Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: JorEl på tirsdag 14. juli 2020, klokken 13:04

Tittel: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: JorEltirsdag 14. juli 2020, klokken 13:04
Ok, jeg har ikke terminologien inne. Men jeg er ute etter å finne ut hva som er forskjell på Raven sitt nye understell og "den gamle luftfjæringen"?
Er det nye drevet av strøm og magneter etc og det "gamle" med en luftpumpe  :)
Forskjell i pris og slitasje?
Alt hjelper, for en som kan lite ???

Edit; Mente at på Maxwell.com, så kunne man før se at de hadde utviklet et adaptive-suspention-system. Men så ble de vel kjøpt opp av Tesla, og litt etterpå kom Raven?
Grunnen for å finne ut om dette, er selvfølgelig for jeg har en drøm om en rentekampanje, som ender med et modelS Raven-kjøp :D
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: turfsurftirsdag 14. juli 2020, klokken 14:23
Den gamle varianten var smart luftfjæring (dvs regulering av høyde). De nye har i tillegg adaptive dempere som kan settes i comfort eller sport (dvs man endrer hvor stiv bilen føles). Den har også en auto modus som prøver å gjette ut i fra kjørestil.

Synes egentlig det er litt lite skille, skulle ønsket meg tre-fire nivåer. Alt fra amerikansk sofa til gocart.
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Motorwatttirsdag 14. juli 2020, klokken 14:42
Smart suspension
Dynamic suspension
Active suspension
Adaptive suspension

Stryk det som ikke passer :D. Lånte en Raven med ny fjæring (har vanlige luftdempere på min), og merket lite/ingen forskjell. Jeg kjører 70% på motorvei, og 28% i by. Men er da også etter @turfsurfs definisjon en pusekatt.... :D

Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: JorEltirsdag 14. juli 2020, klokken 15:00
Super feedback :+1:
I gamle dager puttet man jo "en tiger på tanken". I nyere Teslatider så har man nok HK/KW, og kan slippe seg ned på pusekatt-nivå :)
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: turfsurftirsdag 14. juli 2020, klokken 15:03
Misforstå meg rett, jeg prøvekjørte Raven X og det er jo en klar forbedring til den gamle. Men på I-Pacen vår er det lengre mellom ytterpunktene sport og komfort, og det skulle jeg gjerne sett på Raven også. Eller man kan sette den i auto og være fornøyd
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Motorwatttirsdag 14. juli 2020, klokken 15:12
Justerer aldri fjæringen manuelt. Første vinter satt jeg den behovsmessig i høy når jeg kjørte den 300 meter lange oppkjørselen til huset. Så mye bruk resulterte i flg. Tesla i at jeg fikk en ulyd i forstillingen, og to nye dempere. Nå er veien asfaltert, behovet for justering fjernet, og ingen ulyd i forstillingen. 
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: JorEltirsdag 14. juli 2020, klokken 15:38
Tesla har vel også "strammet inn bruken" på VeryHigh og High, gjennom software-oppdatering? En liten "inrømmelse" om at bilen bør kjøres mindre i disse modusene?
Jeg har brukt Very High på en 300m røff kjerrevei :o Men den har også blitt asfaltert. Mitt beste argument for kjøp av S fremfor TM3 var luftfjæringer...det måtte jeg ha ;D
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Muffinmantirsdag 14. juli 2020, klokken 16:59
Ikke strammet inn vel? Men de økte hastigheten bilen kunne kjøres i på de respektive høydene før den falt ned på standard igjen i hine hårde dager. Det var i utgangspunktet såpass lavt satt at den ikke ville holde seg høy om man hevet for å kjøre opp en glatt bakke og måtte ta litt tilfart, for eksempel.
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Contangotirsdag 14. juli 2020, klokken 17:18
Raven er absolutt bedre enn den gamle luftfjæringen. Har S'en i Auto og synes den takler fartsdumper og ujevn vei mye bedre enn den gamle 75en. Men er enig i at det ikke er veldig forskjell mellom Sport og Comfort. Aner ikke hvordan forskjellen i driftssikkerhet er.
Har ikke testet når den går fra High til Standard, men hver gang jeg setter den i High når jeg kjører på litt hullete veier finner jeg den igjen i Standard når jeg ser etter. Når det er sagt så er den i alle fall vesentlig høyere i Standard enn den S'en med stålfjærer jeg testet en gang.
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: JorEltirsdag 14. juli 2020, klokken 17:29
Takk for rettledningen Muffinman. :+1:

Kjekt å se at du har fått det til Contango. :) Du er blitt en skikkelig "PerformanceMan".
Måtte bare ha ny Performance TM3 og S..misunnelig :-[

Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Contangotirsdag 14. juli 2020, klokken 17:38
Sitat fra: JorEl på tirsdag 14. juli 2020, klokken 17:29
Måtte bare ha ny Performance TM3 og S..misunnelig :-[
Nei, måtte ikke ha det men syntes merprisen mot S LR på rundt 90k var verdt det da jeg kjøpte (var en liten stund et «tilbud» til eksisterende eiere). 3Pen var en tilfeldighet. Hadde en bestillings LR (med hfeste) med et leveringstidspunkt som passet dårlig. 3Pen med hfeste lå i inventory og kunne leveres mer praktisk for meg. Det var kun 10k i forskjell. Jeg bestilte og kansellerte. I ettertid bare flaks for 3Pen er temmelig ettertraktet nå.
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: JorEltirsdag 14. juli 2020, klokken 18:29
Herlig :)
Mye som skjer i Teslaverden. Ligger man som gjedda i sivet, så kan man slå til på et godt tilbud, eller to ;)
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: geeartirsdag 14. juli 2020, klokken 18:41
Konklusjonen er at samme hva de heter, så er det ingen av de som har bakkekontakt, selv i very low.  :P :laugh:

(Problemet er egentlig for høye hjulbuer, for når hjulene sitter fint i hjulbuene så subber bilen borti "overalt".)
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: JorEltirsdag 14. juli 2020, klokken 22:03
Sitat fra: geear på tirsdag 14. juli 2020, klokken 18:41
...Problemet er egentlig for høye hjulbuer, for når hjulene sitter fint i hjulbuene så subber bilen borti "overalt"...
Når jeg fikk S75D så utfordret jeg bilen over alt, mtp kjøreferdigheter og AutoPilot. Ikke med høy fart, siden jeg ikke er kapabel til å vurdere så fine kjøreegenskaper, i høy fart. Men jeg prøver, og lærer..:)
Bakker med snø var fortreffelige, tenk en bil som aldri sto fast. Men hjulbuene lurte meg, de samlet opp snø, som ble til is. Høye hjulbuer liker jeg :)

Ang. Suspention. Hva er forskjellig på disse systemene?
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Motorwatttirsdag 14. juli 2020, klokken 22:20
https://electrek.co/2019/05/27/tesla-raven-model-s-x-adaptive-suspension/

ADAPTIV FJÆRINGSDEMPING gir sanntidsjusteringer av fjæringssystemet for å optimalisere både kjøring og manøvrering. Velg blant følgende alternativer:
• COMFORT gir mer forsiktig kjøring for en avslappet kjøreopplevelse.
• AUTO tilpasser seg en rekke type veier og kjørestiler, som gir jevn og samtidig godt styrt kjøring.
• SPORT gir stødigere og mer kontrollert kjøring, som øker førerens involvering og samhandling med veien.
NOTE: Uansett hvilken innstillinger du velger, justerer Adaptiv fjæringsdemping fjæringssystemet i sanntid for å optimalisere både kjøring og manøvrering.
NOTE: Tilgjengelige innstillinger avhenger av hastighet og andre forhold. Fjæringen senkes for eksempel ikke hvis en dør er åpen.
NOTE: De valgte innstillingene for Senking av fjæring og Adaptiv fjæringsdemping lagres i førerprofilen
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Muffinmanonsdag 15. juli 2020, klokken 11:06
Hvorfor får vi ikke vite noe om hva som justeres og hvordan? "Optimalisere både kjøring og manøvrering" er intetsigende floskler.

Gi oss info om kompresjons- og returdemping, fjæringskarakteristikk og hvordan disse samspiller i de ulike valgene. Nei, den vanlige mannen i gata skjønner neppe disse tingene. Men han får neppe noe ut av dagens beskrivelse heller :D
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: JorElonsdag 15. juli 2020, klokken 12:30
Enig, Muffinman. Greit med reklamespråk, men ikke når man vil litt i dybden. (Må ikke forveksles med; på dypt vann, eller for mye vann over hodet :P )

https://www.maxwell.com/solutions/transportation/active-suspension
Dette er en link jeg la ut i Juni 2019, og den gikk rett til bilder og info om dette active-suspension produktet til Maxwell. Linken "virker ikke lenger".

eks på info som kunne vært kjekt å se på;
https://www.researchgate.net/figure/a-Conventional-passive-suspension-system-b-Electromagnetic-suspension-system_fig1_224091813

Her er en link til andre som lurte på det samme. Men ser samme linken som over, og som "ikke virker".
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/refreshed-raven-model-s-x-suspension-using-maxwell-ultra-capacitor.153109/
Tittel: Sv: Smart Suspention vs Air Suspention
Skrevet av: JorElonsdag 29. juli 2020, klokken 15:02
Fikk prøve en Performance 2020model i dag, mens bilen var til service.
Bilen var veldig god å kjøre i normal fart. I "Tesla-fart" så merker man jo ikke hastigheten :o
Hadde mest lyst å låne en S100D Raven for å prøve Smart Suspention, men det hadde jo selvfølgelig P-versjonen også. Vet ikke hva en P har som ikke en S100D har, men bilen var enda bedre enn min S75D 2018. Det trodde jeg ikke gikk an ;D
Gratulerer til alle med en Raven. Top of the foodchain :+1:
Tittel: Sv: Smart Suspention vs Air Suspention
Skrevet av: emphezistorsdag 30. juli 2020, klokken 01:03
Sitat fra: JorEl på onsdag 29. juli 2020, klokken 15:02
Fikk prøve en Performance 2020model i dag, mens bilen var til service.
Bilen var veldig god å kjøre i normal fart. I "Tesla-fart" så merker man jo ikke hastigheten :o
Hadde mest lyst å låne en S100D Raven for å prøve Smart Suspention, men det hadde jo selvfølgelig P-versjonen også. Vet ikke hva en P har som ikke en S100D har, men bilen var enda bedre enn min S75D 2018. Det trodde jeg ikke gikk an ;D
Gratulerer til alle med en Raven. Top of the foodchain :+1:

Ingen forskjell på P og 100D (som nå kalles «Long Range») utover motoreffekt. Er vel noe forskjell i hardware på en eller begge motorene, men utover det er bilene like.

Jeg synes «Long range» var ekstremt sprek, men var likevel noen hakk sprekere «Performence» som jeg endte opp med å kjøpe.

Er ellers enig i at det er liten forskjell på Comfort og Sport på luftfjæringen, men noe er det. Den blir litt stumpere i Sport. Har ikke prøvd den gamle luftfjæringen (fra Mercedes), men tester sier alltid at den har blitt ekstremt mye bedre på «Raven».
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Hodetelefonertorsdag 30. juli 2020, klokken 04:34
Selve systemet er bosch / mercedes enda. Tesla har bare egne instillinger på dempere.
Om 5-10år. Får vi samme system mercedes bruker i dag.
Ifra 2016(?) gikk tesla over til veldig stive dempere på S. De nye som har kommet med raven har nok hjulpet her.
Nå trenger de bare komme med litt grøvre krenghemmere igjen.
Eller kjøpe lisens av bosch / mercedes for å bruke dagens støtdempere som hjelp under sving ( mercedes bruker dette på akkurat samme dempere ;))
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Muffinmantorsdag 30. juli 2020, klokken 09:01
Hmm, trodde luftfjæringen var Continental frem til 2016 og Firestone etterpå?
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Hodetelefoneronsdag 05. august 2020, klokken 23:11
Det er de som produserer gummien rundt. Det har ikke noen innvirkning på annet enn pris.
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Motorwattonsdag 05. august 2020, klokken 23:32
Ser ikke slik ut.
https://airsuspension.no/produkt/tesla-model-s-kompressor/
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Hodetelefonertorsdag 06. august 2020, klokken 06:28
Har lite å si hvem som produserer enheten som komprimerer luft også :p 
Ble byttet til nyere type i vår 19 X. Usikker på hvorfor
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: JorElsøndag 09. august 2020, klokken 11:28
Trenger hjelp. På min 2018modell har jeg de "gamle" luftdemperene. Mente at settings var fra 11.5cm - 16,5cm, sånn ca.
Etter SW-oppgradering viser bilen nå fra 13cm - 17cm. Stemmer dette?

Edit; Kan Tesla justere høyden slik, hadde det vært supert. Kjører lite i low, men om dette stemmer kommer jeg til og kjøre i low hele tiden, og heller heve den når jeg må.
Lurer også på hvilken høyde som sliter minst på demperne, slik at de varer lengst mulig :)
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Contangosøndag 09. august 2020, klokken 14:03
Jeg er også litt forvirret om bilen endrer de faktiske høydene med ny SW og om det er forskjell på biler med og uten Raven. Har ikke fått siste SW versjon ennå.
Er det ikke også slik at man bør ha hjulstillingskontroll om man endrer til «permanent» kjøring i LOW siden bilen er innstilt på Normal fra fabrikken?
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Hodetelefonersøndag 09. august 2020, klokken 17:22
Bilen er justert dit høna sparker originalt 
Ofte hever / senker tesla bilen. Justerer.  Leverer.. Lar man ikke hjulene rulle noen runder mens man hever / senker. Så står ting i spenn. Og blir feil etter noen meter. Selv om det står riktig på papiret.  Var veldig nye av dette i 2015. Folk kjørte ifra Tesla til dekkmann etc. Med forskjellige resultat.
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: JorElsøndag 09. august 2020, klokken 20:19
Bare for å legge hodet på huggestabben :blank:
I dag kjørte jeg ca 5km og satte bilen i low, som nå skal være 13cm. Det føltes slik også. Kjenner vanligvis at når jeg setter bilen i low, så klistrer bilen seg mer til veien og jeg føler jeg er en racersjåfør :P
Da blir det jo litt flaut om bilen fremdeles er like lav som vanlig 11cm ett eller annet. :)
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Muffinmansøndag 09. august 2020, klokken 20:43
Selv har jeg aldri kjent forskjell om bilene står i low eller standard. Var bare 0,8cm forskjell sist jeg målte. Det er knapt mulig å se.
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: JorElsøndag 09. august 2020, klokken 22:30
Sitat fra: Muffinman på søndag 09. august 2020, klokken 20:43
Selv har jeg aldri kjent forskjell om bilene står i low eller standard. Var bare 0,8cm forskjell sist jeg målte. Det er knapt mulig å se.
Men jeg har en S75D :D :angel:
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Klykkensøndag 09. august 2020, klokken 23:05
Merker ingen forskjell selv heller. 🤷‍♂️
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: JorElmandag 10. august 2020, klokken 14:03
Merker dere ingenting med de nye innstillingene? De gamle innstillingene? Eller begge?

Hadde meg en liten kjøretur i dag og er godt fornøyd med de nye instillingene.

Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Klykkenmandag 10. august 2020, klokken 14:06
Gjelder vel "de gamle" for min del. Er på SW 2020.24.6.11. Men merker lite forskjell fra Low og Standard. Bilen blir noe lavere, ja, men ikke opplevd som stivere og mer "racerbilaktig".
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Motorwattmandag 10. august 2020, klokken 14:47
Da jeg kjøpte bilen gjorde Tesla-selgeren det klart at luftdempere kun regulerte høyde, og ikke stivhet.
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Hodetelefonermandag 10. august 2020, klokken 20:44
Sitat fra: Motorwatt på mandag 10. august 2020, klokken 14:47
Da jeg kjøpte bilen gjorde Tesla-selgeren det klart at luftdempere kun regulerte høyde, og ikke stivhet.
Fordi du har gammel bil. De nye har mulighet for kompansering.
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Hodetelefonermandag 10. august 2020, klokken 20:45
Sitat fra: Klykken på mandag 10. august 2020, klokken 14:06
Gjelder vel "de gamle" for min del. Er på SW 2020.24.6.11. Men merker lite forskjell fra Low og Standard. Bilen blir noe lavere, ja, men ikke opplevd som stivere og mer "racerbilaktig".
Ulempen med dette dårlige systemet er jo at bilen blir stivere jo høyere du har den
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Motorwattmandag 10. august 2020, klokken 20:47
Sitat fra: Hodetelefoner på mandag 10. august 2020, klokken 20:44
Sitat fra: Motorwatt på mandag 10. august 2020, klokken 14:47
Da jeg kjøpte bilen gjorde Tesla-selgeren det klart at luftdempere kun regulerte høyde, og ikke stivhet.
Fordi du har gammel bil. De nye har mulighet for kompansering.

Vet det, men det har JorEl også...
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: Contangomandag 10. august 2020, klokken 20:52
Raven blir stivere med høyden også. Gjør ikke alle biler med luftdempere det? Syntes det var lite forskjell beskrevet her så sjekket egen bil. Målte min til ca 13cm i standard  (med forbehold om at det laveste punktet er litt inn under førerdøren). Minus ca en cm i low og pluss ca to i high. Ble litt overrasket over hvor få cm forskjell det faktisk er.
Tittel: Sv: Smart Suspetion vs Air Suspention
Skrevet av: emphezistirsdag 11. august 2020, klokken 09:18
Min Raven blir meget stump når jeg har den maks hevet, ja.

Har ikke sjekket om jeg kan justere komfort nå med de nye innstillingene - eller om det utgjør noen forskjell.

Er vel 4 cm forskjell fra lav til ekstra høy på min. Kjører bare i lav til vanlig. (Nå er det mulig å stille inn at den alltid skal kjøre i lav.) Merker god forskjell på sport og komfort hos meg, mye stivere i førstnevnte.