Elbilforum.no
Bilmerker => BYD (Build Your Dreams) => Tang EV600 => Emne startet av: Espen S på Torsdag 09. Juli 2020, klokken 22:14
-
Komplett bil med hengerfeste og 20 tommer vinterhjul og tillegg for metallic lakk; 652KNOK
Jeg fikk en detaljert gjennomgang av biles hos RSA Oslo idag, (pressebil var i butikk)..
De har noen ting å fikse før levering, men det er absolutt premium følelse.
Det er ladeluke på begge sider av bilen, en for AC lading og en for DC, dette må henge igjen fra hybriden de selger i andre land (en for bensin og en for lading)
Leveres dessverre kun i 5 seter og kun med sort interiør på de første 1500 bilene som kommer i Q1 2021...
Fikk prøvekjørt bilen via fjernkontroll i nøkkel (fungerer perfekt)
-
Oi. Om jeg ikke er helt på bærtur er det ca 50k mer enn tilsvarende utstyrt Model Y. Blir spennende å se hvor populær den blir med en slik pris.
-
..eller alternativt 312K rimeligere enn modell X med samme oppsett, det kommer an på hvordan man ser på det...
-
..eller alternativt 312K rimeligere enn modell X med samme oppsett, det kommer an på hvordan man ser på det...
Enig, utstyrsmessig er jo BYD Tang definitivt nærmare X enn Y.
-
Jada, det fins (mange) dyrere elbiler enn denne. Men Tang er jo nærmere Model Y enn Model X i størrelse, i hvert fall utvendig. Og Model Y slår den på rekkevidde, ladefart, tilhengervekt, ytelser, m.m. Derfor syns jeg det blir spennende å se hvor mange som syns denne er interessant. Det var ikke ment som kritikk til bilen eller til ditt valg, jeg er genuint interessert.
-
..eller alternativt 312K rimeligere enn modell X med samme oppsett, det kommer an på hvordan man ser på det...
Enig, utstyrsmessig er jo BYD Tang definitivt nærmare X enn Y.
Hvorfor det? Kikket kjapt på utstyrslisten og det ser ut til at Tang har enkelte ting en ikke får på hverken X eller Y. Samtidig har X og Y utstyr en ikke får på Tang.
Tang er 12cm lengre enn Model Y. Men 18cm kortere enn X.
Både X og Y er rendyrkede elbiler og således mer effektive plassmessig enn en fleksibel fossil/hybrid/el konstruksjon.
-
Grunnen til at det er ladeluke på hver side av bilen, er fordi det er en til AC og en til DC lading, men dette blir jo endret på europa bilen, da denne får CCS :) Tviler på at de fortsatt vil ha luke på begge sider da.
-
Jada, det fins (mange) dyrere elbiler enn denne. Men Tang er jo nærmere Model Y enn Model X i størrelse, i hvert fall utvendig.
Den plasserer seg vel midt i mellom, og således kan den jo forsvare prisen.
Så er det jo ett spørsmål om markedet vil akseptere den som en premium bil eller om den blir straffet for å være bygget i Kina. Det samme kan man jo si om TMY, bare bytte Kina med USA.
Men det er jo en greit stor bil og godt utstyrt, så jeg synes den forsvarer prisen uansett.
-
Så er det jo et spørsmål om markedet vil akseptere den som en premium bil eller om den blir straffet for å være bygget i Kina.
Det er jo ikke det at den er bygget i Kina som er utfordringen, men heller at den kommer fra et ukjent kinesisk merke.
-
Synes det blir interessant å se hva endelig specs blir på batteriene. Ser de mener det kan bli rundt 86 kwh, men siden Blade batteriene skal bli mer kompakte, så bør det være plass til enda mer.
Synd de ikke bestilte opp en andel med 7-setere i de første 1500 bilene (hvis det er mulig). Tror løsningen for 7-seter i denne blir bedre enn Model Y.
-
Så er det jo et spørsmål om markedet vil akseptere den som en premium bil eller om den blir straffet for å være bygget i Kina.
Det er jo ikke det at den er bygget i Kina som er utfordringen, men heller at den kommer fra et ukjent kinesisk merke.
Blir mye elbiler som blir produsert i Kina fremover. BMW iX3 blir laget i Kina. Den lanseres tirsdag neste uke.
-
BYD er vel langt fra ukjente? Finnes vel buss ++ og er en anerkjent batteriprodusent.. tenker det går fint jeg. Folk får slutte å kjøre trumpfeber
-
Det som jeg ikke har fått testet er støy i motorveihastighet.... 265/40/22 hjul (Heldigvis ContactSport fra Conti)
Jeg tror alikevel det vil ikke være noe issue Vs Kona som jeg har i dag som topper 94db i 130 >:(
Ref. kun sort interiør, så ser det ut som på alle Youtube videoer at innvendig i taket er i lys farge.
Det vil også være rød kontrast søm på seter og interiør.
-
BYD er vel langt fra ukjente? Finnes vel buss ++ og er en anerkjent batteriprodusent.. tenker det går fint jeg. Folk får slutte å kjøre trumpfeber
BYD er vel verdens nest største elbilprodusent, men for mannen i gata så er det nok eit ukjent bilmerke frå Kina. Blir spennandes å sjå korleis det går med salget og bruktbilprisane. Har dei tålmodigheit så trur eg det vil gå bra :)
-
BYD er vel langt fra ukjente? Finnes vel buss ++ og er en anerkjent batteriprodusent.. tenker det går fint jeg. Folk får slutte å kjøre trumpfeber
BYD er vel verdens nest største elbilprodusent, men for mannen i gata så er det nok eit ukjent bilmerke frå Kina. Blir spennandes å sjå korleis det går med salget og bruktbilprisane. Har dei tålmodigheit så trur eg det vil gå bra :)
Sant nok det, ja.. men klarer MG å komme inn på markedet, så burde BYD også klare det, problemet er jo markedet de går inn på med en slik pris. De fleste(merk ikke alle) som kjøper biler i det segmentet er personer med godt syn på Audi/Tesla/Jaguar. Samt er dette en relativt stor sum for en bil uansett, om man ikke har millioninntekt eller god familie..
-
BMW ix3 kommer jo nå.
Dette er en bil i samme størrelse og fra en premium leverandør..Den skal ha omtrent samme batteripakke som Audi E tron,men lengre rekkeviddde. Denne kan,og her synser jeg,kanskje prises til lavere pris enn Tang. Den mangler dog 4x4. Men gitt at den kommer lavere ut i pris ferdig specet så kan Tang fremstå som høyt priset.
Om forskjellen f.eks er 50-75k til BMW sin fordel så vil mange nok mene det er et tryggere kjøp enn Tang tross manglende 4x4...Synes 652K høres mye ut for et merke ingen har noe forhold til fra før.
-
BMW ix3 kommer jo nå.
Dette er en bil i samme størrelse og fra en premium leverandør..Den skal ha omtrent samme batteripakke som Audi E tron,men lengre rekkeviddde.
Hm, iX3 er vel mindre, på størrelse med TMY og EQC. Og batterikapasiteten er vel og mindre enn etron 55.
-
Batteriet på nye IX3 er vel omtrent som E tron 50
-
BMW ix3 kommer jo nå.
Dette er en bil i samme størrelse og fra en premium leverandør..Den skal ha omtrent samme batteripakke som Audi E tron,men lengre rekkeviddde.
Hm, iX3 er vel mindre, på størrelse med TMY og EQC. Og batterikapasiteten er vel og mindre enn etron 55.
For ordens skyld:
iX3 har brutto batteri på 80kWt, netto 74kWt
e-Tron 55 (MY19) har brutto batteri på 95kWt, netto 83,6kWt
e-Tron 55 (MY20) har brutto batteri på 95kWt, netto 86,5kWt
e-Tron 50 (MY20) har brutto batteri på 71kWt, netto 64,7kWt
-
Jepp, batteri midt imellom etron 50 og 55. Litt mindre bil og med bakhjulstrekk. Burde gi ca samme rekkevidde som 55.
-
WLTP e tron 55= 431
WLTP ix3= 457
-
WLTP e tron 55= 431
WLTP ix3= 457
WLTP er vel utstyrsavhengig på begge to da. Men jeg vil si dette er ganske likt. Tipper vinter vil gi større utslag på iX3, siden den har lavere forbruk i utgangspunktet.
-
Så nettopp video av 2021 utgaven av BYD Tang.
Det er oppgraderinger av interiør detaljer, rammeløs senter skjerm (tilnærmet)
og samme ratt som i HAN bilen.
Ny forbedret og støydempet frontrute m.m
Får håpe disse oppdateringene kommer med i bilene som produseres i Nov/Des.....
-
Espen, :+1: :+1: det ser ut på bilene og videoen som en veldig tøff bil. Et godt valg.
https://elbil.no/elbiler-som-kommer/byd-tang-ev600d/
-
Her er link til 2021 versjonen av BYD Tang:
https://youtu.be/ux-GgUPrD58 (https://youtu.be/ux-GgUPrD58)
Endret front og bak
Flere interiør elementer fra MB EQC. (BYD har et Joint Venture med MB i Kina).
Visning av ny interiør belysning (Kun kinesisk tale/tekst)
https://youtu.be/cxqaOYEuHZs (https://youtu.be/cxqaOYEuHZs)
-
Det interiøret så mye bedre ut må jeg si! Fortsatt en vei å gå på speedometer-skjermen, men om de jobber OTA med denne blir det bra!
-
BMW ix3 kommer jo nå.
Dette er en bil i samme størrelse og fra en premium leverandør..Den skal ha omtrent samme batteripakke som Audi E tron,men lengre rekkeviddde. Denne kan,og her synser jeg,kanskje prises til lavere pris enn Tang. Den mangler dog 4x4. Men gitt at den kommer lavere ut i pris ferdig specet så kan Tang fremstå som høyt priset.
Om forskjellen f.eks er 50-75k til BMW sin fordel så vil mange nok mene det er et tryggere kjøp enn Tang tross manglende 4x4...Synes 652K høres mye ut for et merke ingen har noe forhold til fra før.
Joda. BYD er ukjent for oss nordmenn Men har eksistert siden 1995 og er i grunn veldig lik Tesla, med mtp. hva selskapet driver med. Startet opp med Batterier videre solceller og elbiler litt utpå 2000 tallet.
i tillegg kan vi jo se på verdien av diverse bilselskaper:
815mrd USD Tesla
250mrd USD Toyota
96,2mrd USD VAG
96,15mrd USD BYD (Der vistnokk ca25% er eid av Warren Buffet siden 2008)
75,5mrd USD Daimler
57 mrd USD Hyundai Motors
54mrd USD BMW
Så BYD er ikke en lettvekter med andre ord,og legger vi på at BMW ikke har 4x4 og er 15cm kortere/5cm smalere enn BYD.
Så ville jeg lett ha valgt BYD over BMW. meeeen, smaken er som baken, den er delt :laugh:
Mener BMW ix3 er +/- 100,000 for dyr for oss nordmenn som ønsker oss vinterbil, utover det en veldig pen bil.
Hadde sikkert valgt BMW om prisbildet hadde vært 460-550,000 (typ ca samme prisleie som Skoda Enyaq med 4x4 MEN, 9cm lengre bil :-\) men, igjenn er Enyaq farlig lik bmw og har 4x4. Så sikkert blitt en skoda :laugh: ;D