Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Autowinder på tirsdag 25. august 2020, klokken 19:38

Tittel: Model 3 bremser
Skrevet av: Autowindertirsdag 25. august 2020, klokken 19:38
Første bilde tatt idag; VW Tiguan fikk nye skiver og bremser mai 2019 på VW verksted.
Andre bilde tatt idag; Tesla Model 3 levert mars 2019.
Begge biler i daglig bruk. Dette sier noe om en annen materialkvalitet hos Tesla, som jo sier TM3 bremser er designet for 150.000 miles varighet mellom skivebytte. Hadde eUp 2015 som skiver rustet ganske mye på (og tromler bak pep og frøs fast på vinter). BMW i3 var ikke fri for rust på skiver akkurat den heller, ganske stygge etter 20000km. Så også en ganske ¡ny Hyundai Kona idag, EV 80XXX, med mye striper og rust på skivene.
Så det er tydeligvis viljen til å velge materialkvalitet det skorter på hos leverandører som har et stort nettverk av verksteder som må tjene mer på elbiler når andelen ICE biler forsvinner.
Tittel: Sv: Model 3 bremser
Skrevet av: kneggonsdag 26. august 2020, klokken 09:41
Model 3 har også en automatisk funksjon som renser bremsene under kjøring
Tittel: Sv: Model 3 bremser
Skrevet av: Autowinderonsdag 26. august 2020, klokken 11:55
Det har BMW i3 også, uten at det ga noe særlig forbedringer. Går ut fra hovedforskjellen ligger i stålkvaliteten.
Tittel: Sv: Model 3 bremser
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 26. august 2020, klokken 12:31
Skivene er greie med padsa er ganske ræva hvis man kjører mye i salt lake, sjekk tesla bjørn sin video.
Tittel: Sv: Model 3 bremser
Skrevet av: ladovonsdag 26. august 2020, klokken 20:09
Det som alltid har knekken på *mine* bremser før tida er at det blir så fullt av dritt der at klossene ikke lenger kan bevege seg fritt.

For å hindre det tenker jeg å plukke av klossene og børste vekk dritten med en stålbørste før jeg setter bremsene sammen igjen. Gjorde det på framakselen sist jeg la om til sommerhjul.