Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: OhmPaPa på fredag 31. juli 2020, klokken 12:51

Tittel: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: OhmPaPafredag 31. juli 2020, klokken 12:51
https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/wP74j1/i-lavik-kom-den-foerste-rekkeviddeangsten (https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/wP74j1/i-lavik-kom-den-foerste-rekkeviddeangsten)

Men ladestasjonen i Lavik var i ustand. Da kom den første rekkeviddeangsten. Det er en ekkel følelse som er med deg hele veien; en usikkerhet om du rekker frem til neste ladestasjon.

Det gikk greit til Skei.

Neste ladestasjon lå i Volda, og appen viste meg vei til en Extra-butikk. Der var det ingen lader å finne.

...

Jeg spurte en Oslo-mann som sto og fylte strøm på sin store bil, om han hadde rekkeviddeangst.

«Om jeg har, hele tiden», svarte han.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: OhmPaPafredag 31. juli 2020, klokken 13:01
Mitt første møte med rekkeviddeangst var med bensin-bil i Spania. Langt ute i bushen et sted var nåla langt ned på det røde feltet og jeg ante ikke hvor nærmeste bebsinstasjon var. Da dukket rekkeviddeangsten opp! Og da nåla passerte rødt var det nok høy puls. Men heldigvis dukket en opp før bilen stoppet. Flaks, sa Severin Suveren!

Så kjøpte jeg min første elbil - pent brukt Tesla. Og har vært heldig å slippe rekkeviddeangst med den.

Men så på ferie i fjor sommer trengte vi leiebil. Og leide en elbil av et annet merke. Gøy! Helt til rekkeviddeangsten plutselig kom slik det beskrives i artikkelen over.

Jeg har grublet på dette problemet - og jeg tror eneste løsning er å få en slags felles styring av ladestasjonene. Så de får samme fordeler som dagens Tesla-ladere. Kunne se i bilene hvor ladere er og om noen er i ustand. Kunne lade uten å fomle med mobiler og RFID.

Her sitter jo EU sentralt plassert. Og kan kreve at det lages en slik felles styring. Time to step up, EU!
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: kaiatfredag 31. juli 2020, klokken 14:40
Det er noe som ikke stemmer her. Hvorfor kjørte vedkommende fra Lavik helt til Skei når det er ladestasjoner på Sande, i Førde og på Vassenden på veien imellom? Snålt...

Har forøvrig hatt mer rekkeviddeangst med dieselbil enn med elbilen. Og det har blitt noen leteaksjoner etter bensinstasjoner på ukjente steder også, ikke alltid med hell...
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 31. juli 2020, klokken 15:23
Smakte litt på rekkeviddeangst i sommer med min X100D. Jeg skulle kjøre en henger full til en hytte, omkring 2 tonn, og tom tilbake.

Jeg hadde sjekket avstanden på forhånd, 127 km hver vei, så jeg trodde det ville gå helt fint uten lading. Det er ingen hurtigladere etter man har kjørt 10 km eller altså 10 km før man er hjemme, så lading var ikke et gunstig alternativ. Det ville bli saktelading, i så fall. Fordi det skulle gå fint og ladet jeg da heller ikke til mer enn omkring 90%.

Etter vi hadde satt i vei (og passert hurtigladerne) oppdaget vi feilen vi hadde gjort. De 127 km antok at vi skulle ta ferge, men det hadde vi ikke planlagt. Og om vi skulle ta ferge begge veier, da ville det bli timesvis med venting. Den reelle avstanden uten ferge var 200 km hver vei. Det som skulle være 254 km med henger ble da plutselig til 400 km med henger (390 km med hurtiglading), og det er ganske problematisk.

Vi endte opp med å kjøre pent begge veier (maks 80 km/t mesteparten av veien), hengeren ble stående igjen på hytta, og vi tok ferge på hjemveien. Da ble det altså bare 200 km med full henger, deretter 127 km uten henger. Da kom vi hjem igjen uten å måtte lade ekstra, og med ca 4% til overs. Jeg fikk en litt bekymret telefon fra kona i det vi skulle starte hjemturen, der hun spurte om vi ville komme oss hjem. Halvveis hadde vi igjen 30%, og hun kunne se det i appen...
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: eivhellelørdag 01. august 2020, klokken 10:36
Sitat fra: kaiat på fredag 31. juli 2020, klokken 14:40
Det er noe som ikke stemmer her. Hvorfor kjørte vedkommende fra Lavik helt til Skei når det er ladestasjoner på Sande, i Førde og på Vassenden på veien imellom? Snålt...

Har forøvrig hatt mer rekkeviddeangst med dieselbil enn med elbilen. Og det har blitt noen leteaksjoner etter bensinstasjoner på ukjente steder også, ikke alltid med hell...
Og da hun fant ut at ladestasjonen i Volda lå ved en annen Extra butikk 4 km unna fikk hun nok en gang rekkeviddeangst, selv om hun etterpå skulle lade fra 30 til 80% som tilsier at bilen hadde mellom 70 og 80 km rekkevidde igjen. Hun hadde altså med god margin kunne skippet Volda og kjørt videre til neste lader, men fikk likevel angst fordi hun bare hadde en margin på 7 mil på GOM.

Hun skriver ingenting om ladekø, men konkluderer likevel med at alt hadde vært bedre om det var flere ladestasjoner på veien. Hva hjelper det med flere stasjoner om du ikke gidder å bruke dem?

Lurer på hvordan dama hadde taklet å kjøre e-golf for 5 år siden, da jeg tok min første langtur. Da var regelen at det kun var en lader pr. lokasjon og bilen hadde bare litt margin på rekkevidde mellom hver lader. Det var kun en korridor som gikk an å bruke mellom øst og vest. Den gikk over Hardangervidda. Og siste lader før Eidfjord var på Ål. En strekning på 116 km med en bil som normal klarte 140-150 km på landevei sommerstid. Spesielt var det festlig å kjøre østover, når man etter 35 km og 1245 høydemeter fikk rapportert 40 km igjen på GOM.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: geearlørdag 01. august 2020, klokken 10:44
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 31. juli 2020, klokken 15:23
Smakte litt på rekkeviddeangst i sommer med min X100D. Jeg skulle kjøre en henger full til en hytte, omkring 2 tonn, og tom tilbake.

Jeg hadde sjekket avstanden på forhånd, 127 km hver vei, så jeg trodde det ville gå helt fint uten lading. Det er ingen hurtigladere etter man har kjørt 10 km eller altså 10 km før man er hjemme, så lading var ikke et gunstig alternativ. Det ville bli saktelading, i så fall. Fordi det skulle gå fint og ladet jeg da heller ikke til mer enn omkring 90%.

Etter vi hadde satt i vei (og passert hurtigladerne) oppdaget vi feilen vi hadde gjort. De 127 km antok at vi skulle ta ferge, men det hadde vi ikke planlagt. Og om vi skulle ta ferge begge veier, da ville det bli timesvis med venting. Den reelle avstanden uten ferge var 200 km hver vei. Det som skulle være 254 km med henger ble da plutselig til 400 km med henger (390 km med hurtiglading), og det er ganske problematisk.

Vi endte opp med å kjøre pent begge veier (maks 80 km/t mesteparten av veien), hengeren ble stående igjen på hytta, og vi tok ferge på hjemveien. Da ble det altså bare 200 km med full henger, deretter 127 km uten henger. Da kom vi hjem igjen uten å måtte lade ekstra, og med ca 4% til overs. Jeg fikk en litt bekymret telefon fra kona i det vi skulle starte hjemturen, der hun spurte om vi ville komme oss hjem. Halvveis hadde vi igjen 30%, og hun kunne se det i appen...
Og her er man inne på essensen i det som gjør at jeg har begynt å utvikle et ganske ambivalent forhold til elbiler. Du har betalt en million for en flott bil, men å kjøre med henger både til og fra hytta, det går ikke. Nei, hengeren må stå igjen den, og man må få hjelp av en båt for å faktisk nå hjem, og ikke minst sparekjøre en bil med 500 hester, en bil som er helt fantastisk til å trekke henger med, om man bare ikke skal så langt, eller det blir endring i planene, eller det er litt ekstra motvind..

Og de som sier det er noe som skurrer med ladingen til hun med rekkeviddeangst, det er ikke alle som nerder seg to timer til dagen på Elbilforum, og for mange er det utfordrende å vite hvor alle laderne er, og hvordan man skal betale. I tillegg skal man jo gjerne kjøre bil mens man fundererer over hvor man skal stoppe. Det er aaaaltfor dårlig skilting og info langs veiene.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenlørdag 01. august 2020, klokken 10:55
Det må bygges ut mer ladere for at elbiler fungerer bra i alle situasjoner. Men det hadde fungert fint om jeg skulle overnattet på hytta, da kunne jeg sakteladet.

Det er ikke min hytte, så det er en sjelden problemstilling for min del. Broren min som vil kjøre dit oftere vil nok gå for en Cybertruck med 800 km rekkevidde. Det er også en måte å løse det på.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: eivhellelørdag 01. august 2020, klokken 11:09
Sitat fra: geear på lørdag 01. august 2020, klokken 10:44

Og de som sier det er noe som skurrer med ladingen til hun med rekkeviddeangst, det er ikke alle som nerder seg to timer til dagen på Elbilforum, og for mange er det utfordrende å vite hvor alle laderne er, og hvordan man skal betale. I tillegg skal man jo gjerne kjøre bil mens man fundererer over hvor man skal stoppe. Det er aaaaltfor dårlig skilting og info langs veiene.
Dama påstår at hun hadde forberedt seg godt og utstyrt seg med appene til Grøn Kontakt og BKK. Derfor burde hun visst om de aller fleste laderne på strekningen. Det er også lov å bruke navigasjonen i bilen til dette formålet selv om det kanskje krever litt mer teknisk innsikt å få dette til å fungere som ønsket.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Rolleplørdag 01. august 2020, klokken 13:13
Sitat fra: eivhelle på lørdag 01. august 2020, klokken 11:09
Sitat fra: geear på lørdag 01. august 2020, klokken 10:44

Og de som sier det er noe som skurrer med ladingen til hun med rekkeviddeangst, det er ikke alle som nerder seg to timer til dagen på Elbilforum, og for mange er det utfordrende å vite hvor alle laderne er, og hvordan man skal betale. I tillegg skal man jo gjerne kjøre bil mens man fundererer over hvor man skal stoppe. Det er aaaaltfor dårlig skilting og info langs veiene.
Dama påstår at hun hadde forberedt seg godt og utstyrt seg med appene til Grøn Kontakt og BKK. Derfor burde hun visst om de aller fleste laderne på strekningen. Det er også lov å bruke navigasjonen i bilen til dette formålet selv om det kanskje krever litt mer teknisk innsikt å få dette til å fungere som ønsket.
Det er også lov å utstyre seg med RFID brikker. Min erfaring er at de fungerer bedre enn appene og er uansett en god backup hvis mobilen tar kvelden, noe hun tydeligvis også hadde angst for.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Rolleplørdag 01. august 2020, klokken 13:22
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 31. juli 2020, klokken 13:01
Her sitter jo EU sentralt plassert. Og kan kreve at det lages en slik felles styring. Time to step up, EU!
Nå som EU prøver å få flere folk over på elbiler er de nødt for å ta grep ellers vil de ikke få det til. Tyskere flest og andre på kontinentet vil garantert ikke tolerere dagens kaos hvis de kjøper elbil.

EU fikk ordnet opp i mobilkaoset så dette bør de også få til.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: RJKlørdag 01. august 2020, klokken 13:45
Sitat fra: Rollep på lørdag 01. august 2020, klokken 13:13
Sitat fra: eivhelle på lørdag 01. august 2020, klokken 11:09
Sitat fra: geear på lørdag 01. august 2020, klokken 10:44

Og de som sier det er noe som skurrer med ladingen til hun med rekkeviddeangst, det er ikke alle som nerder seg to timer til dagen på Elbilforum, og for mange er det utfordrende å vite hvor alle laderne er, og hvordan man skal betale. I tillegg skal man jo gjerne kjøre bil mens man fundererer over hvor man skal stoppe. Det er aaaaltfor dårlig skilting og info langs veiene.
Dama påstår at hun hadde forberedt seg godt og utstyrt seg med appene til Grøn Kontakt og BKK. Derfor burde hun visst om de aller fleste laderne på strekningen. Det er også lov å bruke navigasjonen i bilen til dette formålet selv om det kanskje krever litt mer teknisk innsikt å få dette til å fungere som ønsket.
Det er også lov å utstyre seg med RFID brikker. Min erfaring er at de fungerer bedre enn appene og er uansett en god backup hvis mobilen tar kvelden, noe hun tydeligvis også hadde angst for.

Å være redd for at mobilen tar kvelden, og da tipper jeg man snakker om å gå tom for strøm, når man har en gigantisk "mobillader/ladebank" under ræva, klarer jeg rett og slett ikke å skjønne. Dersom bilen og/eller mobilen ikke støtter trådløs lading, så koster en kabel fra 50 til 250 kroner, og det har man råd til å ha liggende i bilen.

Dog, oppfatter mange av disse uttalelsene om at "jeg hadde forberedt meg godt" til fort bare å ha lastet ned appene, men ikke nødvendigvis registrert seg som bruker i tide til å motta brikke eller RFID-kort på forhånd, om ikke annet som å ha de i bakhånd.

Og heller ikke sette seg godt inn i hvilke ladere man håper å få ladet på, og hvilke alternativer man har i tilfelle forbruket ble høyere enn man trodde, eller det var ladekø man ikke orker å vente i, hvilket egentlig er passe dumt om man allerede er veldig lavt ned på gjenværende strøm.

Men for all del, synes ikke man skal slakte ned brukeren for å ikke ha forberedt seg så veldig grundig. Jeg gjør fort det samme. Jeg sikter meg ut Ionity-laderne der de finnes, og har ofte valgt tider der jeg tipper ikke stemmer overens med toppene i etterspørsel.

Er det veldig lang kø, eller jeg bommet og trengte mer strøm for å rekke frem, og heller ikke har copilot til å søke for meg, så finner jeg en rasteplass eller annet sted å stå. Så sjekker på mobil eller og eller i navigasjonen om den finner et sted jeg kan toppe opp.

Skal sies at med god rekkevidde i utgangspunktet, så velger jeg å "bekymre" meg mens jeg har mere rekkevidde enn det de første bilene hadde på 100 % SoC.

;)
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 01. august 2020, klokken 15:09
Jeg brukte en del tid når jeg fikk siste bil med å sette opp kontoer, bestille brikker og legge inn apper.
Så nå er jeg godt forberedt.

Men.... nå har det seg slik at det ene kortet mitt ble utsatt for svindelforsøk og ble sperret for en uke siden. Det er samme kort som jeg har lagt inn for betaling av lading hos de som støtter kort. Så nå er jeg ikke sikker på hva som skjer om jeg forsøker å lade med app eller brikke. Feiler det inntil jeg har lagt inn nytt kort? Eller får jeg faktura? Og må jeg oppdatere hos alle hver gang et kort utløper på dato?
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: geearlørdag 01. august 2020, klokken 15:43
Tror ikke det er én fasit der, avhengig av hvilken leverandør/app. Med GK mener jeg at jeg fikk faktura i stedet. Mitt gikk ut på dato og madammen fikk nytt kort pga mulig svindel, så da sitter man der og må oppdatere en hayg med abonnement/apper. Det er definitivt i kategorien i-landsproblem, men like fullt jævla irriterende, og det er bare spørsmål om tid før det tvinger seg frem lovkrav om mulighet for kortbetaling på stedet, med definert makspåslag.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 01. august 2020, klokken 17:03
Ok. Får gå igjennom alle kundeforhold og oppdatere etter hvert. Svindelen jeg er utsatt for skyldes høyst sannsynlig en kompromittert nettbutikk/aktør jeg har registrert kortet hos. For det brukes utelukkende på nett og er ikke fysisk tilgjengelig for noen. Dvs det er mulig en av ladeaktørene har hatt datainnbrudd.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: RJKlørdag 01. august 2020, klokken 17:18
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. august 2020, klokken 15:09
Jeg brukte en del tid når jeg fikk siste bil med å sette opp kontoer, bestille brikker og legge inn apper.
Så nå er jeg godt forberedt.

Men.... nå har det seg slik at det ene kortet mitt ble utsatt for svindelforsøk og ble sperret for en uke siden. Det er samme kort som jeg har lagt inn for betaling av lading hos de som støtter kort. Så nå er jeg ikke sikker på hva som skjer om jeg forsøker å lade med app eller brikke. Feiler det inntil jeg har lagt inn nytt kort? Eller får jeg faktura? Og må jeg oppdatere hos alle hver gang et kort utløper på dato?

Ladeoperatør kan få melding om sperret kort, og da blir det i værste tilfelle at du ikke får ladet, men kanskje ikke alle kontrollerer for hver gang, og du vil få ladet og faktura i ettertid og beskjed om at kortet ikke er gyldig og må endres/oppdateres.

Dersom du får erstatningskort, så er nok de fleste med i en ordning som gjør at kortinfo automatisk oppdateres ved slike tilfeller. Hos noen vil du nok oppleve samme som over, og må manuelt oppdatere infoen.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Svein_Hlørdag 01. august 2020, klokken 19:00
Latterliggjøring av ferske elbilister bidrar ikke til å senke terskelen for å gå over til elbil, og ut fra kommentarene i denne tråden er det ganske tydelig at bidragsyterne er nerder som verken har lest artikkelen eller har empati til å sette seg inn i forfatterens situasjon. Det hjelper heller ikke at flere av innleggene presenterer feilaktig informasjon som senere svar baserer seg på, og dermed bare bidrar til usaklighetene, for ikke å nevne alle stråmennene som blir plantet underveis.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 01. august 2020, klokken 19:15
Joda det finnes mange støllinger der ute..."det er ikke vanskelig" " kjør Tesla" osv. Fint at mange er flinke til å få strøm på baljen.

Det som er latterlig er er tilbyderne av ladestasjoner...ikke bare latterlig, fullstendig tåpelig system, drevet av udugelighet og uvilje til å samarbeide og gjøre ting enklere.
Det må vel komme statlige forordninger om oppetider og betalingsløsninger som absolutt alle behersker like enkelt som å tanke på Esso.
Hører dere grønn kontakt og ko...få rævva i gear...DERE er de latterlige her!

Edit: Rettet skriveleif.

Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Ingeniørenlørdag 01. august 2020, klokken 19:51
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 01. august 2020, klokken 19:15
Joda det finnes mange støllinger der ute..."det er ikke vanskelig" " kjør Tesla" osv. Fint at mange er flinke til å få strøm på Balkan.

Det som er latterlig er er tilbyderne av ladestasjoner...ikke bare latterlig, fullstendig tåpelig system, drevet av udugelighet og og uvilje til å samarbeide og gjøre ting enklere.
Det må vel komme statlige forordninger om oppetider og betalingsløsninger som absolutt alle behersker like enkelt som å tanke på Esso.
Hører dere grønn kontakt og ko...få rævva i grad...DERE er de latterlige her!

Helt enig at ting må bli enkere. Ser for meg et sentralt register som alle lader er koblet opp mot ala Tesla, men det må ikke bli et dyrt abonnement, som vi har sett konturene av for noen, da tross alt ikke alle trenger å hurtig lade 2 ganger i uka. Selv hurtig lader jeg bare en sjelden gang.

Samtidig er det jo ikke vanskeligere enn å fylle bensin om folk leser og følger det som strår. Noen 10 år tilbake var jo og fylling av bensin så vanskelig at folk gjorde det for deg. Vi er vel der med elbil om dagen... :)
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: eivhellesøndag 02. august 2020, klokken 10:04
Sitat fra: Svein_H på lørdag 01. august 2020, klokken 19:00
Latterliggjøring av ferske elbilister bidrar ikke til å senke terskelen for å gå over til elbil, og ut fra kommentarene i denne tråden er det ganske tydelig at bidragsyterne er nerder som verken har lest artikkelen eller har empati til å sette seg inn i forfatterens situasjon. Det hjelper heller ikke at flere av innleggene presenterer feilaktig informasjon som senere svar baserer seg på, og dermed bare bidrar til usaklighetene, for ikke å nevne alle stråmennene som blir plantet underveis.
Det som er vanlig er at folk tar lærdom av sine erfaringer. Ikke at man kaster seg over tastaturet og klager over hvor vanskelig verden er, når man knapt har opplevd motgang. Det er ikke latterliggjøring å påpeke at dama overreagerer når hun påstår å oppleve rekkeviddeangst fordi en lader er ute av drift, når man fortsatt har halve batteriet igjen og plenty av andre muligheter. Jeg får en følelse av at dama som skrev dette har hørt mye om rekkeviddeangst og har et veldig behov for å skrive at hun har opplevd det samme. Samtidig fyrer slike innlegg opp under oppfatninger om at elbiler ikke fungerer utenfor byen og at rekkeviddeangst er noe alle elbilister opplever hele tiden.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: geearsøndag 02. august 2020, klokken 11:09
Og du kaster deg over tastaturet og fremviser know it all-holdninger fra andre enden av skalaen, som overhodet heller ikke hjelper. Det finnes nok av folk i verden som har blitt fortalt 100 ganger at tv-en, dekoderen og apple tv-en er forskjellige bokser som har forskjellig fjernkontroll og man må velge riktige innganger og så videre, og egentlig utenfor min forstand, fortsatt klarer kuke med det, selv om de på ingen måte er dumme. Har bare innsett at vi er forskjellig skrudd sammen, og nok handler om interesse.

Husk at alle som så langt har valgt elbiler gjerne er de med litt nysgjerrighet for ny teknologi - eller som gjerne strekker seg litt lenger for økonomi eller klima/miljø. Resten kommer sigende på, og hører stadig om elbilens fortreffelighet, så kommer sjokket. Iallfall om man velger en kortrekkeviddebil, som mange bruktbilkjøpere vil oppleve.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Burgersøndag 02. august 2020, klokken 20:55
Sitat fra: geear på søndag 02. august 2020, klokken 11:09
Det finnes nok av folk i verden som har blitt fortalt 100 ganger at tv-en, dekoderen og apple tv-en er forskjellige bokser som har forskjellig fjernkontroll og man må velge riktige innganger og så videre, og egentlig utenfor min forstand, fortsatt klarer kuke med det, selv om de på ingen måte er dumme.
Det interessante er at man kan bruke fjernkontrollen til tv-en til apple tv-en og chromecast. Vi har en to år gammel  Samsung tv som gjør det. Husker hva standarden heter, men fin analogi siden fjernkontroller og lading kan gjøres mye enklere dersom produsentene vil.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: eivhellesøndag 02. august 2020, klokken 21:44
Sitat fra: geear på søndag 02. august 2020, klokken 11:09
Og du kaster deg over tastaturet og fremviser know it all-holdninger fra andre enden av skalaen, som overhodet heller ikke hjelper. Det finnes nok av folk i verden som har blitt fortalt 100 ganger at tv-en, dekoderen og apple tv-en er forskjellige bokser som har forskjellig fjernkontroll og man må velge riktige innganger og så videre, og egentlig utenfor min forstand, fortsatt klarer kuke med det, selv om de på ingen måte er dumme. Har bare innsett at vi er forskjellig skrudd sammen, og nok handler om interesse.

Husk at alle som så langt har valgt elbiler gjerne er de med litt nysgjerrighet for ny teknologi - eller som gjerne strekker seg litt lenger for økonomi eller klima/miljø. Resten kommer sigende på, og hører stadig om elbilens fortreffelighet, så kommer sjokket. Iallfall om man velger en kortrekkeviddebil, som mange bruktbilkjøpere vil oppleve.

Du kunne hatt et snev av poeng om dette faktisk hadde vært vanskelig. Teknisk sett er det like vanskelig å betjene en bensinpumpe som en hurtiglader. Og om du leste artikkelen så klarte dama helt utmerket å få laderne til å fungere (med unntak av den ene som faktisk ikke var i orden). Hennes problem var rekkeviddeangst og det problemet er mer av mental art enn at man ikke behersker teknologien.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 02. august 2020, klokken 22:37
Kan ikke huske å ha installert 16 forskjellige apper før jeg skulle på tur med dieselbilen.
Tok bare med kortet, som sitter bakpå telefonen :)
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: RJKmandag 03. august 2020, klokken 00:03
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. august 2020, klokken 22:37
Kan ikke huske å ha installert 16 forskjellige apper før jeg skulle på tur med dieselbilen.
Tok bare med kortet, som sitter bakpå telefonen :)

Noen betaler dyrt for å slippe å gjøre en ekstra innsats.

;)

Joda, skulle gjerne sluppet. Men dette er nå ikke noe man gjør før hver hurtig/lynlading. Jeg har ihvertfall spart meg for turene på søndags kveld/natt for å få fylt drivstoff billigere enn ellers i uka.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: turfsurfmandag 03. august 2020, klokken 06:41
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. august 2020, klokken 22:37
Tok bare med kortet, som sitter bakpå telefonen :)
Ja, og så slipper man å måtte forholde seg til at det ene kortet virker her, og det andre kortet virker der. Og bruker jeg dette kortet er det dobbelt så dyrt som med det andre. Og lader jeg med halvfullt batteri blir det hos noen mye dyrere enn med tomt batteri. Og hos andre ikke...
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: kaiatmandag 03. august 2020, klokken 08:30
Kom til å tenke på noe, som kanskje kan hjelpe de som f.eks. ikke er så kjent i området og/eller ikke er så fortrolige med apper og slikt. Hva om hurtigladetilbyderene enkelt og greitt henger opp en liten plakat på hurtigladerene med hvor de neste hurtigladerene befinner seg? Med f.eks. lokasjon, avstand og retning? "Neste hurtiglader befinner seg på [sted], ca. 7 km nordover på [vei]" eller noe lignende?
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 03. august 2020, klokken 09:02
På alle ladestasjoner kan man betale med sms eller via QR-kode. Ja det blir dyrere.
På alle bensinstasjoner kan man betale med kort, men igjen blir det dyrere ennn hvis du benytter deg av et lojalitetskort, det gjelder for alle kjeder, og du får 25-50øre rabatt. Fyller du 50 liter blir dette altså rundt 15-25kr.

Poenget mitt er at det er ikke så vanskelig å få hurtigladet, selv hvis man ikke vil registrere seg. Registrere man seg vil man derimot få det billigere, akkurat som på bensinstasjoner. Whats the difference?
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Hansimandag 03. august 2020, klokken 10:24
Kan utlendinger som kommer til Norge gjøre dette like enkelt som de kan fylle fossilt drivstoff?

Hvor mange % påslag er det på strømmen vs. på det fossile drivstoffet per enhet hvis man ikke er registrert?
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 03. august 2020, klokken 10:48
På salg av strøm er det knapt noen som tjener penger, her er volumet for lavt og ujevnt, mens investeringene er store. Det koster mye å sette opp 12 hurtigladere (F.eks Circle K Bamble) som blir greit utnyttet i juli, men der man kunne greid seg med 1-2 stykker resten av året.

På salg av bensin er det høyt jevnt volum som gir inntjening, selv om inntjeningen per liter er lite.

I likhet med salg av Imsdal, er det relativt uinteressant hva vannet i bekken koster. Det er kostnadene rundt som er store. Selv om spottprisen på strøm nå er 1,5øre per kW, skal F.eks Skagerak Nett ha 71kr per kW i effektavgift. Dersom alle laderne hos Circle K Bamble nå kjører på 100% i en time i løpet av måneden, utgjør dette 85.000kr i måneden bare i effektavgift til Skagerak Nett. (Skagerak her lik effektavgift gjennom alle årets måneder).

Løsninger for app, sms, QR, kort, brikker osv. er ikke ferdig utviklet, og tjenestene som blir levert av ladeoperatørene i dag, vil garantert utvikle seg de neste årene. Ladestasjonene vi har i dag, vil også utvikle seg. Dette er en "reise" som bare så vidt har begynt.

Når det gjelder bruk av SMS vet jeg ikke om det funker for utenlandske telefoner. Circle K, som jeg kjenner best,  bruker QR kode og betaling med kort. Det fungerer for utlendinger, men gir dessverre ikke en like god brukeropplevelse som sms.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Hansimandag 03. august 2020, klokken 11:03
Jeg forstår det, spørsmålet mitt var myntet på at påslaget for å lade uten å registrere seg er mye større enn å tanke fossilt drivstoff uten å registrere seg.

Kundeopplevelsen ved bruk av kortautomat er mye bedre enn tvungen registrering (ja, det går muligens an å lade uten å registrere seg, men prisen er såpass mye høyere enn når man er registrert at jeg vil i hvert fall ikke gjøre det).
Edit: Hvorfor er egentlig prisdifferansen når man er registrert og uregistrert så stor? Hvis dere reduserer denne differansen til samme %-sats man får i rabatt ved bruk av lojalitetskort ved tanking av fossilt drivstoff (1-2%?) vil det hjelpe noe.

Du spurte hva forskjellen er, svaret blir vel kundeopplevelsen og prisen.

Jeg synes det har skjedd skuffende lite i forhold til begge disse punktene siden jeg opprettet denne tråden (https://elbilforum.no/index.php?topic=10963.0) i 2013, det har bare blitt flere aktører å registrere seg hos.
Edit: Jeg har sagt det før og kan si det igjen, jeg synes dette bør være en av Elbilforeningens høyest prioriterte saker. Etter hva jeg har lest av artikler i media kan det virke som det er en del som er enig med meg, forhåpentligvis skaper det et press på Elbilforeningen, myndighetene og ladetilbyderne.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Thomas Parslimandag 03. august 2020, klokken 13:33
Sitat fra: Hansi på mandag 03. august 2020, klokken 11:03

Du spurte hva forskjellen er, svaret blir vel kundeopplevelsen og prisen.


Det er dessverre grunnen til at jeg neppe kjøper noe annet enn Tesla hvis bilen skal brukes på langtur...
Når man bare kan plugge inn bilen blir betalingsfaenskapet til konkurrentene latterlig.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Burgermandag 03. august 2020, klokken 13:37
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 03. august 2020, klokken 10:48
På salg av strøm er det knapt noen som tjener penger, her er volumet for lavt og ujevnt, mens investeringene er store.
I min naivitet så trodde jeg kiosksalget var større inntjening enn bensin på bensinstasjoner. Må jo være vakkert med kunder som er tvunget å bli på stedet i 20-40 minutter.

I Stjørdal så har en bensinstasjon fått 6x css og 2x chademo. Men bensinstasjonseieren har utvidet og laget kafe. I hodet mitt så hører jeg eier si "Må du være her i en halvtime? Så kjedelig da, men har du penger så skal vi klare å gjøre dette reint trivelig"

Samme eier nektet å installere ny disk som Statoil i sin tid krevde, siden han krevde at Statoil måtte hoste frem regnestykke at han kom til å tjene inn 500k ombyggingen kostet. Tror pengeteften er stor der.

Så, hvordan ikke Circle K klarer å regne seg fram til penger på dette mens stasjonseiere gjør det, fatter jeg ikke.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 03. august 2020, klokken 18:18
Circle K har jo også invitert diverse andre aktører til å etablere ladestasjoner ved sine stasjoner. Det hadde de neppe gjort hvis de forventet å tjene pengene på lading. Det er åpenbart for å få folk inn i butikken for å kjøpe noe. De er jo en klar utvikling av circle k stasjoner til å ligne på cafeer fremfor tradisjonelle bensinstasjoner
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Roy Aasenmandag 03. august 2020, klokken 22:11
Mer ladestasjoner..nederst i artikkelen. 100% enig her.  Vi trenger nok da at våre myndigheter slår til med ordentlige tilskudd.

https://www.rb.no/elbilsalget-gikk-ned-i-juli-elbilforeningen-bekymret/s/5-43-1357262
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: rybacktirsdag 04. august 2020, klokken 07:45
Det er synd at noen velger å blåse i andres bekymringer når det kommer til ladeopplevelse/angst. Hvis man ikke tar det på alvor så vil det ikke skje forbedringer.

Vi som er på dette forumet er 10+x mer elbil-nerd enn den jevne forbruker, men jeg synes selv det er strevsomt å finne ladestasjoner langs veien. Det er dårlig eller ingen skilting langs veien. Når man først kommer frem så er det ikke alltid like lett å få øye på den. Det er (heldigvis) ingen 10 meter høye neon-skilt med GrønnKontakt-logo. I Norge går det forholdsvis greit, men i utlandet er det helt krise. Man bør være TeslaBjørn^2 for å dra på elbilferie nedover Europa i noe annet enn en Tesla eller noe med tilsvarende rekkevidde.

Når det gjelder løsning forenkling av ladehverdagen så tror jeg man må se til Open Banking-initiativer. Ladeoperatørene må tvinges til å frigi data til 3. part gjennom åpne APIer, ala PSD2. På den måte vil 3. part kunne lage en app som viser lokasjon/status/pris/betaling på alle stasjoner. Den samme informasjonen vil kunne være tilgjengelig i bilens infotainmentsystem.

Det tok vel 2-3 år, men nå kan jeg se saldoen på sbanken-kontoen min i Sparebank1-appen. Det tar nok lenger tid enn det før EU har meislet ut et direktiv, men kanskje litt kortere tid før det er implementert når det først har tredd i kraft?
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: eivhelletirsdag 04. august 2020, klokken 14:35
Sitat fra: ryback på tirsdag 04. august 2020, klokken 07:45
Det er synd at noen velger å blåse i andres bekymringer når det kommer til ladeopplevelse/angst. Hvis man ikke tar det på alvor så vil det ikke skje forbedringer.

Jeg har en veldig fin oppskrift på å kurere lade/rekkeviddeangst, men den krever at man innser at en stor del av problemet gjerne ligger hos en selv.

Nøkkelen er å skaffe seg kunnskap. Planlegg en langtur, der målet er å kartlegge alle ladestasjoner på en strekning du kjører ofte. Oppsøk alle lokasjoner med hurtigladere på strekningen. Bruk gjerne 10 minutter på hvert sted til å lade litt. Da vil du neste gang du kjører vite hvor og hvordan du finner ladestasjoner, hvilke typen ladere som er satt opp og hvordan de brukes.

Det hjelper ihvertfall ikke mye å slenge seg med på hylekoret som klager over hvor vanskelig alt er, om hensikten er å dempe andres angst for å dra på langtur med elbil. For virkeligheten er at det stadig blir enklere. Det er langt flere tilgjengelige hurtigladere i år enn det var i fjor. Og i fjor var det langt flere enn det var året før. Det fungerte helt greit for meg å dra på langturer over 400 km med kortrekkevidde e-golf i 2015, selv om man i stor grad måtte planlegge turene godt og være innstilt på å bruke litt ekstra tid. Siden den gangen har rekkevidden på bilene doblet seg og antall ladere er mangedoblet.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: turfsurftirsdag 04. august 2020, klokken 14:53
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 14:35

Planlegg en langtur, der målet er å kartlegge alle ladestasjoner på en strekning du kjører ofte. Oppsøk alle lokasjoner med hurtigladere på strekningen. Bruk gjerne 10 minutter på hvert sted til å lade litt. Da vil du neste gang du kjører vite hvor og hvordan du finner ladestasjoner, hvilke typen ladere som er satt opp og hvordan de brukes.

Ja, det funker jo fint for rundturen ned til Tyskland, Østerrike, Italia og Sveits til sommerferien neste år  ::)
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: eivhelletirsdag 04. august 2020, klokken 18:39
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. august 2020, klokken 14:53
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 14:35

Planlegg en langtur, der målet er å kartlegge alle ladestasjoner på en strekning du kjører ofte. Oppsøk alle lokasjoner med hurtigladere på strekningen. Bruk gjerne 10 minutter på hvert sted til å lade litt. Da vil du neste gang du kjører vite hvor og hvordan du finner ladestasjoner, hvilke typen ladere som er satt opp og hvordan de brukes.

Ja, det funker jo fint for rundturen ned til Tyskland, Østerrike, Italia og Sveits til sommerferien neste år  ::)

For det er jo helt naturlig at det blir første langturen du tar etter at du har byttet til elbil  :o ::)
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: turfsurftirsdag 04. august 2020, klokken 18:46
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 18:39
For det er jo helt naturlig at det blir første langturen du tar etter at du har byttet til elbil  :o ::)
Ingen som sa at det behøver å være første turen. Det hjelper jo snus lite at du kan laderne på den 40 mil lange ruta til hytta i blinde når du skal utenlands.

Det som skal til er samleløsninger og roaming, enten i form av tilbud fra de enkelte bilprodusentene, eller firma som PlugSurfing (som igjen ofte har samarbeid med bilprodusenter).

Så kan de som vil spare penger opprette direkte avtaler med de enkelte.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Magnus Hansentirsdag 04. august 2020, klokken 19:21
Jeg synes det er moro å planlegge turen på forhånd. Undersøke ladestasjoner, spisesteder, severdigheter. Bruke Tripadvisor, Google, ladeapper osv. Men skal elbiler bli en opplevelse for alle, så må det også funke for de som liker å ta alt sånt mer på sparket.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: eivhelletirsdag 04. august 2020, klokken 19:44
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. august 2020, klokken 18:46
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 18:39
For det er jo helt naturlig at det blir første langturen du tar etter at du har byttet til elbil  :o ::)
Ingen som sa at det behøver å være første turen. Det hjelper jo snus lite at du kan laderne på den 40 mil lange ruta til hytta i blinde når du skal utenlands.

Det som skal til er samleløsninger og roaming, enten i form av tilbud fra de enkelte bilprodusentene, eller firma som PlugSurfing (som igjen ofte har samarbeid med bilprodusenter).

Så kan de som vil spare penger opprette direkte avtaler med de enkelte.
Ingenting av det du skriver om her hjelper mot rekkeviddeangst eller ladeangst.

Og det er selvsagt fullstendig irrelevant hvor turen går om usikkerheten kommer av at man mangler den erfaringen man trenger for å føle seg trygg på langtur.

Jeg sier gjerne ja takk til bedre betalingsløsninger, men det er faktisk ikke her skoen trykke i dette tilfellet.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 04. august 2020, klokken 20:21
Bedre betalingsløsninger er ikke nødvendig for oss som legger inn 16 apper og bestiller en drøss med brikker på plass før bilen står på tunet. Jeg vil derimot tro at "folk flest" ikke er like grundige med å sikre seg i alle bauger og kanter.
Nå har jeg bare hurtigladet to ganger siden mai, men den ene gangen møtte jeg en eGolf eier som knotet leeenge med mobilen. Hun fortalte at hun ikke fikk startet lading fordi noe på telefonen hadde utløpt. Usikker på om hun måtte verifisere seg på nytt med Bankid pga bytte av kort eller hva det nå var. Men det var på Circle K Minnesund.
Og det møtet er bare en av en rekke ganger jeg har sett folk knote og jobbe med laderne. Meg selv inkludert...
At vi elbil-nerder alltid får det til og tar utfordringer og registreringer med den største selvfølge bør ikke definere brukergrensesnitt for den store brukermassen.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: RJKtirsdag 04. august 2020, klokken 20:46
Sitat fra: ryback på tirsdag 04. august 2020, klokken 07:45
Det er synd at noen velger å blåse i andres bekymringer når det kommer til ladeopplevelse/angst. Hvis man ikke tar det på alvor så vil det ikke skje forbedringer.

Vi som er på dette forumet er 10+x mer elbil-nerd enn den jevne forbruker, men jeg synes selv det er strevsomt å finne ladestasjoner langs veien. Det er dårlig eller ingen skilting langs veien. Når man først kommer frem så er det ikke alltid like lett å få øye på den. Det er (heldigvis) ingen 10 meter høye neon-skilt med GrønnKontakt-logo. I Norge går det forholdsvis greit, men i utlandet er det helt krise. Man bør være TeslaBjørn^2 for å dra på elbilferie nedover Europa i noe annet enn en Tesla eller noe med tilsvarende rekkevidde.

Når det gjelder løsning forenkling av ladehverdagen så tror jeg man må se til Open Banking-initiativer. Ladeoperatørene må tvinges til å frigi data til 3. part gjennom åpne APIer, ala PSD2. På den måte vil 3. part kunne lage en app som viser lokasjon/status/pris/betaling på alle stasjoner. Den samme informasjonen vil kunne være tilgjengelig i bilens infotainmentsystem.

Det tok vel 2-3 år, men nå kan jeg se saldoen på sbanken-kontoen min i Sparebank1-appen. Det tar nok lenger tid enn det før EU har meislet ut et direktiv, men kanskje litt kortere tid før det er implementert når det først har tredd i kraft?

Jeg var en tur i Eidsfjord i går, og mente jeg hadde funnet ut på forhånd at de skulle ha lynladere der. Da jeg hadde stoppet i sentrum, og skulle finne de på google, så fant jeg en GK-lader (som stod opptatt), og Tesla Superladestasjon. Så også at det skulle være noen AC-ladere ved nærliggende hotell. Ingen lynladere eller annet.

Nå når jeg er kommet hjem, så fant jeg igjen BKK-laderne som jeg trodde jeg hadde sett før. Men av en eller annen grunn fant ikke google dem, og jeg klarte ikke finne dem igjen. Så om jeg ikke klarte å finne den, uten at jeg skal kalle meg noen ekspert, så hvordan kan man forvente at andre finner de?

Visste seg at jeg var 100-200 meter unna, men "gjemt" bak noen bygninger. Et neonskilt hadde gjort at jeg hadde sett dem. Heller ikke min ny-oppdaterte Hyundai Kona klarte å finne de...
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: jkirkebotirsdag 04. august 2020, klokken 22:30
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. august 2020, klokken 20:46Jeg var en tur i Eidsfjord i går, og mente jeg hadde funnet ut på forhånd at de skulle ha lynladere der. Da jeg hadde stoppet i sentrum, og skulle finne de på google, så fant jeg en GK-lader (som stod opptatt), og Tesla Superladestasjon. Så også at det skulle være noen AC-ladere ved nærliggende hotell. Ingen lynladere eller annet.

Nå når jeg er kommet hjem, så fant jeg igjen BKK-laderne som jeg trodde jeg hadde sett før. Men av en eller annen grunn fant ikke google dem, og jeg klarte ikke finne dem igjen. Så om jeg ikke klarte å finne den, uten at jeg skal kalle meg noen ekspert, så hvordan kan man forvente at andre finner de?

Visste seg at jeg var 100-200 meter unna, men "gjemt" bak noen bygninger. Et neonskilt hadde gjort at jeg hadde sett dem. Heller ikke min ny-oppdaterte Hyundai Kona klarte å finne de...

Hæ? BKK Lynladerne står jo ved siden av Tesla SuC i Eidfjord? Mao. mellom GK sin og Tesla sine.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Oddaatirsdag 04. august 2020, klokken 23:49
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 14:35
Jeg har en veldig fin oppskrift på å kurere lade/rekkeviddeangst, men den krever at man innser at en stor del av problemet gjerne ligger hos en selv.

Nøkkelen er å skaffe seg kunnskap. Planlegg en langtur, der målet er å kartlegge alle ladestasjoner på en strekning du kjører ofte. Oppsøk alle lokasjoner med hurtigladere på strekningen. Bruk gjerne 10 minutter på hvert sted til å lade litt. Da vil du neste gang du kjører vite hvor og hvordan du finner ladestasjoner, hvilke typen ladere som er satt opp og hvordan de brukes.

I den grad jeg har hatt rekkeviddeangst av betydning så har det vært på strekninger jeg ikke kjører ofte.

Hva foreslår du der - detaljkartlegging kan vel noen ganger muligens være litt uhensiktsmessig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: RJKonsdag 05. august 2020, klokken 00:12
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. august 2020, klokken 22:30
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. august 2020, klokken 20:46Jeg var en tur i Eidsfjord i går, og mente jeg hadde funnet ut på forhånd at de skulle ha lynladere der. Da jeg hadde stoppet i sentrum, og skulle finne de på google, så fant jeg en GK-lader (som stod opptatt), og Tesla Superladestasjon. Så også at det skulle være noen AC-ladere ved nærliggende hotell. Ingen lynladere eller annet.

Nå når jeg er kommet hjem, så fant jeg igjen BKK-laderne som jeg trodde jeg hadde sett før. Men av en eller annen grunn fant ikke google dem, og jeg klarte ikke finne dem igjen. Så om jeg ikke klarte å finne den, uten at jeg skal kalle meg noen ekspert, så hvordan kan man forvente at andre finner de?

Visste seg at jeg var 100-200 meter unna, men "gjemt" bak noen bygninger. Et neonskilt hadde gjort at jeg hadde sett dem. Heller ikke min ny-oppdaterte Hyundai Kona klarte å finne de...

Hæ? BKK Lynladerne står jo ved siden av Tesla SuC i Eidfjord? Mao. mellom GK sin og Tesla sine.

Ja, klar over det nå. Og hadde vel sett det før jeg dro. Jeg stilte meg på torget ved Joker og Thai Food Truck, og sjekket via telefonen. Men da fikk jeg ingen treff. Det regnet, og målet for turen, bortsett fra turen i seg selv, var stengt.

Selvsagt kunne jeg lett bedre, men tragisk at den ikke vises i Google Maps om man ikke husker hvilken ladeoperatør som skulle være der. GKK og Tesla SuC kommer frem, men ikke BKK.

https://www.google.no/maps/search/ladestasjon+Eidfjord/@60.4667033,7.0665312,17z/data=!4m2!2m1!6e2

Tar den selvsagt på min kappe for ikke å ha lett godt nok da jeg var på plass, men jeg skulle likevel hjem igjen, og fant BKK på Maurset som var på vei tilbake og innen rekkevidde, så jeg la ikke mere energi i det der og da.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: DagfinnNonsdag 05. august 2020, klokken 09:19
Sitat fra: RJK på onsdag 05. august 2020, klokken 00:12
Tar den selvsagt på min kappe for ikke å ha lett godt nok da jeg var på plass, men jeg skulle likevel hjem igjen, og fant BKK på Maurset som var på vei tilbake og innen rekkevidde, så jeg la ikke mere energi i det der og da.
Eh - jo. Det var akkurat det du gjorde. La inn mer energi :)
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: RJKonsdag 05. august 2020, klokken 11:33
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 05. august 2020, klokken 09:19
Sitat fra: RJK på onsdag 05. august 2020, klokken 00:12
Tar den selvsagt på min kappe for ikke å ha lett godt nok da jeg var på plass, men jeg skulle likevel hjem igjen, og fant BKK på Maurset som var på vei tilbake og innen rekkevidde, så jeg la ikke mere energi i det der og da.
Eh - jo. Det var akkurat det du gjorde. La inn mer energi :)

Ehhh, nei. Ikke der og da (på torget i Eidsfjord). Der bare forbrukte jeg allerede innlagt energi. Ca 15 minutter senere, da jeg var ankommet Maurset, da la jeg inn mye mere energi...

:D
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: rybacktorsdag 06. august 2020, klokken 10:11
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 19:44
Og det er selvsagt fullstendig irrelevant hvor turen går om usikkerheten kommer av at man mangler den erfaringen man trenger for å føle seg trygg på langtur.

Jeg sier gjerne ja takk til bedre betalingsløsninger, men det er faktisk ikke her skoen trykke i dette tilfellet.
Jeg burde kanskje ikke nevnt det med betalingsløsning i innlegget mitt for det er ikke det som er hovedutfordringen. Hovedutfordringen er å vite hvilke ladestasjoner som finnes langs veien. I dag må planlegge turen nøye på forhånd.

Det som må til er en felles åpen standard som gjør at bilen kan finne alle tilgjengelige ladestasjoner og status på disse. På den måten kan alle biler bli like enkle å bruke som Tesla, skriv inn destinasjon og bilen forteller deg hvor du må lade. Når vi er der så kan elbil bli mainstream langturbil. Før den tid tror jeg det blir forbeholdt pendling og spesielt interesserte.

Med en felles åpen standard så blir det lettere å planlegge på forhånd også. Dette er teknisk sett veldig enkelt å få til all den tid informasjonen allerede er tilgjengelig for ladeopertørene sine egne apper. De må bare åpne for at alle andre kan ta i bruk informasjonen også. Å få en felles app til å betaling bør også være trivielt.

Problemet er at operatørene ikke har interesse av dette og kommer neppe til å gjøre det frivillig.

Det bør også være bedre skilting langs veien slik at en med lav batteristatus er trygg på at det er X antall km til neste ladestasjon, men det vil forsåvidt være unødvendig hvis man får overnevnte løsning.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: 1317142119torsdag 06. august 2020, klokken 19:41
Sitat fra: ryback på torsdag 06. august 2020, klokken 10:11
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 04. august 2020, klokken 19:44
Og det er selvsagt fullstendig irrelevant hvor turen går om usikkerheten kommer av at man mangler den erfaringen man trenger for å føle seg trygg på langtur.

Jeg sier gjerne ja takk til bedre betalingsløsninger, men det er faktisk ikke her skoen trykke i dette tilfellet.
Jeg burde kanskje ikke nevnt det med betalingsløsning i innlegget mitt for det er ikke det som er hovedutfordringen. Hovedutfordringen er å vite hvilke ladestasjoner som finnes langs veien. I dag må planlegge turen nøye på forhånd.

Det som må til er en felles åpen standard som gjør at bilen kan finne alle tilgjengelige ladestasjoner og status på disse. På den måten kan alle biler bli like enkle å bruke som Tesla, skriv inn destinasjon og bilen forteller deg hvor du må lade. Når vi er der så kan elbil bli mainstream langturbil. Før den tid tror jeg det blir forbeholdt pendling og spesielt interesserte.

Med en felles åpen standard så blir det lettere å planlegge på forhånd også. Dette er teknisk sett veldig enkelt å få til all den tid informasjonen allerede er tilgjengelig for ladeopertørene sine egne apper. De må bare åpne for at alle andre kan ta i bruk informasjonen også. Å få en felles app til å betaling bør også være trivielt.

Problemet er at operatørene ikke har interesse av dette og kommer neppe til å gjøre det frivillig.

Det bør også være bedre skilting langs veien slik at en med lav batteristatus er trygg på at det er X antall km til neste ladestasjon, men det vil forsåvidt være unødvendig hvis man får overnevnte løsning.
Med unntak av sanntidsoppdateringer (som er fullstendig meningsløst såfremt du ikke er så nærme laderen at du kan se den), så har da elbiler mulighet til å se ladestasjoner i navigasjonssystemet. Dette har til og med vært vanlig på fossilbiler i en årrekke. Både elbilen og bensinbilen min viser meg ruteforslag til de nærmeste hurtigladerne (elbilen) og bensinpumpene (bensinbilen) når rekkevidden begynner å bli lav. De viser også rute til nærmeste servicesenter når bilene skal på service. Bensinbilen viser til og med bensinprisene, men det er jo like meningsløst som å se statusen på en ladestasjon, da de kan endres det neste sekundet.

Felles app/RFID til betaling har man også, hvis man kjøper tysk elbil.

Du bør kanskje sjekke ut hva som faktisk finnes på markedet før du hamrer løs på tastaturet neste gang ...
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Roy Aasentorsdag 06. august 2020, klokken 19:51
Javel...min elbil viser ladestasjoner, men det mangler mange. Altså stort sett ubrukelig.

Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Lars C. Krogenæsfredag 07. august 2020, klokken 12:21
Sitat fra: ryback på torsdag 06. august 2020, klokken 10:11
Det som må til er en felles åpen standard...

Med en felles åpen standard så blir det lettere å planlegge på forhånd også. Dette er teknisk sett veldig enkelt å få til all den tid informasjonen allerede er tilgjengelig for ladeopertørene sine egne apper.

Problemet er at operatørene ikke har interesse av dette og kommer neppe til å gjøre det frivillig.

I Norge har vi dette :-) Databasen heter Nobil, eies av samferdselsdepartementet, og driftes av Elbilforeningen med støtte fra Enova.

Alle ladeoperatører legger inn sine ladestasjoner i denne felles basen. Tror det bare er Grønn Kontakt sitt system som greier å sende sanntidsdata om ledig/opptatt, men muligheten ligger der i databasen. De fleste apper og systemer henter regelmessig oppdateringer fra Nobil-basen. Noen henter hver minutt, mens Google henter sjeldent. Hvis du synes google sin tjeneste er for dårlig, så ring google og fortell dem det!

Tilgang til en operatørs ladestasjoner via konkurrenters apper blir litt sånn som med mobilnett. Telenor er ikke interessert i å la Telia sine kunder få tilgang i Norge, da dekning er endel av konkurransen. Slik er det også med hurtiglading. Så har vi bakenforliggende systemer som foreløpig ikke er veldig gode på dette. Jeg tror mye vil skje også på dette området de neste årene.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: Elmofredag 07. august 2020, klokken 13:59
Sitat fra: Hansi på mandag 03. august 2020, klokken 11:03
Etter hva jeg har lest av artikler i media kan det virke som det er en del som er enig med meg, forhåpentligvis skaper det et press på Elbilforeningen, myndighetene og ladetilbyderne.
Hvorfor utelater du bilprodusentene ? ???
De burde jo virkelig kjenne sin besøkelsestid og sponse etablering av ladestasjoner
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: rybackfredag 07. august 2020, klokken 14:14
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 06. august 2020, klokken 19:41
Med unntak av sanntidsoppdateringer (som er fullstendig meningsløst såfremt du ikke er så nærme laderen at du kan se den), så har da elbiler mulighet til å se ladestasjoner i navigasjonssystemet. Dette har til og med vært vanlig på fossilbiler i en årrekke. Både elbilen og bensinbilen min viser meg ruteforslag til de nærmeste hurtigladerne (elbilen) og bensinpumpene (bensinbilen) når rekkevidden begynner å bli lav. De viser også rute til nærmeste servicesenter når bilene skal på service. Bensinbilen viser til og med bensinprisene, men det er jo like meningsløst som å se statusen på en ladestasjon, da de kan endres det neste sekundet.

Felles app/RFID til betaling har man også, hvis man kjøper tysk elbil.

Du bør kanskje sjekke ut hva som faktisk finnes på markedet før du hamrer løs på tastaturet neste gang ...

I artikkelen så står det at laderen i Lavik var i ustand. Er dette uinteressant? Er det uinteressant å vite at 4 av 4 ladere er opptatt, men at kun 1 av 4 er opptatt 10 minutters kjøring unna?

Ja, i de fleste biler kan man se ladestasjoner, men man ser ikke alle. Har alle elbiler online navigasjonssystem som oppdaterer seg når nye ladestasjoner kommer i drift eller tas ut av drift? Jeg minnes med gru den gangen jeg navigerte leiebilen til en bensintasjon som ikke fantes. Da fikk jeg virkelig kjenne på rekkeviddeangst.

Roy Aasen skriver at hans navigasjon er ubrukelig, men han lyver kanskje?

Nobil er jo vel og bra, men burde ikke være nødvendig å ha en egen aktør for å aggregere data.
Jeg synes elbilforening sin er fin til norgesbruk, men til utenlandsturer er den stort sett ubrukelig.

Når det gjelder betaling med kort så burde det vært mulig på større ladestasjoner med 4+ ladere. Plugg inn bilen. Gå til en felles betalingsterminal, velg hvilken lader du skal betale for og tæpp bankkortet.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: turfsurffredag 07. august 2020, klokken 15:07
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 06. august 2020, klokken 19:41
Felles app/RFID til betaling har man også, hvis man kjøper tysk elbil.
Tja, BMW støtter ikke fortum så vidt jeg kan se.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: 1317142119fredag 07. august 2020, klokken 15:37
Sitat fra: ryback på fredag 07. august 2020, klokken 14:14
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 06. august 2020, klokken 19:41
Med unntak av sanntidsoppdateringer (som er fullstendig meningsløst såfremt du ikke er så nærme laderen at du kan se den), så har da elbiler mulighet til å se ladestasjoner i navigasjonssystemet. Dette har til og med vært vanlig på fossilbiler i en årrekke. Både elbilen og bensinbilen min viser meg ruteforslag til de nærmeste hurtigladerne (elbilen) og bensinpumpene (bensinbilen) når rekkevidden begynner å bli lav. De viser også rute til nærmeste servicesenter når bilene skal på service. Bensinbilen viser til og med bensinprisene, men det er jo like meningsløst som å se statusen på en ladestasjon, da de kan endres det neste sekundet.

Felles app/RFID til betaling har man også, hvis man kjøper tysk elbil.

Du bør kanskje sjekke ut hva som faktisk finnes på markedet før du hamrer løs på tastaturet neste gang ...

I artikkelen så står det at laderen i Lavik var i ustand. Er dette uinteressant? Er det uinteressant å vite at 4 av 4 ladere er opptatt, men at kun 1 av 4 er opptatt 10 minutters kjøring unna?

Ja, i de fleste biler kan man se ladestasjoner, men man ser ikke alle. Har alle elbiler online navigasjonssystem som oppdaterer seg når nye ladestasjoner kommer i drift eller tas ut av drift? Jeg minnes med gru den gangen jeg navigerte leiebilen til en bensintasjon som ikke fantes. Da fikk jeg virkelig kjenne på rekkeviddeangst.

Roy Aasen skriver at hans navigasjon er ubrukelig, men han lyver kanskje?

Nobil er jo vel og bra, men burde ikke være nødvendig å ha en egen aktør for å aggregere data.
Jeg synes elbilforening sin er fin til norgesbruk, men til utenlandsturer er den stort sett ubrukelig.

Når det gjelder betaling med kort så burde det vært mulig på større ladestasjoner med 4+ ladere. Plugg inn bilen. Gå til en felles betalingsterminal, velg hvilken lader du skal betale for og tæpp bankkortet.
På lik linje som at du ikke kan si at dette er noe som mangler i samfunnet, så kan ikke jeg si at 100% av elbilene i samfunnet har det.

Jeg sier dette finnes i dag. Hvorvidt billige asiabiler gidder å implementere det er en helt annen sak. Løsningen på det påståtte problemet ditt, er å kjøpe en bil som støtter den teknologien du trenger. Hvis du må ha mulighet til å trekke campingvognen din hver helg, så kjøper du vel ikke en VW eGolf og klager på at den ikke er typegodkjent for å trekke campingvognen? Da kjøper du en annen bil. Når ble det slutt på at voksne mennesker evnet å tenke selv?
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: jkirkebofredag 07. august 2020, klokken 16:03
Sitat fra: ryback på fredag 07. august 2020, klokken 14:14
Når det gjelder betaling med kort så burde det vært mulig på større ladestasjoner med 4+ ladere. Plugg inn bilen. Gå til en felles betalingsterminal, velg hvilken lader du skal betale for og tæpp bankkortet.

Det er dessverre ikke så enkelt. Om du vil betale med bankkort på denne måten må du også velge ønsket ladetid på forhånd, f.eks 20 minutter. Dette fordi betalingssystemene ikke kan ha en "åpen" transaksjon i så lang tid som du lader. Ved bensinfylling går det greit, da er man innenfor tiden dette tillates. Men der reserveres også et høyt beløpt fra kortet, opptil 1500,- har jeg hørt om. Har man lav saldo på kortet kan det skape problemer slik at man må betale i kassen.

Uansett er det ganske upraktisk å måtte velge ladetid på forhånd, jeg tror de fleste fort vil gå svært lei av det og heller legge inn kortet i en app eller koble det til en ladebrikke.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: RJKfredag 07. august 2020, klokken 23:36
Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 06. august 2020, klokken 19:51
Javel...min elbil viser ladestasjoner, men det mangler mange. Altså stort sett ubrukelig.

Et stort problem at bilen ikke viser alle ladere. Nå er riktignok ikke bilen min med app, men jeg kan dele wifi fra mobilen, og da klarer den å hente livedata om hvilke ladere som finnes, og jeg tror den faktisk kan antyde noe om den er tilgjengelig.

Det som er fulstendig tåpelig, og rett og slett skikkelig dårlig, er at den ikke klarer å ta vare på informasjon om ladere som den finner under live data, og legge det i offline-databasen. Trodde det var hovedpoenget med å kunne koble bilen via wifi, så man kunne oppdatere den infoen.

Men dessverre nei.
Tittel: Sv: Men rekkeviddeangsten var ikke død...
Skrevet av: rybacksøndag 09. august 2020, klokken 18:03
Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. august 2020, klokken 16:03
Det er dessverre ikke så enkelt. Om du vil betale med bankkort på denne måten må du også velge ønsket ladetid på forhånd, f.eks 20 minutter. Dette fordi betalingssystemene ikke kan ha en "åpen" transaksjon i så lang tid som du lader. Ved bensinfylling går det greit, da er man innenfor tiden dette tillates. Men der reserveres også et høyt beløpt fra kortet, opptil 1500,- har jeg hørt om. Har man lav saldo på kortet kan det skape problemer slik at man må betale i kassen.

Uansett er det ganske upraktisk å måtte velge ladetid på forhånd, jeg tror de fleste fort vil gå svært lei av det og heller legge inn kortet i en app eller koble det til en ladebrikke.
Jeg tenkte på kortbetalinger som en nødløsning for dem som ikke har brikke eller app. Det burde være mulig å taste inn at man skal lade for X kroner. Men det kommer neppe noe slikt. Man har jo SMS som siste utvei i dag.
Jeg så at på CirkleK Gulsvik kan man nå betale for fossilsuppe med app. Kanskje de etterhvert går bort fra kortterminal på pumpene sine.