Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: tkjoerlaug på torsdag 30. juli 2020, klokken 22:24

Tittel: Camper-mode i etron?
Skrevet av: tkjoerlaugtorsdag 30. juli 2020, klokken 22:24
Jeg har kjørt Tesla i 4 år, men har nå kjørt etron i snart et år (...og kommer aldri til å kjøpe Tesla igjen, men det er en annen historie).

Tesla-Bjørn har jo gjort camper-mode populært gjennom youtube-videoene sine. Dette var først en "hack" der man satte bilen i N og skrudde på park-brems inne i en meny, samt sette på park-lys. Ved å gjøre dette fikk man klima-anlegget til å stå på hele natta og ikke skru seg av etter 30min. Tesla implementerte senere camper-mode som en egen knapp ved en senere SW-oppdatering?

Finnes det noe tilsvarende "hack" på etron? Dvs. lys av og klima-anlegg på gjennom natta? (Eller går ikke tron i dvale automatisk slik som Tesla?)

Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: ThomasELtorsdag 30. juli 2020, klokken 22:58
Hmm... Det måtte vel i tilfelle være hvis det er mulig å gjøre en programmering via OBDeleven... Den vanlige parkeringsklimatiseringen varer jo bare 30 min. Man kan evt sette den til å starte et par ganger i løpet av natta.

Jeg har forøvrig aldri helt skjønt hvorfor Teslabjørn på død og liv skal finne en måte å ha klimaanlegget på hele natta når han sover i bilen midt på sommeren. Er jo bare å sove med et åpent vindu...
(Med mange kuldegrader ute ser jeg behovet)
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: daktaritorsdag 30. juli 2020, klokken 23:51
Det er vel fordi det en varm sommerdag blir mye mer enn 25 grader utenfor, og kanskje 50 grader inni en bil i kveldssol. Og så faller det kjekt til 7 grader og helvetes med dogg kl 03 før det 06 blir 30 grader igjen.
Mens i andre land er det enda varmere.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: RJKtorsdag 30. juli 2020, klokken 23:57
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 30. juli 2020, klokken 22:58
Hmm... Det måtte vel i tilfelle være hvis det er mulig å gjøre en programmering via OBDeleven... Den vanlige parkeringsklimatiseringen varer jo bare 30 min. Man kan evt sette den til å starte et par ganger i løpet av natta.

Jeg har forøvrig aldri helt skjønt hvorfor Teslabjørn på død og liv skal finne en måte å ha klimaanlegget på hele natta når han sover i bilen midt på sommeren. Er jo bare å sove med et åpent vindu...
(Med mange kuldegrader ute ser jeg behovet)

Er ofte det er ekstra kaldt om natta, og så "koker" det når sola står på. Ved å dekke til vinduene, og samtidig ha air-conditioning-anlegget  til å gå, så får man en jevn temperatur. Det gir langt bedre søvn. De har jo og laget en dog-mode, som er greit om man må inn på butikken og ikke får hunden med seg. Da er det greit å vite at den har det trygt og behagelig, og med varsel i appen om noe skulle feile og det begynner å bli varmt.

Dessuten, det kan være flere grunner til å bruke en slik modus. F.eks. strøm til kjøleboksen mens man er ute på "vandringstur", enten det er til en opplevelsespark, dyrepark, en fjelltopp eller annen turistattraksjon som tar mere enn de tilmålte 30 minuttene.

Dessuten, hvor mye koster det å implementere funksjonen? Så kan de som ønsker og har lyst til å bruke det? Dette burde være grei skuring å få til. Er ingen vits å stille spørsmål til motivene, bare implementere, og skryte av funksjonen.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: ThomasELfredag 31. juli 2020, klokken 00:08
Jeg har ingenting i mot funksjonen altså😂
Tipp topp for de bilene som har det👍

Men e-tron har det foreløpig ikke tilgjengelig, derfor jeg nevnte en mulig programmeringsmulighet via OBD.

Enig i at det kan være praktisk!! Men akkurat avgjørende for om man kan sove, er det vel kanskje ikke.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: RJKfredag 31. juli 2020, klokken 00:23
Sitat fra: ThomasEL på fredag 31. juli 2020, klokken 00:08
Jeg har ingenting i mot funksjonen altså😂
Tipp topp for de bilene som har det👍

Men e-tron har det foreløpig ikke tilgjengelig, derfor jeg nevnte en mulig programmeringsmulighet via OBD.

Enig i at det kan være praktisk!! Men akkurat avgjørende for om man kan sove, er det vel kanskje ikke.

Tolket deg ikke den veien, men mistenker det kanskje er lenge siden du har sovet i bil. Pga. at bilen er laget i metall, så blir den som et kjøleskap/fryser, ved at den fort blir kaldere innvendig enn utvendig. Nettopp derfor frister det lite å sove i bil uten mulighet til å styre temperaturen, samtidig som man får utskiftning av luften.

Men det er selvsagt og avhengig av klimaet. Innlandsklima blir fort veldig kjølig om natta selv om det er knallvarmt om dagen, kystklima har ofte langt jevnere temperatur mellom natt og dag. Da blir det ikke så kaldt om natta, og kanskje ikke like varmt om dagen pga at kystlufta kjøler litt. Jeg merket ihvertfall veldig stor forskjell da jeg flyttet sørover.

Tipset om å gjøre det via OBD2-pluggen, er forsåvidt et greit tips, men det burde vært unødvendig. Men Audi tenker kanskje at "våre kunder tar inn på hotell, de sover ikke i bilen som en slubbert", og derfor ikke så poenget.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: daktarifredag 31. juli 2020, klokken 09:37
Men jeg var ute en sen kveld for å forsøke å spotte en komet, da lot jeg bilen stå i P mens jeg satt i setet og deb stod på hele tiden. Men med ganske raskt etter du går ut skrur den seg av. Er det i setet eller døra det er en sensor? Kanskje på/park funker hvis man smyger seg innvendig til bagasjen? eller N/brekk funker?
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: Orbitfredag 31. juli 2020, klokken 09:43
Tipper sensor i førersetet, så kanskje en tung bag gjør susen?
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: turfsurffredag 31. juli 2020, klokken 13:17
Bag i førersetet og slå på bilen i park funker på i3en. Burde funke greit på etron og vil jeg tro.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: elektrolørdag 01. august 2020, klokken 01:26
På e-Golf er trikset å starte bilen mens døra er åpen. Deretter kan man lukke igjen døra og forlate bilen mens den står på og klima går. Vet imidlertid ikke hvor lenge. Man kan skru av lyset, men ikke låse utenfra. Antar at man kan låse innefra.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: Trond.mlørdag 01. august 2020, klokken 05:39
Godt tips her. Dette må testes ut  :+1:
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: elektrolørdag 01. august 2020, klokken 09:06
Utgjør det noen forskjell om man setter bilen i N? Vet ikke om man da får satt på brekket på noen måte, men en stein eller hjulstopper laget for formålet gjør vel nytten..
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: Trond.mlørdag 01. august 2020, klokken 17:25
Å stå i N er kanskje en nødløsning. Men det er kanskje bedre å ta inn på hotell enn å risikere at bilen triller utfor et stup 😉
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: Truls Antonsenlørdag 01. august 2020, klokken 17:28
Satte på bilen uten å sitte i setet her for litt siden, for å lade telefoner. Da stod den på en stund iallefall


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: elektrosøndag 02. august 2020, klokken 14:53
Det lar seg gjøre å sette bilen i N og sette på brekket, uten at den slår seg av når man går ut. :+1:

Dette er samme teknikk som man opprinnelig brukte på Tesla, før den fikk camper mode. På e-tron behøver man imidlertid ikke gå inn i noen menyer, man kan man også slå hovedlysene av. Det er bra.

Testet å la bilen stå på i carporten i 2 timer og 5 minutter. AC var innstilt til 20 grader, viftehastighet 1. Ute var det regn og 18 grader. SOC sank fra 60-57%. Et par små ting;

Da jeg prøvde å låse bilen utenfra med nøkkelen, skrudde den seg av. Bilen kan imidlertid låses innenfra uten at den skrur seg av, med knappen i førerdør, så lenge man rekker denne. Det er kanskje det viktigste hvis formålet er å sove i bilen.

I utgangspunktet er det kun førerdøra som lar seg åpne utenfra, når bilen står i P med brekket på. Heller ikke bakluken lar seg åpne utenfra da. Man slipper imidlertid å klatre fra førerplass og bakover. :) Man kan nemlig fortsatt åpne dørene innenfra, ved å strekke armen bakover fra førerplass, eller åpne el. bakluka med knappen i førerdøra.  Vet ikke om man kan låse innenfra ved å krype inn i bagasjerommet og trykke på låseknappen på luka. Trolig ikke mens bilen går, men man kan naturligvis lukke luken.

(Hvis man først har åpnet en av passasjererdørene innenfra, så kan man også åpne de utenfra etterpå. Dette mener jeg har med at man ikke så lett skal låse barn ol. inne i bilen å gjøre.)

PS! Blir høyt langtidsforbruk og lav snittfart da, for de som måler det, men «turen» kan kanskje slettes fra loggen i appen?
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: pstsøndag 02. august 2020, klokken 16:57
Sitat fra: TM på lørdag 01. august 2020, klokken 17:25
kanskje bedre å ta inn på hotell  😉
Akkurat  :)
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: ThomasELsøndag 02. august 2020, klokken 17:18
Sitat fra: elektro på søndag 02. august 2020, klokken 14:53
Det lar seg gjøre å sette bilen i N og sette på brekket, uten at den slår seg av når man går ut. :+1:

Dette er samme teknikk som man opprinnelig brukte på Tesla, før den fikk camper mode. På e-tron behøver man imidlertid ikke gå inn i noen menyer, man kan man også slå hovedlysene av. Det er bra.

Testet å la bilen stå på i carporten i 2 timer og 5 minutter. AC var innstilt til 20 grader, viftehastighet 1. Ute var det regn og 18 grader. SOC sank fra 60-57%. Et par små ting;

Er det det å sette den i «N» og håndbrekk som er cluet da..?
De gangene jeg har gått ut av bilen med tenningen («motoren») på, så har den slått seg av omtrent før jeg har rukket å gå ei runde rundt bilen..! Men da har jeg typisk satt den i «P» og håndbrekk...
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: elektrosøndag 02. august 2020, klokken 17:46
Sitat fra: ThomasEL på søndag 02. august 2020, klokken 17:18
Sitat fra: elektro på søndag 02. august 2020, klokken 14:53
Det lar seg gjøre å sette bilen i N og sette på brekket, uten at den slår seg av når man går ut. :+1:

Dette er samme teknikk som man opprinnelig brukte på Tesla, før den fikk camper mode. På e-tron behøver man imidlertid ikke gå inn i noen menyer, man kan man også slå hovedlysene av. Det er bra.

Testet å la bilen stå på i carporten i 2 timer og 5 minutter. AC var innstilt til 20 grader, viftehastighet 1. Ute var det regn og 18 grader. SOC sank fra 60-57%. Et par små ting;

Er det det å sette den i «N» og håndbrekk som er cluet da..?
De gangene jeg har gått ut av bilen med tenningen («motoren») på, så har den slått seg av omtrent før jeg har rukket å gå ei runde rundt bilen..! Men da har jeg typisk satt den i «P» og håndbrekk...

Ja, virker sånn. Det er litt plagsomt, f.eks. når man bare skal ut og kaste søppel eller åpne en bom, så går bilen i full shutdown. Radio, klima, WLAN etc. forsvinner for alle passasjerene.

På Tesla er cluet å ikke lukke døra helt igjen, altså bare «første klikket». På Model S i alle fall.. På e-Golf kan du starte bilen på nytt så fort du har åpnet døren. N pluss brekket er i alle fall en løsning. Bilen gir beskjed hvis du glemmer å sette på brekket, for å si det sånn. Piper sammenhengende.

Generelt er jeg litt skeptisk til å bruke brekket i tide og utide, men på elbil er det ikke til å unngå. Har opplevd at det frøs fast på en A4 en gang, etter kraftig temperaturfall på natten.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: Orbitsøndag 02. august 2020, klokken 18:04
Håndbrekk som fryser er normalt i brekkwire, og ikke selve bremsen. Så med elektrisk brekk som går rett til caliperen, er det mindre sjanse for tilfrysing.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: RJKsøndag 02. august 2020, klokken 18:54
Sitat fra: pst på søndag 02. august 2020, klokken 16:57
Sitat fra: TM på lørdag 01. august 2020, klokken 17:25
kanskje bedre å ta inn på hotell  😉
Akkurat  :)

Aldri vært ute og kjørt i områder der det knapt finnes hotell å oppdrive, og så blitt trøtt? Gjerne så trøtt, at man heller vil legge seg å sove enn å kjøre flere kilometer eller mil videre?

Er nemlig ikke alltid hotell er svaret. Da vil det være greit å kunne legge seg litt nedpå i egen bil, om så bare for en time eller to.

Uansett, dette er en opsjon som de burde lagt til, da det er relativt enkel programmering som skal til.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: elektrosøndag 02. august 2020, klokken 20:58
Sitat fra: RJK på søndag 02. august 2020, klokken 18:54

Er nemlig ikke alltid hotell er svaret. Da vil det være greit å kunne legge seg litt nedpå i egen bil, om så bare for en time eller to.

Uansett, dette er en opsjon som de burde lagt til, da det er relativt enkel programmering som skal til.

Tror dette med hotell var en litt flåsete kommentar myntet på mitt forslag om å sette bilen i fri. Når det altså går an å sette bilen i fri (N) og samtidig ha på brekket. Dermed trenger man egentlig ikke noen egen funksjon som heter camper mode. :)

Det er mye en over snittet interessert elbilist kunne ønske seg, men jeg skjønner jo at Audi, som henvender seg til et bredt publikum, ønsker å begrense antall funksjoner som de færreste vil bruke.

Det enkleste hadde kanskje vært et valg for om man ønsker at førklimatisering skal skru seg av etter 30 min eller aldri. Så kunne man bare startet denne når bilen var av.

En mulig effekt av å ha bilen på, er vel at den også vil bruke energi på å varme opp batteriet på vinteren. Det vil ikke en ekte camper mode. Hvor mye energi som kreves for å holde batteriet varmt hvis det allerede har nådd  driftstemperatur og bilen utnytter restvarme fra kupéen, vet jeg ikke.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: Ingeniørensøndag 02. august 2020, klokken 21:02
Godt vi Jag gutta har en kar som lager en bilapp for Android, WattCat, akkurat slik vi vil ha den og inkluderte Camper Mode for litt siden. Samt en haug med funksjoner som Jaguar ikke har tenkt på en gang, priceless ardevd :+1: :+1:
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: RJKsøndag 02. august 2020, klokken 21:25
Sitat fra: elektro på søndag 02. august 2020, klokken 20:58
Sitat fra: RJK på søndag 02. august 2020, klokken 18:54

Er nemlig ikke alltid hotell er svaret. Da vil det være greit å kunne legge seg litt nedpå i egen bil, om så bare for en time eller to.

Uansett, dette er en opsjon som de burde lagt til, da det er relativt enkel programmering som skal til.

Tror dette med hotell var en litt flåsete kommentar myntet på mitt forslag om å sette bilen i fri. Når det altså går an å sette bilen i fri (N) og samtidig ha på brekket. Dermed trenger man egentlig ikke noen egen funksjon som heter camper mode. :)

Det er mye en over snittet interessert elbilist kunne ønske seg, men jeg skjønner jo at Audi, som henvender seg til et bredt publikum, ønsker å begrense antall funksjoner som de færreste vil bruke.

Det enkleste hadde kanskje vært et valg for om man ønsker at førklimatisering skal skru seg av etter 30 min eller aldri. Så kunne man bare startet denne når bilen var av.

En mulig effekt av å ha bilen på, er vel at den også vil bruke energi på å varme opp batteriet på vinteren. Det vil ikke en ekte camper mode. Hvor mye energi som kreves for å holde batteriet varmt hvis det allerede har nådd  driftstemperatur og bilen utnytter restvarme fra kupéen, vet jeg ikke.

Joa, skjønte det. Men synes og det er noe som fortjener en diskusjon, slik at folk tenker over dette, og ønsker seg en slik funksjon selv om de ikke har tanker om faktisk å sove i bilen.

Den work-around-løsningen er suboptimal. Min tanke er at det nok drar mer energi enn en camper-mode vil gjøre. Og om bruken ikke klarer å holde batteritemperatur oppe, så må man se hvorvidt det er et poeng å holde "lunk" i batteriet, og hva det koster i ekstra energiforbruk.

Tenker det og er en sikkerhetsvurdering hvorvidt det er ønskelig å at bilen står i N, og med "håndbrekket" på. Unger som våkner mens foreldrene sover tungt, og så er plutselig håndbrekket av og bil i drive eller begynner å rulle.

En annen sak er jo "dog-mode"-biten, nemlig det å kunne la bilen stå "på", men ikke kunne settes i drive, men at man fremdeles kan låse bilen med fjernkontrollen utenfor bilen.

F.eks. når man bare skal inn på toalettet, men unger og andre vil sitte i bilen. Eller man som sagt har kjøleboks som man ønsker skal få kjøre på strøm selv på slike korte stopp.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: daktarisøndag 02. august 2020, klokken 22:01
Bra jobbet @elektro!

Apropos brekk, jeg synes det er skikkelig teit at brekket ikke alltid går på. Den setter på brekket ved lading uansett. Så hvorfor ikke hver gang?
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: mroeksøndag 02. august 2020, klokken 22:22
Et dumt spørsmål: Er det separate knapper for brekk og park på disse bilene? Hvis ja, hva gjør park?

På Polestar 2 (som jeg venter på) er det ikke noen håndbrekk-knapp, kun en knapp for P(ark). Jeg har forstått det slik at den knappen aktiverer håndbrekket, og det virker forsåvidt logisk.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: daktarisøndag 02. august 2020, klokken 22:23
Sitat fra: mroek på søndag 02. august 2020, klokken 22:22
Et dumt spørsmål: Er det separate knapper for brekk og park på disse bilene? Hvis ja, hva gjør park?

På Polestar 2 (som jeg venter på) er det ikke noen håndbrekk-knapp, kun en knapp for P(ark). Jeg har forstått det slik at den knappen aktiverer håndbrekket, og det virker forsåvidt logisk.
jepp. I det minste elektrisk, men skrur seg ikke alltid hverken på eller av.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: elektromandag 03. august 2020, klokken 10:15
Sitat fra: mroek på søndag 02. august 2020, klokken 22:22
Et dumt spørsmål: Er det separate knapper for brekk og park på disse bilene? Hvis ja, hva gjør park?

Det er en egen knapp for å aktivere brekket, og den er sitter der brekket tradisjonelt sitter. Man trekker den opp for å aktivere/deaktivere og den lyser rødt når den er aktivert. Det er vel helt likt som på e-Golf, og de fleste nyere VAG, om jeg ikke tar helt feil.

Hva gjør Park? Ja, si det.. :) Den gjør jo at bilen ikke ruller, så den setter vel bilen "i gir" på en måte? Men det er først når du aktiverer brekket, eller setter i ladestøpselet, at man hører at brekket går på. (Vel, det skjer sikkert i en del andre situasjoner også, av sikkerhetshensyn, bla. knyttet til det faktum at man ikke hører at bilen er på.)

Det er sikkert en måte å aktivere brekket på Polestar 2 også? På Tesla holder man P inne i ca. et sekund. Sånn: https://youtu.be/tBA-0TIS_Lk Det aktiveres vel også alltid når man åpner døra?

Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: mroekmandag 03. august 2020, klokken 10:54
Sitat fra: elektro på mandag 03. august 2020, klokken 10:15
Sitat fra: mroek på søndag 02. august 2020, klokken 22:22
Et dumt spørsmål: Er det separate knapper for brekk og park på disse bilene? Hvis ja, hva gjør park?

Det er en egen knapp for å aktivere brekket, og den er sitter der brekket tradisjonelt sitter. Man trekker den opp for å aktivere/deaktivere og den lyser rødt når den er aktivert. Det er vel helt likt som på e-Golf, og de fleste nyere VAG, om jeg ikke tar helt feil.

Hva gjør Park? Ja, si det.. :) Den gjør jo at bilen ikke ruller, så den setter vel bilen "i gir" på en måte? Men det er først når du aktiverer brekket, eller setter i ladestøpselet, at man hører at brekket går på. (Vel, det skjer sikkert i en del andre situasjoner også, av sikkerhetshensyn, bla. knyttet til det faktum at man ikke hører at bilen er på.)

Det er sikkert en måte å aktivere brekket på Polestar 2 også? På Tesla holder man P inne i ca. et sekund. Sånn: https://youtu.be/tBA-0TIS_Lk Det aktiveres vel også alltid når man åpner døra?

Park på et tradisjonell automatgiret bil aktiverer jo en mekanisk lås i girkassen, men på en elbil er jo det litt meningsløst, siden motorene aldri er frikoblet. Det virker jo derfor logisk at Park på en elbil alltid burde involvere brekk/parkeringsbrems, men i teorien kan man jo tenke seg at Park bruker motorene aktivt for å holde bilen i ro. I så fall vil jeg tro det kun er aktivt en begrenset tid, for i motsetning til en mekanisk parkeringsbrems så vil jo det bruke noe strøm.

Jeg vet ikke eksakt hvordan det fungerer på Polestar 2, men det er i hvert fall kun en knapp der (som heter P), og "girspaken" har kun D, N og R. Bruksanvisningen refererer til denne knappen som "Parkeringsbrems", og ved parkering så aktiveres den mekaniske bremsen på bakhjulene. Knappen kan også brukes i fart ved å holdes inne, og da er det bilens driftsbrems som brukes. Antar dette primært er tenkt f.eks i forbindelse med øvelseskjøring eller andre situasjoner der passasjer må gripe inn. Og som du sier, parkeringsbremsen aktiveres også automatisk når fører tar av seg beltet og/eller åpner døren.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: Hårekmandag 03. august 2020, klokken 13:43
Sitat fra: mroek på mandag 03. august 2020, klokken 10:54
Park på et tradisjonell automatgiret bil aktiverer jo en mekanisk lås i girkassen, ...
Det er faktisk akkurat det samme her. En mekanisk pal som griper inn i et tannhjul. Elbiler har også en 'girkasse', det er et reduksjonsgir med fast utveksling.
Nærmere beskrivelse finnes i "Self-study programme 675" side 42.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: mroekmandag 03. august 2020, klokken 13:52
Sitat fra: Hårek på mandag 03. august 2020, klokken 13:43
Sitat fra: mroek på mandag 03. august 2020, klokken 10:54
Park på et tradisjonell automatgiret bil aktiverer jo en mekanisk lås i girkassen, ...
Det er faktisk akkurat det samme her. En mekanisk pal som griper inn i et tannhjul. Elbiler har også en 'girkasse', det er et reduksjonsgir med fast utveksling.
Nærmere beskrivelse finnes i "Self-study programme 675" side 42.

Men hvilken nytteverdi har det? Er det fordi elmotoren(e) har motstand mot å bli rotert også når de er strømløse (permanentmagnetmotorer), akkurat som en forbrenningsmotor som pga kompresjonen ikke så lett vil dreies rundt?

Det du sier er altså at e-tron har to helt separate systemer her, en egen parkmodus pluss parkeringsbrems? Kan man forlate bilen i kun parkmodus, eller vil parkeringsbremsen også automatisk aktiveres da?
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: elektromandag 03. august 2020, klokken 14:09
Man kan forlate bilen i kun parkmodus.

Parkeringsbremsen (brekket) vil kun aktiveres hvis du drar i knappen i midtkonsollen eller setter inn ladestøpselet. Og muligens ved et par andre anledninger, som at bilen registrerer at du står i en helling.

Skal ut en tur nå. Kan teste litt.. :)
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: Elmic82mandag 03. august 2020, klokken 14:12
Sitat fra: elektro på mandag 03. august 2020, klokken 14:09
Man kan forlate bilen i kun parkmodus.

Parkeringsbremsen (brekket) vil kun aktiveres hvis du drar i knappen i midtkonsollen eller setter inn ladestøpselet. Og muligens ved et par andre anledninger, som at bilen registrerer at du står i en helling.

Skal ut en tur nå. Kan teste litt.. :)

Hos meg aktiveres perkeringsbremsen med det samme jeg åpner døren
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: Hårekmandag 03. august 2020, klokken 14:17
Låsen aktiveres automatisk i Park. Bremsen er delvis automatisk, kommer på når man trår på bremsen og setter den i Park. Og bremsen kommer alltid på når ladekabel tilkobles.
Audi har induksjonsmotorer, rotoren dreier fritt når motor er strømløs. Og det gjør vel permanentmagnet også, uten magnetfelt i stator.
Det er jo nyttig å låse drivverket ved parkering uten å bruke bremseklosser som lett gir rustmerker på skivene.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: mroekmandag 03. august 2020, klokken 14:32
Sitat fra: Hårek på mandag 03. august 2020, klokken 14:17
Låsen aktiveres automatisk i Park. Bremsen er delvis automatisk, kommer på når man trår på bremsen og setter den i Park. Og bremsen kommer alltid på når ladekabel tilkobles.
Audi har induksjonsmotorer, rotoren dreier fritt når motor er strømløs. Og det gjør vel permanentmagnet også, uten magnetfelt i stator.
Det er jo nyttig å låse drivverket ved parkering uten å bruke bremseklosser som lett gir rustmerker på skivene.

Da er jeg med. Enig i at det er nyttig å ikke måtte bruke bremseklossene/parkeringsbremsen. Da ble jeg enda mer nysgjerrig på hvordan Polestar faktisk har løst dette, men der er det i hvert fall kun den ene knappen. Jeg kikket i dokumentet du linket til, og e-tron har egne knapper for disse to funksjonene (pluss at den også har en auto-funksjon for å legge inn park).
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: elektromandag 03. august 2020, klokken 14:47
Sitat fra: Elmic82 på mandag 03. august 2020, klokken 14:12
Sitat fra: elektro på mandag 03. august 2020, klokken 14:09
Man kan forlate bilen i kun parkmodus.

Parkeringsbremsen (brekket) vil kun aktiveres hvis du drar i knappen i midtkonsollen eller setter inn ladestøpselet. Og muligens ved et par andre anledninger, som at bilen registrerer at du står i en helling.

Skal ut en tur nå. Kan teste litt.. :)

Hos meg aktiveres perkeringsbremsen med det samme jeg åpner døren

Hvis du åpner døren mens bilen står i D eller R, aktiveres parkeringsbremsen automatisk og bilen går over i P hvis du slipper bremsen. (Du kan oppheve parkeringsbremsen mens du står i D eller R og holder bremsen inne, hvis du f.eks. trenger å rygge med døren åpen.)

Hvis du selv setter bilen i P, aktiveres ikke parkeringsbremsen. Selv ikke om du åpner døren, går ut eller slår av og låser bilen. Altså ved en vanlig parkering på flatmark. Først når du setter inn ladekabelen, aktiveres parkeringsbremsen.

OBS! I N skjer det heller ingenting når du åpner døren, selv om du forlater setet. Dette for at du skal kunne dytte/taue bilen. Bilen piper riktig nok, men her kan det, som med de fleste biler, potensielt gå riktig ille. Du kan dog altså selv sette på parkeringsbremsen i N, for å f.eks. sove i bilen.

Videre; Går du ut av bilen i P og lukker døren, slår den seg av etter 30 sekunder. Men, musikken fortsetter å spille hvis du har på radio el. Denne skrur seg av når du setter deg inn igjen. :o Til stor irritasjon for passasjerene.

Jeg oppdaget faktisk først i dag at du kan forhindre dette ved å la døra stå åpen, eller klikke den gjen bare det første hakket, som på Tesla, hvis du ikke har servolukking. :+1: Dette fungerer når bilen står i P, enten parkeringsbremsen er av eller på.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: Elmic82mandag 03. august 2020, klokken 16:48
Sitat fra: elektro på mandag 03. august 2020, klokken 14:47
Sitat fra: Elmic82 på mandag 03. august 2020, klokken 14:12
Sitat fra: elektro på mandag 03. august 2020, klokken 14:09
Man kan forlate bilen i kun parkmodus.

Parkeringsbremsen (brekket) vil kun aktiveres hvis du drar i knappen i midtkonsollen eller setter inn ladestøpselet. Og muligens ved et par andre anledninger, som at bilen registrerer at du står i en helling.

Skal ut en tur nå. Kan teste litt.. :)

Hos meg aktiveres perkeringsbremsen med det samme jeg åpner døren

Hvis du åpner døren mens bilen står i D eller R, aktiveres parkeringsbremsen automatisk og bilen går over i P hvis du slipper bremsen. (Du kan oppheve parkeringsbremsen mens du står i D eller R og holder bremsen inne, hvis du f.eks. trenger å rygge med døren åpen.)

Hvis du selv setter bilen i P, aktiveres ikke parkeringsbremsen. Selv ikke om du åpner døren, går ut eller slår av og låser bilen. Altså ved en vanlig parkering på flatmark. Først når du setter inn ladekabelen, aktiveres parkeringsbremsen.

OBS! I N skjer det heller ingenting når du åpner døren, selv om du forlater setet, for at du skal kunne dytte/taue bilen. Bilen piper riktig nok, men her kan det, som med de fleste biler, potensielt gå riktig ille. Du kan dog altså selv sette på parkeringsbremsen i N, for å f.eks. sove i bilen.

Videre; Går du ut av bilen i P og lukker døren, slår den seg av etter 30 sekunder. Men, musikken fortsetter å spille hvis du har på radio el. Denne skrur seg av når du setter deg inn igjen. :o Til stor irritasjon for passasjerene.

Jeg oppdaget faktisk først i dag at du kan forhindre dette ved å la døra stå åpen, eller klikke den bare igjen bare det første hakket, som på Tesla, hvis du ikke har servolukking. :+1: Dette fungerer når bilen står i P, enten parkeringsbremsen er av eller på.

Veldig kjekk info 👍 Har irritert meg flere ganger at bilen slår seg av. En filleting, men allikevel litt irriterende
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: turfsurfmandag 03. august 2020, klokken 17:34
Sitat fra: mroek på mandag 03. august 2020, klokken 13:52
Men hvilken nytteverdi har det? Er det fordi elmotoren(e) har motstand mot å bli rotert også når de er strømløse (permanentmagnetmotorer), akkurat som en forbrenningsmotor som pga kompresjonen ikke så lett vil dreies rundt?
Nytteverdien av separat P modus og parkbrems er at man kan sette på parkbrems med bilen i D uten at den triller av gårde hverken i opp eller nedoverbakker uten å holde foten på bremsen.

Noen biler har dog authold som gjør dette for deg med ett langt trykk på bremesepedalen, og noen har bare bakkestart assistent (holder kun i motbakker).

I tillegg er det jo som andre sier mulighet til å parkere uten at bilen triller videre på flatmark.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: ThomasELmandag 31. august 2020, klokken 10:28
Jeg har fortsatt ikke funnet noen måte å unngå at bilen slår seg av få sekunder etter at jeg har gått ut...
Jeg har forsøkt "trikset" som ble nevnt her med å sette bilen i "N" og parkbrems på i stedet for "P". Jeg har forsøkt både å lukke døren og å la den stå åpen.

Men rekker ikke/knapt en gang å hente noe i bagasjerommet uten at bilen slår seg av...

Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: woodymandag 31. august 2020, klokken 20:10
Jeg har også testet dette. Eneste jeg har fått til er at jeg først må skru av bilen og tar av beltet. Så starter jeg bilen igjen, setter den i Neutral og på med «brekket».


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: elektromandag 31. august 2020, klokken 21:34
Rart. Jeg har kanskje ikke prøvd å sette bilen i N direkte fra D eller rett etter en kjøretur, men jeg fikk i alle fall bilen til å stå på med AC på i over to timer Sp det skal i alle fall fungere å sove i bilen, eller bruke dette ved kolonnekjøring, fergekø ol.

Skal teste én gang til og simulere «åpne låst bom» og «kasting av søppel i container» uten å slå av bilen først, uten å være innom P først og uten å ta av setebeltet.
Tittel: Sv: Camper-mode i etron?
Skrevet av: elektrotirsdag 01. september 2020, klokken 23:35
Må fortsatt teste dette litt mer. :) Enten er det noe med om man tar av belte før man setter bilen i N og slår på parkeringsbremsen, eller så må man ha vært innom P, eller.. så kan det være noe med om døren har vært åpen.

Det kan hende testene mine gav lott tvetydige svar fordi jeg stod stille og satt bilen i D mellom forsøkene, men ikke kjørte mange cm. i garasjen.

Jeg fikk i alle fall til å sette bilen i N med parkeringsbremsen på uten at den slo seg av hverken da jeg gikk ut og ventet et par minutter- eller da jeg satt margin igjen. Det samme mens bilen stod i P. Vanligvis, når jeg kaster søppel på vei fra hytta, slår bilen- musikk og wifi hotspot seg av når jeg kommer inn igjen i bilen etter et minutts tid. Sykt irriterebde fir alle «Nei! Hvorfor skrudde du av!?» Det skjedde ikke nå.. :o