Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S 2013 - 2022 => Emne startet av: tho på mandag 18. mai 2020, klokken 16:35

Tittel: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: thomandag 18. mai 2020, klokken 16:35
Hei

Jeg er en av de som gikk rett på "Du trenger ikke å betale for noe annet enn strøm og dekk i 8år" avtalen i 2014. Foreløpig har den vært grei å ha men i det siste har det skjedd en del ting som gjør at jeg ikke skjønner noe av den lenger. Det virker som servicesentrene forskjellsbehandler kunder på bakgrunn hva de personlig mener er dekket eller ikke.

Jeg har fått alt dekket fram til i april i år 2020 på min bil. (Litt på husken)

* Ny drive unit 2 ganger (Dette var godt innafor reklamasjon)
* Diverse dill jeg ikke husker (Sikkert innafor reklamasjon)
* 2018 Nytt bremsesett ++ (Dette var innafor reklamasjon hvis jeg husker riktig, men jeg måtte si at jeg hadde 8-år serviceavtale. De hadde i utgangspunktet tenkt å belaste meg 50k fordi det var slitedeler som ikke det var reklamasjon på!?!)
* 2019 Spylerveskepumpe
* 2020 Bærearmer foran og bak. 

Det jeg ikke har fått dekket til nå:

* 2020 (rett etter bærearmene) AC fiks med 2 nye kondensere til 25k.
* 2020 (samme service som bærearmene) Ny MCU pga intern feil på min MCU (Den vriker men halter, kan ikke ta inn oppdateringer bl.a. Dette er den kjente eMMC feilen)

Det som er en ekstra hake er at jeg vet at minst en annen person har fått dekket nesten samme AC-fiks, i 2020, på samme 8års serviceavtale, på en like gammel bil, men bare et annet service senter. Det tyder på at servicesentrene ikke har kontroll på hva avtalen dekker og driver med synsing. 

Jeg samler info til en "sak" mot tesla (i første omgang kun infomasjon, deretter med forbrukerrådet hvis jeg må) for å få endelig svar på hva Telsa dekker på denne avtalen. Og om de i det hele tatt kan komme seg unna avtaleteksten som den står. Jeg tror også de enkelte servicesenteren ikke har kontroll på denne avtalen og driver med synsing om hva som er dekket eller ikke. Det kan de rett å slett ikke holde på med, det må hvertfall være likt. (Uansett hvor kjipt det hadde vært)

Jeg vedlegger den originale avtaleteksten. Den relevante biten er i kap A.

SitatTesla samtykker til å yte fem(eller åtte, avhengig av Ditt valg av plan) vedlikeholdskontroller ved et Tesla-
autorisert servicesenter, med intervallene (det som inntrer først) spesifisert i spalten "Service" i avsnittet
Valg av plan i denne avtalen.
Uten hensyn til når denne avtalen inngås eller trer i kraft, må vedlikeholdskontroller utføres innen 1 600
km eller 30 dager fra de spesifiserte vedlikeholdsintervallene i planen du har valgt. Planlagt vedlikehold
som ikke blir utført i dette tidsrommet annulleres, og slike annullerte vedlikeholdskontroller erstattes ikke.
Planlagte vedlikeholdskontroller skal inkludere følgende (kan når som helst endres av Tesla etter eget
skjønn og uten forvarsel):
• inspeksjon av kjøretøyet;
• utskifting av normalt vedlikeholdsutstyr og slitedeler på inspeksjonstidspunktet, unntatt batteri og dekk;
• hjuljustering* og
• dekkrotasjon*

Jeg legger også ved 2 mailer som jeg har fått fra tesla anngående dette fra en person hos Kristansand service senter som jeg velger å ikke henge ut:

SitatHei.

Nå kjenner ikke jeg til dine tidligere samtaler, men jeg skal forsøke å forklare etter beste evne.


Avtaleteksten sier som følger:

D. Unntak (hva som ikke dekkes av denne avtalen)
Denne avtalen gjelder kun vedlikeholdstjenester spesifisert i denne avtalen, og dekker ikke visse deler,
inkludert batteri og dekk, eller annen skade eller funksjonssvikt på kjøretøyet som er inkludert i eller
unntatt fra den begrensede nybilgarantien for ditt kjøretøy.»

Med dette som utgangspunkt skal ikke reparasjon/skifte av aircondition deler dekkes av avtalen.
Det som skal dekkes er vedlikehold av systemet. Altså da tømming og fylling, inspeksjon og skifte av tørkefilter.

Jeg har stor forståelse for at dette kan være forvirrende da jeg ser at du f.eks fikk skiftet bærearmer uten kostnad på besøket du referer til.
Etter min mening er dette deler du skulle betalt for da både garanti og reklamasjon er utgått pga alder på bilen (over 5 år).
Fra den dagen din bil ble 5 år er det kun service og servicedeler som skal dekkes av Tesla. Reparasjoner skal du som kunde dekke.

Uten at jeg kjenner vedkommende eller saken til vennen din, har han/hun etter min mening fått dekket en reparasjon han/hun skulle betalt for.


Håper dette var et forklarende svar, si ifra dersom noe er uklart.

Kommentar: Jeg spurte egentlig bare om en forklaring på hvorfor noen andre hadde fått AC dekket i avtalen.  Her ser du svart på hvitt at han her da mener bærearmene som jeg fikk dekket på avtalen ikke er inkludert likevel selv om avtalen spesifiserer slitedeler.

SitatHei

Det finnes ingen liste for dette. Men delene det refereres til er deler som er forventet skiftet på service. Slik som viskere, kupéfilter og tørkefilter til AC, gass til AC anlegg.
Du har en serviceavtale som dekker servicer og vedlikehold på service, ikke mer, ikke mindre. Det er beklagelig dersom Tesla har gitt deg inntrykk av noe annet.

Sammenligner du prisen for serviceavtalen og hva den inkluderer, med samme arbeid og deler uten serviceavtale, vil du se at avtalen er og har vært meget gunstig for deg.

Kommentar: Her spurte jeg om hva som var inkludert i 8-år serviceavtalen.

Det jeg ønsker fra dere er i første omgang å vite hva dere har fått dekket etter 5år/100 000km på denne avtalen og gjerne hvilket servicesenter dette var på. Jeg tror det er vanvittige sprik her.

Lurer også på om noen av dere har vært i kontakt med noen høyere opp i systemet enn servicesenteret selv. Jeg er interessert i å få en uttalelse fra noen som sitter litt høyere opp i Tesla systemet enn en som sitter å synser i Kristiansand.

Jeg tror dette kan bli en artig diskusjon  :D
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Muffinmanmandag 18. mai 2020, klokken 19:38
Bare en kommentar. Driveunit og batteri er dekket av 8 års garanti med ubegrenset kjørelengde, så det må holdes utenfor reklamasjons/serviceavtalediskusjonen.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: keepitsimpletirsdag 19. mai 2020, klokken 21:20
Jeg har den samme avtalen. Den teksten du refererer til burde jo iaf gi gratis bremseservice.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: thoonsdag 20. mai 2020, klokken 09:56
Helt klart. Har du blitt belastet for det? Jeg har vært på service hvert år og fått det.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: overlayonsdag 20. mai 2020, klokken 10:25
Jeg har fått byttet diverse understellsdeler på denne avtalen. Tidligere fikk jeg bremseservice, det nekter de å utføre på service avtalen nå. Fått byttet bremser tidligere, men vet ikke om det var avhengig av avtalen eller ikke, det var på den tiden da flere hadde null bremseeffekt i kaldt vær.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: thoonsdag 20. mai 2020, klokken 14:20
Jeg tok kontakt med et annet service senter enn mitt eget bare for å høre. Jeg var litt passiv og turte ikke spørre om AC :P Jeg har fått disse svarene:

Mitt spørsmål: Har 8-år serviceavtale. Hvilke deler er inkludert i den avtalen?
SitatHei,

Du har 8 år service avtale på bilen som følger eieren. Denne inkluderer slitedeler.

Ha en fin dag videre.

Oppfølgingsspørsmål: Inkuderer det bremsekiver / bremser, understellsdeler osv.

SitatHei igjen,

I utgangspunktet ja, en først må vi se bilen din om det dekkes service avtalen.

Så litt vagt men, mye mer fornuftig enn representanten hos Kristiansand.

Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Sandvikaonsdag 20. mai 2020, klokken 19:00
Sitat fra: tho på mandag 18. mai 2020, klokken 16:35
Denne avtalen gjelder kun vedlikeholdstjenester spesifisert i denne avtalen, og dekker ikke visse deler,
inkludert batteri og dekk, eller annen skade eller funksjonssvikt på kjøretøyet som er inkludert i eller
unntatt fra den begrensede nybilgarantien for ditt kjøretøy.»
Svært amtaørmessig skrevet juridisk. Er et veldig stort rom mellom inkluderte "vedlikeholdstjenester" (som i prinsippet er arbeidet i serviceprogrammet) og unntakene som her definert som skader og funksjonssvikt. i prinsippet er det unntakene som danner inntrykk at alt før unntakene er inkludert. Når det er sagt så vil nok ikke dette hjelp så mye om man ikke klarer dokumenterte at det har blitt oversikt i markedsføringen. Ting som ikke er ødelagt og som er endelig av vedlikeholdsprogram er inkludert.om Tesla anbefer AC og bremser så hatt de er forkakringsproblem.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: fonbergonsdag 20. mai 2020, klokken 22:24
Sitat fra: overlay på onsdag 20. mai 2020, klokken 10:25
Jeg har fått byttet diverse understellsdeler på denne avtalen. Tidligere fikk jeg bremseservice, det nekter de å utføre på service avtalen nå. Fått byttet bremser tidligere, men vet ikke om det var avhengig av avtalen eller ikke, det var på den tiden da flere hadde null bremseeffekt i kaldt vær.

Dette hadde ingenting med serviceavtalen å gjøre.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Vaduztorsdag 21. mai 2020, klokken 11:08
Den avtalen ble vel lite verdt etter at de fant ut at man ikke trenger service på batteri biler annet enn bremsevæske og kjølevæske en gang ila bilens levetid. Service dekker selvfølgelig ikke slitedeler og ting som går i stykker? Det har jeg aldri hørt om som service. Det burde være pollenfilter, bremsesmøring, og væskebytter. Merkelig å tro at alt skal være gratis med bilen fordi man har service avtale.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Rosstophertorsdag 21. mai 2020, klokken 11:54
Sitat fra: Vaduz på torsdag 21. mai 2020, klokken 11:08Service dekker selvfølgelig ikke slitedeler og ting som går i stykker?
Prøv å lese tråden, eller i hvert fall første innlegg i tråden.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Vaduztorsdag 21. mai 2020, klokken 17:57
Ja jeg leste det og tesla representanten skriver jo det samme som meg. Bærearmer er selvfølgelig ikke service slitedeler, og i alle fall ikke AC, bare det at du forsøker å få reparert defekt AC gjennom en service avtale er jo mildt sagt merkelig. Bremseklosser, filtre og væsker bør kunne forventes. Det står også i avtalen at tesla kan endre vilkårene for eget godtbefinnende, så ikke noe jeg ville lagt penger i akkurat.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Rosstophertorsdag 21. mai 2020, klokken 18:28
Så etter å ha lest i avtaleteksten at slitedeler er inkludert, syns du det var selvfølgelig at slitedeler ikke er inkludert?
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: thofredag 22. mai 2020, klokken 11:26
Fikk ett godt og meget utfyllende svar fra TOCN (Anbefaler medlemskap!). De skriver rett å slett at slitedeler (også AC) er dekket slik som avtalen står. En må bare krangle for å få det igjennom.

Utrolig kjipt å bli lurt på denne måten, og jeg føler meg helt utrolig naiv.

Jeg har sendt ny mail til tesla om krav om tilbakebetaling med henvisning til relevante punker i avtalen. Jeg vil selvsagt helst unngå rettslige skritt. men jeg er såpass forbanna at jeg tenker det er verd det for ro i sjela.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Hyperstresssøndag 24. mai 2020, klokken 09:00
Det er jo avtalen som gjelder,  men her er utdrag fra svar fra tesla da jeg spurte om avtalen i 2014:

 
My name is Michael White and I am here from the USA assisting our Tesla facility in Oslo/Skoyen facility. I apologize that I do not speak Norwegian.  I will try and answer your questions

With respect to the parts required, anything that is considered maintenance, with the exception of tires, are covered. This will include

All fluids, wiper blades, Hepa filter, any required lubrication, worn out brake pads. Your concern about rust,  we do not replace brake pads or rotors for rust, unless there is a defect. In that case, it would be covered under your warranty if we determine it is a manufacturing defect, and not under your maintenance. Your maintenance package will not cover failures of any part, but only wear on the maintenance parts listed. If, for example you poke a hole in your driver's seat, scratch your hood, damage something, spill something in your vehicle or on your Model S, thus would not be covered under your maintenance or your warranty. If we, for example, find damaged rotors due you driving too long metal to metal, then this could be considered abuse and you may be responsible for the rotor replacement. If you need a brake job, and the rotors are worn out of the specification range, then we would replace your rotors under your maintenance.

Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: thotorsdag 04. juni 2020, klokken 15:36
Jeg er forsatt i "dialog" med tesla Kristiansand om denne saken. Dialog her betyr at tesla Kristiansand nekter å følge avtalen. TOCN hjelper meg med å få sendt saken videre opp i systemet for å få en avklaring.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Jejlfredag 28. august 2020, klokken 18:45
Må bare understreke det som allerede er sagt i denne tråden. Du må stå på rettighetene du har i følge avtalen som er inngått.
Du får ingenting gratis  på første forsøk. Det har vi nå opplevd 3-4 ganger. I dag ble en faktura på flere lapper redusert til 0 kr ved fysisk å vise på papir til serviceavtalen vi kjøpte i 2013. Det irriterer meg fortsatt at vi ikke gjorde det samme i fjor, men da var bilen inne mens vi var på ferie, og jeg hadde ikke avtalen tilgjengelig mens bilen måtte til EU-kontroll.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Johnnylørdag 29. august 2020, klokken 10:47
Bilen min hadde sin syvende service for et par uker siden. De fant ingen feil, og det ser ikke en gang ut til at de har skiftet viskerbladene denne gangen.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Gressvikingentirsdag 01. september 2020, klokken 21:03
Jeg har åpnet sak hos forbrukerrådet ang. serviceavtalen. Dette på bakgrunn av at Tesla nekter å ta bremseservice inn under 8 års serviceavtalen av 2014.
I tillegg gjelder saken også et dørhåndtak som stadig går i stykker. Tesla påstår at det er en slitedel, men ikke omfattet av serviceavtale. Og siden det er en slitedel er det kun 2 års reklamasjonsrett, ikke 5 år.
Forbrukerrådet jobber sent, så det har ikke blitt noe action ennå.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Jejltirsdag 01. september 2020, klokken 21:20
Jeg fikk dekket nye bremseklosser forrige uke på denne avtalen. Det virket som det hjalp å vise en utskrift av avtalen. Det er visstnok ulike varianter av denne 8-års avtalen, og den første er den som dekker mest.








Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: keepitsimplefredag 02. oktober 2020, klokken 16:04
Jeg hadde akkurat service. Først ville de ha betalt for bremseservise og et par andre ting. Bl.a. viste de til en nyere avtale og sa at nå er det denne avtalen som gjelder.. Da sa jeg klart ifra, også ble alt inkl. gratis.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Muffinmanfredag 02. oktober 2020, klokken 19:10
Utrolig uredelig å holde på slik :(
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Jarv!sfredag 09. oktober 2020, klokken 12:09
Tesla opererer jo med forskjellige priser også.. På under en måned fikk jeg opplyst to priser på 4 hjuls kontroll der spriket var på over 1800,- fra den billigste prisen jeg fikk til den dyreste.

De må jo ofte i flere runder gå og sjekke med kollegaer osv om hva som har skjedd. Skal sies at siden jeg hadde skriftlig den billigste prisen, fikk jeg den. Det virker også som den ansatte gjør MEG en tjeneste, ved å spille "ålright" med å gi meg den prisen.. Så det er en ting som er sikkert, ha papirene dine på plass / med deg, da er det lettere å få dem til å forstå.

Men dumt at det virker som lite er "strømlinjet" og lite er skrevet ned mellom kundeveiledere osv.

Dette er noe man forventer at Tesla burde klare å holde styr på, med tanke på at de vil ha alt "digitalt" osv.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: OleJAfredag 16. oktober 2020, klokken 11:58
Sitat fra: Gressvikingen på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:03
Jeg har åpnet sak hos forbrukerrådet ang. serviceavtalen. Dette på bakgrunn av at Tesla nekter å ta bremseservice inn under 8 års serviceavtalen av 2014.
I tillegg gjelder saken også et dørhåndtak som stadig går i stykker. Tesla påstår at det er en slitedel, men ikke omfattet av serviceavtale. Og siden det er en slitedel er det kun 2 års reklamasjonsrett, ikke 5 år.
Forbrukerrådet jobber sent, så det har ikke blitt noe action ennå.
Vurderer tilsvarende tiltak etter siste service på bilen: Ble byttet diverse stag i forstilling samt bremser. Jeg mener at dette helt klart skal dekkes i hht. Tesla egen formulering i serviceavtalen: 'Utskifting av normalt vedlikeholdsutstyr og slitedeler på inspeksjonstidspunktet, unntatt batteri og dekk'. - På en 140kkm / 7 år gammel bil så er alt i understellet normale slitedeler.

Tesla selv hevder at avtalen kun dekker vedlikeholdsutstyr som omfattes av servicelisten, dvs i praksis vindusviskere, luftfilter og diverse væsker som må byttes eller etterfylles. Dermed ser de helt bort fra at avtalen også spesifiserer 'slitedeler'.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Mdahonsdag 03. februar 2021, klokken 15:22
Sitat fra: OleJA på fredag 16. oktober 2020, klokken 11:58
Sitat fra: Gressvikingen på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:03
Jeg har åpnet sak hos forbrukerrådet ang. serviceavtalen. Dette på bakgrunn av at Tesla nekter å ta bremseservice inn under 8 års serviceavtalen av 2014.
I tillegg gjelder saken også et dørhåndtak som stadig går i stykker. Tesla påstår at det er en slitedel, men ikke omfattet av serviceavtale. Og siden det er en slitedel er det kun 2 års reklamasjonsrett, ikke 5 år.
Forbrukerrådet jobber sent, så det har ikke blitt noe action ennå.
Vurderer tilsvarende tiltak etter siste service på bilen: Ble byttet diverse stag i forstilling samt bremser. Jeg mener at dette helt klart skal dekkes i hht. Tesla egen formulering i serviceavtalen: 'Utskifting av normalt vedlikeholdsutstyr og slitedeler på inspeksjonstidspunktet, unntatt batteri og dekk'. - På en 140kkm / 7 år gammel bil så er alt i understellet normale slitedeler.

Tesla selv hevder at avtalen kun dekker vedlikeholdsutstyr som omfattes av servicelisten, dvs i praksis vindusviskere, luftfilter og diverse væsker som må byttes eller etterfylles. Dermed ser de helt bort fra at avtalen også spesifiserer 'slitedeler'.

Hvordan endte dette? Hadde bilen inne til EU kontroll ved K100 i dag og fikk mangler som må utbedres (opphengskuler og foringer/bærearm/AFT). Må uansett bestille ny time for utbedring, men poengterte at jeg hadde en 8 års avtale som inkluderte slitedeler. De skriver jo selv at det er slitt, men han mente det ikke var inkludert i avtalen. Nå har jeg ikke laget ny avtale ennå hvor jeg høflig "krever" det utbedret iht den gamle avtalen, men får vel forberede meg på krangel.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: OleJAonsdag 03. februar 2021, klokken 16:14
Jeg har ikke gjort noe mer vedrørende dette for egen del, men hører gjerne fra også fra @Gressvikingen som allerede har åpnet en sak. Var inne å tittet på sidene til forbrukerrådet, og var ikke helt klart hvordan en skulle gå frem for å ta saken videre, så orket vel ganske enkelt ikke ta saken videre (enda?)
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: overlaytorsdag 04. februar 2021, klokken 09:26
Sitat fra: Mdah på onsdag 03. februar 2021, klokken 15:22
Sitat fra: OleJA på fredag 16. oktober 2020, klokken 11:58
Sitat fra: Gressvikingen på tirsdag 01. september 2020, klokken 21:03
Jeg har åpnet sak hos forbrukerrådet ang. serviceavtalen. Dette på bakgrunn av at Tesla nekter å ta bremseservice inn under 8 års serviceavtalen av 2014.
I tillegg gjelder saken også et dørhåndtak som stadig går i stykker. Tesla påstår at det er en slitedel, men ikke omfattet av serviceavtale. Og siden det er en slitedel er det kun 2 års reklamasjonsrett, ikke 5 år.
Forbrukerrådet jobber sent, så det har ikke blitt noe action ennå.
Vurderer tilsvarende tiltak etter siste service på bilen: Ble byttet diverse stag i forstilling samt bremser. Jeg mener at dette helt klart skal dekkes i hht. Tesla egen formulering i serviceavtalen: 'Utskifting av normalt vedlikeholdsutstyr og slitedeler på inspeksjonstidspunktet, unntatt batteri og dekk'. - På en 140kkm / 7 år gammel bil så er alt i understellet normale slitedeler.

Tesla selv hevder at avtalen kun dekker vedlikeholdsutstyr som omfattes av servicelisten, dvs i praksis vindusviskere, luftfilter og diverse væsker som må byttes eller etterfylles. Dermed ser de helt bort fra at avtalen også spesifiserer 'slitedeler'.

Hvordan endte dette? Hadde bilen inne til EU kontroll ved K100 i dag og fikk mangler som må utbedres (opphengskuler og foringer/bærearm/AFT). Må uansett bestille ny time for utbedring, men poengterte at jeg hadde en 8 års avtale som inkluderte slitedeler. De skriver jo selv at det er slitt, men han mente det ikke var inkludert i avtalen. Nå har jeg ikke laget ny avtale ennå hvor jeg høflig "krever" det utbedret iht den gamle avtalen, men får vel forberede meg på krangel.

Det skal dekkes på service avtalen. Bare at det må tas samtidig som den årlige/20k km service
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Mdahtorsdag 04. februar 2021, klokken 11:50
Sitat fra: overlay på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:26
Det skal dekkes på service avtalen. Bare at det må tas samtidig som den årlige/20k km service

Ja, var det jeg stusset på. Hadde bilen inne til planlagt årsservice og ba om EU kontroll samtidig. Stusset over at de mente bilen ikke var godkjent for veien uten å utbedre feilene da avtalen inngått februar -15 inkluderer slitedeler. Er kanskje som å gå til tannlegen: man må tilbake etter at de har kartlagt alt som må gjøres. Har uansett bedt om at det dekkes etter avtalen, så får jeg se hva de sier. Smøring av bremser var nå plutselig inkludert uten spørsmål, det har jeg måttet betale for tidligere.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: OleJAtorsdag 04. februar 2021, klokken 15:14
Sitat fra: overlay på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:26
Det skal dekkes på service avtalen. Bare at det må tas samtidig som den årlige/20k km service

Arbeidet på min bil *ble* utført som en del av 140k service dekket av 8 års serviceavtale. Gikk så langt som jeg kunne med det lokale servicesenteret uten å få gjennomslag for at slitedeler i understellet er dekket av denne avtalen. Tar gjerne imot råd og erfaringer om hvordan ta dette videre i systemet - både innenfor og utenfor Tesla (dvs Forbrukerråd mm)
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: keepitsimpletorsdag 04. februar 2021, klokken 18:56
Jeg hadde med avtalen på papir. Viste til det, men mine greier var jo ikke dyre. Bare bremseservice og bytte av klosser.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Gressvikingensøndag 14. februar 2021, klokken 15:27
God dag,
Jeg skal informere dere litt om saken jeg har åpnet.
Det ble ikke noe løsning etter megling hos forbrukerrådet.
Saken er nå sendt over til forbrukertvistutvalget. Forventet behandling til høsten 2021.

Blir det ikke noen løsning der heller tar jeg det til retten. Jeg finner meg ikke i å bli så åpenbart svindlet.

Jeg skal holde dere informert. Det kan jo være andre som ønsker å slå følge i et eventuelt søksmål. I mellomtiden bør dere ta vare på betalte regninger dere mener Tesla burde ha dekket.

Under meglingen strakk Tesla seg til å kjøpe ut rest verdien av avtalen: Opprinnelig pris/8 multiplisert med gjenstående antall.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Muffinmansøndag 14. februar 2021, klokken 17:10
Så de foreslo at de skulle kjøpe seg ut av avtalen de selv hadde utformet, solgt og signert som den sterke parten fordi de ikke er fornøyd med innholdet?

Flott du kjører på, men et sannsynlig utfall her er at de venter til tett på rettsbehandlingen og tilbyr forlik mot at du signerer en NDA. Det har de gjort flere ganger tidligere. Jeg håper at noen faktisk ikke aksepterer et slik tilbud slik at man kan få en rettslig avgjørelse. Uten det kan de bare fortsette samme praksisen mot andre kunder.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: Gressvikingensøndag 14. februar 2021, klokken 18:40
De tilbød riktignok kr 5000 først for dørhåndtak et. Men ingen endring for framtiden.

Det spesielle med avtalen er jo at den blir mer og mer verdt ettersom tiden går. Service blir jo dyrere og dyrere med tiden, etterhvert som slitasje viser seg.

Når det gjelder bremseservice har jeg en artig historie. I Moss nektet Tesla å utføre bremseservice innenfor avtalen, men service ellers foretok de. De rådet meg forøvrig å smøre opp bremsene. På faktura sto det: bremser burde vært foretatt service på bremsene, men kunde aksepterte ikke prisen.
Jeg kjørte da til Skøyen og klaget på bremsene, sa at bilen kom rett fra service og at de hadde hoppet over bremsene. Det burde da være inkludert.
Da sa de bare, å, har du den gode avtalen du. Deretter tok de bilen inn på direkten og fikset bremsene. På fakturaen stod det: Betaling: Service plan.

Surefirma med noe godt innimellom. Skøyen bra, Moss horribel.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: arthursøndag 14. februar 2021, klokken 20:19
Sitat fra: Muffinman på søndag 14. februar 2021, klokken 17:10
Flott du kjører på, men et sannsynlig utfall her er at de venter til tett på rettsbehandlingen og tilbyr forlik mot at du signerer en NDA.

Jeg tror ikke at du automatisk skal gå utifra at alle vet hva en NDA er bare fordi man har, eller interessert i, Tesla. Jeg regner med at det betyr en Non-disclosure Agreement, eller taushetsavtale på norsk?
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: keepitsimplefredag 01. oktober 2021, klokken 12:17
Sitat fra: Gressvikingen på søndag 14. februar 2021, klokken 15:27
God dag,
Jeg skal informere dere litt om saken jeg har åpnet.
Det ble ikke noe løsning etter megling hos forbrukerrådet.
Saken er nå sendt over til forbrukertvistutvalget. Forventet behandling til høsten 2021.

Blir det ikke noen løsning der heller tar jeg det til retten. Jeg finner meg ikke i å bli så åpenbart svindlet.

Jeg skal holde dere informert. Det kan jo være andre som ønsker å slå følge i et eventuelt søksmål. I mellomtiden bør dere ta vare på betalte regninger dere mener Tesla burde ha dekket.

Under meglingen strakk Tesla seg til å kjøpe ut rest verdien av avtalen: Opprinnelig pris/8 multiplisert med gjenstående antall.
Har du noe nytt? Nå nekter Tesla helt plutselig bremservice, og jeg får ikke levert inn bilen på service før jeg godkjenner faktura.
Tittel: Sv: Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?
Skrevet av: keepitsimplemandag 07. februar 2022, klokken 15:09
Sitat fra: keepitsimple på fredag 01. oktober 2021, klokken 12:17
Sitat fra: Gressvikingen på søndag 14. februar 2021, klokken 15:27
God dag,
Jeg skal informere dere litt om saken jeg har åpnet.
Det ble ikke noe løsning etter megling hos forbrukerrådet.
Saken er nå sendt over til forbrukertvistutvalget. Forventet behandling til høsten 2021.

Blir det ikke noen løsning der heller tar jeg det til retten. Jeg finner meg ikke i å bli så åpenbart svindlet.

Jeg skal holde dere informert. Det kan jo være andre som ønsker å slå følge i et eventuelt søksmål. I mellomtiden bør dere ta vare på betalte regninger dere mener Tesla burde ha dekket.

Under meglingen strakk Tesla seg til å kjøpe ut rest verdien av avtalen: Opprinnelig pris/8 multiplisert med gjenstående antall.
Har du noe nytt? Nå nekter Tesla helt plutselig bremservice, og jeg får ikke levert inn bilen på service før jeg godkjenner faktura.
Siterer meg selv. Jeg fikk det inkludert etter litt krangling..

Noen som fått vehicle coolant low på 8-års avtalen? Jeg skal inn med den feilen her om et par uker og selvfølgelig vil jeg jo prøve meg med avtalen, men det kan jo være greit å vite hva andre har for erfaring.