Elbilforum.no
Populære temaer => Lade hjemme => Ladeplasser og ladekabler => Eletriske og tekniske utfordringer i sammenheng med hjemmelading => Emne startet av: Vesel på søndag 03. mai 2020, klokken 09:16
Tenker på Tesla Wall Connector, ihvertfall. Vet ikke hvordan det fungerer med andre ladebokser.
Nøytrallederen brukes jo ikke til selve ladinga. Har hørt at den brukes til styrestrøm, men hva legges i det? At boksen har noe strøm til å slå inn og ut releet med, drifte LED-lys og ladeelektronikken/-styringa med?
Dersom det er det, så burde det vel ikke vært vanskelig å ha en bare litt større trafo for å senke spenninga fra 400 V ved å bruke to av fasene, istedetfor fra 230 V med én fase og nøytrallederen. Dersom det hadde vært for å unngå at de tre fasene som brukes til selve ladinga ikke brukes til annet enn kun lading, så funker jo ikke det, for man må jo bruke uansett bruke minst én fase.
Dette er ulempene med den tilsynelatende unødvendige ekstra lederen, som jeg ser det:
- Ved bruk av kabel blir den større og styggere.
- Vanskeligere kabel å håndtere og installere pent.
- Trangere i koblingsbokser, ladeboks og. evt industristikk og plugg.
- Litt mer varmgang.
- Ønsket type kabel med nok ledere i riktig dimensjon kan være vanskelig å få tak i.
- Mer kobber og større klammer - dyrere
Nøytral lederen er helt sentral. Det tas ut 3x 230V mellom de enkelte faselederne og N. Siden de tre fasene er forskjøvet i tid kansellerer de ut hverandre i N lederen. Så, nei, helt uaktuelt å kutte ut N.
Sitat fra: turfsurf på søndag 03. mai 2020, klokken 09:30
Nøytral lederen er helt sentral. Det tas ut 3x 230V mellom de enkelte faselederne og N. Siden de tre fasene er forskjøvet i tid kansellerer de ut hverandre i N lederen. Så, nei, helt uaktuelt å kutte ut N.
Så man lader ikke med 400 V, men 230 V?
Når jeg regner nå, så ser jeg at 230V*16A*3=11 kW. Og i bilen står det jo at spenninga er 230 V, som jeg trodde var en feil, og ikke 400 V. Jøsses, dette var en aha-opplevelse.
Ja, det stemmer. Er 3x230V ladere i bilen.
Og ved lading av enfasebiler på trefasladere blir strømmen i N-leder lik strømmen i faseleder.
Sitat fra: Vesel på søndag 03. mai 2020, klokken 09:40
Sitat fra: turfsurf på søndag 03. mai 2020, klokken 09:30
Nøytral lederen er helt sentral. Det tas ut 3x 230V mellom de enkelte faselederne og N. Siden de tre fasene er forskjøvet i tid kansellerer de ut hverandre i N lederen. Så, nei, helt uaktuelt å kutte ut N.
Så man lader ikke med 400 V, men 230 V?
Når jeg regner nå, så ser jeg at 230V*16A*3=11 kW. Og i bilen står det jo at spenninga er 230 V, som jeg trodde var en feil, og ikke 400 V. Jøsses, dette var en aha-opplevelse.
Ja, alle ladetrinn i bilane er for 230V. Om ein skaffar fram dette som fase-til-fase spenning i IT system eller fase-til-N spenning i TN system spelar inga rolle. Dette passar bra på verdensbasis. Fleire land har gjerne 1-fas forsyning pr hus/leilighet. Trinna i bilane er gjerne for 16A eller 32A. Med fleire trinn kopla på ulike fasar, seriekopling og parallellkopling finnest det eit utal variantar (ikkje allle er iht produsenten...) Tesla M3 er den einaste (?) som kan bruke 'rein' 3fas på 230V IT, men det er jo eit ganske så sær-norsk fenomen. På same måte kunne ein teoretiskt tenke seg trekant kopling med 400V og uten N, (som 380V 3fas motor) men nei, det er ikkje brukt (så vidt eg veit?)
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Ja, det var 400 V og med trekantkobling jeg trodde det ble gjort, som med mange elmotorer. Hvorfor gjøres det ikke slik istedet?
Sitat fra: Vesel på søndag 03. mai 2020, klokken 10:24
Ja, det var 400 V og med trekantkobling jeg trodde det ble gjort, som med mange elmotorer. Hvorfor gjøres det ikke slik istedet?
Fordi det skal virke når en trefasbil kobler seg til en enfaslader, og enfasbil kobler seg til trefaslader.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 03. mai 2020, klokken 10:03
På same måte kunne ein teoretiskt tenke seg trekant kopling med 400V og uten N, (som 380V 3fas motor) men nei, det er ikkje brukt (så vidt eg veit?)
Joda, det finnes
CEE-kontakter finnes i en rekke størrelser, pinnekonfigurasjoner og farger, til forskjellige spenninger og formål.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
Røde 4-pins er sjeldne, og der jeg har sett de er typisk vært gamle verksteder der de har blitt brukt til 380V motorer. Jeg vet det var en 63A på Aker Brygge (vet ikke om den fortsatt er der, eller har blitt plukket ned). Jeg tror det er flere tiår siden man sluttet å installere slike. Nå brukes 5-pins istedet (som har N-leder).
Med helt symmetrisk last i et 230/400V nett går det i normaldrift (varmeelementer) ingen strøm i N-leder. Dersom lasten er ladere i stjerne, kan en oppleve overharmoniske strømmer i N-leder. Dette er uønsket, men vanskelig å unngå.
Det finnes diverse industriutstyr som går på 3*400V uten N i trekantkobling.
Sitat fra: Elmo på søndag 03. mai 2020, klokken 23:52
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 03. mai 2020, klokken 10:03
På same måte kunne ein teoretiskt tenke seg trekant kopling med 400V og uten N, (som 380V 3fas motor) men nei, det er ikkje brukt (så vidt eg veit?)
Joda, det finnes
Klart 400V 3-fas finnest, men finnest det ELBILAR som ladar med det, @Elmo ?
(Uten N, altså)
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
N-lederen brukes av apparater på 230V.
Den eneste standarden jeg kjenner til for 3-fasebiler, er 5-pins kontakt med N-leder: IEC 62196 Type 2
(https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.vrd1qYBNU3Q4YG6QQV3f9AHaEe%26pid%3DApi&f=1)