Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: OleBrummen på mandag 25. mai 2020, klokken 17:32

Tittel: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: OleBrummenmandag 25. mai 2020, klokken 17:32
Hei,

spør om råd/meninger om bilkjøp for familie på 4, barn 2 og 0 år/spedbarn.

Bilen er tenkt som hovedbil-dekke dagligliv. I hverdag trolig ikke mer bruk per dag enn 100-200 km. Rekkevidde maks må være minimum 370 km (reell kjørelengde) ift til avstand hytte. Det må også være nok plass til bagasje etc. Forventes at man må ha plass til ski. Ellers er det ønskelig med «litt» komfort. Tiltenkt hjemmelading for det meste. Bor ellers til vanlig i bymiljø med lite sne/is. (Dog noe) Til hytte kan det være kolonnekjøring, men god vei frem til hytte som vil være brøytet. Må være lett å hive inn en barnevogn i bagasjerom.

Ønskelig med bil i år, derfor har vi ikke vurdert model y. Levering innen desember kan fungere. Ønsker prismessig å ikke bevege oss mye over 550 000.

Av de bilene jeg har sett virker model 3, mach-e, e-niro og Skoda enyaq aktuelle. Bekymret for bagasjeromsåpning til model 3...men liker ellers bilen. Hva tror dere vil være beste valg som familiebil av disse?

Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: jkirkebomandag 25. mai 2020, klokken 18:21
Sitat fra: OleBrummen på mandag 25. mai 2020, klokken 17:32
Hei,

spør om råd/meninger om bilkjøp for familie på 4, barn 2 og 0 år/spedbarn.

Bilen er tenkt som hovedbil-dekke dagligliv. I hverdag trolig ikke mer bruk per dag enn 100-200 km. Rekkevidde maks må være minimum 370 km (reell kjørelengde) ift til avstand hytte. Det må også være nok plass til bagasje etc. Forventes at man må ha plass til ski. Ellers er det ønskelig med «litt» komfort. Tiltenkt hjemmelading for det meste. Bor ellers til vanlig i bymiljø med lite sne/is. (Dog noe) Til hytte kan det være kolonnekjøring, men god vei frem til hytte som vil være brøytet. Må være lett å hive inn en barnevogn i bagasjerom.

Ønskelig med bil i år, derfor har vi ikke vurdert model y. Levering innen desember kan fungere. Ønsker prismessig å ikke bevege oss mye over 550 000.

Av de bilene jeg har sett virker model 3, mach-e, e-niro og Skoda enyaq aktuelle. Bekymret for bagasjeromsåpning til model 3...men liker ellers bilen. Hva tror dere vil være beste valg som familiebil av disse?

Må det være ny bil? Du får f.eks 2017 modell Tesla X75D til ca. den prisen. Da må du lade underveis, men det er sjelden et problem med Tesla (så sant du har en SuC underveis da). X90D fås også til ca. samme pris.

S100D er også innenfor rekkevidde: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=175924271
På Model S kan du ha ski på taket. På X bør du ha 6-seter og legge de i pose mellom setene.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Veselmandag 25. mai 2020, klokken 18:49
Jeg hadde gått for en Model 3. Igjen.  :+1:
Mest rekkevidde, best ladenettverk (kan dra på spontantur til Italia om du vil), størst motor, beste kjøreegenskaper, mest teknologi og ærlig forhandlernettverk. Sikreste bilen noensinne testet av NHTSA også. Er stor bagasjeluke og mest mulig plass viktigere bør du gå får en av SUV-ene da. Model 3 er en mellomstor sedan, med omtrent samme mål som en Audi A4. For meg ville det vært godt nok selv med to små barn, men mange familier i dag legger jo mest vekt på plass. Ulemper med Model 3 er at den er dårlig lydisolert så det blir mye veistøy, og at byggekvaliteten er laber.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: OleBrummenmandag 25. mai 2020, klokken 19:35

Må det være ny bil? Du får f.eks 2017 modell Tesla X75D til ca. den prisen. Da må du lade underveis, men det er sjelden et problem med Tesla (så sant du har en SuC underveis da). X90D fås også til ca. samme pris.

S100D er også innenfor rekkevidde: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=175924271
På Mode https://www.googl
e.no/amp/s/www.telegraph.co.uk/



Bra tips. Har tenkt tanken, men hørt det kan være skummelt når garanti utløper på tesla, spesielt model s. Dyre reperasjoner, og generelt lange ventetider for deler. Kanskje bare gammelt dårlig rykte «nå?
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: jkirkebomandag 25. mai 2020, klokken 20:08
Sitat fra: OleBrummen på mandag 25. mai 2020, klokken 19:35

Må det være ny bil? Du får f.eks 2017 modell Tesla X75D til ca. den prisen. Da må du lade underveis, men det er sjelden et problem med Tesla (så sant du har en SuC underveis da). X90D fås også til ca. samme pris.

S100D er også innenfor rekkevidde: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=175924271
På Mode https://www.googl
e.no/amp/s/www.telegraph.co.uk/



Bra tips. Har tenkt tanken, men hørt det kan være skummelt når garanti utløper på tesla, spesielt model s. Dyre reperasjoner, og generelt lange ventetider for deler. Kanskje bare gammelt dårlig rykte «nå?

Noen reparasjoner kan nok være dyre, men jeg har ikke inntrykk av at ventetidene er lange på hverken deler eller verksteder nå. Kjøper du brukt fra Tesla kan du finne biler med 4 års garanti, slik som denne:

https://tesla-info.com/car/NO-5YJXCCE24GF026825

Eller denne:
https://tesla-info.com/car/NO-5YJSA7E26GF162669
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 25. mai 2020, klokken 20:34
Veldig fornøyd med Model 3 selv, men ville vært mer skeptisk hvis jeg fremdeles hadde behov for å frakte barnevogn. Voksen skiboks blir det behov for i alle fall.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Rosstophermandag 25. mai 2020, klokken 21:00
Samme familiesituasjon her, og samme budsjett. Endte på Tesla Model S 90D med alt utstyr. Bilen var nøyaktig 3 år gammel da vi kjøpte den i høst, og hadde gått 50.000 km. Altså 2 år gjenstående nybilgaranti om vi kjører 25.000 i året (som vi gjør). Plass til stor barnevogn og hundebur baki (samtidig), mulighet for takboks, god rekkevidde og overlegent ladenettverk. Har så langt hatt to "verkstedbesøk" i gåseøyne fordi mekaniker kom på jobben hos meg begge gangene.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Counterpointertirsdag 26. mai 2020, klokken 05:59
Mach-E får du høyst sannsynlig ikke i år. Den blir forsinket.

Skoda Enyaq er heller ikke noe sikkert kort med levering i år. Jeg tviler da ID er forsinket og jeg ikke tror VAG slipper Skoda før VW.

Ift ski/barnevogn ville jeg forsøkt en prøvepakking av en Model 3. Ellers støtter jeg fullt ut Vessel sin post om Model 3, dog med at en må gjøre en vurdering selv på om veistøy egentlig er plagsomt med den typen dekk en har tenkt å bruke. Det er stor forskjell på dimensjoner og type. Vi har både en LR og en performance og det er variasjon både mellom Conti og Nokian i 18' vinterdekk og på PS4S i 20' og Landsail i 19' på sommer.

Hvis du først skal lade underveis (X75), så er jo en skrapet E-tron 50 innenfor budsjett.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: jkirkebotirsdag 26. mai 2020, klokken 09:22
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 26. mai 2020, klokken 05:59
Mach-E får du høyst sannsynlig ikke i år. Den blir forsinket.

Skoda Enyaq er heller ikke noe sikkert kort med levering i år. Jeg tviler da ID er forsinket og jeg ikke tror VAG slipper Skoda før VW.

Ift ski/barnevogn ville jeg forsøkt en prøvepakking av en Model 3. Ellers støtter jeg fullt ut Vessel sin post om Model 3, dog med at en må gjøre en vurdering selv på om veistøy egentlig er plagsomt med den typen dekk en har tenkt å bruke. Det er stor forskjell på dimensjoner og type. Vi har både en LR og en performance og det er variasjon både mellom Conti og Nokian i 18' vinterdekk og på PS4S i 20' og Landsail i 19' på sommer.

Hvis du først skal lade underveis (X75), så er jo en skrapet E-tron 50 innenfor budsjett.

E-tron 50 koster vel 555k nå, og noe utstyr må man nesten ha så med vinterdekk er det nok vanskelig å komme under 600k. Man må også påregne to hurtigladinger på 37 mil de verste dagene vinterstid om man ikke ønsker å bruke mye tid på å lade til 90%+. Det kan fort ta litt tid når man ikke har tilgang til SuC-nettverket.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Radialtirsdag 26. mai 2020, klokken 09:33
Ville vurdert å "holde ut" til mer info om BYD Tang EV600, som visstnok kommer i høst..og da vet man mer om Modell Y sin levering også, disse vil kunne dekke alle behov... Tang har visstnok over 900L bagasjerom (!), uten at det er bekreftet

Vi er familie på 3 med en litt lang 2åring, og modell 3 er for liten til barnevogna (åpningen er for liten) uten å splitte den i atomer.
Passasjer forran sitter OK med iZi pluss sete bak, om personen er maks 170cm
Men når du i tillegg får en nyfødt stol bak fører, da blir det ikke lett å være sjåfør over 180cm...og lange turer blir nok slitsomt.

I tillegg skal man ha med seg reiseseng, kanskje en spisestol eller to på langtur..Totalen for vår del ble at model 3 er litt for liten.

eNiro opplevws mye romsligere, spesielt pga stor bakluke, og sluker der både barnevogn, stol og reiseseng, Samtidig som den tar unna barnestoler bra, men den er uten awd hvis det er ønskelig...en romslig skiboks på denne, så har du en del plass.
Men fullstendig håpløs leveringstid, brukt er eneste praktiske mulighet.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: zyrextirsdag 26. mai 2020, klokken 09:37
Høres ut som en Polestar 2 er innenfor kriteriene dine også, vel.
Stor bagasjeluke, skiluke, taklast og 1500kg henger i tillegg, så kan brukes...
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 26. mai 2020, klokken 09:49
Sitat fra: zyrex på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:37
Høres ut som en Polestar 2 er innenfor kriteriene dine også, vel.
Stor bagasjeluke, skiluke, taklast og 1500kg henger i tillegg, så kan brukes...
Om Model 3 blir for trang kan jeg ikke skjønne hvordan Polestar skal fungere. Den er jo trangere i kupeen. Større bakluke, men veldig lite bagasjerom.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 26. mai 2020, klokken 09:56
Sitat fra: zyrex på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:37
Høres ut som en Polestar 2 er innenfor kriteriene dine også, vel.
Stor bagasjeluke, skiluke, taklast og 1500kg henger i tillegg, så kan brukes...

Jeg la inn bestilling på Polestar forrige uke. Levering september.
Fant ut den var ca 40.000 billigere enn TM3LR som er ganske sammenlignbar.
PS2 har en stor fordel med stor bakluke og 1500 kilo hengervekt.
491.000 med 19" metallic og krok.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: femailtirsdag 26. mai 2020, klokken 10:38
Kan man klare seg uten 4wd, er e-Niro helt klart best med de kriteriene du nevner. Best pris Ca. 450' fullspekka med utstyr og vinterdekk.Lang rekkevidde, god plass og et dypt bra bagasjerom. Har selv 32 mil til hytta og det har gått helt greit i vinter med temp 0-minus 17 på snø og isdekke.En takboks Skiguard eller Packline gjør susen med ekstra lasteplass, og bilen kan ha taklast på 100 kg.
Dessverre leveringsproblemer, men det sies vel nå at det skal bedre seg siste del av året.Er som det framkommer veldig fornøyd med bilen både på vinterføre og sommerføre.Praktisk rekkevidde i kuldegrader ligger på 36-38 mil og 43-46 mil nå på sommeren.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: mroektirsdag 26. mai 2020, klokken 10:39
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:49
Sitat fra: zyrex på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:37
Høres ut som en Polestar 2 er innenfor kriteriene dine også, vel.
Stor bagasjeluke, skiluke, taklast og 1500kg henger i tillegg, så kan brukes...
Om Model 3 blir for trang kan jeg ikke skjønne hvordan Polestar skal fungere. Den er jo trangere i kupeen. Større bakluke, men veldig lite bagasjerom.
Er den objektivt sett trangere i kupeen, altså? Jeg har ikke sittet i Polestar enda, og har veldig begrenset erfaring med TM3. I sistnevnte merket jeg meg at knevinkelen ble veldig spiss i baksetet på grunn av høyt gulv, men jeg la ikke merke til problemer med takhøyde (er rundt 189 høy).
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 26. mai 2020, klokken 11:05
Sitat fra: mroek på tirsdag 26. mai 2020, klokken 10:39
Er den objektivt sett trangere i kupeen, altså? Jeg har ikke sittet i Polestar enda, og har veldig begrenset erfaring med TM3. I sistnevnte merket jeg meg at knevinkelen ble veldig spiss i baksetet på grunn av høyt gulv, men jeg la ikke merke til problemer med takhøyde (er rundt 189 høy).
Jeg har ikke gått over med målebånd og jeg har ikke sittet i dem side om side (hoppet rett fra den ene til den andre). Men jeg har kikket på PS2 to ganger, og sittet i Model 3 en 3-4 ganger. Ene gangen jeg var innom var en kollega med XC60 med. Han vurderte PS2 som et alternativ, men konkluderte nok med at den ble for liten.
PS2 oppleves veldig kompakt. Den har en flott moderne førerplass med meget god infotainment. Interiørkvaliteten opplevde jeg som god. Ikke veldig premium, men godt over typisk asiatiske biler. Spotify og Google maps er på plass, med bra brukergrensesnitt.

Når jeg satt meg i baksetet skallet jeg i taket (er 186cm ca). Nå klarer jeg ikke huske helt nøyaktig hvor mye plass jeg manglet i høyden, men jeg tok bra oppi taket. I tillegg opplevde jeg at bakseteryggen var mye rettere enn forventet. Vinkel mot gulv husker jeg ikke helt, men tror sitteputene var ganske korte og ikke særlig støtte under lårene. Det var ikke særlig med plass mot forsetene heller. Kombinasjonen kort benplass og kort sittepute vil jeg tro gjør bakovervendte seter til en utfordring.

Men - ikke ta det som noen fasit. Jeg har bare sittet i bilen et par ganger, og konklusjonen ble da at den plassmessig blir et for stort steg ned fra EQC`en, som heller ikke er en spesielt stor bil. Selv om jeg likte førerplassen i PS2 og infotainmentopplegget. Ytelsene er også bra, hengervekten helt grei, god bakkeklaring og antatt god ladehastighet. For at PS2 skulle fungert for oss plassmessig måtte vi hatt takboksen permanent på hele året. God størrelse på bagasjeluken, men jeg ble ganske skuffet over størrelsen på selve rommet. Mulig en barnevogn har bedre plass der enn M3, men da tar den nok praktisk talt hele bagasjerommet vil jeg tro.
Bagasjerommet er relativt begrenset i alle retninger. Jeg hadde eNiro en kort runde og jeg tror jeg ville fått en del mer inn i den enn PS2.

Men som sagt - det er basert på min opplevelse uten målebånd eller test side ved side. Model 3 opplever jeg som en mer romslig bil i kupeen, selv om den heller ikke er noen storbil.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Counterpointertirsdag 26. mai 2020, klokken 11:21
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:22
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 26. mai 2020, klokken 05:59
Mach-E får du høyst sannsynlig ikke i år. Den blir forsinket.

Skoda Enyaq er heller ikke noe sikkert kort med levering i år. Jeg tviler da ID er forsinket og jeg ikke tror VAG slipper Skoda før VW.

Ift ski/barnevogn ville jeg forsøkt en prøvepakking av en Model 3. Ellers støtter jeg fullt ut Vessel sin post om Model 3, dog med at en må gjøre en vurdering selv på om veistøy egentlig er plagsomt med den typen dekk en har tenkt å bruke. Det er stor forskjell på dimensjoner og type. Vi har både en LR og en performance og det er variasjon både mellom Conti og Nokian i 18' vinterdekk og på PS4S i 20' og Landsail i 19' på sommer.

Hvis du først skal lade underveis (X75), så er jo en skrapet E-tron 50 innenfor budsjett.

E-tron 50 koster vel 555k nå, og noe utstyr må man nesten ha så med vinterdekk er det nok vanskelig å komme under 600k. Man må også påregne to hurtigladinger på 37 mil de verste dagene vinterstid om man ikke ønsker å bruke mye tid på å lade til 90%+. Det kan fort ta litt tid når man ikke har tilgang til SuC-nettverket.
Møller har en god del lagerbiler til gammel pris hvis jeg har oppfattet det riktig.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: mroektirsdag 26. mai 2020, klokken 11:34
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. mai 2020, klokken 11:05
Sitat fra: mroek på tirsdag 26. mai 2020, klokken 10:39
Er den objektivt sett trangere i kupeen, altså? Jeg har ikke sittet i Polestar enda, og har veldig begrenset erfaring med TM3. I sistnevnte merket jeg meg at knevinkelen ble veldig spiss i baksetet på grunn av høyt gulv, men jeg la ikke merke til problemer med takhøyde (er rundt 189 høy).
Når jeg satt meg i baksetet skallet jeg i taket (er 186cm ca). Nå klarer jeg ikke huske helt nøyaktig hvor mye plass jeg manglet i høyden, men jeg tok bra oppi taket. I tillegg opplevde jeg at bakseteryggen var mye rettere enn forventet. Vinkel mot gulv husker jeg ikke helt, men tror sitteputene var ganske korte og ikke særlig støtte under lårene. Det var ikke særlig med plass mot forsetene heller. Kombinasjonen kort benplass og kort sittepute vil jeg tro gjør bakovervendte seter til en utfordring.

Ja, jeg ser det er mange som sier takhøyden i baksetet er dårlig. Jeg har også sett folk på over 190 cm som påsto å ha grei nok plass, så akkurat det er litt rart. Nå er jo folk proporsjonert litt forskjellig, og har man lang rygg og korte bein (relativt sett) blir jo takhøyden et større problem. I tillegg sitter man kanskje litt ekstra stivt når man skal prøvesitte for å sjekke ting som takhøyde, men uansett er det nok liten tvil om at takhøyden i baksetet er et ankepunkt om høye personer skal sitte der.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. mai 2020, klokken 11:05
Men - ikke ta det som noen fasit. Jeg har bare sittet i bilen et par ganger, og konklusjonen ble da at den plassmessig blir et for stort steg ned fra EQC`en, som heller ikke er en spesielt stor bil. Selv om jeg likte førerplassen i PS2 og infotainmentopplegget. Ytelsene er også bra, hengervekten helt grei, god bakkeklaring og antatt god ladehastighet. For at PS2 skulle fungert for oss plassmessig måtte vi hatt takboksen permanent på hele året. God størrelse på bagasjeluken, men jeg ble ganske skuffet over størrelsen på selve rommet. Mulig en barnevogn har bedre plass der enn M3, men da tar den nok praktisk talt hele bagasjerommet vil jeg tro.
Bagasjerommet er relativt begrenset i alle retninger. Jeg hadde eNiro en kort runde og jeg tror jeg ville fått en del mer inn i den enn PS2.

For mitt/vårt vedkommende er bagasjeplass ikke så veldig viktig, og barneseter er ikke heller viktig, så akkurat det går nok bra. Jeg er noe mer bekymret over kupeen, og hvorvidt 4 voksne kan ha det greit på tur.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. mai 2020, klokken 11:05
Men som sagt - det er basert på min opplevelse uten målebånd eller test side ved side. Model 3 opplever jeg som en mer romslig bil i kupeen, selv om den heller ikke er noen storbil.

Andre ting enn fysiske mål (f.eks lyst/mørkt interiør) kan nok også føre til at opplevelsen av rommelighet påvirkes, men det er absolutt mulig at du har rett i at PS2 er liten og trang innvendig. For min egen del kommer jo ikke fasiten før jeg får prøvd selv, som du også sier.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 26. mai 2020, klokken 11:58
Ja den mørke kupeen i PS2 ga helt klart en effekt på hvor kompakt den oppleves.

4 voksne på langtur tipper jeg går helt greit, så lenge de som sitter i baksetet ikke er veldig høye. Vi snakker ikke eUP her altså :) En "fingeren i været" følelse er kanskje god nok takhøyde/benplass opp til 170-175cm høyde.
Som du sier er jo lenge på rygg/bein individuelt.
Det var muligens litt trangt for føtter under førersetet, men er en bare to i baksetet sitter en sikkert litt på skrå uansett. Og en synker jo litt mer nedi på langtur også.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: mroektirsdag 26. mai 2020, klokken 13:04
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. mai 2020, klokken 11:58
Ja den mørke kupeen i PS2 ga helt klart en effekt på hvor kompakt den oppleves.

4 voksne på langtur tipper jeg går helt greit, så lenge de som sitter i baksetet ikke er veldig høye. Vi snakker ikke eUP her altså :) En "fingeren i været" følelse er kanskje god nok takhøyde/benplass opp til 170-175cm høyde.
Som du sier er jo lenge på rygg/bein individuelt.
Det var muligens litt trangt for føtter under førersetet, men er en bare to i baksetet sitter en sikkert litt på skrå uansett. Og en synker jo litt mer nedi på langtur også.

Blir spennende å se, men hvis det faktisk er slik at den jevne person på 170-175 cm toucher taket i baksetet, så er det veldig lite høyde der. Da kan jeg ikke på noen måte forstå hvordan noen på 190 cm kan hevde å ha hatt grei nok plass, nesten uansett proporsjoner.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: OleBrummentirsdag 26. mai 2020, klokken 18:32

Takk for veldig gode betraktninger. Så også på polestar, men jeg ble litt bekymret for plass bak og følelsen av utsyn kontra model 3 jf en bekjents prøvesitting som han refererte. Ellers er det jo en bil som «har alt». Jeg trodde skodaen kunne være mest ideell, men er jo usikkert når en kan få den....mach-e kanskje likeså. Model 3 frister utrolig, men er det med bagasjeluken og barnevogn da. E-niro virker mest fornuftig, men kjøper vel da med hjernen fremfor hjerte 🙂
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Vaduztirsdag 26. mai 2020, klokken 20:43
Kjøp med hjertet, du kan finne kompakte barnevogner og løse vinterferie med takboks og henger! Hjernen har vi jo lagt igjen for lengst når vi kjøper nye biler;)
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 26. mai 2020, klokken 21:02
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 26. mai 2020, klokken 20:43
Kjøp med hjertet, du kan finne kompakte barnevogner og løse vinterferie med takboks og henger! Hjernen har vi jo lagt igjen for lengst når vi kjøper nye biler;)
Med det familioppsettet til denne karen så gidder man det ca 1 ferietur og så vil man helst ha en Ford Smax og bli ferdig med det.

Størst hadde vært mitt viktigste kriterie!
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 26. mai 2020, klokken 21:41
Hva med Mercedes EQV.
Starter på ca 650.000. Der måler man bagasjeplass i kubikk og ikke liter.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Radialtirsdag 26. mai 2020, klokken 22:22
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 26. mai 2020, klokken 21:41
Hva med Mercedes EQV.

Den er vel ikke lansert enda den heller? 🤔
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 26. mai 2020, klokken 22:34
https://www.tu.no/artikler/na-er-salget-av-den-elektriske-folkefrakteren-eqv-i-gang/492838

For øvrig - kjøp vogn som passer i bilen, ikke bil som passer til vogna. Førstnevnte er mye rimeligere :)
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Counterpointertirsdag 26. mai 2020, klokken 23:01
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. mai 2020, klokken 22:34
https://www.tu.no/artikler/na-er-salget-av-den-elektriske-folkefrakteren-eqv-i-gang/492838

For øvrig - kjøp vogn som passer i bilen, ikke bil som passer til vogna. Førstnevnte er mye rimeligere :)
Eller dropp vogn så snart det er mulig, våre gikk på sine egne små ben så snart de kunne og hadde da ikke lengre vogn.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 27. mai 2020, klokken 09:07
Til S85`en kjøpte jeg McLaren XLR. Den gikk ned i frunk og bagasjerommet bak var helt fritt. Dypdelen til Emmaljungaen gikk også ned i frunken, med mulighet for å fylle bagasje både oppi den og og på sidene.
Når de ble litt større gikk vi for en City Jogger GT. Den ble veldig kompakt når den ble pakket sammen, men fortsatt god i bruk.

Men - sjefen i huset vil jo gjerne ha den aller største Emmaljungaen i tradisjonelt design. De er gigantiske og lar seg ikke pakke så mye sammen.

Veldig greit med vogn når ungene skal sove og voksne skal bevege seg eller trenger armene frie.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: THEonsdag 27. mai 2020, klokken 14:14
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 26. mai 2020, klokken 21:02
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 26. mai 2020, klokken 20:43
Kjøp med hjertet, du kan finne kompakte barnevogner og løse vinterferie med takboks og henger! Hjernen har vi jo lagt igjen for lengst når vi kjøper nye biler;)
Med det familioppsettet til denne karen så gidder man det ca 1 ferietur og så vil man helst ha en Ford Smax og bli ferdig med det.

Størst hadde vært mitt viktigste kriterie!

Madammen hintet noen ganger til Caravelle når jeg sto og spilte Tetris med feriebagasjen, barnevogn, reiseseng, kjøleboks osv. for å få plass i bagasjerommet på en Saab 9-3, riktignok stasjonsvogn og med takboks. Caravelle var like uaktuelt for min del da som nå, og etter å ha kjørt Mercedes Vito som minner mer om et slagskip enn en bil på styrefølelse, så tror jeg ikke EQV heller ville vært aktuell. Nå er det selvfølgelig en mellomting mellom TM3 og EQV, men sett bort fra lasteluka så ble jeg overrasket over hvor god bagasjeplass det er i TM3.

Det er kanskje mulig å få lånt en TM3 demobil over ei helg slik at man kan få teste ut plass både til vogn og bagasje. Og ikke minst plass til barneseter, og hvor (u)praktisk det er å ungene inn og ut av setene.

Personlig ville jeg nok valgt en brukt Tesla Model X mtp. plass til vogn og feriebagasje, og ikke minst pga. at falkevingedørene gjør barneseter og inn/utlasting av barn til en drøm. Superladenettverket er en bonus som gjør det smertefritt å kjøre langtur også.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: RBKonsdag 27. mai 2020, klokken 14:45
Angående Tetris. Svoger fylte opp Passat GTE stv. fult opp til taket. Deretter tok jeg alt inn i min Modell 3. Fikk alt inn uten å bruke frunk. Overasket over plass men selvfølgelig dårligere pga lokket i Modell 3. Har også en S100, den hadde vel svelget hele Modell 3 bak føler det som.
Nå skal jeg selge S100 da den faktisk er for stor for vår familie på 4 (barn på 12 og 15). Drar på nok en bilferie med Modell 3 :-)
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Daniel_0007onsdag 27. mai 2020, klokken 17:02
Model 3 har grei plass for mye småting men kjøpte ny gassgrill og den fikk jeg ikke inn pga smale luken så måtte pakke ut grillen 😝
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: chriso89onsdag 27. mai 2020, klokken 17:23
Hvis man skal tenke på plass og hva man får må vel eniro være det beste.  Veldig god familiebil som har ventilerte seter, app, stor bagasjerom, stor i baksete og lang rekkevidde
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 27. mai 2020, klokken 17:29
Men hvordan får en tak i eNiro med app om en ikke sikret seg plass på venteliste? Blir vel fort 420-430" kanskje på Finn? Da er det ikke langt opp til en Model 3 long range (sr+ koster 430) hvor du får helt andre ytelser, 4wd, hengerfeste og et ferdig ladenettverk
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: OleBrummenonsdag 27. mai 2020, klokken 21:27
 
Oppdatering: Etter mye tenking har jeg kommet til at model 3 kan kjennes for upraktisk med plass som familiebil med barnevogn(er). Mach-e utsatt til ut i 2021. Jeg lurer på å reservere model y og Skoda enyaq. Ha et vrak i mellomtiden/eldre bil. Evt avbestille om en prisgunstig e-niro dukker opp. Litt lite interessert i å betale overpris på Finn slik det ser ut nå.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Radialonsdag 27. mai 2020, klokken 22:59
Høres lurt ut... det kommer som nevnt også veldig romslige kina SUV'er til høsten... da veit man trolig mye mer om Model Y leveringer, mer om mulig ny batterikjemi på Tesla, mer om konkurransen fra Kina (BYD), og ikke minst hvordan Enyaq og ID4 faktisk lander i pris og utstyr.

eNiro er overpriset i dag, føles over hodet ikke riktig å betale 450k for en framhjulstrekker fra Korea... ikke er den direkte lukseriøs heller, mistenker store påslag fra forhandler.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Stikkkontakttorsdag 28. mai 2020, klokken 09:23
Sitat fra: Radial på onsdag 27. mai 2020, klokken 22:59

eNiro er overpriset i dag, føles over hodet ikke riktig å betale 450k for en framhjulstrekker fra Korea... ikke er den direkte lukseriøs heller,

Det er ingen elbiler pr idag til 450.000 kr som er luksuriøs.
Det endrer seg nok ikke i 2021 eller 2022..
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Counterpointerfredag 29. mai 2020, klokken 09:24
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 28. mai 2020, klokken 09:23
Det er ingen elbiler pr idag til 450.000 kr som er luksuriøs.
Det endrer seg nok ikke i 2021 eller 2022..
Det avhenger av definisjonen!

Har du Ferrari er kanskje ikke Porsche 911 luksuriøs, har du Rolls Royce er ikke Merchedes S klasse luksuriøs.

Omvendt også, kjører du en gammel Polo diesel vil en ny E-up være luksus, der vil jo E-Niro være superluksuzzzz

Det er ingen almen standard for hva som er luksus.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Contangofredag 29. mai 2020, klokken 17:05
Jeg skjønner ikke problemet. Tesla S dekker alle behovene, de nyere modellene har blitt veldig driftssikre, og den er bedre å kjøre og sitte i enn treern er (synes vi). Pluss langt mer praktisk for en familie. Kjøp en 2017/18 S75D. e-Niro gjør jobben også, men den er for dyr akkurat nå pluss at den lader sakte.

Du kan få en skrapet i-Pace for rett under 600 også, men den er langt mindre praktisk.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Svein_Hlørdag 30. mai 2020, klokken 18:08
Sitat fra: RBK på onsdag 27. mai 2020, klokken 14:45
Angående Tetris. Svoger fylte opp Passat GTE stv. fult opp til taket. Deretter tok jeg alt inn i min Modell 3. Fikk alt inn uten å bruke frunk. Overasket over plass men selvfølgelig dårligere pga lokket i Modell 3. (...)

Den pakkeoperasjonen der vil jeg veldig gjerne se dokumentert på video, det høres litt for fantastisk ut.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Nilssøndag 07. juni 2020, klokken 11:44
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. mai 2020, klokken 17:29
Men hvordan får en tak i eNiro med app om en ikke sikret seg plass på venteliste? Blir vel fort 420-430" kanskje på Finn?
Jeg vet ikke hvordan det er med app, men nå som euro er nede på et mer normalt nivå så er vel import fra Tyskland en mulighet. (Kanskje bilen må registreres en dag i Tyskland for å pynte på statistikken.)
360k for bil, 10k for transport og 15k for vinterhjul gir ca 385k totalt.
Full garanti i Europa:
https://www.kia.com/eu/service/7-year-warranty/ (https://www.kia.com/eu/service/7-year-warranty/)

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=298110695&bat=BATTERY_PURCHASED&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=ELECTRICITY&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=13200&makeModelVariant1.modelId=34&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&vatable=true&searchId=beab4ff8-26a0-a024-9546-ae9022d04d8c (https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=298110695&bat=BATTERY_PURCHASED&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=ELECTRICITY&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=13200&makeModelVariant1.modelId=34&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&vatable=true&searchId=beab4ff8-26a0-a024-9546-ae9022d04d8c)
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Daniel_0007søndag 07. juni 2020, klokken 11:52
Sitat fra: Nils på søndag 07. juni 2020, klokken 11:44
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. mai 2020, klokken 17:29
Men hvordan får en tak i eNiro med app om en ikke sikret seg plass på venteliste? Blir vel fort 420-430" kanskje på Finn?
Jeg vet ikke hvordan det er med app, men nå som euro er nede på et mer normalt nivå så er vel import fra Tyskland en mulighet. (Kanskje bilen må registreres en dag i Tyskland for å pynte på statistikken.)
360k for bil, 10k for transport og 15k for vinterhjul gir ca 385k totalt.
Full garanti i Europa:
https://www.kia.com/eu/service/7-year-warranty/ (https://www.kia.com/eu/service/7-year-warranty/)

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=298110695&bat=BATTERY_PURCHASED&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=ELECTRICITY&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=13200&makeModelVariant1.modelId=34&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&vatable=true&searchId=beab4ff8-26a0-a024-9546-ae9022d04d8c (https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=298110695&bat=BATTERY_PURCHASED&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=ELECTRICITY&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=13200&makeModelVariant1.modelId=34&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&vatable=true&searchId=beab4ff8-26a0-a024-9546-ae9022d04d8c)

Sjekk kona og e-niro forumet, å kjøpe importert er risky business flere som har brent seg og fått bil uten varme pumpe og vinter pakke som er ganske viktig med tanke på rekkevidde om vinteren
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: geearmandag 08. juni 2020, klokken 21:19
Sitat fra: Svein_H på lørdag 30. mai 2020, klokken 18:08
Sitat fra: RBK på onsdag 27. mai 2020, klokken 14:45
Angående Tetris. Svoger fylte opp Passat GTE stv. fult opp til taket. Deretter tok jeg alt inn i min Modell 3. Fikk alt inn uten å bruke frunk. Overasket over plass men selvfølgelig dårligere pga lokket i Modell 3. (...)

Den pakkeoperasjonen der vil jeg veldig gjerne se dokumentert på video, det høres litt for fantastisk ut.
Kan tenke meg kastet inn i Passat, full tetris i Model 3. Model 3 kan iallfall ikke sammenlignes med Passat stv på lastevennlighet.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Counterpointermandag 08. juni 2020, klokken 23:24
Sitat fra: gr på mandag 08. juni 2020, klokken 21:19
Sitat fra: Svein_H på lørdag 30. mai 2020, klokken 18:08
Sitat fra: RBK på onsdag 27. mai 2020, klokken 14:45
Angående Tetris. Svoger fylte opp Passat GTE stv. fult opp til taket. Deretter tok jeg alt inn i min Modell 3. Fikk alt inn uten å bruke frunk. Overasket over plass men selvfølgelig dårligere pga lokket i Modell 3. (...)

Den pakkeoperasjonen der vil jeg veldig gjerne se dokumentert på video, det høres litt for fantastisk ut.
Kan tenke meg kastet inn i Passat, full tetris i Model 3. Model 3 kan iallfall ikke sammenlignes med Passat stv på lastevennlighet.
Eller ikke lastet over vindu/setehøyden i Passat. Dvs uten lastenett. Da kan det være mulig........

Har hatt Passat stv og den er lett dobbelt av Model 3.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: turfsurftirsdag 09. juni 2020, klokken 06:50
Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. juni 2020, klokken 23:24
Har hatt Passat stv og den er lett dobbelt av Model 3.
Passat er ikke så stor, gitt at man laster til trekket over bagasjerommet. Da tror jeg gjerne man får alt inn i Model 3 ved bruk av rommet under og frunk.

Stasjonsvogn er uendelig mere praktisk dog.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Counterpointertirsdag 09. juni 2020, klokken 09:40
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. juni 2020, klokken 06:50
Stasjonsvogn er uendelig mere praktisk dog.
Ja, bare en ganske vanlig sak som en vaskemaskin eller stol går jo lett i en stasjonsvogn, mens på Model 3 må en ha tilhenger.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 09. juni 2020, klokken 22:52
Det sto forøvrig Passat GTE. Disse hybridene har en del mindre bagasjeplass enn andre Passater fordi batterier og ræl gjør bagasjeromsgulvet høyere på Passaten. På Model 3 derimot kan du ta vekk platen i gulvet og få plass til en svær bag der og.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Magnus Hansentirsdag 09. juni 2020, klokken 23:13
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 09. juni 2020, klokken 09:40
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. juni 2020, klokken 06:50
Stasjonsvogn er uendelig mere praktisk dog.
Ja, bare en ganske vanlig sak som en vaskemaskin eller stol går jo lett i en stasjonsvogn, mens på Model 3 må en ha tilhenger.

Jeg tenker det såpass sjeldent for de fleste at det er greit å dra frem hengeren når behovet er der. Verre er selvfølgelig at mange Model 3 er levert uten hengerfeste. For meg er Model 3 den første bilen som jeg ikke ville kjøpe uten hengerfeste.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: RBKtirsdag 09. juni 2020, klokken 23:16
Brukte ikke koffert, da hadde jeg ikke fått mye plass i 3. Gikk ikke veldig vitenskapelig frem på denne testen men vi var overrasket hvor mye det var plass til.
Helt korrekt at GTE har mindre plass.
Stor plass har man bak i en S men venter spent på Y. Solgte S i går som skal erstattes med Y nettopp med tanke på ekstremt mer fornuftig bakluke.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 23. juni 2020, klokken 00:13
For de med 3 små unger, som trådstarter, er jeg ikke i tvil om jeg ville valgt en svææær bil. Husker tilbake fra jeg hadde 2 små, med en stor vogn og alt som fulgte med. Importøren RSA har begynt å selge en svæææær mpv fra Maxus Euniq med 7 seter og veldig høy. Perfekt når en skal dille med barneseter. Ser at de og skal ta inn Byd Tang.

Euniq MPV
https://maxus.no/modeller/euniq-7-seter/
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Rosstophertirsdag 23. juni 2020, klokken 06:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 00:13
For de med 3 små unger, som trådstarter, er jeg ikke i tvil om jeg ville valgt en svææær bil. Husker tilbake fra jeg hadde 2 små, med en stor vogn og alt som fulgte med. Importøren RSA har begynt å selge en svæææær mpv fra Maxus Euniq med 7 seter og veldig høy. Perfekt når en skal dille med barneseter. Ser at de og skal ta inn Byd Tang.

Euniq MPV
https://maxus.no/modeller/euniq-7-seter/

Oi! Den hadde gått meg hus forbi. Den så veldig kurant ut. Synd med bare 400 kg tilhengervekt da, ellers så den veldig bra ut.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: ToWalkOrDrivetirsdag 23. juni 2020, klokken 07:04
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 23. juni 2020, klokken 06:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 00:13
For de med 3 små unger, som trådstarter, er jeg ikke i tvil om jeg ville valgt en svææær bil. Husker tilbake fra jeg hadde 2 små, med en stor vogn og alt som fulgte med. Importøren RSA har begynt å selge en svæææær mpv fra Maxus Euniq med 7 seter og veldig høy. Perfekt når en skal dille med barneseter. Ser at de og skal ta inn Byd Tang.

Euniq MPV
https://maxus.no/modeller/euniq-7-seter/

Oi! Den hadde gått meg hus forbi. Den så veldig kurant ut. Synd med bare 400 kg tilhengervekt da, ellers så den veldig bra ut.

Ja, ikke dum den. En som gjerne får større hengervekt og større batteri, og høyere pris, er denne som skal vises for forhandlere veldig snart: BYD Tang

https://elbil.no/elbiler-som-kommer/byd-tang-ev600d/
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: Rosstophertirsdag 23. juni 2020, klokken 07:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 07:04
Ja, ikke dum den. En som gjerne får større hengervekt og større batteri, og høyere pris, er denne som skal vises for forhandlere veldig snart: BYD Tang

https://elbil.no/elbiler-som-kommer/byd-tang-ev600d/

Tang har jeg fått med meg. Den ser også bra ut, men jeg antar at den nærmer seg brukt-Model-X-med-et-par-år-gjenstående-på-nybilgaranti-pris og da blir den brått mindre interessant for min del i hvert fall.
Tittel: Sv: Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?
Skrevet av: SurSnasentirsdag 23. juni 2020, klokken 13:51
Sitat fra: RBK på tirsdag 09. juni 2020, klokken 23:16
Brukte ikke koffert, da hadde jeg ikke fått mye plass i 3. Gikk ikke veldig vitenskapelig frem på denne testen men vi var overrasket hvor mye det var plass til.
Helt korrekt at GTE har mindre plass.

Tviler jeg sterkt på. Ble Passaten pakket i fylla med bind for øynene?
I fjor sommer hadde jeg både Passat GTE og Model 3. Ikke under noen som helst omstendighet oppfattet jeg plassen i Model 3 som bedre enn Passaten (som da selvsagt var en stasjonsvogn). Kofferter, barnevogner, seng, vaskemaskin, sykler, golfbager etc. Det som ofte ble knot å få inn i Model 3, gikk enkelt og greit inn i bagasjerommet på Passaten. Feriebagasjen testet jeg også på begge bilene. Hadde vi bare pakket alt i bag'er som vi kunne stappet inn, så kunne vi sikkert fått plass til omtrent det samme i Model 3 som Passaten. Men vi har kofferter. Vi har barnekofferter. Vi har bager. Etc.

Ta i tillegg med i betraktningen at Model 3 er betydelig trangere i baksetet, og innlastingshøyden i døråpningen på bakdørene er betraktelig lavere, så var det et enkelt valg å velge feriebil: Passat GTE.

Når Model Y kommer, derimot, vil det sikkert vise seg at den sluker mer enn Passaten. Men samtidig har jeg hatt en ønskedrøm om at Tesla kan tenke litt mer innvendig sikkerhet i bilene, og levere med sikkerhetsnett eller tilsvarende mellom bagasjerom og kupe (som man også kunne brukt mellom forsetene og baksetene når man vipper ned baksetene for mer bagasjeplass). Den drømmen ser det dessverre ikke ut til at Tesla ofrer en eneste tanke. Noe som er rart, all den tid de fokuserer så veldig på sikkerhet.