Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla i media => Emne startet av: automat på torsdag 13. august 2020, klokken 21:35

Tittel: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: automattorsdag 13. august 2020, klokken 21:35
«En Tesla-sjåfør skulle justere vinduspusser-intervallet på skjermen i sin Model 3 - og mistet kontrollen. Domstolen sidestilte det med mobilbruk.»

https://motor.no/bot-infotainment-mobiltelefon/brukte-tesla-skjermen-straffet-for-mobilbruk/176608

Skulle likt å visst litt mer om omstendighetene for ulykken, og grunnlaget for dommen. Og litt mindre synsing fra NAF-eksperten.

Hvis dette blir rettspraksis, så blir det vanskelig å kjøre Tesla.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: Amatørenfredag 14. august 2020, klokken 00:05
På tide å fokusere på lettbetjente knapper, hender og hjul som man kan føle seg frem til.

Myndighetene må på banen og se på trafikksikkerhet med tanke på betjening av funksjoner som man normalt gjør i fart før man typegodkjenner biler.

I tillegg bør vel slikt vektlegges også ved sikkerhetstesting av biler av uavhengige firmaer.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: Counterpointerfredag 14. august 2020, klokken 11:39
Det er ett fett hva du fikler med som tar bort oppmerksomheten fra kjøring. En knapp du ikke treffer/finner, mister noe på gulvet, spiser, leter etter solbriller.

Personen i denne saken kunne brukt stemmekommandoer eller bare trykket på knappen på hendelen, trenger ikke bruke skjerm.

Enig i at det hadde vært greit å vite premisser i dommen. Hvordan personen opptrer i retten og hva han forklarer vil også ha betydning.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: knegglørdag 15. august 2020, klokken 00:17
Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. august 2020, klokken 11:39

Personen i denne saken kunne brukt stemmekommandoer eller bare trykket på knappen på hendelen, trenger ikke bruke skjerm.

Jeg klarer fint å si hvilken sang jeg vil ha til Tesla. Men å sette hastighet på vindusviskere har den store problemer med. Sist forsøk på en bug report endte med full setevarme, selv om de to første ordene registrert var bug report...
Vet heller ikke om den takler norsk eller engelsk best. Normalt er språkstøtte såsomså for norsk, til gjengjeld takler den ikke alltid norwenglish heller. Så jeg ender ofte med å se på skjermen for å se om den har forstått meg korrekt... Og selv om den får med seg alle ordene så er ikke rett resultat likevel garantert.


Jeg har selv opplevd å bli distrahert av skjermen, mer enn jeg var klar over. En skikkelig oppvekker som har gjort meg mer bevisst på hvor raskt tiden går når man kjører.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: trykkertorlørdag 15. august 2020, klokken 00:35
Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. august 2020, klokken 11:39
Personen i denne saken kunne brukt stemmekommandoer eller bare trykket på knappen på hendelen, trenger ikke bruke skjerm.
Kan ikke bruke knappen på hendelen for å endre viskerhastighet/-intervall.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: Counterpointerlørdag 15. august 2020, klokken 00:43
Sitat fra: knegg på lørdag 15. august 2020, klokken 00:17
Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. august 2020, klokken 11:39

Personen i denne saken kunne brukt stemmekommandoer eller bare trykket på knappen på hendelen, trenger ikke bruke skjerm.

Jeg klarer fint å si hvilken sang jeg vil ha til Tesla. Men å sette hastighet på vindusviskere har den store problemer med. Sist forsøk på en bug report endte med full setevarme, selv om de to første ordene registrert var bug report...
Vet heller ikke om den takler norsk eller engelsk best. Normalt er språkstøtte såsomså for norsk, til gjengjeld takler den ikke alltid norwenglish heller. Så jeg ender ofte med å se på skjermen for å se om den har forstått meg korrekt... Og selv om den får med seg alle ordene så er ikke rett resultat likevel garantert.


Jeg har selv opplevd å bli distrahert av skjermen, mer enn jeg var klar over. En skikkelig oppvekker som har gjort meg mer bevisst på hvor raskt tiden går når man kjører.
Jeg kan moderere meg selv til at «personen kunne kanskje brukt stemmekommandoer». Det fungerer på min bil, men vet jo at det ikke gjør det på alle. Knappen på stalken derimot fungerer på alle.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: trykkertorlørdag 15. august 2020, klokken 10:03
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 15. august 2020, klokken 00:43
Knappen på stalken derimot fungerer på alle.
Knappen på stalken kan, igjen....., IKKE endre viskerintervall.
(Og det er faktisk det saken handler om, hvis du gidder lese saken.)

Er ikke alltid vits i å forsvare Tesla på absolutt alt av løsninger.
De prøver på noe nytt, ikke alt er like hensiktsmessig.
I sommer lånte jeg en dieselbil vi kjørte flere tusen kilometer. Det som slo meg da var at jeg taktilt hadde 100% kontroll over vindusviskernes innstillingsmuligheter uten å flytte blikket bort fra veien. Det være seg auto, intervaller, langsom, hurtig osv....
Skulle gjerne hatt alle viskerfunksjonene på hendelen i vår Model 3.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: automatlørdag 15. august 2020, klokken 10:27
Men måtte føreren endre intervallhastighet akkurat når førersituasjonen krevde full oppmerksomhet? Han kunne ventet til situasjonen var blitt såpass oversiktlig at han ikke risikerte å dra av veien. Og heller tatt et par manuelle sveip med viskeren, hvis det var nødvendig.

Er hele greia bare et klønete forsøk på å bortforklare at føreren var alt for uoppmerksom? Som media har grepet tak i.

Så kan man selvfølgelig ha en diskusjon på hvilke funksjoner som er så kritiske at man ikke bør ha de på skjerm. Men utover ratt, pedaler og blinklys, så er det lite som er standardisert av knapper, hendler og brytere. Kjører man en ukjent bil, så kan det bli litt fomling.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: Counterpointerlørdag 15. august 2020, klokken 20:47
Sitat fra: trykkertor på lørdag 15. august 2020, klokken 00:35
Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. august 2020, klokken 11:39
Personen i denne saken kunne brukt stemmekommandoer eller bare trykket på knappen på hendelen, trenger ikke bruke skjerm.
Kan ikke bruke knappen på hendelen for å endre viskerhastighet/-intervall.
Ved å trykke gjentatte ganger kan du få den til å gå kontinuerlig (men du må da trykke hele tiden).
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: Counterpointersøndag 16. august 2020, klokken 00:44
Sitat fra: trykkertor på lørdag 15. august 2020, klokken 10:03
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 15. august 2020, klokken 00:43
Knappen på stalken derimot fungerer på alle.
Knappen på stalken kan, igjen....., IKKE endre viskerintervall.
(Og det er faktisk det saken handler om, hvis du gidder lese saken.)

Er ikke alltid vits i å forsvare Tesla på absolutt alt av løsninger.
De prøver på noe nytt, ikke alt er like hensiktsmessig.
I sommer lånte jeg en dieselbil vi kjørte flere tusen kilometer. Det som slo meg da var at jeg taktilt hadde 100% kontroll over vindusviskernes innstillingsmuligheter uten å flytte blikket bort fra veien. Det være seg auto, intervaller, langsom, hurtig osv....
Skulle gjerne hatt alle viskerfunksjonene på hendelen i vår Model 3.
Å så så sint

Tydeligvis noe mer som ligger bak. (Vel, deg om det)

Her er fakta uklare, men alikevel er det ikke lov å påpeke alternativer.

Automat kommer med fornuftig innvending.

PS. Har ikke behov for å forsvare Tesla på alt, dette ble bare anekdotisk og lite allmengyldig.

Si meg hvilken bil du kjører så finner vi sikkert en vital funksjon som kan være farlig om en er uoppmerksom.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: trykkertorsøndag 16. august 2020, klokken 01:08
Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. august 2020, klokken 00:44
Sitat fra: trykkertor på lørdag 15. august 2020, klokken 10:03

Skulle gjerne hatt alle viskerfunksjonene på hendelen i vår Model 3.
Å så så sint
Ikke sint. Bare så skuffet  :D over at enkelte kommenterer på saker uten å lese/forstå saken.

Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. august 2020, klokken 00:44
Si meg hvilken bil du kjører så finner vi sikkert en vital funksjon som kan være farlig om en er uoppmerksom.
Igjen, hvis du leser litt grundigere før du kommenterer, så ser du jeg skriver "i vår Tesla Model 3."
Gjett hvilken bil jeg kjører......

Kjør på med én(??) vital funksjon som kan være farlig om en er uoppmerksom.
(Du kan få et hint av meg.........15" og jeg tenker ikke på felgstørrelser.)


Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: kneggsøndag 16. august 2020, klokken 23:23
Jaja....
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: jlanmandag 17. august 2020, klokken 09:28
Tesla kunne gjort endel mer med å legge funksjoner til rattet, og legge disse nærmere opp mot det som er "standard". Men det er likevel ganske urealistisk at en moderne bil skal kunne betjenes uten å kikke på en skjerm. Det skal ganske mange knapper til for å erstatte alle funksjoner, og da må en kikke på symbolet på knappene også for å treffe riktig.  Om en tar på skjermen eller ikke betyr vel ikke så mye for oppmerksomheten. Hvis det er selve trykkingen som er problemet, så kan en jo bruke musfunksjon og til dels talestyring.  Fordelen med skjermer er at en kan legge viktige funksjoner oppe i synsfeltet. Autopilot og andre førerstøttefunksjoner reduserer også sannsynligheten for at det skal gå "åt skogen".
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: Oddaamandag 17. august 2020, klokken 09:40
Sitat fra: jlan på mandag 17. august 2020, klokken 09:28
Tesla kunne gjort endel mer med å legge funksjoner til rattet, og legge disse nærmere opp mot det som er "standard". Men det er likevel ganske urealistisk at en moderne bil skal kunne betjenes uten å kikke på en skjerm. Det skal ganske mange knapper til for å erstatte alle funksjoner, og da må en kikke på symbolet på knappene også for å treffe riktig.  Om en tar på skjermen eller ikke betyr vel ikke så mye for oppmerksomheten. Hvis det er selve trykkingen som er problemet, så kan en jo bruke musfunksjon og til dels talestyring.  Fordelen med skjermer er at en kan legge viktige funksjoner oppe i synsfeltet. Autopilot og andre førerstøttefunksjoner reduserer også sannsynligheten for at det skal gå "åt skogen".
Men det hadde vært fint om førerstøttesystemene kunne bidra til å øke sikkerheten, snarere enn å (delvis) kompensere for den reduserte sikkerheten som oppstår på grunn av uheldige valg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: pbergmandag 17. august 2020, klokken 10:37
Dette minner litt om Citroen-eiere fra 70-80-tallet som insisterte på at Citroens betjenings-systemer var MYE sikrere og bedre enn alt annet på markedet. Markedet viste vel at det ikke var det i praksis.

(https://s.car.info/image_files/1920/interior-old-car-land-no1-2019-1-737580.jpg)

(https://c8.alamy.com/comp/B4ETXT/car-citroen-visa-i-model-year-1979-sedan-compact-sub-compact-old-car-B4ETXT.jpg)

(https://d39a3h63xew422.cloudfront.net/wp-content/uploads/2015/07/20200001/the-incomparable-style-of-a-classic-citroen-interior-1476934599134-1200x628-1.jpg)


;D

Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: Øyvind.hmandag 17. august 2020, klokken 11:00
Sitat fra: pberg på mandag 17. august 2020, klokken 10:37
Dette minner litt om Citroen-eiere fra 70-80-tallet som insisterte på at Citroens betjenings-systemer var MYE sikrere og bedre enn alt annet på markedet. Markedet viste vel at det ikke var det i praksis.
Jeg tror de fleste merker forsøker forskjellige tilnærminger og systemer. Jeg har eksempelvis touchpad i Mercedesen. Den synes jeg ikke fungerer så bra og den brukes lite. Trykker heller rett på skjermen, bruker stemmestyring eller styrer det fra rattet.

Utfordringen er at moderne biler har langt flere funksjoner enn biler fra 70- og 80 tallet. Med et økende antall funksjoner kommer behovet for å sentralisere, systematisere og forenkle. For å si det enkelt og greit - du kan ikke løse dagens funksjonsomfang med fysiske knapper.

Ut over det har en også egne preferanser på brukergrensesnitt og design.

Akkurat vindusvisker-funksjonen er såpass standardisert og banal at jeg tenker den burde vært tettere på bransjestandard i Model 3 også. Det fungerte riktignok fint når jeg testet Model 3, men å ikke ha med justering av viskernes hastighet på spaken kan umulig være særlig kostnadsbesparende. Det virker mer som et designvalg for minst mulig "rot" i kupeen.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: automatmandag 17. august 2020, klokken 11:10
TMS og TMX har visker-løsning som de har «arvet» fra Mercedes, på blinklyshendelen. Om Mercedes fremdeles bruker denne løsningen vet jeg ikke. Så det er mye som ikke er standard.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: Øyvind.hmandag 17. august 2020, klokken 11:36
I EQC`en har jeg relativt lik viskerarm som jeg hadde i Model X, men med ekstra bryter for bakrutevisker. Viskerarmen kommer i mange forskjellige former fra forskjellige fabrikanter. Noen vipper opp/ned for å velge hastighet, noen fra/til, noen har spyler som knapp på enden, noen har spyler ved å dra spaken mot deg, noen har vrider for å velge hastighet. Kort fortalt kan du ikke hoppe fra ett merke til et annet og forvente å vite nøyaktig hvordan du skal gjøre rett valg.

Derimot gjør en god regnsensor at du ikke trenger bruke spaken.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: jlanmandag 17. august 2020, klokken 12:07
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. august 2020, klokken 11:36
Kort fortalt kan du ikke hoppe fra ett merke til et annet og forvente å vite nøyaktig hvordan du skal gjøre rett valg.
Forvente kan en vel, selv om det ikke er slik for tiden. De "gamle" funksjonene blinklys og horn er jo stort sett like.  Mens på nyere funksjoner er det store forskjeller innen samme merke. Tesla har for eksempel TACC/AP funksjonen på venstre side på S/X og på høyre side på TM3. Og når en kjører i trailer mode virker TACC forskjellig i TM3. Da velger den nåværende hastighet, slik de fleste biler gjør med "SET". Mens uten trailer mode velger den det den tror er fartsgrensen (hvis en ligger under den). Når spaken har to "hakk", så hadde jo det logiske vært at første hakk alltid var nåværende hastighet, mens andre hakk var fartsgrensen.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: jkirkebomandag 17. august 2020, klokken 15:07
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 17. august 2020, klokken 11:00
Akkurat vindusvisker-funksjonen er såpass standardisert og banal at jeg tenker den burde vært tettere på bransjestandard i Model 3 også. Det fungerte riktignok fint når jeg testet Model 3, men å ikke ha med justering av viskernes hastighet på spaken kan umulig være særlig kostnadsbesparende. Det virker mer som et designvalg for minst mulig "rot" i kupeen.

Jeg irriterer meg mer over manglende spak for cruise control. Dagens løsning gir for få muligheter. Problemet er at når ACC aktiveres setter bilen hastigheten til det den tror er fartsgrensen, ikke til den hastigheten jeg holder :( Ofte tror bilen at fartsgrensa er 70 eller 80 mens den egentlig er 60. Dermed begynner den å akselerere kraftig rett etter at ACC er slått på, gjerne rett foran et kamera :( Det medfører påfølgende bremsing og banning. Denne funksjonen skulle jeg virkelig ønske jeg kunne slå av, jeg vil at den stiller seg inn til den farten jeg holder og ikke til fartsgrensa. Ikke er den konsekvent heller, kjører jeg raskere enn fartsgrensa så stiller den seg plutselig til aktuell hastighet. Noe jeg heller ikke ønsker. Optimalt for min del hadde vært stikk motsatt av dagens løsning, dvs. at den går til aktuell hastighet om jeg kjører saktere enn fartsgrensa og til fartsgrensa om jeg kjører litt over.

Den beste løsningen hadde vært egen spak slik som på S og X, der kan jeg selv velge om den skal settes til aktuell hastighet eller til fartsgrensa.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: jlanmandag 17. august 2020, klokken 18:12
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. august 2020, klokken 15:07
Den beste løsningen hadde vært egen spak slik som på S og X, der kan jeg selv velge om den skal settes til aktuell hastighet eller til fartsgrensa.
Som sagt over, det hadde ikke vært nødvendig med en egen spak heller, for å få begge funksjoner, for girspaken har et ekstra hakk (slik som blinklysspaken).

Hvis du har trailer mode, så vil den slå av fartsgrensefunksjonen (men da får du ikke auto styring).

Det jeg kunne tenkt meg var en "følg fartsgrensene" funksjon, hvor hastigheten ble endret litt før skiltet, ikke litt etter. Når bilen likevel ikke kan lese skilt, så er det jo ingen grunn til å vente helt til etter skiltpassering med ny fartsgrense nedover.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: RJKmandag 17. august 2020, klokken 20:30
Sitat fra: jlan på mandag 17. august 2020, klokken 18:12
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. august 2020, klokken 15:07
Den beste løsningen hadde vært egen spak slik som på S og X, der kan jeg selv velge om den skal settes til aktuell hastighet eller til fartsgrensa.
Som sagt over, det hadde ikke vært nødvendig med en egen spak heller, for å få begge funksjoner, for girspaken har et ekstra hakk (slik som blinklysspaken).

Hvis du har trailer mode, så vil den slå av fartsgrensefunksjonen (men da får du ikke auto styring).

Det jeg kunne tenkt meg var en "følg fartsgrensene" funksjon, hvor hastigheten ble endret litt før skiltet, ikke litt etter. Når bilen likevel ikke kan lese skilt, så er det jo ingen grunn til å vente helt til etter skiltpassering med ny fartsgrense nedover.

Fartsgrensen gjelder fra skiltet, så det mest naturlige hadde vært at en fartsreduksjon bør begynne før skiltet nåes slik at man når lovlig fart i det man passerer skiltet. En fartsøkning bør ikke starte før man er på høyde med skiltet, om hensikten er å følge fartsgrensen.

Noen ønsker å ligge litt over (eller under), men ikke nødvendigvis i alle hastigheter. Kunne gjerne ønsket å sette i innstillinger at man skal holde fartsgrensen under et visst nivå (70 km/h), og så tillater den, om du velger det, å ligge over med maks 10 eller 20 km i hastigheter fra 80 km/h og oppover. Noen ønsker kanskje 3 trinn, opp til og med 60, 70 - 90 og 100 og oppover. Og så i tillegg kanskje en maks tillatt hastighet, for de gangene man havner på Autobahn med fri fartsgrense.

Det vil jo fremdeles være sjåføren som gjør valget, og derved er ansvarlig om man måles med høyere fart enn det som er lovlig, og kjører man uten ACC kan man jo uansett bryte fartsgrensa i akkurat den hasigheten man vil. Ser derfor ikke noen årsak til at bilen skal nekte en å kjøre over med ACC, men ikke bry seg om en kjører manuelt.

Er uansett tryggest at man kjører i jevn hastighet, så lenge bilen klarer å skjønne når man når svinger og kryss som krever lavere fart for ikke å oppleves ubehagelig eller utrygg. Og det er vel egentlig det jeg savner mest i min bil, som vil holde farta, uansett om man går fra rette motorveier til svingete områder.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: ok67mandag 14. september 2020, klokken 20:52
Det burde vore mogeleg å regulere intervallet ,ed å trykke på viskarknappen på hendelen og så har du eit eller to sekund på deg til å  bruke eit av scrollhjula til å regulere intervallet opp eller ned.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: Electrixonsdag 23. september 2020, klokken 11:04
Sitat fra: ok67 på mandag 14. september 2020, klokken 20:52
Det burde vore mogeleg å regulere intervallet ,ed å trykke på viskarknappen på hendelen og så har du eit eller to sekund på deg til å  bruke eit av scrollhjula til å regulere intervallet opp eller ned.
Det er jo nesten slik. Et trykk på viskerknappen så får du et "visk" og et stort vindu med viskermeny popper opp på skjermen. Da er det bare å gi et lite trykk på den hastigheten du vil ha, eller på auto. Fungerer supert.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: ok67onsdag 23. september 2020, klokken 15:19
Sitat fra: Electrix på onsdag 23. september 2020, klokken 11:04
Sitat fra: ok67 på mandag 14. september 2020, klokken 20:52
Det burde vore mogeleg å regulere intervallet ,ed å trykke på viskarknappen på hendelen og så har du eit eller to sekund på deg til å  bruke eit av scrollhjula til å regulere intervallet opp eller ned.
Det er jo nesten slik. Et trykk på viskerknappen så får du et "visk" og et stort vindu med viskermeny popper opp på skjermen. Da er det bare å gi et lite trykk på den hastigheten du vil ha, eller på auto. Fungerer supert.
Ja, men for å treffe rette valget må du ta blikket frå vegen eit lite sekund. Dersom du kunne brukt scrollehjulet hadde du ikkje trengt å flytte blikket.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: Electrixtorsdag 24. september 2020, klokken 12:26
Sitat fra: ok67 på onsdag 23. september 2020, klokken 15:19
Sitat fra: Electrix på onsdag 23. september 2020, klokken 11:04
Sitat fra: ok67 på mandag 14. september 2020, klokken 20:52
Det burde vore mogeleg å regulere intervallet ,ed å trykke på viskarknappen på hendelen og så har du eit eller to sekund på deg til å  bruke eit av scrollhjula til å regulere intervallet opp eller ned.
Det er jo nesten slik. Et trykk på viskerknappen så får du et "visk" og et stort vindu med viskermeny popper opp på skjermen. Da er det bare å gi et lite trykk på den hastigheten du vil ha, eller på auto. Fungerer supert.
Ja, men for å treffe rette valget må du ta blikket frå vegen eit lite sekund. Dersom du kunne brukt scrollehjulet hadde du ikkje trengt å flytte blikket.
Men det er bare kortvarig og ikke verre enn å flytte blikket for å se på speedometer eller liknende.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: trykkertortorsdag 24. september 2020, klokken 17:49
Sitat fra: Electrix på torsdag 24. september 2020, klokken 12:26
Men det er bare kortvarig og ikke verre enn å flytte blikket for å se på speedometer eller liknende.
Jo, å justere viskere på skjerm krever langt mer av-veien-oppmerksomhet enn et kjapt blikk på speedometer.
Med speedometer er det kun et stort tall og øyet oppfatter det raskt.
Med viskerjustering er det lengre nede, mindre ikoner/knapper, krever en hånd av rattet, og aktivt tastetrykk, gjerne 2 trykk.

Jeg vil ikke sidestille sjekk av hastighet med betjening av vindusvisker.
Tittel: Sv: Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»
Skrevet av: ok67torsdag 22. oktober 2020, klokken 18:40
Og som sagt, det kan enkelt løysast med eit lite softwaretrix. Trykk på knappen på hendelen for å aktivere viskaren, og så drei på eit av scrollhjula for å rulle gjennom nivåa, men det ser ikkje ut for at Tesla er interessert i det.