Elbilforum.no
Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: elektriskp på mandag 20. juli 2020, klokken 15:59
Hei, har en Peugeot iOn 2012-modell.
Kjørte gjennom Skøyen i dag og traff flere store hull i bakken på samme sted.
Etter dette hører jeg en ny lyd under kjøring. En slags klunke-lyd som jeg tror kommer forfra når jeg kjører over ujevnheter i veien. Akkurat som noe er løst. Noen som har opplevd dette og vet hva det kommer fra? Hva ble eventuell kostnad på verksted?
På forhånd takk for hjelp.
Det som kan klonka i framvagnen är stabstagen, och eller bärekuler.
Styrleder är också möjliga kandidater, men dem brukar inte klonka, utan då känns ratten lite lös.
Är inte stora kostnader att reparera.
Förresten, du har väl kontrollerat att hjulmuttrarna är åtdragna?
Takk for svar.
Jeg har i kveld jekket opp bilen og sjekket om hjulet kan beveges frem og tilbake i flere vinkler når hjulet henger fritt, og det kan de ikke. Det sitter godt fast og bærekulene ser fine ut. Så da er det vel ikke bærekulene?
Rattet er ikke løst i det hele tatt, har fin styring på rattet.
Det kan jo da være stabstag(stabiliseringsstag)? Omfattende å bytte?
Hjulmuttere og dekk sitter godt på ja.
Jeg skal ha bilen på EU-kontroll straks. Vil dette gå igjennom eller blir det feil på dette?
Utifrån din beskrivning låter det som om bärekulorna är ok.
Stabstag kan klonka på ojämn väg, inte alls ovanligt.
Om det upptäcks att stabstagen glappar på Eu kontroll blir det anmärkning och efterkontroll.
Vet du noe om årsak til at stabstag(stabiliseringsstag) plutselig blir på denne måten?
Er den helt ødelagt eller er det noe som skal skrues til?
Hvor farlig er det å kjøre med dette en stund innen jeg får en time til EU-kontroll?
Hvilke funksjoner svekkes?
Sjekket du fjærene? Med tanke på at du sier at lyden oppstod etter at du traff noen hull i veien, kan det jo være at du har en knekt fjær.
Stabstagern är en slitagedel, och får med tiden glapp/spel, som resulterar i klonk på ojämn väg.
Du får felsöka och konstatera att det faktiskt är det som är felet innan du byter nånting, för det kan vara fel på andra komponenter som inte har nämnts tidigare.
Det är lite långsökt, men det kan också vara AC-kompressorn som är lös (den vilar på 4 små gummiputer som med tiden går i upplösning).
Fjærene ser helt fine ut.
Takk for tips om gummiputer på ac-kompressoren. Et verksted jeg snakket med i dag sa dette var noe de ofte byttet på trillingene.
Verkstedet jeg tar eu hos får se hva feilen er og gi en pris på jobben.
Noen som har tips om et spesikt sted som selger gummiputene og stabstagene til iOn?
Stabstag kan du säkert köpa på mekonomen, bilxtra eller peugeot.
Fästena till ACkompressorn tror jag du måste köpa på peugeot, eller hitta motsvarande på nätet.
Takk for svar.
Etter en kjøretur i dag tenker jeg det er høyere sannsynlighet for at det er ac-kompressoren som er løs ettersom den løse klunke-lyden kommer fra under der man har føttene i bilen. Altså ganske langt bak i forhold til stabstag og lenkearmer. Hvor er ac-kompressoren plassert?
Lyden er mer som at en mutter er løs og noe som er festet har fått en glippe og derfor dunker litt opp og ned.
AC kompressorn sitter där framme under batteriet (alltså under 12v batteriet), men åtkomsten är nog enklart underifrån. Det sitter en plastkåpa under bilen (två 10mm bultar och två plastklips), och över den sitter kompressorn.
Jeg fikk tatt av de to plastklipsene på dekselet og kom til ac-komp med en skrutrekker fra fronten/undersiden av bilen. Etter litt vugging på ac-komp hører jeg at det er her lyden kommer fra. Når jeg testet bilen på veien etterpå var lyden borte så da er den nok i et "spor" der den ikke lager lyd frem til jeg kjører over et nytt hull i veien og den hopper.
Så da var det oppklart :) : lyden kommer fra festene til ac-kompressor. Takk for hjelp @engolf.
Det var ikke godt å se om det er en bolt som er knekt eller om det er "putene" som er smuldret opp. Hva tror dere i forhold til disse bildene?
Er det ikke rart at dette ruster så mye på et så utsatt sted? Billig materialvalg av fabrikk?
Første tre bildene er tatt forfra. Siste bilde fra baksiden.
Video. Snu skjermen du ser på 90 grader mot klokken.
Jepp, vibrationsdämparna ser ut att ha tackat för sig:(
Men som du ser är det inte svårt att komma åt och byta.
Jag köpte ett set med liknande vibrationsdämpare på ebay i tillfälle det blir aktuellt, (dimention 15X15mm m5): https://www.ebay.com/itm/4PCS-M5-M6-M8-Anti-Vibration-Rubber-Mounts-Isolators-Bobbins-Pump-Car-Boat-E/174328696249?hash=item2896cccdb9:g:VGQAAOSwtpFcwENT
Det finns liknande på bl a biltema, men de ser ut att vara allt för stora:(
Åja, putene og bolten er en del ja. Takk for link. Skal høre med biltema.
Hvor ille tenker du det er å kjøre med dette frem til jeg eventuelt mottar denne fra ebay? 1 mnd+
Et verksted sa bilen må gjøres strømløs før man demonterer deksel under kompressor. Er det nødvendig?
Jag hade fixat det fortast möjligt, annars riskerar du att knäcka rören till AC-kompressorn, och då blir det en betydligt dyrare reparation. Jag har också hört att kompressorn kan ta skada om den ligger lös, att den till slut kan vibrera sönder.
Ja, gummiputen och bulten ska vara en del (bultar på ändarna, och gummi emellan), det är det som isolerar vibrationerna när kompressorn jobbar.
Om du inte vill vänta på delar från Kina kan du alltid köpa det på peugeot, eller höra med firmor som installerar värmepumpar, de använder liknande vibrationsdämpare.
Jag tror inte det är nödvändigt att göra bilen strömlös så länge man inte lossar strömkontakten till kompressorn.
Tror du disse passer?:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/lastsikring/lastesikringsutstyr/vibrasjonsdemper-416083/#tab02
Sitat fra: elektriskp på fredag 31. juli 2020, klokken 14:05
Tror du disse passer?:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/lastsikring/lastesikringsutstyr/vibrasjonsdemper-416083/#tab02
Siden 15x15mm og M5 har blitt anbefalt så tror jeg 30x30mm og M8 blir for stort.
Jeg bestilte 15x15mm M5 på eBay og fikk sporingsnr samme dag. Greit å ha i verktøyskuffen.
Har man bil med ødelagt fester tenker jeg det er mulig å midlertidig feste kompressoren med transportstropper og kanskje klippe til en matte å ha under. Viktigste er jo at den ikke ligger og hopper i dumper og til knekker rørene.
Eller en bolt med några skivor emellan så kompressorn sitter fast.
Det är visst några som har gjort så, och det fungerar fint, men vibrationerna från kompressorn märks då lite tydligare i bilen.
Sitat fra: offpist på fredag 31. juli 2020, klokken 16:50
Jeg bestilte 15x15mm M5 på eBay og fikk sporingsnr samme dag. Greit å ha i verktøyskuffen.
Har man bil med ødelagt fester tenker jeg det er mulig å midlertidig feste kompressoren med transportstropper og kanskje klippe til en matte å ha under. Viktigste er jo at den ikke ligger og hopper i dumper og til knekker rørene.
Jeg bestilte også samme dag som engolf la ut linken fra ebay, en uke siden nå, men erfaringsmessig tar det lang tid før de er i postkassen.
Venter på svar fra varmepumpeleverandør som sa de kunne skaffe delen.
Fikk også et tips om del 52-800 fra biltema som er blitt brukt, men denne er M8 så da må skrustikka bores opp fra M5.
Sitat fra: engolf på lørdag 25. juli 2020, klokken 23:33
Jag hade fixat det fortast möjligt, annars riskerar du att knäcka rören till AC-kompressorn, och då blir det en betydligt dyrare reparation. Jag har också hört att kompressorn kan ta skada om den ligger lös, att den till slut kan vibrera sönder.
Ja, gummiputen och bulten ska vara en del (bultar på ändarna, och gummi emellan), det är det som isolerar vibrationerna när kompressorn jobbar.
Om du inte vill vänta på delar från Kina kan du alltid köpa det på peugeot, eller höra med firmor som installerar värmepumpar, de använder liknande vibrationsdämpare.
Jag tror inte det är nödvändigt att göra bilen strömlös så länge man inte lossar strömkontakten till kompressorn.
En varmepumpeleverandør har med M4 gjenger tilgjengelig, ellers samme dimensjon. vil det kunne monteres uten at det blir slart? Eller er det ikke gjenger i annet enn mutterene?
Jag tror inte det har så mycket att säga om det är M4 eller M5.
For å oppdatere fremtidige lesere på hva det endte med:
Jeg fikk tak på 4 stykk M4 vibrasjonsdempere som ble byttet hos verksted som brukte en time på dette. De skrudde av brakketene og kunne da bytte vibrasjonsdemperne på arbeidsbenken for så å montere de på bilen. Alt i orden nå. Det ble da veldig mye billigere enn å bytte hele brakketen fra BOS.
Jeg fikk i dag de 4 stykk M5 vibrasjonsdemperne fra ebay så da har jeg noen ekstra om det blir behov i fremtiden eller om noen her inne må ha de brennkvikt i Oslo-området.. :)
Takk for all hjelp, spesielt til engolf!
Så bra det löste sig till slut, och säkert till betydligt billigare peng än om du hade handlat delar från BoS:)
Biltema har M5 20mm på lager, ikke den anbefalte M5 15mm. Noen formening om det vil passe? Evt. borre opp festene fra M5 til M6, men vil den ekstra 5 mm høyde være problematisk?
https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motordeler/motorfester/gummipute-universal-2000017974
GUMMIPUTE,UNIVERSAL
63-102
Gjenger:M6
Høyde:20 mm
Utvendig Ø:25
For å svare meg sjøl, nei, 20 mm passer ikke. Gummi delen må være som original, 15 mm.
Elfa distrelec har som passer