Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Tesla Roadster => Emne startet av: einhalv på fredag 07. august 2020, klokken 22:39
I det siste er jeg blitt hilst på av andre i andre typer roadstere, først en Elise, så en Morgan (tror jeg). Er det det noe skikk og bruk for dette eller har jeg bare kommet ut for hyggelige folk?
Når biler er litt skjeldne eller spesielle blir mange hyggeligere. Litt som Mc folket, der hilser alle på hverandre
Takk, det gir mening. Jeg får passe på det selv også! :)
MC folket sin hilsen har også en sikkerhetsmessig funksjon.
Er det farer i veien vil dette bli markert. Det kan være grus/olje i en sving, eller sertifikatnappere på ferde.
Ikke lenge siden jeg holdt fartsgrensen på vei mot et fergeleie til tross for at fergen allerede lastet ombord kjøretøy. Sparte mye tid og penger på det. ;D
Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. september 2020, klokken 10:32
MC folket sin hilsen har også en sikkerhetsmessig funksjon.
Er det farer i veien vil dette bli markert. Det kan være grus/olje i en sving, eller sertifikatnappere på ferde.
Ikke lenge siden jeg holdt fartsgrensen på vei mot et fergeleie til tross for at fergen allerede lastet ombord kjøretøy. Sparte mye tid og penger på det. ;D
Sikkerhetsmessig funksjon? Du er klar over at hvis du holder fartsgrensene trenger du heller ikke tenke på eller bekymre deg for "sertifikatnappere", som du kaller de? Det sier jo litt om holdningen din til trafikkreglene, når du refererer til politiet som "farer i veien". Eller kanskje vi alle burde forholde oss litt mer lemfeldige til regelverket og overholde kun de reglene vi selv anser som fornuftige, da blir det overhodet ikke kaos på veiene. ;D
Edit: skriveleif og et lite tillegg.
"Sertifikatnappere" er vel bare en av "farene" som kan være forut der de kommer, og siden man er spesielt mye mere utsatt enn 4-hjulte, så er det fremdeles masse som man kan varsle om.
Stein, sau, kyr, elg og andre dyr i, på og ved vei, kø bak sving, traktorer og andre saktekjørende eller feilparkerte kjøretøy som kan utgjøre en fare.
Men typisk, så blir det den litt flåsete om "sertifikatsnappere" man biter seg merke i...
Flåsete eller ei, når mesteparten av innlegget handler nettopp om sertifikatnappere er det vel ikke så rart at det er den delen man biter seg merke i.
Nå er det ikke varsling mc førere holder på med, de hilser.
Noen varsler sikkert, men siden 1986 har jeg tilgode å bli varslet om noe fra andre mc førere, selv om de hilser, bilister blinker derimot ofte med lyset av diverse årsaker (kontroll, uhell, dyr i veien mm)
Hilse med "høy hånd" = Hei, ha en flott tur videre.
Hilse med "lav hånd" = Hei, ta det litt med ro de neste kilometerne, ha en flott tur videre.
Noen praktiserer og hånd som beveger seg opp og ned, som betyr fare, demp farta og vær på alerten.
Så, jo. MC-førere varsler samtidig som de hilser, om det er noe å varsle.
Blinking med lys betyr ofte at man har noe feil med lys eller annet, men er noe som først og fremst brukes av bilister til andre bilister. Hornet brukes ikke mye, men er og en signalform for å få oppmerksomhet fra den foran, om blinking med lys ikke påkaller reaksjon.
Nå har jeg bare de siste to dager blitt blitt varslet om fare av bilister som blinker! Selv om den vanligste grunnen til lyshorn er enøyde banditter. Det er det jeg hyppigst blinker på selv.
Stiller meg tvilende til at hånd ut eller opp har forskjellig betydning. Men jeg har jo bare kjørt mc ca 40 år
Demp farten med håndbevegelse har vært brukt av mange bilister og vil sikkert fungere på mc også, jeg har bare ikke sett det selv av kjørende motorsyklist. De fleste som bruker dette er folk i veikanten etter min erfaring.
Sitat fra: knut.aulie på søndag 13. september 2020, klokken 15:57
Demp farten med håndbevegelse har vært brukt av mange bilister og vil sikkert fungere på mc også, jeg har bare ikke sett det selv av kjørende motorsyklist. De fleste som bruker dette er folk i veikanten etter min erfaring.
Både har brukt og blitt møtt med demp farten bevegelse på mc, av forskjellige grunner. Veldig greit egentlig. En gang ble jeg møtt av en som slapp styret og viftet med begge hendene over hodet i en sirkulær bevegelse (dette er lenge siden). Var ikke så vanskelig å gjette hva som var rundt neste sving :D
Har heller ikke blitt tatt i noen fartskontroll med mc
Sitat fra: knut.aulie på søndag 13. september 2020, klokken 15:57
Nå har jeg bare de siste to dager blitt blitt varslet om fare av bilister som blinker! Selv om den vanligste grunnen til lyshorn er enøyde banditter. Det er det jeg hyppigst blinker på selv.
Stiller meg tvilende til at hånd ut eller opp har forskjellig betydning. Men jeg har jo bare kjørt mc ca 40 år (https://emoji.tapatalk-cdn.com/emoji1744.png)
Demp farten med håndbevegelse har vært brukt av mange bilister og vil sikkert fungere på mc også, jeg har bare ikke sett det selv av kjørende motorsyklist. De fleste som bruker dette er folk i veikanten etter min erfaring.
Tydeligvis forskjellig erfaring. Vi ble forklart betydningen av disse under et møte med byens største klubb, i et møte der vi ble "introdusert" i miljøet, og med noen praktiske eksempler på at det er viktig å ta det med ro og være på vakt, og ved tur, pakke trygt og sikkert. Dette var et samarbeid mellom klubben og kjøreskolen, som jeg fant både trivelig og larerikt.
I likhet med turfsurf har jeg både sett og brukt disse signalene. Er dog ikke ofte det er farer å varsle om, men på småveier i nord, så kan det fort være farer rund en sving. Bare så lite som et hull i asfalten f.eks. Synes det er god kotyme både å hilse, men og å varsle fare av forskjellig art.
Akkurat det med å varsle at det er politikontroll er selvsagt litt omdiskutert. Skal man varsle i det hele tatt, eller varsle forlk som ser ut som de kjører rolig og avslappet? Kanskje triller de litt over fartsgrensa, men ikke utøver noen større fare. Da er det litt enklere å unnskylde seg selv og varsle, men kanskje ikke for de som kommer i rasende fart. Da tenker man kanskje det er greit å la de få litt pause fra kjøringen.
Man kan jo og finne på å gi falske varsler, bare for å få de til å roe ned, selv om man ikke har sett noe politi langs veien. Da kjører de rolig i noen km før de tror faren er over, og de kan gasse på igjen, men kanskje ikke like raskt som før.
Det har alltid vært god custyme blant MC førere å hjelpe hverandre. Det være seg å stoppe og høre om en strandet motorsyklist trenger hjelp, en turist trenger overnatting/tips om severdigheter og tips om overivrige P vakter og nevnte farer langs veien.
Også her blir dessverre folk mer selvopptatte, og det er litt artig med uskrevne regler om at det kun skal hilses til andre MC og ikke moped eller scooter. Desto hyggeligere når innbarka skjeggtuster hilser tilbake når jeg kommer med min elektriske scooter. :+1: