Elbilforum.no
Bilmerker => MG => MG ZS EV => Emne startet av: Electric cars in Norway på lørdag 02. mai 2020, klokken 20:05
Kansje greit at nye som tenker på å kjøpe bilen :+1: :+1: som jeg synes er mye bil for pengene :+1: :+1: også får med seg det som kansje ikke er så bra.
Her er to svært gode videoer om MG ZS EV.
Først se denne på TV2 fra denne ukens av TV2 hjelper deg" om MG ZS EV og to andre elbiler – med overskrift "Den er et kupp" - lenke her https://www.tv2.no/broom/11407322/
Så se denne:
Bjørn N for to dager siden en "10 Things I hate about my MG ZS EV" og den her her:
https://youtu.be/iSrWj3KV7F8
Broom-testen er omtrent helt meningsløs hva rekkevidde angår. De fulladet ikke, og brukte kun gjettometeret til å fortelle hvor mye som var igjen av rekkevidde etter å ha kjørt noen mil og tatt noen drag på Gardermoen. Problemet er at omtrent alle produsenter har sin egen måte å estimere rekkevidde på, så det kan være helt tilfeldig hva de endte med..
Testen til TV2 hjelper deg var bare vrøl.
Er mye feil på MG ZS, som at man ikke kan velge hvor mye man vil lade, kan ikke forvarmes uten at dørene er låst? Forvarming vil og tappe batteriet selv om bilen er koblet til strøm? Den piper å gnåler hele tiden og listen fortsetter. Bilen er slengt sammen i hattefokk uten å vise tegn på å være testet.
Men den er billig, og jeg ville lett valgt den istede for Nissan leaf.
Er lov å håpe på at MG vil slippe en oppdatering som fikser alle software feilene, for i såfall er det en knall bil.
Sitat fra: Mondeo på tirsdag 05. mai 2020, klokken 08:10
Testen til TV2 hjelper deg var bare vrøl.
Er mye feil på MG ZS, som at man ikke kan velge hvor mye man vil lade, kan ikke forvarmes uten at dørene er låst? Forvarming vil og tappe batteriet selv om bilen er koblet til strøm? Den piper å gnåler hele tiden og listen fortsetter. Bilen er slengt sammen i hattefokk uten å vise tegn på å være testet.
Men den er billig, og jeg ville lett valgt den istede for Nissan leaf.
Er lov å håpe på at MG vil slippe en oppdatering som fikser alle software feilene, for i såfall er det en knall bil.
Det er ikke mye feil på bilen, da det er levert sånn fra fabrikk. At det derimot er lite gjennomtenkte løsninger og irriterende, det er noe annet.
Øyst1 ja til den prisen er det mye bil for pengene. Noe dårlige løsninger må man overse til den prisen. Mener Benny sa på slutten i broom resten at han var usikker på andre håndsverdien... eller kansje jeg husker feil....
Jeg er enig med Benny der. Det er litt gambling å kjøpe denne bilen ny, da merket er ukjent for mange og mange er skeptiske til biler fra Kina.
Jeg er temmelig sikker på at verditapet blir høyere på disse bilene enn mange av sine rivaler. Ligger jo nå ute en rød MG med alt utstyr og kjørt 2000 kilometer til 250 000 kr. Det er er tap på godt over 30 000 NOK på 2000 kilometer.
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 12. mai 2020, klokken 20:50
Jeg er temmelig sikker på at verditapet blir høyere på disse bilene enn mange av sine rivaler.
Verditapet i prosent blir sikkert forholdsvis høyt, men det er vel ikke sikkert det blir høyere enn konkurrentene i kroner og øre? Det er jo en billig bil, og det er begrenset hvor mye den kan tape seg.
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 12. mai 2020, klokken 20:54
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 12. mai 2020, klokken 20:50
Jeg er temmelig sikker på at verditapet blir høyere på disse bilene enn mange av sine rivaler.
Verditapet i prosent blir sikkert forholdsvis høyt, men det er vel ikke sikkert det blir høyere enn konkurrentene i kroner og øre? Det er jo en billig bil, og det er begrenset hvor mye den kan tape seg.
MG og Nissan Leaf koster det samme nå. Leaf vil nok holde seg bedre i pris , grunnet navn og stort forhandlernettverk. ( de som derimot kjøpte Leaf eller eGolf for 1 år siden, har tapt en del, da prisene har sunket, noe som er normalt når det kommer nye modeller, noe som også vil skje med MG).
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 12. mai 2020, klokken 21:07
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 12. mai 2020, klokken 20:54
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 12. mai 2020, klokken 20:50
Jeg er temmelig sikker på at verditapet blir høyere på disse bilene enn mange av sine rivaler.
Verditapet i prosent blir sikkert forholdsvis høyt, men det er vel ikke sikkert det blir høyere enn konkurrentene i kroner og øre? Det er jo en billig bil, og det er begrenset hvor mye den kan tape seg.
MG og Nissan Leaf koster det samme nå. Leaf vil nok holde seg bedre i pris , grunnet navn og stort forhandlernettverk. ( de som derimot kjøpte Leaf eller eGolf for 1 år siden, har tapt en del, da prisene har sunket, noe som er normalt når det kommer nye modeller, noe som også vil skje med MG).
Øyst1 ja men Leaf går vel opp i pris nå. Gjør MG også det?
Se bilde fra Leaf utenfor Nissan nå.
MG vil nok også gå opp i pris når de har solgt bilene som er lagerført. Uansett er denne prisoppgangen midlertidig. De som kjøper ny elbil nå etter prisoppgang, vil få et stort verditap. Når krona styrkes, vil prisene gå ned. Skal forhandlere nå ut med elbiler til allmenheten, og ikke bare de som er særdeles interesserte, må prisnivået ligge på er fornuftig nivå.
Øyst1 :+1: ja du har sikkert rett i dette. Men det kan ta veldig lang tid før at krona styrkes, men da vil prisene gå ned. Alt av biler blir dyrere nå. Så KONA Electric gikk opp i pris nå også.
Renault Zoe går motsatt, de setter ned prisene, men det gjelder nok lagerførte biler der også. Hyundai Ioniq gikk opp 10 000 i pris, mens Kona gikk opp 40 000. Audi opp 40 000, Tesla også opp osv.
Alle biler går opp, og det er logisk grunnet svekket krone.
Derimot melker nok leverandørene markedet og setter prisen opp mer enn nødvendig, videre vil prisoppgangen merkes på salgsstatistikken.
Det litt merkelige er videre at elbilene går mest opp i pris, når en sammenligner mot fossile alternativer. Det vil føre til at elbilandelen vil falle fremover, når en ser på nyregistreringer.
Nei, slik det er nå hadde jeg handlet fort om jeg skulle ha ny elbil, og kjøpt der prisene ikke har gått opp, ellers ville jeg hatt is i magen og ventet.
Rart om Nissan skrur opp prisen på Leaf.
I Tyskland satte de ned prisen med 3.600 euro for 40kwh og 4.800 euro for 62kwh i forrige uke.
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 13. mai 2020, klokken 08:18
Rart om Nissan skrur opp prisen på Leaf.
I Tyskland satte de ned prisen med 3.600 euro for 40kwh og 4.800 euro for 62kwh i forrige uke.
Ja, er derfor jeg sier at det er mye spill her. Leverandørene bruker denne krisen til det den er verdt. De ser sitt snitt til å tjene mer på bilene, og setter opp prisene mer enn nødvendig. Leaf er utdatert og er absolutt ikke verdt prisen om den skal koste over 300 000 for 40 kWh. Da vil salget svikte helt for denne modellen. E-Golf er i siste innspurt før ID3 kommer, så denne må de ha vekk fra lagrene, og prisene går fort ned om de blir sittende med biler på lager når de skal ha inn ID3.
Nei, som sagt, akkurat nå gjelder det å ha litt is i magen. En kan fort gå på en real smell når det gjelder verditap om en velger å kjøpe ny elbil nå som koster ca 40 000 mer enn de gjorde for noen uker siden. Men har en råd til å tape 40 000 i tillegg til det normale verditapet , så kjør på. En kan kjøre lenge for 40 000 kr med den gamle dieselbilen osv som mange hadde tenkt å bytte ut. Ok, det er kjipt å kjøre rundt i en bil som man hadde tenkt å bytte ut, men kanskje verdt å vente litt til dette roer seg? Det er ikke noe jeg skal legge meg opp i, da det er et valg hver enkelt må ta for seg selv og sin økonomi.
VW kommer til å styre showet med ID.3. De som skal selge mye elbil i løpet av høsten må posisjonere seg veldig fornuftig i forhold til VW.
Tar nok ikke lang tid før det blir noen veldig fine kampanjer fra Nissan igjen ;)
Tror heller ikke MG kan øke prisene veldig mye på eventuell ny og mer moden batch hvis de skal holde volumet oppe.
Veldig bra test av Bjørn (som vanlig...) https://youtu.be/0Slp7yyYqR0
Flere gode oppdatering på bilen nå som nok mange liker :+1:
MG ZS EV with improved software & summer range test
23,759 views•Jun 12, 2020
1.1K
Bjørn Nyland
180K subscribers
Jeg kunne egentlig tenke meg en MG, men jeg syntes det er så merkelig at det ikke skal være mulig å stille inn forvarming på bilen. Trenger ikke være vha app, holder lenge at det er mulig å stille inn bilen til å varme opp til et satt tidspunkt hver dag så lenge den er plugget inn. Til og med min 6 år gamle bensingolf har webasto med fjernkontroll..
Synd MG ikke har kommet med noe mer detaljer rundt denne software oppdateringen som kommer i høst, det nevnes bare forvarming av batteri mtp hurtiglading såvidt jeg har lest.
Da Bjørn Nyland testa bilen i Thailand:
- App shows previos status at startup
- Precool only if the car is unplugged. Aircondition will stopp for 10 minutes.
- When AC charging, the doors have to be locked
- The state of charge percentage of the app is not updated
- Every time you start the car, the music start, without remembering your previous setitng.
- You can't mute the music when the car is in reverse
- If you open and shut the door, without leaving the car with the key, the car will honk
- Verry long delay at startup
- ACC does not regenerate and use friction brakes instead
- MG Pilog dings and bongs all the time
MG Norge turte ikke annet enn å jenke seg etter Nyland på enkelte av punktene.
Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 12. mai 2020, klokken 21:07
MG og Nissan Leaf koster det samme nå. Leaf vil nok holde seg bedre i pris , grunnet navn og stort forhandlernettverk.
Vi kjøpte en 2012 Leaf for halvannet år siden som ikke ser ut til å ha gått ned i verdi overhodet, pussig nok. Denne var en "test" for hvordan elbil fungerer for oss, noe som gikk over all forventning. Særlig når to bensinbiler klarte å klappe sammen i denne tiden (vi er "bunnslammere" og kjøper biler billig til de ikke går lenger - hadde disse i 7 og 8 år).
Men Leafen er nå klart og tydelig priset over MGen, over 30000kr ekstra. Er det det man betaler, eller kan man prute her? Nissan sin elbil er jo heller ikke kjent for å være helt gjennomtenkt fra fabrikken, så der ser jeg de på høyde med MG. Men all erfaring tilsier at nye merker ikke holder seg godt i verdi, så vi prøver å ta høyde for verdifallet mens vi ser på alternativene. Ett av de er en Opel Ampera e, enda et dårlig merke, men en bil som er nokså høyt ansett, har jeg forstått. En 2017 modell er da innenfor det samme budsjettet.
Leaf i nyeste generasjon har sine svakheter, men det skurer og går - og det holder for veldig mange. De fleste er fornøyd med bilen i seg selv.
Det hadde holdt for meg også, men den tok verken barnevogna eller barnestolen spesielt godt - noe MG'en taklet myyye bedre. Så da ble det MG.
1 thing i hate:
- oppdaget at bilen ikke har interiørlys bak! :D det er jo ikke spesielt praktisk for de som skal inn bak, feks barn i barneseter .. jaja
Du får kjøpe ei hodelykt. Det er ofte greit i mørke bagasjerom også.
De kunne gjerne kostet på seg ei ledstripe i moderne bagasjerom. Egentlig samme over baksetene som ungene mister alskens ting nedi som man må lete etter.
Men mood-light bruker enkelte fabrikker penger på å utvikle.
Disse fra clas O er fine å ha festet i bilen der det er mørkt. Bare klikk på og av.
https://www.clasohlson.com/no/Smart-Touch-LED-lampe,-2-pack/p/36-3333-1