Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lade hjemme => Emne startet av: Olepo på fredag 01. mai 2020, klokken 13:49

Tittel: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Olepofredag 01. mai 2020, klokken 13:49
Hei! I forbindelse med at vi har skaffet vår første elbil, (2015 E-golf), skal vi nå legge opp strøm med ladeboks i garasjen. Håper på å få noen tips/råd/anbefalinger da jeg forstår at det er mye god kompetanse her på forumet.

Utgangspunktet er en enebolig fra 2002, 230V IT nett, 3x16mm2 inntakskabel og overlastvern 50A/3 inn.
Garasjen er en frittstående dobbelgarasje som ligger ca 14 meter fra huset. Kabelstrekk fra sikringsskap til ny underfordeling i garasjen får en lengde på ca 30 meter.
Det er pr i dag ikke strøm i garasjen, men det ble lagt en 3x2,5mm2 kabel fra sikringsskap til garasje under bygging. Denne har aldri blitt koblet til og vil neppe bli benyttet i den nye installasjonen.

Planen er å grave grøft og strekke en bra dimensjonert kabel fra sikringsskap til en underfordeling i garasjen. Deretter ta ut en kurs til en enkel ladeboks og en 16A kurs til forbruk i garasjen. Setter foreløpig opp bare 3 stikk siden planløsning i garasje ikke er klar, men dette vil bli utvidet senere med flere stikk, belysning osv. Kan nok bli noe hobbyvirksomhet med kompressor, sveiseapparat osv på sikt. E-golfen trekker jo begrenset ved lading, men greit å dimensjonere litt for fremtiden når jobben først gjøres.

2 elektrikere har vært på en rask befaring og gitt tilbud på prosjektet, det ser imidlertid ut til at det er litt ulikt utgangspunkt så dette må avklares. I tilbud #1, som er lite spesifisert, står det "Fordelingsskap garasje 40A (3fas).
I tilbud #2 som er noe mer detaljert står det "kabel for 2f 32A kurs til garasje, og 32A hovedsikring for garasje i sikringsskap i hus".

Jeg er usikker på hva kabel for 2f 32A kurs betyr, trodde det var enten 1-fas eller 3-fas, men har mistanke om at firma #1 tar utgangspunkt i 3-fas til garasje, mens firma #2 legger opp til 1 ev 2-fas? Noen tanker om dette, og bør jeg eventuelt satse på å få 3-fas i garasjen om mulig?

Vi tenker foreløpig å gå for en enkel og rimelig ladeboks som f.eks Folkeladeren, noen som har erfaringer eller andre råd å komme med ifht valg av ladeboks?

For å redusere kostnad planlegger jeg å grave kabelgrøft og strekke kabel fra bolig til garasje selv. Noen som vet om det vil lønne seg å også bestille kabelen selv? Elektrikere har jo gjerne et drøyt påslag på materiell, men de har nok også en helt annen innkjøpspris enn det jeg vil oppnå. (Må naturligvis avklares med elektriker i forkant og benytte kabel etter deres krav til spesifikasjon og tverrsnitt).

Vet at det finnes kabel som kan legges direkte i jord/grus uten trekkerør, dette er vel grå PFXP, eller PFSP? Noen anbefalinger om forhandlere som selger til privatpersoner, som Elektroimportøren eller Elby?
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: RJKfredag 01. mai 2020, klokken 14:18
Sitat fra: Olepo på fredag 01. mai 2020, klokken 13:49

For å redusere kostnad planlegger jeg å grave kabelgrøft og strekke kabel fra bolig til garasje selv. Noen som vet om det vil lønne seg å også bestille kabelen selv? Elektrikere har jo gjerne et drøyt påslag på materiell, men de har nok også en helt annen innkjøpspris enn det jeg vil oppnå. (Må naturligvis avklares med elektriker i forkant og benytte kabel etter deres krav til spesifikasjon og tverrsnitt).

Min personlige erfaring med elektrikere og rørleggere først og fremst, er at kunden stort sett aldri får noe glede av den rabatten som deoppnår hos sine leverandører. Du får nok full pris + påslag for DB. I beste fall kan de bruke av avansen til å bygge inn slingringsmonn for uforutsett tidsbruk som de ikke kan belaste kunden for.

Dessverre så benytter de dette påslaget for ikke å fakturere enda mere, så om de tillater at du kjøper maetrialer selv, så øker de heller priden på jobben. Ergo sitter du fast uansett, med mindre du kjenner en, som gir deg moderate priser på resten av jobben og høvler prisen for deg. Men da er nok vedkommende selv daglig leder for bedriften, eller det er et lite firma der slikt er tillatt innen en viss begrensing.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Håvarfredag 01. mai 2020, klokken 14:38
Sitat fra: Olepo på fredag 01. mai 2020, klokken 13:49

Vi tenker foreløpig å gå for en enkel og rimelig ladeboks som f.eks Folkeladeren, noen som har erfaringer eller andre råd å komme med ifht valg av ladeboks?


Ville sterkt vurdert en annen ladestasjon siden du allerede tenker å installere kapasitet til å lade på høyere effekt enn de 3.6 kW som e-golfen vil kunne utnytte. Folkeladeren koster såvidt jeg kan se 4995,- (billigste jeg fant) og hvis du er medlem i elbilforeningen får du Easee sin lader til 6995,- (1000 kr rabatt) https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/

Denne ladestasjonen kan lade med opptil 32A/3 fas 7,4 kW siden du har 230V IT-nett, mens Folkeladeren ikke vil gi mer enn 18A/1 fas

Edit: du trenger IKKE være kunde hos Tibber for å bruke Easee-ladestasjonen, kun dersom du ønsker all funksjonaliteten laderen kan gi.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: jkirkebofredag 01. mai 2020, klokken 14:52
Sitat fra: Olepo på fredag 01. mai 2020, klokken 13:49
Vet at det finnes kabel som kan legges direkte i jord/grus uten trekkerør, dette er vel grå PFXP, eller PFSP? Noen anbefalinger om forhandlere som selger til privatpersoner, som Elektroimportøren eller Elby?

Grå PFXP samt PFSP stemmer. For PFXP har jeg gode priser, se ladespesialisten.no

Men jeg vil heller anbefale deg å legge et rødt 50mm trekkerør i grøften og bruke PFXP. Rør selger jeg også metervis, men det må evt. hentes. Tror Elektroimportøren selger metervis også? MegaFlis har hele kveiler noenlunde rimelig.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: jkirkebofredag 01. mai 2020, klokken 14:54
Sitat fra: Håvar på fredag 01. mai 2020, klokken 14:38
Sitat fra: Olepo på fredag 01. mai 2020, klokken 13:49

Vi tenker foreløpig å gå for en enkel og rimelig ladeboks som f.eks Folkeladeren, noen som har erfaringer eller andre råd å komme med ifht valg av ladeboks?


Ville sterkt vurdert en annen ladestasjon siden du allerede tenker å installere kapasitet til å lade på høyere effekt enn de 3.6 kW som e-golfen vil kunne utnytte. Folkeladeren koster såvidt jeg kan se 4995,- (billigste jeg fant) og hvis du er medlem i elbilforeningen får du Easee sin lader til 6995,- (1000 kr rabatt) https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/

Denne ladestasjonen kan lade med opptil 32A/3 fas 7,4 kW siden du har 230V IT-nett, mens Folkeladeren ikke vil gi mer enn 18A/1 fas

Edit: du trenger IKKE være kunde hos Tibber for å bruke Easee-ladestasjonen, kun dersom du ønsker all funksjonaliteten laderen kan gi.

Alternativt kan man vente litt på den nyeste laderen til Viridian. Vi har fått inn en demo nå. Ser veldig bra ut. Type 2 uttak, støtter opp til 32A 3-fase, integrert DC-RCM. Vi satser på å få prisen ned i 5950,-, om ikke kronekursen slår mer krøll på seg.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadfredag 01. mai 2020, klokken 18:08
Sitat fra: Olepo på fredag 01. mai 2020, klokken 13:49
Jeg er usikker på hva kabel for 2f 32A kurs betyr, trodde det var enten 1-fas eller 3-fas, men har mistanke om at firma #1 tar utgangspunkt i 3-fas til garasje, mens firma #2 legger opp til 1 ev 2-fas? Noen tanker om dette, og bør jeg eventuelt satse på å få 3-fas i garasjen om mulig?
"2-fas" viser her antakligvis til ein 3 leder kabel for 2 faseleiarar pluss jord.
Be om pris på 4 leder, 6mm2 jordkabel, eller større dim og strekket er langt, når du først er i gang.
Grøft + rør bør vere greit å legge sjølv om elektriker helst vil stå for resten.
Har du plass i sikr.skap i huset til 3pol modul så gå for det. Din eGolf kan antakeligvis dra maks 16A, men du kan gå for 'kvasi 3fas'/v-kobling/openDelta(kjært barn, mange namn) med alle 3 fasar tilkopla for ca 15% ekstra effekt ved å bruke eGolfen sine 2 ladetrinn. Mange ladeboksar kan bruke dette, slett ikkje berre Easee.

1-fas 32A lading vil vere relativt stort for ditt 50A inntak iom at 2 faseleiarar i bruk ALLTID vil vere i forbindelse med dei andre kursane og dermed begrense tilgjengelig effekt til komfyr, koketopp, VV, etc. Dynamisk regulering av ladinga løyser sjølvsagt dette problemet.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Olepolørdag 02. mai 2020, klokken 12:43
Sitat fra: RJK på fredag 01. mai 2020, klokken 14:18

Dessverre så benytter de dette påslaget for ikke å fakturere enda mere, så om de tillater at du kjøper maetrialer selv, så øker de heller priden på jobben. Ergo sitter du fast uansett, med mindre du kjenner en, som gir deg moderate priser på resten av jobben og høvler prisen for deg. Men da er nok vedkommende selv daglig leder for bedriften, eller det er et lite firma der slikt er tillatt innen en viss begrensing.

Ja, har tenkt samme tanke selv, var derfor jeg tok opp spm her. Har ingen gyllen avtale med kabelleverandører eller gode kontakter i elektrikerbransjen så det er nok begrenset hva jeg kan spare på 30 meter kabel uansett. Men går selvfølgelig an å be om et tilbud hvor kabelen er trukket ut.

Sitat fra: Håvar på fredag 01. mai 2020, klokken 14:38


Ville sterkt vurdert en annen ladestasjon siden du allerede tenker å installere kapasitet til å lade på høyere effekt enn de 3.6 kW som e-golfen vil kunne utnytte. Folkeladeren koster såvidt jeg kan se 4995,- (billigste jeg fant) og hvis du er medlem i elbilforeningen får du Easee sin lader til 6995,- (1000 kr rabatt) https://elbil.no/medlemsfordeler/smartlading-med-easee-ladeboks-fra-tibber/


Ja, det er verdt å vurdere hvis prisdifferansen ikke er større. Tanken var å begynne med en enkel og rimelig lader mens vi prøver ut elbil, og heller oppgradere laderen senere ved behov.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. mai 2020, klokken 14:52

Grå PFXP samt PFSP stemmer. For PFXP har jeg gode priser, se ladespesialisten.no

Men jeg vil heller anbefale deg å legge et rødt 50mm trekkerør i grøften og bruke PFXP. Rør selger jeg også metervis, men det må evt. hentes. Tror Elektroimportøren selger metervis også? MegaFlis har hele kveiler noenlunde rimelig.

Ja, får se hva det blir til ifht kabel og evt rør. Begge firmaene har tatt utgangspunkt i å levere dette selv, men sikkert mulig å trekke ut siden jeg skal grave og legge den som egeninnsats. Har tittet litt på nett etter trekkerør, men ser ut til at de fleste leverer hel kveil på 50 meter, blir litt drøyt når behovet er 13m...

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. mai 2020, klokken 14:54

Alternativt kan man vente litt på den nyeste laderen til Viridian. Vi har fått inn en demo nå. Ser veldig bra ut. Type 2 uttak, støtter opp til 32A 3-fase, integrert DC-RCM. Vi satser på å få prisen ned i 5950,-, om ikke kronekursen slår mer krøll på seg.


Dette er interessant, men vi er avhengige av å få på plass en løsning ganske raskt så er nok ikke noe reelt alternativ for oss nå.

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 01. mai 2020, klokken 18:08

"2-fas" viser her antakligvis til ein 3 leder kabel for 2 faseleiarar pluss jord.
Be om pris på 4 leder, 6mm2 jordkabel, eller større dim og strekket er langt, når du først er i gang.
Grøft + rør bør vere greit å legge sjølv om elektriker helst vil stå for resten.
Har du plass i sikr.skap i huset til 3pol modul så gå for det. Din eGolf kan antakeligvis dra maks 16A, men du kan gå for 'kvasi 3fas'/v-kobling/openDelta(kjært barn, mange namn) med alle 3 fasar tilkopla for ca 15% ekstra effekt ved å bruke eGolfen sine 2 ladetrinn. Mange ladeboksar kan bruke dette, slett ikkje berre Easee.

1-fas 32A lading vil vere relativt stort for ditt 50A inntak iom at 2 faseleiarar i bruk ALLTID vil vere i forbindelse med dei andre kursane og dermed begrense tilgjengelig effekt til komfyr, koketopp, VV, etc. Dynamisk regulering av ladinga løyser sjølvsagt dette problemet.


Plass i skapet skal ikke være noe problem. Pratet med med firma #1 om tverrsnitt på kabel, og vi kom frem til at 4G10mm2 ville være fornuftig. (Kabel har foreløpig ikke vært diskutert med firma #2).

For at tilbudene skal kunne vurderes opp mot hverandre er det greit at det er tatt utgangspunkt  i nogenlunde likt opplegg :)

Takker så mye for gode og informative innspill :+1:
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: elektroluxsøndag 03. mai 2020, klokken 08:42
Med mindre du absolutt vil lage en stor jobb uttav dette er mitt forslag en helt enkel 16A ladestasjon med fastmontert kabel ( til 6490.- hos oss) og såkalt forenklet montering.

I Stavanger området får du slik montering for kun 3000 kr slik at din pris blir under 10 000 kr.

Dette forutsetter at det allerede er en dedikert kurs til garasjen slik du indikerer. Vil gi deg inntil 86 kWt lading i døgnet, eller nok til å fylle selv de største Tesla på et døgn.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Oleposøndag 03. mai 2020, klokken 13:37
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. mai 2020, klokken 08:42
Med mindre du absolutt vil lage en stor jobb uttav dette er mitt forslag en helt enkel 16A ladestasjon med fastmontert kabel ( til 6490.- hos oss) og såkalt forenklet montering.

I Stavanger området får du slik montering for kun 3000 kr slik at din pris blir under 10 000 kr.

Dette forutsetter at det allerede er en dedikert kurs til garasjen slik du indikerer. Vil gi deg inntil 86 kWt lading i døgnet, eller nok til å fylle selv de største Tesla på et døgn.

Hei! Jeg vil gjerne gjøre dette så enkelt og rimelig som mulig. Problemet er at jeg i tillegg til ladeboks må ha strøm til annet forbruk, belysning osv i garasjen, noe jeg ikke har pr i dag. Dermed blir kabelen som ligger klar på 3G2,5 litt sped og det må uansett legges en ny kabel.

Et alternativ kan være å benytte eksisterende kabel til forbruk, strekke ny kabel kun for ladeboks og droppe underfordeling. Men ser for meg at en ny godt dimensjonert kabel og underfordeling vil gi flere/bedre muligheter på sikt.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Magne Stsøndag 03. mai 2020, klokken 14:49
Sitat fra: Olepo på fredag 01. mai 2020, klokken 13:49
Hei! I forbindelse med at vi har skaffet vår første elbil, (2015 E-golf), skal vi nå legge opp strøm med ladeboks i garasjen.

Kabelstrekk fra sikringsskap til ny underfordeling i garasjen får en lengde på ca 30 meter.

Det er pr i dag ikke strøm i garasjen, men det ble lagt en 3x2,5mm2 kabel fra sikringsskap til garasje under bygging. Denne har aldri blitt koblet til og vil neppe bli benyttet i den nye installasjonen.

Planen er å grave grøft og strekke en bra dimensjonert kabel fra sikringsskap til en underfordeling i garasjen. Deretter ta ut en kurs til en enkel ladeboks og en 16A kurs til forbruk i garasjen. Setter foreløpig opp bare 3 stikk siden planløsning i garasje ikke er klar, men dette vil bli utvidet senere med flere stikk, belysning osv. Kan nok bli noe hobbyvirksomhet med kompressor, sveiseapparat osv på sikt. E-golfen trekker jo begrenset ved lading, men greit å dimensjonere litt for fremtiden når jobben først gjøres.

Vi tenker foreløpig å gå for en enkel og rimelig ladeboks som f.eks Folkeladeren, noen som har erfaringer eller andre råd å komme med ifht valg av ladeboks?

Har tatt bort det som er irreleven i sitatet med omsyn til det eg vil kommentera.

Det eg ser er at du brukar lading av elbilen som årskaking for å kunna legga ein ny kabel til garasjen.  Det er ditt valg, men eg ville ikkje ha gjort det.

Eg ville ha brukt den kabelen som alt er der.  Og så ville eg ha fått på plass lokal jord i garasjen.  Då kan du legga ut ei trefasa ITsløyfe.  Det er komme endringar i NEK400 2018, som seier at maks sikring på 2,5mm2 kabel er 15amp, men sidan dette er ein gamal kabel, så kan du kanskje overtala elektirikaren til å setta opp ein 16amp sikring.  Det er likevel ikkje viktig for resultatet.
Du vil du maksimalt kunne trekka 27amp over dei tre fasane ved 16amp sikring.  ( 25amp ved 15amp sikring. )  Så ville eg ha satt opp eit lokalt sikringsskap i garasjen med tre kursar.  Ein på 13amp, ein på 10amp og ein på åtte, alternativt 10amp.  Samtididsfaktoren her blir ikkje ein, men det er lite truleg at du kjem til å køyra trekket på max uansett.
Så ville eg har brukt den "store" sikringa på ladeboksen, som eg hadde stilt på 10 til 11amp.  Det er nok det maksimale som kan trekkas på denne kabelen, når han er ca 30m lang.  Dei to andre ville eg ha brukt til lys og eventuell støvsugar når det trengs.

10 amp gir 23kWt på 10 timar, tilstrekkeleg til å køyra 120 km.  Dei fleste av oss køyrer mamsimalt 50 km pr dag.
Erfaringsmessig så overvurderer dei fleste av oss kva effekt dei treng å ha tilgjengeleg til lading.  Og det skal me få betala for når effektavgiftene kjem.

Ei løysing som dette kjem ikkje til å kosta meir enn arbeidet til eletrikaren, ei sikring i skapet i huset, eit lite skap i garasjen med sikringar og tre avgreiningar til kontaktpunkt i garasjen.  Der det eine er ladeboksen.  Det andre er lysa som du planlegg.  Dersom du brukar LED, så har du rikeleg effekt på ein 8-10amp kurs.  Det siste går til ein stikkontakt for generelt bruk.  Då kan du komma godt frå det med å bruka den veggboksen som du nevner.
Lommeboka sleppe også med skrekken.

Den tunge instalasjonen kan du komma tilbake til når du verkeleg treng til å sveisa i garasjen.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: elektroluxsøndag 03. mai 2020, klokken 14:53
Trikset er fordeling og eller forigling av tilgjengelig kapasitet.

Tenk gjerne litt utenfor boksen.

Kan du f.eks lage en buffer i garasjen i form av et batteri og lade det via eksisterende tilførsel?

Ut fra batteriet kan du så koble en inverter på 1 eller 3 fase som er isolert fra resten av strømnettet.

På sikt kan du kappe hele tilførselen og lade batteriet med solceller for gratis lading og øvrig forbruk.

Med tanke på kommende tariffer vil dette spare deg for reelle kostnader.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Olepoonsdag 06. mai 2020, klokken 18:36
Sitat fra: Magne St på søndag 03. mai 2020, klokken 14:49


Har tatt bort det som er irreleven i sitatet med omsyn til det eg vil kommentera.

Det eg ser er at du brukar lading av elbilen som årskaking for å kunna legga ein ny kabel til garasjen.  Det er ditt valg, men eg ville ikkje ha gjort det.

Eg ville ha brukt den kabelen som alt er der.  Og så ville eg ha fått på plass lokal jord i garasjen.  Då kan du legga ut ei trefasa ITsløyfe.  Det er komme endringar i NEK400 2018, som seier at maks sikring på 2,5mm2 kabel er 15amp, men sidan dette er ein gamal kabel, så kan du kanskje overtala elektirikaren til å setta opp ein 16amp sikring.  Det er likevel ikkje viktig for resultatet.
Du vil du maksimalt kunne trekka 27amp over dei tre fasane ved 16amp sikring.  ( 25amp ved 15amp sikring. )  Så ville eg ha satt opp eit lokalt sikringsskap i garasjen med tre kursar.  Ein på 13amp, ein på 10amp og ein på åtte, alternativt 10amp.  Samtididsfaktoren her blir ikkje ein, men det er lite truleg at du kjem til å køyra trekket på max uansett.
Så ville eg har brukt den "store" sikringa på ladeboksen, som eg hadde stilt på 10 til 11amp.  Det er nok det maksimale som kan trekkas på denne kabelen, når han er ca 30m lang.  Dei to andre ville eg ha brukt til lys og eventuell støvsugar når det trengs.

10 amp gir 23kWt på 10 timar, tilstrekkeleg til å køyra 120 km.  Dei fleste av oss køyrer mamsimalt 50 km pr dag.
Erfaringsmessig så overvurderer dei fleste av oss kva effekt dei treng å ha tilgjengeleg til lading.  Og det skal me få betala for når effektavgiftene kjem.

Ei løysing som dette kjem ikkje til å kosta meir enn arbeidet til eletrikaren, ei sikring i skapet i huset, eit lite skap i garasjen med sikringar og tre avgreiningar til kontaktpunkt i garasjen.  Der det eine er ladeboksen.  Det andre er lysa som du planlegg.  Dersom du brukar LED, så har du rikeleg effekt på ein 8-10amp kurs.  Det siste går til ein stikkontakt for generelt bruk.  Då kan du komma godt frå det med å bruka den veggboksen som du nevner.
Lommeboka sleppe også med skrekken.

Den tunge instalasjonen kan du komma tilbake til når du verkeleg treng til å sveisa i garasjen.


Jeg tok opp dette med elektriker som var på befaring fra firma #2, han var ganske klar på at jeg IKKE kunne benytte eksisterende kabel til både ladeboks og forbruk i garasje. Kabelen kunne brukes til forbruk som planlagt, men det måtte uansett legges ny kabel til ladeboksen. Kan naturligvis prøve å legge frem forslaget ditt litt mer konkret for å høre hva de sier.

Men om jeg går for den enkle løsningen nå må det uansett legges til rette for en kraftigere linje til garasjen på sikt og legges ned trekkerør før uteområdene ferdigstilles.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Olepoonsdag 06. mai 2020, klokken 18:51
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. mai 2020, klokken 14:53
Trikset er fordeling og eller forigling av tilgjengelig kapasitet.

Tenk gjerne litt utenfor boksen.

Kan du f.eks lage en buffer i garasjen i form av et batteri og lade det via eksisterende tilførsel?

Ut fra batteriet kan du så koble en inverter på 1 eller 3 fase som er isolert fra resten av strømnettet.

På sikt kan du kappe hele tilførselen og lade batteriet med solceller for gratis lading og øvrig forbruk.

Med tanke på kommende tariffer vil dette spare deg for reelle kostnader.

Den første setningen her er utvilsomt et viktig poeng :+1:.

Interessant tanke med en batteripakke i garasjen, men det er nok ikke så aktuelt for vår del foreløpig. Vi må ha et enkelt og brukervennlig opplegg som krever minimalt vedlikehold. Dessuten ville det nok bli en relativt kostbar installasjon.

Men om vi etterhvert skulle få et solcelleanlegg vil det jo være veldig aktuelt.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Radialmandag 11. mai 2020, klokken 22:29
La nytt opplegg til garasjen i 2018.
4g10 og 32A sikring i huset, underfordeling i garasjen til masse fint.

Angrer i dag på at jeg ikke gikk for 4g16 og 40A løsning.
Nå kan jeg ikke lade 11kw 3-fas (har IT anlegg) fordi da er garasjen tom for strøm til både lys og fryser (2.egt). Begrenset til 16a 3-fas (6,7kw)... Men det er jo helt greit egentlig da, så ingen krise.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Rævediltertirsdag 12. mai 2020, klokken 08:22
Kva bil er det som kan lade med 11kW på IT nett?

Edit: Ser TM3 gjer det; da kjem vel andre Tesler også etter kvart med det.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: mroektirsdag 12. mai 2020, klokken 09:24
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 12. mai 2020, klokken 08:22
Kva bil er det som kan lade med 11kW på IT nett?

Edit: Ser TM3 gjer det; da kjem vel andre Tesler også etter kvart med det.
Det hevdes at også Polestar 2 kan det, men om det faktisk er slik vet vi strengt tatt ikke. Ikke sikkert supportfolkene hos Polestar faktisk vet nok til å svare korrekt.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Radialtirsdag 12. mai 2020, klokken 11:16
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 12. mai 2020, klokken 08:22
Kva bil er det som kan lade med 11kW på IT nett?

Edit: Ser TM3 gjer det; da kjem vel andre Tesler også etter kvart med det.

Som du sier, TM3 fikser 230 3fas fint.
TMY får etter all sannsynlighet likt.
PS2 får etter all sannsynlighet samme.

Trolig ganske populære modeller, alle 3.. så å ha 11kw mulighet er fint med disse bilene.
Feks helt tom TMY fra 0-100% på 6 timer etter hytteturen for å reise på jobb dagen etter, det er  vel ganske bra😄
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Olepolørdag 16. mai 2020, klokken 12:31
Sitat fra: Radial på mandag 11. mai 2020, klokken 22:29
La nytt opplegg til garasjen i 2018.
4g10 og 32A sikring i huset, underfordeling i garasjen til masse fint.

Angrer i dag på at jeg ikke gikk for 4g16 og 40A løsning.
Nå kan jeg ikke lade 11kw 3-fas (har IT anlegg) fordi da er garasjen tom for strøm til både lys og fryser (2.egt). Begrenset til 16a 3-fas (6,7kw)... Men det er jo helt greit egentlig da, så ingen krise.

Ja, man ønsker seg jo som regel alltid mer :). I mitt tilfelle setter jo inntak og hovedsikring begrensninger, kan være greit å ha litt strøm til forbruk i huset også.

Ellers ser det ut til at vi kommer til å gå for firma #2 siden vi ikke har hørt noe mer fra firma #1 etter at jeg ba om presisering i fht min egeninnsats og hvem som står for hva. Det blir da 32A kurs 3-fas til garasje med en enkel underfordeling der. Blir etter det jeg forstår 4G10 kabel ned til garasjen.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Radiallørdag 16. mai 2020, klokken 12:44
Sitat fra: Olepo på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:31
Sitat fra: Radial på mandag 11. mai 2020, klokken 22:29
La nytt opplegg til garasjen i 2018.
4g10 og 32A sikring i huset, underfordeling i garasjen til masse fint.

Angrer i dag på at jeg ikke gikk for 4g16 og 40A løsning.
Nå kan jeg ikke lade 11kw 3-fas (har IT anlegg) fordi da er garasjen tom for strøm til både lys og fryser (2.egt). Begrenset til 16a 3-fas (6,7kw)... Men det er jo helt greit egentlig da, så ingen krise.

Ja, man ønsker seg jo som regel alltid mer :). I mitt tilfelle setter jo inntak og hovedsikring begrensninger, kan være greit å ha litt strøm til forbruk i huset også.

Ellers ser det ut til at vi kommer til å gå for firma #2 siden vi ikke har hørt noe mer fra firma #1 etter at jeg ba om presisering i fht min egeninnsats og hvem som står for hva. Det blir da 32A kurs 3-fas til garasje med en enkel underfordeling der. Blir etter det jeg forstår 4G10 kabel ned til garasjen.

Jeg søkte samtidig om oppgradering fra 40A til 63A hovedsikring. Kosta litt, men gikk igjennom uten problemer. Måtte bli sånn skulle jeg over hodet kunne trekke 32A til garasjen, ellers hadde jeg vært låst til maks 16A...og selv da måtte jeg vært forsiktig.

Har en del prosjekter, sveiser, søylebormaskin, mm... Værste jeg veit er når jeg må slå av kompressoren for å kunne sveise etc, når man først bygger helt nytt anlegg er det bare å knalle til med skikkelig kapasitet.
Får aldri "for mye" kapasitet, og aldri ett stikk for mye.
Jeg bomma litt med 32A mens jeg burde hatt 40...men lessons learned😄
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: mroeklørdag 16. mai 2020, klokken 12:58
Sitat fra: Radial på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:44
Jeg søkte samtidig om oppgradering fra 40A til 63A hovedsikring. Kosta litt, men gikk igjennom uten problemer.

Du måtte betale anleggsbidrag da, antar jeg? Jeg har inne søknad hos mitt nettselskap om å gå fra 2x63 til 3x63 (altså konvertere til 3-fas), men jeg har fått inntrykk av at de er særdeles kjipe med slike ting, så jeg tviler på at det går gjennom. Kan jeg spørre hva måtte du betale for endringen (til nettselskapet)?
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: geearlørdag 16. mai 2020, klokken 15:26
Sitat fra: Radial på mandag 11. mai 2020, klokken 22:29
La nytt opplegg til garasjen i 2018.
4g10 og 32A sikring i huset, underfordeling i garasjen til masse fint.

Angrer i dag på at jeg ikke gikk for 4g16 og 40A løsning.
Nå kan jeg ikke lade 11kw 3-fas (har IT anlegg) fordi da er garasjen tom for strøm til både lys og fryser (2.egt). Begrenset til 16a 3-fas (6,7kw)... Men det er jo helt greit egentlig da, så ingen krise.
Regna på om du kunne kjørt 40A på 10mm2?

Jeg har 32A 230V 3-fas på 6mm2. Men bruker (såklart  :P) powerflex, siden den både tåler høyere temperatur (mer strøm enn PFXP/PFSP) og kan legges akkurat som en vil både inne og ute.

Men uansett, hvorfor må du sette ladestasjonen helt ned til 16A for å ta høyde for en fryser og litt annet? 32A 3-fas er 12,7kW, og du bruker bare 11, og hvis ikke kan du bare justere ned en amp eller tre til? Stor forskjell på 25 og 16A...
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: geearlørdag 16. mai 2020, klokken 15:37
Sitat fra: mroek på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:58
Sitat fra: Radial på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:44
Jeg søkte samtidig om oppgradering fra 40A til 63A hovedsikring. Kosta litt, men gikk igjennom uten problemer.

Du måtte betale anleggsbidrag da, antar jeg? Jeg har inne søknad hos mitt nettselskap om å gå fra 2x63 til 3x63 (altså konvertere til 3-fas), men jeg har fått inntrykk av at de er særdeles kjipe med slike ting, så jeg tviler på at det går gjennom. Kan jeg spørre hva måtte du betale for endringen (til nettselskapet)?
Jeg fikk oppgradert inntak fra 1-fas 63A (14,5kW) til 3-fas 56A (22,3kW). Alle faselederne var fremført til gammelt skap på grunnmuren, men kun to av faselederne var koblet opp. Søkte Lyse, fikk først godkjent 3-fas 50, men fikk forhandlet frem 56 (da ville de ikke mer på grunn av kabel på 4G16). Elektriker avtalte tidspunkt med Lyse-elektriker, vi reiv bort skapet utvendig og trakk ut ny inntakskabel fra nytt sikringsskap, så kom Lyse og skjøtet den inn på gammel kabel. Mener at jeg betalte 0,- til Lyse for dette.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: mroeklørdag 16. mai 2020, klokken 15:59
Sitat fra: gr på lørdag 16. mai 2020, klokken 15:37
Sitat fra: mroek på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:58
Sitat fra: Radial på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:44
Jeg søkte samtidig om oppgradering fra 40A til 63A hovedsikring. Kosta litt, men gikk igjennom uten problemer.

Du måtte betale anleggsbidrag da, antar jeg? Jeg har inne søknad hos mitt nettselskap om å gå fra 2x63 til 3x63 (altså konvertere til 3-fas), men jeg har fått inntrykk av at de er særdeles kjipe med slike ting, så jeg tviler på at det går gjennom. Kan jeg spørre hva måtte du betale for endringen (til nettselskapet)?
Jeg fikk oppgradert inntak fra 1-fas 63A (14,5kW) til 3-fas 56A (22,3kW). Alle faselederne var fremført til gammelt skap på grunnmuren, men kun to av faselederne var koblet opp. Søkte Lyse, fikk først godkjent 3-fas 50, men fikk forhandlet frem 56 (da ville de ikke mer på grunn av kabel på 4G16). Elektriker avtalte tidspunkt med Lyse-elektriker, vi reiv bort skapet utvendig og trakk ut ny inntakskabel fra nytt sikringsskap, så kom Lyse og skjøtet den inn på gammel kabel. Mener at jeg betalte 0,- til Lyse for dette.

Hos meg er det 4G16 inntakskabel, og den er fremført helt inn i skapet, men den siste faselederen er selvfølgelig ikke i bruk. Jeg tviler sterkt på om Haugaland Kraft vil godta 3x63A, men jeg lever nok greit med alt fra 3x50A og opp. Det jeg frykter er at de kun vil gi meg 3x40A (altså nesten eksakt samme kapasitet som jeg har i dag), og da er det ikke så mye poeng i å gjøre det. Jeg er blitt fortalt at de nekter folk å ha enkeltkurser over 20A (på 1-fas), men jeg forstår ikke helt at de har mulighet til det. De ønsker seg jo helst at folk skal ha 3-fas (for å redusere skeivlast i nettet sitt), men så får vi se om de faktisk gidder å gi meg litt mer totalkapasitet. Ryktene sier at de er kjipe som få, men jeg lever i håpet. De skal garantert ha betalt uansett, siden de må sende ut en mann for å koble på den siste fasen i deres ende.

Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Radiallørdag 16. mai 2020, klokken 20:03
Sitat fra: mroek på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:58
Sitat fra: Radial på lørdag 16. mai 2020, klokken 12:44
Jeg søkte samtidig om oppgradering fra 40A til 63A hovedsikring. Kosta litt, men gikk igjennom uten problemer.

Du måtte betale anleggsbidrag da, antar jeg? Jeg har inne søknad hos mitt nettselskap om å gå fra 2x63 til 3x63 (altså konvertere til 3-fas), men jeg har fått inntrykk av at de er særdeles kjipe med slike ting, så jeg tviler på at det går gjennom. Kan jeg spørre hva måtte du betale for endringen (til nettselskapet)?

Alt gikk via installatør så jeg vet ikke alt, men det var ledig kapasitet og fikk ingen utgifter på søknaden foruten bytte av selve sikringen i skapet.

Dette var litt av betingelsene for hele jobben til installatør, ellers måtte anlegget reduseres betydelig (16a maks)
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Radiallørdag 16. mai 2020, klokken 20:08
Sitat fra: gr på lørdag 16. mai 2020, klokken 15:26
Sitat fra: Radial på mandag 11. mai 2020, klokken 22:29
La nytt opplegg til garasjen i 2018.
4g10 og 32A sikring i huset, underfordeling i garasjen til masse fint.

Angrer i dag på at jeg ikke gikk for 4g16 og 40A løsning.
Nå kan jeg ikke lade 11kw 3-fas (har IT anlegg) fordi da er garasjen tom for strøm til både lys og fryser (2.egt). Begrenset til 16a 3-fas (6,7kw)... Men det er jo helt greit egentlig da, så ingen krise.
Regna på om du kunne kjørt 40A på 10mm2?

Jeg har 32A 230V 3-fas på 6mm2. Men bruker (såklart  :P) powerflex, siden den både tåler høyere temperatur (mer strøm enn PFXP/PFSP) og kan legges akkurat som en vil både inne og ute.

Men uansett, hvorfor må du sette ladestasjonen helt ned til 16A for å ta høyde for en fryser og litt annet? 32A 3-fas er 12,7kW, og du bruker bare 11, og hvis ikke kan du bare justere ned en amp eller tre til? Stor forskjell på 25 og 16A...
Ikke regna på noe, hehe installatør som ønska seg 10mm2.

Står en avfukter på 2500w der, riktig nok kun vifta som stort sett går, men i avfukting er det 2500w i 8minutters sykluser.
Pluss (i dag) 1-2 biler med motor og kupèvarmer, pluss fryser, litt lys etc.

Totalt sett for mye forbruk over 11kw.

Kunne gjort ett par knepp ned kanskje...8-9kw maks feks, noe jeg eventuelt må ta med installatør ved monteringen av ladestasjon.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: pberglørdag 16. mai 2020, klokken 20:22
Jeg betalte 2500.- til Lyse for å gå fra 1x50 til 3x50 TN. (Etter litt forhandlinger for å få mer enn 3x40A).

Det koster de jo litt å sende ut noen også.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: jkirkebolørdag 16. mai 2020, klokken 21:27
Sitat fra: mroek på lørdag 16. mai 2020, klokken 15:59
Hos meg er det 4G16 inntakskabel, og den er fremført helt inn i skapet, men den siste faselederen er selvfølgelig ikke i bruk. Jeg tviler sterkt på om Haugaland Kraft vil godta 3x63A, men jeg lever nok greit med alt fra 3x50A og opp. Det jeg frykter er at de kun vil gi meg 3x40A (altså nesten eksakt samme kapasitet som jeg har i dag), og da er det ikke så mye poeng i å gjøre det. Jeg er blitt fortalt at de nekter folk å ha enkeltkurser over 20A (på 1-fas), men jeg forstår ikke helt at de har mulighet til det. De ønsker seg jo helst at folk skal ha 3-fas (for å redusere skeivlast i nettet sitt), men så får vi se om de faktisk gidder å gi meg litt mer totalkapasitet. Ryktene sier at de er kjipe som få, men jeg lever i håpet. De skal garantert ha betalt uansett, siden de må sende ut en mann for å koble på den siste fasen i deres ende.

Hvis det er skap ute i gata så er nok alt koblet ferdig, det mangler bare patronsikring for den siste faselederen. Om man er litt "frekk" kan man åpne skapet (med nebbtang, er egentlig trekantlås) selv, dra ut sikringsholderen (skal være merket med adresse) og sette inn patronen. Usikker på om strømselskapet blir så glad for det men ;)

Poenget er vel ellers at det er maks 2 min. jobb for montør, men om han må komme på et bestemt tidspunkt istedenfor å ta det når han er forbi vil det nok koste en del mer. Mulig elektriker har lov å gjøre det?
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: pberglørdag 16. mai 2020, klokken 23:52
Netteier vil nok helst bytte måleren selv når du går fra 1 til 3-fas. Lyse gjorde i hvert fall det.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: mroeksøndag 17. mai 2020, klokken 00:19
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mai 2020, klokken 21:27
Sitat fra: mroek på lørdag 16. mai 2020, klokken 15:59
Hos meg er det 4G16 inntakskabel, og den er fremført helt inn i skapet, men den siste faselederen er selvfølgelig ikke i bruk. Jeg tviler sterkt på om Haugaland Kraft vil godta 3x63A, men jeg lever nok greit med alt fra 3x50A og opp. Det jeg frykter er at de kun vil gi meg 3x40A (altså nesten eksakt samme kapasitet som jeg har i dag), og da er det ikke så mye poeng i å gjøre det. Jeg er blitt fortalt at de nekter folk å ha enkeltkurser over 20A (på 1-fas), men jeg forstår ikke helt at de har mulighet til det. De ønsker seg jo helst at folk skal ha 3-fas (for å redusere skeivlast i nettet sitt), men så får vi se om de faktisk gidder å gi meg litt mer totalkapasitet. Ryktene sier at de er kjipe som få, men jeg lever i håpet. De skal garantert ha betalt uansett, siden de må sende ut en mann for å koble på den siste fasen i deres ende.

Hvis det er skap ute i gata så er nok alt koblet ferdig, det mangler bare patronsikring for den siste faselederen. Om man er litt "frekk" kan man åpne skapet (med nebbtang, er egentlig trekantlås) selv, dra ut sikringsholderen (skal være merket med adresse) og sette inn patronen. Usikker på om strømselskapet blir så glad for det men ;)

Det kan godt tenkes at det er slik du beskriver, men jeg er definitivt ikke frekk nok til å gjøre noe slikt. Å kikke inni skapet (som står like over veien fra plenen min) kunne jeg muligens funnet på å gjøre, bare for å se om det er slik du sier at det kun er innplugging av patronsikring som skal gjøres.

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. mai 2020, klokken 21:27
Poenget er vel ellers at det er maks 2 min. jobb for montør, men om han må komme på et bestemt tidspunkt istedenfor å ta det når han er forbi vil det nok koste en del mer. Mulig elektriker har lov å gjøre det?

Det er elektriker som bytter måleren (det har jeg fått bekreftet fra ham), men som du sier så må jobben også synkroniseres med at montøren fra kraftselskapet gjør den nødvendige endringen i skapet i veien. Og det skal de ha betalt for, pluss at jeg tror de nærmest skriver på et anleggsbidrag (med gaffel) også, i hvert fall om man får høyere totalkapasitet.

Sitat fra: pberg på lørdag 16. mai 2020, klokken 23:52
Netteier vil nok helst bytte måleren selv når du går fra 1 til 3-fas. Lyse gjorde i hvert fall det.

Som nevnt over, her i distriktet er det faktisk elektrikeren som forestår selve byttet. Det var i hvert fall det han sa til meg, og han hadde jo gjort det noen ganger før, så jeg tror nok det stemmer.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: geearsøndag 17. mai 2020, klokken 09:49
Sitat fra: pberg på lørdag 16. mai 2020, klokken 20:22
Jeg betalte 2500.- til Lyse for å gå fra 1x50 til 3x50 TN. (Etter litt forhandlinger for å få mer enn 3x40A).

Det koster de jo litt å sende ut noen også.
Mener de sa alt var inkludert i nettleia.

Men ja, det stemmer at de også skiftet måler samtidig som de skjøtet inn ny inntakskabel.
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Olepomandag 08. juni 2020, klokken 18:39
Kan jo komme med en liten oppdatering her. Elektriker har levert kabel, de besluttet å bruke TFXP MR Flex 4G6. Jeg trodde det skulle bli 4G10, men de mener 4G6 er tilstrekkelig. MR Flex skal visstnok tåle høyere belastning/temperatur enn PFXP. MR Flex var iallefall en fryd å håndtere i forhold til grå PFXP som som jeg har vært borti tidligere :).

Jag har gravd grøft, og det var akkurat like mye stor stein i traséen som jeg fryktet... Jeg la kabelen i et enkelt 50mm trekkerør for ekstra beskyttelse. Kabel er trukket fra sikringsskap og inn i garasje, og grøften er nå fylt igjen.

Elektriker kommer førstkommende onsdag for å utføre installasjon, og skal sette opp litt utebelysning på garasjen samtidig.

Etter flere anbefalinger har jeg valgt å droppe Folkeladeren til fordel for Easee. Da tror jeg at jeg vil få en mer fremtidsrettet løsning, samtidig som jeg får mulighet til å utnytte kapsiteten jeg har tilgjengelig. Prisdifferansen mellom de 2 er 2000 kr. 
Tittel: Sv: Tips og råd for el.opplegg m/ladeboks i garasje
Skrevet av: Vaduzfredag 07. august 2020, klokken 14:00
Sitat fra: Radial på mandag 11. mai 2020, klokken 22:29
La nytt opplegg til garasjen i 2018.
4g10 og 32A sikring i huset, underfordeling i garasjen til masse fint.

Angrer i dag på at jeg ikke gikk for 4g16 og 40A løsning.
Nå kan jeg ikke lade 11kw 3-fas (har IT anlegg) fordi da er garasjen tom for strøm til både lys og fryser (2.egt). Begrenset til 16a 3-fas (6,7kw)... Men det er jo helt greit egentlig da, så ingen krise.

Med 10 kvadrat kan du fint ha 40A, med mindre du kjører isolert flerleder i rør i termisk isolert vegg i varmt rom eller noe annet helt spesielt:p
Jeg kjører 3x6 kvadrat med 32A.