Elbilforum.no
Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: Joachim på søndag 08. april 2012, klokken 08:59
På tide med en samletråd for fossilbilbrannene, på lik linje med elbilbrannene :)
Antar at denne ikke er elbil. Det pleier jo og understrekes.
http://www.f-b.no/nyheter/totalskadd-i-brann-1.7171796 (http://www.f-b.no/nyheter/totalskadd-i-brann-1.7171796)
Brann i brøytebil i Verdal i Nord-Trøndelag 04.02.2012
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1800131.ece (http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1800131.ece)
Bilbrann parkeringshus i Trondheim i Sør-Trøndelag 29.03.2012:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1798212.ece (http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1798212.ece)
Bilbrann Skatval i Nord-Trøndelag 21.03.2012
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/stjordal/article1794128.ece (http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/stjordal/article1794128.ece)
Bilbrann Kolvereid i Nord-Trøndelag 07.03.2012
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1785577.ece (http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1785577.ece)
Her har no våre elbilbrann og, ein ombygd Qashkai brann ombord i danskeferjå når den sto på ladding der for ei tid tilbake........
Og nok en brøyebil, her på Oppdal:
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/oppdal/article1799607.ece (http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/oppdal/article1799607.ece)
Er det flest Scania som brenner av lastebiler?
Ved årsskiftet:
Personbiler: 2.369.736
Elbiler: 3909 ca. 0,2%
Det betyr at det må brenne mer enn 500 fossilbiler for hver elbilbrann før en kan si at elbil er sikrere mot brann enn en fossilbil.
Et par de før omtalte er ikke personbiler og teller ikke med i denne sammenhengen.
Denne typen statistikk basert på avisoppslag blr derfor ganske meningsløs.
Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 14:49
Denne typen statistikk basert på avisoppslag blr derfor ganske meningsløs.
Tallene har du kontroll på Griffel, men denne tråden er nettopp et apropos til medias dekning av bilbranner; både fossile og elektriske :)
Hva skal være poenget med denne tråen? ???
Tipper forresten at nesten alle fosilbilbrann skyldes feil i el-anleget og har nada å gjøre med at de er fosilbiler.... ;)
Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 16:33
Hva skal være poenget med denne tråen? ???
Tipper forresten at nesten alle fosilbilbrann skyldes feil i el-anleget og har nada å gjøre med at de er fosilbiler.... ;)
Nei, lite poeng med denne tråden. Men jeg tror du tar feil når det gjelder det siste. På min gamle Kadett GSI fikk jeg plutselig kraftig bensinlukt i bilen. Stoppet, åpnet panseret og oppdaget en fin tynn stråle bensin fra en sprukken slange presist rettet mot et varmt eksosmanifold. ::) Nå ble det ikke brann her, men det var like før! Min teori er at de fleste branner oppstår pga. likegyldige bileiere og manglende vedlikehold.
;-D Hans
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 09. april 2012, klokken 17:38
Stoppet, åpnet panseret og oppdaget en fin tynn stråle bensin fra en sprukken slange presist rettet mot et varmt eksosmanifold. ::)
Samme her, men det var en gammel Lada.
Sitat fra: Elmo på mandag 09. april 2012, klokken 17:52
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 09. april 2012, klokken 17:38
Stoppet, åpnet panseret og oppdaget en fin tynn stråle bensin fra en sprukken slange presist rettet mot et varmt eksosmanifold. ::)
Samme her, men det var en gammel Lada.
Akkurat samme feil som er vanlig på Corradoer, 928'er, og stort sett mange andre fossilbiler.
Faktisk - når jeg tenker meg om tror jeg feil i elnettet sjeldent fører til full overtenning av bil.
Har klart å sette fyr på en bil kun med oljelekkasje jeg, så alt er mulig.
Foxy: Fint om du gir tot i å fylle opp (også) denne tråden med oppgulp. Takk!
Sitat fra: Joachim på mandag 09. april 2012, klokken 19:29
Foxy: Fint om du gir tot i å fylle opp (også) denne tråden med oppgulp. Takk!
joachim er ikke en av de smarteste på denne planeten tydligvis..
Joachim og foxy: Oppfør dere som folk!
;-D Hans
Sitat fra: Go-carter på mandag 09. april 2012, klokken 17:56
Faktisk - når jeg tenker meg om tror jeg feil i elnettet sjeldent fører til full overtenning av bil.
Har klart å sette fyr på en bil kun med oljelekkasje jeg, så alt er mulig.
"nesten alle" var selfølgelig litt overdrevet fra min side -
Men faktisk er EL-FEIL i fosilbiler årsak nr 1 for brann. årsak nr2 er "skader" på drivstoffsystemet og nr3 er skader/feil på eksosanlegget.
de som ikke tro meg kan sikkert bare bruke google og finne svaret selv... ;D
Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 14:49Ved årsskiftet:
Personbiler: 2.369.736
Elbiler: 3909 ca. 0,2%
Det betyr at det må brenne mer enn 500 fossilbiler for hver elbilbrann før en kan si at elbil er sikrere mot brann enn en fossilbil.
Et par de før omtalte er ikke personbiler og teller ikke med i denne sammenhengen.
Denne typen statistikk basert på avisoppslag blr derfor ganske meningsløs.
Jeg er enig i at det er litt meningsløst å lage noen seriøs statistikk basert på denne tråden. Og det har heller ikke vært på agendaen. Men elbilen er utsatt for mye skepsis og fordommer. Synes derfor det er viktig å belyse at det ikke BARE er elbiler som brenner slik man kan få inntrykk av når man i media leser om alle "elbilbrannene"
Edit: ja hma fikk jo egentlig kort og greit sagt dette lenger oppe :)
Sitat fra: Joachim på mandag 09. april 2012, klokken 20:23
Synes derfor det er viktig å belyse at det ikke BARE er elbiler som brenner slik man kan få inntrykk av når man i media leser om alle "elbilbrannene"
En får da ikke et slik inntrykk i media. Jeg synes det står om bilbranner nesten hver dag og nesten aldrig elbil branner.
Det er vel noe slikt som 3000 bilbranner i året, og antall elbilbranner totalt er ganske lavt.
Men det var 6 elbilbranner i 2010, et lavt tall, for lavt til å komme inn i statistikken for bilbranner, alikevel relativt høyt i forhold antallet elbiler i 2010.
Og det brenner altså flere blier hver eneste dag hele året.
Vi får se nå i 2012 når antall elbiler blir blir så mange at en statistikk kan fortelle noe.
Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 20:13
"nesten alle" var selfølgelig litt overdrevet fra min side -
Men faktisk er EL-FEIL i fosilbiler årsak nr 1 for brann. årsak nr2 er "skader" på drivstoffsystemet og nr3 er skader/feil på eksosanlegget.
de som ikke tro meg kan sikkert bare bruke google og finne svaret selv... ;D
Derfor bør jo elbiler være mindre utsatt, siden de hverken har drivstoffsystem og eksosanlegg.
Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 20:47
Sitat fra: Joachim på mandag 09. april 2012, klokken 20:23
Synes derfor det er viktig å belyse at det ikke BARE er elbiler som brenner slik man kan få inntrykk av når man i media leser om alle "elbilbrannene"
En får da ikke et slik inntrykk i media. Jeg synes det står om bilbranner nesten hver dag og nesten aldrig elbil branner.
Det er vel noe slikt som 3000 bilbranner i året, og antall elbilbranner totalt er ganske lavt.
Men det var 6 elbilbranner i 2010, et lavt tall, for lavt til å komme inn i statistikken for bilbranner, alikevel relativt høyt i forhold antallet elbiler i 2010.
Vi får se nå i 2012 når antall elbiler blir blir så mange at en statistikk kan fortelle noe.
Griffel: Har du tallene for 2011?
Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 21:08
Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 20:13
"nesten alle" var selfølgelig litt overdrevet fra min side -
Men faktisk er EL-FEIL i fosilbiler årsak nr 1 for brann. årsak nr2 er "skader" på drivstoffsystemet og nr3 er skader/feil på eksosanlegget.
de som ikke tro meg kan sikkert bare bruke google og finne svaret selv... ;D
Derfor bør jo elbiler være mindre utsatt, siden de hverken har drivstoffsystem og eksosanlegg.
Riktig at snaue 29% av brannene var "andre elektriske feil", men til gjengjeld var 48% "ukjent". Så el-feil er ikke den største synderen :)
Nei, da ville jeg bruk det.
Her en artikkel i VG:
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10000363 (http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10000363)
men den er også fra 2010. ogT allene er gjennomsnitt for 2008 og 2009. Frekvensen er basert på fabrikater med minst 12 branner i løpet av de to årene.
Kilde: Gjensidige Forsikring.
7. April 2012 - Volvo brenner på Fauske
http://www.saltenposten.no/nyheter/article537180.ece
Sitat fra: Go-carter på mandag 09. april 2012, klokken 21:22
Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 21:08
Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 20:13
"nesten alle" var selfølgelig litt overdrevet fra min side -
Men faktisk er EL-FEIL i fosilbiler årsak nr 1 for brann. årsak nr2 er "skader" på drivstoffsystemet og nr3 er skader/feil på eksosanlegget.
de som ikke tro meg kan sikkert bare bruke google og finne svaret selv... ;D
Derfor bør jo elbiler være mindre utsatt, siden de hverken har drivstoffsystem og eksosanlegg.
Riktig at snaue 29% av brannene var "andre elektriske feil", men til gjengjeld var 48% "ukjent". Så el-feil er ikke den største synderen :)
Det er også interesannt å se denne om tiltak mot bilbranner:
http://tsh.toi.no/index.html?22630 (http://tsh.toi.no/index.html?22630)
Tiltakene er konsentrert om drivstoffsystemet så det er tydelig at det er en alminnelig oppfatning at på drivstoff systemet er det mest å hente.
Og det brenner altså flere fossilbiler hver dag, hele året igjennom.
Antall elbiler tatt i betraktning bør det tallet ligge godt under 1 i månden.
Tar en hensyn til dette syns jeg ikke at elbil branner på noen måte overfokuseres i media.
Sitat fra: Go-carter på mandag 09. april 2012, klokken 21:22
Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 21:08
Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 20:13
"nesten alle" var selfølgelig litt overdrevet fra min side -
Men faktisk er EL-FEIL i fosilbiler årsak nr 1 for brann. årsak nr2 er "skader" på drivstoffsystemet og nr3 er skader/feil på eksosanlegget.
de som ikke tro meg kan sikkert bare bruke google og finne svaret selv... ;D
Derfor bør jo elbiler være mindre utsatt, siden de hverken har drivstoffsystem og eksosanlegg.
Riktig at snaue 29% av brannene var "andre elektriske feil", men til gjengjeld var 48% "ukjent". Så el-feil er ikke den største synderen :)
???
les her! litt dårlig oversettelse av google men resultatet lengre nede er vel entydig - el- feil plass nr 1. Også ved husbranner står vel el-feil høyt oppe på listen...
http://translate.google.no/translate?hl=en&sl=de&tl=no&u=http%3A%2F%2Fwww.autobild.de%2Fartikel%2Ffeuerschaeden-52894.html (http://translate.google.no/translate?hl=en&sl=de&tl=no&u=http%3A%2F%2Fwww.autobild.de%2Fartikel%2Ffeuerschaeden-52894.html)
Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 21:08
Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 20:13
"nesten alle" var selfølgelig litt overdrevet fra min side -
Men faktisk er EL-FEIL i fosilbiler årsak nr 1 for brann. årsak nr2 er "skader" på drivstoffsystemet og nr3 er skader/feil på eksosanlegget.
de som ikke tro meg kan sikkert bare bruke google og finne svaret selv... ;D
Derfor bør jo elbiler være mindre utsatt, siden de hverken har drivstoffsystem og eksosanlegg.
ja - men mer utsatt for el relaterte brannårsaker... er jo en del tilfeller hvor elbiler bl.a. ved opplading tok fyr..
Alt kommer an på hvilken kilde man bruker :) Side 31:
http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/2009/Rapport/brannaarsaak_08.pdf (http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/2009/Rapport/brannaarsaak_08.pdf)
Jeg har ikke hørt om så mange som har tatt fyr under opplading, alle de jeg har sett de siste årene har vært produksjons/konstruksjonsfeil.
Sitat fra: Go-carter på mandag 09. april 2012, klokken 23:42
Alt kommer an på hvilken kilde man bruker :) Side 31:
http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/2009/Rapport/brannaarsaak_08.pdf (http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/2009/Rapport/brannaarsaak_08.pdf)
Jeg har ikke hørt om så mange som har tatt fyr under opplading, alle de jeg har sett de siste årene har vært produksjons/konstruksjonsfeil.
selv basert på denne kilden er konklusjonen soleklart - el-feil er brannårsak nr1...
Sitat fra: foxy på tirsdag 10. april 2012, klokken 00:15
selv basert på denne kilden er konklusjonen soleklart - el-feil er brannårsak nr1...
Hva så?
For elbiler er det vel ganske sikkert at el-feil er brannårsak nr.1 og at 60% av branårsakene som oppstår i andre biler er eliminert, uten at betyr noe som helst for hvor sikker/usikker elbilen er mot brann.
Dessuten den soleklare konklusjon om at denne tråden ikke gir noen mening om sikkerhet mot brann for elbil i forhold til andre biltyper, eller om forskjellsbehandling i media.
http://www.budstikka.no/nyheter/bil-i-full-fyr-pa-e18-1.7234674 (http://www.budstikka.no/nyheter/bil-i-full-fyr-pa-e18-1.7234674)
Og her er en fra Stavanger. http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Brann-i-bil-pa-Tasta-2973190.html
Få Elbilbranner i det siste, tross flere og flere på veiene.
Til de som mener at bare elbilbranner får avisoppslag:
Raskt google søk:
1. Mai : http://www.tronderbladet.no/nyheter/article3103766.ece
2. Mai : http://www.tv2.no/nyheter/eksplosjonsfaren-over-etter-bilbrann-3771123.html
3. Mai : http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.8118405
3. Mai : http://www.ostlendingen.no/nyheter/feil-drivstoff-skapte-bilbrann-1.7214285
4. Mai : http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=67277
5. Mai : http://www.blv.no/lokalsider/andoy/article6045105.ece
6. Mai : http://www.vol.no/nyheter/article544150.ece
6. Mai : http://www.ta.no/nyheter/grenland/article6046253.ece
9. Mai : http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1819773.ece
10. Mai : http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Bilbrann-i-Asane-2702081.html#.T7IQs8X0e5I
11. Mai : http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6053672.ece (2003-modell Peugeot ??)
12. Mai : http://www.tk.no/nyheter/article6055713.ece
12. Mai : http://www.eub.no/nyheter/article6055965.ece
og 15 Mai som nevent over : http://www.budstikka.no/nyheter/bil-i-full-fyr-pa-e18-1.7234674 (BMW)
14. Mai : http://www.rogalandsavis.no/nyheter/politilogg/article6057806.ece
hva er poenget? bilbranner oppstår hele tiden og el er årsak nr 1 uavhengig om det er fosilbil eller el bil...
Sitat fra: foxy på tirsdag 15. mai 2012, klokken 13:29
hva er poenget? bilbranner oppstår hele tiden og el er årsak nr 1 uavhengig om det er fosilbil eller el bil...
Poenget mitt var enda et forsøk på å vise hvor meningsløs denne tråden er, og å vise at bilbranner oppstår hele tiden.
Avisoppslag er ikke egnet for statistikk!
Forøvrig var en årsak oppført, det var en som hadde tatt feil av bensin og diesel.
Siden noen har diesel varmeapparater er det kanskje også mulig i elbil.
Sitat fra: foxy på tirsdag 15. mai 2012, klokken 13:29
hva er poenget? bilbranner oppstår hele tiden og el er årsak nr 1 uavhengig om det er fosilbil eller el bil...
Budstikkas avsluttning i artikkelen idag er jo helt fantastisk
"Årsaken til bilbrannen er ikke kjent, men ifølge politiet dreier det seg trolig om tekniske problemer"
Hva er alternativet ??? At han tente på selv :o
Flere bilbranner de siste dagene,og jeg som har ment det "ikke" skjer.Legger meg "flat". :) God helg.
Selv autoriserte verksteder kan ikke nok til å håndtere brannfarlig drivstoff uten at det tar fyr.
http://dittoslo.no/nordstrands-blad/nyheter-nordstrands-blad/glad-ikke-liv-gikk-tapt-1.7631591 (http://dittoslo.no/nordstrands-blad/nyheter-nordstrands-blad/glad-ikke-liv-gikk-tapt-1.7631591)
http://www.budstikka.no/Branner_under_kontroll-5-55-88376.html
Sitat fra: Elmo på torsdag 28. mai 2015, klokken 00:48
http://www.budstikka.no/Branner_under_kontroll-5-55-88376.html
Nå klarte budstikka å balansere dette med en annen nyhet samme dag:
http://www.budstikka.no/Ulykke_mellom_motorsykkel_og_bil-5-55-88502.html
"En motorsyklist er lettere skadet etter å ha blitt påkjørt av en Tesla og dyttet inn i et vogntog ved Strand på E18"
"Førerkortet til Tesla-sjåføren er beslaglagt av politiet på stedet på grunn av uaktsom kjøring."
Begge artikler hadde et bilde:
(http://g.api.no/obscura/API/image/r1/ece5/478x1000r/20150527174528//aske/2015/5/27/17/IMG_1060.JPG)En Tesla, som skal ha truffet motorsykkelen, skal ha fått store skader i fronten. Foto: JØRGEN DAHL KRISTENSEN
Og Brannen:
(http://g.api.no/obscura/API/image/r1/ece5/978x1200r/20150527200021//aske/2015/5/27/20/Bilbrann.png)Christian Brevik
http://www.fvn.no/lokalt/Bil-sto-i-brann-pa-E18-2824619.html
- Brannvesen og politi er akkurat kommet fram, opplyser operasjonsleder i Agder-politiet, Audun Eide, til Fædrelandsvennen klokken 22.30 søndag.
Bilen står i brann på E18 på Nedenes i Arendal. Veien skal ikke være stengt.
23.05 melder brannvesenet på Twitter at brannen er slukket.
Sitat fra: Griffel på torsdag 28. mai 2015, klokken 15:10
Nå klarte budstikka å balansere dette med en annen nyhet samme dag:
http://www.budstikka.no/Ulykke_mellom_motorsykkel_og_bil-5-55-88502.html
"En motorsyklist er lettere skadet etter å ha blitt påkjørt av en Tesla og dyttet inn i et vogntog ved Strand på E18"
"Førerkortet til Tesla-sjåføren er beslaglagt av politiet på stedet på grunn av uaktsom kjøring."
Jeg tviler på, dersom bilen som kjørte på motorsykkelen hadde vært en Mercedes, at det da hadde stått "... etter å ha blitt påkjørt av en Mercedes..." Merkelig at så snart en elbil er innblandet i en ulykke er det veldig viktig for media å påpeke at det er en elbil...
DT.no
SitatRykker ut etter melding om bilbrann (https://www.dt.no/lier/nyhet/politi/rykker-ut-etter-melding-om-bilbrann/s/5-57-863263)
LIER: Bilføreren var på vei til Bauhaus på Lierskogen mandag kveld da det begynte å ryke ut av motoren rett etter at han hadde svingt inn på parkeringsplassen utenfor byggevarebutikken.
Så for sikkerhetskyld så kjører sjåføren opp bak en annen bil for å "ta den med seg" i brannen.........
Denne uka var det faktisk en fossilbilbrann i min egen kommune.
http://www.namdalsavisa.no/artikkel/2018/03/26/Brann-i-kj%C3%B8ret%C3%B8y-ingen-personskader-16369793.ece
- "Personbil som så og si er utbrent. Brannvesenet er ferdig med slukking. Vegen er sperret begge retninger, diesellekkasje og det er en del røyk i området. Bilberging er på vei" .
I Norge brenner ca 10 biler HVER dag, tilsammen litt under 4000 i året.
Ny bilbrann på E6 i dag.
Ikke langt unna Vestby i nordgående.
3 bilbranner i Oslo..
https://m.nettavisen.no/nyheter/tre-bilbranner-pa-under-to-timer-i-oslo/3423431563.html
Selv om det ikke er bekreftet at alle er påsatt så mener jeg at det ikke er helt relevant å sammenligne biler som selvantenner på grunn av feil og biler som blir påtent.
Sitat fra: Amatøren på lørdag 31. mars 2018, klokken 15:31
Selv om det ikke er bekreftet at alle er påsatt så mener jeg at det ikke er helt relevant å sammenligne biler som selvantenner på grunn av feil og biler som blir påtent.
Tja - hvordan påtenner du en elbil? Hvor mange har blitt påtent?
Ut fra trådens navn "Enda en fossilbilbrann!" så trodde jeg den var tiltenkt fossilbiler som tok fyr av seg selv. Ikke ble påtent av pøbler.
https://www.budstikka.no/nyheter/hendelseslogg/bilbrann/bilbrann-pa-vettre-i-natt/s/5-55-644262
Det finnes litt over 2,7 millioner personbiler her i landet. Drøyt 2,6 millioner av disse er fossilbiler. Gjennomsnittsalderen på disse er på over 10 år, nærmere 11 år.
Det finnes ca 0,14 millioner elbiler her i landet. Gjennomsnittsalderen på disse er vel knapt 2 år.
Naturligvis vil fossilbilene brenne langt, langt hyppigere enn elbilene.
Den vanligste årsaken til bilbrann er elektrisk feil...
To Audier totalskadd i brann i Trøndelag i dag, merke ikke nevnt i artiklene i adressa! Tenk hvis det hadde vært elbiler......
Frå notisspalta i bt.no
"Brannvesenet har fått inn en melding om en røykutvikling i en dieselbil ved Vøringsfossen i Eidfjord.
- Eidfjord brannvesen er på vei til stedet for å kontrollere bilen, sier Helge Lund vaktkommandør i 110-sentralen Hordaland. "
Utruleg at media no også spesifiserar biltypen også når det ikkje er ein elbil som brenn. Det må vel kallast framgang.
Sitat fra: Amatøren på lørdag 31. mars 2018, klokken 17:28
Ut fra trådens navn "Enda en fossilbilbrann!" så trodde jeg den var tiltenkt fossilbiler som tok fyr av seg selv. Ikke ble påtent av pøbler.
Nå er det vel ikke pøbler som setter fyr på biler, men kjeltringer.
Det er nok mye forsikringssvindel med dette dessverre. Bilbranner er jo ikke så lette å finne ut av.
Slik endte ferden for Porschen i Vestfold
https://www.tv2.no/nyheter/9910850/
Det oppsto store trafikale problemer da en bil begynte å brenne i Drammen onsdag ettermiddag.
https://www.dt.no/nyhet/trafikk/drammen/bilbrann-forte-til-lange-koer/s/5-57-919926
Bil totalskadet etter brann. (https://www.budstikka.no/bilbrann/asker/bleiker/bil-totalskadet-etter-brann/s/5-55-693344)
Bilen som begynte å brenne i Bleikerveien søndag, ble totalt utbrent.
Nå først oppdaget jeg denne tråden. :)
Her er en i Trondheim i mai:
https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2018/05/16/E6-fikk-skader-etter-bilbrann-16713754.ece
Brente så kraftig at asfalten fikk skader. Vanskelig å se men kan se ut som en VW Caddy på bildet?
Og en i Namdalseid for noen dager siden: https://www.adressa.no/nyheter/trondelag/2018/07/05/Bilbrann-i-Namdalseid-17066822.ece
Varmgang i startmotoren..
Sitat fra: StianSalG på onsdag 04. april 2018, klokken 10:08
Drøyt 2,6 millioner av disse er fossilbiler.
...Det finnes ca 0,14 millioner elbiler her i landet.
...Naturligvis vil fossilbilene brenne langt, langt hyppigere enn elbilene.
Ikke hvis fossilbilene er mye mer brannsikre enn elbiler..
Sitat fra: tomrh på søndag 08. juli 2018, klokken 22:41
Ikke hvis fossilbilene er mye mer brannsikre enn elbiler..
Og hvem hevder det? Sånn bortsett fra noen ytterst få håpløse pepper-tilhengere?
Ja hvem hevder det? Folk flest? Mediene? Elektrikerne? Borettslagene? Parkeringsoperatørene? Forsikringsselskapene? Skepsisen til elbilers brannsikkerhet er enorm hos en del, ergo må de jo virkelig være overbevist om at fossilbiler er vesentlig mer brannsikre?
Nå må snart fossil-BMWer forbys, de brenner som bare juling:
http://www.koreatimes.co.kr/www/nation/2018/08/251_253610.html :o
https://www.dagbladet.no/nyheter/brann-i-vogntog-skapte-trafikkaos-i-oslo-trafikken/70090918
Ei tankvogn lastet med "gassolje" / LPG
kolliderte og eksploderte på ei bru i Italia:
https://www.nrk.no/urix/to-dode-og-opptil-70-skadde-i-ulykke-pa-motorveg-1.14155234
Sitat fra: GOLF-raider på fredag 10. august 2018, klokken 12:49
Ei tankvogn lastet med "gassolje" / LPG
kolliderte og eksploderte på ei bru i Italia:
https://www.nrk.no/urix/to-dode-og-opptil-70-skadde-i-ulykke-pa-motorveg-1.14155234
Denne viser bedre hvor ekstremt det var :o
https://www.youtube.com/watch?v=SAcN2TiGVfQ
Ja, spesielt 1:00 ut i videoen. Drivstofftransport er rullende bomber. Hadde vært unngått om «alt» hadde gått på el. Og enkelte vil ha hydrogen... ::)
Hydrogenbilen er rimelig død allerede heldigvis. Det er alt for dyrt + hydrogen produseres stort sett fra skitten naturgass.
Forøvrig enda mindre hyggelig dersom noe slikt som dette skjer i en vegtunnel...
Sjåfør i brennende bil varslet av andre bilister (https://www.budstikka.no/nyheter/hendelseslogg/e16/bilbrann-pa-e16-kjoretoy-totalskadet/s/5-55-706460)
Moss avis:
Bil sto i full fyr på E6 i Råde (https://www.moss-avis.no/nyheter/politi/brann/bilbrann-pa-e6-i-rade-redusert-fremkommelighet/s/5-67-741052)
SitatIfølge en tipser var det én bil som sto i full fyr i høyre kjørefelt i sørgående retning. Det skal være snakk om en BMW 218.
Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt VW e-Golf (01.2019?)
Reservert Audi e-tron
https://www.budstikka.no/hendelseslogg/billingstad-trafikkstasjon/bilbrann/bilbrann-pa-billingstad/s/5-55-743901
Riktig nok lastebil:
https://www.budstikka.no/trafikk/hamangtunnelen/e16/vei-stengt-etter-lastebilbrann/s/5-55-743862
174.000 bilbranner på ett år i 2015 i USA. Står og at foreløpig er det nesten 10 ganger så mange bilbranner per mile kjørt av fossilt enn elbil, men at dataene ikke er gode nok til å konkludere om hva som var tryggest...
https://money.cnn.com/2018/05/17/news/companies/electric-car-fire-risk/index.html
Jaguar i full fyr
https://www.dagbladet.no/nyheter/jaguar-brant-opp-i-holmenkollen/70413526#_ga=2.241867970.1135955759.1540837225-195738044.1496258113
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. november 2018, klokken 02:30
174.000 bilbranner på ett år i 2015 i USA. Står og at foreløpig er det nesten 10 ganger så mange bilbranner per mile kjørt av fossilt enn elbil, men at dataene ikke er gode nok til å konkludere om hva som var tryggest...
https://money.cnn.com/2018/05/17/news/companies/electric-car-fire-risk/index.html
Helt klart all den tid den eldste elbilen på veiene i USA er hva, 7år gammel?
Sitat fra: model3citizen på mandag 05. november 2018, klokken 09:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. november 2018, klokken 02:30
174.000 bilbranner på ett år i 2015 i USA. Står og at foreløpig er det nesten 10 ganger så mange bilbranner per mile kjørt av fossilt enn elbil, men at dataene ikke er gode nok til å konkludere om hva som var tryggest...
Helt klart all den tid den eldste elbilen på veiene i USA er hva, 7år gammel?
Gjennomsnittsalderen på fossilbiler i USA er ca 11,7 år. Gjennomsnittsalderen på elbiler er nok nærmere 2 år. Temmelig vesentlig forskjell. I tillegg er det langt lavere sannsynlighet for brann i en nyere bil enn en eldre bil, uansett om det er fossilbil eller elbil. Skal man sammenligne, må man gjøre det (mest mulig) likt mot likt. Altså 2 år gammel bil mot 2 år gammel bil. Og luke bort svindel-tilfellene.
Sitat fra: StianSalG på mandag 05. november 2018, klokken 12:06
Sitat fra: model3citizen på mandag 05. november 2018, klokken 09:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. november 2018, klokken 02:30
174.000 bilbranner på ett år i 2015 i USA. Står og at foreløpig er det nesten 10 ganger så mange bilbranner per mile kjørt av fossilt enn elbil, men at dataene ikke er gode nok til å konkludere om hva som var tryggest...
Helt klart all den tid den eldste elbilen på veiene i USA er hva, 7år gammel?
Gjennomsnittsalderen på fossilbiler i USA er ca 11,7 år. Gjennomsnittsalderen på elbiler er nok nærmere 2 år. Temmelig vesentlig forskjell. I tillegg er det langt lavere sannsynlighet for brann i en nyere bil enn en eldre bil, uansett om det er fossilbil eller elbil. Skal man sammenligne, må man gjøre det (mest mulig) likt mot likt. Altså 2 år gammel bil mot 2 år gammel bil. Og luke bort svindel-tilfellene.
Helt enig i at sammenlikningen blir skev nå med nyere elbiler, men man kna jo spekulere i hva som får hyppigst feilrate: alle slangene med brennbart materiale i nærheten av glohete motorkomponenter og eksos system, eller et elektrisk system der ingenting oppnår særlig høy temperatur. Det er vel to punkt som avgjør hvor brannsikre elbilene blir med alder. Aldringsbestandighet på kabler og farlig korrosjon i kontaktpunkter.
Tipper det kommer noen recalls etter hvert, men forhåpenligvis ikke mange branner.
https://www.namdalsavisa.no/artikkel/2018/11/10/Mann-i-60-årene-sendt-til-sykehus-etter-å-ha-pustet-inn-giftig-røyk-17854870.ece (https://www.namdalsavisa.no/artikkel/2018/11/10/Mann-i-60-%C3%A5rene-sendt-til-sykehus-etter-%C3%A5-ha-pustet-inn-giftig-r%C3%B8yk-17854870.ece)
Nyere BMW (F11 5-serie tror jeg) i fyr og flamme: https://www.aftenbladet.no/trafikk/i/0EGlxJ/Vi-folger-trafikken-direkte?pinnedEntry=10532
(https://sa.mnocdn.no/drfront/images/2fc195ddfc29c670b9939b458beca266.jpg)
https://www.side3.no/motor/gatebil-vidar-jobbet-i-garasjen---sa-kom-en-liten-gnist-6707113 (https://www.side3.no/motor/gatebil-vidar-jobbet-i-garasjen---sa-kom-en-liten-gnist-6707113)
Godt at det gikk bra med Vidar, men det viser hvor lite som skal til når man holder på med flytende drivstoff. En liten lekkasje og en gnist så er helvete løst.
Sitat fra: cra på onsdag 21. november 2018, klokken 14:27
Godt at det gikk bra med Vidar, men det viser hvor lite som skal til når man holder på med flytende drivstoff. En liten lekkasje og en gnist så er helvete løst.
Jepp, elektrisitet møter fossilt brensel. Noen som har misforstått hybrid-konseptet...
https://www.rb.no/nyheter/bilbrann/brann/her-gar-bilen-opp-i-royk/s/5-43-943716
Jeg antar dette er en fossilbil. Ganske kritisk når den tar fyr 6km inne i en tunnel. Og det er andre gang det skjer i samme tunnelen.
https://www.aftenposten.no/norge/i/7lkxaB/Bilbrann-i-tunnel-pa-Follobanen-slokket (https://www.aftenposten.no/norge/i/7lkxaB/Bilbrann-i-tunnel-pa-Follobanen-slokket)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Sitat fra: BudstikkaBilbrann på kjøpesenter (https://www.budstikka.no/hendelseslogg/nyheter/asker/bilbrann-pa-kjopesenter/s/5-55-864598)
Av Kjetil Olsen Vethe
Publisert:29. mai 2019, kl. 18:28
Brannvesenet slukket like før klokken 18 en bilbrann på Trekanten kjøpesenter.
Wow, en bilbrann :o
Kontakt NRK umiddelbart for her må det være på sin plass med ekstra nyhetssendinger ;D
:laugh:
Trodde dette var et elbilforum - vil ha bilbranner i elbiler - ikke vanlige biler - det er kjedelig
Sitat fra: hELgenen på torsdag 30. mai 2019, klokken 12:15
Trodde dette var et elbilforum - vil ha bilbranner i elbiler - ikke vanlige biler
Ja, og her samler vi på fossilbilbranner som vi kan henvise til når elbilmotstanderene sier at elbier ofte brenner :+1: ;) :D
Som elbileier er jeg opptatt av elbil og alt med elbil,også eventuelle utfordringer det måtte være med branner på disse. F.eks hvordan kan brann oppstå i elbil,hvordan slokke,hvor raskt brenner det,hvilke modeller et mest sårbare og event. Hvorfor slik at jeg vet det ved neste kjøp.
At det brenner i fossiler vet alle,det er tusenvis,ja kanskje hundretusenvis av slike branner på verdensbasis årlig. Å samle lenker på slikt høres sykt ut spør du meg.
Men så tror jeg ikke noe på dette elbilhater stemplet noen slenger ut heller. Jo de finnes sikkert,men de er er i ferd med å bli så sjeldne at vi bør bare glede oss over hver gang vi ser eller hører dem uttale seg,ikke kaste bort energi med å argumentere mot dem
Sitat fra: hELgenen på torsdag 30. mai 2019, klokken 13:15
Men så tror jeg ikke noe på dette elbilhater stemplet noen slenger ut heller. Jo de finnes sikkert,men de er er i ferd med å bli så sjeldne at vi bør bare glede oss over hver gang vi ser eller hører dem uttale seg,ikke kaste bort energi med å argumentere mot dem
Hvor tror du disse haterne har blitt av da? Tullingene i kommentarfeltene våkner ikke opp en morgen og har tatt til vettet helt av seg selv. De har skjønt tegninga nettopp fordi vi utrettelig har argumentert mot dem og vist dem fakta.
Om du vil glede deg over å høre slike lire av seg usannheter og tøv så vær så god, men for meg blir det like dumt som å glede seg over å høre en nazist rope ut propaganda fordi det ikke så mange av dem lenger.
Sitat fra: cra på torsdag 30. mai 2019, klokken 13:31
Hvor tror du disse haterne har blitt av da?
De fleste forsvinner av seg selv ettersom utviklingen går fremover - så skal du lete etter dem i fremtiden så må du nok etterhvert ta et dypdykk i historiske arkiver.
Og ja - jeg finner en del av argumentene som ICE folket - eller hva vi skal kalle dem - kommer med som morsomme. Litt som Flat Earth Society. Samtidig så synes jeg det fint når ICE folket kommer med fornuftige argumenter eller problemstillinger som ikke er løst med elbilen - Elon og alle de andre som arbeider med elbiler trenger å forstå ICE folket også - nettopp for å kunne gjøre elbilen så bra at alle argumenter mot den blir eliminert. Å samle på lenker til fossilbranner blir i mine øyne litt vel drøyt - kanskje til glede for noen pyromaner der ute, men som argumenter mot ICE folket..........tvilsomt
Sitat fra: hELgenen på torsdag 30. mai 2019, klokken 14:04
Å samle på lenker til fossilbranner blir i mine øyne litt vel drøyt
Hvis du ikke er interessert i å lese om fossilbranner så fatter jeg ikke helt hvorfor du åpnet denne tråden og langt mindre at du gidder å skrive lange innlegg her.
Det er nå heldigvis sånn at man kan overse temaer man ikke er interessert i på slike forum
Sitat fra: hELgenen på torsdag 30. mai 2019, klokken 13:15
Som elbileier er jeg opptatt av elbil og alt med elbil,også eventuelle utfordringer det måtte være med branner på disse. F.eks hvordan kan brann oppstå i elbil,hvordan slokke,hvor raskt brenner det,hvilke modeller et mest sårbare og event. Hvorfor slik at jeg vet det ved neste kjøp.
Gode spørsmål, men de hører vel hjemme i en annen tråd. For å svare kort:
Jeg vet lite om hvordan brann oppstår i elbiler. Men i de sjeldne tilfellene der den oppstår i høyvoltsbatteriet, pleier brannen å utvikle seg svært raskt. Da er det bare å stoppe bilen (hvis den er i fart, da), komme seg ut og vekk, og ringe brannvesenet. Jeg antar at de fleste brannvesen har bygd opp kompetanse for å bekjempe slike branner. Alt jeg vet, er at man ikke skal slutte å slukke når det slutter å brenne, for da blusser bare brannen opp igjen.
Om jeg måtte sitte i en bil hvor brann oppstår ville jeg klart velge bensin eller dieselbil.
Brann i lithium-batteriet i en elbil kan være fatalt for passasjerer. Rekker de å komme seg ut...?
https://youtu.be/b6NEww2C-50?t=168
Før Model S fikk titanskjold var det flere tilfeller av brann fra punktert batteripakke. Fellesnevneren var at fører ble varslet på skjermen før brann brøt ut. Dvs meldingen "pull over safely" og div feilmeldinger ble vist og man kunne svinge til side, gå ut før brannen startet.
Risikoen har vært mer andre vei - dvs det tar timer og noen ganger dager fra bilen vrakes til batteriet kan ta fyr.
Er man redd for brann i bil er det et par enkle forhåndsregler:
1. Ikke kjør som en idiot. Unngå å krasje. Mannfolk flest tror de er bedre enn snittet til å kjøre....
2. Kjør en ny, sikker bil med litt egenvekt. Det bedrer oddsene om noen havner i din fil og det ikke hjalp å følge punk 1.
Det var da svært...... ???
Sitat fra: Drammens TidendeRykket ut til brann i personbil på E134 (https://www.dt.no/ovre-eiker/nyheter/brann/rykker-ut-til-brann-i-personbil-pa-e134/s/5-57-1185986)
(https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/ece5/tr_1080_810_l_f/0000/dram/2019/7/24/19/67315457_914844155534926_8666170484842299392_n.jpg?chk=12E9A2)
UTBRENT: Personbilen er det dessverre ikke mye igjen av etter brannen. Foto: Maria Constance Enger Amdal
Sitat fra: Drammens TidendeNy bilbrann: Rykker ut til bil i brann i Sande (https://www.dt.no/brann/sande/nyheter/ny-bilbrann-rykker-ut-til-bil-i-brann-i-sande/s/5-57-1185991)
(https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/ece5/tr_1080_719_l_f/0000/dram/2019/7/24/19/IMG_6208.JPG?chk=54191B)
BRANT I DASHBORDET: Våkne forbipasserende så at det brant i dashbordet på bilen og fikk slokket den. Foto: Reidar Folkedal
Sitat fra: Drammens TidendeBil tok fyr under øvelseskjøring: – Flammene slo mot oss (https://www.dt.no/nyhet/sande/brann/rykker-ut-til-bilbrann/s/5-57-1185230)
(https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/ece5/tr_1080_608_l_f/0000/dram/2019/7/23/13/bilbrann%2Bsande.jpg?chk=9B94B5)
Foto: Pia Vinningland
Denne elbilen tok fyr da den sto til lading utenfor Asker Panorama i juni.
Heldigvis ble brannen slukket før den spredde seg til batteriene.
Budstikka.
Zoe er vel ikke særlig fossil :o ???
Sitat fra: Elmo på torsdag 22. august 2019, klokken 19:47
Zoe er vel ikke særlig fossil :o ???
La du ikke merke til endringen i overskriften ;)
Sitat fra: Griffel på torsdag 22. august 2019, klokken 20:04
Sitat fra: Elmo på torsdag 22. august 2019, klokken 19:47
Zoe er vel ikke særlig fossil :o ???
La du ikke merke til endringen i overskriften ;)
NEI dessverre. Den gikk meg hus forbi :-[
Hvorfor lager man en tråd om brann i fossilbiler på et forum for elbiler? Kanskje vi heller skal diskutere bueskyting?
Sitat fra: arthur på fredag 23. august 2019, klokken 08:43
Hvorfor lager man en tråd om brann i fossilbiler på et forum for elbiler? Kanskje vi heller skal diskutere bueskyting?
Gjelder vel å snakke ned diesel og bensinbiler så mye som mulig, så flere skal velge Elbil.
Er nok en del selgere og andre profittjegere her inne også.
Sitat fra: Nei til klimasvindel på fredag 23. august 2019, klokken 10:28
Sitat fra: arthur på fredag 23. august 2019, klokken 08:43
Hvorfor lager man en tråd om brann i fossilbiler på et forum for elbiler? Kanskje vi heller skal diskutere bueskyting?
Gjelder vel å snakke ned diesel og bensinbiler så mye som mulig, så flere skal velge Elbil.
Er nok en del selgere og andre profittjegere her inne også.
Nei, det handler om å motbevise de med klima/elbil-angst om at elbil IKKE er brannfarlig og deres egne nedsotete, nedoljede, bensinlekkende, EGR-tette fossiler står og ulmer i garasjen i timesvis hver kveld etter de har parkert for dagen.
:)
Det er nok heller en motreaksjon etter påstander fra elbil-motstandere om at elbiler brenner ofte og er farlige.
Å snakke ned bensin og diesel her inne er ikke nødvendig. De fleste her er langt forbi fossilbiltiden ettersom elbilen er bedre å kjøre, billig i drift og nå dekker behovet for de aller fleste.
Det er ikke en eneste person som velger elbil fordi de har lest om branner i fossilbiler på et elbilforum.
Hvilken nytte selgere og profittjegere skulle ha av å informere om brann i fossilbil i et elbil-forum er jeg usikker på.
Som sagt - det finnes ikke grenser for hva folk kan lire av seg i kommentarfelt om farer og ulemper ved elbil. Da er tråder som dette en motreaksjon som ikke plager noen :)
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. august 2019, klokken 10:34
Som sagt - det finnes ikke grenser for hva folk kan lire av seg i kommentarfelt om farer og ulemper ved elbil. Da er tråder som dette en motreaksjon som ikke plager noen :)
:+1: . . og som hjelper oss elbilister og alltid ha ett ferskt eksempel på fossibilbrann hver gang en diskusjon om elbilbranner plutselig dukker opp som troll i eske
Sitat fra: Elmo på fredag 23. august 2019, klokken 10:40
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. august 2019, klokken 10:34
Som sagt - det finnes ikke grenser for hva folk kan lire av seg i kommentarfelt om farer og ulemper ved elbil. Da er tråder som dette en motreaksjon som ikke plager noen :)
:+1: . . og som hjelper oss elbilister og alltid ha ett ferskt eksempel på fossibilbrann hver gang en diskusjon om elbilbranner plutselig dukker opp som troll i eske
Hvorfor bry seg? Tror du virkelig at en overbevist fossilbilist gidder å høre på slike argumenter? Blir som å prøve å banke litt vett i hodet på Donald vil jeg tro.
Det er vel egentlig ikke snakk om å bry seg om det, men om å stoppe en diskusjon før den tar skikkelig av
Lykke til med å stoppe en diskusjon før det tar av når det er snakk om dette temaet (eller relaterte temaer)! Av og til er nok det beste i så måte å forholde seg passiv.
Har en kollega som inntil i sommer ikke skulle ha elbil bla pga brannfare. Men så tok BMWen hane fyr i sommer, og nå kjører han Audi etron :+1: :o :)
Her er i alle fall et eksempel (https://presse-augsburg.de/audi-e-tron-faengt-nach-unfall-feuer-loeschung-der-akku-einheit-gestaltet-sich-problematisch/)på hvor mye juling et elbilbatteri tåler uten av det oppstår noen katastrofal brann. En fyllekjører i sør-Tyskland har klart å treffe et tre så hardt at stammen kom godt inn i batteripakka. Det har vært mye krefter i sving, og hele batteriet ble revet av bilen (e-tron). Fører kom uskadet fra det hele, men bilen er vel så totalvraket som det er mulig å få til.
Batteriet tok fyr, men ikke eksplosivt. Brannvesenet endte med å dumpe batteriet i en container med vann for å holde det kaldt nok til å unngå ny selvantenning. Mon tro om dette er en standard drill de har i Tyskland for elbiler?
(https://presse-augsburg.de/wp-content/uploads/2019/08/190818-eAuto-Unfall-28.jpg)
(https://presse-augsburg.de/wp-content/uploads/2019/08/190818-eAuto-Unfall-31.jpg)
(https://presse-augsburg.de/wp-content/uploads/2019/08/190818-eAuto-Unfall-12.jpg)
Fotnote: Ref tråden (https://elbilforum.no/index.php?topic=47727.msg829570#msg829570) om ikke å lade trær i tordenvær, så er det heller ikke lurt å hugge trær med elbiler.
Nå er det vel sjelden en er så "heldig" at batteriet kan puttes i en kontainer med vann. Standard når en frykter selvantenning er vel en karantenplass. Finnes det slike?
https://elbilforum.no/index.php?topic=47926.0
Det går vel også å dumpe hele bilen opp i en (stor nok) container med vann når batteriet (som normalt) fremdeles stitter på bilen.
(Har ikke sett karanteneplasser slik du etterspør på den andre tråden).
Mener det var ett norsk forma som utviklet ett portabelt basseng for å putte elbiler som brenner oppi.
Sitat fra: turfsurf på mandag 26. august 2019, klokken 06:20
Mener det var ett norsk forma som utviklet ett portabelt basseng for å putte elbiler som brenner oppi.
Det er dersom den brenner, spørsmålet er dersom den er skadet og kanskje kan begynne å brenne.
En ønsker nok ikke da å fylle den med vann, men som det står sette den på en karanteneplass for seg selv hvor den kan stå noen dager i tillfelle.