Elbilforum.no

Bilmerker => BYD => Tang EV600 => Emne startet av: batterimannen på Mandag 04. Mai 2020, klokken 21:41

Tittel: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenMandag 04. Mai 2020, klokken 21:41
Nå kommer enda et elbil-merke til Norge: BYD.
Første modell ut er modellen Tang. Til Norge kommer Tang i EV600-versjon; en hel-elektrisk SUV som i følge BYD skal ha en rekkevidde på 520 kilometer (NEDC-tall).

Modellen er også å få med firehjulsdrift.

https://bilbransje24.no/artikler/nytt-merke-til-norge-na-kommer-elektriske-byd/491332

EV 600 - front wheel drive at 259,900-279,900 yuan ($37,664-$40,563) after subsidies
EV 600D - all-wheel drive at 289900-359900 yuan ($42,012-$52,156) after subsidies

BYD Tang BEV 600D specs:

    82.8 kWh battery
    up to 500 km (310 miles) NEDC and up to 600 km (373 miles) at constant low speed
    0-100 km/h (62 mph) in 4.4-4.6 seconds depending on version
    0-50 km/h (31 mph) in 1.9-2.0 seconds depending on version
    all-wheel drive
    system output 360 kW (two 180 kW and 330 Nm electric motors - one per axle)
    fast charging in 30 minutes (30-80%)
    dimensions 4870×1950×1725

BYD Tang BEV 600 specs:

    82.8 kWh battery
    up to 520 km (323 miles) NEDC and up to 620 km (385 miles) at constant low speed
    0-100 km/h (62 mph) in 8.5 seconds depending on version
    0-50 km/h (31 mph) in 3.7 seconds depending on version
    front-wheel drive
    system output 180 kW and 330 Nm
    fast charging in 30 minutes (30-80%)
    dimensions 4870×1950×1725

https://insideevs.com/news/351456/byd-tang-600-600d-specs/

  [ You are not allowed to view attachments ]  
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Electric cars in NorwayMandag 04. Mai 2020, klokken 22:20
Ja takk sier jeg :+1: Den ser bare helt rå ut. Og med 82.8 kWh battery :+1: Gleder meg...
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenMandag 04. Mai 2020, klokken 22:57
Ser ut som hybriden har 5, 6 og 7 seter. Kanskje batteriutgaven også får såpass utvalg av seteplasser?
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RosstopherMandag 04. Mai 2020, klokken 23:09
Legg merke til at prisen er etter kinesiske subsidier. Mener de er på rundt 40k kr, så startpris med 4x4 blir vel 470-480k.

Hva blir 500 km NEDC i WLTP? Bikker det under 400?
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: espenriTirsdag 05. Mai 2020, klokken 13:12
Kikket gjennom en youtube gjennomgang av denne bilen, ser utrolig godt utstyrt ut. Noen som vet noe som helst om service og forhandlermodell på denne?

+ fire soner klima
+ ja takk begge deler skjermer + knapper + infotainment
+ 4 soners klima
+ individuelle seter med justering i lengderetning bak
+ goood plass
+ justerbar luftfjæring(?)

- batterikjemi norske forhold, har ikke f.eks. mg slitt med dette mtp lading og kulde?
- service
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: THETorsdag 07. Mai 2020, klokken 08:28
Ser ut som denne blir en direkte konkurrent til Skoda Enyaq. Bra med bedre utvalg av biler på markedet, men jeg tror kineserne må prise seg lavt for å få noe særlig salg. Folk vil nok heller velge et kjent merke hvis valget står mellom to (nesten) like biler til sammenlignbar pris.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenTorsdag 07. Mai 2020, klokken 21:25
Ser ut som denne blir en direkte konkurrent til Skoda Enyaq. Bra med bedre utvalg av biler på markedet, men jeg tror kineserne må prise seg lavt for å få noe særlig salg. Folk vil nok heller velge et kjent merke hvis valget står mellom to (nesten) like biler til sammenlignbar pris.

Denne er større og sprekere, men har høyere forbruk. De må nok som du sier prise seg lavere. Jeg tror allikevel om de tilbyr 6 og 7-seter, så har de i hvert fall en egen nisje. Ser at enkelte journalister som var i Dublin rapporterer at Enyaq ikke kommer i 7-seter. Nå må man enten på Model X eller sitte baklengs i bagasjerommet i Model S for å få mer enn 5 seter.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Electric cars in NorwayFredag 08. Mai 2020, klokken 14:10
Herlig nå kommer BYD TANG, men hvor er TOM PENG PUNG?   :D ;D

He he, mye rare nye bilmerker nå og det liker jeg godt. KIA hørtes jo også rart ut på 80-tallet.

Se mer på bil24 jeg nettopp fikk på epost
https://bil24.no/denne-elbilen-kommer-na-til-norge/ 

Kopi:


Av
Thomas Hildonen
07/05/2020
 
Det kinesiske merket BYD har skrevet import-avtale med RSA, og den første bilen som kommer er en elektrisk SUV med ganske god rekkevidde.

Kina har i likhet med Norge hatt til dels store og gode incentiver for elbiler, noe som har ført til en voldsom satsing på elbiler i vedens mest folkerike land.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Electric cars in NorwayLørdag 09. Mai 2020, klokken 06:59
Dette blir bra :+1:

Kopi under fra pressemelding som er her https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/rsa-blir-norsk-importor-for-byd-felles-pressemelding?publisherId=17847186&releaseId=17884246

RSA blir norsk importør for BYD (felles pressemelding)
7.5.2020 10:00:00 CEST | RSA


BYD Europe utvider sitt tilbud av elektriske kjøretøy i Europa, ved å utpeke den skandinaviske bilimportøren og forhandleren RSA som importør i Norge.

RSA blir importør for BYD elektriske personbiler i Norge, som det første markedet i Europa, og importør for elektriske varebiler og nyttekjøretøy fra BYD.

For å tilby en omfattende og komplett kundeopplevelse har BYD og RSA utviklet en komplett strategi for bilsalg, ettermarked og delesalg for et bredt utvalg av nye produkter. Det første produktet ut er den nye full-elektriske SUV-en BYD Tang i tillegg til en varebil, en 7,5 t lett lastebil, en 19 t lastebil og en terminal-traktor. Alle er 100% utslippsfrie, full-elektriske kjøretøy med batteriteknologi fra BYD.

- Vi er glad
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: MooCowLørdag 09. Mai 2020, klokken 23:52
Av det eg har klart å sjå på videoar, så ser det ut som det er både varme og ventilerte seter. Varme i rattet derimot ser det dårleg ut for  :'(

Blir spennandes å sjå Norske prisar og korleis han vil klara seg i Euro NCAP.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialMandag 11. Mai 2020, klokken 05:53
Denne så jo ganske romslig ut, mangler bare god pris og en god hengervekt, så er denne fort en suksess som RSA aldri har opplevd før.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: nightkingOnsdag 13. Mai 2020, klokken 12:05
Denne så jo ganske romslig ut, mangler bare god pris og en god hengervekt, så er denne fort en suksess som RSA aldri har opplevd før.
Ser ihvertfall veldig bra ut! Meget imponert over byggkvaliteten. Fikk tysk premium følelse av den :)

  [ You are not allowed to view attachments ]  
  [ You are not allowed to view attachments ]  
  [ You are not allowed to view attachments ]  
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: nilkaOnsdag 13. Mai 2020, klokken 13:29
Er ganske interessert i denne selv, men har fått beskjed om at den mest sansynlig kommer med chademo ( ikke helt sikkert enda). Og hvis dette skulle være tilfellet tror jeg ikke det er mange de får solgt med mindre de klarer å pushe ladeutbyggerne til å fortsette chademoutbygginga med flere stasjoner og ikke minst høyere kapasitet. Hurtiglading på 2timer er ikke akkurat hurtiglading.

Men enig at bilen ser veldig bra ut. Skulle bare ønske de kom med mer info om den. Eneste jeg har fått tak i er at de som sagt tror den blir med chademo da det er nærmest den kinesiske standarden og at det ikke er sikkert de får levert biler før 2021.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialOnsdag 13. Mai 2020, klokken 14:14
Så nå en youtube video der en representant i asia viser bilen, med sin benlengde og tekst selfølgelig, der den kan skyve baksetet 15-20cm framover/bakover slik som feks Skoda Kodiaq kan (3:30)
Lukter veldig praktisk bil! men nevnes egenvekt på 2,5T++ i andre videoer.

Men med mindre prisen faktisk blir hinnsides (80++kwh batteri), er dette en ganske interessant for oss med småbarn og barnevogner ihvertfall :laugh:

https://www.youtube.com/watch?v=YtzfOXwirzE&feature=youtu.be
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: jman76Onsdag 13. Mai 2020, klokken 15:02
Denne så jo ganske romslig ut, mangler bare god pris og en god hengervekt, så er denne fort en suksess som RSA aldri har opplevd før.

Tror ikke den slår Suzuki Baleno ;)

RSA kommer til å tapetsere alle mulige markedsføringskanaler med den nye Norgesbilen Tang.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: turfsurfOnsdag 13. Mai 2020, klokken 22:04
Stor bil med veldig gode spesifikasjoner. Spennende å se prising.

Dette er jo en bil som går utenpå alt utenom Model X når det gjelder plass.

Gode priser og god score i NCAP så blir dette en innertier. BYD er jo og ett kjent merke fra før, og ikke så usikkert å satse på.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Electric cars in NorwayFredag 15. Mai 2020, klokken 21:35
Enig. God specs. Liker at det er 82.8 kWh battery.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenLørdag 16. Mai 2020, klokken 12:04


Lagerbilene skal være best mulig spesifisert, da det som regel er det kunden vil ha uansett. Det vil gi en pris på mellom 500 og 600.000 kroner, avhengig av hvordan valutakursene utvikler seg.

https://www.tu.no/artikler/na-skal-verdens-nest-storste-elbil-produsent-kapre-europa-via-norge/492253

RSAs første ordre er på 1000 biler. Disse vil være klare til utlevering mot slutten av året eller på

Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: turfsurfLørdag 16. Mai 2020, klokken 12:49
Lagerbilene skal være best mulig spesifisert, da det som regel er det kunden vil ha uansett. Det vil gi en pris på mellom 500 og 600.000 kroner, avhengig av hvordan valutakursene utvikler seg.
Gitt at de oppleves som premium biler er dette bra priser. Står seg godt mot konkurrentene.

Bra jobbet av RSA.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenLørdag 16. Mai 2020, klokken 16:24
Following in the tracks of the plug-in hybrid version of the Tang SUV the pure electric version will also be available in a five and seven-seat configuration

The five-seat BYD Tang EV600 has an NEDC cycle rating of 500km while the seven-seat BYD Tang EV600 an NEDC range of 520km

Edit: Lenke https://wattev2buy.com/electric-vehicles/byd-electric-vehicles/byd-tang-ev-specs-range-battery-price-release-date/

Logisk at ekstra seter gir økt rekkevidde?

Lurer på om den får CCS hrtuglading. Noen som vet om den har varme i ratt?
 
I motsetning til MG og Xpeng så har den hodestøtte i midten bak.


Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: GuleböjLørdag 16. Mai 2020, klokken 17:51
Denne så veldig interessant ut. Har i utgangspunktet sett meg ut Skoda Enyaq, men  tar gjerne en bil som er enda større.

Som mange andre er jeg derimot litt skeptisk til nytt og ukjent merke i Norge, og hvordan fremtiden blir ift service, deletilgang og videresalg. Hva tror dere?
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialLørdag 16. Mai 2020, klokken 19:55
Som mange andre er jeg derimot litt skeptisk til nytt og ukjent merke i Norge, og hvordan fremtiden blir ift service, deletilgang og videresalg. Hva tror dere?

Kjører bak mange busser fra BYD hver dag i 1-2år nå på vei til jobb, ikke sett dem stå noen gang ihvertfall...med unntak av når det snødde som værst i Januar, da sleit de med feste med drift på bare 1 aksling på flatmark😄

Mer nysgjerrig på hengervekt...om det er noe over hodet.
Ser jeg 2200kg+ så kansellerer jeg Y'n tvert😊
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: turfsurfLørdag 16. Mai 2020, klokken 21:21
.

Som mange andre er jeg derimot litt skeptisk til nytt og ukjent merke i Norge, og hvordan fremtiden blir ift service, deletilgang og videresalg. Hva tror dere?
BYD er ett godt etablert selskap i Kina, og RSA har drevet med bil siden trettitallet. Av Kina bilene er vel BYD det tryggeste valget.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Electric cars in NorwayLørdag 16. Mai 2020, klokken 21:56
.

Som mange andre er jeg derimot litt skeptisk til nytt og ukjent merke i Norge, og hvordan fremtiden blir ift service, deletilgang og videresalg. Hva tror dere?
BYD er ett godt etablert selskap i Kina, og RSA har drevet med bil siden trettitallet. Av Kina bilene er vel BYD det tryggeste valget.

Enig. BYD er et safe china merke. De var på 15. plass i China i 2019 :+1:  det er meget bra

Gleder meg til å prøve bilen når RSA får den inn i butikken. Antar det for min blir den rett ovenfor Drammen mot Gullskogen der de har stor butikk med også Chery og Maxus elbilene. Ellers har RSA 11 butikker i Norge ser jeg.

Her er listen:
https://carsalesbase.com/china-car-sales-analysis-2019-brands/

https://rsabil.no/nye-biler/
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: nightkingTirsdag 19. Mai 2020, klokken 21:08
Following in the tracks of the plug-in hybrid version of the Tang SUV the pure electric version will also be available in a five and seven-seat configuration

The five-seat BYD Tang EV600 has an NEDC cycle rating of 500km while the seven-seat BYD Tang EV600 an NEDC range of 520km

Edit: Lenke https://wattev2buy.com/electric-vehicles/byd-electric-vehicles/byd-tang-ev-specs-range-battery-price-release-date/

Logisk at ekstra seter gir økt rekkevidde?

Lurer på om den får CCS hrtuglading. Noen som vet om den har varme i ratt?
 
I motsetning til MG og Xpeng så har den hodestøtte i midten bak.

Det blir Chademo hurtiglading.
Tror ikke den bilen som er i norge nå har varme i ratt. Men dette er kina spec. Får bare vente å se om det kommer på bilene som havner her :)  De skal hvertfall bli fullspekket :)

Ang. hengervekt er ikke dette noe de har svar på per idag..
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: nightkingTirsdag 19. Mai 2020, klokken 21:10
.

Som mange andre er jeg derimot litt skeptisk til nytt og ukjent merke i Norge, og hvordan fremtiden blir ift service, deletilgang og videresalg. Hva tror dere?
BYD er ett godt etablert selskap i Kina, og RSA har drevet med bil siden trettitallet. Av Kina bilene er vel BYD det tryggeste valget.

Enig. BYD er et safe china merke. De var på 15. plass i China i 2019 :+1:  det er meget bra

Gleder meg til å prøve bilen når RSA får den inn i butikken. Antar det for min blir den rett ovenfor Drammen mot Gullskogen der de har stor butikk med også Chery og Maxus elbilene. Ellers har RSA 11 butikker i Norge ser jeg.

Her er listen:
https://carsalesbase.com/china-car-sales-analysis-2019-brands/

https://rsabil.no/nye-biler/

Den er ganske sikkert at første bilene vil være i drammen først for test. bildene jeg har lagt ut tidligere i denne posten er fra Rsa bil drammen. Der importøren driver å tester bilen ;)
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Electric cars in NorwayTirsdag 19. Mai 2020, klokken 21:14
nightking :+1: herlig. Jeg stikker innom de en dag jeg er i Drammen.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: nightkingTirsdag 19. Mai 2020, klokken 21:27
nightking :+1: herlig. Jeg stikker innom de en dag jeg er i Drammen.

Gjør det, så kanskje du får sett den ;) Men du får ikke prøvekjørt den enda. Mener de snakka om å "lansere" den senere i år. Regner med da det blir prøvekjøringer osv :)
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: nightkingOnsdag 20. Mai 2020, klokken 20:30
Tok noen nye bilder istad :)
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: nightkingOnsdag 20. Mai 2020, klokken 20:31
Flere

Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialOnsdag 20. Mai 2020, klokken 21:50
Markedets lekreste el-SUV ihvertfall! 🤩

Veeeldig nysgjerrig på prøvetur i den der en dag.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: nightkingOnsdag 20. Mai 2020, klokken 23:25
Markedets lekreste el-SUV ihvertfall! 🤩

Veeeldig nysgjerrig på prøvetur i den der en dag.

Enig!
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: torlieOnsdag 20. Mai 2020, klokken 23:55
Prises denne riktig er det mulig jeg blir pionér for kina elbil. Spent på premium følelsen på denne. Eneste ulempen slik jeg ser det er Chademo, men mulig den kamelen kan svelges om alt annet er topp og prisen blir rundt 500k.

Denne er jo ganske mye større enn Skoda Enyaq som jeg forøvrig også har stor tro på.  :)

Satser på prøvekjøring av BYD er mulig en gang i sommer.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RayBombTorsdag 21. Mai 2020, klokken 01:01
Noen som vet om batteriet er på 800V? Hvis så, da kan vel ladetiden bli grei, selv med chademo?
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: turfsurfTorsdag 21. Mai 2020, klokken 09:26
Noen som vet om batteriet er på 800V? Hvis så, da kan vel ladetiden bli grei, selv med chademo?
Vel, da må de starte å bygge ut CHAdeMO lynladere i så fall. Noe som ikke ser ut til å skje. CHAdeMO relegerer ihvertfall denne til hyttebil for meg, ikke noe for lengre turer hverken i Norge eller utlandet.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenTorsdag 21. Mai 2020, klokken 09:28
Noen som vet om batteriet er på 800V? Hvis så, da kan vel ladetiden bli grei, selv med chademo?

Det er ikke gitt at det blir chademo, selv om det ikke er usannsynlig at de ender med det...

Isbrand Ho, Managing Director of BYD Europe. However, Ho left open the question of which charging standard BYD has converted the Tang to – the Chinese GB/T standard is not widely used in Norway either; in Europe, it is mainly CCS fast-charging stations that are being set up and, to some extent, CHAdeMO chargers.

https://www.electrive.com/2020/05/05/byd-plans-to-launch-in-europe-in-2020/
Tittel: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: turfsurfTorsdag 21. Mai 2020, klokken 09:31
Markedets lekreste el-SUV ihvertfall!
Minner veldig om Lexus forfra. Så liker man asiatisk design så er den kanskje det.

Personlig synes jeg I-pace, TMX, TMY, EQC og etron ser bedre ut.

Men absolutt ikke rar som mange av de andre kinabilene.

Her er en tysk test av hybriden, som jo gir en indikasjon på kvalitet. Meget lovende.

 https://autohub.de/en/autohub-plus/fahrbericht-byd-tang-dm-erstaunlich-schnell-gelernt/189175/ (https://autohub.de/en/autohub-plus/fahrbericht-byd-tang-dm-erstaunlich-schnell-gelernt/189175/)
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialTorsdag 21. Mai 2020, klokken 12:58
Markedets lekreste el-SUV ihvertfall!
Minner veldig om Lexus forfra. Så liker man asiatisk design så er den kanskje det.

🤩
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Electric cars in NorwayTorsdag 21. Mai 2020, klokken 21:00
Radial :+1: ha slik tenker jeg også jeg også. Håper prisen er rett les lav :+1:

"Men med mindre prisen faktisk blir hinnsides (80++kwh batteri), er dette en ganske interessant for oss med småbarn og barnevogner ihvertfall"
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: SamcoFredag 22. Mai 2020, klokken 22:22
Litt hmmm til Kina biler ... er det lurt en om man havner i en Chevrolet bolt situasjon med importøren blir borte ..... hmmm
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Daniel_0007Fredag 22. Mai 2020, klokken 22:36
Litt hmmm til Kina biler ... er det lurt en om man havner i en Chevrolet bolt situasjon med importøren blir borte ..... hmmm


rsa har vært her siden 1936 så tviler på de blir borte, trekker byd seg fra europa eller går konk så har rsa fortsatt ansvaret.
Ville stolt mindre på star auto co og xpeng, virker som han sjefen for star autoco er litt sketchy spesielt måten han grå importerte mercer og ble saksøkt av bos i tillegg så er han onkel til sharif som heller ikke har helt rent mel i posen.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Elbileier fra SandnesLørdag 23. Mai 2020, klokken 21:47
Hybridbilen selges som 7-seter, men det er vel ingen bekreftet informasjon om at elbilen kommer som annet enn 5-seter. Synd, for en 7-seter hadde vært interessant... Som 5-seter finnes det mange mer veletablerte alternativer som jeg antar er tryggere investeringer.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenſøndag 24. Mai 2020, klokken 08:26
Har ikke sett noe om at den kommer med 7 seter. Ser i en eldre artikkel: The pure electric Tang will be available in five and seven-seat (2+3+2) versions.
Men når man ser en nyere artikkel fra samme side så står det ikke noe om 7-seter:
https://insideevs.com/news/351456/byd-tang-600-600d-specs/

Eldre artikkel fra 2018: https://insideevs.com/news/340965/byd-introduces-tang-ev600-with-828-kwh-battery/

Hadde den kommet med mulighet for 7 seter så hadde den kanskje tatt salg fra de som må over på Model X/S pga antall seter, eller de som må ha mer enn 5 seter og nå heller kjøper fossilbil.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Electric cars in Norwayſøndag 24. Mai 2020, klokken 09:04
Litt hmmm til Kina biler ... er det lurt en om man havner i en Chevrolet bolt situasjon med importøren blir borte ..... hmmm

Samco :+1: artig at du nevner det for jeg har også tenkt den tanken. Jeg postet jo i sin tid den saken om det som skjedde når Forhandler/importøren til Bolt "konket".  Lenke under.
Må tilstå at jeg gjennom oppveksten har handlet US før der i Ensjøveien  :+1:

Men jeg har tidligere vært kritisk til asiatisk men de siste 5-10  årene har jeg faktisk snudd etter å ha hatt noen asiatiske biler og tenker nå at dersom BYD skulle komme i en "Chevrolet bolt situasjon" så ordner det seg nok på beste vis.

https://elbilforum.no/index.php?topic=50513.msg897788#new
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: nightkingſøndag 24. Mai 2020, klokken 12:05
Den kommer ikke som 7 seter i elbil versjon dessverre.
Ang bolt situasjon så vil ikke det være noe problem med RSA.

Det er de som må stå for garanti ansvaret etter salg uansett. Og en så veletablert importør som RSA skal du være sikker på at det ikke er noe problem :)

Da burde jo folk være skeptiske til tesla, som det går rykter om at er konkurs annen hver mnd :)
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Radialſøndag 24. Mai 2020, klokken 12:18
Ingen sikker kilde, men nå snakker vi skikkelig bagasjerom om det stemmer! Nesten 1 kubikk 😃

Sitat
The luggage compartment of the TANG EV 600 can accommodate 940 liters / 33.2 cu.ft of storage, and with seats folded down up to a total of 1655 liters / 58 cu.ft storage.

Kilde:
https://wattev2buy.com/electric-vehicles/byd-electric-vehicles/byd-tang-ev-specs-range-battery-price-release-date/
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenſøndag 24. Mai 2020, klokken 17:12
Ingen sikker kilde, men nå snakker vi skikkelig bagasjerom om det stemmer! Nesten 1 kubikk 😃

Sitat
The luggage compartment of the TANG EV 600 can accommodate 940 liters / 33.2 cu.ft of storage, and with seats folded down up to a total of 1655 liters / 58 cu.ft storage.

Kilde:
https://wattev2buy.com/electric-vehicles/byd-electric-vehicles/byd-tang-ev-specs-range-battery-price-release-date/

Regner med at det stemmer. Har sett det før, men det står ikke hvordan det er regnet ut. Sikkert ikke VDA? Er nok stort bagasjerom uansett. 
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: torlieMandag 25. Mai 2020, klokken 08:33
Alt ligger til rette for at denne blir en av de største i sin klasse, samt den billigste. :)

Ser ikke ut til at det blir noen frunk, men det overlever man vel uten.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Øyvind.hMandag 25. Mai 2020, klokken 08:43
Hmmm. Kommer denne med CCS og god hengerkapasitet kan den være et interessant alternativ til Model Y neste år ser jeg. Grillen var grusom og gammeldags, men resten så moderne og fint ut!
Greie ytelser også med 0-100 på 4,4-4,6 sek.

Får fyre av en epost til RSA og høre om de vet noe mer om CCS og hengervekt! Holder den gjennomgående god opplevd kvalitet og bra standard på infotainment må jeg ta en titt på denne!
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: nightkingTirsdag 26. Mai 2020, klokken 16:38
Hmmm. Kommer denne med CCS og god hengerkapasitet kan den være et interessant alternativ til Model Y neste år ser jeg. Grillen var grusom og gammeldags, men resten så moderne og fint ut!
Greie ytelser også med 0-100 på 4,4-4,6 sek.

Får fyre av en epost til RSA og høre om de vet noe mer om CCS og hengervekt! Holder den gjennomgående god opplevd kvalitet og bra standard på infotainment må jeg ta en titt på denne!

Blir chademo hurtiglading og det er ikke avklart noe hengervekt enda.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Øyvind.hTirsdag 26. Mai 2020, klokken 22:47
Håper virkelig ikke de begår en så stor tabbe :(
Må da gjøre et snev av research i markedet de skal lansere den i???
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: hELgenenLørdag 30. Mai 2020, klokken 08:06
Tabber gjør de alle. Uansett prisklasse så finnes det ingen perfekt norges elbil ennå.
Tesla model X har falkevingedører
EQC har for lav bakkeklaring
I-Pace har for liten hengervekt
Model 3 er ikke SUV
E-Tron 50 og 55 spiser strøm og har for kort rekkevidde.
Osv...En finner noe å sette fingeren på dem alle..
Snodig at utvalget folke elbil ikke er der ennå..Men de kommer...Både Skoda og Tesla har noe på gang i den retningen..Bare synd det går alt for tregt,og når de er her kommer avgiftsspøkelse.

Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ShanksLørdag 30. Mai 2020, klokken 10:46
Hmmm. Kommer denne med CCS og god hengerkapasitet kan den være et interessant alternativ til Model Y neste år ser jeg. Grillen var grusom og gammeldags, men resten så moderne og fint ut!
Greie ytelser også med 0-100 på 4,4-4,6 sek.

Får fyre av en epost til RSA og høre om de vet noe mer om CCS og hengervekt! Holder den gjennomgående god opplevd kvalitet og bra standard på infotainment må jeg ta en titt på denne!

Blir chademo hurtiglading og det er ikke avklart noe hengervekt enda.

Tror du skal vente til de lanserer den til du konkluderer med at det blir Chademo.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: nilkaLørdag 30. Mai 2020, klokken 11:53
Altså det kan alltid skje endringer men jeg hr snakket med tre representanter for RSA som alle har sagt at bilen kommer med Chademo så noe annet vil nok forundre meg.
Nå er jo chademostandarden ikke noe særlig dårligere enn CCS, største forskjellen er utbygginga. Om det nå kommer en rekke kinamerker til Norge skal du ikke se bort fra at det også kan komme en ny fremvekst av chademo-ladere.

Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: turfsurfLørdag 30. Mai 2020, klokken 12:46
Chademo er jo dårligere enn CCS i Europa, når det knapt bygges ut lynladere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ShanksLørdag 30. Mai 2020, klokken 12:58
Altså det kan alltid skje endringer men jeg hr snakket med tre representanter for RSA som alle har sagt at bilen kommer med Chademo så noe annet vil nok forundre meg.
Nå er jo chademostandarden ikke noe særlig dårligere enn CCS, største forskjellen er utbygginga. Om det nå kommer en rekke kinamerker til Norge skal du ikke se bort fra at det også kan komme en ny fremvekst av chademo-ladere.

Da kan du bare forberede deg på å bli forundret  ;)
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: nightkingſøndag 31. Mai 2020, klokken 10:53
Altså det kan alltid skje endringer men jeg hr snakket med tre representanter for RSA som alle har sagt at bilen kommer med Chademo så noe annet vil nok forundre meg.
Nå er jo chademostandarden ikke noe særlig dårligere enn CCS, største forskjellen er utbygginga. Om det nå kommer en rekke kinamerker til Norge skal du ikke se bort fra at det også kan komme en ny fremvekst av chademo-ladere.

Da kan du bare forberede deg på å bli forundret  ;)

Ok. Så du har info som de som de ikke har på RSA? Fortell. ;)
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Shanksſøndag 31. Mai 2020, klokken 11:54
Altså det kan alltid skje endringer men jeg hr snakket med tre representanter for RSA som alle har sagt at bilen kommer med Chademo så noe annet vil nok forundre meg.
Nå er jo chademostandarden ikke noe særlig dårligere enn CCS, største forskjellen er utbygginga. Om det nå kommer en rekke kinamerker til Norge skal du ikke se bort fra at det også kan komme en ny fremvekst av chademo-ladere.

Da kan du bare forberede deg på å bli forundret  ;)

Ok. Så du har info som de som de ikke har på RSA? Fortell. ;)

Infoen kommer nok om 2-3 uker. Så får vi se hva bilen får av lademuligheter og andre ting.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Radialſøndag 31. Mai 2020, klokken 12:03
Baller seg på med gamledieselen nå, like før jeg må ty til nødløsninger, så skikkelig info om denne hadde vært fint snart 🙄
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RayBombMandag 01. Juni 2020, klokken 15:41
Noen som kjenner til om bilen har hjelpestyring/"autopilot", og eventuelt hvor godt det er/kan bli?
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ToWalkOrDriveTirsdag 16. Juni 2020, klokken 10:07
Tabber gjør de alle. Uansett prisklasse så finnes det ingen perfekt norges elbil ennå.
Tesla model X har falkevingedører  -> Model Y har vanlige bakdører
EQC har for lav bakkeklaring          ->Model Y har 16,6 cm, som er ca 2,5cm høyere enn Model 3
I-Pace har for liten hengervekt        -> Model Y har hengerfeste med maksvekt på 1600kg
Model 3 er ikke SUV                        -> Model Y er en SUV / CUV....
E-Tron 50 og 55 spiser strøm og har for kort rekkevidde.   -> Model Y bruker lite og lader fort (over 50 mil)
Osv...En finner noe å sette fingeren på dem alle..
Snodig at utvalget folke elbil ikke er der ennå..Men de kommer...Både Skoda og Tesla har noe på gang i den retningen..Bare synd det går alt for tregt,og når de er her kommer avgiftsspøkelse. -> Model Y leveres tidlig 2021

Bare satte inn i Bold tekst litt om Model Y.....men Model Y har et ganske smalt innlastingsrom, så hvis du prøver å dytte inn en sykkel der så sliter en f.eks...men det som er rart er at Tang kun skal ha plass til 58 kubikkfot bagasje med setene nede, mens Model Y skal ha plass til 68 kubikkfot med setene nede. Kanskje Tang har brukt mer plass på lydisolering?
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ToWalkOrDriveTirsdag 16. Juni 2020, klokken 10:15
Ser for øvrig ut til at en ny versjon av BYD Tang vil komme med "Blade" batterier, som skal være 50% mer kompakte...
https://insideevs.com/news/427159/rumor-byd-blade-battery-production-13-gwh/
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ToWalkOrDriveTirsdag 16. Juni 2020, klokken 10:27
Ser for øvrig for øvrig at BYD / RSA skal ha presselansering 30. juni (om 14 dager). Da skal de presentere produkter og lanseringsplaner. God gang fiskestang! På LingLing Oslo i Oslo kl 12:00 :-)
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/rsa-inviterer-til-byd-presselansering?publisherId=17847186&releaseId=17887072
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: AnsjosfiletTirsdag 16. Juni 2020, klokken 19:50
Det ryktes at neste modell ut skal hete Tare.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ToWalkOrDriveTirsdag 16. Juni 2020, klokken 23:30
Det ryktes at neste modell ut skal hete Tare.

Trodde det var Tun Glan Gtin G som var neste ut...?
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialTirsdag 30. Juni 2020, klokken 15:40
Lite nytt fra lanseringen, annet enn at hjemmesiden til BYD er oppdatert... Taklast og Henger bekreftet, spent på den vekta den kan dra :+1:

Og ikke minst CCS eller Chademo.

http://byd.no/modeller/tang/
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: SpeederTirsdag 30. Juni 2020, klokken 18:15
Lite nytt fra lanseringen, annet enn at hjemmesiden til BYD er oppdatert... Taklast og Henger bekreftet, spent på den vekta den kan dra :+1:

Og ikke minst CCS eller Chademo.

http://byd.no/modeller/tang/
Det står CCS litt ned på siden du linket til;)
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: nightkingTirsdag 30. Juni 2020, klokken 18:20
Bekreftet ccs lading ja :)

Pris er også klar:

« Kommer over nyttår
BYD Tang-prisen er satt til 599.900 kroner for biler med såkalt Executive-pakke.

- BYD skal være "premium affordable", premium følelse og design, men prisen skal gjøre bilen mulig å kjøpe for mange, sier Dunvold.»
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialTirsdag 30. Juni 2020, klokken 19:19
Lite nytt fra lanseringen, annet enn at hjemmesiden til BYD er oppdatert... Taklast og Henger bekreftet, spent på den vekta den kan dra :+1:

Og ikke minst CCS eller Chademo.

http://byd.no/modeller/tang/
Det står CCS litt ned på siden du linket til;)

Utrolig hvor lett man scroller forbi, stod jo rett ved ADAS... ::)
Morro det ble CCS, "alle" trodde det ble Chademo  :laugh:

Men 600k var vel ca 100k stivere enn jeg hadde håpet, men med skikkelig hengervekt og god nok plass, kan jeg være nysgjerrig jeg...
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: KTSTirsdag 30. Juni 2020, klokken 19:32
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/g75BLA/na-er-prisen-pa-byds-svre-el-suv-klar
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Øyvind.hTirsdag 30. Juni 2020, klokken 20:16
Bra de landet på CCS :) Da gjenstår det bare avklaring rundt hengervekt!
599" for toppmodellen synes jeg ikke virket helt avskrekkende. Kikket igjennom diverse Youtube-videoer av bilen nå og må si jeg synes det virker som en spennende modell. Interiøret er gjennomgående helt greit. En del smarte funksjoner, men ikke helt på høyde med de tyske. Ville nok også plassert dem under Tesla på interiør, men det er mer funksjonsrikt. Mye plass for pengene! GUI så ganske utdatert ut, men sånt kommer de sikkert til å jobbe med og kanskje friske opp OTA?

Alt i alt ville jeg nok satt denne i klasse med Enyaq, Mach-E og Model Y. Men med litt mer plass. Og litt mer asiatisk touch på godt og vondt.
I en test hevdet testeren at midtskjermen i praksis er et android nettbrett, dreibart sådan. Det kan jo ha sine fordeler mtp appvalg og bøter litt på GUI på den skjermen i hvert fall!
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: nightkingTirsdag 30. Juni 2020, klokken 20:25
Sitat
Til glede for norske kunder kommer nok også at Tang får mulighet for hengerfeste som kan trekke 1.410 kg, selv om det er noe mindre enn både e-tron og Mercedes-Benz EQC (begge 1.800 kg).

Står det på tek.no
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialTirsdag 30. Juni 2020, klokken 20:57
1410kg... Blæh, det var slapt.
Trodde de skulle gå i strupen på model X med 2000++
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Øyvind.hTirsdag 30. Juni 2020, klokken 22:36
Hmm, det var ikke så mye nei. Spesielt for en så stor bil.
Synes 1800kg allerede er i grenseland lite.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: torlieOnsdag 01. Juli 2020, klokken 08:52
599k var litt mer enn jeg hadde sett for meg, så da ender man vel opp på ca 620k med vinterhjul.

Mye bra med bilen som plass, ytelse, premiumfølelse antydes, ok hengervekt selv om mange nok håpet på mer. Den har helt klart noen fordeler fremfor Enyaq som jeg også har stor tro på.

Tang har vel dog ikke HUD, LED Matrix, og hvordan infotainment systemet er i praksis gjenstår å se.

Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenOnsdag 01. Juli 2020, klokken 08:55
Positivt at den får CCS og at den får blade batteriene.

Blade-teknikken gjør også at det foreløpig ikke er helt klart hvor stort batteriet på den versjonen av Tang som skal leveres i Norge vil bli, annet enn at det blir noe mer enn de 82,8 kilowattimene bilen har i dag. RSA selv anslår rundt 86 kWh, men presiserer at det tallet foreløpig ikke er offisielt.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: hELgenenOnsdag 01. Juli 2020, klokken 09:19
Med vinterhjul OG hengerfeste havner du fort på 630++
Da er veien plutselig mindre til E tron og EQC
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: THEOnsdag 01. Juli 2020, klokken 09:21
Jeg vet det er tøft, men hvorfor skal man tvinges til å ha 22" hjul på en "billigbil"? Jeg ville mye heller ha 20", eller 19" om mulig pga. lavere forbruk og ditto lenger rekkevidde. Ellers ser jo dette ut som en interessant bil.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: torlieOnsdag 01. Juli 2020, klokken 09:51
Jeg vet det er tøft, men hvorfor skal man tvinges til å ha 22" hjul på en "billigbil"? Jeg ville mye heller ha 20", eller 19" om mulig pga. lavere forbruk og ditto lenger rekkevidde. Ellers ser jo dette ut som en interessant bil.

Helt enig, jeg ville helt klart foretrukket 20" eller 21".

Store felger gir dårligere rekkevidde, dyrere dekk, større sjanse for kantkjørt felg, samt mer støy.

Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: turfsurfOnsdag 01. Juli 2020, klokken 09:58
Med vinterhjul OG hengerfeste havner du fort på 630++
Da er veien plutselig mindre til E tron og EQC
etron 55 med tilsvarende utstyr er vel fremdeles vesentlig dyrere. Forskjellen til EQC er vel kanskje 100k, og den er mindre men trekker litt større henger.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: torlieOnsdag 01. Juli 2020, klokken 10:11
Hadde de priset den mellom 500-550k et sted ville nok mange sett til BYD, men tror ikke Møller og de øvrige svetter av denne prisingen.

Merkelojaliteten står ganske sterkt, og mange vil ikke "gamble" med å kjøpe et ukjent kinesisk merke for å spare under 100k.


Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: GuleböjOnsdag 01. Juli 2020, klokken 11:14
Hadde de priset den mellom 500-550k et sted ville nok mange sett til BYD, men tror ikke Møller og de øvrige svetter av denne prisingen.

Merkelojaliteten står ganske sterkt, og mange vil ikke "gamble" med å kjøpe et ukjent kinesisk merke for å spare under 100k.

Enig her. Synes bilen i seg selv virker veldig interessant for oss, men det er nettopp prisen vs "gambling"-faktoren jeg er usikker til. Jeg er klar over at BYD er et trygt merke i seg selv og at RSA er en stabil forhandler, men når BYD selv sier at lanseringen i Norge er et prøveprosjekt* så blir jeg skeptisk. Andrehåndsverdien er i utgangspunktet usikker, men hva vil skje dersom BYD velger å avslutte prøveprosjektet tidlig? Mulig jeg er i overkant skeptisk her, så overbevis meg gjerne..

* https://www.tu.no/artikler/byd-sjefen-vi-velger-norge-fordi-nordmenn-er-opptatt-av-skiftet-til-elbil/492629

Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Øyvind.hOnsdag 01. Juli 2020, klokken 11:21
Med vinterhjul OG hengerfeste havner du fort på 630++
Da er veien plutselig mindre til E tron og EQC
etron 55 med tilsvarende utstyr er vel fremdeles vesentlig dyrere. Forskjellen til EQC er vel kanskje 100k, og den er mindre men trekker litt større henger.
Ja en lignende EQC ender vel på rundt 700 kanskje, uten at jeg har sett nøye på detaljer. 100k opp fra BYD Tang.
Men Tang er en vesentlig større bil mtp innvendig volum. Ikke så mye lengre, men høyere og mer minivan-form gir mye større bagasjeplass. Rad 2 kan også justeres i lengeretningen, noe som gjør Tang ganske praktisk.

Noen som vet om Tang kan leveres som 7 seter i EV versjon? Hybriden de leverer av samme modell kan visst være 7 seter, men EV spiser kanskje opp noe volum bakerst.

Om 600k er fullspekket toppmodell burde det vel komme en enklere utstyrt en til rundt 500k etter hvert også.

Vil en ha noe vesentlig større enn EQC/E-tron/Ipace er det for øyeblikket bare Model X som gjelder i det segmentet, men den er mye dyrere. Tang er rimeligere og plasserer seg ganske bra som et stort alternativ til MachE, Enyaq og Model Y.
Ganske komplett med taklast, hengerfeste og stort innvendig volum.

Manglende matrix-frontlys ville jeg ikke vektlagt så tungt. Hiv på en ledbar til noen tusenlapper og du får fjernlys som er en helt annen verden. Riktignok uten maskering, men når det ikke er møtende trafikk er ledbar noe helt annet enn matrix. Sånn sett en av de tingene jeg vil savne litt i EQC`en ettersom ledbar ikke kan kombineres med matrix på noen god måte.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: turfsurfOnsdag 01. Juli 2020, klokken 13:13
Manglende matrix-frontlys ville jeg ikke vektlagt så tungt. Hiv på en ledbar til noen tusenlapper og du får fjernlys som er en helt annen verden. Riktignok uten maskering, men når det ikke er møtende trafikk er ledbar noe helt annet enn matrix. Sånn sett en av de tingene jeg vil savne litt i EQC`en ettersom ledbar ikke kan kombineres med matrix på noen god måte.
Helt enig i dette. Matrix LED er morsomt som teknologi, men nytteverdien ikke så veldig stor. Lysbildet er mye viktigere.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: torlieOnsdag 01. Juli 2020, klokken 13:41
Manglende matrix-frontlys ville jeg ikke vektlagt så tungt. Hiv på en ledbar til noen tusenlapper og du får fjernlys som er en helt annen verden. Riktignok uten maskering, men når det ikke er møtende trafikk er ledbar noe helt annet enn matrix. Sånn sett en av de tingene jeg vil savne litt i EQC`en ettersom ledbar ikke kan kombineres med matrix på noen god måte.
Helt enig i dette. Matrix LED er morsomt som teknologi, men nytteverdien ikke så veldig stor. Lysbildet er mye viktigere.

Ikke noe problem å kombinere Matrix med ledbar, men da må den ha sekundær bryter, noe som selvsagt gjør det litt mer tungvindt.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: 1000kwhOnsdag 01. Juli 2020, klokken 15:14
Henger meg på at dette er for dyrt, og i tillegg får man ikke 7 seter.

Men bilen ser jo veldig kurrant ut!
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialOnsdag 01. Juli 2020, klokken 20:28
Prisliste med litt info ute...

https://viewer.ipaper.io/rsa-no/byd/byd-prisliste-og-teknisk-info/
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenOnsdag 01. Juli 2020, klokken 21:10
Prisliste med litt info ute...

https://viewer.ipaper.io/rsa-no/byd/byd-prisliste-og-teknisk-info/

Specs for gammelt batteri. Er mest interessert i hva rekkevidde blir med nytt batteri. Hadde vært kjekt om de økte mer enn til 86 kwh. Må nesten opp i 450+ på WLTP rekkevidde for å konkurrere mot Enyaq, Model Y og kanskje Airya.

Ser at det kun er angitt 2+3 konfigurasjon på seter. Blir nok ikke mulighet for 7 seter. Usikkert på om det gjelder alle el-Tang, eller om det kun er for de 1500 første som RSA importerer.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ToWalkOrDriveTorsdag 02. Juli 2020, klokken 09:09
Ser at måten de oppgir bagasjeromsplass ikke er i henhold til vestlig standard. Elbil24.no mener at plassen med setene oppslått er oppgitt helt opp til taket, mens vanligvis er det vel i bunn av nakkestøttene. Ser og at bagasjeplass med setene flate er mye mindre enn Model Y, som har 1879 liter, mot Tangs 1655 liter.

Elbil24.no:
BYD oppgir 940 / 1655 liter. Det ene må være med seteryggene oppe, men helt opp til taket, og det andre maksimalt volum når bakseteryggene er lagt ned.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: hELgenenTorsdag 02. Juli 2020, klokken 09:23
Ser at måten de oppgir bagasjeromsplass ikke er i henhold til vestlig standard. Elbil24.no mener at plassen med setene oppslått er oppgitt helt opp til taket, mens vanligvis er det vel i bunn av nakkestøttene. Ser og at bagasjeplass med setene flate er mye mindre enn Model Y, som har 1879 liter, mot Tangs 1655 liter.

Elbil24.no:
BYD oppgir 940 / 1655 liter. Det ene må være med seteryggene oppe, men helt opp til taket, og det andre maksimalt volum når bakseteryggene er lagt ned.

Det kan nok være korrekt - men mye plass ser det ut til å være uansett
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: hELgenenTorsdag 02. Juli 2020, klokken 09:33
Hadde de priset den mellom 500-550k et sted ville nok mange sett til BYD, men tror ikke Møller og de øvrige svetter av denne prisingen.

Merkelojaliteten står ganske sterkt, og mange vil ikke "gamble" med å kjøpe et ukjent kinesisk merke for å spare under 100k.

Bare en kjapp kommentar på den - merkelojaliteten hos norske bilkjøpere skal visstnok være lav
Her er en gammel artikkel som påpeker det : https://www.tv2.no/a/10590573/
Og når MG kom - så løp jo folk til den bilen - bare se på siste salgsstatistikken.
Det er vel stort sett bare Tesla eiere som er merkelojale.

Selv er jeg lite merkelojal - tenker som så at en må nesten ha prøvd mange merker før en havner under torva
Kjøpte mye Tysk og var vel lojal til VW konsernet og BMW en periode, men så tenkte jeg at skitt au - en lever jo bare en gang og en må nesten prøve litt ut.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: turfsurfTorsdag 02. Juli 2020, klokken 12:58
Det er vel stort sett bare Tesla eiere som er merkelojale.
Tror ikke det er så mye av det her i Norge. Mange EQC/I-Pace/etron eiere som er eks Tesla. Tror og mange som i undersøkelser fremstår som Tesla lojale ikke nødvendigvis er det pga merket Tesla men pga den enorme fordelene på rekkevidde og ladeinfrastruktur.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Daniel_0007Torsdag 02. Juli 2020, klokken 12:59
Hadde de priset den mellom 500-550k et sted ville nok mange sett til BYD, men tror ikke Møller og de øvrige svetter av denne prisingen.

Merkelojaliteten står ganske sterkt, og mange vil ikke "gamble" med å kjøpe et ukjent kinesisk merke for å spare under 100k.

Bare en kjapp kommentar på den - merkelojaliteten hos norske bilkjøpere skal visstnok være lav
Her er en gammel artikkel som påpeker det : https://www.tv2.no/a/10590573/
Og når MG kom - så løp jo folk til den bilen - bare se på siste salgsstatistikken.
Det er vel stort sett bare Tesla eiere som er merkelojale.

Selv er jeg lite merkelojal - tenker som så at en må nesten ha prøvd mange merker før en havner under torva
Kjøpte mye Tysk og var vel lojal til VW konsernet og BMW en periode, men så tenkte jeg at skitt au - en lever jo bare en gang og en må nesten prøve litt ut.

på 6 måneder har det blitt solgt rundt 800 mg så vil ikke si at den har solgt så bra nå vet jeg ikke om leverings takten på bilen men i samme periode har det blitt solgt over 5000 etron, en bil som koster det dobbelte av mg evt 3700 egolf som har blitt registrert i år og, så vil si det er fortsatt en del merke lojalitet i norge spesielt mot vag konsernet.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: JuanEVTorsdag 02. Juli 2020, klokken 13:22
Fikk satt meg inn i BYDen da de kjørte den ut fra lingling igår. Må si jeg er veldig imponert over kvaliteten. Kjører den slik de sier tror jeg dette blir suksess i Norge. Bra med ordentlig forhandlernett også...
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialTorsdag 02. Juli 2020, klokken 15:31
Får de utstillingsbiler før 2021?
Hadde vært fint å sett en i sømmene.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: jman76Torsdag 02. Juli 2020, klokken 15:45
1.500 biler tipper jeg kommer til å bli solgt på svært kort tid. Her ser det ut til å komme på plass et godt landsdekkende servicenettverk. Jeg tror ikke BYD blir noen flopp i Europa med sin batteriteknologi. Snarere tvert imot.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: JuanEVTorsdag 02. Juli 2020, klokken 15:53
Blade Battery skal visst være veldig bra i kulden. Hvis rekkevidden blir tilnærmet lik på vinteren blir dette et enda mer spennende produkt :o
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialTorsdag 02. Juli 2020, klokken 18:42
hmm...studerer den spec-lista nøye...bare 15cm bakkeklaring på en SÅ stor bil? :o Low_rider :D
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ToWalkOrDriveFredag 03. Juli 2020, klokken 01:24
hmm...studerer den spec-lista nøye...bare 15cm bakkeklaring på en SÅ stor bil? :o Low_rider :D

Mercedes eqc er oppgitt med 9,7cm, mdn det er visst fordi høyden måles med fullastet bil. Kan være noe sånt her og. Den ser ganske høy ut. 15cm er ikke veldig ille, synes jeg, men blir avveining. Fordelen med 15cm på en elbil er at den sklir over snøen / steiner pga flat og glatt bunn, mens bensinbilen dunker eksosanlegget av...
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: MooCowFredag 03. Juli 2020, klokken 16:41
Manglende matrix-frontlys ville jeg ikke vektlagt så tungt. Hiv på en ledbar til noen tusenlapper og du får fjernlys som er en helt annen verden. Riktignok uten maskering, men når det ikke er møtende trafikk er ledbar noe helt annet enn matrix. Sånn sett en av de tingene jeg vil savne litt i EQC`en ettersom ledbar ikke kan kombineres med matrix på noen god måte.
Helt enig i dette. Matrix LED er morsomt som teknologi, men nytteverdien ikke så veldig stor. Lysbildet er mye viktigere.

Dersom ein møter få eller ingen bilar er jo LEDbar kjekk sak, om ein møter litt bilar vil eg sei at Matrix LED er overlegent. Auga er jo raskt å justera seg når det får meir lys inn på netthinna, men veldig treigt når det blir mørkt. Det vil sei at når ein blendar ned med LEDbar så ser ein svært dårleg dei gangane ein må blenda ned.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialFredag 03. Juli 2020, klokken 19:18
hmm...studerer den spec-lista nøye...bare 15cm bakkeklaring på en SÅ stor bil? :o Low_rider :D

Mercedes eqc er oppgitt med 9,7cm, mdn det er visst fordi høyden måles med fullastet bil. Kan være noe sånt her og. Den ser ganske høy ut. 15cm er ikke veldig ille, synes jeg, men blir avveining. Fordelen med 15cm på en elbil er at den sklir over snøen / steiner pga flat og glatt bunn, mens bensinbilen dunker eksosanlegget av...

15cm på full bil er svært bra, hvis det er før last er man på EQC nivå😄

Bilen SER relativt høy ut, men er jo laveste punkt som teller.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: VaduzOnsdag 08. Juli 2020, klokken 21:35
Interessant bil, men grillen var veldig gammeldags japansk-suv dessverre. Tror også prisen blir for stiv, du skal ha ganske spesifikke behov før du velger denne før en model Y til samme pris.
Et punkt er allikevel dødsstøtet for denne bilen, at det står «build your own dreams» bakpå er så vulgært som man får det, hvem i all verden kaller et bilmerke for noe slikt? Så håpløst klisje og kitsch at selv Aune Sand ville gremmet seg:p
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ToWalkOrDriveOnsdag 08. Juli 2020, klokken 23:40
Interessant bil, men grillen var veldig gammeldags japansk-suv dessverre. Tror også prisen blir for stiv, du skal ha ganske spesifikke behov før du velger denne før en model Y til samme pris.
Et punkt er allikevel dødsstøtet for denne bilen, at det står «build your own dreams» bakpå er så vulgært som man får det, hvem i all verden kaller et bilmerke for noe slikt? Så håpløst klisje og kitsch at selv Aune Sand ville gremmet seg:p

 :D LOL
Reagerte og på den kjøkken-skriften.
Det som kan vippe folk over til Tung Tang er:
-støy - klarer de å nærme seg tyskere?
-bagasjeplass - bilen er mye større enn Model Y, men Y er meget bra utnyttet. Målene til Tang så langt er forvirrende.
-batterieffektivitet-kan blade batteriene være revolusjonerende?
-kvalitet-kan bilen ha høykvalitets mekaniske deler og auto-vindusviskere som visker når de skal og dørhåndtak du ikke må hjelpe inn?
-baksetebredde og plass større? Model 3 / Y seter
er gode.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: hELgenenTorsdag 09. Juli 2020, klokken 21:52
Nå er jo kvaliteten på veldig mye som treffer øyet ikke så bra på Tesla model Y heller.
Ingen - 0 % - av de jeg kjenner som har en Tesla, det være seg S,X eller 3, har biler som er 100% i alle skjøter,
lakk som er perfekt over hele bilen osv. Det er noe med alle. Men teknisk er de jo fantastiske, og ladenettverket er gull.
Jeg tror heller ikke nødvendigvis en TMY treffer samme segment som Tung Tang Ting.
Jeg har snuset litt på denne bilen som en mulig familiebil på sikt - mye som er fristende,
mens TMY er helt uaktuelt inntil det blir Tysk kvalitetskontroll på hver eneste bil som ruller ut av fabrikken i Tyskland.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ApeXTorsdag 16. Juli 2020, klokken 22:08
Så på bilen i dag hos Oddvar Bjelde i Arna. Bilen står der frem til kl. 17 i morgen, og skal deretter til Autosalg hvor den står neste uke. Jeg var positivt overrasket over bilen. Flott bil som jeg gjerne kunne tenke meg. Bilen har gode seter og myke materialer. Den har en premium følelse, men ikke helt på høyde med tysk premium som Audi eller Mercedes.

Forsetene justeres fra døren alá Mercedes. Her er det også knapper for både ventilasjon og varme i setene. Da jeg prøvde å justere forsetene fikk jeg ikke til å "tilte" setet - altså å justere setet slike at det skrår oppover/nedover. Etter min mening er det litt skuffende hvis slik justering ikke er mulig.

Skjermen er noe av det første man legger merke til når man setter seg inn i bilen, og den var nydelig å bruke. Den er responsiv, med god oppløsning, og infotainmentløsningen virker å ha en relativt oversiktlig oppbygning. Så vidt jeg vet kommer ikke bilen med innebygd Netflix, men å strømme video med nettleseren var ikke noe problem. Du kan også veksle mellom å orientere skjermen horisontalt eller vertikalt - unektelig et kult party tricks. Personlig foretrekker jeg å ha skjermen horisontalt, det ser bare bedre ut etter min mening.

Bilen som er på turné har et lyst interiør, som jeg liker veldig godt. Det er derfor etter min mening synd at det i første omgang kun kommer biler med mørkt interiør til Norge, men det ser nok bra ut det også.

Bagasjeplassen var litt skuffende. Det virket ikke like stort som diverse bilder gir inntrykk av. Jeg leste nå at kapasiteten skulle være på 940 liter, noe jeg ikke får helt til å stemme. Riktignok har jeg ikke sjekket hvordan det så ut bak med baksetene skjøvet fremover. Uansett vil det nok være god nok bagasjeplass for en familie på fire, i alle fall hvis det ikke er behov for hundebur. Under bagasjeromsplaten er det plass til ladeledning og litt andre småting, men det er ikke tale om en dyp brønn som hos Tesla. Bilen har for øvrig ikke frunk.

Det "verste" med bilen, er etter min mening at «Build Your Dreams» står over hele bakluken. Det ser rett og slett ikke ut. Kjøper vi bilen, fjernes dette på dag 1, sammen med øvrige merker bak. Jeg tror det hadde vært et pluss om bilen i Norge kun ble levert med BYD-logoen bak.

Noe som verken er et minus eller pluss for meg er at innsteget til bilen er høyt, det kan være utfordrende for enkelte. I Kina kan bilen fås med utfellbart stigtrinn, vet ikke om det er tilfellet i Norge. Jeg opplevde det også som at det var høyt opp til bagasjeromsgulvet. Her ligger det derfor til rette for litt bicepstrening hvis man skal ha med tung bagasje på tur. Et pluss med høyt innsteg/høy bil er imidlertid at du også sitter høyt.

Ingen får kjøre bilen. Bilen som vises frem nå er i følge forhandler det eneste eksemplaret i Europa. Teknisk ansvarlig (?) hos forhandler kunne imidlertid melde om at bilen er god å kjøre, og tar svinger på en god måte. I følge en anmeldelse jeg så, har imidlertid bilen ganske så båt-feeling i svinger. Demobiler kommer i Q1, så da får vi fasit.

Jeg har ikke lest gjennom tråden enda, så vet ikke om det har blitt postet før, men forhandler kunne opplyse om at det nye batteriet er på 80 kWt, og støtter hurtiglading opptil 100 kW. Det var for tidlig til å si noe om ladekurven enda. Det er forresten mulig at bilen kommer til å støtte hurtiglading med mer enn 100 kW, men dette var det siste tallet forhandler hadde fått opplyst fra BYD. Tidligere har BYD meldt om 60 kW-lading, deretter 80 kW.

Det er usikkert om fjernstyringen av bilen kommer til Norge, og jeg glemte å spørre om bilen kom med app.

Video av utfellbart stigtrinn, som nevnt over: https://youtu.be/LPPNcOELX-M
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: 1000kwhTorsdag 16. Juli 2020, klokken 22:21
Ut fra det du sier kan jeg ikke begripe at denne har noe på det norske markedet å gjøre.. med den prisen altså
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: hELgenenTorsdag 16. Juli 2020, klokken 22:29
Hva mener du trakk ned?
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ApeXFredag 17. Juli 2020, klokken 11:44
Ut fra det du sier kan jeg ikke begripe at denne har noe på det norske markedet å gjøre.. med den prisen altså

Det er en romslig bil, den har 4x4, tilsynelatende god infotainmentløsning, støtter hurtiglading på i alle fall 100 kW, kommer med mulighet for både hengerfeste og takstativ, og vil antagelig ha en respektabel rekkevidde på 400 km+. Til tross for at jeg skriver at bagasjeplassen var noe skuffende og at premiumfølelsen ikke var helt på høyde med Audi og Mercedes, synes jeg ikke at jeg dømte bilen nord og ned?
 

Hva mener du trakk ned?

Hva gjelder interiøret føltes det "billigere" enn tysk premium. For meg virket det relativt tydelig at dører, armlene og dashboard ikke var trukket i skinn. Dette er imidlertid noe man gjerne betaler en del ekstra for hos tyskerne, og det var myke materialer, ikke hard plastikk. Setene kjentes imidlertid gode ut, og jeg likte at forstene har justerbar lårstøtte. Designet på nakkestøttene vet jeg ikke helt hva jeg synes om.

Jeg hadde begrenset med tid, og så både på BYD Tang og Maxus Euniq, så jeg hadde ikke mulighet til virkelig å undersøke kvaliteten på ting. Det jeg har skrevet, er ut ifra et raskt førsteinntrykk. Det er godt mulig jeg har vært litt strengere vurdering av "premium" enn det andre kan tenkes å være. Hva som oppleves som premium er definitivt også til en viss grad subjektivt.

Litt usikker på hva jeg tenker om at bilen "bare" støtter 100 kW lading. Her vil ladekurven ha en del å si. I følge forhandler gjør det faktum at batteriet er uten kobolt, at det ikke forsvinner så mye energi til å varme opp batteriet, og at det derfor ikke vil være stor forskjell i rekkevidde mellom sommer og vinter. Det høres bra ut, men om det er realiteten gjenstår å se.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenFredag 17. Juli 2020, klokken 14:44
Så rart at forhandler mente at den skulle kun få 80 kwh batteri. Nå har den 82,8 kwh og det var tidligere nevnt fra RSA at det kunne bli 86 kwh med Blade batteriene.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ToWalkOrDriveFredag 17. Juli 2020, klokken 15:05
Noen som har sett bilder av bagasjerommet? Eller er det så langt ulovlig å publisere?
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Øyvind.hFredag 17. Juli 2020, klokken 15:21
Utfra bilder ser det ut til å kunne matche Model X nivå på bagasjeplass (minus 180l frunk og 100-150l under gulvet). Da har en veldig raust med plass. Men mulig bildene er misvisende.
Interessant å høre at infotainment får skryt. For meg ser den veldig gammeldags og simpel ut, men mulig jeg har sett noen utdaterte videoer på Youtube (edit: primært skjermen bak rattet som ser 80-talls ut).

(https://shared.cdn.smp.schibsted.com/v2/images/8f3544c8-dccb-4f0e-a9e7-5a870d01356e?fit=crop&h=900&w=1600&s=7569dfab90ef71063caefd61340e99a6a17101d7)
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: hELgenenFredag 17. Juli 2020, klokken 15:35
Så rart at forhandler mente at den skulle kun få 80 kwh batteri. Nå har den 82,8 kwh og det var tidligere nevnt fra RSA at det kunne bli 86 kwh med Blade batteriene.

Hvor har du lest det?
Jeg har lest at ladingen først ble sagt til 60, så 80, og nå sist 100 KW - altså effekten en kan lade på.
Når det kommer til energien kan kan lagre så har jeg hørt et sted mellom 85 kwh og 90 kwh..
Og blade batteriene skulle jo gi mulighet for å lagre mer på mindre plass..

Når det kommer til hurtiglading så har f.eks I-Pace har 100 KW hurtiglading, men i praksis så går den rett ned til 80 etter så kort tid at jeg vil si den har 80 KW. Det samme kan jo gjelde her uten at jeg ser det som noe problem i seg selv. Om jeg må lade 10-15 minutter ekstra i forhold til f.eks E-tron de få gangene en bruker bilen på langtur betyr lite i praksis.
Ser jo Tesla Bjørn kjører disse 1000 km turene og det skiller kanskje 1-2 timer totalt på de aller fleste bilene - hvilket jeg anser som lite - 1000 km er i alle fall mer enn jeg gidder å kjøre en hel dag uansett. Men for de som skal kjøre langtur hele tiden - så betyr jo dette noe. Hvor mye en klarer å dytte inn på batteriet har derimot større betydning - som om det blir 80 eller 90 kWh betyr jo noe ettersom det kan være den lille forskjellen på om en må gå for en hurtigladning eller klare seg med kun hjemmelading på en lengre dagstur.

Rart ingen har tatt masse bilder av bilen og lagt ut - forhandlere har jo tilgang - kunder kommer innom - noen burde jo ta seg bryet med å lage en videosnutt også. Noen som kan fortelle om det var forbudt å ta bilder av bilen??

Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ApeXFredag 17. Juli 2020, klokken 15:41
Så rart at forhandler mente at den skulle kun få 80 kwh batteri. Nå har den 82,8 kwh og det var tidligere nevnt fra RSA at det kunne bli 86 kwh med Blade batteriene.
Er nok antagelig bare en avrunding fra forhandlere side. Det er nok 82,8 som gjelder, men det er litt mindre kronglete å kommunisere et fint rundt tall til hvermannsen.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ApeXFredag 17. Juli 2020, klokken 15:49
Rart ingen har tatt masse bilder av bilen og lagt ut - forhandlere har jo tilgang - kunder kommer innom - noen burde jo ta seg bryet med å lage en videosnutt også. Noen som kan fortelle om det var forbudt å ta bilder av bilen??

Det er ikke forbud mot å ta bilder. Jeg både tok bilder og filmet, men brukte dessverre Snapchat og lagret ikke bildene/klippene. Foruten et 18 sek langt klipp, men det viser både samboer og barn, så det er jeg ikke interessert i å legge ut.

Hvis jeg får tatt en kikk på bilen igjen til uken, kan jeg ta noen bilder å legge ut her. For alle som bor i Bergensområdet, så skal bilen fra mandag stå hos Autosalg på Storetveit. De holder langåpent til kl. 19 på mandag, tirsdag og torsdag.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenFredag 17. Juli 2020, klokken 17:46
Så rart at forhandler mente at den skulle kun få 80 kwh batteri. Nå har den 82,8 kwh og det var tidligere nevnt fra RSA at det kunne bli 86 kwh med Blade batteriene.

Hvor har du lest det?
Jeg har lest at ladingen først ble sagt til 60, så 80, og nå sist 100 KW - altså effekten en kan lade på.
Når det kommer til energien kan kan lagre så har jeg hørt et sted mellom 85 kwh og 90 kwh..
Og blade batteriene skulle jo gi mulighet for å lagre mer på mindre plass..

Når det kommer til hurtiglading så har f.eks I-Pace har 100 KW hurtiglading, men i praksis så går den rett ned til 80 etter så kort tid at jeg vil si den har 80 KW. Det samme kan jo gjelde her uten at jeg ser det som noe problem i seg selv. Om jeg må lade 10-15 minutter ekstra i forhold til f.eks E-tron de få gangene en bruker bilen på langtur betyr lite i praksis.
Ser jo Tesla Bjørn kjører disse 1000 km turene og det skiller kanskje 1-2 timer totalt på de aller fleste bilene - hvilket jeg anser som lite - 1000 km er i alle fall mer enn jeg gidder å kjøre en hel dag uansett. Men for de som skal kjøre langtur hele tiden - så betyr jo dette noe. Hvor mye en klarer å dytte inn på batteriet har derimot større betydning - som om det blir 80 eller 90 kWh betyr jo noe ettersom det kan være den lille forskjellen på om en må gå for en hurtigladning eller klare seg med kun hjemmelading på en lengre dagstur.

Rart ingen har tatt masse bilder av bilen og lagt ut - forhandlere har jo tilgang - kunder kommer innom - noen burde jo ta seg bryet med å lage en videosnutt også. Noen som kan fortelle om det var forbudt å ta bilder av bilen??

Jeg snakket om batteriet kapasitet, altså størrelsen på batteriet og ikke effekten ved hurtiglading. Kwh/kwt vs kw.

Det var svar på dette:

Jeg har ikke lest gjennom tråden enda, så vet ikke om det har blitt postet før, men forhandler kunne opplyse om at det nye batteriet er på 80 kWt, og støtter hurtiglading opptil 100 kW. Det var for tidlig til å si noe om ladekurven enda. Det er forresten mulig at bilen kommer til å støtte hurtiglading med mer enn 100 kW, men dette var det siste tallet forhandler hadde fått opplyst fra BYD. Tidligere har BYD meldt om 60 kW-lading, deretter 80 kW.

Kilde på at RSA anslår rundt 86 kwh med blade batteri:
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/g75BLA/na-er-prisen-pa-byds-svre-el-suv-klar

Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ApeXFredag 17. Juli 2020, klokken 20:21
Oddvar Bjelde har lagt ut en video med presentasjon av bilen: https://www.facebook.com/1629759660582296/posts/2683699588521626/?vh=e

Edit:
Ser ut på videoen til at setene kan «tiltes», så der var jo det minuset borte. Ser også at bagasjerommet i følge videoen måler 112 cm x 112 cm x 72 cm (LxBxH) med det som ser ut som baksetene i bakre stilling. Det tilsier bedre plass enn det jeg fikk inntrykk av.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ToWalkOrDriveFredag 17. Juli 2020, klokken 21:23
Det bagasjerommet ser SVÆRT ut 😀😀😀 Ser ut til å være mye større enn det på Audi e-tron.

Kan ikke forstå annet enn at den vil selge bra!
https://vimeo.com/439174165
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenFredag 17. Juli 2020, klokken 21:44
Det bagasjerommet ser SVÆRT ut 😀😀😀 Ser ut til å være mye større enn det på Audi e-tron.

Kan ikke forstå annet enn at den vil selge bra!
https://vimeo.com/439174165

Hun sier bagasjerom på 920 liter i videoen, er det etter VDA?
 
Får håpe RSA får inn en deal på å bytte ut "Build Your Dreams" med "BYD" eventuelt "BYD Tang EV 600" om de synes kun BYD blir for snaut  :P
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ToWalkOrDriveFredag 17. Juli 2020, klokken 22:58
Nei, deg er visst helt opp til taket....men fortsatt stort...

Får håpe bokstavene ikke er skrudd fast gjennom karosseriet (som Teslamerket på panseret på Model Y)
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: trykkertorTirsdag 21. Juli 2020, klokken 20:14
Ser også at bagasjerommet i følge videoen måler 112 cm x 112 cm x 72 cm (LxBxH) med det som ser ut som baksetene i bakre stilling. Det tilsier bedre plass enn det jeg fikk inntrykk av.
Jeg så bilen hos Autosalg idag.
Da bakluken ble åpnet, ble jeg negativ overrasket over forventet bagasjeplass.
Gulvet var høyt oppe på seteryggene, så det er ikke så mye å gå på i høyden.
Og der var overraskende "lite" plass under falskbunn. At den i tillegg ikke har plass under panser gjør at jeg synes det ble for knapt med plass i forhold til bilens ytre størrelse.
Uten å ha sett en Model Y, tror jeg Model Y har langt bedre, fleksibel og mer utnyttbar plasskapasitet.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ApeXTirsdag 21. Juli 2020, klokken 21:14
Ser også at bagasjerommet i følge videoen måler 112 cm x 112 cm x 72 cm (LxBxH) med det som ser ut som baksetene i bakre stilling. Det tilsier bedre plass enn det jeg fikk inntrykk av.
Jeg så bilen hos Autosalg idag.
Da bakluken ble åpnet, ble jeg negativ overrasket over forventet bagasjeplass.
Gulvet var høyt oppe på seteryggene, så det er ikke så mye å gå på i høyden.
Og der var overraskende "lite" plass under falskbunn. At den i tillegg ikke har plass under panser gjør at jeg synes det ble for knapt med plass i forhold til bilens ytre størrelse.
Uten å ha sett en Model Y, tror jeg Model Y har langt bedre, fleksibel og mer utnyttbar plasskapasitet.

Stemmer bra med mitt førsteinntrykk også  :+1:
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ToWalkOrDriveOnsdag 22. Juli 2020, klokken 10:52
Ser også at bagasjerommet i følge videoen måler 112 cm x 112 cm x 72 cm (LxBxH) med det som ser ut som baksetene i bakre stilling. Det tilsier bedre plass enn det jeg fikk inntrykk av.
Jeg så bilen hos Autosalg idag.
Da bakluken ble åpnet, ble jeg negativ overrasket over forventet bagasjeplass.
Gulvet var høyt oppe på seteryggene, så det er ikke så mye å gå på i høyden.
Og der var overraskende "lite" plass under falskbunn. At den i tillegg ikke har plass under panser gjør at jeg synes det ble for knapt med plass i forhold til bilens ytre størrelse.
Uten å ha sett en Model Y, tror jeg Model Y har langt bedre, fleksibel og mer utnyttbar plasskapasitet.

Stemmer bra med mitt førsteinntrykk også  :+1:

Har de sagt noe om de vil pakke bilen annerledes når blade-batteriene kommer? Blade batteriene skal ha 50% bedre plassutnyttelse, hva enn det betyr. Tenker bare at ting under bagasjegulvet kanskje kan flyttes til andre steder, sånn at en kan lage et mer Tesla-Model Y-bagasjerom foran og bak, som på bildet.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialOnsdag 22. Juli 2020, klokken 13:09
litt av greia med Tang er at den deler platform med en hybrid motorisering. Altså må nok karosseriet passe en Hybrid også... lage eget karosseri for EV virker da litt tvilsomt.
Derfor kan man ikke endre så mye på karosseriet, for da passer den jo ikke hybriden.

What you see is what you get på Tang tror jeg.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: trykkertorOnsdag 22. Juli 2020, klokken 14:07
Derfor kan man ikke endre så mye på karosseriet, for da passer den jo ikke hybriden.

What you see is what you get på Tang tror jeg.
Dette harmonerer med det selger sa til meg igår. At slik bilen fremstår i butikk nå, er stort sett slik den blir for kunden. De endringene som gjøres, blir ikke synlig for kunden.
Da jeg spurte om bagasjeplass under panser, svarte selger at "Der er det så mye greier, at det ikke er plass til bagasjerom." Det er nok utfra slik vi ser på e-Niro, Kona Electric og diverse andre som deler chassis med hybridutgaver.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Espen SFredag 24. Juli 2020, klokken 11:07
BYD hevder at Tang skal lades fra 10 til 80 % på 33 minutter. (86 Kw/h Batteri)
Det vil si en energioverføring på ca 60 KWh på 33 minutter (uten varmetap):

Ergo BYD Tang EV600 må ha en ladeeffekt på 120 Kw/h for å komme deres egen uttalelse imøte.

Det blir spennende å se hva som blir realitet.....
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: GRSſøndag 26. Juli 2020, klokken 09:41
Kikket på vogna hos Autosalg. Må si jeg ble veldig imponert. Man ser tydelig at "inspirasjonen" (Kineserne drar det jo gjerne over mot ren kopiering, også her. ;) ) kommer fra tyske merker og Tesla. Spesielt interiøret. Men det funka overraskende bra. Miks av betjening/brytere (seter) fra MB, dashbord minte meg om BMW, det samme med setene. Så er det strødd en god dose Tesla over det. :) Så veldig bra ut, og fine kvaliteter. Alt virket solid. Bra lakk-kvalitet og passform. Blir trolig enda bedre på prod. bilene.

Utvendig er bilen harmonisk og pen. Litt Macan over baklyktene, ellers ser den ut som en miks av Lexus og XC90 om det gir mening...

Tror denne blir veldig bra, om rekkevidde, lading og SW er ok. :)

Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: turfsurfſøndag 26. Juli 2020, klokken 10:47
BYD hevder at Tang skal lades fra 10 til 80 % på 33 minutter. (86 Kw/h Batteri)
Det vil si en energioverføring på ca 60 KWh på 33 minutter (uten varmetap):

Ergo BYD Tang EV600 må ha en ladeeffekt på 120 Kw/h for å komme deres egen uttalelse imøte.

Det blir spennende å se hva som blir realitet.....
Batterikapasitet måles gjerne i kWh, eller kWt på norsk. Effekt måles i kW. Merk og liten k stor W.

Ellers er utregningene dine korrekte
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Espen SMandag 27. Juli 2020, klokken 22:33
Her er video av komplett gjennomgang av bil (spansk tale)
https://youtu.be/uVTb17DmLfc
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ToWalkOrDriveTorsdag 30. Juli 2020, klokken 06:33
Nå i Rogaland
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: ToWalkOrDriveFredag 31. Juli 2020, klokken 15:11
Har fått kikket på den, og det ga en blandet følelse. På mange måter ser den ut som 850.000...(bra lakk, design, utseende innvendig). Ser stor ut fra utsiden, og ser stor ut inni. Det som er litt rart er hvor tjukt alt er inni, som dørene og ryggene på setene. Når jeg satt i baksetet så var det litt krøkkete å komme seg ut, da føttene krasjer i bakdøren...men da må jeg og nevne at jeg er 195cm og bygger litt andre veier og. Når jeg satt i førersetet så fikk jeg dessverre ikke kjørt baksetet så langt bakover som jeg ville. Det kan godt være det er min anatomi som er spesiell, fordi jeg har det likt på mange biler, f.eks. BMW 5-serie og RAV4. Da jeg satt meg i baksetet, med baksetet i bakerste posisjon (med fremsetet i bakerste posisjon) så hadde jeg akkurat passe plass til beinene, og det er et kjempekompliment sammenlignet med andre biler. Det ville gått greit å sitte sånn på tur, utenom at hodet mitt kom oppi taket. Og grunnen til det er takvinduet som stopper rett over hodet (sidesvis) og at karmen er veldig tjukk (bygger nedover). Men igjen - jeg er en stor fyr. Slik bilen står, med baksetet langt bak, så ser ikke bagasjerommet så stort ut, men jeg tenker at en gjennomsnittsfamilie, med mannen på 183cm, og passe slank, som har unger som ikke er 1,80, så kan en på biltur med mye bagasje fort skyve baksetet et stykke frem og lage mer rom. Regner med at de oppgitte ca 1,20 er med baksetet skjøvet helt frem. Ser forøvrig ut som en del skitne folk har prøvesatt de lyse skinnsetene på denne bilen. Så og at det var litt rust ikke så langt fra bremseskivene som med fordel kunne vært fjernet for å lage et bedre inntrykk.

Merker at denne bilen er noe helt annerledes enn noe annet jeg har sittet i...bare annerledes... Var og overraskende å se hvor høyt oppe en faktisk sitter her. Merker at det ville vært litt for vanskelig å bestilt en sånn bil uten å kjenne hvordan den er på veien....om en ser hvor en er i kjørebanen... RSA burde fått typegodkjent med det gamle batteriet, og tatt inn noen kun for prøvekjøring. Tror det ville hjulpet veldig på salget.

Første tanken er at den må være veldig bra for folk med bakoverpekende barneseter, siden ryggene på disse stjeler veldig mye plass, og sånn ellers grei plass. 
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Elbileier fra SandnesLørdag 01. August 2020, klokken 20:58
Her er video av komplett gjennomgang av bil (spansk tale)
https://youtu.be/uVTb17DmLfc

Interessant at bilen på videoen er 7-seter, mens Norges-versjonen visstnok bare kommer som 5-seter.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenLørdag 01. August 2020, klokken 21:35
Her er video av komplett gjennomgang av bil (spansk tale)
https://youtu.be/uVTb17DmLfc

Interessant at bilen på videoen er 7-seter, mens Norges-versjonen visstnok bare kommer som 5-seter.

Tror det er fordi RSA kun ville ta inn èn modell i starten (første 1500 biler), så da la de vel inn ordre på 1500 biler med alt utstyr og med 5 seter.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: BarfotTorsdag 22. Oktober 2020, klokken 11:49
Ville jo vært smartere å bestille en 7 seter som standardmodell og fått et fortrinn der !

Hadde den kostet 600' som 7 seter, vilel det ikke vært mange andre konkurrenter.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: pebyTirsdag 08. Desember 2020, klokken 14:21
Jeg synes det ble fryktelig stille rundt BYD Tang (reprise av Chery-introduksjonen?). Nettsiden er fortsatt så som så, er det fortsatt planen at bilene skal leveres tidlig 2021 mon tro?

Har sendt e-post til RSA, men der var det ikke svar å få.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: daktariTirsdag 08. Desember 2020, klokken 16:58
Juni -21 har jeg fått vite.
Finnes en del spanske videoer nå med ganske detaljert gjennomgang.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialMandag 21. Desember 2020, klokken 12:48
Da er spec om "blade" kapasiteten sluppet.

Nå husker ikke jeg tallene på vekta før blade, men ny egenvekt på under 2,3t må da være mye lavere enn det var?

Fremdeles 84kwh batteri, 505km NDEC.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: GuljfeskTirsdag 12. Januar 2021, klokken 19:52
Fikk pris og antatt levering i Juni her.
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: batterimannenMandag 01. Mars 2021, klokken 11:48
BYDs store el-SUV får syv seter som standard

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zg6r81/byds-store-el-suv-faar-syv-seter-som-standard
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: RadialMandag 01. Mars 2021, klokken 12:43
BYDs store el-SUV får syv seter som standard

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zg6r81/byds-store-el-suv-faar-syv-seter-som-standard

*Sukk* 🙄
Enda mindre bagasjerom da altså (stjeler høyde), og fremdeles ikke lastenett for å kompensere.

Bruk heller "penga" på mer krokvekt og skikkelig lastenett 😜
Tittel: Sv: BYD Tang EV 600 - SUV til Norge i 2020
Skrevet av: Rearden86Mandag 01. Mars 2021, klokken 15:04
Er det tredelt baksete/skiluke på denne?