Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. juli 2020, klokken 19:48
Du må nesten bestemme deg om du vil ha konkrete erfaringer (ladekø, defekt lader, betalingsproblemer) eller subjektive meninger som det du har lagt opp til. Synes egentlig pollen din blir litt intetsigende. Og så bør den være flervalg.
Sitat fra: cra på torsdag 09. juli 2020, klokken 23:15
Tenker jeg venter med å svare til jeg har vært på biltur og kommet hjem om et par ukers tid; skal i ukjent farvann.
Ellers synes jeg det er skikkelig teit å kalle det elbilens bensinstasjon; det heter da vitterlig ladestasjon. ::)
Sitat fra: Burger på lørdag 25. juli 2020, klokken 13:21Vest for Åndalsnes, hvor da spesifikt? Ellers reddet bkk ladingen vår på tur til Nordmøre i år, med lading ved Raumasenteret Åndalsnes (hvor en etron som sedvanlig blokkerte to ladere) og på Bjorli (selv om 50kW laderen var ute av drift).
Honnør til BKK vest for Åndalsnes som har satt opp mange ladestasjoner med mulighet for å lade 4 biler. 1 stk 150kw lader som kan lade en bil med 150kw eller to med 75kw + 2stk eldre 50kw ladere. Med i3 så testa vi ikke de nye laderne pga god ladeskikk. Men det virka som de hadde veldig fin visning for kw levert til enhver tid. Snadder!
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juli 2020, klokken 11:06De har faktisk to lokasjoner veldig tett, ved krysset der E136 kommer ned Romsdalen og går videre langs fjorden. Ved Shell er det 1x 150kW/75kW (med mulighet for to samtidge på 75 kW) samt 2x 50kW. På andre siden av vegen (ved shoppingsenteret) er det 2x 150kW (igjen med mulighet for bruk med to biler på hver av disse) samt en 50kW.
Vest for Åndalsnes, hvor da spesifikt?
Sitat fra: Orbit på søndag 26. juli 2020, klokken 13:48Ja, har ladet på disse, men de er ikke vest for Åndalsnes på noe vis.
De har faktisk to lokasjoner veldig tett, ved krysset der E136 kommer ned Romsdalen og går videre langs fjorden. Ved Shell er det 1x 150kW/75kW (med mulighet for to samtidge på 75 kW) samt 2x 50kW. På andre siden av vegen (ved shoppingsenteret) er det 2x 150kW (igjen med mulighet for bruk med to biler på hver av disse) samt en 50kW.
Sitat fra: Burger på søndag 26. juli 2020, klokken 16:28Skjønner, da gir kart og terreng mere mening.
Jeg burde nok ha vært mer spesifik enn "vest for Åndalsnes" til å si sør-vest til vest for Åndalsnes.
Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juli 2020, klokken 17:45BKK har ladere på Digernes vest for Åndalsnes ;)Sitat fra: Orbit på søndag 26. juli 2020, klokken 13:48Ja, har ladet på disse, men de er ikke vest for Åndalsnes på noe vis.
De har faktisk to lokasjoner veldig tett, ved krysset der E136 kommer ned Romsdalen og går videre langs fjorden. Ved Shell er det 1x 150kW/75kW (med mulighet for to samtidge på 75 kW) samt 2x 50kW. På andre siden av vegen (ved shoppingsenteret) er det 2x 150kW (igjen med mulighet for bruk med to biler på hver av disse) samt en 50kW.
Spurte fordi jeg var nettopp "vest for Åndalsnes" en ukes tid uten å se BKK ladere der
Sitat fra: Burger på lørdag 25. juli 2020, klokken 13:21Hvor er Målsøy?
Var ei uke og sullet rundt Åndalsnes, Målsøy og Ålesund.
Erfaring: E6, mange folk og mye ladekø. Mange nye eTron eiere som sliter med lading. Å stå på skrå og blokkere 22kw lader virker som en god ide, noe som irriterer en i3 eier med mulighet for 11kw saktelading. På vei hjem til Stjørdal så ladet vi vest for Oppdal på Gjøa/Sunndalsporten nok til å få oss helt hjem. Veldig glad for det når vi så kaoset på ladestasjonene langs E6.
Fra Oppdal og vestover så var det veldig fint med lading, eneste negative var en stasjon med en Tesla som skulle lade i 80 minutter på den ene laderen som fantes. Vi valgte å kjøre videre som viste seg å være en god ide siden vi fikk bli med neste ferje.
Honnør til BKK vest for Åndalsnes som har satt opp mange ladestasjoner med mulighet for å lade 4 biler. 1 stk 150kw lader som kan lade en bil med 150kw eller to med 75kw + 2stk eldre 50kw ladere. Med i3 så testa vi ikke de nye laderne pga god ladeskikk. Men det virka som de hadde veldig fin visning for kw levert til enhver tid. Snadder!
Min fru krevde å kjøre innom Moa i Åndalsnes, en litt oppgitt sjåfør gikk med på det. Fullstendig kaos på parkeringsplassen, men de har fått satt opp mange ladere. Var sliten etter å ha kjørt i 8 timer den dagen og henviste en eGolf eier til supporttelefon i stedet for å hjelpe.
Alt i alt så synes jeg i3 sin rekkevidde passer oss utmerket. Dagsetapper på 300-400km. Vi startet alltid hver morgen med fullt batteri og når det var på tide å lade etter 2 til 3 timer, så var det godt å bruke 30 minutter på å strekke seg, tøye ut og få bevegd seg.
Godt fornøyd med lading, men vi var heldige som hadde lagt opp ferie til utenfor allfarsvei med tanke på både Corona og lading.
Sitat fra: Kristian O på søndag 26. juli 2020, klokken 20:47Sitat fra: turfsurf på søndag 26. juli 2020, klokken 17:45BKK har ladere på Digernes vest for Åndalsnes ;)Sitat fra: Orbit på søndag 26. juli 2020, klokken 13:48Ja, har ladet på disse, men de er ikke vest for Åndalsnes på noe vis.
De har faktisk to lokasjoner veldig tett, ved krysset der E136 kommer ned Romsdalen og går videre langs fjorden. Ved Shell er det 1x 150kW/75kW (med mulighet for to samtidge på 75 kW) samt 2x 50kW. På andre siden av vegen (ved shoppingsenteret) er det 2x 150kW (igjen med mulighet for bruk med to biler på hver av disse) samt en 50kW.
Spurte fordi jeg var nettopp "vest for Åndalsnes" en ukes tid uten å se BKK ladere der
Sitat fra: Kristian O på søndag 26. juli 2020, klokken 20:47Må innrømme at jeg ikke var så langt vest-sørvest for Åndalsnes, og var mere nordvest selv
BKK har ladere på Digernes vest for Åndalsnes ;)
Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10Wups, snek seg inn en s der, Måløy. Fikser orginal post.
Hvor er Målsøy?
Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10Ehrm, pedantisk? Ålesund er vest for Åndalsnes, Åndalsnes er øst for Ålesund. Ergo så blir Moa ..... for Åndalsnes?
Og når du refererer til Moa så regner jeg med at du var i Spjelkavik, øst for Ålesund? (Ikke Åndalsnes.)
Sitat fra: Burger på mandag 27. juli 2020, klokken 12:14Kan selvsagt si at jeg bor på Byåsen, vest for Stjørdal. Men noen vil trolig finne det litt forvirrende... ;-)Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10Wups, snek seg inn en s der, Måløy. Fikser orginal post.
Hvor er Målsøy?Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10Ehrm, pedantisk? Ålesund er vest for Åndalsnes, Åndalsnes er øst for Ålesund. Ergo så blir Moa ..... for Åndalsnes?
Og når du refererer til Moa så regner jeg med at du var i Spjelkavik, øst for Ålesund? (Ikke Åndalsnes.)
Sitat fra: Burger på mandag 27. juli 2020, klokken 12:14Sitat fra: Oddaa på søndag 26. juli 2020, klokken 21:10Ehrm, pedantisk? Ålesund er vest for Åndalsnes, Åndalsnes er øst for Ålesund. Ergo så blir Moa ..... for Åndalsnes?
Og når du refererer til Moa så regner jeg med at du var i Spjelkavik, øst for Ålesund? (Ikke Åndalsnes.)
Sitat fra: Vidar1979 på tirsdag 28. juli 2020, klokken 12:16
Elbil utenom Tesla kunne de ha skrevet i artikkelen.
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. juli 2020, klokken 17:45
Enig i at et noe liknende Tesla må til - alle biler inn i en base og så hentes data der. Slik det et i dag for ikke Tesla er det for mye knot. Til nå er det stort sett spesielt interessert som har kjøpt og hvis du sitter på en litt større ladestasjon ser du hvordan en del sliter. Ikke rart at stasjonene går ned med jevne mellomrom. Man kan bare tenke seg hvordan det kan bli når de "uinteresserte" får elbil...
Hvorfor skal du hos Fortum måtte lese brikke og så trykke start mens du hos Cirkle K må snu på det og trykke start og så brikke - er det mulig å ikke enes om noe så banalt... Lader skjelde på hurtiglader men var på en tur i sommer for å friske opp kunnskapene og selv om jeg hadde få problemer bli man litt oppgitt over hvor mange måter det går an å gjøre en så enkel operasjon...
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. juli 2020, klokken 17:45
Enig i at et noe liknende Tesla må til - alle biler inn i en base og så hentes data der. Slik det et i dag for ikke Tesla er det for mye knot. Til nå er det stort sett spesielt interessert som har kjøpt og hvis du sitter på en litt større ladestasjon ser du hvordan en del sliter. Ikke rart at stasjonene går ned med jevne mellomrom. Man kan bare tenke seg hvordan det kan bli når de "uinteresserte" får elbil...
Hvorfor skal du hos Fortum måtte lese brikke og så trykke start mens du hos Cirkle K må snu på det og trykke start og så brikke - er det mulig å ikke enes om noe så banalt... Lader skjelde på hurtiglader men var på en tur i sommer for å friske opp kunnskapene og selv om jeg hadde få problemer bli man litt oppgitt over hvor mange måter det går an å gjøre en så enkel operasjon...
Sitat fra: jlan på søndag 02. august 2020, klokken 09:53
Vi valgte å kjøre om Geilo og Imingfjell fra Bergen til Setesdalen for å slippe å bli stående på Haukeli (og fordi det er en fin rute). Med campingvogn var det da nødvendig å lade litt på Geilo, hvor det ikke er Tesla SuC. Så da fikk vi for første gang oppleve litt ladekø. Det forundret meg hvor trangt det var hos Circle K Geilo. Her virker det som man har tenkt slik tittelen indikerer, " elektrisk bensinstasjon". Det var nesten ikke mulig å stå i kø uten å blokkere for bensinpumpene. Det var også en egen kø for 50kW. Noen er nødt til å lade på den (Chademo), mens andre kan velge. Så det kan gjerne bli litt rot i rekkene.
Hvis det ikke bygges ut veldig god kapasitet, så blir det nok nødvendig med et kølappsystem og et eget køområde på større ladeplasser. Det finnes jo allerede systemer som håndterer flere nummerserier i samme skranke, så det burde være kurant å få til et system som kan velge riktig bil når det blir en ledig lader.
Sitat fra: hemi på mandag 03. august 2020, klokken 13:58Nå synes jeg du er litt vel konservativ. Vi har jo samme bil og forrige dagen kjørte jeg en litt over 30 mils tur på 3 timer og 30 minutter. Kjørte «radig» da det var lite trafikk og kjørte forbi alle jeg tok igjen for å holde tempoet oppe. I 110 sonen fra Kolomoen til Kløfta lå jeg konstant i 125 på autopilot. Brukte da fra 88% til 16% SoC på hele turen.
100-110-120 soner er døden for elbil, selv om vi lusekjører, klarer man sjelden over 2 timer og 20 mil.
Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. august 2020, klokken 21:12Ja, t.o.m. vår gamle X100 greide 2 timer på autobahn med marsjfart 150-180. Forbruket lå rett under 300Wh/km. Selvfølgelig avbrutt av områder med veiarbeide så snittfarten endte på 130ish.
2 timer kjøring er autobahn fart mellom 150-200 etter min erfaring fra i fjor med mange dager på autobahn (da med god margin siden kona ikke liker lav SoC)
Sitat fra: JorgenM på mandag 03. august 2020, klokken 21:33Vanskelig å forstå denne uttalelsen. Begge mine Tesla'er kan lade på Teslaladere + alle andre hurtigladere. Med andre ord - total frihet.
Og svært befriende og ikke være bundet til Tesla-rutene slik vi har vært de siste 3 årene :+1:
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 04. august 2020, klokken 09:54Det er ut fra egen erfaring etter 3 somrer med Tesla og 2 somrer med Jaguar :)
Vanskelig å forstå denne uttalelsen.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. august 2020, klokken 10:41
Det er jo klart med en 2013-modell Tesla, med overgang til i-Pace i 2019 , så har han sikkert ikke hatt CCS-adapter. Jeg er veldig fornøyd med å lade på Tesla Superlader på "hovedveiene", selv om det popper opp flere og flere, så en finner både til fjells og andre steder, men ikke i byene. Er veldig bra at en så lett ser tilgjengelighet og lokasjon på skjermen, og kan navigere til dem. Men synes og det var veldig praktisk å bruke 50kW Grønn kontakt-ladere inni små-bygdene mens vi var turister rundt forbi.
Sitat fra: automat på tirsdag 04. august 2020, klokken 11:21
Chademo-adapter har eksistert i mange år. Man får ikke glede av lynladere, men Chademo er fortsatt et godt suplement til superladerne.
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 04. august 2020, klokken 13:19
Det må! være nok lademuligheter til at også de med bil som har 17 - 18 mil rekkevidde på en god dag kan ta en langtur fra Bergen til Bardufoss uten å slite med altfor lite lademuligheter.
Blir rimelig dust å forlange at "folk må finne seg en annen elbil å kjøre langt med".
Ladestasjoner anmass er det som må til, også i fjellheimen eller på Lovund. Det må gjerne også bli pålegg om x antall destinasjonsladere på campingplasser og hoteller.
Sitat fra: hemi på mandag 03. august 2020, klokken 14:46
SNIP
Brukte ikke ionity noe, mener de krever medlemskap og styr samt tok 5x per kwh av tesla? Da kunne vi jo heller ha kjørt bensin/diesel, elbil er jo øvelse i å være gjerrig, det er jo upsiden.
Sitat fra: Facet på torsdag 06. august 2020, klokken 14:50
Kjørte tur/retur Tønsberg-Trieste nettopp. Vi benyttet Juicepass sin avtale og ladet på Ionity hele veien nedover. De ligger flott plassert ved rasteplasser i Tyskland men opplevde noen ganger at det sto forbrenningsmotorbiler i veien. Vi ladet ofte opp til 90-95% grunnet baby som trengte mat, og brukte opp reststrøm hvor det var fri fart. Det er litt mer å tenke på hva gjelder planlegging av ruten men det gikk fint. De 30 euroene var vel verdt det, da vi ladet 450 kWt.
På vei opp kjørte vi på Supercharger hele veien, og det var litt mer avslappende. Jeg bare plugget i destinasjon og kjørte.
Ved neste tur blir det Maingau og Ionity, da dette går fortere og er omtrent like dyrt som Superchager nedover i Europa.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. august 2020, klokken 15:07Det håper jeg stemmer! 8)Sitat fra: Facet på torsdag 06. august 2020, klokken 14:50
Kjørte tur/retur Tønsberg-Trieste nettopp. Vi benyttet Juicepass sin avtale og ladet på Ionity hele veien nedover. De ligger flott plassert ved rasteplasser i Tyskland men opplevde noen ganger at det sto forbrenningsmotorbiler i veien. Vi ladet ofte opp til 90-95% grunnet baby som trengte mat, og brukte opp reststrøm hvor det var fri fart. Det er litt mer å tenke på hva gjelder planlegging av ruten men det gikk fint. De 30 euroene var vel verdt det, da vi ladet 450 kWt.
På vei opp kjørte vi på Supercharger hele veien, og det var litt mer avslappende. Jeg bare plugget i destinasjon og kjørte.
Ved neste tur blir det Maingau og Ionity, da dette går fortere og er omtrent like dyrt som Superchager nedover i Europa.
Spørs om ikke det er V3 superladere over alt neste år....og da går det vel ikke fortere å lade på Ionity...?
Sitat fra: Facet på torsdag 06. august 2020, klokken 21:52De bytter så vidt meg bekjent ikke ut eksisterende SuC v2 stasjoner med v3, så det tar nok litt tid før man treffer så mange v3 stasjoner.Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. august 2020, klokken 15:07Det håper jeg stemmer! 8)
Spørs om ikke det er V3 superladere over alt neste år....og da går det vel ikke fortere å lade på Ionity...?
Sitat fra: hemi på fredag 07. august 2020, klokken 23:48
Er ikke ofte jeg tar lange turer, ref danmark, men jeg sitter og vurderer selge og kjøpe meg fossil daily, litt lei ladestyret og treig ladefart, se om det blir bedre av å kjøre litt lokalt igjen uten behov for hurtiglading.
FSD er ikke som lovet, bilen fantombremser hele tiden og yeah.... eneste som har reddet den som daily driver er at den faktisk har fungert bra og generelt lite tull, 22500km og 1,5 år med TM3P nå, kan ikke huske sist jeg hadde bruksbil så lenge, pleier å bytte på 6mnd og iaf før 10k km!
Suc V3 som på lier MÅ bli standard, og model Y og 3 burde hatt 100kwh.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 09. august 2020, klokken 23:09Krysser fingrene for at de øker batterikapasiteten på Y før den kommer til Norge, betaler gjerne litt ekstra. Ønsker meg minimum 30% økt rekkevidde, men helst 50%.
Ser ut til at du kan få ønsket oppfylt om 100kWh batteri på Model Y. Fabrikken i Berlin forkastet det gamle batteribygget, og skal lage et nytt....som krever mye mindre vann i produksjonen. Skal visst omtales i slutten av september på battery day
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. august 2020, klokken 07:08Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 09. august 2020, klokken 23:09Krysser fingrene for at de øker batterikapasiteten på Y før den kommer til Norge, betaler gjerne litt ekstra. Ønsker meg minimum 30% økt rekkevidde, men helst 50%.
Ser ut til at du kan få ønsket oppfylt om 100kWh batteri på Model Y. Fabrikken i Berlin forkastet det gamle batteribygget, og skal lage et nytt....som krever mye mindre vann i produksjonen. Skal visst omtales i slutten av september på battery day
For sommerkjøring på norsk landevei er det helt greit som det er nå, men vinterkjøring, motorvei og kjøring med henger eller en kombinasjon av disse blir for snaut.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 09. august 2020, klokken 23:09
Du har gjerne ikke lading hjemme siden du har ladestyr uten å dra ofte på langtur? Er jo bra rekkevidde på TM3P, og ok lademuligheter. Akkurat Danmark er vel litt el-u-land.
Ser ut til at du kan få ønsket oppfylt om 100kWh batteri på Model Y. Fabrikken i Berlin forkastet det gamle batteribygget, og skal lage et nytt....som krever mye mindre vann i produksjonen. Skal visst omtales i slutten av september på battery day 😁
Sitat fra: hemi på mandag 10. august 2020, klokken 12:47Du har et boligproblem, ikke et ladeproblem Et hus bør ha flere ladeplasser enn det er elbiler i husstanden, eller i hvert fall like mangeSitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 09. august 2020, klokken 23:09
Du har gjerne ikke lading hjemme siden du har ladestyr uten å dra ofte på langtur? Er jo bra rekkevidde på TM3P, og ok lademuligheter. Akkurat Danmark er vel litt el-u-land.
Ser ut til at du kan få ønsket oppfylt om 100kWh batteri på Model Y. Fabrikken i Berlin forkastet det gamle batteribygget, og skal lage et nytt....som krever mye mindre vann i produksjonen. Skal visst omtales i slutten av september på battery day
Jeg har 2 biler i garasjen så får ikke ladet der siden det er kosebiler og de ikke står ute, vi har felles ladeanlegg ute, ute må man flytte bilen etter 07:00 om den er fullada, eller om den er fullada på kvelden tror cutoff er 24:00-07:00 elns, ellers betaler du kr 60 per time. I disse tider er det veldig sjelden jeg er ute og kjører så tidlig, generelt også, i tillegg koster det 3 kr per kwh der. Så lader egentlig bare på jobb, for 3 kroner per kwh kjører jeg heller noe annet enn elbil. Bransjen dikterer at jeg ikke nødvendigvis er på kontoret mer enn 2-3 timer, og det er populært å lade, så med lastdeling kan jeg risikere så lite som 16a 1 fas, så får ikke fullt der heller. Siden teslaen står ute står sentry mode på, den bruker faktisk mer strøm enn meg på kjøring også ;)
100kwh hadde hjulpet uten tvil.
Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. august 2020, klokken 17:50Sitat fra: hemi på mandag 10. august 2020, klokken 12:47Du har et boligproblem, ikke et ladeproblem Et hus bør ha flere ladeplasser enn det er elbiler i husstanden, eller i hvert fall like mangeSitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 09. august 2020, klokken 23:09
Du har gjerne ikke lading hjemme siden du har ladestyr uten å dra ofte på langtur? Er jo bra rekkevidde på TM3P, og ok lademuligheter. Akkurat Danmark er vel litt el-u-land.
Ser ut til at du kan få ønsket oppfylt om 100kWh batteri på Model Y. Fabrikken i Berlin forkastet det gamle batteribygget, og skal lage et nytt....som krever mye mindre vann i produksjonen. Skal visst omtales i slutten av september på battery day
Jeg har 2 biler i garasjen så får ikke ladet der siden det er kosebiler og de ikke står ute, vi har felles ladeanlegg ute, ute må man flytte bilen etter 07:00 om den er fullada, eller om den er fullada på kvelden tror cutoff er 24:00-07:00 elns, ellers betaler du kr 60 per time. I disse tider er det veldig sjelden jeg er ute og kjører så tidlig, generelt også, i tillegg koster det 3 kr per kwh der. Så lader egentlig bare på jobb, for 3 kroner per kwh kjører jeg heller noe annet enn elbil. Bransjen dikterer at jeg ikke nødvendigvis er på kontoret mer enn 2-3 timer, og det er populært å lade, så med lastdeling kan jeg risikere så lite som 16a 1 fas, så får ikke fullt der heller. Siden teslaen står ute står sentry mode på, den bruker faktisk mer strøm enn meg på kjøring også ;)
100kwh hadde hjulpet uten tvil.
Sitat fra: RJK på mandag 10. august 2020, klokken 17:58Vi har to elbiler og kunne fint klart oss med en boks, men vi har to og i tillegg flere plasser med lademulighet, siden det snart blir flere biler. Greit å ha overkapasitet.Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. august 2020, klokken 17:50Sitat fra: hemi på mandag 10. august 2020, klokken 12:47Du har et boligproblem, ikke et ladeproblem Et hus bør ha flere ladeplasser enn det er elbiler i husstanden, eller i hvert fall like mangeSitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 09. august 2020, klokken 23:09
Du har gjerne ikke lading hjemme siden du har ladestyr uten å dra ofte på langtur? Er jo bra rekkevidde på TM3P, og ok lademuligheter. Akkurat Danmark er vel litt el-u-land.
Ser ut til at du kan få ønsket oppfylt om 100kWh batteri på Model Y. Fabrikken i Berlin forkastet det gamle batteribygget, og skal lage et nytt....som krever mye mindre vann i produksjonen. Skal visst omtales i slutten av september på battery day
Jeg har 2 biler i garasjen så får ikke ladet der siden det er kosebiler og de ikke står ute, vi har felles ladeanlegg ute, ute må man flytte bilen etter 07:00 om den er fullada, eller om den er fullada på kvelden tror cutoff er 24:00-07:00 elns, ellers betaler du kr 60 per time. I disse tider er det veldig sjelden jeg er ute og kjører så tidlig, generelt også, i tillegg koster det 3 kr per kwh der. Så lader egentlig bare på jobb, for 3 kroner per kwh kjører jeg heller noe annet enn elbil. Bransjen dikterer at jeg ikke nødvendigvis er på kontoret mer enn 2-3 timer, og det er populært å lade, så med lastdeling kan jeg risikere så lite som 16a 1 fas, så får ikke fullt der heller. Siden teslaen står ute står sentry mode på, den bruker faktisk mer strøm enn meg på kjøring også ;)
100kwh hadde hjulpet uten tvil.
Tja, med grei rekkevidde så burde en lader rekke til fort 3-4 elbiler med mindre man er avhengig av forvarming med strøm koblet til bilen. Man må ikke lade hver dag eller samme dag, om man organiserer dette greit. En gang i uka er nok for de fleste om bilen har kapasitet nok til større avvik i reisebehovet, uten å måtte lade for å klare slikt.
Kniper det på, kan en hurtig/lynlading fungere som nødløsning. Men selvsagt, jeg skjønner at det er komfortabelt å vite at det finnes lader ved "min" parkeringsplass. Da er det aldri et spørsmål om man får ladet nok eller ikke.
Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. august 2020, klokken 18:14Pussig nok gjør lengre rekkevidde det akutte ladebehovet mindre. Etter vi gikk fra 60Ah til 120Ah i3 på bil nr 2 benytter vi kun den ene laderen. Det hjelper at hovedbilen ikke har vampire drain og.
Klarte meg godt med kortrekkeviddebil for noen år siden, men duverden så behagelig det er med langrekkeviddebil. På samme måte er det med lading.
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. august 2020, klokken 18:21Det støtter jeg fullt ut, og er min erfaring også!
Pussig nok gjør lengre rekkevidde det akutte ladebehovet mindre.
Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. august 2020, klokken 18:25Absolutt. De beste elbilene er nå bra nok til kjøring på norsk landevei sommerstid, men dårlig vinterføre, høy fart på motorvei og / eller stor henger er fremdeles en utfordring. Jeg presterte å få vår gamle X100 ned i 25 mils rekkevidde på motorvei vinterstid en gang, selv om den kunne gå 45 mil på landeveiskjøring.
Men så lenge ikke elbilen overgår de beste fossilbilene på rekkevidde og fylle/ladetid, vil mer og raskere være bedre
Sitat fra: ryback på torsdag 13. august 2020, klokken 13:20
Kjørte Bergen - Ustaoset - Oslo med sykkel på hengerfeste på Model3. Ladekablene blir litt korte når bilen blir en drøy meter lenger. Heldigvis var det god plass så jeg kunne stå på tvers.
Ladet på GK-stasjonen på Bromma siden blæra uansett måtte tømmes. Jeg tenker det er fint å legge igjen litt kroner selv om jeg hadde rekkevidde nok til å komme meg hjem uten lading.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. august 2020, klokken 13:27Har samme stativet, det går imellom :)
Jeg hadde Thule VeloCompact 927 på kroken, med plass til 3 sykler. Jeg måtte ha hjelp når jeg rygget så jeg kunne rygge nesten helt inntil, men da nådde jeg frem med ladekabler både på Superchargers og andre ladere...
Sitat fra: hemi på torsdag 13. august 2020, klokken 21:04
Sååå om du kan rygge, går det? :D :D 8)