Elbilforum.no
Bilmerker => Skoda => Skoda ENYAQ => Emne startet av: oarnoe på torsdag 07. mai 2020, klokken 16:39
Er det lov å håpe på at den oppgitte hengervekten på 1.200kg gjelder 2WD og det minste batteriet?
Fra Skoda sine sider
In the entry-level versions, a rear motor drives the rear wheels, thus building a technical bridge to the history of the car manufacturer. The more powerful versions feature a second electric motor at the front to transmit torque to the road even more efficiently. In its most powerful variant, the ŠKODA ENYAQ iV can even tow loads of up to 1,200 kg if required
https://www.skoda-auto.com/news/news-detail/enyaq?fbclid=IwAR1F3UNL6Hoi5Ehl65KCFNJs3kiw9phLfShWymEA1iNmiNqhO-Pfe18vE3I
Så det virker som om 2wd modellene ikke kan trekke henger?
Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. mai 2020, klokken 19:15
Så det virker som om 2wd modellene ikke kan trekke henger?
I så fall kan det være en avtale de har med produsent av elmotorene? Jeg begynner i alle fall å lure, for KIA og Hyundai har 204hk på sine (e-Niro/Kona), og null utsikter for hengerfeste der.
Sitat fra: lirekassa på torsdag 07. mai 2020, klokken 19:43
Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. mai 2020, klokken 19:15
Så det virker som om 2wd modellene ikke kan trekke henger?
I så fall kan det være en avtale de har med produsent av elmotorene? Jeg begynner i alle fall å lure, for KIA og Hyundai har 204hk på sine (e-Niro/Kona), og null utsikter for hengerfeste der.
Har ikke sett noe om 2wd versjon ikke får mulighet for henger i det hele tatt, eller om tillatt vekt kun blir lavere...
Dette var en veldig skuffende overraskelse. Hittil har antydningene vært hengerkapasitet på 1600kg og ikke noe om at bare de kraftigste modellene kan ha hengerfeste. Nok en nedtur for elbil og hengerfeste. Det betyr vel at hele ID4-familien kan strykes av lista over elbiler med anstendig hengerkapasitet.
Sitat fra: Hoggorm på torsdag 07. mai 2020, klokken 21:05
Dette var en veldig skuffende overraskelse. Hittil har antydningene vært hengerkapasitet på 1600kg og ikke noe om at bare de kraftigste modellene kan ha hengerfeste. Nok en nedtur for elbil og hengerfeste. Det betyr vel at hele ID4-familien kan strykes av lista over elbiler med anstendig hengerkapasitet.
Vet konseptbilen Crozz hadde 1600 kg. Vet ikke om de har oppgitt vekt etter at de byttet om til ID.4. Kan hende de så at de ikke klarte 1600 kg. Regner med at ID.4 og Q4 også får maks 1200 kg.
I VAG familien, har jeg sett en tendens der Audi og VW har 2-400kg høyere hengervekt enn tilsvarende Skoda og Seat og med samme motorisering. Forvent høyere vekt hos VW og Audi sine modeller.
Ett godt eksempel er feks Kodiaq 2.0tsi (bensin)/dsg/4x4. Den kan trekke 2200kg på Kodiaq, mens på Tiguan Allspace og Q5 med samme motor/drivverk tar 2500kg...selv med 7 seter (da går Kodiaq rett ned til 2000kg)
Sitat fra: Radial på torsdag 07. mai 2020, klokken 21:49
I VAG familien, har jeg sett en tendens der Audi og VW har 2-400kg høyere hengervekt enn tilsvarende Skoda og Seat og med samme motorisering. Forvent høyere vekt hos VW og Audi sine modeller.
Ett godt eksempel er feks Kodiaq 2.0tsi (bensin)/dsg/4x4. Den kan trekke 2200kg på Kodiaq, mens på Tiguan Allspace og Q5 med samme motor/drivverk tar 2500kg...selv med 7 seter (da går Kodiaq rett ned til 2000kg)
Ja, det kan hende at de bare tar en "First Price" på Skoda, for å skille mellom produktene/prisklasser.
Dette ble kommentert i Elbil24s artikkel: https://www.elbil24.no/tester/vi-kjorte-arets-mest-spennende-nykommer---dette-lover-svaert-bra/72437571
SitatElbil24 har tidligere fått oppgitt fra teknikkere i VW i Tyskland at VW ID.4 vil kunne trekke 1.600 kg. Dette forundret Skoda-gjengen, som kommuniserte 1.250 kg for Enyaq. De var likevel bestemt på at også de skulle kunne trekke 1.600 kg. dersom VW ID.4 kan det. Her er det med andre ord mulighet for en oppjustering av spesifikasjonene.
Norges Caravanbransjeforbund mener nå at Enyaq og ID.4 tar 1600 kg på kroken, vi får kanskje vite noe mer fra Skoda snart?
https://www.caravanbransjen.no/aktuelt/17-aktuelle-campingvogner-for-elbil
Sitat fra: lirekassa på torsdag 07. mai 2020, klokken 19:43
Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. mai 2020, klokken 19:15
Så det virker som om 2wd modellene ikke kan trekke henger?
I så fall kan det være en avtale de har med produsent av elmotorene? Jeg begynner i alle fall å lure, for KIA og Hyundai har 204hk på sine (e-Niro/Kona), og null utsikter for hengerfeste der.
Gammel info her, og delvis feil. Nå kan nye Kona 2020 produsert i Østerrike trekke 300 kg, som selvsagt er småtterier i forhold til hva den burde fått, men likevel mer enn 0 kg. Dessuten vil alle Hyundai EV's kunne få krok for sykkelstativ, både eksisterende og nye Kona og Ioniq.
For kona sin del, støtter den 100 kg kuletrykk, mens Ioniq støtter kun 65 kg.
Motoren er sterk nok, men Kona EV har tydeligvis for lite batteri for sjefene i Korea.
https://www.hyundai.no/kampanjer/sikre-deg-et-tilhengerfeste-til-kona-electric/
https://www.hyundai.no/kampanjer/faa-en-lastekrok-til-ioniq-electric/
Og så viser diskusjoner at det er mulig å få krok for sykkelholder også til KIA:
https://elbilforum.no/index.php?topic=48481.0
Og offisiell melding der de sier de dropper krok for E-Soul og E-Niro:
"Hun opplyser at det imidlertid kan monteres en sykkelholder, som ser ut som et tilhengerfeste men som ikke kan brukes til å slepe last."
https://www.tu.no/artikler/endelig-beskjed-kia-dropper-hengerfeste/471320
"Hengerfeste får du ikke enda, men det er tydelig at det kommer, men kun for bruk med sykkelholder med max kuletrykk på 80kg. Selv om du ikke kan trekke henger med hengerfestet, så ser det jo ut som et, slik at du kan bruke sykkelstativ beregnet for hengerfester."
https://nybiltester.no/biltest/test-av-kia-e-soul-64-kwh-exclusive/
I denne artikkelen er det oppgitt av RWD får hengervekt på 1000 kg og AWD får som kjent 1200 kg. Jeg regner med at det er iV80 som får 1000 kg, når de kun henviser til RWD.
https://www.motor.es/noticias/skoda-enyaq-iv-teaser-detalles-electrico-202068562.html?fbclid=IwAR2L-ML1oAE15-dt1c7i5FtSajLElReH0pUOX3E4NX1SV894vG0o_PboAU8
"Tilhengerfeste (1000 kg med bakhjulsdrift og 1200 kg med firehjulsdrift)"
Audi Q4 som er en svært lik bil som Enyaq har rykter som sier den kan trekke opp mot 2 tonn, det virker som om Q4 har noe mer hk, ellers er den lik.
https://tekdeeps.com/the-audi-q4-sportback-e-tron-gets-306-horses/
Sitat fra: oarnoe på tirsdag 11. august 2020, klokken 22:39
Audi Q4 som er en svært lik bil som Enyaq har rykter som sier den kan trekke opp mot 2 tonn, det virker som om Q4 har noe mer hk, ellers er den lik.
https://tekdeeps.com/the-audi-q4-sportback-e-tron-gets-306-horses/
Vil anbefale mer seriøse kilder ;)
Sitat fra: oarnoe på tirsdag 11. august 2020, klokken 22:39
Audi Q4 som er en svært lik bil som Enyaq har rykter som sier den kan trekke opp mot 2 tonn
Det må bare være tull, da det overgår Audis egen E-tron.
Men hadde vært fint om det stemte selvfølgelig.
Sitat fra: Radial på onsdag 12. august 2020, klokken 09:08
Sitat fra: oarnoe på tirsdag 11. august 2020, klokken 22:39
Audi Q4 som er en svært lik bil som Enyaq har rykter som sier den kan trekke opp mot 2 tonn
Det må bare være tull, da det overgår Audis egen E-tron.
Men hadde vært fint om det stemte selvfølgelig.
Q4 skal ha 1600kg, Skoda mente at de skulle få samme da de ble opplyst om at Q4 skulle ha så mye. Who knows, vet uansett mer om 2.5 uke.
Fra skoda-auto.no:
*Elbilen ŠKODA ENYAQ iV er ikke typegodkjent, derfor kan opplysninger og tekniske verdier ved bilen endres når typegodkjennelse foreligger. Oppgitt inntil-rekkevidde og tilhengervekt ved 12% stigning er basert på fabrikkdata.
iV 50 – oppgitt inntil-rekkevidde 340 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 60 – oppgitt inntil-rekkevidde 390 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 80 – oppgitt inntil-rekkevidde 510 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 80x – oppgitt inntil-rekkevidde 460 km, oppgitt tilhengervekt 1.200 kg
(//)
Enyaq: 1200kg
ID4: 1400kg
Q4 etron: 1600kg
e-tron: 1800kg
Bevisst strategi.
Da er vel alle happy om det blir utfallet :police:
Sitat fra: J@x på torsdag 03. september 2020, klokken 12:30
Fra skoda-auto.no:
*Elbilen ŠKODA ENYAQ iV er ikke typegodkjent, derfor kan opplysninger og tekniske verdier ved bilen endres når typegodkjennelse foreligger. Oppgitt inntil-rekkevidde og tilhengervekt ved 12% stigning er basert på fabrikkdata.
iV 50 – oppgitt inntil-rekkevidde 340 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 60 – oppgitt inntil-rekkevidde 390 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 80 – oppgitt inntil-rekkevidde 510 km, oppgitt tilhengervekt 1.000 kg
iV 80x – oppgitt inntil-rekkevidde 460 km, oppgitt tilhengervekt 1.200 kg
(//)
Her må TU (https://www.tu.no/artikler/na-er-skodas-el-suv-lansert/498550) oppdatere seg. De oppgir intet hengerfeste på iV 50.
Hvorfor skal egentlig 80 ikke klare like mye hengervekt som 80X? Virker litt rart om de skal bruke forskjellige fester og kroker på det som i praksis vel er samme bil?
Tror i grunn det kan være satt pga garanti på elmotoren. 80X har to til å fordele lasten.
Noen som vet noe om godkjent kuletrykk?
Regelrett dvaske hengervekter...som forventet, ellers truer de Audi E-tron.
Jeg tror, selv for VAG, at man ikke har et slik hierarki for absolutt alt. F.eks en Octavia kan vel trekke like mye som en A4.
Mye spekulasjoner ute å går.
Så en tysk video av Enyaq på youtube hvor de var på release og gikk igjennom bilen.
Da hadde de skrevet opp til 1400kg for største modell. Mulig det bare gjelder 80X. Men når det er informasjon de har fått på release eventet, så må det vel være noe hold i det?
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Hmmmm, var det ikke bare oss sære nordmenn som var opptatt av tilhengerkrok og dertil slepevekt?
Og om Tyskland har moms, så hvorfor ser det ut som pris før incentiver virker å være godt billigere enn i Norge hvor de er avgiftsfrie? Differansen blir jo enda større når man tar med de tyske incentivene. Kan vi skylde det meste på "vinterpakke", høyere ladefart på innstegsmodellen og noen andre valg på hva som er i standard-oppsettet? Eller ligger alt på at møllerkonsernets grådighet kombinert med et høyere lønnsnivå?
Kanskje det er en liten Møller-avgift som er ute og går.
Kjedelig hvis det er avgift- og moms-fritak på el-biler hvis bilbransjen stikker av med dette. Meningen er vel at det er kundene som skal nyte godt av fritaket.
Det er vel beregnet at hittil så har differansen falt i forbrukernes "lommer" om man sammenligner med priser internasjonalt, men om Møller legger seg til å gjøre endring på dette, så blir det nok et argument mot fortsatt avgiftsfritak.
"Jeg synes Finansdepartementet i rapporten argumenterer veldig godt for hvorfor man bør ha fritak for moms på elbil. De har blant annet gjennomført en analyse som viser at momsfritaket faktisk har resultert i tilsvarende lavere priser, og ikke forsvinner til for eksempel bilforhandlere."
https://elbil.no/norsk-elbilsuksess-gir-norge-en-bra-sak-i-eu/ (https://elbil.no/norsk-elbilsuksess-gir-norge-en-bra-sak-i-eu/)
Sitat fra: JohnMartin på søndag 06. september 2020, klokken 13:52
Så en tysk video av Enyaq på youtube hvor de var på release og gikk igjennom bilen.
Da hadde de skrevet opp til 1400kg for største modell. Mulig det bare gjelder 80X. Men når det er informasjon de har fått på release eventet, så må det vel være noe hold i det?
"Leistungsstärkeren variante" betyr vRS modellen, den får vel 300 hk og 1400 kg hengervekt. Men enda ikke offisielt lansert.
Sitat fra: e-h på lørdag 05. september 2020, klokken 18:59
Noen som vet noe om godkjent kuletrykk?
75 kg i følge dette Skoda skrivet
Snakket med forhandler nå, og ingen bekreftelse på hengervekt.
Grunnen til at de har 1400kg i tyskland, er fordi standarden der tar høyde for en stigning på 6 eller 8%(husker ikke), mens det i Norge tas utgangspunkt i 12% stigning. Derfor har Norge lavere vekt enn resten av landene sør i Europa.
Sitat fra: JohnMartin på mandag 07. september 2020, klokken 12:31
Snakket med forhandler nå, og ingen bekreftelse på hengervekt.
Grunnen til at de har 1400kg i tyskland, er fordi standarden der tar høyde for en stigning på 6 eller 8%(husker ikke), mens det i Norge tas utgangspunkt i 12% stigning. Derfor har Norge lavere vekt enn resten av landene sør i Europa.
Så de har ikke bratte fjelloverganger i Tyskland . . LOL
Det stemmer at i Tyskland opererer de av og til med to ulike hengervekter, en ved 8% stigning og en litt lavere ved 12% stigning. Norske myndigheter gjør det enkelt og bruker kun hengervekten ved 12% stigning.
Jeg er derimot usikker på om dette er tilfellet her. Sjekket litt på Skodas tyske hjemmesider og de oppgir konsekvent hengervekt ved 12% stigning på Octavia og Superb i hvert fall (fant ikke tekniske data på Enyaq der).
VW sier at ID4 har hengervekt på 1900 kg. https://electrek.co/2020/09/07/vw-id4-towing-capacity-utility-performance-video/
Jeg bor på Island og Skoda forhandleren her vil ikke bekrefte at 1200 kg er offisielt tall. Håper på 1500 kg+, ellers er Enyaq ikke aktuell for oss.
Hvis ID4 skulle få 1900, da må vel eventuelt Audi sin variant vippe opp til 2000/2200 kanskje? 🤔 Det hadde vært interessant😁
Nei, du må sikkert bare betale mer for det samme, eller mindre. ;)
Som tidligere nevnt, så er det ikke sammenheng mellom hengervekt og VAG hierarki. Ikke tidligere i alle fall.