Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: kenlee på tirsdag 12. mai 2020, klokken 11:46

Tittel: E-golf 2017 modell i disse tider?
Skrevet av: kenleetirsdag 12. mai 2020, klokken 11:46
Hei, vurderer å skaffe oss en e-golf 2017 modell som har gått 30 000 km til rundt 220 000,- hos Møller.
Ser at rekkevidden om vinteren ligger på rundt 180-190 på disse bilene.
Er det noen som kan bekrefte dette, og hvordan er bilen å kjøre på vinterføre?

Noen som vil anbefale/ikke anbefale å kjøpe denne bilen og hvorfor?

På forhånd tusen takk for svar!
Tittel: Sv: E-golf 2017 modell i disse tider?
Skrevet av: storeulvtirsdag 12. mai 2020, klokken 13:17
2017 var vel det året eGolf kom med nytt og større batteri? Jeg går ut fra at det er den du mener basert på ditt rekkeviddeanslag.

Jeg har hatt en sånn bil siden september 2017, og jeg kan si med en gang at bilen er god å kjøre. Jeg har ikke fått testet den på ekstremt vinterføre, men den har gått noe over 60' på de drøye 3,5 årene jeg har hatt den. Vi valgte stofftrekk da vi bestilte, videre valgte vi active display, dynamiske lys, oppgradert lydanlegg, parkeringsassistent, keyless og metallic. Jeg kjenner ikke spec på den bilen du ser på.

Setene er det jeg oppfatter som gode. Faste i stoppen og med god sidestøtte. Bilen er lettkjørt, lydanlegget er bra, og det er gull å ha Apple Carplay både til å lese og sende meldinger på farten ( Siri hjelper til ;) ) og til å spille musikk fra Spotify.

Den ligger godt på veien og vi opplever den som behagelig og komfortabel. De gangene det har vært snøføre har den kommet seg greit frem, men om du ikke er vant til å kjøre elektrisk er det en bitte liten overgang å venne seg til det nokså voksne og momentante momentet man har på drivhjulene. Det er ikke noe spesielt for eGolf, det gjelder vel stort sett alle elbiler.

Vi kjøpte den som en liten nr. 2-bil for å ha ved siden av det store dieseldyret, men det er golfen som har gått desidert lengst siden vi kjøpte den. Jeg måtte øke forsikringen til 30' km for å dekke bruken, og det er stort sett bare turer innen kommunen. Nå hører det med til historien at vi er 3 personer med lappen her i huset :)

Vi opplever ikke noe stress med rekkevidden på vinterføre. Vi har ladeboks i garasjen, og vi har en regel om at vi setter bilen på lading om den parkeres med < 150 km på gjettometeret (estimert 150 km tilgjengelig distanse basert på forbruket på siste tur). Når jeg tar den ut fulladet viser den fra 220 - 255 km tilgjengelig, og så lenge jeg bare kjører til og fra jobb klarer det seg å lade ca hvert 3.- døgn. Jeg har aldri testet ut reell rekkevidde på denne bilen, og med min bruk er det heller ikke nødvendig.

Det var bilen. Når det gjelder menysystemene i bilen er jeg ikke fullt så fornøyd. Den er for så vidt enkel nok å bruke, men det kan innimellom være litt knotete å finne frem. Det er vel mer en tilvenning enn noe annet. Og appen som man kan styre enkelte ting på bilen som forvarming og slikt med er enkel nok å bruke, men det har vært en del problemer med stabiliteten på tjenesten fra VW sin side. Dette gjelder for øvrig ikke kun eGolf. Om du går inn på AUDI e-tron sitt forum ser du de samme problemene der. Trolig der det samme grunnstamme i de digitale tjenestene, og trolig ligger problemet sentralt hos VAG i Tyskland.

Et tips før du evt. bestemmer deg; be om en tilstandsrapport på batteriet. Det kan ha en viss betydning for rekkevidden om forrige eier har hatt bilen stående mer eller mindre konstant på lading. Dog; generelt viser det seg at elbilbatterier holder seg bedre enn fossil-menigheten liker å hevde. Når VW gir 8 års garanti er det ikke fordi de har gitt avkall på alle sikkerhetsmarginer og tar en råsjans.

Lykke til med valget :)
Tittel: Sv: E-golf 2017 modell i disse tider?
Skrevet av: Amatørentirsdag 12. mai 2020, klokken 14:11
Sitat fra: storeulv på tirsdag 12. mai 2020, klokken 13:17Og appen som man kan styre enkelte ting på bilen som forvarming og slikt med er enkel nok å bruke, men det har vært en del problemer med stabiliteten på tjenesten fra VW sin side. Dette gjelder for øvrig ikke kun eGolf. Om du går inn på AUDI e-tron sitt forum ser du de samme problemene der. Trolig der det samme grunnstamme i de digitale tjenestene, og trolig ligger problemet sentralt hos VAG i Tyskland.

Ja, det er mye tull med servere hos VAG med tanke på app styring (Volkswagen, Audi, ++? 🤔 ).

Derimot er ikke problemet bare der, for vi har to e-Golfer og begge hadde store problemer med app på grunn av at kommunikasjonsmodulen gikk i dvale. Begge fikk SW oppgradering og konfigurering for utbedring. Nå er det ikke ofte de feiler med app. Derimot så kan det virke som VAG ikke har 24/7 support på server parken sin eller den kjøpte server tjenesten.

Fikk i mars levert e-tron 50 og det var eksakt samme opplevelse med app som ikke virket og kommunikasjon kunne av og til vekkes ved å slå på bilen. SW oppgradering og konfigurering av kommunikasjonsmodulen i går og nå har app virket stabilt på den også i hele dag!

Bank i bordet. 🤜🤜


Så hvis man kjøper e-Golf med ekstreme app problemer (ikke virker når andre sier alt er OK) så reklamer til Møller for å få det utbedret før garanti går ut.

Har selv god erfaring med kontakt med Møller kundeservice:

kundeservice@moller.no

Dette i tillegg til vår lokale Møller forhandler (Møller bil Asker og Bærum).
Tittel: Sv: E-golf 2017 modell i disse tider?
Skrevet av: kenleetirsdag 12. mai 2020, klokken 15:59
Tusen takk for gode svar!  :D :D
Tittel: Sv: E-golf 2017 modell i disse tider?
Skrevet av: Counterpointertirsdag 12. mai 2020, klokken 16:05
Har fulgt litt med bruktprisene på E golf en stund.

De falt en periode, selv om det var mange brukte 2018 modeller som lå høyere i pris enn ny 2020 model fra butikk (249k).
Så kom valutafallet og stopp i ID3 levering, og nå ser de ut til å stige...........

Tittel: Sv: E-golf 2017 modell i disse tider?
Skrevet av: Amatørentirsdag 12. mai 2020, klokken 19:02
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 12. mai 2020, klokken 16:05
... og nå ser de ut til å stige...........



Jupp, la ut vår e-up! til 'midt på treet' med tanke på pris. I løpet av noen dager var den blant de desidert billigste uten at jeg justerte prisen.

Den ble da solgt i løpet av ca en uke og jeg som kjøpe lang annonse tid...
Tittel: Sv: E-golf 2017 modell i disse tider?
Skrevet av: lars667tirsdag 19. mai 2020, klokken 11:23
Spørs om de vil stige særlig langt. Ser at Møller nå har min gamle liggende ute. 2018 som har gått 26000, vanlig speedo, vanlige stoffseter, men med siktpakke osv (dynamiske lys), acc. De la den ut for 240, men den gikk ned til 230 etter ei uke, og der ligger den fortsatt. Forventer ikke at prisene går til himmels, det hadde vært rimelig absurd med det utvalget som nå finnes. Eller er det dårlig på leveringsfronten for andre merker i samme segment?