Elbilforum.no
Bilmerker => Nissan => Ariya => Emne startet av: Rusalka på onsdag 10. juni 2020, klokken 14:00
Tenkte vi trengte et delforum for Nissans Ariya, som noen sier skal vises frem i sommer !
https://www.dinside.no/motor/slik-blir-nye-nissan-leaf/72509880 (https://www.dinside.no/motor/slik-blir-nye-nissan-leaf/72509880)
Noen som har ferske rykter om denne ?
Forhørte meg om denne hos BnH, men Nissan holder kortene tett til brystet. Ikke mye de kunne si. Visningen er vel snart, og levering til kunder skulle etter det jeg skjønnte starte i år.
https://electricvehicleweb.in/production-nissan-ariya-electric-suv-retains-95-concept-design/
https://www.ariyaforums.com/
Skal vises frem 15 juli 2020
https://insideevs.com/news/430687/nissan-ariya-unveiling-july-15-2020/
Nissan har på gang en ny elbil som er basert på konseptet Ariya :+1: :+1:
Denne gleder jeg meg til å se og kjøre :+1: Les mer på bil24.no her https://bil24.no/ja-vi-vet-nesten-hvordan-nissans-nye-elbil-ser-ut/
Av
Thomas Hildonen
29/06/2020
https://www.thenissannext.com/ :o
10 dager igjen :D
Blir spennende å se hvordan den blir i forhold til Model Y og Enyaq. Kanskje den kan leveres før Enyaq AWD? For min del er det et must med CCS og aktiv væskebasert avkjøling.
Eneste specs som jeg har sett bli formidlet er 300 miles (ca 480 km, ikke angitt testsyklus) og 0-100 km/t på under 5 sekunder. I tillegg til utvendige mål.
Kan ikke finne noe info om den kommer med mulighet for å dra tilhenger. Men siden ingeniørene i Nissan har vært på tur i Norge tar jeg det for gitt at den kommer med mulighet for det. Har et håp om rundt 1600kg hengervekt, men forundrer meg ikke om det blir lavere. Er hengervekt viktig for dere andre ved kjøp av en slik bil?
Henger og hengervekt er ikke viktig for meg, men jeg ser at det er viktig for mange andre.
Kommer til å vurdere den opp mot Skoda Enyaq og Tesla Model Y.
New trailer. 8) The charge port door looks to be sized for CCS.
https://www.youtube.com/watch?v=6dbG9hrxSz4
(https://pbs.twimg.com/media/EcuIJzWUcAAGoZo?format=jpg&name=large)
Det er bilder av den ute på nett nå.
https://youtu.be/liR2FhN2-aU
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. juli 2020, klokken 20:17
Det er bilder av den ute på nett nå.
https://youtu.be/liR2FhN2-aU
Video removed by uploader
Sikkert noen som ikke likte at den kom litt tidlig ut.
Men en kan google for å få frem bilder :
https://drivetribe.com/p/breaking-news-here-is-finally-the-V4Xz1EZPS0WNvbmlwFIiDw?iid=B8QH4NFhSqSwi74A-6EYlA
Her er en video til :
https://www.youtube.com/watch?v=jjMaWLoo_fQ
Ccs farvel chademo endelig Nissan...
Digital verdenspremiere på Nissan Ariya streames nå: https://youtu.be/Fbo4-2tH3qk
Sitat
Battery capacity: 63 kWh / 87 kWh usable (total 65 kWh / 90 kWh)
Level 2 charging: Up to 7.2 kW
DC charging type: CCS standard up to 130 kW
Output: 160 kW – 290 kW (215 to 389 hp)
Torque: 221 lb-ft – 443 lb-ft
Wheelbase: 109.3 in.
Overall length: 182.9 in.
Overall width: 74.8 in.
Overall height: 65.4 in. – 65.7 (depending on roof rack)
Cargo volume (SAE or Nissan est.): 16.5 cu ft (FWD) 14.6 (e-4ORCE)
Wheel size: 19-inch or 20-inch
Towing capacity: 1,500 pounds
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/ariya.html
Synes den så futuristisk og kul ut, absolutt et positivt pust i mengden av nye elbiler.
Dog skuffende med 415l bagasjerom på 4WD utgavene.
Spent på prising. Topputgaven bør ikke koste mer enn 500k.
Ser det indikeres estimert pris fra $40,000.
Sent 2021 i Norge...
Virker som den kommer noe sent i forhold til forventet avgifter på elbiler.
Forøvrig litt snodig at de annonserer denne bilen over ett år før vi kan få kjøpt den.
Dette minner mye om Tesla - må si jeg misliker denne måten å drive butikk på.
Når varene annonseres bør en også kunne gå i butikken og kjøpe dem og få den levert innen
rimelig tid.
Og med Ariya er vel det meste annonsert i årets elbil jakt?
Skikkelig bra løft fra Nissan dette, men ladeport på høyre forskjerm? Det er for min del den absolutt dårligste.
Synes det aller meste er bra. 90/87 kwh batteri, som gir 500 eller 460 km wltp med rekkevidde. Nesten som Enyaq og ID.4. 0-100 km/t og DC hurtiglading er også i nærheten av VAG. Sakteladingen på 7.2 kw synes jeg er ok, selv om noen sikkert mener det burde vært 11 kw. HUD fargeskjerm. Utseende er også spenstig nok. Viktigste siden Leaf er CCS og væskekjølt batteri.
De to tingene jeg er minst fornøyd med er lansering sent 2021. Nissan har tidligere sakt hvor langt de har kommet med Ariya, så jeg trodde at den kanskje ville komme på våren neste år. Det andre er 415 liter bagasjeromfor AWD og 468 liter med 2WD.
Ser at Electrec skriver Towing capacity: 1,500 pounds, men Broom.no oppgir 1500 kg. Jeg regner med at det er feil, men jeg finner ikke hengervekt på de norske spesifikasjonene.
AWD utgavene med levering våren 2022 :-1: :-1:
Står mer om antatt leveringstid her:
https://www.nissan.no/reserve2.html
Sitat fra: telcontar på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:13
AWD utgavene med levering våren 2022 :-1: :-1:
Så norgesmodellen kommer ikke før 2022............
Gidder ikke tenke mer på denne da - Model Y har vel kanskje levert 6-8 mnd på det norske markedet fra fabrikken
i Berlin da............
Sitat fra: telcontar på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:13
AWD utgavene med levering våren 2022 :-1: :-1:
Kjipern. Da er det Enyaq og Model Y igjen for min del.
https://europe.nissannews.com/en-GB/releases/release-00c8cf083aa6bf7f68f599580c042b08-nissan-ariya-an-all-electric-coupe-crossover-for-a-new-era
Whether the two- or all-wheel-drive model, the power and performance of the Ariya will bring excitement back to the daily commute and urge drivers to explore further. To allow even more exploration, the Ariya will be rated to tow up to 1500kg.
The Nissan Ariya 63kWh versions carry a 7.4 kW charger for domestic use, while the 87kWh include a 22kW 3 phase charger for home charging. The Ariya can also support quick charging up to 130kW for peace of mind during long journeys.
https://www.tv2.no/broom/11544544
Blir det feil av meg å frykte at den største batteri utgaven trolig trenger en ladebøtte ala zoe for å lade på it nett?
Ser ut som ac laderen er tatt rett ut fra zoe
Pen bil og kudos til Nissan med bra specs.
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:54
https://www.tv2.no/broom/11544544
Blir det feil av meg å frykte at den største batteri utgaven trolig trenger en ladebøtte ala zoe for å lade på it nett?
Ser ut som ac laderen er tatt rett ut fra zoe
Tviler - men om det skulle være slik så vil nok importøren dra seg i hårene
Uansett - lenge til denne kommer - og før den kommer så har vi sikkert andre bedre alternativer å velge blant
Sitat fra: batterimannen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:48
Synes det aller meste er bra. 90/87 kwh batteri, som gir 500 eller 460 km wltp med rekkevidde.
63kwt eller 87kwt netto er versjonene. Ca 500km wltp for det største batteriet. Hvilket skulle bety ca 360km for det minste batteriet
Veldig mange flotte bilder her https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53711
Ser lovende ut.
Ikke nevnt vannkjølte batterier, men det er vel en selvfølge med 130 kW CCS-lading?
4wd stjeler vel bare av plass under bagasjeromsgulvet, slik det ser ut på bildene.
Veldig god plass i baksetene ser det ut til, og mange vil like at midtkonsollen ikke går helt frem - med Propilot kan man sitte med bena litt på skrå?
Skal vi tippe 5-10% kortere kjørelengde med 64-batteriet, sammenlignet med Leaf 64?
Sitat fra: daktari på onsdag 15. juli 2020, klokken 11:27
Ikke nevnt vannkjølte batterier, men det er vel en selvfølge med 130 kW CCS-lading?
Det ble nevnt væskekjølt under presentasjonen - så jo den er væskekjølt.....
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:54
https://www.tv2.no/broom/11544544
Blir det feil av meg å frykte at den største batteri utgaven trolig trenger en ladebøtte ala zoe for å lade på it nett?
Ser ut som ac laderen er tatt rett ut fra zoe
Siden den kan lade med 22kW? Det kan eldre Tesla Model S også.
87 kwt batteri med FWD levering vinter 2021/2022. AWD våren 2022.
Så da er det ikke sikkert man får 2WD versjonen med lang rekkevidde i 2021 heller.
Veldig spennende bil, så spørs det hva den koster... For min del har jeg en mental sperre mot å bruke mer enn 400K på bil. Vil tro innstegsversjonen havner på 450K+. Det er mye penger for en bil sammenlignet med tilsvarende fossil (qashqai toppmodell 400K). Hadde ønsket meg rekkevidde inntil 400km, men suv-formen er selvfølgelig mindre energieffektiv.
Sitat fra: Zero-talent på onsdag 15. juli 2020, klokken 14:31
Veldig spennende bil, så spørs det hva den koster... For min del har jeg en mental sperre mot å bruke mer enn 400K på bil. Vil tro innstegsversjonen havner på 450K+. Det er mye penger for en bil sammenlignet med tilsvarende fossil (qashqai toppmodell 400K). Hadde ønsket meg rekkevidde inntil 400km, men suv-formen er selvfølgelig mindre energieffektiv.
Tja, du har jo råd til å betala ein del meir for Ariya enn Qashqai, billigare i drift og billigare vedlikeholdskostnadar :)
Det er mange ganger ikke snakk om hva man har råd til,men hvor mye en synes noe er verdt.
Jeg er alltid der og vurderer alltid prisen opp mot hva jeg synes jeg får for pengene i alle segmenter.
Sitat fra: MooCow på onsdag 15. juli 2020, klokken 19:27
Tja, du har jo råd til å betala ein del meir for Ariya enn Qashqai, billigare i drift og billigare vedlikeholdskostnadar :)
Nå var det bare for å sammenligne ca tilsvarende fossilbil da, jeg vil aldri gå tilbake til den verdenen uansett. Men for meg er bil et nødvendig onde, og da handler det om å finne billigste sort som tilfredsstiller behovet. Derfor er pris og særlig pris per km rekkevidde viktig.
Men det blir en digresjon. Jeg liker stort sett det jeg ser av specs og design, ser mye bedre ut enn f. Eks enyaq og interiøret er definitivt lekkert. Det er dog kjedelig med levering "sent 2021" når 2022 fort kan bringe med seg avgifter på elbil.
Sitat fra: Zero-talent på torsdag 16. juli 2020, klokken 00:16
Sitat fra: MooCow på onsdag 15. juli 2020, klokken 19:27
Tja, du har jo råd til å betala ein del meir for Ariya enn Qashqai, billigare i drift og billigare vedlikeholdskostnadar :)
Nå var det bare for å sammenligne ca tilsvarende fossilbil da, jeg vil aldri gå tilbake til den verdenen uansett. Men for meg er bil et nødvendig onde, og da handler det om å finne billigste sort som tilfredsstiller behovet. Derfor er pris og særlig pris per km rekkevidde viktig.
Men det blir en digresjon. Jeg liker stort sett det jeg ser av specs og design, ser mye bedre ut enn f. Eks enyaq og interiøret er definitivt lekkert. Det er dog kjedelig med levering "sent 2021" når 2022 fort kan bringe med seg avgifter på elbil.
Einig i at interiøret ser bra ut, og det går nok langt utanpå Tesla Model Y funksjonelt og designmessigt i mine auger :) Har ikkje sett Enyaq sitt ferdige interiør endå, men redd det vil ligna for mykje på ID.3 sitt plastic fantastic interiør :-/
415 liter bagasje ... Enyaq 585 liter... hva velger barnefamilier ...
Bagasjerommet er (skuffende) lite på en slik bil. Leaf fra 2018 og nyere har 420 liter i Tekna versjon (basskasse i bagasjerom) og 435 liter i de andre variantene. Leaf har fått skryt i media pga stort bagasjerom men jeg tenker Ariya har litt lite bagasjerom. Skal sies bagasjerommet i Ariya varierer mellom 408-468 liter avhengig av utstyr.
Creme interior.
(https://pbs.twimg.com/media/EdCaWVnU4AAlKmR?format=jpg&name=large)
Some views of the software und dual screen use and more interior views. :+1:
https://youtu.be/X-tKdD4t5aE?t=343
Det så litt tregt ut det brukergrensesnittet. Håper de optimaliserer litt mere før bilen kommer.
Hmmmm. Håper det ladeplate-ikonet (som jeg antar det er?) henviser til rommet ved siden av ikonet, ikke at en skal legge telefonen rett på midtkonsollen der det står.
Litt trege skjermer, men med et års tid før leveranser er det forhåpentligvis noe de fikser.
Tenker dette er en bil jeg anbefaler svigers å forhåndsreservere!
Jeg tar ingenting for gitt når det gjelder Nissan og GUI o.l. Åpnebare feil som at A/C ser ut til å styres av utetemperaturen er jo ikke blitt fikset.
Sitat fra: Desti på lørdag 18. juli 2020, klokken 02:21
Some views of the software und dual screen use and more interior views. :+1:
https://youtu.be/X-tKdD4t5aE?t=343
Slutten av videoen viser batteri størrelse, 0-100 og rekkevidde etc. Med 90 kWh batteri og 4WD så oppgis 580 km rekkevidde men det er ifølge NEDC?
Sitat fra: tromsø på lørdag 18. juli 2020, klokken 09:22
Sitat fra: Desti på lørdag 18. juli 2020, klokken 02:21
Some views of the software und dual screen use and more interior views. :+1:
https://youtu.be/X-tKdD4t5aE?t=343
Slutten av videoen viser batteri størrelse, 0-100 og rekkevidde etc. Med 90 kWh batteri og 4WD så oppgis 580 km rekkevidde men det er ifølge NEDC?
Japan uses JC08 for range, which has a very low average speed of 24 km/h. https://www.car-engineer.com/the-different-driving-cycles/
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 18. juli 2020, klokken 07:47
Hmmmm. Håper det ladeplate-ikonet (som jeg antar det er?) henviser til rommet ved siden av ikonet, ikke at en skal legge telefonen rett på midtkonsollen der det står.
Litt trege skjermer, men med et års tid før leveranser er det forhåpentligvis noe de fikser.
Tenker dette er en bil jeg anbefaler svigers å forhåndsreservere!
:angel: Phone charger is under the arm rest. So you can not watch at the phone while driving. :police:
https://youtu.be/qYSll_Tnziw?t=864
Sitat fra: Desti på lørdag 18. juli 2020, klokken 16:20
:angel: Phone charger is under the arm rest. So you can not watch at the phone while driving. :police:
Når man gjør det vanskelig for passasjer å betjene telefon, så blir det vel til at sjåføren gjør det i stedet.
Så lenge man får skrevet kontrakt for momsfritak forsvinner så får man vel likevel med seg den biten?
Det er tidspunktet for registrering som definerer avgift,ikke avtale tidspunkt. Men klarer du å finne en forhandler som skriver kontrakt der de tar all risiko for avgiftsøkning snakker vi gull
Noen som har har fått med seg omtrent når denne kan bli klar for bestilling og utlevering?
Sitat fra: Nissan.no link=https://www.nissan.no/biler/nye-biler/ariya.html
Lanseringen forventes i slutten av 2021. Få med deg de siste nyhetene og hendelsene før forhåndsbestillingen begynner.
MELD DIN INTERESSE
Sitat fra: CNBC link=https://www.cnbc.com/2020/07/15/nissan-unveils-all-electric-ariya-crossover-under-turnaround-plan.html
Nissan said the Ariya will start at around $40,000 when it arrives in dealerships in the second half of 2021. It will be produced in Japan and imported to the U.S.
Sitat fra: Nissannews link=https://global.nissannews.com/en/releases/release-b9e676615ef15c9b8774fe7bfa01004b-nissan-introduces-ariya-electric-crossover
The all-new Nissan Ariya is scheduled to go on sale in Japan in mid-2021. It will be priced at around 5 million yen. The Ariya is planned to go on sale in Europe, North America and China by the end of 2021.
https://youtu.be/g3jVyHI8O84
Ok, takk. Blir litt sen for meg som et mulig alternativ til enyaq da. Synd, for den ser skikkelig bra ut.
Det ser ikke ut som Enyaq kommer med firehjulsdrift denne vintersesongen, så den hjelper nok ikke så mye, Jeg veit ikke hva man skulle kjøpe nå.
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 31. august 2020, klokken 09:30
Det ser ikke ut som Enyaq kommer med firehjulsdrift denne vintersesongen, så den hjelper nok ikke så mye, Jeg veit ikke hva man skulle kjøpe nå.
Trenger man plass samt 4x4 så er nok etron det beste akuratt nå, er ikke rart den er norges mest solgte bil.
Her må Nissan få opp farten... Jeg vil veldig gjerne ha denne, men da må de få ut prislisten og levere biler fra sommeren av, ikke "vinter 21/22" med alt det innebærer av MVA-risiko osv. Bilen ser flott ut, og jeg liker Nissans strategi med tre utstyrsnivå kontra VAGs endeløse lister med "ekstrautstyr", som gjør at bilene blir mye dyrere enn fra-prisen.
...men mens vi venter hopper de fleste på ID4 eller Enyaq.
Salgsstart er januar 2021, så ville vært rart om den ikke kommet i løpet av 2021.
Sitat fra: ihaal på mandag 14. september 2020, klokken 10:46
Salgsstart er januar 2021, så ville vært rart om den ikke kommet i løpet av 2021.
Blir først japan til sommeren så tar nok fort 4-5 måneder før de lager for europa, står jo dette på nissans hjemmeside:
Lanseringen forventes i slutten av 2021. Få med deg de siste nyhetene og hendelsene før forhåndsbestillingen begynner.
Blir nok veldig få biler som blir utlevert i 2021, er vel nesten garantert at det blir moms i 2022 så ville ikke satset på denne med mindre man har råd til 10 eller 25% prisøkning.
Fikk epost fra BNH:
Nissan ARIYA er en helt ny elektrisk crossover med salgsstart januar 2021.
Sitat fra: batterimannen på fredag 25. september 2020, klokken 20:44
Fikk epost fra BNH:
Nissan ARIYA er en helt ny elektrisk crossover med salgsstart januar 2021.
Og levering av 4orce ?
Blir dette like tregt som Enyaq og ID4 på 4x4 ?
Sitat fra: biggern på tirsdag 29. september 2020, klokken 11:53
Sitat fra: batterimannen på fredag 25. september 2020, klokken 20:44
Fikk epost fra BNH:
Nissan ARIYA er en helt ny elektrisk crossover med salgsstart januar 2021.
Og levering av 4orce ?
Blir dette like tregt som Enyaq og ID4 på 4x4 ?
Hvis ikke tregere
Sitat fra: telcontar på tirsdag 29. september 2020, klokken 13:59
Sitat fra: biggern på tirsdag 29. september 2020, klokken 11:53
Sitat fra: batterimannen på fredag 25. september 2020, klokken 20:44
Fikk epost fra BNH:
Nissan ARIYA er en helt ny elektrisk crossover med salgsstart januar 2021.
Og levering av 4orce ?
Blir dette like tregt som Enyaq og ID4 på 4x4 ?
Hvis ikke tregere
I såfall er det leit. Absolutt et interessant valg. Time Will Show.
Full gjennomgang av prototype
https://insideevs.com/features/453986/video-nissan-ariya-electric-crossover-tour/?fbclid=IwAR0UST6_I66wkmlov-EqG-P4NfFB-WJcFLt-uJsQCykZwdbAAUpD-Fi_x0Y
Det viktigste for mange er om det blir levering innen mva kommer.
Om stortingsflertallet vil i neste periode så har EØS åpnet for dette ut 2022.
Tror neppe denne vil koste over 600k uansett, hvis det blir innslaget for mva. Enyaq og id4 er hovedkonkurrentene her, kanskje og Mach-E.
Joda, sånn sett var EØS-aksepten nyttig om det blir resultatet. Men jeg ville ikke gamblet på at det blir momsfritt inntil 600 kkr. heller. Partier som FrP og Sp virker ikke så interessert i noe momsfritak i det hele tatt egentlig.
Politikken er ikke til å stole på nei, en får ta det som det kommer
Det er førpremiere på Ariya nå til helgen. Nedenfor er sted og tidspunkt.
Blir spennende å se :) Mer info i link nederst!
OSLO
Birger N. Haug AS, Økern/Risløkka
Haraldrudveien 9, 0581 Oslo
Fredag 5. februar 12.00-19.00
Lørdag 6. februar 10.00-14.00
BERGEN
Sande Auto Vest, Drotningsvik
Janaflaten 47, 5179 Godvik
Søndag 7. februar 17.00-20.00
Mandag 8. februar 08.00-16.00
TRONDHEIM
Witro Bil AS, Fossegrenda
Hornebergveien 2, 7038 Trondheim
Onsdag 10. februar 14.00-19.00
Torsdag 11. februar 09.00-13.00
http://m.infos.nissan-europe.com/nl/jsp/m.jsp?c=%40bE3EMdBpiy%2B6d0j%2BNOmf4ch1oWFATe%2B0PPvo0YVpxCA%3D&fbclid=IwAR2rQdQ4XM1I6rtfLQBr0DrU9Pv8clfkVVsJfg8EIbu1-RiKLCpPcTYlfyU (http://m.infos.nissan-europe.com/nl/jsp/m.jsp?c=%40bE3EMdBpiy%2B6d0j%2BNOmf4ch1oWFATe%2B0PPvo0YVpxCA%3D&fbclid=IwAR2rQdQ4XM1I6rtfLQBr0DrU9Pv8clfkVVsJfg8EIbu1-RiKLCpPcTYlfyU)
Og i Nord-Norge må vi vente lenge, som vanlig..
Stemmer det at bagasjevolymen ikke er mer enn 468L? Info fra EV database.
Virker sånn ja, litt lite kanskje i forhold til ID.4, enyaq, Model Y.
Får en oversikt her: https://www.youtube.com/watch?v=2RdS4sDIt74&fbclid=IwAR1o8hDio51PMigs4WXPq0j0oq74J7dykVzUfRfS7OTW9I-7pkTj9pFHHRU (https://www.youtube.com/watch?v=2RdS4sDIt74&fbclid=IwAR1o8hDio51PMigs4WXPq0j0oq74J7dykVzUfRfS7OTW9I-7pkTj9pFHHRU)
Med eforce (AWD) er det redusert til 415 liter som jo er ganske smått.
Sitat fra: kenlee på tirsdag 02. februar 2021, klokken 14:12
Med eforce (AWD) er det redusert til 415 liter som jo er ganske smått.
Men hva i all verden, hvordan tenker Nissan egentlig? Da har jo Leaf større bagasjevolum (435) enn Ariya!!
Huff, ja da går den modellen vekk. Håper Ionic 5 blir mer passe for en barnefamilie.
Sitat fra: tromsø på tirsdag 02. februar 2021, klokken 13:51
Og i Nord-Norge må vi vente lenge, som vanlig..
Stemmer det at bagasjevolymen ikke er mer enn 468L? Info fra EV database.
Enig i det, men enda mer besynderlig at Stavanger (Norges 4. største by, med et befolket område større enn Trondheim) er utelatt her.
Det blir også en online premiere fredag kl 16:00.
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/nissan-ariya-forpremiere.html (https://www.nissan.no/biler/nye-biler/nissan-ariya-forpremiere.html)
Sitat fra: kenlee på onsdag 03. februar 2021, klokken 22:01
Det blir også en online premiere fredag kl 16:00.
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/nissan-ariya-forpremiere.html (https://www.nissan.no/biler/nye-biler/nissan-ariya-forpremiere.html)
Lite int. om det Broom skriver er korrekt :Prisene strekker seg så til opp mot 600.000 for topputgaven med største batteripakke, 4x4 og veldig mye utstyr og at bilen kan hentes i 2022.
Syntes det blir dyrt og at det da blir det spennende hva ID4 4x4 havner på.
https://www.tv2.no/broom/11938645
Sitat fra: biggern på fredag 05. februar 2021, klokken 15:30
Sitat fra: kenlee på onsdag 03. februar 2021, klokken 22:01
Det blir også en online premiere fredag kl 16:00.
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/nissan-ariya-forpremiere.html (https://www.nissan.no/biler/nye-biler/nissan-ariya-forpremiere.html)
Lite int. om det Broom skriver er korrekt :Prisene strekker seg så til opp mot 600.000 for topputgaven med største batteripakke, 4x4 og veldig mye utstyr og at bilen kan hentes i 2022.
Syntes det blir dyrt og at det da blir det spennende hva ID4 4x4 havner på.
https://www.tv2.no/broom/11938645
Enig. Tror nok denne utgår for mange. Kommer litt sent, har ikke noe særlig bagasjerom å skryte av og den blir også relativt dyr.
Skulle gjerne sett en billigversjon til rundt 350k som ikke er ribbet for utstyr. Blir spennende å se. Syntes det er en veldig flott bil ellers da 😁
og der ble den fullstendig uinterresant for min del og. For dyrt, for lite gjennomført, alt for dårlig utnyttelse av batterikapsitet og rekkevidde. Men eksteriørmessig ser den bra ut da! Tror Nissan med dette melder seg litt ut sammenlignet med konkurrentene... hvis dette er det beste de kan komme opp med etter å ha hvilt seg på Leaf i 10 år
600 k med 46 mil rekkevidde? Denne bilen er alt for dyr. Tenker mer 530 k ferdig på veien med vinterdekk.
Edit: spekket opp en meget godt utstyrt Enyaq, havnet på 550k. Og den er mye mer praktisk med større bagasjerom. For dette skulle vel være familiebiler...? Knøttlite bagasjerom og stiv pris, vanskelig å se hvordan denne kommer til å selges mye av til familier...
Mer hengervekt på Ariya ser jeg, enn Enyaq og ID.4. For noen av oss kan det være av interesse. Prisene er vel ikke helt fastsatt ennå, så vi får se om Nissan vurderer konkurransen og om de justerer prisene deretter.
Men den kunne godt vært større... Virker nesten som om de har siktet seg inn på e-Niro som nærmeste konkurrent.
Prisantydning opp mot 600k kan være for Performance utgaven også. Ingenting er avklart
Bagasjeromsvolumene med 2WD og 4WD har vært kjent i mange måneder. Ble allikevel litt overrasket over at den virket relativt kompakt på innsiden (basert på Teslabjørn sin video). Trodde det skulle være litt bedre plass inne i kupeèn
Tittet på den i dag. Greit alternativ til Leaf, men ikke noe oppgradering fra Leaf når man må velge mellom enten AWD eller større bagasjerom. I tillegg til høy pris (som indikert nå) og sen levering. Stoler heller ikke på at de har fått fikset Propilot til noe brukbart, og iallefall ikke at det kommer noen oppdateringer etter man har kjøpt den.
I praksis blir det vel lettere å stable i høyden på denne enn i Leaf, som gjør at bagasjerommet i praksis blir større selv om det på papiret er færre liter opp til seterygg. Hvor attraktiv den blir kommer helt an på hvordan de priser en godt nok utstyrt versjon med 4wd.
https://www.tv2.no/broom/11985374/
Ser ut som de åpner for bestilling til sommeren, kan det bli den første elbilen som flopper?
Hvis prisen blir som importøren synser kombinert med sen levering så kanskje, spørs og om huyndai klarer faktisk å levere denne gang
Ser ingen grunn til hvorfor velge ariya over ioniq 5/kia cv eller id4/enyaq.
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 09. mars 2021, klokken 10:55
https://www.tv2.no/broom/11985374/
Ser ut som de åpner for bestilling til sommeren, kan det bli den første elbilen som flopper?
Hvis prisen blir som importøren synser kombinert med sen levering så kanskje, spørs og om huyndai klarer faktisk å levere denne gang
Ser ingen grunn til hvorfor velge ariya over ioniq 5/kia cv eller id4/enyaq.
For å ikke snakke om Model Y. Er nok mange som venter på den.
Ariya er potensiell flopp ja, høy pris, lite baggasjerom og sen levering. Ser ikke en eneste grunn til å kjøpe denne.
Nei, er vel kun god pris eller rask levering som kan gjøre den noe særlig attraktiv. Om det ikke blir det heller vil nok salget bli lite.
Her skjer det lite. Er det ingen mer info om denne bilen?
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 01. september 2021, klokken 07:39
Her skjer det lite. Er det ingen mer info om denne bilen?
Enig :+1: det skjer jo ikke noe! Bare reklame på hjemmesiden.
Kopi:
"Helt i starten av 2022 lanseres det en ny elektrisk crossover fra Nissan. Det er den reneste formen for Nissan Intelligent Mobility. En kraft for å frigjøre potensiale. Deg. Meg. Oss alle. Finne nye veier med dyktighet, selvstendighet og stil.*"
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/ariya.html?&cid=psmWvPH4KW0_dm|U|pgrid|108143278514|ptaid|kwd-928003157191|pcrid|524251883464|slid||intent=&gclid=Cj0KCQjwpreJBhDvARIsAF1_BU3VvjaOKlATPePhsrSwwNze92uv44oa1fJCBDWtwGNP_LfGBOE5U-8aAs07EALw_wcB
Merkelig, Nettavisen har en artikkel bak betalingsmur som indikerer at noe er på gang og at Ariya blir en salgssuksess.
Med presentasjon i begynnelsen av 2022 og tradisjonell elbilventetid har en vel ikke bil før om et år.
Tror Aryia blir veldig avhengig av pris, i 2022 så kommer det til å være en Haug med konkurenter.
Men hvis de legger seg under id4 i pris så kan være mange som vurderer men tviler litt på det. Hørt rykter om at den er enda mer forsinka skulle vært til salgs i Japan nå til høsten men skal være utsatt til neste år.
Ser ut som forhåndsreservasjon åpner 9 september da bør vel prisene annonseres og, syns tiden for forhåndsreservasjon for elbil uten å vite pris er på vei ut
https://insideevs.com/news/530198/nissan-ariya-preorder-norway/
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/v56brL/starter-straks-forhaandssalget-av-nissan-ariya-i-norge
"Prisen vet vi ikke ennå, for den overraskelsen har Nissan tenkt til å vente med til forhåndssalget åpner den 9. september. Men i vinter fikk vi prisantydninger som sa en startpris på rundt 450.000 kroner eller nærmere 600.000 for toppmodellen."
Litt for dyrt for min del, men kanskje en fin bruktbil om noen år.
600K er for dyrt for min del også. Imidlertid har Nissan begynt høyt ved introduksjonen av elbilmodeller, deretter senker de prisen når "markedet presser dem". Dette skjedde med 1. gen Leaf og 2. gen Leaf, det vil ikke forundre meg om det skjer med Ariya også. Når prisen senkes har jeg kjøpt bil, jeg bytter ikke igjen selv om prisen senkes.
En faktor for mitt vedkommende er at jeg ikke vil handle hos Birger N Haug og det er ikke Nissan forhandler som passer for meg utenfor Stor-Oslo. Jeg skal føle meg komfortabel med ettermarkedet hos forhandleren og de skal også være lokalisert et sted jeg naturlig er eller passerer med jevne mellomrom.
Da er prisene ute, fra 409 900 for minste batteri, 499 900 for største batteri mens 4x4 er fra 529 900.
Litt stive priser men er på nivå med meb bilene men er større batteri
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 09. september 2021, klokken 12:06
Da er prisene ute, fra 409 900 for minste batteri, 499 900 for største batteri mens 4x4 er fra 529 900.
Litt stive priser men er på nivå med meb bilene men er større batteri
Ganske betydelig nedjustert fra tidligere anslag. De har vel tilpasset seg konkurrentene. Så får noen finlese utstyrslister for å se hvordan det er i forhold til en id.4 som synes å være nærmeste konkurrent?
Gikk igjennom og konfigurerte 4WD Ariya med metallic og 19". Så ikke noe om hengerfeste, så det blir kanskje lagt til av forhandler?
Prismessig ser den ut til å lande omtrent som en godt utstyrt ID4 GTX (etter forhandling på begge).
Ariya er spennende og ny, men tror kanskje jeg lander på ID4 om jeg må velge mellom de to. ID4 GTX har vesentlig bedre bagasjeplass og er fin og gjennomført. Ariya har jeg sett noen videoer av og den er for så vidt fin den også. Litt andre løsninger, men ikke noe jeg ble spesielt interessert i.
Prosessen er reservasjon til en tusenlapp, og så signere avtale hos forhandler. Jeg frykter jo da at en må signere hos forhandler relativt raskt, og blir sittende låst i en kontrakt med laaang ventetid og kjøper tar primært risiko på både leveranse og pris/markedssituasjon. Har foreløpig ikke reservert, selv om jeg vurderer det. Tror jeg må se den først. Ioniq 5 virker rett og slett mer gjennomført, og den kjører jeg allerede (til en litt lavere pris).
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. september 2021, klokken 15:43
Prosessen er reservasjon til en tusenlapp, og så signere avtale hos forhandler. Jeg frykter jo da at en må signere hos forhandler relativt raskt, og blir sittende låst i en kontrakt med laaang ventetid og kjøper tar primært risiko på både leveranse og pris/markedssituasjon.
Øyvind.h :+1: momsen blir utsatt til ut 2022 så det gjør vel ikke noe om det blir litt ventetid men seff ikke laaaang ventetid.
Spørsmålet mitt er hvorfor i det hele tatt inngå slike kjøpeskontrakter nå om dagen... det er jo mulig å få kjøpr flotte billige elbiler og nesten utlevert med en gang. Det er jo mye sikrere...
Den trekker tilhenger på inntil 1.500 kilo så merkelig dette er en del av konfigureringen.... men det er vel som du sier.. det blir lagt til seinere..
Synes den er for høyt priset i forhold til Ioniq 5, EV6, Model Y, ID.4 og Enyaq.
Stor tommel opp for 22kW ombordlader, stor tommel ned for dusteplassering av ladeport. Nesten like ille som i fronten. Er ikke hurtigladehastigheten litt treg etter dagens standard?
E-tron har høy ladehastighet pga vannkjøling av batteriene sine. Dette vil også Ariya få, ser det ut som, så da kan man forvente tilnærmet 130 gjennom det meste av ladingen. Og dette i seg selv er bedre enn de fleste bilene på markedet i dag.
Innhentet tilbud fra forhandler, og det var som forventet. 4wd kommer etter sommeren neste år en gang. Bagasjerommet blir mindre da plassen under gulvet bak forsvinner.
Vurderer å kjøpe allikevel, men satt det på vent da jeg er låst til å ta ut bilen til avtalt pris, ett år frem i tid uten noen forbehold.
Å inngå en så låst kontrakt ett år i forveien er uaktuelt. Så da ble det ikke bestilling foreløpig.
Skinnsetene får en kun i blått. For øvrig likte jeg bilen. Veldig godt inntrykk av førermiljø, skjermer og finish.
Sitat fra: batterimannen på torsdag 09. september 2021, klokken 17:48
Synes den er for høyt priset i forhold til Ioniq 5, EV6, Model Y, ID.4 og Enyaq.
Overraskende dyr. Selv med storkunderabatt ble prisen for en e-4ORCE Evolve (ikke performance utgaven) nesten på nivå med bmw i4 M50 Fully Charged. Men det skyldes kanskje at i4 M50 var overraskende prisgunstig fram til 1.11. Nå er bilene kanskje ikke i samme klasse, men med 1600 kg hengervekt, feste for taklast og 470 l bagasjerom så kan jo i4 gjøre jobben for mange.
Enig. Vurderte bla. Nissan Ariya, BYD Tang, Model Y, m.fl., men det blir i4 på meg.
Teknisk ukeblad har prøvekjørt Ariya. Komfortabel og stillegående, men fremdeles veldig mye Nissan Norge ikke vet om bilen. https://www.tu.no/artikler/nissan-ariya-er-i-norge-vi-har-provekjort/517357 (https://www.tu.no/artikler/nissan-ariya-er-i-norge-vi-har-provekjort/517357)
Var og så på den og prøvesatt i dag. Flott bil som jeg ser frem til å overta i september. Det blir interessant å se hvordan den vil prestere i forhold til feks. VW ID.4 GTX i tester så snart importøren får demobiler også av AWD-utgaven.
Mindre bagasjeplass, manglende takrails og ski-lomme er åpenbare punkter som vil bli påpekt, men jeg forventer at Ariya tar godt igjen når det gjelder utstyrsnivå, rekkevidde (også vinterstid), infotainment og sw-løsninger generelt, støynivå og generelt kvalitetsnivå. Detter jo en japanskprodusert modell, noe Nissan ikke har levert til Europa i særlig grad på mange år. Made in Japan borger for høyere kvalitet enn made in England - i alle fall i mitt hode.
Da har elbil24 gjort en minitest av Ariya RWD i Spania.
https://www.elbil24.no/tester/nissan-ariya-blir-en-storselger/75675533