Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Electric cars in Norway på torsdag 09. juli 2020, klokken 10:21

Avstemning
Spørsmål: Avstemning: Fellesferien har startet og mange på tur skal bruke Norges ladestasjoner, erfaringer så langt?
Alternativ 1: Har ikke møtt noen problemer på ladestasjonene stemmer: 43
Alternativ 2: Har møtt noen problemer på ladestasjonene stemmer: 20
Alternativ 3: Har ikke startet ferien og elbil turen enda stemmer: 12
Alternativ 4: Har møtt store problemer på ladestasjonene stemmer: 4
Tittel: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 09. juli 2020, klokken 10:21
Spørsmål: Avstemning. Fellesferien har startet og mange skal bruke Norges ladestasjoner, erfaringer så langt?

Hva er status nå om dagen? Legg inn svar og legg gjerne til nye svaralternativer selv på denne høyst uproffe avstemningen :D :D 

Eller skriv en kommentar om hvilket svar alternativ du mangler så skal jeg legge det inn.

Les også denne saken fra 8. juli fra Benny Christensen - Broom.no på https://www.abcnyheter.no/ med gode tips :+1:
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2020/07/08/195689452/slik-unngar-du-lade-fellene-med-elbil

Nå skal mange ut på langtur.
Benny Christensen - Broom.no
8. juli 2020 18:03 – Oppdatert 8. juli 2020 18:03

Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: rybacktorsdag 09. juli 2020, klokken 14:32
Laderen jeg plugget i på Tesla Middelfart ga veldig liten fart (5kw). Jeg oppdaget ikke det før jeg var på vei tilbake til bilen etter å ha vært på do så da måtte jeg flytte bilen til en annen lader, som fungerte utmerket. Vi skulle uansett ha en piknik på gresset der så det førte ikke til forlengelse av stoppet.

Det største problemet jeg har med ladesteder er at de sjelden er ordentlig mat å få kjøpt på veikroer/restauranter.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Electric cars in Norwaytorsdag 09. juli 2020, klokken 19:18
Ryback, så jeg bør kansje legge til et valg om "Jeg har hatt problemer med defekt lader" da tenker du kansje?

Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: turfsurftorsdag 09. juli 2020, klokken 19:48
Du må nesten bestemme deg om du vil ha konkrete erfaringer (ladekø, defekt lader, betalingsproblemer) eller subjektive meninger som det du har lagt opp til. Synes egentlig pollen din blir litt intetsigende. Og så bør den være flervalg.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: cratorsdag 09. juli 2020, klokken 23:15
Tenker jeg venter med å svare til jeg har vært på biltur og kommet hjem om et par ukers tid; skal i ukjent farvann.

Ellers synes jeg det er skikkelig teit å kalle det elbilens bensinstasjon; det heter da vitterlig ladestasjon.  ::)
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 11. juli 2020, klokken 11:26
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. juli 2020, klokken 19:48
Du må nesten bestemme deg om du vil ha konkrete erfaringer (ladekø, defekt lader, betalingsproblemer) eller subjektive meninger som det du har lagt opp til. Synes egentlig pollen din blir litt intetsigende. Og så bør den være flervalg.

turfsurf: bra med kritiske kommentarer. Ja seff er den dårlig men bli med å gjøre den bedre da vel turfsurf? Eller lag en avstemning du også? Temaet er jo superHOT for dette er den første gangen i historien at vi har hatt en delvis shutdown i Norge og veldig mange velger Norgesferie og med sine nye elbiler. Hva er da status på elbilens bensinstasjoner rundt omkring i Norges land akkurat nå? Og vi vet at lade infrastruktur er et permanent tema om det er godt nok/ ikke godt nok/ osv. Her må vi hjelpe de som bestemmer med å ta et godt valg på dette området.

Jeg håper derfor mange henger seg på denne uproffe avstemningen og viser hva som er status i denne historiske første fellesferien!

turfsurf: heng deg på du oxo  :-) bare gi meg beskjed om du vil ha nye valgalternativer, men jeg kan jo ikke endre på de eksisterende valgene som noen har svart på.

Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Electric cars in Norwaylørdag 11. juli 2020, klokken 11:31
Sitat fra: cra på torsdag 09. juli 2020, klokken 23:15
Tenker jeg venter med å svare til jeg har vært på biltur og kommet hjem om et par ukers tid; skal i ukjent farvann.

Ellers synes jeg det er skikkelig teit å kalle det elbilens bensinstasjon; det heter da vitterlig ladestasjon.  ::)

CRA, enig skikkelig teit :+1: :+1: "elbilens bensinstasjon". Jeg lover å aldri gjøre det mer  :D :D - men det var jo kopi fra artikkelen og jeg tok meg noen "kunstneriske friheter" som det så fint heter  :D :D :D


CRA, du kan jo svare underveis i ferieturen, jeg gjorde det...  Må ikke vente til du kommer hjem...
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: RJKsøndag 12. juli 2020, klokken 01:17
Burde nesten lage en liten avstemning selv:

1) Så flott, enda en avstemning. Hurra! Hva skal jeg velge nå!
2) Å nei, ikke en gang til. Og ikke en gang tatt seg tid til å lage skikkelige alternativer, men bare rasket noe sammen i farta.
3) Hva var spørsmålet, sa De?
4) Hæ, må jeg gjøre et valg? Jeg har beslutningsvegring. Hvordan kommer jeg meg vekk herfra? HJELP!

Beklager om denne virket frekk eller negativ, men her virker det som det har vært litt hastverksarbeid. Avstår derfor fra å stemme selv.

Bare for å ha sagt det, jeg mener helt klart at avstemninger har en misjon, om man tar seg tid til å reflektere om det faktisk er fornuftig med en avstemning. Og deretter hva må det spørres om, hvordan skal spørsmålene stilles, og hvilke alternativer må jeg ha for å få frem klare, kvalitative og produktive resultater, uten at folk lurer på hvor ens eget alternative svar er.

Det finnes allerede en tråd hvor man kan diskutere erfaringer, så derfor blir det i mine øyne noe rart å nå komme med en avstemming, at på til under et helt annet emne enn det burde falle inn under.

https://elbilforum.no/index.php?topic=51839.0

I tillegg har man denne som berører emnet hurtiglading:

https://elbilforum.no/index.php?topic=52261.0
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 21. juli 2020, klokken 09:57
RJK :+1: det går helt fint  :+1:. 

"Beklager om denne virket frekk eller negativ, men her virker det som det har vært litt hastverksarbeid. Avstår derfor fra å stemme selv."
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Electric cars in Norwaytirsdag 21. juli 2020, klokken 10:00
Status i dag, søndag i fellesferien er jo veldig gode resultater :+1: Stemmer totalt: 32 og 17 av disse (inkl meg) "Har ikke møtt noen problemer på ladestasjonene".
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Burgerlørdag 25. juli 2020, klokken 13:21
Var ei uke og sullet rundt Åndalsnes, Måløy og Ålesund.

Erfaring: E6, mange folk og mye ladekø. Mange nye eTron eiere som sliter med lading. Å stå på skrå og blokkere 22kw lader virker som en god ide, noe som irriterer en i3 eier med mulighet for 11kw saktelading. På vei hjem til Stjørdal så ladet vi vest for Oppdal på Gjøa/Sunndalsporten nok til å få oss helt hjem. Veldig glad for det når vi så kaoset på ladestasjonene langs E6.

Fra Oppdal og vestover så var det veldig fint med lading, eneste negative var en stasjon med en Tesla som skulle lade i 80 minutter på den ene laderen som fantes. Vi valgte å kjøre videre som viste seg å være en god ide siden vi fikk bli med neste ferje.

Honnør til BKK vest for Åndalsnes som har satt opp mange ladestasjoner med mulighet for å lade 4 biler. 1 stk 150kw lader som kan lade en bil med 150kw eller to med 75kw +  2stk eldre 50kw ladere. Med i3 så testa vi ikke de nye laderne pga god ladeskikk. Men det virka som de hadde veldig fin visning for kw levert til enhver tid. Snadder!

Min fru krevde å kjøre innom Moa i Ålesund, en litt oppgitt sjåfør gikk med på det. Fullstendig kaos på parkeringsplassen, men de har fått satt opp mange ladere. Var sliten etter å ha kjørt i 8 timer den dagen og henviste en eGolf eier til supporttelefon i stedet for å hjelpe.

Alt i alt så synes jeg i3 sin rekkevidde passer oss utmerket. Dagsetapper på 300-400km. Vi startet alltid hver morgen med fullt batteri og når det var på tide å lade etter 2 til 3 timer, så var det godt å bruke 30 minutter på å strekke seg, tøye ut og få bevegd seg.

Godt fornøyd med lading, men vi var heldige som hadde lagt opp ferie til utenfor allfarsvei med tanke på både Corona og lading.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: turfsurfsøndag 26. juli 2020, klokken 11:06
Sitat fra: Burger på lørdag 25. juli 2020, klokken 13:21


Honnør til BKK vest for Åndalsnes som har satt opp mange ladestasjoner med mulighet for å lade 4 biler. 1 stk 150kw lader som kan lade en bil med 150kw eller to med 75kw +  2stk eldre 50kw ladere. Med i3 så testa vi ikke de nye laderne pga god ladeskikk. Men det virka som de hadde veldig fin visning for kw levert til enhver tid. Snadder!

Vest for Åndalsnes, hvor da spesifikt? Ellers reddet bkk ladingen vår på tur til Nordmøre i år, med lading ved Raumasenteret Åndalsnes (hvor en etron som sedvanlig blokkerte to ladere) og på Bjorli (selv om 50kW laderen var ute av drift).
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Rollepsøndag 26. juli 2020, klokken 13:33
Hvorfor kan man ikke erstatte Har ikke startet ferien og elbil turen med erfaringene man gjorde når man endelig kom seg av gårde?
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Orbitsøndag 26. juli 2020, klokken 13:48
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juli 2020, klokken 11:06
Vest for Åndalsnes, hvor da spesifikt?
De har faktisk to lokasjoner veldig tett, ved krysset der E136 kommer ned Romsdalen og går videre langs fjorden. Ved Shell er det 1x 150kW/75kW (med mulighet for to samtidge på 75 kW) samt 2x 50kW. På andre siden av vegen (ved shoppingsenteret) er det 2x 150kW (igjen med mulighet for bruk med to biler på hver av disse) samt en 50kW.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Burgersøndag 26. juli 2020, klokken 16:28
Jeg burde nok ha vært mer spesifik enn "vest for Åndalsnes" til å si sør-vest til vest for Åndalsnes.

Vi kjørte fra Åndalsnes, opp Trollstigen, sør-vest og ferje over til Stranda. Der ladet vi på en slik 1x2 + 2 enkle ladere første gangen. Så videre så er det slike ved Nordfjordeid, Rema 1000 Ulsteinvik, Rema 1000 Flisnes, Rema 1000 Digernes som har enda flere ladepunkt. Vi ladet kun på Ulsteinvik av disse. Da hadde vi nok til å komme oss til Åndalsnes. Passet oss bra, kjente at ladekøangsten kom når man begynte å nærme seg mer belasta veier rundt Ålesund.

Når man ser seg rundt etter ladere når man har 220km+ rekkevidde ved Nordfjordeid så er det ingen problem. Vi hadde også luksusen med 10a lading over natta på Nordfjordeid ish og Åndalsnes ish.

GK har 2stk ladere ved Rema 1000 Deknepollen.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: turfsurfsøndag 26. juli 2020, klokken 17:45
Sitat fra: Orbit på søndag 26. juli 2020, klokken 13:48

De har faktisk to lokasjoner veldig tett, ved krysset der E136 kommer ned Romsdalen og går videre langs fjorden. Ved Shell er det 1x 150kW/75kW (med mulighet for to samtidge på 75 kW) samt 2x 50kW. På andre siden av vegen (ved shoppingsenteret) er det 2x 150kW (igjen med mulighet for bruk med to biler på hver av disse) samt en 50kW.
Ja, har ladet på disse, men de er ikke vest for Åndalsnes på noe vis.

Spurte fordi jeg var nettopp "vest for Åndalsnes" en ukes tid uten å se BKK ladere der
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: turfsurfsøndag 26. juli 2020, klokken 17:47
Sitat fra: Burger på søndag 26. juli 2020, klokken 16:28
Jeg burde nok ha vært mer spesifik enn "vest for Åndalsnes" til å si sør-vest til vest for Åndalsnes.


Skjønner, da gir kart og terreng mere mening.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Kristian Osøndag 26. juli 2020, klokken 20:47
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juli 2020, klokken 17:45
Sitat fra: Orbit på søndag 26. juli 2020, klokken 13:48

De har faktisk to lokasjoner veldig tett, ved krysset der E136 kommer ned Romsdalen og går videre langs fjorden. Ved Shell er det 1x 150kW/75kW (med mulighet for to samtidge på 75 kW) samt 2x 50kW. På andre siden av vegen (ved shoppingsenteret) er det 2x 150kW (igjen med mulighet for bruk med to biler på hver av disse) samt en 50kW.
Ja, har ladet på disse, men de er ikke vest for Åndalsnes på noe vis.

Spurte fordi jeg var nettopp "vest for Åndalsnes" en ukes tid uten å se BKK ladere der
BKK har ladere på Digernes vest for Åndalsnes  ;)
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Oddaasøndag 26. juli 2020, klokken 21:10
Sitat fra: Burger på lørdag 25. juli 2020, klokken 13:21
Var ei uke og sullet rundt Åndalsnes, Målsøy og Ålesund.

Erfaring: E6, mange folk og mye ladekø. Mange nye eTron eiere som sliter med lading. Å stå på skrå og blokkere 22kw lader virker som en god ide, noe som irriterer en i3 eier med mulighet for 11kw saktelading. På vei hjem til Stjørdal så ladet vi vest for Oppdal på Gjøa/Sunndalsporten nok til å få oss helt hjem. Veldig glad for det når vi så kaoset på ladestasjonene langs E6.

Fra Oppdal og vestover så var det veldig fint med lading, eneste negative var en stasjon med en Tesla som skulle lade i 80 minutter på den ene laderen som fantes. Vi valgte å kjøre videre som viste seg å være en god ide siden vi fikk bli med neste ferje.

Honnør til BKK vest for Åndalsnes som har satt opp mange ladestasjoner med mulighet for å lade 4 biler. 1 stk 150kw lader som kan lade en bil med 150kw eller to med 75kw +  2stk eldre 50kw ladere. Med i3 så testa vi ikke de nye laderne pga god ladeskikk. Men det virka som de hadde veldig fin visning for kw levert til enhver tid. Snadder!

Min fru krevde å kjøre innom Moa i Åndalsnes, en litt oppgitt sjåfør gikk med på det. Fullstendig kaos på parkeringsplassen, men de har fått satt opp mange ladere. Var sliten etter å ha kjørt i 8 timer den dagen og henviste en eGolf eier til supporttelefon i stedet for å hjelpe.

Alt i alt så synes jeg i3 sin rekkevidde passer oss utmerket. Dagsetapper på 300-400km. Vi startet alltid hver morgen med fullt batteri og når det var på tide å lade etter 2 til 3 timer, så var det godt å bruke 30 minutter på å strekke seg, tøye ut og få bevegd seg.

Godt fornøyd med lading, men vi var heldige som hadde lagt opp ferie til utenfor allfarsvei med tanke på både Corona og lading.
Hvor er Målsøy?

Og når du refererer til Moa så regner jeg med at du var i Spjelkavik, øst for Ålesund? (Ikke Åndalsnes.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Oddaasøndag 26. juli 2020, klokken 21:14
Sitat fra: Kristian O på søndag 26. juli 2020, klokken 20:47
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juli 2020, klokken 17:45
Sitat fra: Orbit på søndag 26. juli 2020, klokken 13:48

De har faktisk to lokasjoner veldig tett, ved krysset der E136 kommer ned Romsdalen og går videre langs fjorden. Ved Shell er det 1x 150kW/75kW (med mulighet for to samtidge på 75 kW) samt 2x 50kW. På andre siden av vegen (ved shoppingsenteret) er det 2x 150kW (igjen med mulighet for bruk med to biler på hver av disse) samt en 50kW.
Ja, har ladet på disse, men de er ikke vest for Åndalsnes på noe vis.

Spurte fordi jeg var nettopp "vest for Åndalsnes" en ukes tid uten å se BKK ladere der
BKK har ladere på Digernes vest for Åndalsnes  ;)

8-9 mil vest for Åndalsnes vil jeg tro.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: turfsurfsøndag 26. juli 2020, klokken 21:23
Sitat fra: Kristian O på søndag 26. juli 2020, klokken 20:47

BKK har ladere på Digernes vest for Åndalsnes  ;)
Må innrømme at jeg ikke var så langt vest-sørvest for Åndalsnes, og var mere nordvest selv
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: PFmandag 27. juli 2020, klokken 07:33
Ladet på BKK sine lynladere på Olrud på Hamar i går. https://www.h-a.no/2020/nyheter/na-kan-du-lade-bilen-din-her/
Stod helt alene, og hadde 140kw fra 26% til 80%, og stopper ladingen på 90% når den tippet under 70kw. Det tok litt under halvtimen.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: turfsurfmandag 27. juli 2020, klokken 09:18
BKK har vokst fra å være en sær liten ladeoperatør i vest til å bli den foretrukne ladeoperatøren for min del. Flere ladepunkter på en lokasjon, god miks av hurtig og lynlading, og god driftsstabilitet og kompabilitet.

Hos Fortum og GK har jeg opplevd mye mere problemer, selv på helt nye lynladestasjoner hos GK.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Burgermandag 27. juli 2020, klokken 12:14
Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10
Hvor er Målsøy?
Wups, snek seg inn en s der, Måløy. Fikser orginal post.
Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10
Og når du refererer til Moa så regner jeg med at du var i Spjelkavik, øst for Ålesund? (Ikke Åndalsnes.)
Ehrm, pedantisk? Ålesund er vest for Åndalsnes, Åndalsnes er øst for Ålesund. Ergo så blir Moa ..... for Åndalsnes?
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Oddaamandag 27. juli 2020, klokken 12:32
Sitat fra: Burger på mandag 27. juli 2020, klokken 12:14
Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10
Hvor er Målsøy?
Wups, snek seg inn en s der, Måløy. Fikser orginal post.
Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10
Og når du refererer til Moa så regner jeg med at du var i Spjelkavik, øst for Ålesund? (Ikke Åndalsnes.)
Ehrm, pedantisk? Ålesund er vest for Åndalsnes, Åndalsnes er øst for Ålesund. Ergo så blir Moa ..... for Åndalsnes?
Kan selvsagt si at jeg bor på Byåsen, vest for Stjørdal. Men noen vil trolig finne det litt forvirrende... ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 27. juli 2020, klokken 15:43
Kjørte 5250 km i sommer, og her er mine observasjoner, fra litt diverse steder:

- Ørnes i Nordland skulle *gjerne* hatt en hurtiglader. Kjørte en henger fra Bodø til Engavågen, og det var bare såvidt vi kom oss tilbake til Bodø, selv når vi tok ferge på veien hjem. (Startet også bare med 90%, så rekkeviddeangsten var litt selvforskyldt.)
- Porsche destinasjonsladerne ved Clarion Collection Hotel Aurora i Tromsø virket ikke. Droppet å saktelade.
- Ved Scandic Bryggen i Honningsvåg var begge laderne okkuperte av 2 stk XC90 hybrid i noe sånt som 20 timer. Litt idiotisk. Men vi skulle heldigvis være der to netter.
- Når jeg kom til Alta på veien sørover var det en Model S og en Zoe som sto og ladet på de to fortum-laderne. Når jeg dro videre 20 minutter senere hadde det også kommet en e-tron som stilte seg i kø. (Jeg hadde nok til å komme meg til superladerene i Sørkjosen.)
- Ellers ingen utfordringer. Aldri kø, aldri tekniske problemer.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: RJKmandag 27. juli 2020, klokken 17:20
Sitat fra: Burger på mandag 27. juli 2020, klokken 12:14

Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10
Og når du refererer til Moa så regner jeg med at du var i Spjelkavik, øst for Ålesund? (Ikke Åndalsnes.)
Ehrm, pedantisk? Ålesund er vest for Åndalsnes, Åndalsnes er øst for Ålesund. Ergo så blir Moa ..... for Åndalsnes?

Vet ikke hvordan det er du regner, men man bruker som regel å henvise til nærmeste kjente landepunkt, og ikke et som er ganske mye lengre unna. Jeg vil derfor mene at om du snakker om nettopp Moa ved Spjelkavik (som vises med ladere) og ikke Moa ved bunn av Isfjorden, rett øst for Åndalsnes (der ser jeg ingen ladere), så ville jeg definitivt referert til at det er rett øst for Ålesund.

https://www.google.no/maps/dir/Moa/Moa,+Ålesund/@62.5428511,6.5329076,9z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x0:0x8566fe3b9be915c1!2m2!1d7.838977!2d62.571365!1m5!1m1!1s0x4616c50a07bebc69:0xbaf8c65adf68d8b9!2m2!1d6.3470448!2d62.4654485!3e0

Et eksempel et stykke unna. Skal jeg antyde hvor Brumunddal ligger, så vil jeg heller si det er rett nord for Hamar, langt før jeg sier det ligger nørd-øst for Gjøvik eller at det er sør for Lillehammer. Alt er i utgangspunktet riktig, men Hamar er altså det nærmeste større landepunktet som folk må forventes å vite sånn cirka hvor der ligger.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 28. juli 2020, klokken 11:19
Ikke min erfaring med setter fingeren på noen av problemene:

https://motor.no/debatt-elbil-infrastruktur/ferie-i-norge-med-elbil-det-er-gambling-det/171962?utm_campaign=2020_07_28_Motor_Nyhetsbrev_uke_31a&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=2B53274D0D1D5257668BC10A2D5266B8&elqTrack=false&elq=e04b6c70fa414422aee47315a5460e1e&elqaid=1773&elqat=1&elqCampaignId=1931
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Vidar1979tirsdag 28. juli 2020, klokken 12:16
Elbil utenom Tesla kunne de ha skrevet i artikkelen.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: RJKtirsdag 28. juli 2020, klokken 14:46
Sitat fra: Vidar1979 på tirsdag 28. juli 2020, klokken 12:16
Elbil utenom Tesla kunne de ha skrevet i artikkelen.

Tesla har fremdeles huller i sitt SuC-nettverk, så dette kunne tildels også vært opplevd med en Tesla. Ting er nok satt endel på spissen, men viser jo at det må et minimum av forberedelse til før langtur, så som å registrere seg hos aktuelle operatører.

Her mener jeg selgerne burde vært flinkere til å guide kunden, dog man vet jo ikke hva som er blitt snakket om, så kanskje bistand om dette har vært avfeid som unødvendig.

Men helt klart, Tesla sin ladeløsning er så nært optimalt som det kan bli, med bra med ladere på de fleste plasser, mange på mer populære destinasjoner. Og det er virkelig plug an play (Netflix, om du vil). Dette knotet med å sette opp kontoer, laste ned apper og registrere kortrt i appen, og hos enkelte så må de vente på ladekortet, det er virkelig ikke bra.

Men når jobben er gjort (grundig), så er det enkelt, ihvertfall helt til det kommer plutselige og store prishopp, som vi ser gjennom Ionity og dems operatører. Håpløst igjen.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 28. juli 2020, klokken 17:45
Enig i at et noe liknende Tesla må til - alle biler inn i en base og så hentes data der. Slik det et i dag for ikke Tesla er det for mye knot. Til nå er det stort sett spesielt interessert som har kjøpt og hvis du sitter på en litt større ladestasjon ser du hvordan en del sliter. Ikke rart at stasjonene går ned med jevne mellomrom. Man kan bare tenke seg hvordan det kan bli når de "uinteresserte" får elbil...
Hvorfor skal du hos Fortum måtte lese brikke og så trykke start mens du hos Cirkle K må snu på det og trykke start og så brikke - er det mulig å ikke enes om noe så banalt... Lader skjelde på hurtiglader men var på en tur i sommer for å friske opp kunnskapene og selv om jeg hadde få problemer bli man litt oppgitt over hvor mange måter det går an å gjøre en så enkel operasjon...
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: RJKtirsdag 28. juli 2020, klokken 18:00
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. juli 2020, klokken 17:45
Enig i at et noe liknende Tesla må til - alle biler inn i en base og så hentes data der. Slik det et i dag for ikke Tesla er det for mye knot. Til nå er det stort sett spesielt interessert som har kjøpt og hvis du sitter på en litt større ladestasjon ser du hvordan en del sliter. Ikke rart at stasjonene går ned med jevne mellomrom. Man kan bare tenke seg hvordan det kan bli når de "uinteresserte" får elbil...
Hvorfor skal du hos Fortum måtte lese brikke og så trykke start mens du hos Cirkle K må snu på det og trykke start og så brikke - er det mulig å ikke enes om noe så banalt... Lader skjelde på hurtiglader men var på en tur i sommer for å friske opp kunnskapene og selv om jeg hadde få problemer bli man litt oppgitt over hvor mange måter det går an å gjøre en så enkel operasjon...

Hva bruksanvisningen sier, og hva man i realiteten kan gjøre, tror jeg er temmelig likegyldig. Jeg velger i de aller fleste tilfeller å plugge i bil, før jeg knoter med kort/RFID. Mulig det finnes de ladestasjoner der du ikke får løst ut plugg/kabel fra ladestasjonen før du har lagt inn betalingsinfo, men de aller fleste takler det fint å koble til først.

Du får uansett ikke ladet før du har betalt, om ikke noe rart skjer, men jeg har faktisk fått noen gratis ladinger der ladingen faktisk starter med en gang kabelen er plugget i. En teoretisk mulighet er jo selvsagt at noen før meg har prøvd kort/RFID først, men ikke fått opp noe på skjerm, og så når je kommer til ledig stasjon og plugger i, så begynner ladingn betalt av kunden før meg.

Men slikt har jeg ikke mulighet til å kontrollere, så jeg lader ferdig med god samvittighet, og om det er pga det beskrevet over, så håper jeg de klager på regningen, om de har kontroll på dette.

Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 28. juli 2020, klokken 19:11
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. juli 2020, klokken 17:45
Enig i at et noe liknende Tesla må til - alle biler inn i en base og så hentes data der. Slik det et i dag for ikke Tesla er det for mye knot. Til nå er det stort sett spesielt interessert som har kjøpt og hvis du sitter på en litt større ladestasjon ser du hvordan en del sliter. Ikke rart at stasjonene går ned med jevne mellomrom. Man kan bare tenke seg hvordan det kan bli når de "uinteresserte" får elbil...
Hvorfor skal du hos Fortum måtte lese brikke og så trykke start mens du hos Cirkle K må snu på det og trykke start og så brikke - er det mulig å ikke enes om noe så banalt... Lader skjelde på hurtiglader men var på en tur i sommer for å friske opp kunnskapene og selv om jeg hadde få problemer bli man litt oppgitt over hvor mange måter det går an å gjøre en så enkel operasjon...

På de nyeste laderne trenger man ikke å trykke start heller. Kun plugge i, lese av brikke og så starter lading. Ingen vits i å gjøre det mer komplisert enn det. Lader bør selvsagt støtte at brikke leses av først også.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Strøm Tycoonlørdag 01. august 2020, klokken 15:11
Ble stående i den berømte køen på Haukeli. Planen var å lade på Røldal, og i bilen ble det rapportert til og fra 1-2 ledige av tre ladere (superladere).

Litt engstelig for om det skulle bli kø.

Gleden var derfor stor da det var 10-12 ladere på Røldal, og ikke 3 som ble rapportert i bilen.

Utover det har det ikke vært noe å bemerke, Tesla sitt ladenettverk bare fungerer.

Sarpsborg - Mandal, ladet på saktelader ved ankomst, og for småkjøring de neste dagene.
Mandal - Røldal - Bergen, ladet på SC Arna ved ankomst, og ved avreise, bilen ble ikke brukt i Bergen.
Bergen - Skei - Åndalsnes, ladet på Skei, og så på destination charger på Hotel Aak.
Åndalsnes - Ålesund - Åndalsnes, til 80% på SC, resten på DC på hotellet.
Åndalsnes - Nebbenes - Sarpsborg, SC på Nebbenes, planen var Brummundal men på grunn av stor trafikk tok vi vestsiden av Mjøsa.

Lengste etappe på en lading ble 38mil, og da hadde vi 8mil margin.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: jlansøndag 02. august 2020, klokken 09:53
Vi valgte å kjøre om Geilo og Imingfjell fra Bergen til Setesdalen for å slippe å bli stående på Haukeli (og fordi det er en fin rute). Med campingvogn var det da nødvendig å lade litt på Geilo, hvor det ikke er Tesla SuC. Så da fikk vi for første gang oppleve litt ladekø. Det forundret meg hvor trangt det var hos Circle K Geilo. Her virker det som man har tenkt slik tittelen indikerer,  " elektrisk bensinstasjon".  Det var nesten ikke mulig å stå i kø uten å blokkere for bensinpumpene. Det var også en egen kø for 50kW. Noen er nødt til å lade på den (Chademo), mens andre kan velge. Så det kan gjerne bli litt rot i rekkene.

Hvis det ikke bygges ut veldig god kapasitet, så blir det nok nødvendig med et kølappsystem og et eget køområde på større ladeplasser. Det finnes jo allerede systemer som håndterer flere nummerserier i samme skranke, så det burde være kurant å få til et system som kan velge riktig bil når det blir en ledig lader.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 03. august 2020, klokken 12:52
Sitat fra: jlan på søndag 02. august 2020, klokken 09:53
Vi valgte å kjøre om Geilo og Imingfjell fra Bergen til Setesdalen for å slippe å bli stående på Haukeli (og fordi det er en fin rute). Med campingvogn var det da nødvendig å lade litt på Geilo, hvor det ikke er Tesla SuC. Så da fikk vi for første gang oppleve litt ladekø. Det forundret meg hvor trangt det var hos Circle K Geilo. Her virker det som man har tenkt slik tittelen indikerer,  " elektrisk bensinstasjon".  Det var nesten ikke mulig å stå i kø uten å blokkere for bensinpumpene. Det var også en egen kø for 50kW. Noen er nødt til å lade på den (Chademo), mens andre kan velge. Så det kan gjerne bli litt rot i rekkene.

Hvis det ikke bygges ut veldig god kapasitet, så blir det nok nødvendig med et kølappsystem og et eget køområde på større ladeplasser. Det finnes jo allerede systemer som håndterer flere nummerserier i samme skranke, så det burde være kurant å få til et system som kan velge riktig bil når det blir en ledig lader.

Ja, kanskje det skulle stått en AutoPass-brikkeleser ved inngangen til "bensinstasjonen" som automatisk leste brikkene, og viste alle elbil-reg-numrene på en stor skjerm, sortert med eldste klokkeslett øverst....

.....Eventuelt at en hadde laget 2 ledninger ut av hver lader, samt en "gjenværende ladetid" klokke over hver lader....og to parkeringsplasser ved hver lader...sånn at hvis alle laderne var opptatt så kunne en parkere ved den som hadde kortest tid igjen, koble på, og når sidemannen var ferdig så begynte den automatisk å lade din....hvis noe sånt går an... Da slapp du å vente i bilen og stresset med å passe på at ingen sniker seg foran deg....bare plugge i og gå og kaste frisbee...
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: hemimandag 03. august 2020, klokken 13:58
Tur retur danmark/københavn i år også med model3

Ned brukte vi 3 timer mer enn våre venner i XC60 dro fra 100% i oslo,  ladet til 99% i halden for å prøve slippe lade så mye i sverige, og lusekjørte ned, kom ikke igjennom hele sverige uansett fant vi etterhvert ut, ankom hotell med 50% SOC siden vi ikke visste hvordan ladingen var der, og sparte noen km ved å ta båten ikke broen. I halden var fler av de 8 laderne i ustand, og den vi fikk til å virke gav bare 30KW (soc var lav nok til at vi skulle hatt 60-70 i starten) flott med minuttpris. Begynte allerede her å komme på hvorfor man "måtte" ha tesla og tesla ladenettverk, synd de ikke har noe nærmere svenskegrensen i disse røde tider.

Ved ladestopp i sverige fant vi umiddebart en defekt lader, og måtte også dele ladestolpe siden det var fullt, 30-40KW når du har 5% føles rimelig kipt. Etterhvert dro flere og vi flyttet bilen for å få mer. Rett etterpå kom det noen for å lade og dele stolpe med oss, selv om det var andre ledige, spurte pent om de kunne velge noen ledige  A/B og forklarte hvorfor, så da gikk iaf det bra for alle, slår meg som pussig at folk fortsatt ikke vet dette.



Vi kom hjem 2 timer bak de som kjørt XC60 når vi ladet 2 ganger rød sone, sjåføren i XC60 kjører veldig rolig og brøt aldri fartsgrensen, vi hadde 2 ladestopp totalt, mot 3 året før.


Lade i danmark var også kuk (som vanlig), inneparkerte ladere, clever ladere som ikke virket osv. Eneste ladern jeg fant som virket var porsche destination charger, den hadde heldigvis lang ledning også.

Ene laderne stod parkert med samme plugin hybrid plugga i 3! dager andre uttaket var konstant inneparkert av vanlige biler, strakk ledning over og prøvde, men no dice. . 50KW ladern var inneparkert av 1 eller 2 biler, men der viste det seg å være resevert for taxi som skulle lade, det gjaldt flere av 50KW laderne vi fant "kun taxi, kun 30 min"


100-110-120 soner er døden for elbil, selv om vi lusekjører, klarer man sjelden over 2 timer og 20 mil.
Siden stoppene var i røde soner unngikk vi spisesteder, bruskjøp og toalettbesøk inne... ekstra god stemning i bilen :p

Jeg/vi i bilen er vant til å kjøre iaf 30-35-40 mil+ mellom stoppene, vanligvis pleier vi ha stopp på helsingør/helsingborg båten når vi drar til køben.


I norge med generel lav fart, og sjelden behov for hurtiglading har det fungert med model 3 som daily, er turbil som knekker den. På norgesferien i år kjørte vi bensinbil siden vi skulle så mye rare små steder med dårlig utbygget nettverk av tesla ladere, når vi kjørte rundt og observerte fulle ladere med 1-2 per sted og køer, var vi veldig glade med valget.

Håper tesla får litt fart på sakene og får suc v3 ut, 100kwh på model 3/y hadde også hjulpet.

Ellers må vi si vi alle våkner når autopiloten ser en bro over veien og bestemmer seg for å BRÅBREMSE i 110/120 sonene. Citroen fyr bak oss våknet også ene gangen. Føler de 50.000 for FSD virkelig kom til sin rett da.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Roy Aasenmandag 03. august 2020, klokken 14:10
Langtur med elbil nærmer seg selvplaging, blir leeeenge til at dette fungerer ordentlig.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 03. august 2020, klokken 14:20
Brukte dere ionity noe? De gir vel raskere lading av Model 3 og det er en del av den sydover på E6. Koster litt mer, men antakelig noe mindre pågang. Og da får du vel 200-250kW maks.
3 timer ekstra på en så kort tur høres helt drøyt ut. Kjørte Hvide Sande og opp til Koster i fjor sommer. Brukte nok bortimot et par timer på lading, men ene ladestopp etter 3:22 var lunsj og det andre benstrekk og kaffe. Men på 83 mil hvorav en del i 130-150km/t er ikke et par timers pause så mye. Og da ladet vi etter pausebehov, ikke etter maks effektivitet. Eksempelvis ladet vi til over 90% i Køge, noe som er galskap ift effektiv transport. Men pausen varte så lenge.
Oslo-København med ferge burde dekkes med maks en times lading. Strengt talt mye mindre om alt klaffer.

Har hatt tre runder til Danmark så langt med Tesla, og det har fungert helt ypperlig. Lite tidsbruk på lading ut over pausebehov, men det skyldes kanskje at jeg har barn med på turen.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: hemimandag 03. august 2020, klokken 14:46
Vi var voksne menn i begge biler, alle bilvante og lite/0 pausebehov med rutinert ikke bælming av drikke, vi dro 180 mil i høst på 1 dag, med kun 1 spisepause ;) + fuelstops, han ene er også vant til å pendle fra polen, resultatet er at vi er irritert nesten over at vi må stoppe  hver 2 time, og ikke er vant til så mye pauser, ligge og loffe i fartsgrensene med autopilot er veldig lite utfordrende, blir jo ikke sliten, dro fra danmark 17:00, så det var lyst, og ingen var slitne.

3 timer ned var 50-60 min i halden for å få heeeelt full bil, litt som en del av en prøve for å se hvor langt vi kunne komme. målet var å slippe alle røde soner. Senere tok ladingen i sverige lang tid ref lader som fusket, og deling av ladere, kombinert med at vi måtte opp med 80-85% SOC før vi kjørte videre, helsingør-helsingborg fergen tar også lenger tid enn broen, vi kjørte også sakte, mye under fartsgrensen i høyre fil for å bruke lite strøm, jeg hadde 180 i forbruk mot 250-260 året før, dette til sammen ble mye tid, vs de som bare kjørte dieselbilen uten stopp fra halden til køben via broen.

Hjem kjørte vi broen, og hadde 100% soc om morgenen, vi hadde noen ærend rundt københavn før vi returnerte, vi prøvde lade opp, men alt av type 2 var inneparkerte, virket ikke eller lignende, så gav opp, vi dro og spiste  da vi ikke ville virre rundt og gjøre det i røde soner i sverige. Vi forlot københavn med 75% soc, ankom første lader med 5% soc og hadde god hastighet på denne.

Brukte ikke ionity noe, mener de krever medlemskap og styr samt tok 5x per kwh av tesla? Da kunne vi jo heller ha kjørt bensin/diesel, elbil er jo øvelse i å være gjerrig, det er jo upsiden.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 03. august 2020, klokken 15:42
Forbruk Hvide Sande- Koster ble 243Wh/km. Høyeste snitt på delstrekning var 263Wh/km. 2 timer fra lader til lader (Køge-Falkenberg), 250km og snitthastighet på 125km/t. Lå vel stort sett i 135-150km/t.

Ionity koster litt mer ja, men kan visstnok spare litt på Maingau kortet (som jeg har liggende, men antakelig aldri vil bruke). Alternativt Mercedes kortet som gir 2,9kr per kWh eller noe sånt.
Totalt brukte jeg drøyt 200kWh på turen.
Tesla tar vel litt mer per kWh i DK enn i Norge? Har aldri sjekket da lading har vært inkludert.

A better route planner anslår 32 minutter lading Oslo-Køben for en M3 performance med 20". Men det tar jo ikke høyde for behov for strøm ved ankomst. Sist jeg var i Køben ladet jeg rett ved sentralstasjonen. En sidegate der hadde ladestolper gatelangs fra Eon.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Jejlmandag 03. august 2020, klokken 17:56
Kjørte akkurat 2 x 42 mil med vår 7 år gamle P85. Brukte 98% den ene veien, og 106% den andre. Hadde en kort sc- lading hver vei, som passet greit med en dopause. Startet hver vei med tilnærmet fullt batteri. Dopausene måtte vi hatt uansett så turen hadde ikke gått raskere i en fossilbil.

Eneste hinderet var en lader i Lyngdal som ikke virket, men det var flere ledige. I lillesand funket ladingen fint, og vi fikk 14% i løpet av dopausen, noe som var nok til å komme frem.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Counterpointermandag 03. august 2020, klokken 21:12
Sitat fra: hemi på mandag 03. august 2020, klokken 13:58
100-110-120 soner er døden for elbil, selv om vi lusekjører, klarer man sjelden over 2 timer og 20 mil.
Nå synes jeg du er litt vel konservativ. Vi har jo samme bil og forrige dagen kjørte jeg en litt over 30 mils tur på 3 timer og 30 minutter. Kjørte «radig» da det var lite trafikk og kjørte forbi alle jeg tok igjen for å holde tempoet oppe. I 110 sonen fra Kolomoen til Kløfta lå jeg konstant i 125 på autopilot. Brukte da fra 88% til 16% SoC på hele turen.

2 timer kjøring er autobahn fart mellom 150-200 etter min erfaring fra i fjor med mange dager på autobahn (da med god margin siden kona ikke liker lav SoC)
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: turfsurfmandag 03. august 2020, klokken 21:31
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. august 2020, klokken 21:12


2 timer kjøring er autobahn fart mellom 150-200 etter min erfaring fra i fjor med mange dager på autobahn (da med god margin siden kona ikke liker lav SoC)
Ja, t.o.m. vår gamle X100 greide 2 timer på autobahn med marsjfart 150-180. Forbruket lå rett under 300Wh/km. Selvfølgelig avbrutt av områder med veiarbeide så snittfarten endte på 130ish.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: JorgenMmandag 03. august 2020, klokken 21:33
Vi dro på ferie rundt 20. juni i god tid før det store rushet. Null kø nordover mot Lofoten og ingen andre biler på noe ladested. Ingen av de 2 hurtigladerne i selve Lofoten funket desverre, ellers gikk alt smertefritt.

Og svært befriende og ikke være bundet til Tesla-rutene slik vi har vært de siste 3 årene :+1:
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: DagfinnNtirsdag 04. august 2020, klokken 09:54
Sitat fra: JorgenM på mandag 03. august 2020, klokken 21:33
Og svært befriende og ikke være bundet til Tesla-rutene slik vi har vært de siste 3 årene :+1:
Vanskelig å forstå denne uttalelsen. Begge mine Tesla'er kan lade på Teslaladere + alle andre hurtigladere. Med andre ord - total frihet.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 04. august 2020, klokken 10:02
Ja i tillegg til det store antallet ladeplasser en kan lade billig/gratis på med full oversikt over kapasitet i bilen kan du også bruke de kommerse laderne. Om de ligger bedre plassert og en har betalingsvilje til det.
Tesla satt for øvrig opp noen superchargere i Lofoten i sommer, for de som gjerne skulle hurtigladet der. Synd de kommersielle laderne i Lofoten ikke fungerte, men Tesla strakk seg langt og monterte til og med egen skilletrafo for å få laderne opp og gå. Det fortjener skryt! I tillegg er det vel en god del Tesla destination chargers i Lofoten for saktelading.

Men det kan være et poeng at når lading er så gjennomført tilrettelagt og billig er det høyere terskel for å utnytte kommersielle ladere. En blir sånn sett litt bundet/styrt av hvor Tesla har satt opp superchargere. Men en har jo valgfriheten, så det er en selvpålagt restriksjon.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 04. august 2020, klokken 10:41
Det er jo klart med en 2013-modell Tesla, med overgang til i-Pace i 2019 , så har han sikkert ikke hatt CCS-adapter. Jeg er veldig fornøyd med å lade på Tesla Superlader på "hovedveiene", selv om det popper opp flere og flere, så en finner både til fjells og andre steder, men ikke i byene. Er veldig bra at en så lett ser tilgjengelighet og lokasjon på skjermen, og kan navigere til dem. Men synes og det var veldig praktisk å bruke 50kW Grønn kontakt-ladere inni små-bygdene mens vi var turister rundt forbi. Synes kombinasjonen Tesla-ladere og Grønn kontakt var perfekt denne sommerferien i Midt-/Sør-Norge, og Tesla Model 3 Performance fungerte perfekt med 4 folk, takboks og sykler på krok (selvmontert).
Tesla sine Superlader-stasjoner (med grått i de som bygges nå):
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 04. august 2020, klokken 10:42
Ser og at Tesla har fått opp mange Destination Chargers (22kW).
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: JorgenMtirsdag 04. august 2020, klokken 11:03
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 04. august 2020, klokken 09:54
Vanskelig å forstå denne uttalelsen.
Det er ut fra egen erfaring etter 3 somrer med Tesla og 2 somrer med Jaguar :)
(1 overlappende sommer for flisespikkere)

Kunne sikkert forklart mer i detalj, men det er ikke relevant for topic :+1:
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 04. august 2020, klokken 11:05
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. august 2020, klokken 10:41
Det er jo klart med en 2013-modell Tesla, med overgang til i-Pace i 2019 , så har han sikkert ikke hatt CCS-adapter. Jeg er veldig fornøyd med å lade på Tesla Superlader på "hovedveiene", selv om det popper opp flere og flere, så en finner både til fjells og andre steder, men ikke i byene. Er veldig bra at en så lett ser tilgjengelighet og lokasjon på skjermen, og kan navigere til dem. Men synes og det var veldig praktisk å bruke 50kW Grønn kontakt-ladere inni små-bygdene mens vi var turister rundt forbi.

Det blir jo litt rart å sammenligne en gammel 2013-modell med det som leveres i dag. Nå er CCS standard på alle bilene, kjørekomfort/støydemping/kvalitet er løftet enormt siden den gang. Og andre ladeleverandører er vel også på plass på skjermen i Teslaen, i tillegg til supercharger nettverket?

Som sagt - det blir en selvpålagt restriksjon, men jeg forstår at en prefererer Tesla stasjonene når de er så store, mange og enkle å bruke. Så de kan fort styre ruten i en eller annen retning.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: automattirsdag 04. august 2020, klokken 11:21
Chademo-adapter har eksistert i mange år. Man får ikke glede av lynladere, men Chademo er fortsatt et godt suplement til superladerne.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 04. august 2020, klokken 11:31
Sitat fra: automat på tirsdag 04. august 2020, klokken 11:21
Chademo-adapter har eksistert i mange år. Man får ikke glede av lynladere, men Chademo er fortsatt et godt suplement til superladerne.

Når CCS adapteret kom tok det ikke lang tid før jeg solgte CHAdeMO adapteret. Kjøpte riktignok aldri CCS adapter da jeg ikke har behov, men CHAdeMO ble brukt en gang på en rute som da ikke hadde supercharger (er på plass nå). Og lånte det ut til venner og familie når de ville ha det i bakhånd på langtur.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: automattirsdag 04. august 2020, klokken 11:44
Brukte mitt Chademo-adapter senest nå i ferien (har ikke fått oppgradert til CCS ennå). Jeg ser tre fordeler med CCS-adapter. Lynlading, flere ladestolper enn chademo, og lademuliget på supercharger v3. Ikke at jeg hurtiglader så mye, men liker å ha best mulig alternativer tilgjengelig.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 04. august 2020, klokken 11:58
Vi har akkurat kommet hjem fra en ukes helt udramatisk norgesferie med Model 3 SR+. Utkjørt distanse 1886km, strekningen var Fredrikstad-Dokka-Lillehammer-Ålesund-Bergen-Oslo-Fredrikstad. Vi kjørte en del mindre veier, f.eks over Gaularfjellet og Vikafjellet. Ladingen gikk ekstremt bra, vi sto aldri i kø og lengste hurtigladestopp var på snaue 15 minutter (!). Godt hjulpet av bilens lave forbruk (133Wh/km i snitt) og rask lading (oppunder 900km/t). Så et snaut kvarters ladestopp ga 200km reell ny rekkevidde. 3 timers kjøring og 15 minutters lading med andre ord. De fleste ladestoppene var dog kortere, ned mot 5 minutter. Tipper vi stoppet 10 minutter i snitt.

Vi så aldri noe kø på hverken SuC eller de andre ladestasjonene, dog unngikk vi de verste stedene. Ladet f.eks på Vinstra og kjørte rett forbi Dombås, neste ble 5 min. på Ørskogfjellet før ankomst Ålesund. Mest trafikkerte ladestasjon var Eidsfjord, der vi fikk siste ledige bås. Ved siden av sto det 6-7 andre hurtigladere, noen 50kW og noen 150kW. Kun en av de var i bruk, så Eidsfjord lignet slik sett på Lier nordgående. God kapasitet hos de andre, antydning til kø på SuC.

Siden vi ikke trengte lange ladestopp slapp vi å spise mens vi ladet og kunne derfor velge fritt mellom spisesteder. En stor fordel, det ble mye god mat underveis. Google Maps er supert mhp. å finne gode spisesteder :)

Destinasjonslading i de større byene har blitt ekstremt mye bedre side våre forrige turer i 2014 og 2016. I Ålesund var det mer enn nok ladere å velge mellom, og Bygarasjen i Bergen er jo proppfull av type 2 uttak. Også Paleet som jeg bruker i Oslo har nok av ladeuttak. Enkelt å betale, enkle å bruke. Enten automatisk med skiltgjenkjenning (Bygarasjen i Bergen), Easypark (Ålesund) eller brikke registrert hos CK (Paleet i Oslo). Ladepris er stort sett omkring 2,50 til 3,- pr. kWh for destinasjonsladerne. Tipper vi endte på 2,- pr. kWh i snitt for hurtiglading og saktelading, noe som gir en kilometerpris på omkring 28 øre inkl. AC ladetap. Helt akseptabelt :)
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: elektrotirsdag 04. august 2020, klokken 12:13
Har kjørt en del i fellesferien, bla. til Søgne i sør, Stryn i vest og Trysil i øst- og bedrevet en masse småkjøring ila. tre uker på div. utflukter. Nesten utelukkende basert på hurtiglading denne gangen, fordi jeg ikke ville mase på slekt og venner om å "låne stikkontakten" og har parkert endel andre steder uten lademulighet.

Bilen er en e-tron 55 veteranbil, fullstappet, deler av turen med fire sykler bak. Fasiten er ingen problemer med lading over hodet! Har siktet meg inn primært på Ionity og Circle K. Ellers er løsningen i griskrente strøk, eller på vei dit, å lade når man kan, ikke når man må. Ser man en Grønn Kontakt eller Fortum lader der man uansett stopper for å ta en is, fyll på 15-20% hvis den er ledig. Mellom "HUB'ene" er dette imidlertid ikke nødvendig.

Å sikte seg inn på noen få 50 kW ladere i en fjellbygd som "alle" besøker, og måtte lade der, er døden. Det er her folk trår feil og havner på Dagsrevyen. Jeg lader f.eks. ofte på Lygnasæter eller Dal etter å ha kommet meg ut av Oslo på vei nordover. Nå er også Espa blitt bra. Og man har Circle K Minnnesund. De kilowattimene jeg drar med meg her, mens jeg uansett fyller kaffekoppen og kjøper boller, har jeg ofte glede av hele resten av turen. Her har e-tron et ganske stort fortrinn, ettersom den lader "lynhurtig" også mellom 80-100% SOC, uten at jeg skal misjonere om det. Det finnes flere biler med ganske bra ladekurver. Kommer fra Model S, der var ikke topplading like stas, men rekkevidden god og lademulighetene desto flere.. :+1:

Poenget er at en del av de som havner på Dagsrevyen har biler som ikke egner seg for langtur. Vi kan ikke bygge ladenettverk for disse bilene, men jeg skjønner at Elbilforeningen har en politisk agenda her og ønsker å smi mens jernet er varmt. Misforstå meg rett, det kan ikke bli nok ladestasjoner. Og i noen deler av landet står det verre til enn der jeg har beveget meg. Men like viktig synes jeg det er at det må bli enklere å finne og bruke laderne. Hvorfor kan man ikke ha en infrastruktur som er bygget opp på samme måte som bensinstasjoner, hvor det eneste som varierer er prisen, men hvor det er små forskjeller og lett å sammenligne? Så får de heller lokke med tilbud på pølse og tilby kaffeavtaler. Det er ellers helt likgyldig hvor man fyller drivstoff. Satser på at EU rydder opp nå som Tyskland og Frankrike kommer skikkelig på banen.

Var også en tur på Sørlandet st. Hans helgen (utfartshelg) og parkerte på en brygge nær Tvedestrand, uten lading. Da ladet vi på Ionity Ringdalsskogen både nedover og oppover. Det fungerte upåklagelig, men den søndagen er første gang jeg har sett 8 stk. Ionityladere i bruk. Det var imidlertid én bil som kjørte ut akkurat da jeg kom.. :+1: Traff nok "peak hour" med masse kø også oppover E18. Grønn Kontakt hadde kø og Tesla Supercharger var også nesten full. i Porsgrunn var det etter sigende kaos. Siden den gang har Circle K Bamble kommet på plass og letter litt på trykket, men på Brokelandsheia må de også få ut fingeren.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Roy Aasentirsdag 04. august 2020, klokken 13:19
Det må! være nok lademuligheter til at også de med bil som har 17 - 18 mil rekkevidde på en god dag kan ta en langtur fra Bergen til Bardufoss uten å slite med altfor lite lademuligheter.
Blir rimelig dust å forlange at "folk må finne seg en annen elbil å kjøre langt med".

Ladestasjoner anmass er det som må til, også i fjellheimen eller på Lovund. Det må gjerne også bli pålegg om x antall destinasjonsladere på campingplasser og hoteller.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Daniel_0007tirsdag 04. august 2020, klokken 13:37
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 04. august 2020, klokken 13:19
Det må! være nok lademuligheter til at også de med bil som har 17 - 18 mil rekkevidde på en god dag kan ta en langtur fra Bergen til Bardufoss uten å slite med altfor lite lademuligheter.
Blir rimelig dust å forlange at "folk må finne seg en annen elbil å kjøre langt med".

Ladestasjoner anmass er det som må til, også i fjellheimen eller på Lovund. Det må gjerne også bli pålegg om x antall destinasjonsladere på campingplasser og hoteller.

Kanskje du må regne litt på kostnadene ved å ha hurtiglader hvert 17 mil, tror ikke det blir så lønsomt uten å begynne å ta blodpris per kw ala ionity.
Men er enig ang destimasjons ladere, flere hoteller og kjøpesenter bør ha det, tok en tur til Charlottenberg nylig, tror de har "hele" 4 ac ladere og er nesten bare nordmenn som drar dit
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: hemitirsdag 04. august 2020, klokken 13:41
Oppsummert TR danmark og "drivstoffkost", vi brukte 591,85NOK på lading TR, da ladet jeg gratis fullt på jobb 100% før tur, vi ladet gratis på hotell i danmark som tilsvarte ca 75-80% av batteriet, og gratis på jobb igjen etterpå (fra 20%)

XC60 dieselbilen var 1300 i diesel, de kjørte også faktisk ende lenger enn oss siden vi tok båt ene veien, og hadde lenger omvei for å hente folk før/etter turen.

Hadde vi måttet betale vanlig takst for ladingen før/etter (3kr kwh), samt dansk pris for ladingen(6-9DKK kwh) i danmark, hadde det faktisk ikke lønt seg med elbil.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: RJKtirsdag 04. august 2020, klokken 20:28
Sitat fra: hemi på mandag 03. august 2020, klokken 14:46

SNIP

Brukte ikke ionity noe, mener de krever medlemskap og styr samt tok 5x per kwh av tesla? Da kunne vi jo heller ha kjørt bensin/diesel, elbil er jo øvelse i å være gjerrig, det er jo upsiden.

Det med "medlemskap" gjaldt for å få grei pris per kWh, men er flere tilbydere som gir greie priser på Ionity selv om man ikke har fått tilbud om abonnement med bindingstid.

Maingau og Eins er to tilbydere som de fleste bør knytte seg mot, da de kan gi forskjellig pris hos Ionity alt etter om det står at den opereres av Has.to.be GMBH eller Ionity MBH. Vet det er tullete og burde være unødvendig, men man tilpasser seg etter pris. Men det bør jo og sende et signal når brukerne sjonglerer mellom leverandører for å få best mulig pris.

Ellers så fikk jeg med meg tilbudet fra EnelX, der man fikk kjøpt ubegrenset lading for juli måned hos samarbeidende ladestasjonskjeder, deriblant Ionity, til 30 €. Det lønte seg helt klart i ferien, også for Teslaeiere som ikke har gratis superlading inkludert...
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Facettorsdag 06. august 2020, klokken 14:50
Kjørte tur/retur Tønsberg-Trieste nettopp. Vi benyttet Juicepass sin avtale og ladet på Ionity hele veien nedover. De ligger flott plassert ved rasteplasser i Tyskland men opplevde noen ganger at det sto forbrenningsmotorbiler i veien. Vi ladet ofte opp til 90-95% grunnet baby som trengte mat, og brukte opp reststrøm hvor det var fri fart. Det er litt mer å tenke på hva gjelder planlegging av ruten men det gikk fint. De 30 euroene var vel verdt det, da vi ladet 450 kWt.

På vei opp kjørte vi på Supercharger hele veien, og det var litt mer avslappende. Jeg bare plugget i destinasjon og kjørte.

Ved neste tur blir det Maingau og Ionity, da dette går fortere og er omtrent like dyrt som Superchager nedover i Europa.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 06. august 2020, klokken 15:07
Sitat fra: Facet på torsdag 06. august 2020, klokken 14:50
Kjørte tur/retur Tønsberg-Trieste nettopp. Vi benyttet Juicepass sin avtale og ladet på Ionity hele veien nedover. De ligger flott plassert ved rasteplasser i Tyskland men opplevde noen ganger at det sto forbrenningsmotorbiler i veien. Vi ladet ofte opp til 90-95% grunnet baby som trengte mat, og brukte opp reststrøm hvor det var fri fart. Det er litt mer å tenke på hva gjelder planlegging av ruten men det gikk fint. De 30 euroene var vel verdt det, da vi ladet 450 kWt.

På vei opp kjørte vi på Supercharger hele veien, og det var litt mer avslappende. Jeg bare plugget i destinasjon og kjørte.

Ved neste tur blir det Maingau og Ionity, da dette går fortere og er omtrent like dyrt som Superchager nedover i Europa.

Spørs om ikke det er V3 superladere over alt neste år....og da går det vel ikke fortere å lade på Ionity...?
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Facettorsdag 06. august 2020, klokken 21:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. august 2020, klokken 15:07
Sitat fra: Facet på torsdag 06. august 2020, klokken 14:50
Kjørte tur/retur Tønsberg-Trieste nettopp. Vi benyttet Juicepass sin avtale og ladet på Ionity hele veien nedover. De ligger flott plassert ved rasteplasser i Tyskland men opplevde noen ganger at det sto forbrenningsmotorbiler i veien. Vi ladet ofte opp til 90-95% grunnet baby som trengte mat, og brukte opp reststrøm hvor det var fri fart. Det er litt mer å tenke på hva gjelder planlegging av ruten men det gikk fint. De 30 euroene var vel verdt det, da vi ladet 450 kWt.

På vei opp kjørte vi på Supercharger hele veien, og det var litt mer avslappende. Jeg bare plugget i destinasjon og kjørte.

Ved neste tur blir det Maingau og Ionity, da dette går fortere og er omtrent like dyrt som Superchager nedover i Europa.

Spørs om ikke det er V3 superladere over alt neste år....og da går det vel ikke fortere å lade på Ionity...?
Det håper jeg stemmer!  8)
Tittel: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: turfsurffredag 07. august 2020, klokken 21:16
Sitat fra: Facet på torsdag 06. august 2020, klokken 21:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. august 2020, klokken 15:07
Spørs om ikke det er V3 superladere over alt neste år....og da går det vel ikke fortere å lade på Ionity...?
Det håper jeg stemmer!  8)
De bytter så vidt meg bekjent ikke ut eksisterende SuC v2 stasjoner med v3, så det tar nok litt tid før man treffer så mange v3 stasjoner.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: hemifredag 07. august 2020, klokken 23:48
Er ikke ofte jeg tar lange turer, ref danmark, men jeg sitter og vurderer selge og kjøpe meg fossil daily, litt lei ladestyret og treig ladefart, se om det blir bedre av å kjøre litt lokalt igjen uten behov for hurtiglading.

FSD er ikke som lovet, bilen fantombremser hele tiden og yeah.... eneste som har reddet den som daily driver er at den faktisk har fungert bra og generelt lite tull, 22500km og 1,5 år med TM3P nå, kan ikke huske sist jeg hadde bruksbil så lenge, pleier å bytte på 6mnd og iaf før 10k km!

Suc V3 som på lier MÅ bli standard, og model Y og 3 burde hatt 100kwh.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: ToWalkOrDrivesøndag 09. august 2020, klokken 23:09
Sitat fra: hemi på fredag 07. august 2020, klokken 23:48
Er ikke ofte jeg tar lange turer, ref danmark, men jeg sitter og vurderer selge og kjøpe meg fossil daily, litt lei ladestyret og treig ladefart, se om det blir bedre av å kjøre litt lokalt igjen uten behov for hurtiglading.

FSD er ikke som lovet, bilen fantombremser hele tiden og yeah.... eneste som har reddet den som daily driver er at den faktisk har fungert bra og generelt lite tull, 22500km og 1,5 år med TM3P nå, kan ikke huske sist jeg hadde bruksbil så lenge, pleier å bytte på 6mnd og iaf før 10k km!

Suc V3 som på lier MÅ bli standard, og model Y og 3 burde hatt 100kwh.

Du har gjerne ikke lading hjemme siden du har ladestyr uten å dra ofte på langtur? Er jo bra rekkevidde på TM3P, og ok lademuligheter. Akkurat Danmark er vel litt el-u-land.

Ser ut til at du kan få ønsket oppfylt om 100kWh batteri på Model Y. Fabrikken i Berlin forkastet det gamle batteribygget, og skal lage et nytt....som krever mye mindre vann i produksjonen. Skal visst omtales i slutten av september på battery day 😁
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: turfsurfmandag 10. august 2020, klokken 07:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 09. august 2020, klokken 23:09
Ser ut til at du kan få ønsket oppfylt om 100kWh batteri på Model Y. Fabrikken i Berlin forkastet det gamle batteribygget, og skal lage et nytt....som krever mye mindre vann i produksjonen. Skal visst omtales i slutten av september på battery day
Krysser fingrene for at de øker batterikapasiteten på Y før den kommer til Norge, betaler gjerne litt ekstra. Ønsker meg minimum 30% økt rekkevidde, men helst 50%.

For sommerkjøring på norsk landevei er det helt greit som det er nå, men vinterkjøring, motorvei og kjøring med henger eller en kombinasjon av disse blir for snaut.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 10. august 2020, klokken 08:26
En rask og dyp :D 8)  analyse vurdering så langt:

Resultatene så langt viser at 54% prosent (39 stk) er happy og fellesferien er over :+1: :+1: :+1:

25% (18 stk) har hatt noe problemer.

Det var alt fra analysekontoret i denne omgang og vi setter nå over til sporten.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: RJKmandag 10. august 2020, klokken 08:49
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. august 2020, klokken 07:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 09. august 2020, klokken 23:09
Ser ut til at du kan få ønsket oppfylt om 100kWh batteri på Model Y. Fabrikken i Berlin forkastet det gamle batteribygget, og skal lage et nytt....som krever mye mindre vann i produksjonen. Skal visst omtales i slutten av september på battery day
Krysser fingrene for at de øker batterikapasiteten på Y før den kommer til Norge, betaler gjerne litt ekstra. Ønsker meg minimum 30% økt rekkevidde, men helst 50%.

For sommerkjøring på norsk landevei er det helt greit som det er nå, men vinterkjøring, motorvei og kjøring med henger eller en kombinasjon av disse blir for snaut.

560 km + 30% (168 km) gir 728 km WLTP. Når vi så kan trekke av 40 % (291,20 km) for å trekke tilhenger, så havner man da på 436,80 eller tilnærmet 437 km. Det er lengre enn de fleste andre elbilene går uten henger. Sikkert noe kortere for TMY vil jeg tro, men fremdeles over 400 km.

Det vil jeg si er ganske grei rekkevidde for en familie på ferietur med campingvogna på slep. 2 ladestopp hjemmefra og til Legoland om man kjører gjennom Sverige, klarer seg uten om man tar ferga fra Oslo, kanskje en kort ladestopp om man reiser via Langesund eller Larvik.

:+1:
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 10. august 2020, klokken 10:15
RJK: Enig!

#Det vil jeg si er ganske grei rekkevidde for en familie på ferietur med campingvogna på slep.#
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: hemimandag 10. august 2020, klokken 12:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 09. august 2020, klokken 23:09

Du har gjerne ikke lading hjemme siden du har ladestyr uten å dra ofte på langtur? Er jo bra rekkevidde på TM3P, og ok lademuligheter. Akkurat Danmark er vel litt el-u-land.

Ser ut til at du kan få ønsket oppfylt om 100kWh batteri på Model Y. Fabrikken i Berlin forkastet det gamle batteribygget, og skal lage et nytt....som krever mye mindre vann i produksjonen. Skal visst omtales i slutten av september på battery day 😁

Jeg har 2 biler i garasjen så får ikke ladet der siden det er kosebiler og de ikke står ute, vi har felles ladeanlegg ute, ute må man flytte bilen etter 07:00 om den er fullada, eller om den er fullada på kvelden tror cutoff er 24:00-07:00 elns, ellers betaler du kr 60 per time. I disse tider er det veldig sjelden jeg er ute og kjører så tidlig, generelt også, i tillegg koster det 3 kr per kwh der. Så lader egentlig bare på jobb, for 3 kroner per kwh kjører jeg heller noe annet enn elbil. Bransjen dikterer at jeg ikke nødvendigvis er på kontoret mer enn 2-3 timer, og det er populært å lade, så med lastdeling kan jeg risikere så lite som 16a 1 fas,  så får ikke fullt der heller.  Siden teslaen står ute står sentry mode på, den bruker faktisk mer strøm enn meg på kjøring også ;)

100kwh hadde hjulpet uten tvil.

Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Counterpointermandag 10. august 2020, klokken 17:50
Sitat fra: hemi på mandag 10. august 2020, klokken 12:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 09. august 2020, klokken 23:09

Du har gjerne ikke lading hjemme siden du har ladestyr uten å dra ofte på langtur? Er jo bra rekkevidde på TM3P, og ok lademuligheter. Akkurat Danmark er vel litt el-u-land.

Ser ut til at du kan få ønsket oppfylt om 100kWh batteri på Model Y. Fabrikken i Berlin forkastet det gamle batteribygget, og skal lage et nytt....som krever mye mindre vann i produksjonen. Skal visst omtales i slutten av september på battery day

Jeg har 2 biler i garasjen så får ikke ladet der siden det er kosebiler og de ikke står ute, vi har felles ladeanlegg ute, ute må man flytte bilen etter 07:00 om den er fullada, eller om den er fullada på kvelden tror cutoff er 24:00-07:00 elns, ellers betaler du kr 60 per time. I disse tider er det veldig sjelden jeg er ute og kjører så tidlig, generelt også, i tillegg koster det 3 kr per kwh der. Så lader egentlig bare på jobb, for 3 kroner per kwh kjører jeg heller noe annet enn elbil. Bransjen dikterer at jeg ikke nødvendigvis er på kontoret mer enn 2-3 timer, og det er populært å lade, så med lastdeling kan jeg risikere så lite som 16a 1 fas,  så får ikke fullt der heller.  Siden teslaen står ute står sentry mode på, den bruker faktisk mer strøm enn meg på kjøring også ;)

100kwh hadde hjulpet uten tvil.
Du har et boligproblem, ikke et ladeproblem Et hus bør ha flere ladeplasser enn det er elbiler i husstanden, eller i hvert fall like mange
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: RJKmandag 10. august 2020, klokken 17:58
Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. august 2020, klokken 17:50
Sitat fra: hemi på mandag 10. august 2020, klokken 12:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 09. august 2020, klokken 23:09

Du har gjerne ikke lading hjemme siden du har ladestyr uten å dra ofte på langtur? Er jo bra rekkevidde på TM3P, og ok lademuligheter. Akkurat Danmark er vel litt el-u-land.

Ser ut til at du kan få ønsket oppfylt om 100kWh batteri på Model Y. Fabrikken i Berlin forkastet det gamle batteribygget, og skal lage et nytt....som krever mye mindre vann i produksjonen. Skal visst omtales i slutten av september på battery day

Jeg har 2 biler i garasjen så får ikke ladet der siden det er kosebiler og de ikke står ute, vi har felles ladeanlegg ute, ute må man flytte bilen etter 07:00 om den er fullada, eller om den er fullada på kvelden tror cutoff er 24:00-07:00 elns, ellers betaler du kr 60 per time. I disse tider er det veldig sjelden jeg er ute og kjører så tidlig, generelt også, i tillegg koster det 3 kr per kwh der. Så lader egentlig bare på jobb, for 3 kroner per kwh kjører jeg heller noe annet enn elbil. Bransjen dikterer at jeg ikke nødvendigvis er på kontoret mer enn 2-3 timer, og det er populært å lade, så med lastdeling kan jeg risikere så lite som 16a 1 fas,  så får ikke fullt der heller.  Siden teslaen står ute står sentry mode på, den bruker faktisk mer strøm enn meg på kjøring også ;)

100kwh hadde hjulpet uten tvil.
Du har et boligproblem, ikke et ladeproblem Et hus bør ha flere ladeplasser enn det er elbiler i husstanden, eller i hvert fall like mange

Tja, med grei rekkevidde så burde en lader rekke til fort 3-4 elbiler med mindre man er avhengig av forvarming med strøm koblet til bilen. Man må ikke lade hver dag eller samme dag, om man organiserer dette greit. En gang i uka er nok for de fleste om bilen har kapasitet nok til større avvik i reisebehovet, uten å måtte lade for å klare slikt.

Kniper det på, kan en hurtig/lynlading fungere som nødløsning. Men selvsagt, jeg skjønner at det er komfortabelt å vite at det finnes lader ved "min" parkeringsplass. Da er det aldri et spørsmål om man får ladet nok eller ikke.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Counterpointermandag 10. august 2020, klokken 18:14
Sitat fra: RJK på mandag 10. august 2020, klokken 17:58
Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. august 2020, klokken 17:50
Sitat fra: hemi på mandag 10. august 2020, klokken 12:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 09. august 2020, klokken 23:09

Du har gjerne ikke lading hjemme siden du har ladestyr uten å dra ofte på langtur? Er jo bra rekkevidde på TM3P, og ok lademuligheter. Akkurat Danmark er vel litt el-u-land.

Ser ut til at du kan få ønsket oppfylt om 100kWh batteri på Model Y. Fabrikken i Berlin forkastet det gamle batteribygget, og skal lage et nytt....som krever mye mindre vann i produksjonen. Skal visst omtales i slutten av september på battery day

Jeg har 2 biler i garasjen så får ikke ladet der siden det er kosebiler og de ikke står ute, vi har felles ladeanlegg ute, ute må man flytte bilen etter 07:00 om den er fullada, eller om den er fullada på kvelden tror cutoff er 24:00-07:00 elns, ellers betaler du kr 60 per time. I disse tider er det veldig sjelden jeg er ute og kjører så tidlig, generelt også, i tillegg koster det 3 kr per kwh der. Så lader egentlig bare på jobb, for 3 kroner per kwh kjører jeg heller noe annet enn elbil. Bransjen dikterer at jeg ikke nødvendigvis er på kontoret mer enn 2-3 timer, og det er populært å lade, så med lastdeling kan jeg risikere så lite som 16a 1 fas,  så får ikke fullt der heller.  Siden teslaen står ute står sentry mode på, den bruker faktisk mer strøm enn meg på kjøring også ;)

100kwh hadde hjulpet uten tvil.
Du har et boligproblem, ikke et ladeproblem Et hus bør ha flere ladeplasser enn det er elbiler i husstanden, eller i hvert fall like mange

Tja, med grei rekkevidde så burde en lader rekke til fort 3-4 elbiler med mindre man er avhengig av forvarming med strøm koblet til bilen. Man må ikke lade hver dag eller samme dag, om man organiserer dette greit. En gang i uka er nok for de fleste om bilen har kapasitet nok til større avvik i reisebehovet, uten å måtte lade for å klare slikt.

Kniper det på, kan en hurtig/lynlading fungere som nødløsning. Men selvsagt, jeg skjønner at det er komfortabelt å vite at det finnes lader ved "min" parkeringsplass. Da er det aldri et spørsmål om man får ladet nok eller ikke.
Vi har to elbiler og kunne fint klart oss med en boks, men vi har to og i tillegg flere plasser med lademulighet, siden det snart blir flere biler. Greit å ha overkapasitet.

Klarte meg godt med kortrekkeviddebil for noen år siden, men duverden så behagelig det er med langrekkeviddebil. På samme måte er det med lading.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: turfsurfmandag 10. august 2020, klokken 18:21
Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. august 2020, klokken 18:14
Klarte meg godt med kortrekkeviddebil for noen år siden, men duverden så behagelig det er med langrekkeviddebil. På samme måte er det med lading.
Pussig nok gjør lengre rekkevidde det akutte ladebehovet mindre. Etter vi gikk fra 60Ah til 120Ah i3 på bil nr 2  benytter vi kun den ene laderen. Det hjelper at hovedbilen ikke har vampire drain og.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: Counterpointermandag 10. august 2020, klokken 18:25
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. august 2020, klokken 18:21
Pussig nok gjør lengre rekkevidde det akutte ladebehovet mindre.
Det støtter jeg fullt ut, og er min erfaring også!

Men så lenge ikke elbilen overgår de beste fossilbilene på rekkevidde og fylle/ladetid, vil mer og raskere være bedre
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: turfsurfmandag 10. august 2020, klokken 18:37
Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. august 2020, klokken 18:25

Men så lenge ikke elbilen overgår de beste fossilbilene på rekkevidde og fylle/ladetid, vil mer og raskere være bedre
Absolutt. De beste elbilene er nå bra nok til kjøring på norsk landevei sommerstid, men dårlig vinterføre, høy fart på motorvei og / eller stor henger er fremdeles en utfordring. Jeg presterte å få vår gamle X100 ned i 25 mils rekkevidde på motorvei vinterstid en gang, selv om den kunne gå 45 mil på landeveiskjøring.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: rybacktorsdag 13. august 2020, klokken 13:20
Kjørte Bergen - Ustaoset - Oslo med sykkel på hengerfeste på Model3. Ladekablene blir litt korte når bilen blir en drøy meter lenger. Heldigvis var det god plass så jeg kunne stå på tvers.

Ladet på GK-stasjonen på Bromma siden blæra uansett måtte tømmes. Jeg tenker det er fint å legge igjen litt kroner selv om jeg hadde rekkevidde nok til å komme meg hjem uten lading.
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetorsdag 13. august 2020, klokken 13:27
Sitat fra: ryback på torsdag 13. august 2020, klokken 13:20
Kjørte Bergen - Ustaoset - Oslo med sykkel på hengerfeste på Model3. Ladekablene blir litt korte når bilen blir en drøy meter lenger. Heldigvis var det god plass så jeg kunne stå på tvers.

Ladet på GK-stasjonen på Bromma siden blæra uansett måtte tømmes. Jeg tenker det er fint å legge igjen litt kroner selv om jeg hadde rekkevidde nok til å komme meg hjem uten lading.

Jeg hadde Thule VeloCompact 927 på kroken, med plass til 3 sykler. Jeg måtte ha hjelp når jeg rygget så jeg kunne rygge nesten helt inntil, men da nådde jeg frem med ladekabler både på Superchargers og andre ladere...
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: turfsurftorsdag 13. august 2020, klokken 14:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. august 2020, klokken 13:27

Jeg hadde Thule VeloCompact 927 på kroken, med plass til 3 sykler. Jeg måtte ha hjelp når jeg rygget så jeg kunne rygge nesten helt inntil, men da nådde jeg frem med ladekabler både på Superchargers og andre ladere...
Har samme stativet, det går imellom :)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200813/babfb19cda98f21e7189bbab1e7cbd3e.jpg)
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: hemitorsdag 13. august 2020, klokken 21:04
Sååå om du kan rygge, går det?  :D :D 8)
Tittel: Sv: Avstemning om elbilens bensinstasjon, erfaringer så langt i ferien?
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 14. august 2020, klokken 06:27
Sitat fra: hemi på torsdag 13. august 2020, klokken 21:04
Sååå om du kan rygge, går det?  :D :D 8)

Med Model 3 trenger en heller ikke kjøre mellom laderne. Da er det nok å kjøre rygge helt inntil....det er erfaringen etter 2000km i sommer.