Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Lipslide på torsdag 30. juli 2020, klokken 10:47

Tittel: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Lipslidetorsdag 30. juli 2020, klokken 10:47
Hei.

Dette er sikkert innlegg nummer 1000 av disse. Men jeg må nesten spørre etter å ha lest dag ut og inn.
Har falt for både eGolf og i3, men etter mitt inntrykk er i3 bedre til mitt bruk, da det står at å hurtiglade hyppig på eGolf ikke er å anbefale - noe jeg kommer til å leve på i begynnelsen. Nå liker jeg jo egentlig eGolfen best, men batterihelsen er viktig for meg. 

Dette blir min første bil, 8 km tur-retur jobb uten mulighet for å lade hjemme før vi kjøper hus om en liten stund. Har tilgang på to type ladere på jobb, og kommer nok til å kjøpe meg en lade iPad til resten av ladingen.

Har lagt ved bilde av ladepunktene utenfor jobben, hvilken er å anbefale prismessig/batterihelsemessig? 
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Orbittorsdag 30. juli 2020, klokken 11:26
Av de to lademulighetene, er AC-stolpen (den øverste) gunstigst for batteriet uavhengig av hvilken bil du velger. DC-hurtigladeren er raskere, men stresser batteriene noe mer. i3 har bedre temperaturstyring på batteriet enn e-Golf, og vil tåle DC-lading bedre og gi mer konsistent ladehastighet gjennom året. i3 lader også raskere (ca 45 kW DC/11 kW AC) enn e-Golf (ca 35 kW DC/7.4 kW AC). Effekt på DC-lading forutsetter at du lader i området under 80% på batteri (litt høyere på i3, den holder farten opp til noe over 85%).

AC-stolpen er ikke en hurtiglader, og ingen av bilene har noen unødig batterslitasje ved å lade på den.

Prismessing kommer (ironisk nok) DC-lading gunstigst ut på disse stedene for begge bilene. i3 blir generelt litt rimeligere da den lader raksere (og tid er en priskomponent på begge laderne).
i3 AC: 5.45 kr/kWh
i3 DC: 4.60 kr/kWh
e-Golf AC: 8.10 kr/kWh
e-Golf DC:  5.10 kr/kWh

DC-laderen er fra Grønn kontakt, og bruker du den jevnt er du fort oppe på 20% volumrabatt hos dem (etter å ha ladet for 500 kr/mnd). I tillegg gir de 8% ladebonus for Coop-medlemmer (som du kanskje er, siden laderen står rett ved en Coop-butikk).
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: chargeduptorsdag 30. juli 2020, klokken 11:33
Den øverste er såkalt semihurtig (22kW) lader og den nederste er hurtiglader på 150kW. Hurtiglader (DC) er fint hvis du er på langtur og skal lade 20 min, semihurtig (AC) passer bedre for parkering.

Mindre hurtiglading er bedre for batteriet. Er nok ingen produsenter som oppfordrer til hurtilading daglig, så jeg vil anbefale deg å velge bil etter hvilken du liker best. Batteri er batteri, degradering av batteriet vil skje fortere jo oftere du hurtiglader. Når det er sagt ville jeg ikke bekymret meg for batterihelse med normal bruk med verken Egolf eller i3, dvs semihurtig lading (som jo er det jeg lader med hjemme, altså hjemmelader med 7,5kW) til vanlig og hurtiglading noen ganger i uka. Bilene er laget for å brukes (med bra sikkerhetsmarginer), så ingen av de vil ta skade av å ikke ha hjemmelader dersom du bruker semihurtig lading. Kjøp den bilen du vil ha og ikke vær redd for batterihelsen ved sporadisk bruk av hurtiglading. Den eneste produsenten vi vet at struper hastighet på hurtiglading etter xxx antall kW hurtiglading i bilens levetid er Tesla, men de har jo også hastigheter opp i 250kW.
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Lipslidetorsdag 30. juli 2020, klokken 11:42
Planen er vel egentlig å bruke AC når jeg står på jobb, og DC når jeg er hjemme og skulle trenge å lade (har mange DC ladere plassert utenfor et kjøpesenter nær der jeg bor).

Er ganske grønn på tall. Hvor mye raskere fra 0-100% på en i3 (AC) kontra eGolf? I det lange løp blir det vel kanskje noen kroner spart ved å lade raskere.

---

Og hvordan er det ellers mtp. driftsikkerhet på disse bilene? Bilene koster stort sett det samme på Finn. Liker eGolfen for hvor praktisk den er - opplevd kvalitet er også på topp, samt at den føles... dønn solid?

i3en frister jo med karbonkarosseri og en bil som virker mer skreddeskydd som elbil. Virker også som en morsom bil å kjøre kaste rundt i byene.
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: chargeduptorsdag 30. juli 2020, klokken 12:05
Egolf bruker ca 5,5 timer og i3 bruker ca 3,5 timer på fullading ved AC lading (gitt at du ser på siste utgave av begge bilene og gitt at tallene fra elbilforeningen stemmer https://elbil.no/elbil/vw-e-golf/ og https://elbil.no/elbil/bmw-i3-i3s-120ah-2019/ ). i3 har lavere forbruk ved bykjøring, men muligens litt høyere på motorvei 110 sone.

i3 er kjent som en veldig driftsikker bil, veldig få problemer med den og eiere er stort sett veldig fornøyd.
Har ikke hørt noe negativt mtp driftsikkerhet med e-golf heller, men har heller ikke fulgt med i forum der denne blir diskutert bortsett fra app problemet (appen fungerer bare av og til) som gjelder hele VAG.

Jeg synes i3 er en mye morsommere bil enn e-golf, men skjønner at plass og et litt rart utseende kan være en dealbreaker for mange. i3 har veldig billig service dersom man inngår serviceavtale (2-3000 pr service hvis jeg husker riktig), det er nok noe dyrere på e-golf (Opel tar 5-8000' for Ampera!).
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Lipslidetorsdag 30. juli 2020, klokken 12:17
Syntes i3 er så funky at den blir litt... rå 8) BMW har hatt baller til å gjøre noe annerledes. Noe som gjør at jeg liker i3en veldig godt! Eneste jeg blir litt skeptisk til, er plassen da vi pleier å være 4stk som reiser til hytta. Ser på 2018 modellene av begge <250000 på Finn.
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Orbittorsdag 30. juli 2020, klokken 12:22
Ser at det også er en BKK-lader (https://goo.gl/maps/c4VkaLPm92EcyshD6) rett ved og de har en prismodell for AC-lading kommer bedre ut, spesielt for e-Golf. Da vil du ende på ca 3 kr/kWh på i3, og 3,30 kr/kWh på e-Golf. Det blir uansett bil gunstigere enn de to stolpene du har bilde av, og det er 10% volumrabatt å hente i tillegg.

Prøv begge bilene. De er ganske forskjellige å kjøre, så om kjøreopplevelsen er viktig for deg finner du nok en klar favoritt ut fra hva du selv vil vektlegge. Forskjellen i ladepris vil ikke utgjøre så mye i det lange løp siden du snart er over på hjemmelading.
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Lipslidetorsdag 30. juli 2020, klokken 12:42
Usikker på nøyaktig når det blir mulighet for hjemmelading. Kan ta opptil to år, det spørs helt på studiene til samboer. De er så gode biler begge to, blir nesten gal av å tenke på fordelene og ulempene med begge.

i3
+ Karbonkarosseri
+ Morsommere å kjøre
+ Rått utseende
+ Batterikjøling
+ Raskere AC lading
- Plass
- Små tynne jul (kan vel påvirke kjøreegenskapene på glatt føre om jeg ikke tar feil?)

Golf
+ Mer praktisk
+ Føles mer robust
+ Mindre vindstøy
+ DynAudio
- Tregere lading
- Ingen kjøling av batteri
- Føles ikke ut som en elbil på en måte, føles ut som en bil som ikke er bygget for formålet - vanskelig å forklare.

EDIT: Hjernen sier Golf, hjertet sier i3 :-\
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: lars667torsdag 30. juli 2020, klokken 12:53
Jeg har prøvd i3 et par dager, og har E-golf. Mye avhenger kanskje av bruken, om du har barn osv. Har du barn (som er store nok til å gå ut og inn av bilen selv), ville jeg definitivt gått for e-golfen. Selvmordsdørene er morsomme, men veldig upraktiske (fører/frempassasjer må f. eks. åpne dør og ta av seg bilbeltet for at de som sitter bak skal gå ut.

Det føles riktigere med bakhjulstrekk på el-bil, siden tyngden havner bak ved aksellerasjon.

Hjulene til i3 er vel ikke _små_ og tynne, snarere store og tynne? Tynne hjul er egentlig fordel på en del vinterføre (prøvde M3 med vesentlig breiere dekk på snø- og isføre - den kom seg opp, men det føltes litt som den lå og fløt oppå, litt akebrettaktig).

i3-en er har tvungen regenerering. Det kan du fort merke i bratte nedoverbakker på glatt føre, da kan du fort få skrens. Jeg vet ikke om det er et veldig plagsomt problem, men jeg merket det de dagene jeg prøvde i3 (har bratt og svingete gårdsvei). Det er mulig en blir vant til å kompensere for det med pådrag etc.

Jeg liker at golfen har mye utstyr du kan få kjøpt til, og det er rimelig greit å få tak i deler osv. Vet ikke hvordan det er med i3, men det er jo ikke laget fullt like mange av den som av Golf/E-golf.

Som andre sier her, gå for den du liker best og opplever som mest praktisk for din bruk. Ladesituasjonen tror jeg blir hipp som happ.
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: turfsurftorsdag 30. juli 2020, klokken 13:36
Sitat fra: lars667 på torsdag 30. juli 2020, klokken 12:53
Selvmordsdørene er morsomme, men veldig upraktiske (fører/frempassasjer må f. eks. åpne dør og ta av seg bilbeltet for at de som sitter bak skal gå ut.

Det føles riktigere med bakhjulstrekk på el-bil, siden tyngden havner bak ved aksellerasjon.

Hjulene til i3 er vel ikke _små_ og tynne, snarere store og tynne? Tynne hjul er egentlig fordel på en del vinterføre (prøvde M3 med vesentlig breiere dekk på snø- og isføre - den kom seg opp, men det føltes litt som den lå og fløt oppå, litt akebrettaktig).

i3-en er har tvungen regenerering. Det kan du fort merke i bratte nedoverbakker på glatt føre, da kan du fort få skrens. Jeg vet ikke om det er et veldig plagsomt problem, men jeg merket det de dagene jeg prøvde i3 (har bratt og svingete gårdsvei). Det er mulig en blir vant til å kompensere for det med pådrag etc.

Ladesituasjonen tror jeg blir hipp som happ.
Vi er en familie på 5. Kjørt 100k km + med i3 over en periode på 5 år. I ett år levde vi med i3 som eneste bil også (assistert av leiebil ved behov for å ha med alle 5). Selvmordsdørene er ikke ett problem. De er bedre til noe, og dårligere til noe.

i3 f.o.m. facelift er en veldig god vinterbil til tohjulsdrift å være takket være forbedret antispinn og gode vinterdekk som standard.

Regenereringen kobler ut så fort bilen begynner å slippe, eller man kjører inn i en sving. I praksis ikke noe problem.

En ting du skal tenke på er at hvis du skal hurtiglade, vil i3 få varmt batteri mye raskere. Og pass på å hurtiglade etter kjøretur, ikke før.

I3 er en genial bybil som duger på langtur og. Kjører du hovedsaklig på motorvei i høyere fart ville jeg vurdert eGolf. Den har bedre ACC og er mere stabil i sidevind. I3 er ellers mye morsommere å kjøre. Kjørte 270 mil på 3 dager med i3 120Ah i vår.
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: chargeduptorsdag 30. juli 2020, klokken 13:38
Ser ut som du har fått opp en god liste Lipslide. Fremkommeligheten er minst like god på i3 som E-golf opp bakker på vinteren, men merk at bilen for noen (som ikke har prøvd bakjulstrekk før) kan føles litt skummel pga bakjulstrekk ved ekstreme forhold eller der man jobber for å komme opp siste bakken (som golfen kanskje ikke kommer opp uten å rygge).
i3 med Harman kardon er minst like bra som e-golf med Dynaudio i mine ører.
i3 kan føles mer sporete på motorvei, noen plages mer av det enn andre, men verdt å nevne.

Tenkte jeg skulle beklage og si ifra at jeg gjorde en feil vedrørende ladetid AC. Jeg så ikke at du hadde skrevet 94aH i overskriften og antok derfor 120aH. Ifølge https://elbil.no/elbil/bmw-i3/ har 94aH "kun" 7,5kW (tilleggsutstyr, men ganske sikker på at det var std i Norge) ombordlader. E-golf har 7,2kW ombordlader ifølge samme nettside. Det gjør at i3 vil bruke litt kortere tid pga bittelitt raskere lading og litt mindre batteri. Det vil derfor skille mindre enn i mitt forrige eksempel med tid og sannsynligvis også Orbit sitt regnestykke med kroner og øre ettersom det ser ut til at han har brukt 11kW.

Har du prøvd begge bilene? Hvis ikke anbefaler jeg deg å prøvekjøre begge bilene feks nybil hos forhandler slik at du gjør et så riktig valg for deg selv som mulig.
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Lipslidetorsdag 30. juli 2020, klokken 13:49
Har ikke prøvekjørt noen av de enda (oppkjøring i slutten av august), men har sittet på med pre-LCI i3 og en kompis sin Golf GTE. Alle inntrykkene mine er basert på tester. Da ser det jo ikke ut til at det er så alt for stor forskjell på AC ladetid på disse to. Skal definitivt prøvekjøre begge, ender nok opp med en bra bil uansett. Samboer er veldig keen på at jeg velger Golfen, jeg blir bare lett stresset av batterikjølingsopplegget. (Noen som har en sammenligning på hvor godt batteriene på disse holder seg over en 5 års periode?)

Har som skrevet kun 4km til jobb - 50-60 sone hele veien. Lite motorveikjøring annet enn når vi skal til Svinesund for å handle en gang i måneden, Sarpsborg-Hønefoss fra tid til annen og et par hytteturer i året (Fagernes). Der er vel mesteparten av kjøringen ramset opp.

Samboer fikk nettopp svar på studiene, så blir nok ikke hjemmelading før om en to års tid, men jeg kan fint sitte å lade litt her og der, bruker majoriteten av kveldene mine på YouTube uansett, og det kan jeg fint gjøre i bil på en iPad.
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Orbittorsdag 30. juli 2020, klokken 14:03
Sitat fra: chargedup på torsdag 30. juli 2020, klokken 13:38
Tenkte jeg skulle beklage og si ifra at jeg gjorde en feil vedrørende ladetid AC. Jeg så ikke at du hadde skrevet 94aH i overskriften og antok derfor 120aH. Ifølge https://elbil.no/elbil/bmw-i3/ har 94aH "kun" 7,5kW (tilleggsutstyr, men ganske sikker på at det var std i Norge) ombordlader. E-golf har 7,2kW ombordlader ifølge samme nettside. Det gjør at i3 vil bruke litt kortere tid pga bittelitt raskere lading og litt mindre batteri. Det vil derfor skille mindre enn i mitt forrige eksempel med tid og sannsynligvis også Orbit sitt regnestykke med kroner og øre ettersom det ser ut til at han har brukt 11kW.

11 kW AC lader på i3 kom samtidig med 94 Ah, og var også standard på alle biler solgt av norske forhandlere (tilleggsutsyr i utlandet). 60 Ah hadde bare mulighet for 7.4 kW.

Så i forhold til ladetid (og tildels pris) så er forskjellen mellom i3 94Ah og e-Golf som følger:
3.7 kW ladestolpe/hjemmelader: Likt
7.4 kW ladestolpe/hjemmelader: Likt
11 kW ladestolpe/hjemmelader: e-Golf trenger tre ganger lenger tid enn i3 for samme lading/rekkevidde. (e-Golf får bare utnyttet 3.7 kW fra denne).
22 kW ladestolpe/hjemmelader: e-Golf trenger 50% lenger tid enn i3 for samme lading/rekkevidde.
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Lipslidetorsdag 30. juli 2020, klokken 14:25
Sitat fra: Orbit på torsdag 30. juli 2020, klokken 14:03
Så i forhold til ladetid (og tildels pris) så er forskjellen mellom i3 94Ah og e-Golf som følger:
3.7 kW ladestolpe/hjemmelader: Likt
7.4 kW ladestolpe/hjemmelader: Likt
11 kW ladestolpe/hjemmelader: e-Golf trenger tre ganger lenger tid enn i3 for samme lading/rekkevidde. (e-Golf får bare utnyttet 3.7 kW fra denne).
22 kW ladestolpe/hjemmelader: e-Golf trenger 50% lenger tid enn i3 for samme lading/rekkevidde.
Så med andre ord, på den AC stolpen jeg sendte bilde av (22kW) så lader i3 dobbelt så fort? Har mange 4 timers skift så det kan jo absolutt være en viktig faktor for meg.
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Orbittorsdag 30. juli 2020, klokken 14:32
e-Golf trenger 50% lenger tid. Dvs det du får på to timer på i3, tar tre timer med e-Golf. Fullading tar 3-3,5 timer med i3 94Ah, mot 4,5-5 timer på e-Golf. I praksis kommer du skjeden dit med null, så du vil nok alltid ha fulladet etter et firetimersskift, uansett bil.

PS: Du så tips lenger opp om å bruke BKK-stolpe i stedet?
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Lipslidetorsdag 30. juli 2020, klokken 14:42
Sitat fra: Orbit på torsdag 30. juli 2020, klokken 14:32PS: Du så tips lenger opp om å bruke BKK-stolpe i stedet?
Ja, tusen takk! Har også hørt at det står et par kommunal ladere ved Elkjøp. Tesla bygger også ut et svært senter her, men regner ikke med at det vil ha noe effekt for min del. Da bygger de vel bare Tesla ladere.
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Lipslidetorsdag 30. juli 2020, klokken 18:30
Fikk tatt et nærbilde av en av laderene nå. Er det noen spesiell ordning på disse eller er det bare tut og kjør? :)
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: chargedupfredag 31. juli 2020, klokken 08:16
Tut og kjør. Må vanligvis ha enten brikke eller app for å starte lading fra zaptec (da de normalt sett blir satt opp hos bedrifter og sameier/borettslag fordi de har en listepris på 15-20'!). Normalt tar ikke bedrifter som har disse laderne seg betalt av de ansatte som bruker de...
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Orbitfredag 31. juli 2020, klokken 08:27
Blått P-skilt, så da er det vel en kommunal plass?
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Lipslidefredag 31. juli 2020, klokken 19:35
Etter litt prat med samboer så ender jeg nok opp med en Golf GTE i stedet siden vi ikke får ladet hjemme. Da sparer jeg jo en del på tur/retur jobb med tanke på 8km tur/retur jobb. Takk for all hjelp! :D
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: turfsurffredag 31. juli 2020, klokken 19:49
Vil virkelig ikke anbefale hybrid. Det er veldig dyr service på de. Og man mister alle fordeler.
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Lipslidefredag 31. juli 2020, klokken 20:18
Men elbil uten hjemmelader dåå... Da blir det jo nesten like dyrt å hurtiglade som å fylle bensin på en GTE, samt at vi er heldige og ikke har noen bomring rundt oss.
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Vollis47fredag 31. juli 2020, klokken 22:33
Kjøper du en ladbar hybrid blir jo mangelen av hjemmelader enda dummere. Da får du jo nesten aldri fordelen av å kjøre på elektrisk energi.
Tittel: Sv: i3 94Ah vs eGolf 300km uten hjemmelader
Skrevet av: Lipslidefredag 31. juli 2020, klokken 22:42
Sitat fra: Vollis47 på fredag 31. juli 2020, klokken 22:33
Kjøper du en ladbar hybrid blir jo mangelen av hjemmelader enda dummere. Da får du jo nesten aldri fordelen av å kjøre på elektrisk energi.
Å lade på AC i to timer er ingen problem når jeg er på jobb :) Hybrid gir meg mulighet til å ta en hyttetur uten å måtte lade, som skrevet har jeg kun 4km til jobb og det burde vel GTE fungere ypperlig til. På hybrid så er det ingen mulighet for hurtiglading, men man kan AC lade etter behov uten å måtte være 100% avhengig av lading. Er hurtigladinga som blir dyrt og tidkrevende i det lange løp, iallfal når man kan kjøre bensin til nesten samme pris.

Mye større batterier som lades, må bruke masse tid på hurtiglading som nesten er like dyrt som bensin, spesiellt på vinter. Overbevis meg gjerne, er fortsatt åpen for 100% elektrisk, men ladinga gjør meg usikker.