Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: ThomasEL på Fredag 28. August 2020, klokken 12:23

Tittel: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELFredag 28. August 2020, klokken 12:23
Siden den «originale» OBDeleven tråden her på forumet først og fremst handler om andre sider ved bruk av dette verktøyet, så lager jeg en egen tråd kun for AVLESNING AV ESTIMERT NOMINELL BATTERIKAPASITET

For e-tron 55 skal den være 240Ah før degradering.
(Multiplisert med nominell spenning for batteripakka gir det 240Ah • 396V = 95kWt)

For e-tron 50 skal den være 180Ah før degradering
(Multiplisert med nominell spenning for batteripakka gir det 180Ah • 396V = 71,3kWt)


Jeg antar/formoder her at avlest Ah gir et ESTIMAT for batteriets SOH, altså hvor stor del av opprinnelig kapasitet man har igjen. Hvis man f eks leser av 170Ah på en 50-modell, så har man da estimert 170/180 = 94% restkapasitet, eller 6% tap om man vil.

Jeg foreslår å dele resultatene etter følgende mal:


Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ):
Dato avlest:
Modell (50/55):
Odo (km kjørt):
Nominell kapasitet avlest:
Restkapasitet i prosent:


Jeg får min «dongel» i posten i dag, vil jeg tro, og legger ut min første avlesning så fort jeg har systemet oppe å gå.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ContangoFredag 28. August 2020, klokken 13:09
Ville tatt med «MM/ÅÅ førstegangsregistrert» også.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELFredag 28. August 2020, klokken 13:15
Ville tatt med «MM/ÅÅ førstegangsregistrert» også.

Takk, god idé👍
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: HårekFredag 28. August 2020, klokken 15:40
Jeg antar/formoder her at avlest Ah gir et ESTIMAT for batteriets SOH, ...
SOH er vel alltid et estimat?

Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 09/19
Dato avlest: Juli -20
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 7000
Nominell kapasitet avlest:   232.8
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: GnistLørdag 29. August 2020, klokken 14:43
For å gjøre rapporten lettere å forstå, så bør den også inneholde en prosentvis angivelse av restkapasiteten.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELLørdag 29. August 2020, klokken 17:17
For å gjøre rapporten lettere å forstå, så bør den også inneholde en prosentvis angivelse av restkapasiteten.

Takk for innspill!
Har lagt det inn!

(Man finner denne prosenten ved å ta avlest verdi dividert på 180Ah for e-tron 50, og avlest verdi dividert på 240Ah for e-tron 55)
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELTirsdag 01. ſeptember 2020, klokken 08:40
Aaaaarrrggghhh!!

Da ankom endelig OBDeleven dongelen min, med prolisens og greier.
Jeg fikk koblet greit til, fant "Control unit 8C Battery energy module", og valgte "Live data" (som også er beskrevet som riktig fremgangsmåte her på forumet)

Her fant jeg som ventet hundrevis av mulige verdier å se på: Spenning på ulike celler, ulike temperatursensorer, spenning på pakken totalt osv osv..

Men den ene tingen jeg har kjøpt dongelen for å se, nemlig NOMINELL KAPASITET, altså estimert batterikapasitet/batterihelse, manglet...!!!!! Den er simpelthen ikke et menyvalg!!!!!

Er det andre som kan bekrefte at de har funnet denne med bruk av IOS/iphone? Eller kan det være at akkurat dette kun er tilgjengelig på Android?

Har noen andre sjekket nominell kapasitet nylig, slik at jeg kan få bekreftet at ikke dette er en mulighet som er tatt bort i siste appoppdatering eller noe?

Nå er jeg en smule frustrert.....
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELFredag 04. ſeptember 2020, klokken 19:17
Da er det på ny (og for min del første gang) mulig å lese ut "HV battery nominal capacity" :+1:

Anbefaler flest mulig å legge ut fra tid til annen. Da får vi en oversikt over kapasitet og degradering over tid, ut fra ulik bruk, kjørelengde og alder.

Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 04/2020
Dato avlest: 04.09.20
Modell (50/55): 50
Odo (km kjørt): 10 900
Nominell kapasitet avlest: 180Ah
Restkapasitet i prosent: 100%

Et resultat som gjorde godt i sjela - selv om jeg selvsagt vet at det er et estimat.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: elektroFredag 04. ſeptember 2020, klokken 20:00
Hvor kjøpte du dongel og hva trenger man. Har bare iPhoner i huset. Og PC’er.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELFredag 04. ſeptember 2020, klokken 20:37
Hvor kjøpte du dongel og hva trenger man. Har bare iPhoner i huset. Og PC’er.

Kjøpte fra obdeleven.no

Jeg har også bare iphone.
Variantene som heter «Next gen» fungerer på både Android og IOS.

Jeg kjøpte «Pro pack» varianten.
Men fant ut etterpå at man kan oppgradere til pro på nett hvis man får bruk for det. Selve dongelen er lik.
Så hadde sikkert bare kjøpt «Starter pack» varianten hvis jeg skulle kjøpt igjen.

Utover dongelen og (gratis) app, trengs intet annet.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: PFFredag 04. ſeptember 2020, klokken 20:50
Jeg også kjøpte pro, får ta en dag og lese av.
Litt sånn usikker på om den egentlig er verdt det. 1300,- for å kode trailer assist som jeg egentlig aldri bruker. Pleier å bruke dieselbilen når henger skal dras da den er litt mer brukt og man er hakket mindre redd for den.
Så kanskje skru av bakluke åpning med fotsensor, men føles feil ut det også
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: oyvindbjMandag 07. ſeptember 2020, klokken 13:27
Avlest med VCDS, antar at jeg har lest av riktig verdi.

Har det noe å si om man leser av selv om batteriet ikke er fulladet?

Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 05/2019
Dato avlest: 07.09.20
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 17800
Nominell kapasitet avlest: 229,5Ah
Restkapasitet i prosent: 95,63%
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELMandag 07. ſeptember 2020, klokken 14:21
Det virker å være uavhengig av ladestatus, oyvindbj.
Har sett noen som har lest av med relativt lav SOC og høy SOC med kort mellomrom, og de fikk så og si helt lik måling.
Har ikke selv forsøkt å lese av med 100% SOC ennå.

PS!
På Facebook har jeg sett eksempel på at en 55-modell var helt nede i ca 216Ah... Den hadde gått noe over 10 000km

Selvsagt må vi ta disse avlesningene med noe grad av skepsis, men syns det var veldig mye degradering på kort tid...

Din måling viser jo drøye 4% degradering etter godt over et år og nær 18000km. Det er kanskje litt mer som forventet? Med tanke på at batteriet taper seg mest i starten...
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: oyvindbjMandag 07. ſeptember 2020, klokken 15:08
216Ah er jo et tap på 10% som er fryktelig høyt etter 10k km, IMHO. Syns selv 4,5% kanskje var i høyeste laget etter 16 måneder og 18k km. Men kan ikke si at jeg har merket noe i det daglige på dette tapet; vær, føre og kjørestil er nok en mye større faktor enn disse prosentene  ;D
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELTirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 20:22
Nyttig hvis flere "melder seg på" her.
Denne tråden er jo først og fremst nyttig hvis mange deler, slik at man får et bredere sammenlikningsgrunnlag.

Vi har fått noen avlesninger fra 55-modeller. Laveste verdi jeg har hørt om til nå er 216Ah.
Vi har få eller ingen (utenom min egen) for 50-modellen.
Må da være flere med 50-modell også som har OBDeleven..?
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: OrbitTirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 21:48
Jeg satser på å kjøpe ODBEleven på kommende Black Friday.... skal melde meg på etter det!
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: Truls AntonsenTorsdag 10. ſeptember 2020, klokken 16:33
Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 09/2019
Dato avlest: 10.09.20
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 20000
Nominell kapasitet avlest: 234,1Ah
Restkapasitet i prosent: 97,4%


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: janbananTorsdag 10. ſeptember 2020, klokken 22:00
Førstegangsregistrert (MM/ÅÅ): 01/20
Dato avlest: 10.09.20
Modell (50/55): 50
Odo (km kjørt): 11 200
Nominell kapasitet avlest: 180Ah
Restkapasitet i prosent: 100%
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: TonkFredag 11. ſeptember 2020, klokken 01:14
Thanks all for this very interesting Forum regarding the Etron (I don't speak Norwegian, so I will reply in English).
Audi E-Tron 55 from may 2019 (The Netherlands); now at 60000km.
With OBDEleven the "H-V battery, nominal capacity" has shown up again since the dealer loaded software updates 93G1 and 91X4 today. Just before this update I read the following:

First registration (MM / JJ): 05/19
Date: 26/07/2020
Model (50/55): 55
Odo: 54722
H-V battery Nominal capacity: 224.3Ah
H-V battery voltage: 425.5V
Battery charge level: 41%
Remark: nearly always charged at high speed to 80-100%

Odo: 60099
H-V battery Nominal capacity: 228.7Ah
H-V battery voltage: 398.7V
Battery charge level: 52%
Remark: last month less used and nearly always charged at low speed (10kW) to 70-80%. This measurement was just after the service at the dealer.

It seems strange to notice that the Nominal capacity has increased, so I think it useful to take also note of the H-V battery voltage. At the first measurement I had 224.3*425.5=95.4kWh, second time 228.7*398.7=91.2kWh. This illustrates that you need to measure Voltage at least at about the same charge level, but I also think that you have to measure it comparable conditions, eg after charging the battery with +60% for example. I will try to do this this way in the future, please let me know if there are better ideas about this.

Thanks for all the good work all, this is very interesting I think.


Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELFredag 11. ſeptember 2020, klokken 08:05
Hello "Tonk", and thank you for your response :-)

I agree with some of your thoughts:
I think it is a good idea to measure the "HV battery nominal capacity" at more or less the same SOC each time, and also maybe after a good cycle.

However:
As far as I know, you can not just multiply the nominal capacity in Ampere hours with the actual voltage of the package. We have to use the nominal voltage, which is 396V, all the time.
(The produckt of the actual voltage and the actual remaining Ah is the remaining energy in this moment, not the capacity of the battery)

Therefore, the remaining nominal capacity in Ah should be a pretty good estimate, regardless the actual voltage of the battery pack.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: TonkFredag 11. ſeptember 2020, klokken 15:00
It makes sense to use only the nominal voltage of 396V, thanks for the explanation.
I still wonder why my nominal capacity went up from 224.3 to 228.7Ah. When comparing it with an app on my android phone (AccuBattery) this app marks all the datapoints of charged Ah into a graph. This shows datapoints sometimes higher, sometimes lower, but when you have a lot of them, they produce a nice fitted curve. Problem with the "H-V battery nominal capacity" of the E-Tron is that I assumed that this is allready the result of some form of analysis / curve-fitting which is done by the software of the car (you know Audi, they are always doing some kind of data-fitting ;) ).  When this  is not the case, then it would be useful to read out the "H-V battery nominal capacity" after each charge. In that case it is also usefull to also take note of the total percentage of this charge, because when you filled it up with only 10-20%, the value of the  "H-V battery nominal capacity" will be very inaccurate.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELFredag 11. ſeptember 2020, klokken 15:27
Remember that this will always be en estimate, and involve some calculation.

I am not so surprised that the HV nominal capacity in some ocasions COULD increase. This happens with the Nissan Leaf’s «State of health» i Leaf Spy as well. If the battery is never really cycled, it’s more difficult for the BMS to estimate. After s full charge, it normally gives a more accurate measurement.

So based on that, I would’t be surprised if the OBDeleven reports a more accurate value after a pretty deep cycle and recharge...
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: macb78Fredag 11. ſeptember 2020, klokken 17:08
I had the same experience. Did a measurement in June  with the OBD11 and ended up with 229,8Ah on my 55 with approx 25000km back then. Then charged the car to 100% SoC and drove it down to 5%. Charged again and the result was 232,1Ah. So a full cycle for the BMS to calibrate is probably to recommend.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELſøndag 13. ſeptember 2020, klokken 17:48
Leste av et par andre verdier etter en kjøretur i dag:

Bilens display viste 31% State of charge

Men OBDeleven viste at høyeste celle var på 37% SOC, og laveste celle var på 35% SOC. Litt overraskende at bilen viser lavere SOC enn det laveste celle er på vel..?

(I Leafen var det jo slik, for der hadde man ca 10% igjen når bilen viste 0%, men det har man jo ikke akkurat i e-tronen... Men det er klart: Da jeg gjorde kapasitetstesten, så kjørte jeg jo noen km etter 0%)
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: Tonkſøndag 20. ſeptember 2020, klokken 14:44
The "Battery Charge condition" in OBD shows the full battery capacity as 100%, while the display in the car (2019 E-Tron 55) shows only the part from (low buffer) 8% to 96% (top buffer 4%) as 100%. So at 52% both readings should be the same.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELMandag 21. ſeptember 2020, klokken 20:21
Er det noen som har sjekket forskjell på «maksimum charge level» og «minimum charge level» mellom cellene ved litt lav SOC..?

Etter en kjøretur i dag fra 56% SOC og ned til 23% SOC (i display), så sjekket jeg dette i OBDeleven.

Maks cellen hadde 31% SOC
Min cellen hadde 28% SOC

Jeg syns dette var større forskjell enn forventet...
Antar jo den forskjellen gjerne blir større og større jo nærmere man kommer 0...

Skal følge litt med om det er samme celle som har lavest SOC hver gang. Denne gangen var det celle nr 40
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: TonkTirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 18:29
Last week trip from about 55% to 10% on display.
With OBDeleven "Battery Charge Condition": 17%, and Max /Min cell at 17% / 16%
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: elektroOnsdag 28. Oktober 2020, klokken 21:25
Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 03/2019
Dato avlest: 27.10.20
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 35756
Nominell kapasitet avlest: 220,0Ah
Restkapasitet i prosent: 91,7%

Kommentarer: SOC 69%, batteritemperatur 8 grader. Bilen hurtiglades lite, 1-2 ganger per måned i gjennomsnitt. Den har vært lite brukt den siste tiden, og lades til daglig til 70 eller 80%. Batteriet heller ikke vært fulladet eller tømt på lenge. Jeg har ikke merket eller målt noen degradering siden levering, så hadde forventet høyere restkapasitet. Får typisk ut 80 av 83,6 kWh av batteriet ved langkjøring i følge instrumentene.

Kunne vi lagt inn alle resultatene i Google Sheets eller noe?
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELOnsdag 28. Oktober 2020, klokken 23:14
Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 03/2019
Dato avlest: 27.10.20
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 35756
Nominell kapasitet avlest: 220,0Ah
Restkapasitet i prosent: 91,7%

Kommentarer: SOC 69%, batteritemperatur 8 grader. Bilen hurtiglades lite, 1-2 ganger per måned i gjennomsnitt. Den har vært lite brukt den siste tiden, og lades til daglig til 70 eller 80%. Batteriet heller ikke vært fulladet eller tømt på lenge. Jeg har ikke merket eller målt noen degradering siden levering, så hadde forventet høyere restkapasitet. Får typisk ut 80 av 83,6 kWh av batteriet ved langkjøring i følge instrumentene.

Kunne vi lagt inn alle resultatene i Google Sheets eller noe?

Har sett flere som havner rundt det samme som deg, men enig, litt rart at det er nede i knappe 92% allerede.

Det underlige er at ingen med 50-modell har rapportert om noe annet enn 180Ah ennå... Virker ikke som om OBDeleven fanger opp degradering på samme måte med de batteriene som med de som sitter i 55..?

Muligens en god idé å samle et sted som du sier, ja...
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: elektroFredag 30. Oktober 2020, klokken 12:16
Synes det er litt rart at flere e50 har 0,0% degradering mens noen e55 har opp i 10%. ???

Det første som slo meg da jeg leste av min var om jeg så på riktig tall, for jeg hadde ikke forventet et helt rundt tall som 220,00.. :) Mulig jeg griper et halmstrå, det kan selvfølgelig være tilfeldig, men når flere e50 altså har altså har 180,00 Ah, er det noe feil med metoden, eller dataene?

Jeg bruker ODBeleven NextGen med Pro lisens og iOS appen.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELFredag 30. Oktober 2020, klokken 13:30
Du ser på riktig tall, ja..

Men enig, noe er litt muffens...
Jeg får jo f eks fortsatt 180Ah på min e-50, enda jeg jo mistenker en del degradering basert på min (til det kjedsommelige) utregninger.

(Verkstedtimen min i forgårs ble forøvrig utsatt igjen :-(
Ny time torsdag og fredag i neste uke)
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELMandag 02. November 2020, klokken 22:19
Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 04/20
Dato avlest: 31.10.20
Modell (50/55): 50
Odo (km kjørt): 15000 km
Nominell kapasitet avlest: 180Ah
Restkapasitet i prosent: 100%

Jeg får altså fortsatt 180Ah, som er 100% av hva det skal være på 50-modellen.
Men jeg tror ikke helt på det. Det er helt usannsynlig at det ikke er degradering i det hele tatt. Hadde således nesten vært mer fornøyd om jeg hadde lest av 175-177Ah, for da kunne man kanskje trodd på det....

Er det noen med 50-modell som har lest av noe annet enn 180Ah..?

Hvordan kan det ha seg at det på 55-modellen faller (som man kan vente seg hvis dette er et fornuftig mål på degradering), men det på 50-modellen virker å ligge "dønn fast" på 180Ah...?
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: elektroTirsdag 10. November 2020, klokken 00:19
Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 03/2019
Dato avlest: 27.10.20
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 35756
Nominell kapasitet avlest: 220,0Ah
Restkapasitet i prosent: 91,7%

Kommentarer: SOC 69%, batteritemperatur 8 grader. Bilen hurtiglades lite, 1-2 ganger per måned i gjennomsnitt. Den har vært lite brukt den siste tiden, og lades til daglig til 70 eller 80%. Batteriet heller ikke vært fulladet eller tømt på lenge. Jeg har ikke merket eller målt noen degradering siden levering, så hadde forventet høyere restkapasitet. Får typisk ut 80 av 83,6 kWh av batteriet ved langkjøring i følge instrumentene.

Kunne vi lagt inn alle resultatene i Google Sheets eller noe?

Kjørte bilen ned til 1% SOC i dag. Batteriet viste da plutselig 224,5 Ah ved 9 grader Celius, etter å ha vist 220,0 Ah hver gang jeg har sjekket siden jeg fikk ODBeleven. Har målt ved forskjellig SOC og alt fra 2 til 15 grader Celcius over et par uker.

Interessant nok viste OBDeleven appen Test Program State of Charge 8%, men jeg hadde bare 4 km igjen på GOM og turtle mode med ca. 25% power. Er det så mye bricking protection i bunn?

Saktelader nå til 100% og gjør en ny avlesning i morgen.

Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELTirsdag 10. November 2020, klokken 06:56
Tyder på at BMS fikk et mer nøyaktig datagrunnlag etter du kjørte en god syklus!

Ja, jeg har også lest av at reell SOC er ca 8 prosentpoeng høyere enn den SOC som vises i bilen når man nærmer seg «tomt». Så rimelig bra «brick protection», ja.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: elektroOnsdag 11. November 2020, klokken 09:40
Ladet bilen saaakte til 100% (2,4 kW AC) og leste av på nytt. Fikk samme resultat, 224,5 Ah. Temperaturen var 6 grader Celcius. Lurer på om det hadde gjort noen forskjell om det var 26 grader?

Og når SOC i bilen er 100% er State Of Charge i OBDeleven 96%. Men.. hvis det er 7% i bunn og 4% på topp så er jo det fremdeles 84,55 av 95 kWh. Eller tenker jeg feil her?

Er det egentlig 4% buffer i både topp og bunn, eller egentlig 3% i bunn, ettersom OBDeleven viste 8% ved 1% SOC?

Og skal man trekke dette fra den nominelle kapasiteten? Da kan man i mitt tilfelle regne (224,5 Ah * 396V) - 7% = 82,7 kWh
Det lever jeg fint med..  :) :) Nå er det noen måneder siden jeg har testet skikkelig, men tror jeg får 80-81 kWh ut i følge kjørecomputer på det beste. Det kan stemme. #ønskebasertforskning

Selv om vi runder opp til 1 kWh i tap av de opprinnelige 83,6 kWh nominelt, virker det litt lite. På den annen side har vi jo aldri sett biler med så stor buffer som første utgave av e-tron 55.. Og i mitt hode stemmer det bedre at jeg har mistet 1 kWh, enn 6,1 kWh. Jeg har behandlet batteriet pent, men ville normalt tippet et sted midt i mellom. Rundt 3-4% første halvannet år med 40k km. med lite hurtig- og topplading.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELOnsdag 11. November 2020, klokken 11:16
@elektro:

Ja, det virker som du resonnerer riktig her. Og ja, grunnet historisk høy buffer er det vel ikke utenkelig at de "gamle" e-tron 55 får historisk lav degradering..?

Angående disse bufferne, så blir ikke jeg heller helt klok.

Når du, med "gammel" 55 modell lader til 100% SOC vist i MMI, så er det 96% reell SOC
Når jeg, med 50 modell lader til 100% SOC vist i MMI, så viser OBD bare 95% reell SOC
- Dette er svært ulogisk, siden din bil skal ha mye mer buffer i topp enn min. (Vi får begge 7-8% buffer i bunn i våre målinger).

Begynner nesten å lure på om det er som med GIDS i Leaf Spy for Nissan Leaf: At dette SOC-tallet i OBDeleven ved toppladet batteri er prosent SOC i forhold til OPPRINNELIG batterikapasitet...
(I Leaf Spy var det slik. Hvis batteriet hadde 8% tap, så ladet bare bilen til 92% GIDS (GIDS er en energienhet Nissan bruker))
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: TonkTorsdag 12. November 2020, klokken 00:31
@electro:

I think this link gives some interesting info https://github.com/etrondriver/etron-issues/issues/39 (https://github.com/etrondriver/etron-issues/issues/39). It shows 8% bottom and 4% top buffer for your model E-Tron55. Take also a look at the graph with the battery degradation, it shows during the first part a rather fast degration from 100% to about 95%.

When I understand this correctly, you did get  224.5Ah * 396V = 88.9kWh, which is about 94% of the original 95kWh. I don't think that you should take 95kWh minus 4% for the top buffer, because I saw in one of the other posts someone still having 232.1Ah which is about 97% of 240Ah. When you compare this to 95kWh minus 4% you would get a value of more than 240Ah (95kWh), which makes no sense.

First registration (MM / JJ): 05/19
Date: 31/10/2020
Temperature: about 11grC
Model (50/55): 55
Odo: 64385
H-V battery Nominal capacity: 225.2Ah
Battery charge level: 80% (OBDEleven: 77%)
Remark: lately I charge mostly at home with 11kW from about 10-20% to 80%
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThordenLørdag 14. November 2020, klokken 09:47
Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 05/19
Dato avlest: 13.11.2020
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 32000
Nominell kapasitet avlest: 204,1 Ah
Restkapasitet i prosent: 85%

Jeg leste den av sist i vinter, og da var degraderingen veldig liten. Husker ikke nøyaktig, mener kapasiteten var rett under 240 Ah, over 235. Da hadde bilen gått ca. 25000 Km. Jeg har hatt mistanke om at noe var feil og har registrert kortere rekkevidde siden sommeren i år.

Noen ideer om hva dette kan skyldes, og er det grunn til reklamasjon?

Edit: skrev feil i første omgang, avlest er 204,10 Ah, ikke 210,4.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: daktariLørdag 14. November 2020, klokken 11:13
Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 05/19
Dato avlest: 13.11.2020
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 32000
Nominell kapasitet avlest: 210,4 Ah
Restkapasitet i prosent: 85%

Jeg leste den av sist i vinter, og da var degraderingen veldig liten. Husker ikke nøyaktig, mener kapasiteten var rett under 240 Ah, over 235. Da hadde bilen gått ca. 25000 Km. Jeg har hatt mistanke om at noe var feil og har registrert kortere rekkevidde siden sommeren i år.

Noen ideer om hva dette kan skyldes, og er det grunn til reklamasjon?
Her kan det jo være feil på en celle kanskje ja.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThordenLørdag 14. November 2020, klokken 11:36
Her kan det jo være feil på en celle kanskje ja.

Er det noe man kan finne ut av med OBDeleven?
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: daktariLørdag 14. November 2020, klokken 11:57
Her kan det jo være feil på en celle kanskje ja.

Er det noe man kan finne ut av med OBDeleven?
aner ikke dessverre. Verksted må på banen. Men det har skjedd før, og kombinasjon av akutt kortere rekkevidde samt rar avlesning bør vekke interessen deres.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELLørdag 14. November 2020, klokken 13:02
Her kan det jo være feil på en celle kanskje ja.

Er det noe man kan finne ut av med OBDeleven?

Du vil kunne få en anelse ved å lese av spenning på høyeste og laveste celle når du begynner å ha lite energi igjen på batteriet (under 10-15% SOC)
- Normalt vil du få en ganske stor spenningsdifferanse da hvis ei celle er dårlig.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: Electric cars in NorwayLørdag 14. November 2020, klokken 13:07
ThomasEL :+1: :+1: jeg merker jeg får helt vondt og føler med deg. Det er da ikke meningen at du SKAL måtte dokumentere overfor bilbutikken. Har du fått degerenering som følge av feil ladepraksis i butikken i mange måneder så må de gi deg en ny bil. Kostnadsfritt. Tips en biljournalist om saken. Du har en god sak når det står i bilens brukermanual (jeg postet bilde) at det ikke skal topplades slik hele tiden, konstant.

Hadde jeg jobbet i ledelsen i Audi eller Møller hadde jeg tatt en telefon til den butikkansvarlige som så hadde ringt deg og spurt om du ville ha samme farge eller annen  på din kostnadsfrie nye bil :police: :police:
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThordenFredag 27. November 2020, klokken 08:45
Førstegangsrgistrert (MM/ÅÅ): 05/19
Dato avlest: 13.11.2020
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 32000
Nominell kapasitet avlest: 204,1 Ah
Restkapasitet i prosent: 85%

Jeg leste den av sist i vinter, og da var degraderingen veldig liten. Husker ikke nøyaktig, mener kapasiteten var rett under 240 Ah, over 235. Da hadde bilen gått ca. 25000 Km. Jeg har hatt mistanke om at noe var feil og har registrert kortere rekkevidde siden sommeren i år.

Noen ideer om hva dette kan skyldes, og er det grunn til reklamasjon?

Edit: skrev feil i første omgang, avlest er 204,10 Ah, ikke 210,4.

Bilen har vært på verksted og styreenhet til batteri byttet. Virker umiddelbart som gjettometeret gjetter lengre, lovende. Har ikke prøvd langtur ennå.
Men nå dukker ikke lengre "HV battery nominal capacity" opp i OBDeleven. :-(
Tips?
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: Tonkſøndag 29. November 2020, klokken 17:49
Yesterday I got an update (device?) and my OBDEleven version is now 0.31.1. The record with the "H-V battery, nominal capacity" is also gone again ! (I just made a new support call at Voltas IT Support).

30-11-2020: Thanks to the ODBEleven Forum I found a solution:
after that the record shows up again !
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThordenTorsdag 03. Desember 2020, klokken 20:19
30-11-2020: Thanks to the ODBEleven Forum I found a solution:
  • 8C Battery Energy Module
  • Info
  • Change ODX file to an older one
after that the record shows up again !

Thanks, that did the trick!

Og dermed leste jeg av følgende: 238,10 Ah. 
Km. stand er 32.200.

Det var noe annet! :D

Rekkevidde i gjettometer er helt klart mye høyere enn før verkstedbesøk. Gjenstår å se i praksis, men skal en 220 Km tur i morgen som sannsynligvis gir svaret. Alt tyder på at det faktisk er en reell endring etter at kontrollenhet til batteriet ble byttet.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: elektroTorsdag 03. Desember 2020, klokken 21:38
30-11-2020: Thanks to the ODBEleven Forum I found a solution:
  • 8C Battery Energy Module
  • Info
  • Change ODX file to an older one
after that the record shows up again !

Thanks, that did the trick!

Og dermed leste jeg av følgende: 238,10 Ah. 
Km. stand er 32.200.

Det var noe annet! :D

Rekkevidde i gjettometer er helt klart mye høyere enn før verkstedbesøk. Gjenstår å se i praksis, men skal en 220 Km tur i morgen som sannsynligvis gir svaret. Alt tyder på at det faktisk er en reell endring etter at kontrollenhet til batteriet ble byttet.

Så bra! Men altså, det er veldig høyt. :+1: Min beste måling er 224,5 Ah, og bilen har vel gått ca. 38.000 km, men det er en tidlig 2019 modell da. Det skal jo være litt forskjell.. :) Vet du ca. batteritemp og SoC da du målte?
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThordenTorsdag 03. Desember 2020, klokken 22:49

Så bra! Men altså, det er veldig høyt. :+1: Min beste måling er 224,5 Ah, og bilen har vel gått ca. 38.000 km, men det er en tidlig 2019 modell da. Det skal jo være litt forskjell.. :) Vet du ca. batteritemp og SoC da du målte?

Ja, det er høyt. Omtrent som da jeg målte i vinter på rundt 25000 km, uten at jeg kan si nøyaktig. Bare husker at jeg var fornøyd med svært lav degradering den gang.

Min er også relativt tidlig 2019, produsert i mars/april.
Batteritemp sjekket jeg ikke, den stod til saktelading 7 kW, stått en times tid. Lufttemp 2-3 grader, ikke kjørt på et par timer. Status på batteri rett under 70%.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThomasELFredag 04. Desember 2020, klokken 08:54
Er det kun dere som har e-tron 55 fra før uke 48 2019 som har "bevegelige" tall for HV battery nominal capacity?

Eller er det også noen med 55 fra etter uke 48 ("Ny" versjon av 55 bilen) som får lest ut noe degradering, altså under 240Ah?

På 50-modellene ser det nemlig ut som tallet står dønn stille på 180Ah, altså som fabrikkny. Det er jo utopisk at det faktisk stemmer...! Kan nesten se ut som Audi har lagt inn en slags sperre her, så man ikke kan lese av hva det reelle tallet er...
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: oyvindbjTorsdag 17. Desember 2020, klokken 10:27
Førstegangsregistrert (MM/ÅÅ): 05/2019
Dato avlest: 07.09.20
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 17800
Nominell kapasitet avlest: 229,5Ah
Restkapasitet i prosent: 95,63%

Førstegangsregistrert (MM/ÅÅ): 05/2019
Dato avlest: 17.12.20
Modell (50/55): 55
Odo (km kjørt): 20360
Nominell kapasitet avlest: 217Ah
Restkapasitet i prosent: 90,4%

Om dette stemmer har jeg mistet over 5% av batteriet på 3 måneder og 2,5k km kjørt. Skal jeg tolke det dithen at jeg har fått nesten 10% kortere rekkevidde siden ny eller at dette ikke er en god indikator på batteriets tilstand. Jeg begynner å helle mot det siste.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: AmatørenTorsdag 17. Desember 2020, klokken 12:04
På 50-modellene ser det nemlig ut som tallet står dønn stille på 180Ah, altså som fabrikkny. Det er jo utopisk at det faktisk stemmer...! Kan nesten se ut som Audi har lagt inn en slags sperre her, så man ikke kan lese av hva det reelle tallet er...

Vil ikke Audi at det avsløres at batteriene ikke holder må? Kostnader ved utskifting...

Fiks for lovet kapasitet kunne jo være å montere batterier for e-tron 55 i e-tron 50 (ja, litt mer vekt) uten struping av kapasitet, men opprettholde garantert minimumskapasitet for e-tron 50 i forhold til garanti.

Det blir verre med e-tron 55 for de har jo ganske enkelt ikke større batterier å putte inn.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: ThordenTorsdag 17. Desember 2020, klokken 14:27
Sitat fra: oyvindbj link=topic=52760.msg943732#msg943732


Om dette stemmer har jeg mistet over 5% av batteriet på 3 måneder og 2,5k km kjørt. Skal jeg tolke det dithen at jeg har fått nesten 10% kortere rekkevidde siden ny eller at dette ikke er en god indikator på batteriets tilstand. Jeg begynner å helle mot det siste.

Jeg er ikke sikker på om disse tallene er pålitelige i det hele tatt. Min viste altså 204,1. Fikk byttet kontrollenhet til batteriet, så viste den 238,1.

Registrerer også store avvik mellom forbruksindikator og SOC-indikator. Det kan rapporteres helt ulikt forbruk på samme strekning, og med omtrent samme energimengde benyttet ut fra SOC-indikator fra en dag til en annen. Så det blir helt håpløst å beregne nominell totalkapasitet ut fra dette også. 

Eks:
Dag 1: Kjørt 188 Km, benyttet 61% av batteriet, forbruksindikator sier 27,2
Dag 2: Kjørt 188 Km, benyttet 62% av batteriet, forbruksindikator sier 25,2
Dag 3: Kjørt 188 Km, benyttet 60% av batteriet, forbruksindikator sier 25,5

Regnet om til nominell kapasitet:
1) 83,83 kWh
2) 77,66 kWh
3) 78,59 kWh

Så enten rapporterer en av målerne feil (eller utelater noe), eller så varierer batteriets nominelle kapasitet med dagsformen.  ???



Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: elektroTorsdag 17. Desember 2020, klokken 18:15
Jeg tror konklusjonen må være at vi ikke helt klarer å komme frem til noen fasit her, men all empiri tilsier vel at batteriet bør ha en viss temperatur for å oppnå sitt fulle potensiale. Det må også være balansert.

På min snart 2 år gamle e55 var nominal capacity låst på én verdi en god stund, før den plutselig ble låst på en høyere verdi. Men fremdeles viste den en betydelig degradering. Samtidig merker jeg ingenting til dette i praksis.

Hadde vært gøy å teste hvor mye energi man får inn i en ny bil kontra en gammel bil, inkl. ladetap, hvis man lader begge fra 0% til 100% samtidig med ca. samme batteritemperatur. Deretter kunne man sjekket hvor langt man kommer, kjørt i følge, eller egentlig hva de rapporterer at man får ut av dem, før man er på 0% igjen. Begge biler bør da ha omtrent samme power limit og skilpaddemodus.
Tittel: Sv: Batterikapasitet avlest med OBDeleven
Skrevet av: TonkFredag 18. Desember 2020, klokken 18:14
It seems to me that the "H-V Battery, Nominal Capacity" parameter is very inaccurate. In one week time I measured 220.4 Ah, and after one full charge (at 11 kW) from 3% to 100% (on the display), I then got 232.8 Ah, and yesterday (after charging to 100% again) it increased to 237.3 Ah, which is almost 99% !!!.

I suppose the parameter "H-V Battery, Nominal Capacity" is only used by my car to calculate the consumption in kWh/100km (this calculation is possibly changed, because ThomasEL always read the maximum nominal value for his ETron50). The consumption increased (a raw estimate of mine) from about 22 kWh/100km to about 25 kWh/100km from begin november until now. Other parameters should be about the same (weather, routes, etc). So i must conclude from this that using the Nominal Capacity is a very poor parameter to get an indication of the battery degradation. I wonder what others think of this?

Date: 16.12.2020
Temperature: about 7grC
Model (50/55): 55
Odo: 68560
H-V battery Nominal capacity: 220.4Ah
Residual capacity in percent: 91.8%

Date: 18.12.2020
Temperature: about 10grC
Model (50/55): 55
Odo: 69181
H-V battery Nominal capacity: 232.8Ah
Residual capacity in percent: 97.0%

Date: 19.12.2020
Temperature: about 9grC
Model (50/55): 55
Odo: 69498
H-V battery Nominal capacity: 237.3Ah
Residual capacity in percent: 98.9%