Elbilforum.no

Bilmerker => Volvo / Polestar => Polestar 2 => Emne startet av: RiteOnLine på tirsdag 18. august 2020, klokken 09:21

Tittel: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: RiteOnLinetirsdag 18. august 2020, klokken 09:21
Flere som har problemer med Orginal schuko lader på IT?  ...Min går i rødt etter kort stund, før man setter den i bilen. Testet på flere forskjellige hustander. Fungerer fint på TN nett..

Tesla UMC laderen fungerer. Men husker at noen versjoner av denne hadde samme problem med IT nett..
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: hELgenentirsdag 18. august 2020, klokken 10:47
Meld det prompte til polestar service.
Slik skal det ikke være
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: RiteOnLinetirsdag 18. august 2020, klokken 14:07
Gjort det. Feil på ny kabel jeg fikk utlevert også. Og problemer med lading i bilen.. Funker på noen 50KW Fortum men 22kw får jeg bare 10/11A. På schuko bare 5/6/7 på 13A Oppdaterte software i dag tidlig på økern. Hjem og samme problem. Teslaene og andre biler fungerer helt fint. Har nytt el anlegg. Samme hos min søster noen kilometer unna. Begge IT-nett. De hadde vist testet alt ok på økern. Kjerra går nok i retur..
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: Orbittirsdag 18. august 2020, klokken 14:29
22 kW-stolper er også garantert TN-nett, så når du kun får 10-11 A (7-8 kW) der, er det en feil som ikke er relatert til TN eller IT.
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: chargeduptirsdag 18. august 2020, klokken 14:49
Feil på schuko ladekladd med rødt lys uten å ha koblet til bilen pleier ofte å være jordfeil / at laderen er ekstrem overfølsom for jord, som ingen andre ladere du plugger i (feks Tesla sin) legger merke til. Mange bilprodusenter (tatt fra hukommelse, så ta det med en bitteliten klype salt, men blant annet BMW i3 og Jaguar I-pace) har hatt dette "problemet" hjemme hos noen få. Prøv et google søk på "feil på ladekabel jord" så kommer det mange tråder fra forumet opp. Løsningen fra Jaguar ble å levere ny type ladekladd til alle som klaget, men det var pga de hadde lovet lader med industristikk i tekst før bestilling og original lader ikke hadde industristikk, så det hadde lite med selve jordfeilen å gjøre...
Polestar er helt sikkert hjelpsomme dersom du dokumenterer at ladekladd går i rødt på mange lokasjoner med bilder.
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: RiteOnLinetirsdag 18. august 2020, klokken 15:21
Sitat fra: chargedup på tirsdag 18. august 2020, klokken 14:49
Feil på schuko ladekladd med rødt lys uten å ha koblet til bilen pleier ofte å være jordfeil / at laderen er ekstrem overfølsom for jord, som ingen andre ladere du plugger i (feks Tesla sin) legger merke til...

Det har du nok rett i, ekstremt følsom for variasjoner eller liker ikke IT nett. El-tilsynet var her på rutine inspeksjon, null feil eller mangler på el anlegget..

Nå har jeg to videoer av ladekabel som går over i rødt, på to forskjellige lokasjoner. Begge forholdsvis nye anlegg.
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: RiteOnLinetirsdag 18. august 2020, klokken 15:22
Sitat fra: Orbit på tirsdag 18. august 2020, klokken 14:29
22 kW-stolper er også garantert TN-nett, så når du kun får 10-11 A (7-8 kW) der, er det en feil som ikke er relatert til TN eller IT.

Nettopp, derfor jeg er sikker på at det er noe fuzz med ombordlader også.
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: Pepsipepsitirsdag 18. august 2020, klokken 23:06
Hadde problemer første gang. Satte ned ladestyrke
til 9 amp. Har deretter fungert fint.
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: zyrexlørdag 22. august 2020, klokken 11:29
Schuko'en lada fint hjemme hos meg ihvertfall, på IT-nett. Men jeg ble skuffet over at den bare var 10A. Hadde hjulpet mye å kunne lade på 13A i det minste.
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: Riolørdag 22. august 2020, klokken 12:15
Det er ikke lov, iht. regelverket.

Maks 10A, og det SKAL være jordfeilbryter type B på kursen.
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: zyrexlørdag 22. august 2020, klokken 14:04
Er det sant? Nye regler, eller ikke alle som bryr seg? Ganske sikker på at Model 3'en jeg lånte i fjor lada på over 10A med medfølgende Schuko-lader. Så det var bare det jeg forventa meg.

Uansett, Easee-boks på vei, så er ikke noe stress for min del.
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: RJKlørdag 22. august 2020, klokken 14:36
Sitat fra: zyrex på lørdag 22. august 2020, klokken 14:04
Er det sant? Nye regler, eller ikke alle som bryr seg? Ganske sikker på at Model 3'en jeg lånte i fjor lada på over 10A med medfølgende Schuko-lader. Så det var bare det jeg forventa meg.

Uansett, Easee-boks på vei, så er ikke noe stress for min del.

Reglene gjelder installasjonen av Schuko-kontakt for lading, og for "endret bruk" på eksisterende Schuko-kontakter som ikke tidligere er satt opp for lading av elbil. Dersom man har satt opp veggkontakt før de siste reglene kom, spesifikt for lading av elbil, så har man likevel lovlig lading opp til 16A.

Selve laderen i blien klarer 16A og opp til 32A, men begrenset i effekten alt etter ombordladerens spesifikasjoner. Og samme med den medfølgende hjemmelader-kabelen.
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: zyrexlørdag 22. august 2020, klokken 14:52
Ja, nå var det jo ikke det som var poenget mitt med andre ord. Her var det snakk om "nødlading" som den medfølgende kladden er tiltenkt. Folk setter da vel ikke opp schuko-kontakter fordi de skal lade elbil? Jeg bruker utekontaktene mine nå inntil Easee-boksen er på plass. Men synd jeg er begrensa av ladekladden som fulgte med bilen til 10A, og ikke feks. 13A som Tesla opererer med (og sikkert andre, men det veit jeg ikke noe om)
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 22. august 2020, klokken 15:21
Sikker på at den ikke er justerbar. Har en til Kona og den kan jeg bytte mellom 10 og 16a.

(Det er muligens blitt endringer i ett eller annet regelverk, slik at det ikke er tillatt å levere ut nødladere som gir mer enn 10a)?
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: Trond.mlørdag 22. august 2020, klokken 15:53
10A er definitivt maks tillatt. Det er flere år siden det ble levert 13A ladere med schuko kontakt. Trodde egentlig det var 8A som var grensen. e-tron kan lade maks 1.6 kW på Schuko.
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: 1000kwhlørdag 22. august 2020, klokken 15:59
Sitat fra: zyrex på lørdag 22. august 2020, klokken 14:52
Ja, nå var det jo ikke det som var poenget mitt med andre ord. Her var det snakk om "nødlading" som den medfølgende kladden er tiltenkt. Folk setter da vel ikke opp schuko-kontakter fordi de skal lade elbil? Jeg bruker utekontaktene mine nå inntil Easee-boksen er på plass. Men synd jeg er begrensa av ladekladden som fulgte med bilen til 10A, og ikke feks. 13A som Tesla opererer med (og sikkert andre, men det veit jeg ikke noe om)
Vil tro at halvparten av alle med elbil bruker medfølgende kabel.
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: jkirkebolørdag 22. august 2020, klokken 17:12
Sitat fra: TM på lørdag 22. august 2020, klokken 15:53
10A er definitivt maks tillatt. Det er flere år siden det ble levert 13A ladere med schuko kontakt. Trodde egentlig det var 8A som var grensen. e-tron kan lade maks 1.6 kW på Schuko.

Det er feil. Tesla leverer 13A ennå. Det er ingen lovlighetsbegresninger på hvor mye du kan trekke fra en schuko-kontakt, begrensningen ligger i hvor stor sikringen på kursen kan være.

Jeg lader innimellom med 15A fra en frittstående shuko-stolpe som ble satt opp for 6-7 år siden. Fullt lovlig da stolpen er satt opp for lading og det ikke var noen 10A begrensning på shuko (eller krav om B-vern) på den tiden. Stolpen er heldigvis i god stand og pinnene er helt kalde etter 13 timer med 15A lading.
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: RJKlørdag 22. august 2020, klokken 17:50
Sitat fra: TM på lørdag 22. august 2020, klokken 15:53
10A er definitivt maks tillatt. Det er flere år siden det ble levert 13A ladere med schuko kontakt. Trodde egentlig det var 8A som var grensen. e-tron kan lade maks 1.6 kW på Schuko.

Dette er direkte feilinformasjon. Her er sakset fra Audi sine sider, og under har du linken til der det står skrevet.

"Ladekabel med betjeningsenhet med både husholdningsstøpsel og industristøpsel medfølger. Ladeeffekt inntil 7,2 kW ved 230V og inntil 11 kW ved 400V"

https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/sjekkliste-for-hjemmelading.html
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 22. august 2020, klokken 18:14
Men 10A er maks belastning på ny kurs for lading av elbil med schuko.
8A er maks anbefalt varig last på schuko.
Meg bekjent er det kun Tesla som ikke forholder seg til dette per i dag.
Tittel: Sv: Problemer med Schuko lader på IT nett.
Skrevet av: RJKlørdag 22. august 2020, klokken 18:34
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. august 2020, klokken 18:14
Men 10A er maks belastning på ny kurs for lading av elbil med schuko.
8A er maks anbefalt varig last på schuko.
Meg bekjent er det kun Tesla som ikke forholder seg til dette per i dag.

Hva kladden du plugger i veggen takler, har jo ingenting med hva som er lovlig eller ikke. Du kan lovlig trekke mere ut av veggboksen, om du f.eks. kobler deg til en industrikontakt, men med adapter over til schuko. Eller den kontakten du plugger til er lovlig satt opp med 16 A for lading av elbil.

Begrensningen sitter altså i hva anlegget skal klare å levere. Klarer ikke anlegget gi mere strøm, klarer heller ikke "nødladeren" (egentlig ombordladeren) å hente mere enn de 10 A som anlegget gir ut.

Det å skyte på Tesla blir jo helt feil. De gjør jo intet ulovlig her. Det er det jo eventuelt brukeren som gjør. Selv min  ladekladd/ombordlader kan trekke mere enn 10 A, om anlegget klarer å levere.