.

Samme her. Her er ett eksempel fra tur fra Asker til SuC Aksdal fredag ettermiddag med Long Range AWD, temperaturen varierte fra 12 til 1 grad. Hele turen i en go. Snitt forbruk 121 wh/km :-)

Det vil si 585 km fra 100% til stopp med mitt litt degraderte batteri under "på vei til vintertemperaturer". (71.7 kwh tilgjenglig til bruk i følge Canbus måler)
Imponerende! Hva har du vifta på? Og hvor sender du lufta? Har testa litt med 1-2 mot kun vindu og funker stort sett greit, må opp på 3 når bilen er full pga dugg, 2 med AC går og, men lufta blir litt kaldere da så må opp litt med temp, dermed forsvinner vinninga.

Tesla burde komme med en "range mode" på auto ala TMS\TMX, vifta gikk svært sjelden over 3 med RM på TMS unntatt ved kald bil helt i starten av kjøreturen da.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: GOSOnsdag 14. Oktober 2020, klokken 10:34
Imponerende! Hva har du vifta på? Og hvor sender du lufta? Har testa litt med 1-2 mot kun vindu og funker stort sett greit, må opp på 3 når bilen er full pga dugg, 2 med AC går og, men lufta blir litt kaldere da så må opp litt med temp, dermed forsvinner vinninga.

Tesla burde komme med en "range mode" på auto ala TMS\TMX, vifta gikk svært sjelden over 3 med RM på TMS unntatt ved kald bil helt i starten av kjøreturen da.

Den er mesteparten av tiden på 1 og kun vendt opp mot vinduet, og med AC av. Så vippes det opp på 2 og en sjelden gang 3 ved behov. AC slås også på av og til ved behov om ikke det over er godt nok. AC slås på når en kjører inn i tuneller som er mer enn la oss si ca 200 meter.

Savner også RM funksjonen på Model 3. Da slipper en også den unødvendige oppvarming av batteriet på vinteren.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: CowboystrekkOnsdag 14. Oktober 2020, klokken 10:46
Ok, du gjør ca det samme som meg :) Etter oppdateringa i vinter endra Tesla batterivarminga på alle biler. Den er nå bare aktiv ved forvarming, navigering til lader og når celletemp ligger på noen få minus. Dette gjalt både med og uten RM i TMS som jeg solgte i februar.

edit: På gamle SWer på TMS/TMX funka ikke batterivarming med RM på unntatt ved - 5C eller kaldere. RM av førte til forvarming opp til rundt 10-12C. Med ny SW varmer visst alle Teslaer opp batteriet til noe over 20C ved forvarming. Null varming ved kjøring unntatt navi til lader eller veldig kaldt batteri.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: HandymanOnsdag 14. Oktober 2020, klokken 11:13
Imponerende! Hva har du vifta på? Og hvor sender du lufta? Har testa litt med 1-2 mot kun vindu og funker stort sett greit, må opp på 3 når bilen er full pga dugg, 2 med AC går og, men lufta blir litt kaldere da så må opp litt med temp, dermed forsvinner vinninga.

Tesla burde komme med en "range mode" på auto ala TMS\TMX, vifta gikk svært sjelden over 3 med RM på TMS unntatt ved kald bil helt i starten av kjøreturen da.

Den er mesteparten av tiden på 1 og kun vendt opp mot vinduet, og med AC av. Så vippes det opp på 2 og en sjelden gang 3 ved behov. AC slås også på av og til ved behov om ikke det over er godt nok. AC slås på når en kjører inn i tuneller som er mer enn la oss si ca 200 meter.

Savner også RM funksjonen på Model 3. Da slipper en også den unødvendige oppvarming av batteriet på vinteren.
Eksakt samme som jeg gjør, har dog gjerne luft i andre "dyser" også, spesielt mot bena i starten om det er kadlt.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: KiresTirsdag 19. Januar 2021, klokken 13:27
Har det kommet noe mer info ang batteriene som kommer i nye SR+? Var vel noen skriverier om at de kom til å tape veldig mye rekkevidde i kulda (mer enn normalt) ?

Edit: Da er det vel bare å holde seg unna denne inntil videre:
https://www.torquenews.com/1/tesla-model-3-lfp-battery-has-cold-problem
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: najtroxſøndag 24. Januar 2021, klokken 17:05
Har det kommet noe mer info ang batteriene som kommer i nye SR+? Var vel noen skriverier om at de kom til å tape veldig mye rekkevidde i kulda (mer enn normalt) ?

Edit: Da er det vel bare å holde seg unna denne inntil videre:
https://www.torquenews.com/1/tesla-model-3-lfp-battery-has-cold-problem

Lurer også på det samme. Frister med byggekvalitet fra Kina og rekkevidden holder. Men er vel neppe verdt det om det blir problemer med kulde her i vinterlandet Norge.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Tjafsarenſøndag 24. Januar 2021, klokken 17:55
Ligger fler på inventory med rentekampanje for de som tørr :o
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: SyklistTirsdag 09. Mars 2021, klokken 10:25
I følge tyske forum og en video fra Nextmove, er problemene med hurtiglading av de Kina-byggede SR+ bilene med LFP batterier løst etter siste software oppdatering. Forvarming til høyere temperatur har gjort susen.

SR+ som leveres nå om dagen er bygget i Freemont og har vanlige NCA batterier.  Alle 21 modellene skal visstnok ha 55kw brutto batterikapasitet mot 53 i tidligere modeller.

Noen som har rekkeviddeerfaringer med 2021 SR+ ?
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: SyklistFredag 16. April 2021, klokken 12:12
Denne tråden på tyske TTF-forum diskuterer fordeler og ulemper med Kina-modellen:

https://tff-forum.de/t/vor-und-nachteile-der-mics-china-teslas/111281
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: KiresFredag 16. April 2021, klokken 12:35
Tesla bekreftet i dag at SR+ som bestilles nå er laget i kina men har Li-Ion batteri som LR også har, ikke LFP.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: noocyteFredag 16. April 2021, klokken 14:32
Tesla bekreftet i dag at SR+ som bestilles nå er laget i kina men har Li-Ion batteri som LR også har, ikke LFP.

Interressant - hvor fant du dette? :)
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: KiresFredag 16. April 2021, klokken 19:24
Tesla bekreftet i dag at SR+ som bestilles nå er laget i kina men har Li-Ion batteri som LR også har, ikke LFP.

Interressant - hvor fant du dette? :)

Spurte på chat, han sjekket opp og sendte på mail
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Electric cars in NorwayFredag 16. April 2021, klokken 20:27
LFP... Hmm jeg også lurer på dette...

Og Elon sa det jo i februar at det gikk den veien..

https://electrek.co/2021/02/26/elon-musk-tesla-shifting-more-electric-cars-lfp-batteries-nickel-supply-concerns/

Kopi:

In October 2020, Tesla started producing the Model 3 Standard Range Plus out of Gigafactory Shanghai with LFP battery cells.

The move was significant because Tesla also started exporting this new version of the Model 3 outside of China for the first time.

This new made-in-China Model 3 Standard Range Plus with LFP batteries ended up becoming Tesla’s new base model in Europe and other markets.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: SyklistLørdag 17. April 2021, klokken 16:45
Det er noen fordeler med LFP lithium ion batterier (https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_iron_phosphate_battery) sammenliknet med NCA (https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_nickel_cobalt_aluminium_oxides). LFP har lengre levetid og inneholder ikke kobolt og nikkel. De skal også være sikrere.

Ulempen er mindre energitetthet, slik at en batteripakke med tilsvarende kapasitet veier mer. En LFP-SR+ veier vel ca 120 kg mer enn en vanlig SR+, omtrent som en LR RWD.

Tester i Tyskland med LFP SR+ indikerte lynlading opp til 167 kw, så etter siste programvareoppdatering er nok varen god nok.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Electric cars in Norwayſøndag 18. April 2021, klokken 14:26
Kjør på :+1: disse blir jo lettere og lettere, bare 1720 kg nå.

https://youtu.be/wF2Ub315Y60
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Electric cars in Norwayſøndag 18. April 2021, klokken 14:49
Ja kansje krysse av på litt mer støy..  men hvilke andre elbilmerker i range NOK 350' / 380' har alt dette. Bjørn sier det slik: it's a freaking bargain...

Se bilde med pluss momentene.

Kjipt at Marcus kjøpte til gml pris da... og mange med han.. Tesla er som Norsk Tipping... helt uforutsigbar.... ja ja.. slik går no dagan... hjelp gjerne Marcus med hans ref. Se bilde.

https://youtu.be/wF2Ub315Y60
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Preferenceſøndag 18. April 2021, klokken 15:51
Vurderer det veldig til den nye prisen. Er det noen alternativer som kan måle seg til samme pris, eller er det rett og slett det beste kjøpet som finnes til under 400k?
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Electric cars in Norwayſøndag 18. April 2021, klokken 16:53
Vurderer det veldig til den nye prisen. Er det noen alternativer som kan måle seg til samme pris, eller er det rett og slett det beste kjøpet som finnes til under 400k?

He he, det spørs hvem du spør. Smaken er som regel som baken, delt i 2.

Selv tror jeg ikke du kan gjøre nye gærnt med å slå til nå. NOK 50' er mye spart der og da. Kan falle litt ekstra når TMY rulles ut fra Berlin men trolig forsinket... Elon mente neste år i en tweet her om dagen.

Sjekk TM3 sjekklisten. Mest panel gaps og kansje høyre (mulig venstre) bakdør ikke låser helt men det tar de på første besøk. Sjekk baksete stoff i rygg søm nede ved overgang til sete ved sikkerhetsbeltet. Lamper bak flukter ikke altid. Trunk likeså, blitt litt rar noen ganger pga auto åpner.
Justeres med de skruene.... Takpanel innsiden mot glasstak, sjekk overgangene mot hard plastikk, ikke alle flukter...

Merk at du trenger ikke få dette jeg nevner overfor. Jeg har sett mange helt perfekte eksemplarer i det siste....

Ellers stort sett er du good to go.

Men er du gla i fart, vil du alltid hige  etter P. Slik er det bare...
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Daniel_0007ſøndag 18. April 2021, klokken 17:14
 
Vurderer det veldig til den nye prisen. Er det noen alternativer som kan måle seg til samme pris, eller er det rett og slett det beste kjøpet som finnes til under 400k?

Vel klarer man seg uten henger feste så vil jeg si at både leaf 60 og e-soul 64/kona er bedre kjøp, i leaf og soul får du lenger rekkevidde samt mer bagasjeplass.
Kona er vel fortsatt den som gir mest rekkevidde per krone etter at prisen sank.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Electric cars in Norwayſøndag 18. April 2021, klokken 17:35


Vel klarer man seg uten henger feste så vil jeg si at både leaf 60 og e-soul 64/kona er bedre kjøp, i leaf og soul får du lenger rekkevidde samt mer bagasjeplass.
Kona er vel fortsatt den som gir mest rekkevidde per krone etter at prisen sank.

Mange gode argumenter her. Bil er ofte subjektive forhold.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: z4rdſøndag 18. April 2021, klokken 17:46
Du får ikke tilgang til SuC med Leaf, Soul og Kona. Vil si at SR+ er et meget godt kjøp til denne prisen.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: 1000kwhſøndag 18. April 2021, klokken 17:52
Vurderer det veldig til den nye prisen. Er det noen alternativer som kan måle seg til samme pris, eller er det rett og slett det beste kjøpet som finnes til under 400k?

Vel klarer man seg uten henger feste så vil jeg si at både leaf 60 og e-soul 64/kona er bedre kjøp, i leaf og soul får du lenger rekkevidde samt mer bagasjeplass.
Kona er vel fortsatt den som gir mest rekkevidde per krone etter at prisen sank.
Da verdsetter man lading på tur veldig lite. Særlig Leaf som har Chademo. Ikke et seriøst alternativ mot Model 3
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Daniel_0007ſøndag 18. April 2021, klokken 18:09
Vurderer det veldig til den nye prisen. Er det noen alternativer som kan måle seg til samme pris, eller er det rett og slett det beste kjøpet som finnes til under 400k?

Vel klarer man seg uten henger feste så vil jeg si at både leaf 60 og e-soul 64/kona er bedre kjøp, i leaf og soul får du lenger rekkevidde samt mer bagasjeplass.
Kona er vel fortsatt den som gir mest rekkevidde per krone etter at prisen sank.
Da verdsetter man lading på tur veldig lite. Særlig Leaf som har Chademo. Ikke et seriøst alternativ mot Model 3


Vel skal man bruke bilen primært til langturer så bør man heller vurdere lr spesielt hvis sr+ blir kun levert med lfp fremover.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: OhmPaPaſøndag 18. April 2021, klokken 18:33
Vel vurderer man at prisdifferansen mellom SR+ og LR er for stor så er SR+ fortsatt en super langtursbil. Min gamle TMX har heller ikke lengre rekkevidde og den fungerte fint både til Spania og Finnmark for oss søringer.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Electric cars in Norwayſøndag 18. April 2021, klokken 19:13
Sitat
author=Daniel_0007 link=topic=52776.msg972860#msg972860

Vel skal man bruke bilen primært til langturer så bør man heller vurdere lr spesielt hvis sr+ blir kun levert med lfp fremover.

Vet ikke helt det. NOK 50' ned må jo vurderes også... det er jo her bonusen ligger... NOK 50' ekstra i lemma er nokfor mange en grunn til å lade litt ekstra.

 Langturer og langturer...Det er jo ikke slik at sr+  lfp bare er en pest og plage, heller... litt både og her vel som med alt annet.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: 1000kwhſøndag 18. April 2021, klokken 19:24
Vurderer det veldig til den nye prisen. Er det noen alternativer som kan måle seg til samme pris, eller er det rett og slett det beste kjøpet som finnes til under 400k?

Vel klarer man seg uten henger feste så vil jeg si at både leaf 60 og e-soul 64/kona er bedre kjøp, i leaf og soul får du lenger rekkevidde samt mer bagasjeplass.
Kona er vel fortsatt den som gir mest rekkevidde per krone etter at prisen sank.
Da verdsetter man lading på tur veldig lite. Særlig Leaf som har Chademo. Ikke et seriøst alternativ mot Model 3


Vel skal man bruke bilen primært til langturer så bør man heller vurdere lr spesielt hvis sr+ blir kun levert med lfp fremover.
Holder med en SR+ og Tesla ladenettverk mener nå jeg ;) sparer 100k på det
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Preferenceſøndag 18. April 2021, klokken 21:57
Tusen takk for bra svar! De nevnte elektriske bilene har jeg kikket på og har kjørt Konaen til min far mye. Jeg anser en eventuell forskjell i pris eller rekkevidde mellom alle disse mot TM3 SR+ til å være verdt det på grunn av teknologien.

Siden det føles litt rart å skulle bruke så mye på min første bil har jeg også sett på å kjøpe brukt (diesel eller bensin) i 150-200k kroners klassen. Stemmer det som vises i kalkulatorer at det blir dyrere i praktisk bruk på grunn av drivstoffkostnader og reparasjoner? Var litt overrasket her, men det taler jo positivt for mitt ønske om å kjøpe helt ny bil   :D
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Electric cars in Norwayſøndag 18. April 2021, klokken 22:35
Preference  :+1: om reparasjoner osv med dieselbiler vet jeg lite om.... men verditap etter at "alle" vil bare ha elbiler..... det kan du jo anta. Dieselbiler forbud i de større byene etterhvert osv... ikke lett Preference å lage et excel oppsett på dette. Den vurderingen på Tesla siden er litt 50% / 50% mener nå jeg da.... mange har tapt mye på sine elbiler også.... uventet verditap osv... så i bunn og grunn, du må gjøre det du mener er riktig.... men elbil blir aldri feil...
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Daniel_0007ſøndag 18. April 2021, klokken 22:55
Preference  :+1: om reparasjoner osv med dieselbiler vet jeg lite om.... men verditap etter at "alle" vil bare ha elbiler..... det kan du jo anta. Dieselbiler forbud i de større byene etterhvert osv... ikke lett Preference å lage et excel oppsett på dette. Den vurderingen på Tesla siden er litt 50% / 50% mener nå jeg da.... mange har tapt mye på sine elbiler også.... uventet verditap osv... så i bunn og grunn, du må gjøre det du mener er riktig.... men elbil blir aldri feil...


Faktìsk så begynner diesel biler å bli populært igjen på bruktmarkedet siden det er så få nye som blir solgt, så verditapet på en brukt diesel blir iķke så mye, Kanksje mindre enn brukt elbil typ leaf
https://dinside.dagbladet.no/motor/diesel-er-en-bruktbilvinner/73299762
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: KiresMandag 19. April 2021, klokken 12:24
Litt skeptisk til LFP batteriet. Men har sett noen lade videoer nå der LFP bilene har fått oppdatert software, og lade sesjonene har blitt kraftig forbedret, så med ytterligere forbedringer på lading og varmepumpe installert tipper jeg denne blir ganske bra. Også + for at man kan lade till 100% hver gang.

Så da er vel status at jeg tar ut bilen jeg bestilte forrige uke selv om den kommer med LFP.

https://thedriven.io/2021/04/13/charging-speed-and-efficiency-comparison-between-model-3-us-and-china-builds/?fbclid=IwAR1sXqwVe4ZQTohr6Plg0dNdIasQGbQ6nGjL2e0JLXrA0K0RGq15peaP-kg
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: CounterpointerMandag 19. April 2021, klokken 17:14
Preference  :+1: om reparasjoner osv med dieselbiler vet jeg lite om.... men verditap etter at "alle" vil bare ha elbiler..... det kan du jo anta. Dieselbiler forbud i de større byene etterhvert osv... ikke lett Preference å lage et excel oppsett på dette. Den vurderingen på Tesla siden er litt 50% / 50% mener nå jeg da.... mange har tapt mye på sine elbiler også.... uventet verditap osv... så i bunn og grunn, du må gjøre det du mener er riktig.... men elbil blir aldri feil...


Faktìsk så begynner diesel biler å bli populært igjen på bruktmarkedet siden det er så få nye som blir solgt, så verditapet på en brukt diesel blir iķke så mye, Kanksje mindre enn brukt elbil typ leaf
https://dinside.dagbladet.no/motor/diesel-er-en-bruktbilvinner/73299762
Dieselbil er utvilsomt best på megalang rekkevidde uten å måtte tenke.

Det er veldig mange som absolutt vil holde seg til det de kjenner og som foretrekker det. Det kryr av dem i kommentarfeltene og de kjøper tydeligvis også biler brukt.

Det er lenge til elbiler med lang rekkevidde er betydelig andel av bruktmarkedet.
Vi har 2,6 millioner biler i Norge ca 0,3 er elbiler etter mange år med eventyrlig salg av dem.

Fremdeles er det ikke en rimelig Stv eller Suv med 1000 km rekkevidde til salgs i det hele tatt, og det vil ta mange år før de er i oppnåelig prisklasse brukt.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: knut3448Fredag 23. April 2021, klokken 11:27
Iflg Tesla delivery er det LFP-batteri i alle SR+ som nå er på vei til Norge. Er det noen her som har bil og erfaring med LFP-batteriene?

Det finnes jo endel artikler om dårlig ladefart og redusert rekkevidde. Tesla slapp en oppdatering, og flere melder om bedret ladehastighet. Men det er kanskje ikke helt bra enda?

"The car had reached 50% after 20 minutes and recharged power for about 150 km winter highway kilometers. In total, the charging process took just over 1h and ended once again at displayed 91%, despite new software and warm battery still first mover status. Charged were about 50-51 kWh including losses."
https://nextmove.de/model-3-with-lfp-cells-the-big-nextmove-winter-test/

Tesla sier at det ikke skal være noe forskjell mellom SR+ med NCA og LFP-kjemi. Rekkevidde og ytelse skal altså være det samme midtvinters. Det er interessant å høre om noen kan bekrefte dette!?
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: SyklistFredag 23. April 2021, klokken 11:29
Mener at en senere video (22/2) fra samme nettsted rapporterte at problemene var fikset etter neste oppdatering.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: knut3448Fredag 23. April 2021, klokken 11:38
Mener at en senere video fra samme nettsted rapporterte at problemene var fikset etter neste oppdatering.
Sitatet jeg la ved er fra deres test etter oppdateringen i februar. Har de sagt noe mer etter det?
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: SyklistFredag 23. April 2021, klokken 11:47
Ja, nextmove testet etter en senere oppdatering: https://youtu.be/hTXxfuSDv6c
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: yurghFredag 23. April 2021, klokken 12:27
Da verdsetter man lading på tur veldig lite. Særlig Leaf som har Chademo. Ikke et seriøst alternativ mot Model 3
Leaf har hatt type 2 siden februar 2018
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: knut3448Fredag 23. April 2021, klokken 12:31
Ja, nextmove testet etter en senere oppdatering: https://youtu.be/hTXxfuSDv6c
Takk! Hadde fått med meg at nextmove hadde testet i to omganger, men oppfattet det slik at siste avsnitt i artikkelen inneholdt oppdateringen.

Dette var jo lovende! Om de får ut et par kWh til av batteriet så ser jo dette veldig bra ut. Antar det er en utfordring å avgjøre cut off voltage med den spenningskurven.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: SpeederFredag 23. April 2021, klokken 12:55
Da verdsetter man lading på tur veldig lite. Særlig Leaf som har Chademo. Ikke et seriøst alternativ mot Model 3
Leaf har hatt type 2 siden februar 2018
Sikker...?
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: OlaMFredag 23. April 2021, klokken 13:11
Da verdsetter man lading på tur veldig lite. Særlig Leaf som har Chademo. Ikke et seriøst alternativ mot Model 3
Leaf har hatt type 2 siden februar 2018

Leaf har type 2 AC lading, men CHAdeMO DC lading. De første Leafene hadde type 1 AC, det er nok det du tenker på.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Thomas ParsliFredag 23. April 2021, klokken 13:29
Da verdsetter man lading på tur veldig lite. Særlig Leaf som har Chademo. Ikke et seriøst alternativ mot Model 3
Leaf har hatt type 2 siden februar 2018
Sikker...?

Leaf har hatt 16A 1-fas Type-2 (3,7KW normal/sakte)lading siden 2011/2012 (husker ikke hva US-modellene kom med).
32A 1-fast (6,6KW) er ekstrautstyr, kom vel på Tekna?



Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Øyvind.hFredag 23. April 2021, klokken 13:33
Leaf har hatt 16A Type-2 (normal/sakte)lading siden 2011/2012 (husker ikke hva US-modellene kom med).

Leaf har hatt J1772 plugg på bilsiden frem til nye Leaf ble lansert (rundt 2018?)
Deretter byttet de til type 2 plugg på bilsiden.

Derimot har de hatt CHAdeMO hele veien fra 2011 til 2021. Ariya går over til CCS.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Thomas ParsliFredag 23. April 2021, klokken 16:58
Leaf har hatt 16A Type-2 (normal/sakte)lading siden 2011/2012 (husker ikke hva US-modellene kom med).

Leaf har hatt J1772 plugg på bilsiden frem til nye Leaf ble lansert (rundt 2018?)
Deretter byttet de til type 2 plugg på bilsiden.

Derimot har de hatt CHAdeMO hele veien fra 2011 til 2021. Ariya går over til CCS.

Du har helt rett, jeg mente muligheten til å lade fra Type 2 (med Type1-Type2 kabel).
Uansett har vel ikke biler etter 2018 hurtiglading over Type 2, så det er har ingen ting å si.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Leaf_2014Mandag 26. April 2021, klokken 11:39
Stemmer det at LR har varme i rattet, men ikke SR+? Ligger dette kun i software?
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: knut3448Mandag 26. April 2021, klokken 12:21
Stemmer det at LR har varme i rattet, men ikke SR+? Ligger dette kun i software?

Det ble skrevet ett eller annet sted at SR+ produsert etter 31.03.2021 har rattvarme som kan kjøpes fra Tesla-kontoen.

Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: MellonMandag 26. April 2021, klokken 12:22
Stemmer det at LR har varme i rattet, men ikke SR+? Ligger dette kun i software?

Jeg var å prøvekjørte Model 3 SR+ på lørdag, da sjekket de og bekreftet at de nye bilene fra Shanghai kommer med hardware for varme i ratt. Dvs at du kan kjøpe det av Tesla, pris hadde de ikke.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Leaf_2014Mandag 26. April 2021, klokken 13:12
Og på telefon til meg sier selger at rattvarme ikke er eller blir tilgjengelig på SR+, ei heller gjennom betalt oppdatering...
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: MellonMandag 26. April 2021, klokken 13:24
Kan nok stemme at det er slik på US produserte biler. Dvs at dersom selger snakker om en lagerbil, eller biler på vei inn fra US så kan det nok være korrekt.

Utifra det jeg har lest på forum, og det selger fra Tesla i går bekreftet til meg, så skal Shanghai bilene ha dette. Hadde hun vært usikker så tror jeg nok neppe hun hadde sagt i klartekst at det ville være mulig.

En tredje mulighet er jo at bilene har hardware for det men Tesla ønsker likevel ikke å tilby dette på SR+ som en betalt oppgradering. Det ville i så fall vært meget merkelig om en bilprodusent skulle stille seg på bakbeina ift mersalg..
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Leaf_2014Mandag 26. April 2021, klokken 16:49
Trodde det var Kina-bil når jeg bestiller nå? Tar uansett selgers utsagn med et par klyper salt.

På den andre side hevder de levering i mai. Kan det være at man får lagerbil?
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: mizzleMandag 26. April 2021, klokken 16:52
Trodde det var Kina-bil når jeg bestiller nå? Tar uansett selgers utsagn med et par klyper salt.

På den andre side hevder de levering i mai. Kan det være at man får lagerbil?

Absolutt, jeg bestilte min Mai 2019 og fikk den levert September 2019, bilen har hw 2.5 og dette var året hvor alle biler produsert fra April skulle ha hw 3.0 som standard ergo er min bil produsert minst 5 mnd før jeg fikk den levert.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Leaf_2014Tirsdag 27. April 2021, klokken 10:58
Men hva er da forskjellene og evt. ulemper på en lagerbil versus en som skal produseres? Antar alle 2021 har ny midtkonsoll, octovalve, doble vinduer og samme rekkevidde:
 - produksjonsland? Forventes bedre kvalitet mtp panelgap etc på MIC?
 - endringer i batterikjemi?
 - mulig varme i rattet via betalt software oppgradering.

Bør man insisterere på at man skal ha Kina-bil?
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Nytt medlemTorsdag 29. April 2021, klokken 19:37
Har akkurat bestilt lagerbil, er det noen mulighet for å sjekke om den er produsert i Kina eller USA? Spurte ettertrykkelig om alle på lager kom med de nyeste endringene og det bekreftet de.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: knut3448Torsdag 29. April 2021, klokken 20:31
Har akkurat bestilt lagerbil, er det noen mulighet for å sjekke om den er produsert i Kina eller USA? Spurte ettertrykkelig om alle på lager kom med de nyeste endringene og det bekreftet de.
Hvis du logger inn på kontoen din på tesla.com, og trykker på Administrer på bilen så finner du Depositumfaktura. Står det VINnr der? Begynner det med LRW er det Kina, er tegn nr 7 "F" så er det LFP-batteri. Alle SR+ som er på vei nå skal angivelig være kinesiskprodusert bil med LFP.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Nytt medlemTorsdag 29. April 2021, klokken 23:04
Har akkurat bestilt lagerbil, er det noen mulighet for å sjekke om den er produsert i Kina eller USA? Spurte ettertrykkelig om alle på lager kom med de nyeste endringene og det bekreftet de.
Hvis du logger inn på kontoen din på tesla.com, og trykker på Administrer på bilen så finner du Depositumfaktura. Står det VINnr der? Begynner det med LRW er det Kina, er tegn nr 7 "F" så er det LFP-batteri. Alle SR+ som er på vei nå skal angivelig være kinesiskprodusert bil med LFP.

Takk for god forklaring, det starter på LRW og har 7F så da er det vil en Kina-bil som jeg skjønte var positivt.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: srheimTirsdag 04. Mai 2021, klokken 10:13
Når jeg bestilte min i slutten av april opplyste selger at de selv ikke viste om de kom til å motta Fremont eller Kina biler.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: knut3448Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 11:06
Det fikk jeg også beskjed om. Når jeg prata med Delivery kort tid etter, så sa de at all SR+ var fra Kina og har LFP. Og det rimer jo med det som står på lagerbilene. Kildekoden viser vin som begynner med LRW for alle SR+.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: srheimTirsdag 04. Mai 2021, klokken 12:28
Det fikk jeg også beskjed om. Når jeg prata med Delivery kort tid etter, så sa de at all SR+ var fra Kina og har LFP. Og det rimer jo med det som står på lagerbilene. Kildekoden viser vin som begynner med LRW for alle SR+.

Bestilte du ny eller inventory?
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: PreferenceTirsdag 04. Mai 2021, klokken 12:41
Noen som har bestilt "custom" (altså ikke lagerbiler) etter priskuttet og fått VIN?
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: knut3448Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 12:45
Bestilte du ny eller inventory?
Inventory. Nå er de fleste tilgjengelige konfigurasjoner oppført som inventory. Så hvis man bestiller en ny så er det sannsynlig at man får en av "lagerbilene". Sånn sett er det angivelig ingen forskjell på å bestille ny vs lagerbil.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: KiresTirsdag 04. Mai 2021, klokken 12:47
Noen som har bestilt "custom" (altså ikke lagerbiler) etter priskuttet og fått VIN?

Ja jeg bestilte 16 april og skal i følge selger være tildelt VIN. Jeg har ikke fått det og ikke mast heller, trenger det ikke.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Daniel_0007Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 13:01
Nå er vel custom og inventory rimelig likt på tesla, tar du en custom kan du og bli matchet med en bil som er på vei
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: srheimTirsdag 04. Mai 2021, klokken 13:35
Noen som har bestilt "custom" (altså ikke lagerbiler) etter priskuttet og fått VIN?

Jeg kjøpte på bestilling for å få litt mer tid til å selge unna bilen jeg har i dag. La inn bestilling 24/04, har hverken fått bilde av bilen på ordresiden eller VIN.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: srheimTirsdag 04. Mai 2021, klokken 14:11
Nå er vel custom og inventory rimelig likt på tesla, tar du en custom kan du og bli matchet med en bil som er på vei

Det stemmer. De fleste bestillinger er inventory. Tesla sin business modell går ut på å ha færrest mulige konfigurasjoner slik at de kan produserer biler uten noen eier. På denne måten kan de tildele deg en ferdig produsert bil som passer din bestilling. De oppnår da en konstant strøm av biler, og slipper produksjonshopp.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: RBKTirsdag 04. Mai 2021, klokken 15:00
Prøver her som det er litt fart i tråden. Noen som vet om man kan bestille varme til bakseter og ratt via APP etter at man har fått bilen?
Tror varme i baksetet er mulig men usikker på ratt.
Og ikke minst hva koster det?
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: srheimTirsdag 04. Mai 2021, klokken 15:16
Prøver her som det er litt fart i tråden. Noen som vet om man kan bestille varme til bakseter og ratt via APP etter at man har fått bilen?
Tror varme i baksetet er mulig men usikker på ratt.
Og ikke minst hva koster det?

Tror ikke det er noen som vet. Har lest om folk som har fått beskjed fra Tesla om at det er mulig, mens andre har fått beskjed om at det ikke er mulig.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: steinfjelleOnsdag 05. Mai 2021, klokken 10:46
Hei. Jeg bestilte SR+ idag, fikk bekreftet av hun jeg bestilte av at dette ble China versjon, kommer i Juni. Varme i ratt er i med som standard og el bagasjeluke   :)
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: torhagOnsdag 05. Mai 2021, klokken 11:13
Jeg fikk antatt levering midten av juni i går, og mottok i dag VIN på forespørsel. Bestilte sr+ 16/4. Ser på VIN at den er fra Kina og har LFP-batterier. Forstår at problemene knyttet til ladehastighet og kulde som ble meldt fra Tyskland i vinter nå er fikset med SW-oppdatering. Men er fortsatt litt skeptisk. Har vel ikke vært testet i norsk klima enda? De utgavene Teslabjørn har testet er vel ikke med LFP...
Og på bestillingssiden til Tesla står det at de anbefaler å velge LR eller P ved kjøring i «veldig kaldt klima». Så de har sikkert ryggen fri dersom rekkevidden halveres til vinteren og maks ladehastighet på SC blir 25 kW. Eller hva tenker dere, er jeg for pessimistisk her?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: BubblesOnsdag 05. Mai 2021, klokken 12:22
Bestilte SR+ på mandag 3.mai, snakket med Tesla i dag og da bekreftet han at jeg kunne forvente levering slutten av mai til tidlig juni. Sa også at denne var produsert i kina på ny frabrikk som har bedre kvalitetssikring enn tidligere, så kunne forvente at lakk og paneler nå har en høyere standard.

Varme i bakseter og ratt kan kjøpes og oppgraderes via software i bilen :)
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: RBKOnsdag 05. Mai 2021, klokken 13:09
Rekkevide kan helt sikkert halveres men det er vel med ekstreme tilfeller. Har aldri opplevd dette med mine 3 Tesla jeg har hatt før. Regn ca. 10 mil kortere rekkevidde en med LR.
Selv skal jeg gå ned til SR+ fra LR. Grunnen til dette er at jeg venter også på en Y så trenger ikke to stk som går langt, (SR+ går vel nesten like langt som andre dagens el. biler!!).
Men trenger du de ekstra km på vinteren så går du opp til LR.
PS! Har også fått mail at det går å få varme i baksete og ratt via APP. Ca. 3,500,- for hver opsjon.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: TøddiVedderOnsdag 05. Mai 2021, klokken 13:22
SR+ går 10 mil kortere enn LR? 614-448=?
Tittel: SR+
Skrevet av: torhagOnsdag 05. Mai 2021, klokken 14:01
Rekkevide kan helt sikkert halveres men det er vel med ekstreme tilfeller. Har aldri opplevd dette med mine 3 Tesla jeg har hatt før. Regn ca. 10 mil kortere rekkevidde en med LR.
Selv skal jeg gå ned til SR+ fra LR. Grunnen til dette er at jeg venter også på en Y så trenger ikke to stk som går langt, (SR+ går vel nesten like langt som andre dagens el. biler!!).
Men trenger du de ekstra km på vinteren så går du opp til LR.

Poenget mitt er at disse SR+ som nå er på vei fra Kina har et helt annet batteri enn det som har vært levert i Norge fram til nå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: RBKOnsdag 05. Mai 2021, klokken 14:29
Sorry, tenkte på den jeg hadde sist som ikke hadde så lang rekkevidde.
Ja det er usikkerhet her med de nye men ikke lest så mye at de kortere annet en ladefart.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: LapskausFredag 07. Mai 2021, klokken 13:49
Har noen forhørt seg om det vil bli mulig med rattvarme som betalt oppgradering for oss med eldre biler? Det er jo mulig å få montert f.eks. homelink på SC.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Daniel_0007Fredag 07. Mai 2021, klokken 14:09
Har noen forhørt seg om det vil bli mulig med rattvarme som betalt oppgradering for oss med eldre biler? Det er jo mulig å få montert f.eks. homelink på SC.

Tviler sterkt på det, eldre biler har ikke hardware for rattvarme. Er nok kun de med nyeste interiøret med tre på siden.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: LapskausLørdag 08. Mai 2021, klokken 17:51
Har noen forhørt seg om det vil bli mulig med rattvarme som betalt oppgradering for oss med eldre biler? Det er jo mulig å få montert f.eks. homelink på SC.

Tviler sterkt på det, eldre biler har ikke hardware for rattvarme. Er nok kun de med nyeste interiøret med tre på siden.

Mener jo selvfølgelig hardware oppgradering ;) Det er mulig å installere homelink for de som ikke har hw for det inne, så da bør det jo være mulig med rattvarme også. Men det koster vel antakelig mer enn det smaker.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: LeafSweſøndag 09. Mai 2021, klokken 07:11
SR+ går 10 mil kortere enn LR? 614-448=?

Stämmer bra med ca 10 mils skillnad. Vintertid eller vid motorvägskörning är förbrukning ca 200wh/km på lr awd, blir 37 mils räckvidd med 74kWh tillgängligt batteri.
Sr+ 27 mil och 185Wh/km, 50kWh tillgängligt. Blir faktor 0,6 av wltp.

Lr awd 614 x 0,6 = 37 mil
Sr rwd 448 x 0,6 = 27 mil
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: knut3448Onsdag 02. Juni 2021, klokken 11:39
Det har vært tomt for SR+ lagerbiler med hengerfeste en stund, men her dukket det jammen opp en sort (https://www.tesla.com/no_NO/new/LRW3218_a2c14b09a9d2aa8502cec3bbad691b3e?token=$2y$10$kP8rHnfzy8Nc82aGc5l9kukT/Pv7lapFn2g7rdzPoLS8L6HC1bDFu&postal=1383&coord=59.8337,10.4122&referral=knut3448&redirect=no). Den forsvinner vel fort...
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: 123krisOnsdag 02. Juni 2021, klokken 12:13
Hentet min i Drammen i dag. Har og en LR som jeg har sammenlignet litt med. Synes Kina-bilen virker bedre skrudd sammen og har mindre panelgaps. Så får vi se hvordan dette LFP batteriet viser seg å være  :)
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: knut3448Onsdag 02. Juni 2021, klokken 12:26
Hentet min i Drammen i dag. Har og en LR som jeg har sammenlignet litt med. Synes Kina-bilen virker bedre skrudd sammen og har mindre panelgaps. Så får vi se hvordan dette LFP batteriet viser seg å være  :)
Kult, det må jo være en av de første som er utlevert i Norge. Mistenker at utleveringa startet i dag.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: 2risTirsdag 10. August 2021, klokken 12:22
Mulig noe off-topic, men:

Hva mister man ved å gå for SR+ vs. LR? 100 000 prisforskjell er jo en del...

Det opplagte er jo rekkevidde og AWD, noe dårligere akselerasjon.

Men også:

• Varme i baksetet (kan kjøpes)
• Varme i ratt (kan ikke kjøpes?)
• Subwoofer
• Man mister gratis nettilknytning/Netflix/Spotify-tilkobling/satelitt-kart, ikke sant? Hva koster i så fall dette?

Viktigst for meg:
*Hva med mulighet for hengerfeste?
*Hva med mulighet for fjernstyrt oppvarming/kjøling via app, uten at bilen er tilkoblet lader?
*Hva med software og "selvkjøring", autopilot, filholder, ACC?
*Hva med kameraer og sentrymode?
*Hva med mulighet for takstativ?
*Motorisert bakluke?
*Hva med glasstak

Noe annet jeg har glemt?

Tusen takk! :)
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: RosstopherTirsdag 10. August 2021, klokken 12:26
Correct me if I'm wrong men alt som er viktigst for deg får du på SR+.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: BETirsdag 10. August 2021, klokken 14:51
Viktigst for meg:
*Hva med mulighet for hengerfeste?
*Hva med mulighet for fjernstyrt oppvarming/kjøling via app, uten at bilen er tilkoblet lader?
*Hva med software og "selvkjøring", autopilot, filholder, ACC?
*Hva med kameraer og sentrymode?
*Hva med mulighet for takstativ?
*Motorisert bakluke?
*Hva med glasstak

Noe annet jeg har glemt?

Tusen takk! :)
Stemmer, alt dette får du på SR+

Det ryktes også at du får mulighet til å kjøpe varme i ratt tilsvarende varme i baksetet, men det er ikke mulig pr. dags dato.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: 2risTirsdag 10. August 2021, klokken 16:44
Høres bra ut! Hva med det nett-tilknytningsgreiene jeg nevnte: hva innebærer det, og hva koster det ev. å få tilsvarende tilgang som på LR AWD? (Det er det vel gratis?)
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: HandymanTirsdag 10. August 2021, klokken 16:49
Høres bra ut! Hva med det nett-tilknytningsgreiene jeg nevnte: hva innebærer det, og hva koster det ev. å få tilsvarende tilgang som på LR AWD? (Det er det vel gratis?)
Alle Teslaer har full funksjonalitet i appen.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: SyklistTirsdag 10. August 2021, klokken 17:02
Premium connectivity er gratis i 1 måned med SR+ og i 12 mnd med LR.

Mener at det koster 129 kr/mnd deretter.

Dersom du ikke trenger live traffikkinformasjon, er ikke dette et must.

Har bra erfaring med begge. Om du ikke kjører veldig mye langtur, er SR+ nok.  Fungerte godt som feriebil for oss i fjor. Med LR har du veldig bra marginer m.h.p. lading.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: RosstopherTirsdag 10. August 2021, klokken 17:03
Høres bra ut! Hva med det nett-tilknytningsgreiene jeg nevnte: hva innebærer det, og hva koster det ev. å få tilsvarende tilgang som på LR AWD? (Det er det vel gratis?)

Premium connectivity gir deg satelittkart, Spotify, Netflix o.l. Med LR får man et år gratis, mens med SR+ får man 30 dager gratis. Etter det koster det vel rundt en hundrings i måneden.

EDIT: Ja, og live trafikk som nevnt ovenfor. Skrev visst samtidig. Nettradio er vel også i den pakka.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: HandymanTirsdag 10. August 2021, klokken 17:12
Høres bra ut! Hva med det nett-tilknytningsgreiene jeg nevnte: hva innebærer det, og hva koster det ev. å få tilsvarende tilgang som på LR AWD? (Det er det vel gratis?)

Premium connectivity gir deg satelittkart, Spotify, Netflix o.l. Med LR får man et år gratis, mens med SR+ får man 30 dager gratis. Etter det koster det vel rundt en hundrings i måneden.

EDIT: Ja, og live trafikk som nevnt ovenfor. Skrev visst samtidig. Nettradio er vel også i den pakka.
For å tilføye... dersom man deler nett fra mobilen eller en mobil router, kan man bruke Netflix, spotify, netradio ol.
Satellittbilder og live trafikkdata får man derimot ikke via egen mobildata.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: flarFredag 13. August 2021, klokken 15:42
Jeg mottar snart min nye hvite SR+, og siden den i all hovedsak skal benyttes til pendling (på E6), så ønsker jeg å ta vare på den så godt som mulig. Jeg vurderer derfor å ta den med til bilpleie for å få lakken keramisk behandlet. Er det verdt det, tror dere? Har blitt anbefalt Ditec Ceramic Plus av bilpleieforretningen.

Om dere har andre gode tips for å ta best mulig vare på den, så tar jeg gjerne i mot tips :)
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: OlaMFredag 13. August 2021, klokken 16:31
Jeg mottar snart min nye hvite SR+, og siden den i all hovedsak skal benyttes til pendling (på E6), så ønsker jeg å ta vare på den så godt som mulig. Jeg vurderer derfor å ta den med til bilpleie for å få lakken keramisk behandlet. Er det verdt det, tror dere? Har blitt anbefalt Ditec Ceramic Plus av bilpleieforretningen.

Om dere har andre gode tips for å ta best mulig vare på den, så tar jeg gjerne i mot tips :)

Mange meninger rundt det. Jeg mener ikke det er verdt hvis du tenker at den skal gi ekstra beskyttelse om gjør at du slipper å vaske så mye. Men hvis du vasker bilen ofte og synes vinterskitt osv er vanskelig å få av, da kan det være verdt det. Det er ikke et skjold, bare en vannavvisende hinne som gjøre bilen litt lettere å vaske. Og det er uansett ikke på de store flate panelene at biler tar først eller mest skade av harde forhold, det er skarpe kanter, skjøter, understell, o.l. De får ingen coating.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: flarFredag 13. August 2021, klokken 16:38
Jeg mottar snart min nye hvite SR+, og siden den i all hovedsak skal benyttes til pendling (på E6), så ønsker jeg å ta vare på den så godt som mulig. Jeg vurderer derfor å ta den med til bilpleie for å få lakken keramisk behandlet. Er det verdt det, tror dere? Har blitt anbefalt Ditec Ceramic Plus av bilpleieforretningen.

Om dere har andre gode tips for å ta best mulig vare på den, så tar jeg gjerne i mot tips :)

Takk for svar.

Planen er å vaske den regelmessig året rundt. Om vinteren pga salting og resten av året pga insekter, så får vi se hvor godt jeg klarer å følge det opp :)
Mange meninger rundt det. Jeg mener ikke det er verdt hvis du tenker at den skal gi ekstra beskyttelse om gjør at du slipper å vaske så mye. Men hvis du vasker bilen ofte og synes vinterskitt osv er vanskelig å få av, da kan det være verdt det. Det er ikke et skjold, bare en vannavvisende hinne som gjøre bilen litt lettere å vaske. Og det er uansett ikke på de store flate panelene at biler tar først eller mest skade av harde forhold, det er skarpe kanter, skjøter, understell, o.l. De får ingen coating.
Tittel: Sv: SR+
Skrevet av: Wisd0mFredag 13. August 2021, klokken 20:34
Jeg mottar snart min nye hvite SR+, og siden den i all hovedsak skal benyttes til pendling (på E6), så ønsker jeg å ta vare på den så godt som mulig. Jeg vurderer derfor å ta den med til bilpleie for å få lakken keramisk behandlet. Er det verdt det, tror dere? Har blitt anbefalt Ditec Ceramic Plus av bilpleieforretningen.

Om dere har andre gode tips for å ta best mulig vare på den, så tar jeg gjerne i mot tips :)

Mange meninger rundt det. Jeg mener ikke det er verdt hvis du tenker at den skal gi ekstra beskyttelse om gjør at du slipper å vaske så mye. Men hvis du vasker bilen ofte og synes vinterskitt osv er vanskelig å få av, da kan det være verdt det. Det er ikke et skjold, bare en vannavvisende hinne som gjøre bilen litt lettere å vaske. Og det er uansett ikke på de store flate panelene at biler tar først eller mest skade av harde forhold, det er skarpe kanter, skjøter, understell, o.l. De får ingen coating.
Har lagt det selv på min. Synes kanskje 7000-8000 kroner er litt mye for det, men hvis du uansett kjøper tjenester som poleringen o.l. ville jeg heller kjøpt keramisk.

Angående å ta vare på bilen så er det nok uansett saltet som tar livet av Model 3. Så ikke regn kermaisk forsegling som en investering.