Elbilforum.no
Bilmerker => KIA => EV 6 => Emne startet av: Hansi på torsdag 14. mai 2020, klokken 20:33
https://electrek.co/2020/05/13/kia-to-offer-crazy-fast-ev-charging-with-800v-battery-system/amp/
Nice :)
Awd også nå så er jeg fornøyd
Hver sin behov.... Jeg vil ha rekkevidden til eNiro, prisen til eNiro og hengerfeste ;) grei nok lesehastighet i dagens modell for min del når rekkevidden er såpass god. Klarer ikke forsvare 100k opp for å få en av de større som kommer på markedet mot slutten av året bare for å få hengerfeste...
Sitat fra: Nilea på lørdag 16. mai 2020, klokken 08:09
grei nok ladehastighet i dagens modell for min del når rekkevidden er såpass god.
Ladehastighet handler ikke bare om den enkeltes behov, men også om hvor lenge man opptar en lader. Lader bilen dobbelt så fort så får dobbelt så mange brukt den laderen, og vi trenger bare halvparten så mange ladere.
https://thekoreancarblog.com/2020/07/27/kia-cv-ev-crossover-spied-testing-with-tesla-model-3/
(https://thekoreancarblog.com/wp-content/uploads/2020/07/Kia-EV-6-Large-1024x692.jpg)
(https://thekoreancarblog.com/wp-content/uploads/2020/07/Kia-EV-3.jpg)
Interessant. Kona fra konsernbror Hyundai klarer allerede, dog med en mindre og mer klumpete bil, å matche TM3 SR+ på både rekkevidde og forbruk i normale hastigheter, litt dårligere i hastigheter over norsk fartsgrense, så vil bli veldig interessant hva de klarer å få ut av en bil som er laget kun for elektrisk drivlinje.
Og med 800V-systemet så utfordrer de både Tesla og Taycan på ladefart. 20 minutter er ca der Ioniq sin første lå, men dog med et sannsynligvis mye mindre batteri. Men denne vil nok sannsynligvis være et flaggskip også for LG eller Samsung, litt avhengig av hvem de kjøper batterier av, så testingen er vel så mye testing for batteriprodusenten vil jeg tro.
De har riktignok ikke visst oss at de satser på selvkjøringsteknologi, men synes til tide at LKA/LFA og de andre støttesystemene fungerer temmelig bra. Tror og at de har nok av kloke programmeringsfolk å ta av, så om de virkelig satser på software-biten og GUI, så tror jeg de totalt sett vil få en ganske solid konkurrent.
Antageligvis ikke med SFD-kapabilitet, men ellers en flott totalpakke. Og kanskje en hyggelig pris på totalpakken?
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. juli 2020, klokken 14:19
Antageligvis ikke med SFD-kapabilitet, men ellers en flott totalpakke. Og kanskje en hyggelig pris på totalpakken?
Fra artikkelen (vedr pris)
Sitat
Kia is saying that some of its lower-cost EVs might keep the 400V architecture while premium, pricier models will offer the fast-charging 800V system.
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 28. juli 2020, klokken 18:14
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. juli 2020, klokken 14:19
Antageligvis ikke med SFD-kapabilitet, men ellers en flott totalpakke. Og kanskje en hyggelig pris på totalpakken?
Fra artikkelen (vedr pris)
Sitat
Kia is saying that some of its lower-cost EVs might keep the 400V architecture while premium, pricier models will offer the fast-charging 800V system.
Klar over at det ikke blir de billigste bilene, men tenkte vel mer at de forhåpentligvis ikke ville ta seg fullt så premium priser som diverse europeiske produsenter legger seg på.
Lurer på hvordan Kia CV og Hyundai Ioniq 5 legger seg på størrelse. Ser ikke så romslig ut pga lite overheng bak (lite bagasjerom?). Men det kan hende at akselavstanden er såpass stor at den har grei plass inni og i bagasjerommet?
Neste år så må man nærmere 600k for en fullt utstyrt Enyaq, ID.4, iX3 (med rabatt), Mach-E. Hadde vært gøy om de fikk konkurranse fra Kia og Hyundai. Men disse bilene er kanskje mindre?
Kia Bil Norge har mottatt noen detaljer fra fabrikken om Kia «CV». Snublet over ett svar i kommentarfeltet her:
https://www.facebook.com/kiabilnorge/posts/3458297474231932/
Verdt å merke seg at kommentaren (vedlagt) dukket opp i forbindelse med ett innlegg om Kia XCeed plugin hybrid. Basert på det så kan jeg godt forestille meg at den nye elbilen kan ligge i omtrent samme segment og størrelse som XCeed.
Sitat fra: batterimannen på søndag 20. september 2020, klokken 22:13
Lurer på hvordan Kia CV og Hyundai Ioniq 5 legger seg på størrelse. Ser ikke så romslig ut pga lite overheng bak (lite bagasjerom?). Men det kan hende at akselavstanden er såpass stor at den har grei plass inni og i bagasjerommet?
Neste år så må man nærmere 600k for en fullt utstyrt Enyaq, ID.4, iX3 (med rabatt), Mach-E. Hadde vært gøy om de fikk konkurranse fra Kia og Hyundai. Men disse bilene er kanskje mindre?
Både Kia "CV" og Ioniq 5 skal være "C-segment SUV/crossover" som betyr i samme klasse som Enyaq, ID.4, Model Y og Mach-E (Niro er i "B-segment crossover").
Snublet over denne skissen hvordan "CV" kan se ut. Virker såpass overbevisende at jeg tenker det er verdt å dele, spent hvor nært det blir i virkeligheten.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
https://www.youtube.com/watch?v=UQ8h3kB4fT0
Sitat fra: vinterdekk på fredag 05. februar 2021, klokken 15:18
Snublet over denne skissen hvordan "CV" kan se ut.
Interessant.
Ser ut som en blanding av ID4 og I-pace.
Ser ut som at den skal lanseres i mars:
The first new vehicle is going to be built on the E-GMP platform, and it is codenamed CV.
Kia expects to reveal more details about the electric vehicle, which is also going to be equipped with some autonomous features, next month.
https://electrek.co/2021/02/09/kia-accelerates-electric-transition-plan-with-11-model-ev-lineup-7-dedicated-evs-2026/
Avduking 21. mars:
(https://cdn.motor1.com/images/custom/kia-cv-info-20210209-2.jpg)
Føler at dette er den eneste bilen som kan få meg usikker med hensyn på Enyaq. Blir spennende. Får nok pekepinn på pris under Ioniq 5 lanseringen.
Sitat fra: batterimannen på onsdag 10. februar 2021, klokken 21:37
Føler at dette er den eneste bilen som kan få meg usikker med hensyn på Enyaq. Blir spennende. Får nok pekepinn på pris under Ioniq 5 lanseringen.
Samme her. Avventer bestilling av Enyaq til priser er kommet for ioniq5 og CV er lansert, forhåpentligvis med priser også. Ikke minst har jeg rabatt på både Enyaq og Kia, så må se an det også litt hvordan Ioniq vil prises
Sitat fra: vinterdekk på fredag 05. februar 2021, klokken 15:18
Snublet over denne skissen hvordan "CV" kan se ut. Virker såpass overbevisende at jeg tenker det er verdt å dele, spent hvor nært det blir i virkeligheten.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
https://www.youtube.com/watch?v=UQ8h3kB4fT0
utfra spionbilder fra Motor1 virker det å være ganske realistisk.
https://www.motor1.com/news/487206/genesis-gv60-kia-c7-ioniq5-spy/
Av det man klarer å se fra div kamuflerte prototyper så virker det som at den bilen blir litt "I-Pace"-aktig.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Ny teaser.
https://autonotizen.de/neuigkeiten/kia-ev6-elektroauto-e-gmp-teaser-fotos-2021 (https://autonotizen.de/neuigkeiten/kia-ev6-elektroauto-e-gmp-teaser-fotos-2021)
Ifølge autoblog.com så skal bilen offisielt lanseres 15. mars.
https://www.autoblog.com/amp/2021/03/08/kia-ev6-electric-car-egmp-platform-teaser/?__twitter_impression=true (https://www.autoblog.com/amp/2021/03/08/kia-ev6-electric-car-egmp-platform-teaser/?__twitter_impression=true)
Edit:
Fant også en tweet med et klipp som viser lykter med animasjoner forran og bak.
https://twitter.com/morris_kurt/status/1369136732432568328?s=09 (https://twitter.com/morris_kurt/status/1369136732432568328?s=09)
Om det er "fan made" animasjon eller offisielt får tiden vise.
Ser også lysene i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=4X_3gZSjAH4
https://www.youtube.com/watch?v=ArhZp6jmm4I
Er skiltplata og bildet fra innsiden av bilen et hint om 330 miles rekkevidde, altså rundt 530 km rekkevidde?