Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Nissan e-NV200 => Emne startet av: m på torsdag 16. juli 2020, klokken 23:34

Tittel: Hurtiglading og semi-hurtiglading
Skrevet av: mtorsdag 16. juli 2020, klokken 23:34
Hei.

Har vært på lang bilferie i Norge med vår Nissan e-NV200 2018-modell, og har noen spørmål som jeg håper noen kan svare på.

1) Semi-hurtiglading.
Jeg hadde tenkt vi kunne lade på semi-hurtiglading på 22kW, da jeg aldri har opplevd kø på disse. Men det som virket som en god ide, viste seg å ikke være fullt så lurt likevel. Siden bilen maksimalt kan lade på 6,6KW (eller noe sånt) på normallading. Og da lurer jeg på:
Finnes det type 2 til Chademo-kabler, og ville man da i såfall kunne ladet 22kW på semi-hurtigladestasjonene?

2) Den teknologiske fremgangen på ladere går raskt for tiden. Har hørt rykter om at Chademo kan levere 100kW på hurtiglading, og at noen av de nye bilene kan ha høy effekt også på normallading.
Men bilen har begrensinger på hvor mye effekt den kan lades med, både på normal- og hurtiglading.
Kjenner dere til om det er mulig å gjøre noe med disse bil-spesifikke begrensingene på våre eksisterende biler? (systemoppdateringer eller "ombygginger" o.l.) Enten nå, eller om Nissan ser for seg å kunne tilby dette i fremtiden. Slik at vi som da har "eldre" biler, også får mulighet til å benytte oss av raskere lading i fremtiden.

Tittel: Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
Skrevet av: leafnortorsdag 16. juli 2020, klokken 23:48
1) Nesten ja, se her: https://www.evtec.ch/files/6815/1272/7418/evtec_movecharge_3in1_deu_pdf.pdf
2) Nei.
Tittel: Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
Skrevet av: automatfredag 17. juli 2020, klokken 06:54
Sitat fra: leafnor på torsdag 16. juli 2020, klokken 23:48
1) Nesten ja, se her: https://www.evtec.ch/files/6815/1272/7418/evtec_movecharge_3in1_deu_pdf.pdf
2) Nei.
1. Den har vel idustrikontakt( CEE) som inngang, ikke type 2. Og da vil den ikke hjelpe så mye når man kommer til en ladestasjon. Mistenker også at prisen ikke er helt forbrukervennlig.
2. Og nå som Nissan forlater chademostandarden på sin neste elbilmodelll i Europa, så er det lite sansynlig ar det kommer noe som helst videreutvikling på chademo.
Tittel: Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
Skrevet av: leafnorfredag 17. juli 2020, klokken 10:28
Sitat fra: automat på fredag 17. juli 2020, klokken 06:54
Sitat fra: leafnor på torsdag 16. juli 2020, klokken 23:48
1) Nesten ja, se her: https://www.evtec.ch/files/6815/1272/7418/evtec_movecharge_3in1_deu_pdf.pdf
2) Nei.
1. Den har vel idustrikontakt( CEE) som inngang, ikke type 2. Og da vil den ikke hjelpe så mye når man kommer til en ladestasjon. Mistenker også at prisen ikke er helt forbrukervennlig.
2. Og nå som Nissan forlater chademostandarden på sin neste elbilmodelll i Europa, så er det lite sansynlig ar det kommer noe som helst videreutvikling på chademo.
Ref 1, riktig, derfor kommentaren Nesten...... Men kunne tenkes den kan utstyres med et type2 støpsel. Men kanksje ikke mulig pga spenning/faser. (Har ikke satt meg inn i Type2 spenning kontra 400V industristikk.
Men det finnes likerettere for 20kw (22kW). Litt upraktisk å kjøre rundt med engen ladestasjon, men ser poenget så sant det er trangt om plassene på DC-ladere.
Tittel: Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
Skrevet av: RJKfredag 17. juli 2020, klokken 11:45
Sitat fra: leafnor på fredag 17. juli 2020, klokken 10:28
Sitat fra: automat på fredag 17. juli 2020, klokken 06:54
Sitat fra: leafnor på torsdag 16. juli 2020, klokken 23:48
1) Nesten ja, se her: https://www.evtec.ch/files/6815/1272/7418/evtec_movecharge_3in1_deu_pdf.pdf
2) Nei.
1. Den har vel idustrikontakt( CEE) som inngang, ikke type 2. Og da vil den ikke hjelpe så mye når man kommer til en ladestasjon. Mistenker også at prisen ikke er helt forbrukervennlig.
2. Og nå som Nissan forlater chademostandarden på sin neste elbilmodelll i Europa, så er det lite sansynlig ar det kommer noe som helst videreutvikling på chademo.
Ref 1, riktig, derfor kommentaren Nesten...... Men kunne tenkes den kan utstyres med et type2 støpsel. Men kanksje ikke mulig pga spenning/faser. (Har ikke satt meg inn i Type2 spenning kontra 400V industristikk.
Men det finnes likerettere for 20kw (22kW). Litt upraktisk å kjøre rundt med engen ladestasjon, men ser poenget så sant det er trangt om plassene på DC-ladere.

Man får da kjøpt ladekabler med CEE i ene enden og type 2 i andre. Problemet er vel at du må ha to, en for blå (230V) og en for rød (400V), om man ikke finner en med adaptere som kan skiftes ut i den enden. Da vil man selvsagt kunne lade raskere enn med "hjemme/reserve-laderen", forutsatt at ombordladeren kan utnytte dette.

Et annet viktig punkt er jo prisingen. Det lønner seg ikke økonomisk å AC-lade på disse 22 kWh-plassene. I beste fall er de ca like dyre per kWh som hurtig/lynlading, eller som ved fortums tilfelle der de bruker pris per minutt, der det koster deg 60 kroner i timen å stå.

8 timer på en slik vil jo koste sinnsvake 480,- kroner, og dermed stortsett samme kWh-pris som ved drop-in på Ionity, dersom man får rundt 7,4 kW effekt.
Tittel: Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
Skrevet av: leafnorfredag 17. juli 2020, klokken 14:03
Sitat fra: RJK på fredag 17. juli 2020, klokken 11:45
Sitat fra: leafnor på fredag 17. juli 2020, klokken 10:28
Sitat fra: automat på fredag 17. juli 2020, klokken 06:54
Sitat fra: leafnor på torsdag 16. juli 2020, klokken 23:48
1) Nesten ja, se her: https://www.evtec.ch/files/6815/1272/7418/evtec_movecharge_3in1_deu_pdf.pdf
2) Nei.
1. Den har vel idustrikontakt( CEE) som inngang, ikke type 2. Og da vil den ikke hjelpe så mye når man kommer til en ladestasjon. Mistenker også at prisen ikke er helt forbrukervennlig.
2. Og nå som Nissan forlater chademostandarden på sin neste elbilmodelll i Europa, så er det lite sansynlig ar det kommer noe som helst videreutvikling på chademo.
Ref 1, riktig, derfor kommentaren Nesten...... Men kunne tenkes den kan utstyres med et type2 støpsel. Men kanksje ikke mulig pga spenning/faser. (Har ikke satt meg inn i Type2 spenning kontra 400V industristikk.
Men det finnes likerettere for 20kw (22kW). Litt upraktisk å kjøre rundt med engen ladestasjon, men ser poenget så sant det er trangt om plassene på DC-ladere.

Man får da kjøpt ladekabler med CEE i ene enden og type 2 i andre. Problemet er vel at du må ha to, en for blå (230V) og en for rød (400V), om man ikke finner en med adaptere som kan skiftes ut i den enden. Da vil man selvsagt kunne lade raskere enn med "hjemme/reserve-laderen", forutsatt at ombordladeren kan utnytte dette.

Et annet viktig punkt er jo prisingen. Det lønner seg ikke økonomisk å AC-lade på disse 22 kWh-plassene. I beste fall er de ca like dyre per kWh som hurtig/lynlading, eller som ved fortums tilfelle der de bruker pris per minutt, der det koster deg 60 kroner i timen å stå.

8 timer på en slik vil jo koste sinnsvake 480,- kroner, og dermed stortsett samme kWh-pris som ved drop-in på Ionity, dersom man får rundt 7,4 kW effekt.
Ja, det er kjent, og derfor spør TS om det ikke er en løsning der en kan lade med 22kW via Chademo DC og ikke stange på 7,4 (6,6) kW.
Spm blir da, finnes en overgang fra Type2 stolpe til en 400V CEE som likeretter jeg linket til er satt opp med.
Tittel: Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
Skrevet av: automatfredag 17. juli 2020, klokken 14:21
Sitat fra: leafnor på fredag 17. juli 2020, klokken 14:03

Spm blir da, finnes en overgang fra Type2 stolpe til en 400V CEE som likeretter jeg linket til er satt opp med.
Type-2 styrer jo hvor mye bilen kan trekke med pilotsignalet.  Det forsvinner jo hvis man bruker en overgang til CEE. Derfor finnes neppe en slik overgang. (Lovlig)
Tittel: Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
Skrevet av: leafnorfredag 17. juli 2020, klokken 14:32
Sitat fra: automat på fredag 17. juli 2020, klokken 14:21
Sitat fra: leafnor på fredag 17. juli 2020, klokken 14:03

Spm blir da, finnes en overgang fra Type2 stolpe til en 400V CEE som likeretter jeg linket til er satt opp med.
Type-2 styrer jo hvor mye bilen kan trekke med pilotsignalet.  Det forsvinner jo hvis man bruker en overgang til CEE. Derfor finnes neppe en slik overgang. (Lovlig)
Nok derfor det ikke er noen slik stikk på den DC-laderen. Bare CEE. Så svaret til TS er nok Nei på begge spørsmål.
Tittel: Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
Skrevet av: Trekkoppbilonsdag 22. juli 2020, klokken 20:06
1: Semihurtiglading:
3-faselading  er et viktig poeng, da offentlige hurtigladere som står i glassbur, har en tendens til å være slått ut i sommervarmen, er min erfaring. Med enfase-lading tar det 3 ganger så lang tid, og det kan koste 3-6 ganger så mye.
https://youtu.be/D2iBXfqhoWI

2: Hastighet på Chademo
Jeg har inntrykk av at Lynladere ofte har uttak for både CCS og Chademo, bortsett fra ladere fra bilbutikker og fra fabrikanter som har  ladenettverk som støtter deres egene CCS-biler.
Nå er det vel ikke så mange chademo-biler som har støtte for å lade mer enn 50kw. Leaf E+ skal vel i teorien støtte opp til 100kw, men jeg tviler på at det er så vanlig å komme opp i full hastighet.  Ladehastigheten begrenses ofte av batteriets SOC, temperatur og hvor gammelt batteri man har.  Statistikken viser at gjennonsnittelig hurtiglading her i landet går på 30kw.
Tittel: Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 03. august 2020, klokken 20:40
Det er nok flere chademo-ladere som støtter type2-inngang:
(https://www.plugconnect.de/out/media/designwerk_mdc22_anschlussoptionen.png)
(https://www.plugconnect.de/out/media/designwerk_mdc22_22kw-schnellladegeraet-chademo.jpg)
https://www.plugconnect.de/Ladestationen/Mobil/Designwerk-MDC22-mobiles-DC-Schnellladegeraet-ohne-Kabel.html

Tittel: Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
Skrevet av: automatmandag 03. august 2020, klokken 21:38
Så lenge det ikke er overgang via CEE så er det ikke noe problem. Da kan strømtrekket til laderen kontrolleres, via pilotsignalet

Men til 18.900 euro så er det kanskje lurere å kjøpe ny bil i stedet?
Tittel: Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
Skrevet av: mmandag 10. august 2020, klokken 12:16
Takk for alle gode svar.
Sammen ser det ut som dere har gjort et godt søk rundt om i verden.

Med klart nei, eller uaktuelt mhp. pris, er dette noe jeg ikke trenger å tenke på i fremtiden.
Tittel: Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
Skrevet av: Myrvangfredag 02. oktober 2020, klokken 08:52
Går an å bygge om laderen til 11 eller 22 kW.

https://muxsan.com/English/products.html#3-phase-charger

Det koster å være kar, men muligheten er der.
Tittel: Sv: Hurtiglading og semi-hurtiglading
Skrevet av: Rosstopherfredag 02. oktober 2020, klokken 09:58
Det var mye spennende teknologi i denne tråden, men svaret virker å være at det er bedre å bare bytte ut bilen med en av de nye vare-personbilene som kommer.