Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: Motorwatt på onsdag 06. mai 2020, klokken 13:28
Her kan vi diskutere 2020.16.x som nettopp er sluppet.
I følge noen på Reddit:
1、Redesign the UI of Tesla toy-box;
2、Filter the charging station by Power;
3、Small improvement of map ;
4、You can Format the TeslaCam usb on the car , and it will create the TeslaCam folder;
5、Improve the BackgammonBlitz Game, The hardest mode is trained by Tesla AI 20 million times.
https://old.reddit.com/r/teslamotors/comments/gee72o/v202016_ota_you_can_format_teslacam_usb_on_the/ (https://old.reddit.com/r/teslamotors/comments/gee72o/v202016_ota_you_can_format_teslacam_usb_on_the/)
Er det ikke viktigere å få på plass en knapp der du kan velge: TACC / ACC / CC?
Hadde jeg fått det hadde jeg elsket å kjøre denne bilen.
Nå sitter jeg å offer og akker meg over alle nappinger i brems / regenerering. Bilen er like nervøs som jeg var første gang jeg kjørte bil.
Nok en release note:
Version 2020.16
Release Notes
Redesigned UI of the toy box
Ability to filter charging stations by power
Minor improvements to maps
Dashcam Improvements
Dashcam is now easier to setup or erase. After plugging in a USB drive, tap Controls > Safety & Security > FORMAT USB DEVICE to format and create the associated folders for Dashcam. Note: Formatting the USB drive will also delete any existing clips.
Backgammon Improvements (China only)
Playing Backgammon against your Tesla has now become more difficult. The most difficult level has now been trained with 20+ million games. Challenge your Tesla to a game by tapping the Application Launcher, then tap Entertainment > Arcade > Backgammon. Note: As usual, the Tesla Arcade is only available when your car is in PARK.
2020.16.2 introduces walking pedestrians and moving bicyclists on the display:
https://youtu.be/JXPXME-KFDA (https://youtu.be/JXPXME-KFDA)
Ganske stilig. Flyter fint og viser retning folk går i osv.
Sitat fra: Lynet på onsdag 06. mai 2020, klokken 14:52
Er det ikke viktigere å få på plass en knapp der du kan velge: TACC / ACC / CC?
Det ville bety en innrømmelse fra Tesla at deres TACC ikke funker så bra som de vil at folk skal tro, så derfor kommer de dessverre aldri til å gi oss den muligheten.
Sitat fra: Lynkjapp på fredag 15. mai 2020, klokken 19:05
Sitat fra: Lynet på onsdag 06. mai 2020, klokken 14:52
Er det ikke viktigere å få på plass en knapp der du kan velge: TACC / ACC / CC?
Det ville bety en innrømmelse fra Tesla at deres TACC ikke funker så bra som de vil at folk skal tro, så derfor kommer de dessverre aldri til å gi oss den muligheten.
Tror heller at dette har med målet om full selvkjøring å gjøre. Alle må være med på å trene opp systemet.
Sitat fra: Sulle på fredag 15. mai 2020, klokken 19:43Tror heller at dette har med målet om full selvkjøring å gjøre. Alle må være med på å trene opp systemet.
Hvis det er riktig (og det kan det jo være) så er det også noe Tesla aldri ville innrømt siden det ville være PR-messig selvmord. For hvorfor i all verden skal hundretusener av Tesla-eiere uten FSD måtte leve med dårlig funksjonalitet for å være med på dugnad for dem som har FSD?
Faktisk så er fantombremsing den eneste tingen jeg ser på som så negativt med bilen at det virkelig hadde vært med på å trekke ned i sammenligningen med andre biler hvis jeg skulle kjøpe ny bil i dag. Nå er det mye nok av positive ting som veier opp, men fantombremsing gir så dårlig stemning i passasjersetet at jeg ikke lenger gidder å bruke TACC og AP hvis ikke jeg kjører alene. Dermed har bilen i praksis dårligere selvkjøringsevner enn den 15 år gamle bilen jeg byttet ut, som i hvert fall hadde velfungerende CC.
Nevnte jeg at jeg hater fantombremsing intenst? :)
Jeg har et stort håp om at den kommende oppdateringen med fungerende kontroll av fartsgrenser vil kunne hjelpe på bråbremsinger. Forøvrig sørger Tesla for å ha (den nederste delen av) ryggen fri når de sier at AP/TACC bare er beregnet å bruke på motorveier (og der fungerer den overraskende bra etterhvert). Men dette står altså bortgjemt i en flere hundre siders manual!
Ellers synes jeg det er uakseptabelt at Tesla bruker så lang utviklingstid på funksjoner som ikke krever HW-oppdatering. Hvorfor tar det 5-6 år å få til en regnsensor? Hvorfor har vi ikke fått skiltlesing når det tydeligvis ikke står på hardware? Skiltlesing fungerer etter rapporter ganske så bra i California (og etterhvert sikkert også i Texas), og regnsensor er ikke viktig fordi "it never rains in Southern California" i flg. Albert Hammond og EM.
Sitat fra: Motorwatt på søndag 17. mai 2020, klokken 11:25
Ellers synes jeg det er uakseptabelt at Tesla bruker så lang utviklingstid på funksjoner som ikke krever HW-oppdatering. Hvorfor tar det 5-6 år å få til en regnsensor?
Når du skal kritisere så må du være nøyaktig. Før 2017 (Ap1) var det ordinær regnsensor på Tesla. Ingen klaget og et er jo bare 4 år siden.
Perioden høst 2017 -> rundt jul 2019 fungerte regnsensor dårlig. Nå er den veldig bra synes jeg. Så 5 - 6 år er altså 2 - 3 år. Har du røkt for mye sammen med Elon slik at du har samme tidsfølelse som han :)
Har aldri røyka noen verdens ting, men for å korrigere korrigeringen så har jeg sett denne fra 2014 :D
https://elbilforum.no/index.php?topic=11840.0
:+1:
Edit:
Min første TMS som jeg hadde fra 2015 - 2017 hadde i hvert fall upåklagelig regnsensor.
Sitat fra: Lynkjapp på søndag 17. mai 2020, klokken 10:57
Faktisk så er fantombremsing den eneste tingen jeg ser på som så negativt med bilen at det virkelig hadde vært med på å trekke ned i sammenligningen med andre biler hvis jeg skulle kjøpe ny bil i dag. Nå er det mye nok av positive ting som veier opp, men fantombremsing gir så dårlig stemning i passasjersetet at jeg ikke lenger gidder å bruke TACC og AP hvis ikke jeg kjører alene. Dermed har bilen i praksis dårligere selvkjøringsevner enn den 15 år gamle bilen jeg byttet ut, som i hvert fall hadde velfungerende CC.
Nevnte jeg at jeg hater fantombremsing intenst? :)
Dette er spot on. Fruen blir skikkelig forbanna hver gang hun henger i selen, og det er nærmest lagt ned forbud mot bruk av CC. Både fantombremsinga og kjeftinga blir slitsomt i lengden.
Sitat fra: DeepFu på mandag 18. mai 2020, klokken 08:24
Dette er spot on. Fruen blir skikkelig forbanna hver gang hun henger i selen, og det er nærmest lagt ned forbud mot bruk av CC. Både fantombremsinga og kjeftinga blir slitsomt i lengden.
Fantombremsinga har du ingen påvirkning på, utover å ikke bruke TACC.
Kjeftinga derimot.. :) :)
Madammen fikk spørsmål i går om hva som var det verste med Teslaen? Svaret var vel kort og godt at problemet med den helv... bilen er at den bråbremser for spøkelser i ett sett.
Personlig bruker jeg aldri AP eller TACC når det er andre med i bilen. Jeg bruker heller ikke AP eller TACC når det ligger biler bak meg. Det medfører at Tesla er den minst selvkjørende bilen jeg har hatt de siste 15 årene, da de andre bilene i alle fall har hatt god gammeldags dum cruise control. Nå bruker jeg stort sett full selvkjøring på Tesla (dvs. full førerkontrollert kjøring uten innblanding av automatikken). Jeg har uansett et lite håp om at AP/TACC er bedre etter hver SW-oppgradering, men blir like skuffet hver gang, og går tilbake til manuell kjøring ganske så kjapt.
Når det gjelder regnsensor så må jeg si at jeg er godt fornøyd med funksjonaliteten på den de siste SW-versjonene, så noe blir jo bedre etter hvert.
2020.16.2.1 ser ut til å bli spredd til flere brukere. Allerede 6 stk. i Norge (i flg. Teslafi).
Sitat fra: THE på mandag 18. mai 2020, klokken 10:10
Madammen fikk spørsmål i går om hva som var det verste med Teslaen? Svaret var vel kort og godt at problemet med den helv... bilen er at den bråbremser for spøkelser i ett sett.
Personlig bruker jeg aldri AP eller TACC når det er andre med i bilen. Jeg bruker heller ikke AP eller TACC når det ligger biler bak meg. Det medfører at Tesla er den minst selvkjørende bilen jeg har hatt de siste 15 årene, da de andre bilene i alle fall har hatt god gammeldags dum cruise control. Nå bruker jeg stort sett full selvkjøring på Tesla (dvs. full førerkontrollert kjøring uten innblanding av automatikken). Jeg har uansett et lite håp om at AP/TACC er bedre etter hver SW-oppgradering, men blir like skuffet hver gang, og går tilbake til manuell kjøring ganske så kjapt.
Når det gjelder regnsensor så må jeg si at jeg er godt fornøyd med funksjonaliteten på den de siste SW-versjonene, så noe blir jo bedre etter hvert.
På motorvei bruker jeg det hele tiden og synes det er en fantastisk bra funksjonalitet. Slapper av, men har høyrefoten klar over gassen om den skulle bli litt nervøs.
Ovenfor min bedre halvdel har jeg overbevist henne om at den av og til er litt "nervøs" er positivt - ved den minste tvil bremser den. Og at dette er sikrere enn tidligere adaptiv cruise som happy kjørte for full guffe inn i rundkjøringer og andre farlige situasjoner!
Fantombremsingene er veldig irriterende ja. Men man blir også kjent med når det skjer og overstyrer det greitt med watt pedalen. Men er ikke helt OK at det er slik.
Forleden kjørte jeg sydover E18 i Vestfold på en 110 km/t strekning. Så kom det noe veiarbeid og hastigheten var satt ned til 50 km/t uten annen forvarsel enn dette skiltet. Mitt spørsmål er nå at hvis Tesla hadde hatt skiltgenkjenning og møtt et slikt 50-skilt i 110 km/ strekning, ville bilen da ha hugget inn bremsene tilsvarende vi opplever med fantombremsing hvor alle i bilen henger i sikkerhetsselene? Antagligvis ikke. Jeg går ut fra at oppbremsingen vill vært tilsvarende man får når man bare slipper wattpedale, dvs ganske myk.
Mitt spørsmål nr. 2 er derfor: hvorfor kan ikke Tesla gjøre det samme med dagens teknologi i bilen, dvs bare ta en normal nedbremsing når AP/GPS feilaktig oppdager en annen vei med lavere fartsgerense enn den man kjører på? Hvorfor skal bilen gå fra 110 km/t til 50 km/t på noen få sekunder? At slike nedbremsinger er trafikkfarlig, har Teslas ledelse ennå ikke forstått. Kanskje TOCN har svar på dette siden de har så god kontakt med ledelsen "over there".
Sitat fra: Baldrian på onsdag 20. mai 2020, klokken 00:53
Forleden kjørte jeg sydover E18 i Vestfold på en 110 km/t strekning. Så kom det noe veiarbeid og hastigheten var satt ned til 50 km/t uten annen forvarsel enn dette skiltet. Mitt spørsmål er nå at hvis Tesla hadde hatt skiltgenkjenning og møtt et slikt 50-skilt i 110 km/ strekning, ville bilen da ha hugget inn bremsene tilsvarende vi opplever med fantombremsing hvor alle i bilen henger i sikkerhetsselene? Antagligvis ikke. Jeg går ut fra at oppbremsingen vill vært tilsvarende man får når man bare slipper wattpedale, dvs ganske myk.
Setter de ned rett fra 110 til 50 på E18? Det har jeg aldri opplevd på E6 sør for Oslo. Det er stadig nedsettelser, men store nedsettelser tas alltid i to trinn. Typisk fra 100/110 til 70 og så fra 70 til 50.
Sitat fra: Baldrian på onsdag 20. mai 2020, klokken 00:53
Mitt spørsmål er nå at hvis Tesla hadde hatt skiltgenkjenning og møtt et slikt 50-skilt i 110 km/ strekning, ville bilen da ha hugget inn bremsene tilsvarende vi opplever med fantombremsing hvor alle i bilen henger i sikkerhetsselene? Antagligvis ikke. Jeg går ut fra at oppbremsingen vill vært tilsvarende man får når man bare slipper wattpedale, dvs ganske myk.
Bremsing grunnet feil fartsgrense eller reell endring av fartsgrense ender opp i en normal fartsreduksjon. Kun ting som tolkes som potensiell ulykke ender opp i hard oppbremsing. Type skygge fra bruer, biler nært midtstripe o.l.
Sitat fra: Baldrian på onsdag 20. mai 2020, klokken 00:53
Forleden kjørte jeg sydover E18 i Vestfold på en 110 km/t strekning. Så kom det noe veiarbeid og hastigheten var satt ned til 50 km/t uten annen forvarsel enn dette skiltet. Mitt spørsmål er nå at hvis Tesla hadde hatt skiltgenkjenning og møtt et slikt 50-skilt i 110 km/ strekning, ville bilen da ha hugget inn bremsene tilsvarende vi opplever med fantombremsing hvor alle i bilen henger i sikkerhetsselene? Antagligvis ikke. Jeg går ut fra at oppbremsingen vill vært tilsvarende man får når man bare slipper wattpedale, dvs ganske myk.
Problemet ville vel heller være at bilen ville ha begynt nedbremsingen langt inne i 50-sona og hadde ikke kommet ned i 50 km/t før man allerede var ute av den... Om det fungerer som i dag da... Håper og tror også denne logikken blir bedre med gjenkjenning av fartsskilter.
Da ramlet 2020.16.2.1 inn på min TMX fra 2017 med HW2.0.
I nyhetene denne gangen:
Tesla Toybox
Reorganisering av spill og morsomheter.
Nearby Charging Sites
Kan nå filtrere på max power når søker etter lading - 1, 2 eller 3 lyn.
Backgammon improvements
Now trained with 20+ million games.
Minor improvements and bug fixes.
Bilen starter og stopper lading i ett sett når den er fulladet nå etter oppgradering til 2020.16.2.1. Har zaptec boks i lastbalansert modus, boksen kobler vanligvis ut releet etter fullført lading, vet ikke om det er relevant i forhold til å trigge denne buggen.
Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. mai 2020, klokken 10:06
Bremsing grunnet feil fartsgrense eller reell endring av fartsgrense ender opp i en normal fartsreduksjon. Kun ting som tolkes som potensiell ulykke ender opp i hard oppbremsing. Type skygge fra bruer, biler nært midtstripe o.l.
Det stemmer ikke. Jeg har fåt masse bråstopp i tunneller og broer hvoer det er kryssende veier over/under, uten at det er noen synlige hindringer eller andre biler i nærheten.
Nyhet i denne versjonen
Jævlig irriterende at hver gang det kommer en softwareupdate og man ser på release notes, så står det changes/impovements på fuckings spill.... hvem F bryr seg? Jeg har kjøpt bil for å KJØRE. Ikke spille retarted spill.
Fiks fantombrems med å få ut skiltgjenkjenning. Eller oppdater kartene. Nå! Er også irriterende at bilen skal langt inn i aksellerasjonsfeltene på motorveiene også for å absolutt måtte holde seg i midten av feltet. Det er ganske mange av de og biler bak må jo tro man er påvirket.
Hva slags prioriteringer er det de driver med borti unaiten???!
Sitat fra: sfinxern på fredag 22. mai 2020, klokken 22:40
Jævlig irriterende at hver gang det kommer en softwareupdate og man ser på release notes, så står det changes/impovements på fuckings spill.... hvem F bryr seg? Jeg har kjøpt bil for å KJØRE. Ikke spille retarted spill.
Fiks fantombrems med å få ut skiltgjenkjenning. Eller oppdater kartene. Nå! Er også irriterende at bilen skal langt inn i aksellerasjonsfeltene på motorveiene også for å absolutt måtte holde seg i midten av feltet. Det er ganske mange av de og biler bak må jo tro man er påvirket.
Hva slags prioriteringer er det de driver med borti unaiten???!
Fantombremsingene blir aldri fikset 100% med skiltgjenkjenning. Jeg plages mest med fantombremsing ved møte av kjøretøy, og da hjelper skiltgjenkjenning lite på.
Vi har vel minst 4 forskjellige typer oppbremsinger. Fantombremsing er vel situasjoner som tildels er uforklarlige, og kommer veldig overraskende. Så har vi de som skjer på smale veier med motgående, store kjøretøyer, forbikjøring av biler som ligger for langt til venstre på motorveier, etc,. Disse kan man til en viss grad forutse. Så er det oppbremsinger på grunn av gale informasjoner fra skiltdatabasen i bilen. Disse er ikke så kraftige som de foran nevnte, men er totalt uforutsigbare (hvis man da ikke er lokalkjent). Endelig har vi situasjoner hvor et annet kjøretøy krysser veien foran bilen, og den oppfatter dette nærmest som en nødssituasjon til tross for at det er god avstand. Denne tror jeg faktisk jeg har sett en liten forbedring på i den siste versjonen.
Det er sikkert flere situasjoner også.
Sitat fra: sfinxern på fredag 22. mai 2020, klokken 22:40
Hva slags prioriteringer er det de driver med borti unaiten???!
Tror du virkelig dette er ting som prioriteres mot hverandre? Dette er det garantert forskjellige team som jobber med, og de som jobber med spill har lite eller ingen kompetanse for å jobbe med AP software.
Software har mange kompetansesett på lik linje med hardware.
Sent from my iPad using Tapatalk
Fjern de som jobber med spill, og bruk heller sparte lønnskostnader på å ansette programmerere som kan gjøre produktivt arbeid! Også kalt omprioritering av ressurser.
På generelt grunnlag synes jeg at det er kult med spill i bilen - dog ikke derfor jeg kjøpte bilen, men klarer liksom ikke bli irritert på det faktum at det er spill tilstede. Jeg spilte sist for to dager siden da jeg ventet på noe i bilen sammen med min datter. Det ble god stemning og mange smil. Det er mye bedre enn å sitte å stirre i hver sin mobil i alle fall...
Ellers er jeg helt enig med turfsurf sitt innlegg. Spillutvikleren eller teamet som driver systemintegrasjon av spill hos Tesla er med 99.9% sannsynlighet, etter min vurdering og kjennskap til hvordan slike team jobber, ikke de samme som utvikler NN og FSD.
sfinxern: Jeg skjønner veldig godt at det smerter nå siden du vil kjøre bilen, men husk at Tesla sin visjon er at bilen skal kjøre på egenhånd. Dette farger valgene Tesla tar på design, løsninger, samt deres prioritering. Det er raskere og lettere å hive på mer i underholdningspakken enn å sørge for at FSD virker perfekt, men det betyr jo ikke at det ikke er fremdrift i "FSD-gruppa". Det er bare en helt annen ball game.
Hvis dette er uholdbart, så vil jeg påstå at f.eks Polestar vil være et bedre valg. De har jo uttalt at de ikke satser på selvkjøring og at det i større grad vil dreie seg om føreren. Jeg vurderte dette selv frem til Tesla får FSD på plass slik det er ment FSD skal være, men slo det fra meg da jeg synes Tesla fortsatt gir en bedre totalpakke. Har dog ikke betalt for FSD-pakken på den siste Teslaen, og hadde EAP på TMX.
Hvis det er sånn at det ikke er praktisk mulig å få flere ressurser inn mot essensiell funksjonalitet og det fortsatt er igjen dollars i kassen, så er det en ting, men kan de fortsatt klare å nytte flere ressurser til dette, altså til å gjøre bilen bedre og tryggere å bruke, så er det der alt burde settes inn. Enig i at det til tider er ganske provoserende med alt spill-pisset som dukker opp. Dessuten finnes det betydelig bedre spillmaskiner enn en slapp skjermdings i en bil...
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 09:56
Fjern de som jobber med spill, og bruk heller sparte lønnskostnader på å ansette programmerere som kan gjøre produktivt arbeid! Også kalt omprioritering av ressurser.
Du tror ikke for alvor at det er lønnskostnader som er begrensningen her?
Det er mye mer sannsynlig at det er mangel på kompetanse. Det er mange flere spillprogrammerere tilgjengelig en AP programmerer. Ikke tro at de som styrer Tesla er idioter. Det blir for dumt. Minner om at Tesla har gått fra et ukjent selskap til ett av verdens mest suksessfulle.
VW har jo mye mer penger enn Tesla. De sliter veldig med programvare i følge ryktene. Hva tror du det kommer av - neppe lønnskostnader.
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 23. mai 2020, klokken 10:27
Ikke tro at de som styrer Tesla er idioter. Det blir for dumt.
Tro heller ikke at de som våger å kritiserer Tesla er idioter! Mye av kritikken er reell og absolutt på sin plass.
@gr: Enig med deg, men legger også merke til at Tesla forsinker HW3-tilpasset firmware til EU med flere måneder grunnet arbeidet med tilpasning av skilter og trafikkregler. Kan selvsagt relatere seg til andre omstendigheter enn ressurser, men hvis ikke.....
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 10:47
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 23. mai 2020, klokken 10:27
Ikke tro at de som styrer Tesla er idioter. Det blir for dumt.
Tro heller ikke at de som våger å kritiserer Tesla er idioter! Mye av kritikken er reell og absolutt på sin plass.
Her bruker du dine egne ord og intet av det som jeg har sagt. Jeg har kritisert Tesla i mange sammenhenger. Og at ikke fartsskilt lesning er på plass er jeg veldig lei av. Men det er altså ikke bare å ansatte folk, eller tro at ting løser seg om man sparker spillutviklerne.
Sitat fra: gr på lørdag 23. mai 2020, klokken 10:15
Hvis det er sånn at det ikke er praktisk mulig å få flere ressurser inn mot essensiell funksjonalitet og det fortsatt er igjen dollars i kassen, så er det en ting, men kan de fortsatt klare å nytte flere ressurser til dette, altså til å gjøre bilen bedre og tryggere å bruke, så er det der alt burde settes inn.
Det er begrenset hvor mange utviklere det er vits i å ha jobbende med en spesifikk funksjonalitet. De ender bare opp med å gå i beina til hverandre.
Skulle man gjort noe så måtte man kjørt flere fullstendig parallelle løp, dvs man har flere team som konkurrerer og kjører parallelle testløp hvor man sprer de forskjellige variantene på kundene.
Det hadde blitt morro i forumene når de forskjellige fikk software som oppførte seg totalt annerledes
Sent from my iPad using Tapatalk
Tesla restructures Autopilot software team, Elon takes the reins
https://electrek.co/2019/05/10/tesla-autopilot-restructuring-software-elon-takes-over/
Men ingen spillutviklere sparket?
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 23. mai 2020, klokken 19:48
Men ingen spillutviklere sparket?
De flyttet inn når de som kunne selvkjøring flyttet ut.
Jeg synes dette er skremmende, men det er sikkert bare meg. Sluttet de fordi de ikke hadde noen tro på konseptet? Eller urealistiske tidsperspektiv? Og har det blitt noe bedre?
Elon Musk said Tesla Autopilot will hit a big milestone a year later than he first predicted
https://www.businessinsider.com/elon-musk-tesla-autopilot-will-hit-big-milestone-year-late-2020-4?r=US&IR=T
Sikkert ikke direkte «enkelt» å jobbe for Elon Musk og hans rimelig hissige tidsplan, som har måttet bli skjøvet flere ganger. Nå har de gjort det ene og det andre og høstet erfaringer. At de nå iht artikkelen omorganiserer AP-teamet er jo ikke spesielt overraskende på noen måte. Det er kanskje mer en nødvendighet der de står nå. Alltids kjedelig å miste dyktige folk, som også stjeler arbeidet ditt og skaper støy, men jeg mener at Tesla er i en posisjon hvor de klarer å tiltrekke seg de smarteste hodene - ref. samspill/kunnskapsoverføring med folk fra SpaceX.
At «de som kunne selvkjøring flyttet ut»?
Ingen som har fått med at dette er en ett år gammel artikkel?
Denne typen software er ikke moden, og er krevende. Ikke mange utviklere som er gode på det.
Mange av disse utviklerne har gått til konkurrenter, såkalt poaching, som er ganske vanlig i Hightech industri.
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 18:37
Tesla restructures Autopilot software team, Elon takes the reins
https://electrek.co/2019/05/10/tesla-autopilot-restructuring-software-elon-takes-over/
Ett år gammel "nyhet"...
Hehe.. registrerte ikke det faktisk, da det linkes i hytt og pine her :)
Men det viser uansett hva de har stått opp i. Forhåpentligvis har de lagt mye av det «negative» bak seg.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:15
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 18:37
Tesla restructures Autopilot software team, Elon takes the reins
https://electrek.co/2019/05/10/tesla-autopilot-restructuring-software-elon-takes-over/
Ett år gammel nyhet.
Og da er den uaktuell? Her slutter folk som har jobbet med dette i årevis, og det tar lang tid å få nye programmerere operative. Hadde selv flere programmere som jobbet med ERP hvilket er betydelig enklere, og vi regnet med fra 6 til 9 måneder før de ble produktive avhengig av forkunnskaper.
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:21
Og da er den uaktuell?
Den blir ihvertfall mindre aktuell når man snakker om dagens software. Hvor fort folk blir produktive er veldig avhengig av tidligere erfaring. Jeg har ansatt folk som kan gå rett inn i ett prosjekt og folk som aldri blir produktive...
Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. mai 2020, klokken 18:17
Det hadde blitt morro i forumene når de forskjellige fikk software som oppførte seg totalt annerledes
Sikker på at det ikke er slik i dag allerede
Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:28
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:21
Og da er den uaktuell?
Den blir ihvertfall mindre aktuell når man snakker om dagens software. Hvor fort folk blir produktive er veldig avhengig av tidligere erfaring. Jeg har ansatt folk som kan gå rett inn i ett prosjekt og folk som aldri blir produktive...
Det er vel omtrent det jeg sa (produktivitet)? :D
Det grunnleggende i Tesla-software er vel heller ikke veldig forskjellig fra slik software var i mai 2019. Dessverre.
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:28
Sikker på at det ikke er slik i dag allerede
Neida, har tenkt tanken. Men rart om det ikke ble oppdaget.
Man publiserer ikke en ett år gammel artikkel i dag og roper ulv ulv, nei.
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:50
Man publiserer ikke en ett år gammel artikkel i dag og roper ulv ulv, nei.
Da mistenker jeg at du vet lite om softwareutvikling. Ett år kan være som en "evighet" når man sier opp nesten en hel software-avdeling i et komplekst og pågående prosjekt. Men man kan rope ulv så høyt man vil uten at det biter på dedikerte Tesla-supportere. ;D
Resultatet ser man i den andre artikkelen jeg linket til (og den er faktisk under en måned gammel...)
https://www.businessinsider.com/elon-musk-tesla-autopilot-will-hit-big-milestone-year-late-2020-4?r=US&IR=T
Har man sparket en hel avdeling?
Sitat fra: z4rd på lørdag 23. mai 2020, klokken 21:42
Har man sparket en hel avdeling?
I motorwatts hode har de det. I artikkelen står det "some have been let go".
Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. mai 2020, klokken 21:44
Sitat fra: z4rd på lørdag 23. mai 2020, klokken 21:42
Har man sparket en hel avdeling?
I motorwatts hode har de det. I artikkelen står det "some have been let go".
Min unøyaktighet er viktigere å poengtere og kommentere enn Teslas manglende evne til å levere. Så kos dere med den. Jeg spanderer.
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 21:19
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:50
Man publiserer ikke en ett år gammel artikkel i dag og roper ulv ulv, nei.
Da mistenker jeg at du vet lite om softwareutvikling.
Der tar du også feil. Jeg har vært programmerer og leder for et programvareselskap i 30 år. I dag har du bommet mye.
At du stille deg bak hylekoret og tror at alle problemene Tesla har med AP (Ja, legg merke til at jeg sier de har problemer) kan løses ved å ikke prioritere spillutvikling/flytte spillutviklere til AP programmering viser meg at du ikke ha den minste peiling på programvareutvikling.
Men nå tror jeg at du skal roe deg ned og slutter å angripe meg. AP problemene til Tesla blir ikke løst på denne måten.
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:38
Det grunnleggende i Tesla-software er vel heller ikke veldig forskjellig fra slik software var i mai 2019. Dessverre.
Det er også feil. I mai 2019 ble det skrevet side opp og side ned om den elendige regnsensoren. I dag har vi en velfungerende regnsensor. Jammen fungerer den for MCU1 også. Og ikke ta den om dette skulle vært ferdig for lenge siden. Det argumentet er for dumt.
I tillegg ha vi dashcam som filmer 4 vinkler samtidig og du har en super viewer direkte i skjermen. Joda, viewer krever MCU2. Huff og huff. Kan du nevne noen andre bilmerker som har dette?
I mai 2019 var det mange som skrek høgt over hakking i Spotify. Veldig få som sier det i dag (også for MCU1 ja). Og ikke argumenter om at dette burde ha vært perfekt fra starten.
Ingen framgang i grunnleggende programvare??
Ja, så ha ikke AP gått så fort fram som mr. Musk har lovet. Det er synd og skam. Men det har jammen ingen andre heller. Joda, Tesla, skulle selvsagt ha løst alt - jeg vet....
Kanskje de skal hyre inn noen fra elbilforum som ser ut til å ha alle løsningene.
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 22:48
Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. mai 2020, klokken 21:44
Sitat fra: z4rd på lørdag 23. mai 2020, klokken 21:42
Har man sparket en hel avdeling?
I motorwatts hode har de det. I artikkelen står det "some have been let go".
Min unøyaktighet er viktigere å poengtere og kommentere enn Teslas manglende evne til å levere. Så kos dere med den. Jeg spanderer.
Det der er litt lavmål. Vi diskuterer jo basert på folks input her. Og din input viste seg å være gal, og argumentene dine var jo basert på gale premisser. Det var din unøyaktighet som skapte diskusjonen. Ikke noe poeng å gjøre deg selv til "martyr" her...
Man kan kritisere Tesla på veldig mange områder, og det med rette. Men å få det til å fremstå som fakta at de sparket alle som jobbet med AP for å få inn «spillutviklere», er i beste fall klønete... Hadde det vært tilfellet, så hadde det også trolig bidratt til å endre min oppfatning av hva som foregår hos Tesla, men med stor sannsynlighet så tilhører ikke det historien.
AP-teamet trenger uansett mer drahjelp fra flere dyktige folk med kompetanse innen ulike felt, derfor søker de etter nye medarbeidere: https://www.tesla.com/no_NO/autopilotAI?redirect=no (https://www.tesla.com/no_NO/autopilotAI?redirect=no)
EDIT: Når alt det er sagt, så er jeg personlig av den oppfatning at Tesla burde ha spandert FSD-pakka på alle som har kjøpt en Tesla frem til de faktisk evner å få "alt" på plass. På den måten ville de i større grad synliggjort at folk er betatestere og datainnsamlere, og på den måten er direkte med og driver utviklingen videre. Da ville forventningene til en del folk vært mer på linje med virkeligheten.
Hva med å fokusere mer på temaet i tråden?
Sitat fra: mthoring på torsdag 21. mai 2020, klokken 00:58
Bilen starter og stopper lading i ett sett når den er fulladet nå etter oppgradering til 2020.16.2.1. Har zaptec boks i lastbalansert modus, boksen kobler vanligvis ut releet etter fullført lading, vet ikke om det er relevant i forhold til å trigge denne buggen.
Jeg tror også det er noe. Hos meg lader den ikke av og på men nå går S'en inn og ut av sleep mode hele tiden iht. Teslafi. 3'ern har ikke denne software utgaven ennå.
Etter oppdatering til 2020.16.2.1 sluttet min Samsung 500gb ssd og virke i bilen, fungerer som normalt på både pc og mobil. Men i TMS'en så skjer det nada.. Format usb muligheten er bare grået ut også.
Lei av at oppdateringer messer opp SSD'en annenhver gang.. Slitsomt.
Hadde du løsnet den ut før du oppdaterte? Det er iaff anbefalt. Men godt mulig det ikke ville ha endret noe i ditt tilfelle...
Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:38
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:28
Sikker på at det ikke er slik i dag allerede
Neida, har tenkt tanken. Men rart om det ikke ble oppdaget.
For meg er det meste som skrives rundt fantombremsing en opplevelse av at det må være forskjeller på biler eller software. Kjenner meg ikke igjen i det som skrives i det hele tatt, og jeg bruker AP på alt mulig slags rare veier.. med og uten veimerking.. åpenbart ikke alltid den gjør rett, men da er det som regel forutsigbart. Kanskje bilene tilhører forskjellige utviklingsløp, ikke at vi får annenhver? ;)
Sitat fra: gr på søndag 24. mai 2020, klokken 16:08
Kanskje bilene tilhører forskjellige utviklingsløp, ikke at vi får annenhver? ;)
Kan jo og være slik at flåten er delt inn i flere puljer som har forskjellige parameteroppsett, sånn sett kan samme software oppleves forskjellig. Umulig å vite.
Sitat fra: turfsurf på søndag 24. mai 2020, klokken 17:39
Sitat fra: gr på søndag 24. mai 2020, klokken 16:08
Kanskje bilene tilhører forskjellige utviklingsløp, ikke at vi får annenhver? ;)
Kan jo og være slik at flåten er delt inn i flere puljer som har forskjellige parameteroppsett, sånn sett kan samme software oppleves forskjellig. Umulig å vite.
Vi kan hvertfall konkludere at opplevelsen ikke er lik, uten at det gir oss svaret på hvor avviket er.
Sitat fra: Nodland på søndag 24. mai 2020, klokken 14:18
Lei av at oppdateringer messer opp SSD'en annenhver gang.. Slitsomt.
Har hatt min i siden juli 2019, aldri vært et problem.
https://deal.no/sandisk-cruzer-extreme-pro-128gb/cat-p/c/p9310114
Jeg har hatt ssd'en i bruk siden dashcam ble tilgjengelig og den har fungert uten problemer.. Men 2 av de 3 siste oppdateringene nå lager dårlig stemning. Som sagt så fungerer ssd'en på pc og mobil og alt annet enn i tesla'n.. Det er bare merkligt.
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 23. mai 2020, klokken 23:34
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:38
Det grunnleggende i Tesla-software er vel heller ikke veldig forskjellig fra slik software var i mai 2019. Dessverre.
I dag har vi en velfungerende regnsensor.
...
Det argumentet er for dumt.
Nei, vi har på ingen som helst måte en velfungerende regnsensor sammenlignet med hvilket som helst annet bilmerke i dag. Ta av deg fanboy-brillene. Argumentet ditt er for dumt.
Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg har veldig lenge, siden i fjor høst kanskje, kun kjørt med Auto på viskerne, både på TMX (AP2.5) og TM3 (AP3). Jeg vil si at hos meg virker det som det skal og definitivt ikke noe dårligere enn på andre biler jeg har hatt. Før denne perioden var det mye opp og ned, uten tvil.
Unntaket nå er litt sære og sjeldne tilfeller for min del, f.eks ifm dugging i tunnel - da er min erfaring at det har vært nødvendig å trykke på hendelen for å overstyre et par ganger. Men også erfart at det er nok å kjøre opp vifta på klimaanlegget før tunnelen - og da har det ikke vært noe problem.
Virker som utrulling av 2020.16.2.1 ikke går til Model3 i Europa? Ser på Teslafi at snart 50% av "flåten" har den, men det er modeller i USA som får den. Tror dere Europa får en annen versjon?
-tgmachine
Sitat fra: vegardg på mandag 25. mai 2020, klokken 02:23
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 23. mai 2020, klokken 23:34
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 23. mai 2020, klokken 20:38
Det grunnleggende i Tesla-software er vel heller ikke veldig forskjellig fra slik software var i mai 2019. Dessverre.
I dag har vi en velfungerende regnsensor.
...
Det argumentet er for dumt.
Nei, vi har på ingen som helst måte en velfungerende regnsensor sammenlignet med hvilket som helst annet bilmerke i dag. Ta av deg fanboy-brillene. Argumentet ditt er for dumt.
Totalt uenig med deg og skjønner at du er fullstendig useriøs når du slenger med leppa på denne måten her. Jeg har prøvd regnsensor på over 10 biler siste to årene og min uttalelse står seg.
Etter min mening hører ikke slike uttalelser hjemme på et seriøst forum. Det viser total mangle på folkeskikk og sikkert mye annet også. Skjerp deg.
Sitat fra: DagfinnN på mandag 25. mai 2020, klokken 10:28
Totalt uenig med deg og skjønner at du er fullstendig useriøs når du slenger med leppa på denne måten her. Jeg har prøvd regnsensor på over 10 biler siste to årene og min uttalelse står seg.
Enig. Hverken vår i3 eller I-Pace har bedre regnsensor enn det var på Xen før vi solgte den.
Regnsensoren virket bra på vår 2015-Egolf, nå i det siste har vår 2018-modelS kommet opp på et like bra nivå. Når det gjelder elektronikk og løsninger ligger Tesla flere nivåer over konkurrentene, med noen små-feil inn i mellom. Tesla rules. Top of the foodchain. Oversatt ; tipp topp tommel opp :P
Ellers så ser jeg at Motorwatt har fått litt verbal juling...han kan jo være litt hard i kantene, men han er veldig flink og holder mye av Teslaforumet i sving. Stå på Motorwatt + oss andre :+1:
Helt enig. Motorwatt blir ikke sur når noen kritiserer han, ikke har jeg sett at han har slengt med leppa som noen andre her heller. Så ja, stå på!
Auto viskerne fungerer fint her også - på begge bilene. AP fungerte fint på 2018 S75en vi hadde. På Performance S'en er det mye tull og har vært det hele tiden. Har aldri fått testet AP på treern ordentlig men gjør det i sommer.
Jeg tror vi overvurderer ressursene som er dedikert til software hos Tesla. Før det første, en spillutviklingsavdeling. Vel.. med det som er sluppet nå, så kan vel ikke dette anses som å være mer enn et artig sidespor. Hvor mye ressurser har vært involvert for å få distribuert dette kan ikke være mange. Et par mann på 10% tid(for å sette det litt på spissen). Noen spillutviklingsavdeling er det nok ikke i Tesla.
Men tilbake til poenget mitt med min lille «rant».
Jeg føler at Elon har gått litt av kurs for hva som egentlig var kjernen for Tesla til å begynne med; å få folk over fra ICE biler til EL. Opp gjennom årene nå, er det mye som har blitt neglisjert av Elon og co. Service, ettermarked, videreutvikling av produktene (i stor grad). I det hele utvikling av organsiasjonen og kulturen.
I stedet for å gjøre de rette prioriteringene, så tror jeg mye av tankevirksomheten ligger på softwareutvikling, FSD, autonomi, og de STORE tankene, drømmene, visjonene. Dette er Elon i et nøtteskall. Han er out of the box. Og det er dessverre et for stort gap mellom hans visjoner og ønsker og resten av verden. Politikk og økonomi er for store ball players selv for Elon å håndtere. Og her ligger mer av styrets ansvar i Tesla. Og ser man på menigheten der så kan man jo lure på om det er liv laga for Elon å jage dette videre i det uendelige? Ja, det uendelige.
La oss spørre oss selv, har det skjedd så mye med utviklingen av AP/FSD det siste året? Siste 2-3 årene?
Utvilsomt er verden på vei mot autonome biler, men problemet med oss mennesker er at vi alltid overvurderer utviklingen på kort sikt og dertil undervurderer på lang sikt.
HW 3, FSD maskinene er avleggs lenge før man i det hele tatt er i nærheten. Det kreves så uendelig mye mer datakraft og prosessering, nettverk og ikke minst organisasjon til å drive dette enorme prosjektet fremover. Tesla er ikke bygget for å gjøre dette alene. Kanskje i samarbeid med flere og større aktører. De er mer en kickstarter til EL eventyret og utviklingen videre.
Jeg skal tørre å påstå at vi om 6-8år fortsatt ikke er noe nærmere selvkjørende biler. Hverken Tesla eller noen andre. For det er det for mange og store variabler til å realisere. Men st vi kommer dit en gang, utvilsomt.
Men er Elon Musk en som kan slå seg til ro med det? Å si at Tesla har nå kommet dit vi hadde tenkt, vi har fått verdens bilindustri over i et nytt spor. Takk og farvel. Mest sannsynlig ikke.
Så på et eller annet tidspunkt så ser jeg Elon sine visjoner krysse grenser med Tesla sin virkelighet der de to må skilles. Det er ikke nødvendigvis noe negativt for fremtidens autonome transportutvikling.
Vi må ikke bli for romantiske i våre egne tanker om Tesla og deres fremtidsvisjon. Vi kan bla tilbake til denne forumposten om noen år og si at vi diskuterte akkurat de samme tingene den gang.
I mellomtiden ville jeg (hvis jeg hadde sittet i styret til Tesla) forsøkt å øke verdien av selskapet ytterligere ved å gjøre produktene enda bedre (videreutvikling, QC), bedre organisasjonskultur, øke kundetilfredshet etc. Gjøre Tesla til en drivende bra bilprodusent.
Sitat fra: tgmachine på mandag 25. mai 2020, klokken 09:50
Virker som utrulling av 2020.16.2.1 ikke går til Model3 i Europa? Ser på Teslafi at snart 50% av "flåten" har den, men det er modeller i USA som får den. Tror dere Europa får en annen versjon?
-tgmachine
Iflg. Teslafi "begynte" utrullingen av 2020.16.2.1 til europeiske Model 3 først går. Selv fikk jeg beskjed om dette på bilen i dag tidlig.
Ref. trådens opprinnelse.
Jeg har 2020.16.2.1. I den siste oppdateringen, så åpnet den opp for å kunne formatere minnebrikke for Dashcam / Sentry Mode i tillegg til å opprette TeslaCam mappen som er nødvendig.
Etter oppdateringen, så virket ikke min Dash cam. Jeg har benyttet en ekstern harddisk for dette formålet tidligere og det har fungert utmerket. Men nå er det ingen liv.
Har Tesla endret filformatet som er støttet ved denne oppdateringen? Kan ikke finne noe informasjon om dette noe sted.
Jeg får heller ikke formatert disken når den er tilkoblet bilen fra menyen heller (valgene er grået ut).
Pt. er den formatert i fat32 filformatet.
Noen flere som har vært borti dette?
Har klaget endel på Tesla, men litt skryt skal de få. Det virker som om WiFi er blitt bedre. Før hadde ikke signalet sjangs til å nå fra huset til bilen, men opplever at det blir stadig mer stabilt. Bruker Google WiFi mesh, og har ikke flyttet på noen av nodene, så tror det er i bilen det har skjedd noe.
Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk
Jeg opplever at oppbremsingen for kryssende bil foran, og mot stillestående bil er blitt mye mykere i denne versjonen.
Fikk 2020.16.2.1 akkurat nå. Får prøve i morgen og de hvordan den oppfører seg.
Bilen tar lengre tid på å starte opp nå, og begge skjermene føles betydelig tregere. Har 2020.16.2.1 og MCU1.
På en 90 graders sving (60 sone, bra dosert, og ikke for krapp), ville den tidligere redusere hastigheten til ca. 45 km/t på TACC (omtrent passe). Nå reduserer den til under 30 km/t. Ikke så bra.
Ved planlagt forbikjøring på 4-felts-motor vei kommer man nå mye nærmere forankjørende bil før den begynner å bremse. Nå er det 70-100 meter, mens det tidligere var over 150 meter. Jeg kjører 200 km. på motorvei flere ganger i uka, så stort pluss fra meg for denne.
Men ingen av dere som opplever problemer med dash cam og minnebrikke / ekstern harddisk etter update?
Får dere formatert fra menyen i bilen?
Ingen problemer her.
Sitat fra: sfinxern på torsdag 28. mai 2020, klokken 09:40
Men ingen av dere som opplever problemer med dash cam og minnebrikke / ekstern harddisk etter update?
Får dere formatert fra menyen i bilen?
Får ikke formatert fra bilen, knappen grått ut. Har en del problemer med opptak i denne og forrige sw, da enkelte videoer ikke var tilgjengelig i bilens avspiller(preview er grå, og video kan ikke spilles av). Har reformatere sd-kort for å se om det hjelper.
Fra Facebook gruppa så ser jeg at det er mange som har problemer med dash/sentry etter siste oppdatering. Har selv forsøkt reformatering og diverse filsystemer, men bilen vil ikke gjenkjenne disken når jeg setter den inn.
Sitat fra: sfinxern på torsdag 28. mai 2020, klokken 23:11
Fra Facebook gruppa så ser jeg at det er mange som har problemer med dash/sentry etter siste oppdatering. Har selv forsøkt reformatering og diverse filsystemer, men bilen vil ikke gjenkjenne disken når jeg setter den inn.
Hva er det du omtaler som "siste oppdatering"? Denne tråden omhandler versjon 2020.16, men der er allerede en lang tråd om versjon 2020.20.
Er selv på 2020.12 pr nå, med 2020.16 liggende klar i "kammeret". Jeg synes 2020.12 fungerer såpass bra at jeg foreløpig har valgt å ikke installere 2020.16 da jeg ikek vet hva som kommer til å bli verre/annerledes i stor nok grad til at det blir plagsomt. De fleste nye funksjonene i denne vil jeg uansett ikke få noe utav pga for gammel hardware. ::)
Heller ingen problemer med Dashcam her med 2020.16.2.1.
Sitat fra: z4rd på fredag 29. mai 2020, klokken 17:29
Heller ingen problemer med Dashcam her med 2020.16.2.1.
Hva slags enhet bruker du? Det virker som at det stort sett er de med Samsung T5 SSD som sliter etter oppdateringen.
Jeg bruker denne med hell: https://www.elkjop.no/product/data/minnekort-og-usb-minne/32251/sandisk-mobilemate-usb-3-0-minnekortleser (https://www.elkjop.no/product/data/minnekort-og-usb-minne/32251/sandisk-mobilemate-usb-3-0-minnekortleser)
Bruker den i kombinasjon med ulike raske microSD-kort fra Samsung og SanDisk. Aldri feilet i min TM3. I min forrige bil, TMX, brukte jeg et annet oppsett (USB-minnepenner) som innimellom feilet ifm softwareoppdateringer.
I have a same problem with the Samsung T5 SSD.Dashcam saving if I press the icon, but sentry mode not capturing anything since the update.I tried many times, even on very crowded parking lot, but no single alarm info trigger either saved footage.
2020.16.2.1: Endurance mikroSD funker fortsatt, men Sentry trigger bare når noen er svært nær bilen. Tilfeldige folk i synsfeltet 10 m unna ignoreres nå. Bra! Fantombremsing på de vante stedene har helt uteblitt i flere dager nå. Bra! AP er nå enda bedre enn den var en kort periode i høst. Slutt på full fart inn i skarpe svinger, panikk og alarmer og en tur utenfor kjørefeltet. Kanskje litt overdrevent forsiktig, men kontrollert og kompetent. Bra! Og ja, jeg vet at AP ikke er laget for svingete tofelts veier... I dag kom jeg ut fra butikken etter en kort stopp, og fant sidevinduet på passasjersiden foran helt nede. Hæ? Lukket vinduet og begynte å kjøre, men radioen forble taus inntil jeg hadde skiftet til Spotify og tilbake. Ikke så bra...
Noen med FSD-hardware som vil bekrefte/avkrefte om man mister +10 km/t settingen med denne softwaren?
Bilen min fikk HW3 i går, og jeg kjører fortsatt på +6 på cruise control hos meg. Men har ikke kjørt på motorvei som Navigate on Autopilot takler, så vet ikke hvordan den evt. vil oppføre seg der.
Sitat fra: gr på tirsdag 02. juni 2020, klokken 23:49
Noen med FSD-hardware som vil bekrefte/avkrefte om man mister +10 km/t settingen med denne softwaren?
Kan velge +10. Også med NOA på motorvei.
Jeg har de 14 månedene med model 3 hatt veldig lite fantombremsing her på vestlandet.
Kanskje korte perioder med en sw som raskt har blitt oppdatert.
Men med 2020.16.2.1 har den blitt merkbart nervøs i tunneller, opplever stadig fantombremsing igjen.
Nå er det ikke bråstopper heldigvis, så det føles veldig lite kritisk. Den bremser typisk fra 80 til 70 før jeg får trykket på wattpedalen igjen.
Litt mer hakkete svinging på ap er det også blitt.
Dette var rart. Og så tipper jeg det blir bedre i neste sw igjen, og så blir jeg happy fordi tesla fikser problemene ota. Sånne ting har den psykologiske effekten at man legger mer merke til de tingene som fungerer bra, dersom de er litt dårligere en periode. Customer service 101 dette her.
Godt mulig det er bevisst. Nå har det vært slik i 4 år med noen brukbare og haugevis med mindre brukbare versjoner av TACC. ACC har vært installert i andre bilmerker siden 2005, og er ikke lenger "rocket science". Så hvorfor sliter vi med de samme fantombremsingene etter 4 år? Svaret er vel rett og slett at det ikke er noe mer å få til med eksisterende hardware/software, så da overlater man kanskje resten til psykologien.
Min Model 3 fikk 16.3 i natt. Samme release notes som 16.2.1. Har bare kjørt noen få km med den, så har ikke lagt merke til noen endringer så langt.
What about sentry mode?Is it working for you (if you use SSD) after this update?
Sitat fra: Frantisek Ruzicka på lørdag 06. juni 2020, klokken 13:58
What about sentry mode?Is it working for you (if you use SSD) after this update?
Jeg har ikke SSD men en plate-disk (Seagate Expansion Portable 1TB). Sentry mode funker helt fint med den og hadde heller ikke problemer på 16.2.1.
Eneste som ikke er 100% er visingsprogrammet som av og til til hopper litt.