Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Tesla Pickup => Emne startet av: streken på onsdag 05. august 2020, klokken 17:40
Jeg kom over denne artikkelen nå, det ser ut som om vi må vente lenge på Cybertruck her i Europa.
https://teknikensvarld.se/elon-musk-tesla-cybertruck-ska-inte-saljas-i-europa/
Da bør de jo snarest betale tilbake kundene.
Ellers tenker jeg det er logisk og ikke bruke så innmari store ressurser på å lage en europaversjon hvis den må skille seg vesentlig ut fra den amerikanske
Burde postet denne på aksje tråden...
Hvorfor skulle det ha noe å si for aksjen?
Vi som følger med har vist dette lenge og kursen er antagelig lite påvirket av om en fremtidig bil selges i Europa eller ikke!
I tillegg så kan det godt hende Tesla/Elon sier at det ikke er riktig/dyrt å lage EU versjon for å drive opp etterspørselen for Cyber utenfor USA.
De vil lage biler de tjener penger på.
For min egen del er skuffelsen der fordi CT ville være en perfekt gårdsbil når min Model S begynner å hangle (foreløpig ingen symptomer på det etter 75'km).
Aksjekursen tror jeg ikke vil bli nevneverdig påvirket over tid av dette, i den grad det er relevant for denne tråden.
Kondolerer til dere som virkelig gledet dere til å få framtidens pickup på tunet ::)
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 05. august 2020, klokken 20:06
Hvorfor skulle det ha noe å si for aksjen?
Vi som følger med har vist dette lenge og kursen er antagelig lite påvirket av om en fremtidig bil selges i Europa eller ikke!
Ja, det er jo lenge siden Elon hintet om dette. Og så er jo Truck markedet gigantisk i USA og heller lite i Europa.
Tipper at de får solgt alt de kan lage i USA alene.
Kansellerte min reservasjon ihvertfall, ingen vits å ha den inne når den mest sannsynlig aldri kommer hit.
Nå er det bekreftet: Ny Tesla kommer ikke til Europa
https://www.tv2.no/broom/11571537/
Sitat fra: batterimannen på torsdag 06. august 2020, klokken 10:41
Nå er det bekreftet: Ny Tesla kommer ikke til Europa
https://www.tv2.no/broom/11571537/
Hvis man skal tro Broom, ja. Men hvis man hører hva Musk faktisk sa i intervjuet det linkes til, er saken en annen. Fake news fra Broom, dette.
Denne cybertruck kommer ikke til EU selv musk har bekreftet, uansett det kommer eller ikke cybertruck aldri blir godkjent i europa, må endre design.
I norge kan vi importere cybertruck om den har vært registrert i usa i 6 mnd, alt som er lovlig der, er da lovlig her.
Har selv importert usa bil etter nye regler, jeg rocker røde blinklys/bremselys, og uten sideblinklys... og masse annet som absolutt ikke er "lov her" :) sykt digg!
men man mååå ha CCS og hurtiglading, ellers ikke vits.
Sitat fra: makki på torsdag 06. august 2020, klokken 12:50
Denne cybertruck kommer ikke til EU selv musk har bekreftet, uansett det kommer eller ikke cybertruck aldri blir godkjent i europa, må endre design.
At den der skapningen ikke ville bli godkjent i Europa forstod man jo allerede første gangen man så den.
Å?
Den er så tung at iallefall dei største må uansett registreres som lastebil, og da er det ingen krav til design.
Men kjem den? Det tviler eg på og, men håper.
Tek.no Og elbil 24. Sier det samme ... synd ville gjere se en.
Clickbait nettsidene bruker jo bare samme kilde, og nyanserer ikke i det hele tatt. At CT ikke kommer til Europa akkurat som den er nå har jo blitt sagt av EM for ganske lenge siden.
Trur ikkje det vil gå, men om garanti skulle gjelde, får tak i adapter for lading/superlading, så vil ej importere den som lastebil. Kan kjøre alt, så no problem. Men, time will shøw....
Kilden:
https://soundcloud.com/andailydrive/august-3-2020#t=15:25
Fant dessverre ingen kommando som gav autoplay direkte fra URL'en. Men linken går rett til der Musk snakker om saken (fra ca 15:25 uti), så det skal bare være å trykke start.
Musk sier jo ikke rett ut at Cybertruck ikke kommer til Europa, men helt urimelig at det tolkes slik er det jo ikke.
"Problemet" ligger vel i at den blir for tung for B-førerkort i Europa. I USA gjelder vanlig førerkort for bil opp til 26000 lbs eller 11,8 tonn. Så den vanlige mannen i gata kan kjøre halvttonn (F-150), trekvarttonn (F-250) og ettonns (F-350) lastebil med det vanlige førerkortet sitt. I Europa klarer bare F-150 å komme seg inn under B og 3500kg.
Kansje vi får en tiny tom versjon ...
Det er trist. Elon bekreftet også dette på Twitter
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Qod4WP/tesla-cybertruck-kommer-ikke-til-norge
Fler av oss som liker pickup har førerkort deretter ;)
Så at den ikke kan kjøres på B er ikke noe problem.
Her kan man lese intervjuet, https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:PEBhPG8fxI8J:https://www.autonews.com/executives/transcript-elon-musks-conversation-automotive-news+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=no
Mao. er planen å ta den til EU senere, med de tilpasninger som er nødvendige.
Er en fordel å bruke lenker og ikke klippe å lime
inn en hel bok....Noen av oss leser forumet via mobil...
Sitat fra: batterimannen på torsdag 06. august 2020, klokken 10:41
Nå er det bekreftet: Ny Tesla kommer ikke til Europa
https://www.tv2.no/broom/11571537/
Men kanskje til Sverige?..
https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-welcomed-sweden-market/
Sitat fra: JorEl på fredag 18. desember 2020, klokken 22:21
Sitat fra: batterimannen på torsdag 06. august 2020, klokken 10:41
Nå er det bekreftet: Ny Tesla kommer ikke til Europa
https://www.tv2.no/broom/11571537/
Men kanskje til Sverige?..
https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-welcomed-sweden-market/
Dette er jo samme reglene som vi har i Norge.
Sitat fra: turfsurf på fredag 18. desember 2020, klokken 23:11
Sitat fra: JorEl på fredag 18. desember 2020, klokken 22:21
Sitat fra: batterimannen på torsdag 06. august 2020, klokken 10:41
Nå er det bekreftet: Ny Tesla kommer ikke til Europa
https://www.tv2.no/broom/11571537/
Men kanskje til Sverige?..
https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-welcomed-sweden-market/
Dette er jo samme reglene som vi har i Norge.
Beklager vranglæren :-[ Jeg trodde det var 3,5tonn i Norge.
Statens Veivesen; Med klasse B kan du trekke en tilhenger med en totalvekt på høyst 750 kg. Er bilens tillatte totalvekt 3 500 kg, er vogntogets (bil + tilhenger) tillatte totalvekt inntil 4 250 kg.
Sitat fra: JorEl på lørdag 19. desember 2020, klokken 10:06
Beklager vranglæren :-[ Jeg trodde det var 3,5tonn i Norge.
Vel, det er i utganspunktet riktig. Men klassifiserer man bilen som varebil kan den veie 4250kg.
https://elbil.no/flere-vil-kunne-kjore-tyngre-elvarebiler/ (https://elbil.no/flere-vil-kunne-kjore-tyngre-elvarebiler/)
https://www.vegvesen.no/_attachment/2652838/binary/1320202?fast_title=Oversendelsesbrev+-+høringsoppsummering+og+vedtakelse+av+endringsforskrift.pdf (https://www.vegvesen.no/_attachment/2652838/binary/1320202?fast_title=Oversendelsesbrev+-+h%C3%B8ringsoppsummering+og+vedtakelse+av+endringsforskrift.pdf)
Norge er mer progressive enn gjennomsnittlig for Europa når det gjelder lovgiving for "selvkjøring» (både Norge og Nederland der Tesla også er veldig populært), så får håpe Tesla Norway står på når det gjelder CT også og at Tesla ser forskjell på Norge og EU.
Kan ikke se at Tesla vil produsere den uten airbags og deformasjonssone uansett (deformerende bak «exoskjelettet» i front), så lenge de alltid har siktet etter å være de sikreste biler. Airbags på utsiden for myke trafikanter har vel andre merker vist i en del år allerede. Ellers er det begrenset hvor mye mer behagelig andre biler er å bli slengt på panseret til. CT har ihvertfall en sammenhengende flat uknuselig flate fra front til midt på taket. Og, sist men ikke minst, tidligere nevnte «selvkjøring» medfører jo automatikk som jo allerede er bevist at gjør biler sikrere både for de på innsiden og utsiden. Og der er Tesla tilsynelatende lengst fremme.
Cybertruck som den er presentert vil ikke være lovlig i USA en gang med kamera istedetfor speil (og heller ikke uten vanlige vindusviskere), mens akkurat det er lov i EU. Men jeg tviler ikke på at Volkswagen-gruppen jobber hardt mot EU for å gjøre alt vanskelig for Tesla. Blir spennende å se hvor fornuftig byråkratene har blitt når CT er under masseproduksjon.