Elbilforum.no
Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: Frank_M på mandag 27. juli 2020, klokken 16:34
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/07/27/Ny-elbil-varebil-og-to-%C3%A5r-gammel-garasje-gikk-opp-i-r%C3%B8yk-22367097.ece (https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/07/27/Ny-elbil-varebil-og-to-%C3%A5r-gammel-garasje-gikk-opp-i-r%C3%B8yk-22367097.ece)
Splitter ny Audi e-tron brant opp under lading.
Betalingsmur..
Betalingsmur ja. Hadde vært interessant å vite om årsaken var det elektriske anlegget eller bilen, og eventuelt hvilken av bilene.
litt klipp og lim:
Politiet skal nå gjennomføre en krimteknisk undersøkelse og en gjennomgang sammen med lokalt eltilsyn. Det Det er grunn til å tro at elbilen sto og ladet, sier politiet.
- Kan dette settes i sammenheng med brannen?
- Det er for tidlig å si, men det er på det rene at det har startet i garasjen, sier etterforskningslederen.
Lurer på de finner ut hva som startet brannen.
- Varebilen (fossilbil)
- e-tron
- Det elektriske i garasjen
- Var bilen på aktiv lading (var det lading på stikkontakt eller ladeboks)
- Annet brennbart som kunne antenne
- Annet batteridrevet utstyr på lading
🤔
0750: melding til nødetater, "brant mye i en garasje",
0753 Politi rykker ut.
0807 overtent garasje,
0825 kontroll over brannen
Ut fra vanlig syting om brann i litiumbatteri, vedder jeg all nåværende funksjon i audiappen min på at batteriet ikke tok fyr.
Sitat fra: Pingle på mandag 27. juli 2020, klokken 19:41
0750: melding til nødetater, "brant mye i en garasje",
0753 Politi rykker ut.
0807 overtent garasje,
0825 kontroll over brannen
Ut fra vanlig syting om brann i litiumbatteri, vedder jeg all nåværende funksjon i audiappen min på at batteriet ikke tok fyr.
Det er vel mye mer sannsynlig at dette evt er relatert til ladeutstyret enn til batteriet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Pingle på mandag 27. juli 2020, klokken 19:41
....vedder jeg all nåværende funksjon i audiappen min på at batteriet ikke tok fyr.
Det var litt av et veddemål
Det er etter et halvt år ikke kommet noen konklusjon på den Taycan'en som brant i en garasje i Florida......! Det kan ta tid før vi får avgjort veddemålet.
«- Nå er saken ferdig etterforsket og vi har konkludert med at vi ikke finner ut av årsaken til brannen, sier Hofstad til Adresseavisen.»
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2020/09/05/Her-var-det-over-%C3%A9n-million-som-gikk-opp-i-r%C3%B8yk-22599836.ece
«Garasjen var relativt ny og satt opp for bare to år siden. Det er grunn til å tro at elbilen sto og ladet, har Gunder Hofstad, etterforskningsleder ved Verdal og Levanger lensmannskontor, uttalt tidligere.
...
- Selv om elbilen sto og ladet, var det mange andre elektriske komponenter i garasjen som også kan ha vært årsak til brannen. Det var for mye brannskader til å finne ut om det var ladingens feil, sier Hofstad.»
Men kobberlederne i kablene brant vel ikke opp slik at man burde se om kontakten sto i en schuke eller en ladekabel sto i en ladestasjon. Kunnskapen her imponerer ikke - trolig havnet saken bare i en bunke om aldri ble åpnet.
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 06. september 2020, klokken 08:54
Men kobberlederne i kablene brant vel ikke opp slik at man burde se om kontakten sto i en schuke eller en ladekabel sto i en ladestasjon. Kunnskapen her imponerer ikke - trolig havnet saken bare i en bunke om aldri ble åpnet.
Ser jo temmelig utbrent ut på det bildet, så ikke sikkert det var noe kabel eller ladeboks igjen å se dette på. Ser ut som varmen har vært ganske intens...
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 06. september 2020, klokken 08:54
Men kobberlederne i kablene brant vel ikke opp slik at man burde se om kontakten sto i en schuke eller en ladekabel sto i en ladestasjon. Kunnskapen her imponerer ikke - trolig havnet saken bare i en bunke om aldri ble åpnet.
Det vil jeg tro at de vet. Men om brannen har med det å gjøre vet de tydeligvis ikke.
Kobberlederne kan f eks lett ha blitt slitt i stykker når bygningen raste sammen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg er interessert i hva slags annen bil som stod i garasjen jeg. Det brenner ca. 10 bensin/dieselbiler i Norge hver dag, så sannsynligvis var det den. Det var jo også tilfellet på Sola..
Det var en VW Transporter av nyere dato.
Selv nyere fossilbiler kan brenne.
Mye som kan feile, men også som andre nevner; hva annet var koblet til strømnettet i garasjen.
Eller noe så enkelt som noen filler med løsemidler/oljer etter diverse arbeid.
Lett å drive spekulasjoner. Må bare påse at slikt ikke blir brukt som 'sannhet' til slutt. 😉
Det er viktig å heller ikke utelukke at det kan være lading som er årsaken. Det er høy belastning over tid og en liten feil kan være nok. At en garasje er ny betyr lite hvis Eletrikker har gjort en feil, eller det er en feil med bilen.
Uansett er ett tilfelle ikke noe mønster.
Sant nok, el. feil er vel årsak til de fleste husbranner, elbil øker naturligvis faren. Eier kan også ha brukt en 3. parts Schuko som tillater mer enn 8A, og/eller skjøteledning.
En annen ting er at garasjer ofte brukes til lading av elsykler, hageredskap og annet. Og også til oppbevaring av bensinkanner, grillutstyr, maling/kjemikalier, filler som kan selvantenne, osv. At det har begynt å brenne i selve elbilen ville jeg gitt ganske høy odds.
Folk/media blir aldri ferdig med tanken om at elbil er brannfarlig Uansett hvor skjelden det skjer
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. september 2020, klokken 19:50
Folk/media blir aldri ferdig med tanken om at elbil er brannfarlig Uansett hvor skjelden det skjer
Men det er det vel og om man bare plugger den kladden man har fått med bilen i en kontakt man fant innerst i garasjen fra 70 tallet. Går som regel bra, men ikke alltid. Klart det selger mer å indikere at bilen kan være årsaken.
Tidligere i tråden er det nevnt at garasjen bare var to år gammel. I så fall skal det finnes en samsvarserklæring på hvordan det elektriske anlegget var satt opp, og om det var en kurs tiltenkt elbillading eller ikke.
I tillegg kan det hentes ut strømforbruk fra Elhub, i alle fall for hver time. Ut fra det burde det gå an å se hvor lenge bilen ladet. Det er ikke så mye annet som bruker 2-3 kW kontinuerlig over mange timer på en midtsommersnatt.
Nå kan det godt være at dette allerede er undersøkt, og er bakgrunn for å konkludere med at bilen sannsynligvis stod til lading. Men skjedde dette på et forskriftsmessig elektrisk anlegg?