Elbilforum.no
Bilmerker => BYD (Build Your Dreams) => Tang EV600 => Emne startet av: nightking på tirsdag 30. juni 2020, klokken 18:25
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Hva tenker dere ?
Merkelig at de sammenligner seg med premium merker, vil heller si enyaq og id4 er mer konkurenter.
Spørs og hvor mange som vil kjøpe en kina bil til 600 000, syns xpeng virker mer techy og nærmere tesla teknologi messig.
Er det bare jeg som savner Model Y i sammenligningen?
Nei, jeg savner den også.
For meg virker TMY å ende opp billigere.
Endel av disse tilleggene som drar opp prisene på konkurrentene er også ting jeg ikke bryr meg om, men der har man jo alltids delte meninger.
Litt skuffet. Hadde forventet utstyrsnivå og pris som ville gjøre at jeg stiller spørsmål ved min TMY-bestilling (før siste prisstigning). Det gjør jeg ikke nå.
Og så 500km NEDC. Det er vel gjerne under 400km WLTP? Har vel sagt at vi ikke skal ha dårligere rekkevidde enn nåværende Kona ved neste bilbytte, så den faller litt gjennom der også.
Nå står det "m/Exclusive pakke" i lista der, mulig det kommer en rimeligere variant?
Sitat fra: Radial på onsdag 01. juli 2020, klokken 11:04
Nå står det "m/Exclusive pakke" i lista der, mulig det kommer en rimeligere variant?
Mener de indikerte at Exclusive var den eneste varianten å få i Norge.
Sitat fra: jorgenbsk på onsdag 01. juli 2020, klokken 09:33
Og så 500km NEDC. Det er vel gjerne under 400km WLTP? Har vel sagt at vi ikke skal ha dårligere rekkevidde enn nåværende Kona ved neste bilbytte, så den faller litt gjennom der også.
Nå kommer den vel med litt større batteri enn den som har 500km NEDC, så tipper den sniker seg inn rett over 400km WLTP.
Jeg hadde glatt kjøpt denne fremfor model Y. Større plass, bedre seter (møkkasetene jeg har i model 3 har vel også Y), slipper den elendige amerikanske kvaliteten (kineserne har garantert bedre kvalitet, skal ikke så mye til), seriøs forhandler og sist, men ikke minst så får man helt sikkert en ny bil og ikke en som er ferdig oppripet. Det eneste minuset er at de ikke har et ladenettverk som Tesla.
Premiummessig skulle nok denne kanskje blitt sammenlignet med model Y / Mach-e / Enyaq selv om Tang virker å være noe større enn disse.
Prisfordelen er i mine øyne ikke stor nok mtp på usikkerhet i andrehåndsverdi på BYD i forhold til bilene den ble sammnelignet med i bildet (Audi/MB/Jaguar). Jeg ville nok kjøpt en av de tre andre bilene "uten" utstyr istedenfor.
Noen som vet hva bilen koster i Kina? Tar importøren samme påslaget som Xpeng?
Sitat fra: Zeeshan Sheikh på onsdag 01. juli 2020, klokken 19:02
Jeg hadde glatt kjøpt denne fremfor model Y. Større plass, bedre seter (møkkasetene jeg har i model 3 har vel også Y), slipper den elendige amerikanske kvaliteten (kineserne har garantert bedre kvalitet, skal ikke så mye til), seriøs forhandler og sist, men ikke minst så får man helt sikkert en ny bil og ikke en som er ferdig oppripet. Det eneste minuset er at de ikke har et ladenettverk som Tesla.
Er ikke sikkert det er større plass i Tung Ting enn Model Y. Med nedslåtte seter er det oppgitt over 200 liter mer plass i Model Y. Det er ett eller annet som ikke stemmer...
Jeg synes forøvrig det er vanskelig å bedømme hva en skal sammenligne denne bilen med før en får kjørt den, eller evt sett noen videoer.
Kanskje støyisoleringen er på nivå med Mercedes eqc?
Kanskje på nivå med Mazda 3.
Den som ikke dauer får se.
Sitat fra: chargedup på torsdag 02. juli 2020, klokken 15:37
Noen som vet hva bilen koster i Kina? Tar importøren samme påslaget som Xpeng?
Ser sånn ut, fant dette, dog en artikkel fra 2019, men likevel.
Tang EV 600 and Tang EV 600D
The all-electric Tang is available in two versions:
EV 600 - front wheel drive at 259,900-279,900 yuan ($37,664-$40,563) after subsidies
EV 600D - all-wheel drive at 289900-359900 yuan ($42,012-$52,156) after subsidies
Both versions are equipped with the same 82.8 kWh battery, but the 600D has two electric motors instead of just one. The top of the line 600D can go 0-100 km/h (62 mph) in 4.4 seconds
359900 yuan = ca 483000.
Norgespåslag på 100k?
Sikkert alt for tidlig å få avklart alt ennå - men spør likefullt i tilfelle noen har info:
DAB radio - følger dette med?
Serviceintervall - hva blir dette? (Kjører f.eks RSA med samme intervall på alle eksisterende bilmodeller??)
Noen med erfaringer med RSA? For meg et komplett ukjent firma da det ikke finnes noen lokal
representant
Slik jeg ser det havner denne bilen fort litt opp i pris:
Metallic lakk + 8900
Hengerfeste + 12.000?
Vinterdekk + 25.000?
I så fall vil bilen ferdig på vei fort bli nær 650.000
F.eks ser jeg at Mercedes kjører en AMG kampanje til 699.000 - da følger både hengerfeste,vinterdekk og metallic lakk med i den prisen..+ litt annet
Hvis vinterdekk og hengerfeste var inkludert, så er det ihvertfal en ganske grei deal... men sikkert sikkert ikke inkludert, selv om det heter "executive pakke".
Sitat fra: Radial på lørdag 04. juli 2020, klokken 22:58
Hvis vinterdekk og hengerfeste var inkludert, så er det ihvertfal en ganske grei deal... men sikkert sikkert ikke inkludert, selv om det heter "executive pakke".
No blandar du nok samen her.
Er Mercedes EQC som har kampanjepris inkludert blandt anna vinterhjul og hengarfeste
https://kampanje.mercedes-benz.no/personbil/electricdrive/eqc/?gclid=EAIaIQobChMI2s2a5um16gIVhdGyCh1-ogpmEAAYAiAAEgIACPD_BwE
BYD Tang kjem uten vinterdekk og hengarfeste, med mindre du betalar ekstra sjølvsagt :)
Tror dere snakker forbi hverandre. Begge påpeker at vinterhjul og hengerfeste trolig ikke er med BYD Tang.
Men alt dette og metallic lakk er med på EQC. Dermed er forskjellen i pris mellom et anerkjent premium merke og BYD faktisk bare ca 50k. Verditapet på BYD 1 gen Tang kan fort være spist opp ved signering...
Sitat fra: hELgenen på søndag 05. juli 2020, klokken 12:05
Tror dere snakker forbi hverandre. Begge påpeker at vinterhjul og hengerfeste trolig ikke er med BYD Tang.
Men alt dette og metallic lakk er med på EQC. Dermed er forskjellen i pris mellom et anerkjent premium merke og BYD faktisk bare ca 50k. Verditapet på BYD 1 gen Tang kan fort være spist opp ved signering...
Er ikkje snakk om truleg, hengarfeste og vinterdekk kostar ekstra på BYD Tang :)
Sitat fra: MooCow på søndag 05. juli 2020, klokken 13:14
Sitat fra: hELgenen på søndag 05. juli 2020, klokken 12:05
Tror dere snakker forbi hverandre. Begge påpeker at vinterhjul og hengerfeste trolig ikke er med BYD Tang.
Men alt dette og metallic lakk er med på EQC. Dermed er forskjellen i pris mellom et anerkjent premium merke og BYD faktisk bare ca 50k. Verditapet på BYD 1 gen Tang kan fort være spist opp ved signering...
Er ikkje snakk om truleg, hengarfeste og vinterdekk kostar ekstra på BYD Tang :)
Og metallic lakk....
Mao. ferdig bil på vei :
BYD Tang 4x4 inkludert Executive pack : 599.900,-
Metallic lakk : 8900,-
Vinterdekk : 25.000,- (for 22 tommer kanskje mer??)
Hengerfeste : 13.000-(??)
Sum : 648.600
I tillegg kommer vrakpanten på 2400,- - men det er jo gjengs overalt selv om noen
legger den inn i summen når kunden ber om pristilbud - slik at kunden ser totalbeløpet. Så summen ca 650k er den reelle summen en kan gå inn å sammenligne med f.eks E-tron,EQC osv...
Synes dette ble ganske dyrt for et nytt merke. RSA har sikkert et ok serviceapparat
oppe å går, men verkstedene har jo null erfaring med denne bilen og både de og kundene vil jo kanskje måtte "lide" litt i den prosessen som venter - f.eks med tanke på reservedeler, eventuelle feil/mangler osv...
Som sagt tidligere, 600 inkl vinterhjul og hengerfeste hadde ikke vært sååå ille pris.
Men 650+ for en BYD, med lavere hengervekt og trolig rekkevidde enn konkurrentene.. dette flopper til den prisen.
Men dette finner nok RSA ut av selv, dersom reservasjonene uteblir før jul.
Sitat fra: Radial på søndag 05. juli 2020, klokken 20:08
Som sagt tidligere, 600 inkl vinterhjul og hengerfeste hadde ikke vært sååå ille pris.
Men 650+ for en BYD, med lavere hengervekt og trolig rekkevidde enn konkurrentene.. dette flopper til den prisen.
Men dette finner nok RSA ut av selv, dersom reservasjonene uteblir før jul.
Hvor mange trenger mer enn 1410kg hengervekt på en elbil?
Med alt utstyr som er med så er de billigere enn mange konkurrenter. De lager 750.000 biler i året, så de kan nok lage bil. De er og eksperter på batterier, og en får nyeste teknologi og rekkevidde. Ford Explorer koster 900.000. Denne koster 600.000..... Den er svær...bagasjerommet bak ser mye større ut enn på e-tron. Den kan ha takbøyler i motsetning til Model X. Den har høyere bakkeklaring enn Mercedes eqc. Den har brembo bremser. Den har meget rask aks. Den får CCS lading....finner ikke noen feil med denne....?
https://www.tv2.no/a/11524981/
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. juli 2020, klokken 00:49
Sitat fra: Radial på søndag 05. juli 2020, klokken 20:08
Som sagt tidligere, 600 inkl vinterhjul og hengerfeste hadde ikke vært sååå ille pris.
Men 650+ for en BYD, med lavere hengervekt og trolig rekkevidde enn konkurrentene.. dette flopper til den prisen.
Men dette finner nok RSA ut av selv, dersom reservasjonene uteblir før jul.
Hvor mange trenger mer enn 1410kg hengervekt på en elbil?
https://www.tv2.no/a/11524981/
Jeg gjør det🙂
Minst 2t, og rundt 40-50mil rekkevidde, stor bakseteplass og som ikke koster 1mill.
Helst en Kodiaq/Tiguan Allspace med el-motor, Egentlig.
Ikke utenkelig at den er verdt 650k ferdig på veien, men vil først besiktige og prøvekjøre før jeg bruker så mye på et relativt ukjent merke for vår del.
Likevel smaker det surt når importør tar bortitmot 100k rett i lommen.
Hadde den kostet 75k mindre hadde jeg følt det var et bedre kjøp.
Er vel en del endringer for det europeiske markedet som koster penger tenker jeg. Også kommer jo denne med blade teknologi, noe ikke bilen som selges i Kina gjør. :+1:
Sitat fra: JuanEV på mandag 06. juli 2020, klokken 08:45
Også kommer jo denne med blade teknologi, noe ikke bilen som selges i Kina gjør. :+1:
Nettopp denne Blade teknologien skal jo gjøre batteriene billigere... De er kobolt frie og mer kompakte, ergo skulle enhetsprisen pr kwh gått ned egentlig.
Sitat fra: torlie på mandag 06. juli 2020, klokken 08:37
Ikke utenkelig at den er verdt 650k ferdig på veien, men vil først besiktige og prøvekjøre før jeg bruker så mye på et relativt ukjent merke for vår del.
Likevel smaker det surt når importør tar bortitmot 100k rett i lommen.
Hadde den kostet 75k mindre hadde jeg følt det var et bedre kjøp.
Husk den garantien RSA vil gi, som fabrikken ikke dekker. Dette er slike ting vi bare tar for gitt, men som faktisk koster importør en del kroner :) Er nok en del tillegg å få bilen hit kontra kina, så er nok ikke så lett som at de bare tar 100.000kr i lomma for å tjene penger :) Men selvsagt, de må jo sitte igjen med fortjeneste de også.
Er nok vanlig at det gjøres slik med alle merker :)
I tillegg til ekstra kostnader i forbindelse med garanti er det nok litt ekstra for frakt til Norge, men og til lønninger og ansatte rundt om i Norge. Med såpass lite volum som det blir i Norge pga få mennesker så blir det mye faste kostnader delt på relativt få biler. Synes 100.000 ekstra høres lite ut. Synes det var verre med Audi e-tron 55 som hadde veldig markedstilpassede priser.
Ser at Jaguar har økt prisene på I-Pace til startpris på 747.800,-. Tangen fremstår da for meg som et kjempetilbud.
Sitat fra: JuanEV på tirsdag 07. juli 2020, klokken 11:38
Ser at Jaguar har økt prisene på I-Pace til startpris på 747.800,-. Tangen fremstår da for meg som et kjempetilbud.
Er ikke Jaguar litt luksus, mens Tang er familiefornuft? Sånn jeg ser på det.
Det er i hvertfall synd at den ikke kommer med 7 seter. For du får mye hybrid familiefrakter for mindre enn 600k.
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 07. juli 2020, klokken 11:46
Sitat fra: JuanEV på tirsdag 07. juli 2020, klokken 11:38
Ser at Jaguar har økt prisene på I-Pace til startpris på 747.800,-. Tangen fremstår da for meg som et kjempetilbud.
Er ikke Jaguar litt luksus, mens Tang er familiefornuft? Sånn jeg ser på det.
Det er i hvertfall synd at den ikke kommer med 7 seter. For du får mye hybrid familiefrakter for mindre enn 600k.
Tror du har litt sånn "kinabil" tanke på bilen. Jeg har sett og sitti i bilen, og jeg får ikkenoe "billigkinabil" følelse i bilen. Får litt sånn god tysk premiumfølelse når jeg sitter i den :)
Men klart, mulig jaguar er noe mer jevt, det vet jeg ikke..
Uansett, tror man skal gi BYD en sjangs. De er tross alt ikke ett nytt bilmerke. Selvom norge kanskje ikke har hørt om de :) Er jo verdens nest største elbilprodusent etter Tesla nå, de var den største før Tesla tok de igjen ;)
Mulig jeg tar feil, at de forstsatt er størst, men mener jeg hørte Tesla tok de igjen :)
Sitat fra: nightking på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:49
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 07. juli 2020, klokken 11:46
Sitat fra: JuanEV på tirsdag 07. juli 2020, klokken 11:38
Ser at Jaguar har økt prisene på I-Pace til startpris på 747.800,-. Tangen fremstår da for meg som et kjempetilbud.
Er ikke Jaguar litt luksus, mens Tang er familiefornuft? Sånn jeg ser på det.
Det er i hvertfall synd at den ikke kommer med 7 seter. For du får mye hybrid familiefrakter for mindre enn 600k.
Tror du har litt sånn "kinabil" tanke på bilen. Jeg har sett og sitti i bilen, og jeg får ikkenoe "billigkinabil" følelse i bilen. Får litt sånn god tysk premiumfølelse når jeg sitter i den :)
Men klart, mulig jaguar er noe mer jevt, det vet jeg ikke..
Uansett, tror man skal gi BYD en sjangs. De er tross alt ikke ett nytt bilmerke. Selvom norge kanskje ikke har hørt om de :) Er jo verdens nest største elbilprodusent etter Tesla nå, de var den største før Tesla tok de igjen ;)
Mulig jeg tar feil, at de forstsatt er størst, men mener jeg hørte Tesla tok de igjen :)
Synes hele greia ser ganske lovende ut, men tror nordmenn har blitt litt blinde på elbilprisene. Med så dyre biler så er det jo ikke noe særlig med driftsutgifter å spare så da må bilene kunne tilby noe enda mer, som f.eks min 7 seter.
Nå har ikke bruktprisene på Audi og Jaguar vært så mye å glede seg over akkurat...
Du får en et år gammel E55 Advanced intro til under 700k som er utropspris på finn. Disse kostet vel nye rundt 830,- husker jeg rett? Edition one også i smurfeblå til 700, disse kostet vel nærmere 900 i fjor?
Byd Tang er 4,89 m og en klasse større bil enn Y.
Sitat fra: daktari på onsdag 08. juli 2020, klokken 19:12
Nå har ikke bruktprisene på Audi og Jaguar vært så mye å glede seg over akkurat...
Du får en et år gammel E55 Advanced intro til under 700k som er utropspris på finn. Disse kostet vel nye rundt 830,- husker jeg rett? Edition one også i smurfeblå til 700, disse kostet vel nærmere 900 i fjor?
Byd Tang er 4,89 m og en klasse større bil enn Y.
Stemmer at E55 kostet 830???
Mener den var mye lavere enn som så. Men et verdifall på 130 på ett år er uansett ikke mye for så dyre biler.
Har selv tapt 250K på to år på en annen bil - jo dyrere den er jo mer taper den seg i kroner......
Ja endte veldig fort på 830-850 ny. Jeg endte der i mitt siste utkast til kjøp, og da følte jeg ikke at jeg hadde dratt på særlig. Mangler blant annet ventilerte seter med massasje, night vision +++. De smurfeblå må da ha kostet mer enn det også vil jeg tro. Fort 900.Kan plukkes opp for drøyt 700 nå. De dyreste E55 bikket vel millen.
Ang størrelse er BYD Tang laget på delt plattform. Dvs du får den med fossil/hybrid også. Så jeg er ikke sikker på om BYD henter ut full effekt av de 14 ekstra cm kontra Y som er designet utelukkende som elbil.
Men Tang har en mer høyreist form som er trukket langt bak. Antakelig bredere også.
Audi e-tron 55: 651 900,-
Audi e-tron 55 Edition One: 877 150,-
Audi e-tron 55 Limited: 899 900,-
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/QoEp14/sa-mye-skal-audi-e-tron-koste
Sitat fra: hELgenen på lørdag 04. juli 2020, klokken 16:54
Sikkert alt for tidlig å få avklart alt ennå - men spør likefullt i tilfelle noen har info:
DAB radio - følger dette med?
Serviceintervall - hva blir dette? (Kjører f.eks RSA med samme intervall på alle eksisterende bilmodeller??)
Noen med erfaringer med RSA? For meg et komplett ukjent firma da det ikke finnes noen lokal
representant
Slik jeg ser det havner denne bilen fort litt opp i pris:
Metallic lakk + 8900
Hengerfeste + 12.000?
Vinterdekk + 25.000?
I så fall vil bilen ferdig på vei fort bli nær 650.000
F.eks ser jeg at Mercedes kjører en AMG kampanje til 699.000 - da følger både hengerfeste,vinterdekk og metallic lakk med i den prisen..+ litt annet
Ferdig levert med vinterdekk og hengerfeste; kr. 670.000,- fikk jeg beskjed om av forhandler i går. Da er det nok noe for metallic og evt levering i den prisen også. Det var mye ekstra i forhold til 'utropspris' synes jeg 😑