Elbilforum.no
Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQC => Emne startet av: Egil Fonn på torsdag 30. april 2020, klokken 22:04
Eqc er en god og komfortabel trekkbil, men er litt overrasket over det høye merforbruket med henger.
Kapell hengeren med totalvekt ca 1000kg ga ca 65% høyere forbruk på Eqc. Forbruk 21kw/100km uten og 35kw/100km med henger.
Samme henger og vekt bak Dieselbilen min Toyota LC ga kun ca 20% mer forbruk. 1liter/10km uten og 1,2liter /10km med henger.
Sikkert flere forklaringer på dette. LC er større og mindre aerodynamisk og har derfor et høyt forbruk uten henger og hengeren utgjør ikke en stor faktor. Tenker den viktigste faktoren er at LC er høyere og hengeren skjuler seg mer bak bilen. Flere forklaringer?
Forklaringen ligger i elbilens effektivitet. :)
1 liter diesel har ca 10 kWh potensiell energi, men vi klarer bare å utnytte deler av den til forflytning. På 100 km uten henger bruker du 10 liter = 100 kWh. Med henger bruker du 12 liter = 120 kWh. Forskjell: 20 kWh. Merforbruket på elbilen var bare 14 kWh.
Antagelig er forskjellen på disse to mindre, det måtte man testet med helt nøyaktig forbruksmåling, lik vekt, føre, høydeprofil, temperatur osv. Men i bunn og grunn så fyrer man mye mer for kråka med diesel, spesielt ved lave pådrag, slik at merforbruket med henger ikke blir så mye større i prosent.
Jo, enig med det. Den dårlige aerodynamikken på hengeren blir heller ikke like hardt straffet bak den største bilen med dårlig aerodynamikk.
På langtur med henger/campingvogn med behov for flere hurtigladinger vil diesel bilen faktisk konkurrere på drivstoffpris. I tillegg kommer tidsforbruket med hurtiglading..
Ser ikke ut som EQC er noe verre enn andre elbiler på dette altså. Med en gang det blir kapellhenger eller lignende så suger det mye ekstra. Tar du av kapellet blir det nok merkbar reduksjon i forbruket, men det blir fort merkbar reduksjon i rekkevidde selv med varehenger.
Jeg har fri hurtiglading, så fossilbil kan aldri matche prisen selv med henger, men for meg ødelegger ladetiden på langtur halve gleden med fantastisk trekkbil (har ikke kjørt EQC, men går ut fra opplevelsen er mye lik). Kan plystre fra det meste oppover kneikene og kjøre forbi omtrent hvor jeg vil selv med henger, men godt tempo med henger svir så enormt på forbruket at det er frustrerende, og jeg begynner å få overdose av lading på langtur med henger. Hadde jeg kjørt steder med høy hyppighet av 150kW+ ladere så ok, men jeg ender med å enten stå veldig lenge på ett sted, og omtrent topplade med drittfart, eller benytte meg av 50kW, og på en stor og tung bil med henger føles det som å fylle tanken med sirup. Sist helg med 60 mil med henger og relativt rastløs gjeng i bilen nevnte jeg fossilbil for madammen... >:(
Normal effektivitet på en dieselbil er vel rundt 30-35%. Da blir det en økning fra ca 0,3-0,35l/mil til 0,5-0,55l/mil med henger til selve fremdriften. Resten av dieselen går til spille via varme og friksjon. Bare 3 måneders tid til jeg får min EQC, ser frem til å slippe 1 liter bensin pr mil i min nåværende bil.
Fikk meg en liten bakoversveis av det høye ekstra forbruket med henger. Skal hovedsakelig dra henger i forbindelse med jobb i nærområdet, så da er det lading hjemme og knusende økonomisk seier til Eqc. Vurderte ta campingvognen med Eqc på ferie i sommer, men ble litt skeptisk. Om mange drar på elbilferie i sommer blir det vel lett slåssing om ladestasjonene. Kommer man med campingvogn i tillegg som må koples av før lading blir det mye styr. Kanskje det blir mindre stress og mer ferie med den gamle diesel traveren som har 900km rekkevidde med vogn og ikke bryr seg så mye om det henger noe på kroken :-) Skulle gjerne kjørt elektrisk i ferien også. Skal vurdere det når ferien nærmer seg, følge med på lade appene hvor mye opptatt de er i ferie tiden.
Det er denne ganske aerodynamiske vognen jeg skal dra på ferie med. Om sommeren har Lc forbruk 0,8 L/10km uten og 1 l 10km med denne vognen så lenge farten ikke overstiger 80km/t. Den er 2,29m bred 5,48m lang og veier 1210 kg egenvekt. (1500 total)
Blir spennende å prøve denne bak Eqc. Tror det er en perfekt vogn for elbil.
Denne kan du jo sjekke ut, hvis ikke du allerede har sett den.
https://elbil.no/historisk-test-naer-140-mil-med-tre-elbiler-og-campingvogn/
:+1: Fin artikkel. Har lest den før, men greit å lese den igjen med nye elbil med henger øyne.
De endte med 3.39kw/100km snittforbruk på Eqc på denne 1381km testen med mye fjord og fjell. 3,06 i forbruk på ganske flat vei Otta-Vågåmo retur. Ikke avskrekkende det. Burde klare godt under 3 med min vogn som er lavere og mer aerodynamisk.
Sitat fra: OlaM på torsdag 30. april 2020, klokken 22:44
Forklaringen ligger i elbilens effektivitet. :)
1 liter diesel har ca 10 kWh potensiell energi, men vi klarer bare å utnytte deler av den til forflytning. På 100 km uten henger bruker du 10 liter = 100 kWh. Med henger bruker du 12 liter = 120 kWh. Forskjell: 20 kWh. Merforbruket på elbilen var bare 14 kWh.
Antagelig er forskjellen på disse to mindre, det måtte man testet med helt nøyaktig forbruksmåling, lik vekt, føre, høydeprofil, temperatur osv. Men i bunn og grunn så fyrer man mye mer for kråka med diesel, spesielt ved lave pådrag, slik at merforbruket med henger ikke blir så mye større i prosent.
Mer nøyaktig så er det vel slik at forklaringen ligger i forskjellen på effektivitet. Dieselmotorens virkningsgrad øker med belastningen slik at 100% økt belastning gir mindre enn 100% økt drivstofforbruk. Uten henger bruker Toyotaen din ca. 5 ganger så mye energi som Mercedesen, mens med henger så bruker den bare 4 ganger så mye. Det passer med at virkningsgraden for dieselen øker fra 33% til 40% mens elmotoren virkningsgrad er uendret.
Godt forklart. :+1:
@Egil Finn...litt OT, men hvem selger Innovan i Norge. Jeg googlet litt og da kom denne innovative vognen opp. Kanskje en god løsning for elbiler hvor luftmotstand er kritisk for rekkevidde.
TM, Det er LMC som laget denne. Har ikke truffet på noen andre av dem på veiene, så relativt få solgte eksemplarer. Jeg har vert strålende fornøyd med den, kjøpte den ny i 2009. Veldig god kjørevogn. Luftfjæring gjør at vognen knapt er merkbar bak bilen. Googlet og fant denne beskrivelsen. https://dinfritid.no/2006/06/revolusjonerende-nyhet-fra-lmc
Takk, flott vogn. Hvis du velger å dra på sommerferie med EQC med vognen på slep, så setter vi pris på å høre din erfaringer.
Ser ut til at denne hengeren øker forbruket med ca 20% på tørre veier i 70-80km/t. Temp 2-4 gr.c. Hengeren har kassemål 150x250 og hadde 500kg last ca 850kg totalvekt. Forbruk 27kw/100km med henger og 22,5kw/100km uten. Hengeren heter BK hengeren PL 1325T.
Bendik i Jaguar-gruppa på FB kjørte jo 6600km rundt hele Skandinavia med I-Pace og en liten Sterckeman vogn i fjorsommer, så det GÅR jo. Men i realiteten blir det for spesielt interesserte og er grunnen til at jeg beholder veteran E-klassen så lenge jeg har vogna.
Snerten den vogna som henger på I-Pacen da;
https://www.caravanclub.co.uk/whats-on/awards/towcar-of-the-year/Jaguar/
men om det blir campingvogn i sommer så blir det med leid fossil bil.
I helgen var det på tide å legge 3 tonn torv på garasjen på fjellet.
Totalt 24 mil inkludert en ekstra tur ned til Gaus for å hente last nr 2. To ganger opp på 800 meter. Forbruk totalt 90% av batteriet.
Må si jeg er imponert over forbruket så langt.
Fantastisk god trekkvogn som kjører stødig og komfortabelt opp kjerreveier med nesten 2 tonn på slep.
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 30. mai 2020, klokken 08:40
I helgen var det på tide å legge 3 tonn torv på garasjen på fjellet.
Totalt 24 mil inkludert en ekstra tur ned til Gaus for å hente last nr 2. To ganger opp på 800 meter. Forbruk totalt 90% av batteriet.
Må si jeg er imponert over forbruket så langt.
Fantastisk god trekkvogn som kjører stødig og komfortabelt opp kjerreveier med nesten 2 tonn på slep.
Elbil er generelt overlegent som trekkvogn :) Har selv hatt nærmere 3 tonn på kroken (litt i overkant i forhold til det bilen skal tåle ja) mens jeg hentet pukk til hytta. Kjørte kun på grusveier, en delstrekning er såpass dårlig at det er vanskelig å komme frem der med normale biler. Jeg må sette Teslaen i "high" eller endog "very high" for ikke å skrape nedi der og det. I tillegg er det svært bratt. Kom frem helt uten problemer, merket knapt at det hang noe bak bilen.
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 30. mai 2020, klokken 08:40
I helgen var det på tide å legge 3 tonn torv på garasjen på fjellet.
Totalt 24 mil inkludert en ekstra tur ned til Gaus for å hente last nr 2. To ganger opp på 800 meter. Forbruk totalt 90% av batteriet.
Må si jeg er imponert over forbruket så langt.
Fantastisk god trekkvogn som kjører stødig og komfortabelt opp kjerreveier med nesten 2 tonn på slep.
Mulig det bare er jeg som er treg, men hvor mye av de 24 milene hadde du den lasten bak?
Denne liften veier 2500kg. Hele ekvipasjen veier totalt 5200kg. Artig å trekke så mye lass uten å høre noe anstrengende brumming fra en fosil motor :) Forbruk med lift på kroken 40Kw/100km kun 14km bykjøring med diverse start og stopp i trafikken. Samme turen uten liften var forbruket 20kw/100km
Øyvind.h Bilen din er kortere og høyere en min bil. Spesial versjon? :)
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 30. mai 2020, klokken 17:59
Denne liften veier 2500kg. Hele ekvipasjen veier totalt 5200kg. Artig å trekke så mye lass uten å høre noe anstrengende brumming fra en fosil motor :) Forbruk med lift på kroken 40Kw/100km kun 14km bykjøring med diverse start og stopp i trafikken. Samme turen uten liften var forbruket 20kw/100km
Sikkert greit at du ikke ble kontrollert da, for det er vel langt over hva EQC har i godkjent hengervekt?
Sitat fra: gr på lørdag 30. mai 2020, klokken 13:01
Mulig det bare er jeg som er treg, men hvor mye av de 24 milene hadde du den lasten bak?
Kjørte Oslo-Lillehammer med tom henger (350-400kg egenvekt). Svippet innom Gaus og hev på 3 paller med torv. Kjørte 2 mil bort og opp til hytta (Hafjell) . Lesset av og kjørte 2 mil tilbake til Gaus. Hev på 3 nye paller og kjørte opp. Totalt ca 24 mil og forbruk 90% av batteriet.
Dvs jeg slapp luftmotstanden pallene ga mesteparten av turen, men den gigantiske vektulempen hadde jeg på nesten all stigning mtp at jeg kjørte fullastet opp, tom ned og så fullastet opp igjen. Nær all stigning er siste 10km opp til hytta.
Hjemme bor jeg på ca 100moh. Gaus ligger på 149 og hytta på 800moh.
Må si det var overraskende hyggelig forbruk, og EQC står virkelig ikke tilbake for Model X som trekkvogn, på tross av at X'en er godkjent for ytterligere 450kg.
Jeg vil tro EQC fint kunne tatt alle 6 pallene om den var godkjent for det.
Eneste ulempe så langt er at trailer mode ikke lar seg deaktivere med lett last mtp selvkjøring.
Absolutt bra, men da forstår jeg at du kom 24 mil på 90%. Det er stor forskjell i forbruk på å kjøre med de pallene stående på hengeren og en tom varehenger.
Kraftleveranse og god vektfordeling (som ofte kommer av seg selv med elbil) gjør elbiler til fantastiske trekkbiler, så er minuset i forbruk/rekkevidde og tydeligvis eventuelt kjøling, for noen produsenter. Jeg har kjørt henger bak e-Golf også (skulle bare flytte noe greier hjemme), og så uanstrengt bakkestart med henger er det ikke mulig å få til med fossilgolf.
Denne hengeren (Diesel generator ca <2000kg) økte forbruk fra 20kw/100km til 30kw/100km. Varierende landevei <90km/t og 0-200-0 moh. Temp ca 12 grader.
Rart når fabrikanter sier at vekt ikke betyr noe for rekkevidde (som Audi e-tron ingeniørene sa). Da tenker de nok bare på flate veier i Europa, og ikke på at en gjerne skal opp på et fjell...
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 08:48
Rart når fabrikanter sier at vekt ikke betyr noe for rekkevidde (som Audi e-tron ingeniørene sa). Da tenker de nok bare på flate veier i Europa, og ikke på at en gjerne skal opp på et fjell...
Har ikke sett sitatet, men vekt betyr i hvert fall mindre på elbiler enn på fossilbiler siden man også får mer regenerering. På landeveiskjøring har nok luftmotstanden mye mer å si enn vekta på en slik kasse-henger.
Økt vekt gir vel økt rullemotstand på hengeren, så vekt er ikke helt uten konsekvens. Vekt drar også forbruket kraftig opp ved stigning/aks, noe som fører til økt varmetap=høyere forbruk. Så lenge en starter og ender på samme høyde utgjør det ikke så veldig mye, men en tung henger skal ha fungerende påløpsbrems. Det reduserer jo naturligvis regenerering noe.
Ikke akkurat tilhenger, men et fullastet sykkelstativ med to elsykler (batteri i bagasjerom), fullt bagasjerom, full kupé. Oslo-Hafjell via spareruta Rv4 da vi skulle hente en glassplate i Brandbu. Turen tok tid og fikk lavt snitt fordi vi stoppet tre steder på veien. Ellers stort sett 10 over. Forbruk ankomst Øyer var 20,5. Forbruk på 800 meter var 23,4.
Selv om bilen var stappfull og tungt lastet så den like høy ut som vanlig.
Men vurderer skvettlapper foran da det ble noe sprut på siden av bilen på de gjørmete veiene.
Får en tak i skvettlapper foran?
Jeg spurte selger om det i dag - han visste ikke på stående fot....
I dag stod litt utendørs opprusting for tur.
Far hentet leketøy hos Lillehammer liftutleie.
700kg beltedumper. Utrolig effektiv trillebår som gjorde flytting av pukk og løsmasser til en lek :D
Hengerens egenvekt var 890kg, så snaut 1600kg totalvekt. Må si det var en nydelig henger å kjøre. Merker jo ikke noe som helst til den selv med så tung last. Men ser effektmeteret går litt høyere enn normalt. Forbruk glemte jeg dessverre å sjekke, men sikkert høyt :D
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. juli 2020, klokken 20:51
Ikke akkurat tilhenger, men et fullastet sykkelstativ med to elsykler ...
Fornøyd med sykkelstativet? Hvilken type? Fare for skader på bakluka?
Sitat fra: boppus på tirsdag 07. juli 2020, klokken 08:20
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. juli 2020, klokken 20:51
Ikke akkurat tilhenger, men et fullastet sykkelstativ med to elsykler ...
Fornøyd med sykkelstativet? Hvilken type? Fare for skader på bakluka?
Veldig fornøyd med det, bortsett fra at vi burde hatt plass til 4 sykler, ikke 3. I utgangspunktet ingen fare for skade på luke. Tiltes bakover når en skal åpne bakluka.
Stativet heter Thule Euroway G2 eller noe sånt. Muligens 927.
100km distanse med denne hengeren til oppdrag i dag. Ladet 90% og tenkte det skulle holde. Men kraftig regn og 90 soner sugde mye energi. Så fort at det ble behov for ekstra lading og gjorde ingen sparetiltak under veis. Kom fram med 39% og forbruk på 41,3kw/100km. En tur innom lader på hjem vei. Våte veier men bare enkelte byger på retur senket forbruket til 37kw/100km. Hadde jeg ladet 100% hadde jeg vel akkurat klart de 200km uten lading. Konklusjon: Mye vann i luften, på veien og skaphenger bak dobler nesten forbruket.
I morgen må jeg på tur med skaphenger. Nå i denne kuldeperioden så er forbruket på de elektriske bilene ikke svært gunstig. Så for å ikke få flere ladestopp og mulig av og på med henger ett par noen ganger vil det nok bli byttelåning av bil så jeg kan bruke fossilbil.
Noen som har testet kjøring i -15 / -20 med henger som vet ca forbruk?