Elbilforum.no
Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => "Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 => Emne startet av: mohpet på lørdag 09. mai 2020, klokken 22:56
https://www.finn.no/178262021
Det ble meg som kjøpte dem.
Det følger ikke med koblingsskjema. Er det slik at de må styres elektronisk? Jeg forstod det slik at de kunne styres med egen bryter, men av tidligere tråder om emnet så ser det ut som om det må programmering til.
Jeg har innstallasjonmanualen om du vil ha den. Er mye endringer som skal til og reflashing.
Jeg lurte egentlig på å kjøpe en av de for å lage en koplingsboks i stedet, litt som på cevrolet-varmeren jeg satte inn i dama sin bil, men rakk vel ikke kjøpe en da :)
Hei,
Ja, tusen takk. Den vil jeg gjerne ha. Sender deg en PM. :+1:
Jeg var kanskje litt rask på avtrekkeren da jeg føyk av gårde og kjøpte disse, for akkurat nå blir det ikke aktuelt å montere. Men jeg har en original MES-DEA varmer i bruk, og venter vel bare på at den skal svikte. Har også et Think-prosjekt stående som trenger varmer, om jeg får bilen på veien.
Legger ved filen, regner med det er abandon-ware uansett ;)
Ja, du får sikkert bruk for de, Mes-Dea varmeren ryker nok før eller siden, slik som på de fleste overlevende Thinker. Vi har nå kjørt over ett år med en Cevrolet Volt/Opel Ampera varmer i Thinken vår uten problemer, så om du ikke får de du nå har kjøpt til å virke er det i alle fall et greit og rimelig alternativ :)
Edit: Får ikke lastet opp PDF ser det ut til? Legger filen her:
https://www.dropbox.com/s/5bc98901rbr4mer/PTC%20-%20Installation%20Instructions%20-%2010-15-2012.pdf
Hei,
Tusen takk!
Men dette var mer komplisert enn jeg trodde. Det frister ikke. Jeg har allerede mistet en VCU av ukjent grunn. Heldigvis fikk jeg kjøpt en ny, og fikk hjelp til programmering.
Uansett er det ikke aktuelt akkurat nå. Men jeg hører gjerne mer om ekstern regulator, når det passer. :+1:
Ja, det er komplisert. Resultatet blir dog fantastisk. Jeg fikk to ex-Think ansatte til å montere.
Jeg installerte ptc varmer en gang i tiden. Her er min fremgangsmåte for å få den til å fungere. Den gir fremdeles god varme 4 år senere.
https://elbilforum.no/index.php?topic=32069.msg550651#msg550651
Takk for det Marsto. Det er absolutt aktuelt å prøve seg på denne jobben nå. To originale varmekolber har tatt kvelden nylig. Men aller helst skulle jeg fått til en styring som ikke involverer omprogrammering av noe av det originale i bilen.
Men holdt det virkelig å kun omprogammere CDCM? Jeg trodde jobben inkluderte både VCU og PCU også?
Det står slik i "PTC Retro-fit Instructions - 10-15-2012".
Ville plugga inn PTC elementet på HV pluggen og sett om jeg fikk liv i det med en enkel PWM-enhet først, før jeg gjorde for mye bøll med systemet...
om man fikk respons kunne man senere laget en fancy innkobling/Styringsenhet om man ville
Gjerne det. Men det ser ut til å være fire kontroll-ledninger og jeg vet ikke hva de gjør.
Men ja, jeg kan jo bare koble til høyspent'en og se hva som skjer. :-)
Kontrol-ledningene er der selvsagt for å styre enheten. Den starter nok ikke uten riktig signal der...
- en leder er jord,
- en leder er 12V,
- en leder er "start varming" signal, så vidt jeg vet er det et PWM-signal (Pulse Width Modulation)
- den siste lederen er en "feilmeldingslinje" ut fra varmeapparatet, helt hvordan en virker vet jeg ikke, og tror ikke den ble tatt i bruk på Thinkene... man jan jo gjette på den blir 12V eller jordet om noe er galt...
Sitat fra: worry på mandag 13. september 2021, klokken 13:15
Takk for det Marsto. Det er absolutt aktuelt å prøve seg på denne jobben nå. To originale varmekolber har tatt kvelden nylig. Men aller helst skulle jeg fått til en styring som ikke involverer omprogrammering av noe av det originale i bilen.
Men holdt det virkelig å kun omprogammere CDCM? Jeg trodde jobben inkluderte både VCU og PCU også?
Det står slik i "PTC Retro-fit Instructions - 10-15-2012".
Ja det holdt med omprogrammering av CDCM. Alt har fungert fint i alle årene etter installasjonen.
Takk. Nå har Warlock overtatt en slik varmer. Så får vi se om det dukker opp en enkel løsning, hvor man ikke risikerer å ødelegge en verdifull blackbox.
Foreløpig har jeg selv mest lyst til å prøve meg på en Mjau-varmer. :-)
Sitat fra: Warlock på tirsdag 21. september 2021, klokken 19:02
Kontrol-ledningene er der selvsagt for å styre enheten. Den starter nok ikke uten riktig signal der...
- en leder er jord,
- en leder er 12V,
- en leder er "start varming" signal, så vidt jeg vet er det et PWM-signal (Pulse Width Modulation)
- den siste lederen er en "feilmeldingslinje" ut fra varmeapparatet, helt hvordan en virker vet jeg ikke, og tror ikke den ble tatt i bruk på Thinkene... man jan jo gjette på den blir 12V eller jordet om noe er galt...
Hei Warlock. Jeg gjorde jobben med en PTC varmer for noen år siden. Bare send meg en pm hvis du trenger info om hvordan jeg gjorde det.
Sitat fra: worry på mandag 13. september 2021, klokken 13:15
Takk for det Marsto. Det er absolutt aktuelt å prøve seg på denne jobben nå. To originale varmekolber har tatt kvelden nylig. Men aller helst skulle jeg fått til en styring som ikke involverer omprogrammering av noe av det originale i bilen.
Men holdt det virkelig å kun omprogammere CDCM? Jeg trodde jobben inkluderte både VCU og PCU også?
Det står slik i "PTC Retro-fit Instructions - 10-15-2012".
Når det gjelder det som står i PTC instructions 10-15-2012 fikk jeg bekreftet fra Think ingeniøren som programmerte min CDCM at det som står om VCU og CDU i denne instruksen ikke lenger er nødvendig å ta hensyn til. Jeg mener det er fordi det er en gul ledning som ikke lenger er i bruk fra PTC elementet.