Elbilforum.no
Bilmerker => BMW => BMW iX3 => Emne startet av: JorgenM på mandag 27. april 2020, klokken 18:24
https://www.electrive.com/2020/04/27/bmw-ix3-photos-leaked-without-camouflage/
(https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/2020/04/2021-BMW-iX3-2-768x512.jpg)
(https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/2020/04/2021-BMW-iX3-1-768x512.jpg)
Ser jo ut som forventet. Kommer denne til å selges i Norge og i tilfelle når ?
Hvis Audi gjør alvor av å sette opp prisene 12 % og rekkevidden er vesentlig bedre enn e-tron 50, er det kavskjed et marked for denne. Det er mange som trenger stor bil med bakkeklaring, uten behov for 4WD. Den typiske BMW kunde vil nok ønske å ha en X-drive logo på bakluken, men det kan vel ordnes fra ebay ;)
Dørgende kjedlig og vanlig bil. Ikke noe som minner om spenstigheten fra i3 på denne annet enn blåstripene her og der. Med middelmådige specs som denne har er det duket for LAV pris i alle fall.
Hva var det egentlig BMW ville med denne utgaven?
Kanskje var det EUs nye utslippskrav som var utgangspunktet, og slik fortoner den seg også. En "compliance car", venstrehåndsarbeid for å tilfredstille myndighetskrav. Gjesp...
Surprise!
...not
Spent på de reelle specs. og pris.
Tror mange misforstår bilen. El-utgaven ser selvsagt ut som vanlig X3, dog noen modifikasjoner. Og selvsagt blir interiøret som på vanlig X3. Markedet er hovedsaklig Kina og det er selvsagt ingen compliance car (som BMW har sagt at de aldri vil lage) :)
Det positive i ix3 er at man her tester ut ny motorenhet. I tillegg så får man de nye mer effektive nmc811 cellene, som også ifølge ryktene skal inn i i3. I i3 150ah gir det 54kwt brutto uten vektøktning.
X3, som den stammer fra, er jo en lekker bil. Så skjønner ikke helt hva man kan være misfornøyd over mtp design. At den bare kommer med RWD ser jeg på som en stor bonus. Det gjør at jeg som faktisk vil ha RWD kan kjøpe den, uten å frykte at bilen blir umulig å selge igjen uten å dumpe prisen. For i likhet med 99% av norske personbilkjøpere, så har ikke jeg behov for AWD for å kunne kjøre opp til hytta. Jeg trenger bakkeklaringen for å ikke legge bilen på snøen og det holder i massevis med et godt momentfordelingssystem (som BMW har). Lille BMW i3 har vist seg å være en skikkelig vinterbil, så blir ikke overrasket dersom iX3 blir det samme.
Har ennå til gode å se en pen X-modell (min mening) og lille i3 fikk svært dårlig resultat som vinterbil i test hos svenske AMS.
Forøvrig enig i at firehjulstrekk ikke er nødvendig, men det ER bedre enn bakhjulsdrift, ikke minst når bilen skal selges.
Sitat fra: boppus på fredag 01. mai 2020, klokken 08:39
Har ennå til gode å se en pen X-modell (min mening) og lille i3 fikk svært dårlig resultat som vinterbil i test hos svenske AMS.
Forøvrig enig i at firehjulstrekk ikke er nødvendig, men det ER bedre enn bakhjulsdrift, ikke minst når bilen skal selges.
Ah, den klassiske hersketeknikken "X er dårlig på Y ifølge nettstedet Z", uten noen link, noen informasjon om hva den var dårlig på og det finnes ikke noen treff på det når man søker på i3 på de svenske sidene.
Sitat fra: boppus på fredag 01. mai 2020, klokken 08:39
Har ennå til gode å se en pen X-modell (min mening) og lille i3 fikk svært dårlig resultat som vinterbil i test hos svenske AMS.
Forøvrig enig i at firehjulstrekk ikke er nødvendig, men det ER bedre enn bakhjulsdrift, ikke minst når bilen skal selges.
Hvilken generasjon av i3 testet de? Synes det er stor forskjell på pre og post LCI. Den første med bridgestone dekk og fossil variant av ESP var vesentlig dårligere enn LCI hvor de utnytter at det faktisk er en elbil og ASR/ESP er lynraskt, og i tillegg kommer de med skikkelige vinterdekk. Kjørte samme med en Mondeo siste veiene opp til hytta, og når vi kom frem lurte han på om i3en hadde firehjulstrekk, hadde ikke sjangs til å henge på. Har du link til testen?
Forøvrig er det mye som ikke er nødvendig, men som er skikkelig quality of life forbedringer. AWD kommer høyt opp på den listen, spesielt på store, tunge biler. Det handler ikke bare om å komme frem, men også om å kunne akselerere ut av lyskryss, kjøre inn på trafikkerte veier uten å være til hinder osv.
Sitat fra: boppus på fredag 01. mai 2020, klokken 08:39
Har ennå til gode å se en pen X-modell (min mening) og lille i3 fikk svært dårlig resultat som vinterbil i test hos svenske AMS.
Forøvrig enig i at firehjulstrekk ikke er nødvendig, men det ER bedre enn bakhjulsdrift, ikke minst når bilen skal selges.
Ser i «underskriften» din at du tydeligvis er en fanboy av andre merker.
Kan legge til at i3 er en fantastisk vinterbil og at Svenskene som har testet denne ikke har peiling på menysystemet og innstillingene i iDrive.
Ved å slå av DTC så er bilen helt rå på vinterføre.
Har egentlig skjøvet vekk ix3.
Prisnivået NAF har antydet må i såfall omtrent halveres...da blir det interessant med rwd.
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/bmw-ix3/
Er vel diskutert tidligere at prisen der ikke er korrekt :)
Ja prisene hos NAF er ikke bekreftet. Det beste er å registrere seg på nyhetsbrev og få informasjon fortløpende av BMW Norge - her gjør man det https://www.bmw.no/no/all-models/bmw-i/iX3/2018/oversikt.html
Sitat fra: LFC på fredag 01. mai 2020, klokken 11:14
Sitat fra: boppus på fredag 01. mai 2020, klokken 08:39
Har ennå til gode å se en pen X-modell (min mening) og lille i3 fikk svært dårlig resultat som vinterbil i test hos svenske AMS.
Forøvrig enig i at firehjulstrekk ikke er nødvendig, men det ER bedre enn bakhjulsdrift, ikke minst når bilen skal selges.
Ser i «underskriften» din at du tydeligvis er en fanboy av andre merker.
Kan legge til at i3 er en fantastisk vinterbil og at Svenskene som har testet denne ikke har peiling på menysystemet og innstillingene i iDrive.
Ved å slå av DTC så er bilen helt rå på vinterføre.
Må slutte med de der tragiske fanboyargumentene mot Tesla-eiere, og i dette tilfellet en som ikke engang har nevnt Tesla i tråden. Det er totalt irrelevant for innholdet og ødeleggende for ditt eget innlegg.
Hør hør 👏👏👏👏
Sitat fra: gr på fredag 01. mai 2020, klokken 15:10
Sitat fra: LFC på fredag 01. mai 2020, klokken 11:14
Sitat fra: boppus på fredag 01. mai 2020, klokken 08:39
Har ennå til gode å se en pen X-modell (min mening) og lille i3 fikk svært dårlig resultat som vinterbil i test hos svenske AMS.
Forøvrig enig i at firehjulstrekk ikke er nødvendig, men det ER bedre enn bakhjulsdrift, ikke minst når bilen skal selges.
Ser i «underskriften» din at du tydeligvis er en fanboy av andre merker.
Kan legge til at i3 er en fantastisk vinterbil og at Svenskene som har testet denne ikke har peiling på menysystemet og innstillingene i iDrive.
Ved å slå av DTC så er bilen helt rå på vinterføre.
Må slutte med de der tragiske fanboyargumentene mot Tesla-eiere, og i dette tilfellet en som ikke engang har nevnt Tesla i tråden. Det er totalt irrelevant for innholdet og ødeleggende for ditt eget innlegg.
Det kan du få lov til å mene.
Jeg tenker helt motsatt av deg.
Sitat fra: LFC på søndag 03. mai 2020, klokken 10:15
Det kan du få lov til å mene.
Jeg tenker helt motsatt av deg.
At du styrker din troverdighet ved å kalle Tesla-eiere fanboys?
Nå har ikke jeg førstehåndskunnskap om i3. Men sitter med et inntrykk av at den kan være litt kresen på vinterdekk. Og at den i en periode ofte ble levert med vinterdekk som ikke passet så godt til bilen. Kan dette være medvirkende til negativ testomtale?
Sitat fra: automat på søndag 03. mai 2020, klokken 11:03
Og at den i en periode ofte ble levert med vinterdekk som ikke passet så godt til bilen. Kan dette være medvirkende til negativ testomtale?
Bridgestone dekkene den kom med originalt var ikke spesielt gode på snø. Hvis de testet en pre-facelift med disse dekkene så er det ganske stor forskjell.
Sitat fra: LFC på søndag 03. mai 2020, klokken 10:15
Sitat fra: gr på fredag 01. mai 2020, klokken 15:10
Sitat fra: LFC på fredag 01. mai 2020, klokken 11:14
Sitat fra: boppus på fredag 01. mai 2020, klokken 08:39
Har ennå til gode å se en pen X-modell (min mening) og lille i3 fikk svært dårlig resultat som vinterbil i test hos svenske AMS.
Forøvrig enig i at firehjulstrekk ikke er nødvendig, men det ER bedre enn bakhjulsdrift, ikke minst når bilen skal selges.
Ser i «underskriften» din at du tydeligvis er en fanboy av andre merker.
Kan legge til at i3 er en fantastisk vinterbil og at Svenskene som har testet denne ikke har peiling på menysystemet og innstillingene i iDrive.
Ved å slå av DTC så er bilen helt rå på vinterføre.
Må slutte med de der tragiske fanboyargumentene mot Tesla-eiere, og i dette tilfellet en som ikke engang har nevnt Tesla i tråden. Det er totalt irrelevant for innholdet og ødeleggende for ditt eget innlegg.
Det kan du få lov til å mene.
Jeg tenker helt motsatt av deg.
Vennligst fortell om bakgrunnen for denne oppfatningen?
Har man ingen rett til å mene noe om andre biler dersom man eier en Tesla? Eller hva er det egentlig du prøver å formidle? Vil minne om at Tesla er så ferske at de aller fleste Tesla-eiere har hatt andre merker før. For min del har jeg omtrent 20 år med en eller flere BMWer i stallen, og anser meg selv definitivt mer som BMW fanboy enn Tesla fanboy, allikevel har jeg aldri opplevd å bli fratatt kredibilitet i diskusjoner på Tesla-forumet, eller under andre merker, på bakgrunn av å være "BMW fanboy", mens jeg stadig opplever at man som Tesla-eier i inntil usle 2,5 år plutselig ikke har noe man skulle ha sagt noe annet sted enn i Tesla-forum. Ikke engang i en aksjetråd om Tesla har man rett til å mene noe. Selvfølgelig hadde jeg ikke kasta en liten haug med penger på Tesla om jeg ikke trodde det ga meg noe, akkurat som jeg heller ikke hadde reservert en iX3 uten at det hadde en hensikt.
Jeg skal gladelig innrømme at BMW har tapt seg kraftig de siste årene i mine øyne, og det er det først og fremst Tesla som er årsaken til. De har vist meg en helt annen side av bilen. Årsak to er miljø og årsak tre er at de har tatt noen forferdelige designmessige grep i senere tid. Allikevel har jeg fortsatt en bil med BMW-rondellen i garasjen (og 12 sylindre som er like vibrasjonsfrie som en elbil :-* :-*), men vet ikke når det blir noe annet fra BMW. Håper derfor at de faktisk lytter til kundene som flykter i stedet for å avfeie det med "Tesla fanboys".
GR ser den. Selv er jeg er fanboy for alt fra Kia til Tesla og alt i mellom dvs si alle de andre elbilmerkene ;D ;D så lenge det går på 100% electric :+1: :+1:
Noen bilder fra Kina som viser variasjoner av diverse deksler, felger osv.
https://www.carscoops.com/2020/05/2021-bmw-ix3-production-ev-surfaces-online-before-official-debut/
(https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/2020/04/2021-BMW-iX3-3-768x509.jpeg)
(https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/2020/04/2021-BMW-iX3-1-768x509.jpeg)
(https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/2020/04/2021-BMW-iX3-2-768x509.jpeg)
Vi ser frem til å kunne dele mer informasjon om BMW iX3 med dere ved bilens premiere!
:+1: :+1: :+1:
Legger ut bilder fra dagens mottatte epost om IX3. For det er jo ikke sikkert at alle dere stå på "skal ha bil" epost listen.
Oppsummert: dette ser bra ut :+1: :+1:
Overskrift:
Kjære BMW iX3-interessent!
Nå er BMW iX3 ferdig homologert og fabrikken gjøres nå klar for serieproduksjonen som starter senere i sommer. For første gang har BMW gjort homologeringstestene for en helelektrisk bil i Kina og Europa samtidig. Etter mer en 340 timer med ulike tester og over 7700 kjørte kilometer, ble homologeringen ferdigstilt på fire uker. Resultatene er oversendt relevante myndigheter rundt om i verden slik at BMW iX3 kan typegodkjennes for de ulike markedene.
Serieproduksjonen av BMW iX3 starter på BMW Brilliance-fabrikken i Shenyang i Kina senere i sommer. BMW Brilliance er et joint venture-selskap, som ble grunnlagt i 2003 av BMW Group og Brilliance China Automotive. BMW Brilliance-fabrikkene har en årlig produksjonskapasitet på 450 000 biler og har i en rekke år produsert ulike BMW-modeller. Mest kjent er for de lange utgavene av eksempelvis BMW 3- og 5-serie for det kinesiske markedet. En betydelig andel av BMWs forskning og utvikling gjøres også av BMW Brilliance.
Premiere i sommer.
BMW iX3 vil produseres på samme produksjonslinje som andre BMW X3-modeller på fabrikken i Shenyang. Det gir både høy effektivitet og stor fleksibilitet i produksjonen. Forberedelsene til serieproduksjonen har pågått i langt tid. Siden midten av 2019 er det produsert over 200 såkalte «pre-production» biler, som er brukt til testing, utvikling og finjustering før serieproduksjon settes i gang.
BMW X3 blir den første modellen til det tyske bilmerket som tilbys med bensin og/eller dieselmotor, som plug-in hybrid og som elbil. Dette er i tråd med BMWs globale strategi om å tilby et bredt utvalg av modellvarianter tilpasset ulike behov omkring i verden. BMW X3 er også et godt eksempel på BMWs posisjon som et internasjonalt selskap, da modellen også produseres i Spartanburg, USA og i Rosslyn, Sør-Afrika.
BMW iX3 ble først vist som konseptbil i 2018. Sist vinter ble prototypen testet til sitt ytterste i arktiske landskap ved testsenteret til BMW Group i Arjeplog, Sverige, sammen med prototypene til BMW i4 og BMW iNEXT. Når BMW iX3 lanseres senere 2020, blir den et rullende eksempel på at det er mulig å oppnå lang rekkevidde uten et stort batteri. BMW iX3 får en rekkevidde på over 440 km* (WTLP ) fra et batteri med 74 kWh nettokapasitet.
BMW iX3 får sin premiere i sommer. Da blir endelig design, flere tekniske detaljer og spesifikasjoner endelig kjent. De to neste helektriske modellene fra BMW følger allerede i neste år. I 2021 vil BMW da tilby fire vidt forskjellige elbiler; BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iNEXT.
I 2023 vil BMW Group tilby minst 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten er helelektriske.
Vi ser frem til å kunne dele mer informasjon om BMW iX3 med dere ved bilens premiere!
Fikk mailen jeg også, men synes de kunne forklart hva homologert betyr, eventuelt skrevet det på en annen måte.
Nå har jeg googlet litt og forstår det fortsatt ikke helt. Forstår det er en slags godkjenning, men de fleste treffene gjelder rally og der skal såvidt jeg forstår ikke iX3 være med ???
Det er vel i praksis typegodkjenningen, eller testene som skal til for typegodkjenning i forskjellige markeder.
Hva er det egentlig som ser bra ut i mailen? Er bare enda en mail uten noe som helst nytt?
Sitat fra: gr på tirsdag 09. juni 2020, klokken 19:58
Det er vel i praksis typegodkjenningen, eller testene som skal til for typegodkjenning i forskjellige markeder.
Hva er det egentlig som ser bra ut i mailen? Er bare enda en mail uten noe som helst nytt?
Nytt fremmedord.....
Lite nytt, bare oppfriskning av at BMW ikke har glemt ix3😄
De lover jo bra rekkevidde med moderat batteri. Fikk vi ikke nettopp bekreftet WLTP på 440 km fra 74 kWh brutto?
E-tron 50 har 71 brutto og har wltp ca 340 km, neppe så mye mer innvendig plass, men 4wd. Siden e-tron 50 til 626k før rabatt har en ekstra motor og girkasse som hos Tesla ligger på ca 50-70.000, kan vi gjette en startpris på iX3 (gitt dagens €) på 550k eller lavere?
Er vel 74 netto. 550 startpris høres drøyt ut, da du får mer eller mindre ferdig utstyrte EQC og I-Pace for ca 650, med større batteri og 4wd. Med rwd og Made in China spørs det vel om dette blir en marginal bil sett med norske øyne likevel.
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. juni 2020, klokken 22:05
De lover jo bra rekkevidde med moderat batteri. Fikk vi ikke nettopp bekreftet WLTP på 440 km fra 74 kWh brutto?
WLTP og WLTP et ikke nødvendigvis det samme 😉. Mistenker at de har oppgitt WLTP for bykjøring og ikke blandet kjøring. Audi gjorde også det i starten og oppga da 466 km. Men 440 by er ikke dårlig og burde gi WLTP blandet kjøring over 380 km. Det vil absolutt være godkjent. Rekkevidde vinter er mer interessant og her vil dekkbredde og eventuell varnepumpe ha betydning. Det vet vi vel ikke noe om ennå ?
BMW har vel sagt at WLTP-forbruk skal være under 20kwh/100km(inkl ladetap) Da snakker man om 15% lavere enn gjerrigste e-tron.
Jeg tipper 440 er kombinert. Deg tilsvarer 16,8 I forbruk. Det er fullt mulig om BMW har gjort litt riktig. Xpeng har vel 450 km med 10% mindre batteri. Det er ingenting som tilsier at IX3 Må ha mer enn 10% høyere forbruk enn den.
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 14. juni 2020, klokken 17:44
Det er ingenting som tilsier at IX3 Må ha mer enn 10% høyere forbruk enn den.
X3 er vel definitivt en klasse over i størrelse (samt antatt vekt) og er tilsynelatende mindre aerodynamisk. Men vi får se da, når de offisielle tallene kommer. Alle elbiler har en tendens til å få kortere rekkevidde med offisielle tall enn det markedsavdelingene presenterer i forkant.
Sitat fra: TM på tirsdag 16. juni 2020, klokken 14:33
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 14. juni 2020, klokken 17:44
Det er ingenting som tilsier at IX3 Må ha mer enn 10% høyere forbruk enn den.
X3 er vel definitivt en klasse over i størrelse (samt antatt vekt) og er tilsynelatende mindre aerodynamisk. Men vi får se da, når de offisielle tallene kommer. Alle elbiler har en tendens til å få kortere rekkevidde med offisielle tall enn det markedsavdelingene presenterer i forkant.
Er det ikke 0,27 på iX3? Vanlig fossil har utrolig nok 0,29. Xpeng har 0,29, men noe mindre frontareal. Vekt er vel ikke kommet enda, men de har vel sagt "under 2 tonn" og "markedsledende på kWh pr kilo"
Presentasjon om få dager i følge BMWBlog, så enten denne uka eller neste da.
Tipper 499.000 er startpris...og at man må legge på minst 75k for minimum utstyr. Får jo en ok utstyrt E tron 50 til 625.
Lansering er tirsdag 14. juli kl 10:00 og streames på:
http://live.bmwgroup.com/c3MBSC
Sitat fra: TM på søndag 14. juni 2020, klokken 15:17
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. juni 2020, klokken 22:05
De lover jo bra rekkevidde med moderat batteri. Fikk vi ikke nettopp bekreftet WLTP på 440 km fra 74 kWh brutto?
WLTP og WLTP et ikke nødvendigvis det samme 😉. Mistenker at de har oppgitt WLTP for bykjøring og ikke blandet kjøring. Audi gjorde også det i starten og oppga da 466 km. Men 440 by er ikke dårlig og burde gi WLTP blandet kjøring over 380 km. Det vil absolutt være godkjent. Rekkevidde vinter er mer interessant og her vil dekkbredde og eventuell varnepumpe ha betydning. Det vet vi vel ikke noe om ennå ?
Dersom WLTP oppgis som bykjøring og ikke blandet kjøring blir det jo litt rot.
Trodde WLTP var en standard der det var angitt hvordan en skulle kjøre..
Blir uansett spennende å lese hva BMW leverer på Tirsdag
Ny teaser.
Tipper det blir en flott presentasjon, desverre med skuffende innhold :-\
(https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2020/07/BMW-iX3-teaser.jpg)
Virker jo som BMW satser på at lavt forbruk vil trumfe 4wd. Og det kan nok være rett i Tyskland f.eks..
Prisen ser ut til å havne et sted rundt 550 og opp mot 625 for full pakke ryktes det.. Blir spennende å se spec på denne. Også litt skeptisk til RWD på vinterføre. Det går jo de aller fleste dager,men....
Sitat fra: hELgenen på mandag 13. juli 2020, klokken 23:05
Også litt skeptisk til RWD på vinterføre. Det går jo de aller fleste dager,men....
På småbiler som typisk blir brukt i nærområdet går jo 2wd fint, men på biler som iX3 o.l. som veldig ofte blir hyttebiler og veier en god del mere er 2wd en skikkelig ulempe. Man kan fint leve med det, men når det finnes alternativer i ca samme prisklasse blir valget lett.
Jeg levde med 2wd Model S gjennom 2 vintre som hyttebil, og ble godt kjent med hurtigkjettinger for å si det mildt.
Skal denne selge godt i Norge må de legge seg langt under i pris tror jeg. Ellers blir det en bil for BMW entusiastene.
Hvis det kun er 75k for alt ekstrautstyr så har bilen enten veldig mye utstyr som standard, eller veldig få opsjoner. Veldig utypisk BMW begge deler.
Sitat fra: JorgenM på mandag 13. juli 2020, klokken 19:06
Ny teaser.
Tipper det blir en flott presentasjon, desverre med skuffende innhold :-\
(https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2020/07/BMW-iX3-teaser.jpg)
Var vel heller ingen innhold enn skuffende innhold. Startknapp med romskiplyd var liksom ikke det jeg hadde lyst til å vite om bilen.
58.600 euro i Tyskland.
460 km WLTP kombinert.
0-100 6,8
0-80% på 34minutt.
Mye standardutstyr. Metallic lakk, El bakluke, driving assist proff osv.
I følge denne artikkelen så begynner prisen enda høyere:
https://www.bmwblog.com/2020/07/14/bmw-ix3-first-electric-suv-2/
Mulig dette er en med mer utstyr, men uansett skal de få problemer med å selge denne til andre enn BMW-entusiaster som vil ha et miljøalibi ::)
Lukter "compliance car" lange veier :-[
Kan konfigurere bil på BMW.de. Startpris €68040
To utstyrsnivå. €73400 for høyeste nivå. Får da med bl.a. Harman Kardon stereo, fjernlysassistent, head up display, 20" hjul, bagasjenett, trådløslader for mobil +++.
Kan leveres med tilhengerfeste, men max 750 kg tilhengervekt.
58.600 er eks moms selvsagt.
En fullutstyrt iX3 koster 73000 euro.
En e-tron 50 S-Line koster 72000 euro uten utstyr.
Du får 4wd og luft på Audi. BMWen har 40% mer rekkevidde.
Syns ikke prisen er ille.
Da var de norske prisene klare: https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53707
Tror jeg kommer til å vente på Model Y i stedet til 495' med 4WD og nesten 10 mil lengre rekkevidde :o
Som jeg sa i min tidligere post så vil ikke denne (ut)konkurrere med noen med disse prisene :-[
Mye bra med bilen, men mangler ytelse og firehjulstrekk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sikkert blasfemi i en BMW tråd, Q4 etron kommer til levere en bil folk vil ha og mest sannsynlig samme pris, men med AWD og hengerfeste vekt på 1600kg.
Ikke blasfemi, men tror ikke så mange BMW fans kjøper Q4 E-Tron foran Tesla Y med rekkevidden Audi har vist på E-Tron 50 og 55, samt all trøbbelet de har hatt med App o.l. ;)
VW-konsernet har jo ikke akkurat briljert med iD3-prisene og SW-oppdateringer de har hatt med den modellen, så jeg kommer ikke til å løpe veldig fort i den retningen når jeg skal handle elbil :o
Egentlig lite som frister, Tesla er jo ikke akkurat ukjent med kvalitetsproblemer.
Skulle aldri trodd jeg skulle si det, men ser faktisk fram til å se hva Nissan viser fram imorgen tidlig (Ariya).
At den KUN hadde 2WD var en kamel jeg vurderte å svelge for bedre rekkevidde og mer energieffektiv motor.
Men kun 750 kg hengervekt - den klarer jeg ikke svelge på en SUV. Når en først må svelge 4WD kamelen så ble dette litt vel mye til slutt. Synd - for bilen så helt ok ut den. Og for de som ikke trenger hengervekt og kun vil sitte litt høyt og ha litt mer bagasjeplass enn den lille i3 - vel så kan det sikkert være en ok bil.
Som forventet, ingen overraskelser.
Den innebygde laderen lader i tillegg 12V-batteriet og det er det vel ingen andre biler som har.
- The electric X3 also brings another breakthrough as part of its eDrive architecture: an innovative charging unit, which feeds both the 400-volt battery and the 12-volt on-board supply
Sitat fra: telcontar på tirsdag 14. juli 2020, klokken 12:08
Egentlig lite som frister, Tesla er jo ikke akkurat ukjent med kvalitetsproblemer.
Skulle aldri trodd jeg skulle si det, men ser faktisk fram til å se hva Nissan viser fram imorgen tidlig (Ariya).
Føler litt det samme - har vel aldri seriøst vurdert Nissan, men er den litt høyere en dagens Leaf og bikker over 15 cm bakkeklaring, har litt mer plass enn dagens leaf, og kan trekke en henger på 1500 kg - vel så er det jo innenfor mine krav.
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 14. juli 2020, klokken 12:13
Som forventet, ingen overraskelser.
Den innebygde laderen lader i tillegg 12V-batteriet og det er det vel ingen andre biler som har.
- The electric X3 also brings another breakthrough as part of its eDrive architecture: an innovative charging unit, which feeds both the 400-volt battery and the 12-volt on-board supply
Trodde dagens I3 gjorde akkurat det der - men mulig jeg tar feil
Rart å kalle det breakthrough hvis selv i3 har det, men kanskje de roter litt 8)
Det er i alle fall et kjent problem på Tesla, Jaguar osv at det blir store problemer når 12V-batteriet streiker.
Full OTA på iX3 også ser jeg.
Og den billigste versjonen var jo overraskende bra utstyrt.
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. juli 2020, klokken 12:12
At den KUN hadde 2WD var en kamel jeg vurderte å svelge for bedre rekkevidde og mer energieffektiv motor.
Men kun 750 kg hengervekt - den klarer jeg ikke svelge på en SUV. Når en først må svelge 4WD kamelen så ble dette litt vel mye til slutt. Synd - for bilen så helt ok ut den. Og for de som ikke trenger hengervekt og kun vil sitte litt høyt og ha litt mer bagasjeplass enn den lille i3 - vel så kan det sikkert være en ok bil.
750 kg hengervekt henfører til totalvekt og ikke aktuell vekt mener jeg? Dvs. at tom henger på 1500 kg ikke er lov å dra med iX3?
Er innholdet i de norske utstyrsversjonene klare? I Tyskland er det to utstyrsversjoner, i Norge tre. Prisene i Tyskland ser ut til å være ganske høye sammenlignet med de norske prisene. Grunnversjonen i Tyskland excl. tysk mva. blir ca. NOK 613000,-, kan det være at grunnversjonen i Tyskland og Charged Plus er samme pakke, og at det tilbys en grunnversjon (Charged) skrapa for utstyr her i Norge?
Samtidig ser det ut til at prisforskjellen mellom Charged og Fully Charged er omtrent det samme differansen som mellom de to tyske utstyrsvariantene. Er litt spent på hva som er inkludert i Charged.
Skuffende høy pris syns jeg. Burde vært under 500' i start. Hvor finner dere utstyrslisten?
Sitat fra: bobakka på tirsdag 14. juli 2020, klokken 12:41
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. juli 2020, klokken 12:12
At den KUN hadde 2WD var en kamel jeg vurderte å svelge for bedre rekkevidde og mer energieffektiv motor.
Men kun 750 kg hengervekt - den klarer jeg ikke svelge på en SUV. Når en først må svelge 4WD kamelen så ble dette litt vel mye til slutt. Synd - for bilen så helt ok ut den. Og for de som ikke trenger hengervekt og kun vil sitte litt høyt og ha litt mer bagasjeplass enn den lille i3 - vel så kan det sikkert være en ok bil.
750 kg hengervekt henfører til totalvekt og ikke aktuell vekt mener jeg? Dvs. at tom henger på 1500 kg ikke er lov å dra med iX3?
Sånn jeg tolker det ja..Blir du stoppet med tom henger som er stemplet f.eks 1260 kg,vel da blir nok hengeren stående der og lommeboka litt lettere
Utstyrsliste
https://bavaria.no/kampanjer/bmw-ix3/
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. juli 2020, klokken 12:45
Skuffende høy pris syns jeg. Burde vært under 500' i start. Hvor finner dere utstyrslisten?
Det er vel få som vil kjøpe annet enn toppmodellen. Den har alt unntatt hengerfeste. Det er fort utstyr inkludert som koster 200-250.000 på en fossil X3.
I Tyskland ser det ut som det er enten eller. Man kan ikke legge til utstyr på grunnmodellen. Grunnmodellen har feks ikke lysautomatikk. Men den har El seter med memory og panoramatak
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. juli 2020, klokken 12:45
Skuffende høy pris syns jeg. Burde vært under 500' i start. Hvor finner dere utstyrslisten?
Hadde prisen vært ned mot 450k så kunne jeg nok byttet inn i3 for litt større bil..Denne ix3 anser jeg ikke som en ekte SUV da både liten hengervekt og kun 2WD gjør den noe spesiell.. Polestar 2 fremstår som en fullverdig bedre konkurrent på omtrent alle områder selv om de egentlig er i 2 ulike segmenter..Litt trist dette. Jeg hadde håpet på noe mer.
Denne flopper i Norge, ukurant og for dyr.
Med firehjulstrekk og to tonn hengervekt hadde toppmodellen solg som hakka møkk til 700k. Nå tipper jeg salget blir marginalt.
+1 tufsurf, diskuterer med venner nå som hadde reservasjon, og andre som var uberklare og har hatt e-tron og i3 og tesla.... alle bare ler av av den. Det er ikke rekkevidde/pris/noe som tar den, det er utelukkende RWD /hengervekt. tipper det er mye skuffa bmw selgere i norge nå.
RWD høyreist bil på rundt 2 tonn er noe eget.
Anser mine kjøreferdigheter for svake til å ratte noe slikt på norsk vinterføre.
Prisen er ikke så ille når man sammenligner med hybrid/diesel/bensinversjonene av X3, men helt enig med alle andre at (manglende) tilhengervekt og kun bakhjulstrekk nok vil slå beina under salget av denne i Norge. Uansett er det nok en god del folk som ikke trenger hverken 4x4 eller tilhengerfeste, og da er jo ikke dette et ille kjøp egentlig. Med 150 kW hurtiglading (i alle fall i skrytereklamene) og 450 km WLTP rekkevidde kan dette være en grei langturbil uansett. Hvis ladekurve nærmer seg eTron, og forbruket er 20-25% lavere så vil jo IX3 sannsynligvis slå eTron 55 på 1000 km testen. Komfort og kjøreegenskaper er det nok ingenting å utsette på, og byggekvalitet er nok også helt på høyden selv om bilen er skrudd sammen i Kina. Blir spennende å se grundige tester, og etterhvert rapporter fra eiere.
Oppleves som en forvokst i3 egentlig, litt større og litt lengre rekkevidde til doble prisen. Ca samme pris som TMY performance med FSD og hengerfeste.
Håper inderlig de planlegger firehjulstrekk etter hvert...
Hadde vært høyaktuell med xdrive og 1500kg på kula men nå blir jo plutselig XC40 EV høyaktuell i stedet for...
Burde vel snart bytte navn på tråden til iX3 mot andre biler...
Men uansett; bilen har mye bra med seg. Det er jo rett i "familiestørrelsen" mtp. bagasje- og passasjerplass, selv om man kan ønske seg mer.
Utfordringen er konkurrentene:
XC40 med 4wd og 2 sek raskere til 100 for 100' mindre, men litt mindre plass.
EQC med 4wd og 2 sek raskere til 100 for samme pris. (med rabatt)
e-tron 50 med luft og 4wd til samme pris. (med rabatt)
i-pace Nordic edition ligger vel på 700 og er også 2 sek raskere og 4wd.
Y...
Mitt tips er å vente et halvt år og heller plukke opp en kampanjebil eller prute frem en 5% rabatt. Kanskje gir de rabatt fra starten, da snakker vi jo.
EQC har jo en solid kampanje med AMG-pakken antagelig fordi salget har gått tregere enn ønsket av MB.
Sitat fra: 02jan på tirsdag 14. juli 2020, klokken 14:44
RWD høyreist bil på rundt 2 tonn er noe eget.
Anser mine kjøreferdigheter for svake til å ratte noe slikt på norsk vinterføre.
kjørte 3.3 tonn pickup RWD ( og awd kunne låses med transfer men ikke kjøres) med helårsdekk, og senere vinterdekk på vinterføre 1 år, det var for spesielt intresserte for å si det mildt, måtte bruke 4x4 funksjonen for å få den løs relativt ofte, stod fast på flatmark basicly. Ofte innså du at rumpa de ikke var bak deg, men litt utenfor stripa på venstre/høyre.
Familieargumentet kjøper jeg ikke heller, stor, tung, litt høyere RWD bil er for spesielt intresserte på norsk vinterføre. Kona på tur til fjellet i en sånn... da får du en sur vettskremt telefon som lurer på hva fan dette er.
jeg føler bmw har begått største skivebommen i elbil segmentet på LENGE
Kanskje den er mest egnet for Kina og Nord-Tyskland denne. Men Rwd på elbil blir noe annet mtp traction enn på ICE, så trenger ikke være håpløst. Alle Model S rwd hadde sjokkerende bra fremkommelighet.
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. juli 2020, klokken 15:21
Alle Model S rwd hadde sjokkerende bra fremkommelighet.
Stemmer det, var først og fremst de siste meterne til hytta og å ta løs i litt motbakke etter bilen hadde stått parkert en stund som var problemet.
Tror nok iX3 vil funke like gått om ikke bedre grunnet bakkeklaring. I3 har ihvertfall veldig effektiv antispinn / traction control.
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. juli 2020, klokken 15:21
Kanskje den er mest egnet for Kina og Nord-Tyskland denne. Men Rwd på elbil blir noe annet mtp traction enn på ICE, så trenger ikke være håpløst. Alle Model S rwd hadde sjokkerende bra fremkommelighet.
Problemene oppstår ofte når hele bilen flyter oppå snøen.
iX3 har 17,9 cm bakkeklaring. Det er ganske mye.
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. juli 2020, klokken 15:21
Alle Model S rwd hadde sjokkerende bra fremkommelighet.
Sjokkerende dårlig mente du vel :+1:
Dette var grunnet til at vi kalte vår TMS P85 "Sommerbilen". Aldri hatt værre vinterbil og da har jeg hatt mange 2wd BMW. F.eks i3 var jo langt bedre (hadde dem samtidig og fikk sammenliknet på likt føre på gårdsvei).
Det sies at 4wd iX3 kommer neste år når X3 skal få facelift/LCI.
Når man ikke kan klage på ladehastigheten så må man jo finne noe annet :police:
Tror denne kan selge bra. Hadde den hatt 4x4 for 10K mer så hadde den solgt som hakka møkk. X3 er vel en av de aller meste populære premium SUV/CUV på markedet. At den nå blir å få med elektrisk drivlinje med hele 459 km WLTP rekkevidder er ganske bra.
Du vil se hvor populært 4x4 er når du skal selge en RWD ix3 vs 4x4 ix3 fra ca samme år om noen år.....
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 14. juli 2020, klokken 15:37
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. juli 2020, klokken 15:21
Alle Model S rwd hadde sjokkerende bra fremkommelighet.
Sjokkerende dårlig mente du vel :+1:
Dette var grunnet til at vi kalte vår TMS P85 "Sommerbilen". Aldri hatt værre vinterbil og da har jeg hatt mange 2wd BMW. F.eks i3 var jo langt bedre (hadde dem samtidig og fikk sammenliknet på likt føre på gårdsvei).
Det sies at 4wd iX3 kommer neste år når X3 skal få facelift/LCI.
Når man ikke kan klage på ladehastigheten så må man jo finne noe annet :police:
:D
Men hadde du gode vinterdekk den gangen? Mange hadde Pirelli som var beregnet på tysk kaldt regn, ikke snø.
SitatDet sies at 4wd iX3 kommer neste år når X3 skal få facelift/LCI.
Nei. Det sies det ikke.
BMW har ingen planer om det.
https://www.elbil24.no/nyheter/alt-om-bmw-ix-3---med-priser/72660298
Du fikk på 90 tallet jeep Grand Cherokee med RWD, noen få av de mange 100 eller 1000 ble tatt inn til Norge.
Problemet er ikke framkommeligheten (selv om jeg personlig foretrekker trekk på begge aksler vinterstid) , tipper ix3 med bakkeklaring får helt rå framkommerliget til å være 2wd.
Problemstillingen er når du har fullastet bilen med familie og bagasje , i fint driv over fjellet (&0-90kmt) på hardpakket snø og stedvis is, så gjelder fortsatt tyngdeloven. Å hente opp en høyreist doning som
Slipper sidelengs, så skal du være rask på labben.
daktari: hadde Hakka 8 piggdekk.
LFC: nei BMW sier selvsagt ikke det offisielt. Trolig er det ikke bestemt enda heller. Altså rykter om at det KANSKJE kommer.
Blir bare mer og mer lei meg. BMW hadde sammen Tesla balletak på elbilsegmentet for noen år siden med innovative løsninger i hvert sitt segment. BMW hadde trolig kunnskapen som skulle til for enkelt toppe Mercedes EQC og bøte på et par mangler som den har. Isteden blåser de opp i3 i et X3 skinn,bytter karbon mot billig metall og flytter produksjonen til Kina og "glemmer" å dytte på SUV egenskaper som 4wd og skikkelig vekt på hengerfeste..
Tenk hvilken salgsboom det hadde blitt med de 2 egenakapene der som mangler for 20-30k ekstra. Folk hadde døgna utenfor forhandlerene...
mistenker kina/tyskland er markedet, for her er det jo 100% skivebom.
Sitat fra: hemi på tirsdag 14. juli 2020, klokken 17:51
mistenker kina/tyskland er markedet, for her er det jo 100% skivebom.
100%? Virkelig?
Ca 300000 billigere enn e-tron 55 med samme utstyr, mangler 4wd, men gruser den på forbruk/rekkevidde.
vi får se salgstall, de lyver jo ikke, men per dd kjenner jeg 0 som bestiller den, det er færre enn taycan og... alt
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. juli 2020, klokken 12:47
Sitat fra: bobakka på tirsdag 14. juli 2020, klokken 12:41
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. juli 2020, klokken 12:12
At den KUN hadde 2WD var en kamel jeg vurderte å svelge for bedre rekkevidde og mer energieffektiv motor.
Men kun 750 kg hengervekt - den klarer jeg ikke svelge på en SUV. Når en først må svelge 4WD kamelen så ble dette litt vel mye til slutt. Synd - for bilen så helt ok ut den. Og for de som ikke trenger hengervekt og kun vil sitte litt høyt og ha litt mer bagasjeplass enn den lille i3 - vel så kan det sikkert være en ok bil.
750 kg hengervekt henfører til totalvekt og ikke aktuell vekt mener jeg? Dvs. at tom henger på 1500 kg ikke er lov å dra med iX3?
Sånn jeg tolker det ja..Blir du stoppet med tom henger som er stemplet f.eks 1260 kg,vel da blir nok hengeren stående der og lommeboka litt lettere
Det kommer an på hva slags bokstaver (evt tall) man har i førerkortet. Med BE er det aktuell vekt som gjelder, men med bare B er det tillatt totalvekt som gjelder. Har ikke satt meg inn i B96, vi tok BE begge to..
Det er korrekt. BE og B96 kan ifølge tilhengerappen bruke hengere som ka ta større last da det er faktisk last som avgjør lovligheten. Har du kun B,så er det opplysningene i vognkortet på henger som bestemmer
Jeg hadde valgt EQC 100 av 100 ganger før denne ix3'en.
Veldig synd at BMW «dummer seg ut» ved å putte alt dette i et X3 karosseri.
Det ødelegger jo hele forventningen.
Hadde karosseriet vært i nærheten av 4 eller 5 serien så hadde den blitt hyllet av folket.
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. juli 2020, klokken 18:54
Det er korrekt. BE og B96 kan ifølge tilhengerappen bruke hengere som ka ta større last da det er faktisk last som avgjør lovligheten. Har du kun B,så er det opplysningene i vognkortet på henger som bestemmer
Dette var helt nytt for meg - jeg har BE så da er det aktuell last som gjelder? Jeg har prøvd å google meg frem til dette, men har du en referanse setter jeg pris på det. Da blir iX3 plutselig mer interessant..
Jeg kan heller ikke se at iX3 er 100% skivebom og vurderer den sterkt - pga grei pris, størrelse, rekkevidde og antatt kvalitet (ref vanlig X3). Skulle gjerne hatt 4WD (men ikke lavere rekkevidde) og større hengerlast (minst 2 tonn). Jeg tviler på at jeg raskt kjører av veien med iX3 med 2WD som en annen hevdet ..
Sjekk appen bil og henger. Der står det forklart.
Men 750 Kg er 750 Kg uansett,så om du blir stoppet med mer enn 750,inkl vekt på selve henger
Så er det over og ut. Eneste fordelen med BE her er at du kan bruke en stor henger med lite last.
Du kan sjekke max hengervekt ved å plotte inn reg.nr på bil og henger samt info på ditt førerkort på vegvesen.no. Men tror ikke du kan dra over 750kg på iX3 på noen måte... Har i alle fall funnet ut det på min i-Pace da jeg ville dra en hestehenger som var noe over 750kg. Jeg har BE. Generelt er disse reglene alt for kompliserte! Det positive er at bøtene for noe overlast er lave.
BMW skal ha kudos for å fokusere på miljø. De krever at alle batterier produseres med fornybar strøm, all produksjon skjer med fornybar strøm osv. Sjeldne jordarter er redusert. CO2-utslippet reduseres mer enn EU-kravet osv.
iX3 skal automatisk kunne sjekke ledig kapasitet på hurtigladere. Vil dette funke i Norge? Er det andre biler som har slikt, utenom Tesla?
Edit: ser at iX3 blir svært godt mottatt i Europa. 4wd og hengervekt er nok norske fenomener :)
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 14. juli 2020, klokken 21:14
Du kan sjekke max hengervekt ved å plotte inn reg.nr på bil og henger samt info på ditt førerkort på vegvesen.no. Men tror ikke du kan dra over 750kg på iX3 på noen måte... Har i alle fall funnet ut det på min i-Pace da jeg ville dra en hestehenger som var noe over 750kg. Jeg har BE. Generelt er disse reglene alt for kompliserte! Det positive er at bøtene for noe overlast er lave.
BMW skal ha kudos for å fokusere på miljø. De krever at alle batterier produseres med fornybar strøm, all produksjon skjer med fornybar strøm osv. Sjeldne jordarter er redusert. CO2-utslippet reduseres mer enn EU-kravet osv.
Du har ikke lov å dra mere last enn det bilen er begrenset til uansett hvilke bokstaver du har i førerkortet ditt, og heller ikke mere enn minste begrensning gir.
Den vanskelige forskjellen ligger i begrepene aktuell tilhengervekt (hengerens egenvekt + faktisk last) og total tilhengervekt (maksimal lastevekt + hengerens egenvekt) på hengeren. Kompliser dette så med å dra inn bilens totalvekt og total vogntogvekt.
Med bare B i førerkortet, så kan du dra henger på inntil 750 kg totalvekt. I tillegg har du den sære campingvognregelen som tillater at man kan dra tyngre tilhenger, så lenge bilens vekt og tilhengerens totalvekt er maksimalt 3500 kg.
Du er altså begrenset til at totalvekten på hengeren maksimalt kan være differansen mellom 3500 kg og bilens totalvekt, eventuelt 750 kg.
Med B96 er tilsvarende begrensning 4250 kg, hvorav bilens vekt maksimalt kan utgjøre 3500 kg. I praksis fører altså dette til at du kan dra henger med høyere totalvekt og aktuell vekt, så lenge bilen veier mindre enn 3500 kg og total vogntogvekt er maksimalt 4250 kg.
Med BE tatt før 19. januar 2013, er hengerens totalvekt fullstendig uvesentlig, så lenge aktuell tilhengervekt er maksimalt 3500 kg. Er BE tatt 19. januar 2013 eller senere, så kan ikke totalvekten overstige 3500 kg.
Utenom dette, så gjelder altså de tekniske begrensningene til kjøretøyet og hengeren. Dvs at både bilens tillatte totalvekt og tekniske begrensning for tilhengervekten. BMW iX3 sies å veie 2195, mens bilens tekniske begrensning er 750 kg, slik at totaltvekt kan være 1305 kg om tillatt totalvekt er 3500 kg, mens aktuell tilhengervekt kan være maks 750 kg.
For Hyundai Kona 2020 som kan dra 300 kg, så kan altså totalvekten på hengeren være 1330 kg siden bilens tillatte totalvekt er 2170 kg, mens aktuell tilhengervekt kan ikke være over 300 kg.
Har du registreringsnummer på både trekkbil og tilhenger, så kan du enkelt finne hvilke begrensninger som gjelder i ditt tilfelle og med din førerkorttype.
EDIT: korrigert, siden jeg glemte å ta hensyn til bilens tillatte totalvekt
Må bare presisere når noen vrir på det jeg skriver, har faktisk ikke skrevet at person x kjører av veien.
Jeg har skrevet kun om egne kjøreferdigheter og generelt ved å få sleng på bil i høy fart snø/is, så er det vesentlig enklere (for meg) å hente inn sleng på bil med 4x4 , vs høy reist RWd bil.
Har ikke kjørt ix3 , så kan ikke uttale meg om hvordan den oppfører seg på glatta.
Blir for dumt hvis man ikke kan komme med kritiske spørsmål uten å bli tillagt andre meninger.
Sitat fra: bobakka på tirsdag 14. juli 2020, klokken 20:57
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. juli 2020, klokken 18:54
Det er korrekt. BE og B96 kan ifølge tilhengerappen bruke hengere som ka ta større last da det er faktisk last som avgjør lovligheten. Har du kun B,så er det opplysningene i vognkortet på henger som bestemmer
Dette var helt nytt for meg - jeg har BE så da er det aktuell last som gjelder? Jeg har prøvd å google meg frem til dette, men har du en referanse setter jeg pris på det. Da blir iX3 plutselig mer interessant..
Jeg kan heller ikke se at iX3 er 100% skivebom og vurderer den sterkt - pga grei pris, størrelse, rekkevidde og antatt kvalitet (ref vanlig X3). Skulle gjerne hatt 4WD (men ikke lavere rekkevidde) og større hengerlast (minst 2 tonn). Jeg tviler på at jeg raskt kjører av veien med iX3 med 2WD som en annen hevdet ..
Hvordan går det da med garanti osv? Grunnen til at mange elbiler har så redusert makshastighet og redusert tillat hengervekt er for å ikke belaste batteriet for mye?
Grunnen til lav hengervekt er at de er usikre på regulatorer og teknologien og er feige. er MER enn nok power i batteri og motorer.
Regulator, og gir er nok svakeste ledd fort, feks på en båtslipp har jeg hatt 4x4 spinning med sperrer på både landcruisern, og cayenne turbo s (sistenevnte vesentlig bedre) Momentet i elmotor er massivt rundt 0, og pwm/regulator trives ikke så bra med å bli bremset fra 0, når du først er i gang er det nok problemfritt.
se på e-tron, de gikk ut med bilder der de trakk bilhengere med bil på, også kom bilen... nei du kan trekke en liten rib... haha fuuuuu deg liksom som trodde du kunne trekke banebilen og båten din....
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 14. juli 2020, klokken 21:38
iX3 skal automatisk kunne sjekke ledig kapasitet på hurtigladere. Vil dette funke i Norge? Er det andre biler som har slikt, utenom Tesla?
BMW er medlem av Hubject (https://www.hubject.com/), så tipper de viser status på de ladeoperatørene som er medlem der. I Norge er dette (i alle fall) Ionity og Grønn kontakt, muligens også BKK. Fortum er angivelig med, men har aldri fått opp status på deres ladere (i e-tron, da Audi også er med - kan der filtrere på ledige ladestasjoner).
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. juli 2020, klokken 17:11
Blir bare mer og mer lei meg. BMW hadde sammen Tesla balletak på elbilsegmentet for noen år siden med innovative løsninger i hvert sitt segment. BMW hadde trolig kunnskapen som skulle til for enkelt toppe Mercedes EQC og bøte på et par mangler som den har. Isteden blåser de opp i3 i et X3 skinn,bytter karbon mot billig metall og flytter produksjonen til Kina og "glemmer" å dytte på SUV egenskaper som 4wd og skikkelig vekt på hengerfeste..
Tenk hvilken salgsboom det hadde blitt med de 2 egenakapene der som mangler for 20-30k ekstra. Folk hadde døgna utenfor forhandlerene...
Så enig, så enig, det lukter dessverre av compliancebil for det kinesiske markedet dette. BMW hadde taket på og forsprang i et annet markedssegment med i-brandet, men valgte dessverre å kaste det på båten og satse alt på de tradisjonelle «bratwurst & petrolhead/råner«-segmentene. Det er jo lov å håpe at de kommer sterkt tilbake med inext - men gitt utviklingen etter 2013 sitrer jeg ikke av spenning.
Nja, denne er jo perfekt for hele Europa unntatt Norge også.
Og dette med hengervekt er, desverre, veldig veldig urelevant i de fleste andre land.
Takker for svaret Orbit :)
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. juli 2020, klokken 15:58
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 14. juli 2020, klokken 15:37
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. juli 2020, klokken 15:21
Alle Model S rwd hadde sjokkerende bra fremkommelighet.
Sjokkerende dårlig mente du vel :+1:
Dette var grunnet til at vi kalte vår TMS P85 "Sommerbilen". Aldri hatt værre vinterbil og da har jeg hatt mange 2wd BMW. F.eks i3 var jo langt bedre (hadde dem samtidig og fikk sammenliknet på likt føre på gårdsvei).
Det sies at 4wd iX3 kommer neste år når X3 skal få facelift/LCI.
Når man ikke kan klage på ladehastigheten så må man jo finne noe annet :police:
:D
Men hadde du gode vinterdekk den gangen? Mange hadde Pirelli som var beregnet på tysk kaldt regn, ikke snø.
Jeg hadde Tesla Model S 85 med bakhjulstrekk med Pirelli piggfrie vinterdekk, og selv om det ikke er de beste vinterdekkene var det den beste vinterbilen jeg hadde hatt frem til da. Hovedgrunnen var utmerket ESP, store hjul, lavt tyngdepunkt og at elmotoren reagerer lynraskt med ESP....ja, og så selvsagt nær 50/50 vektfordeling foran/bak. Eneste ulempen var i høy løs snø.
Tror det meste av dette positive vil gjelde BMW og, selv om det ideelle ville vært 4WD. Men skal du opp og ned til skitrekket tror jeg mange blir positivt overrasket, særlig om de velger ContiContact7 piggfrie vinterdekk. 750kg hengervekt synes jeg er ok, men varierer jo på behov.
Det mest negative er at det er 40 liter MINDRE bagasjeplass enn i bensinversjonen. Det er veldig rart...særlig siden de ikke har motor foran....er det varmepumpen som tar så stor plass under panseret?
Forstår ikke argumentene for at RWD er problemfritt, det er bare ikke tilfellet, jeg kjører opp og ned til hemsedal og er på fjellet eller rundt ca hver helg, og jeg ser mye ræva kjøring, og sakte kjøring, de fleste hadde hatt fordel av 4x4, selv om det også kan bikke ting litt andre veien, med at folk tror det ikke er glatt og drar på ekstra, men det er nok ikke de samme folka helt ;)
Eneste man oppnår er at ix3 folket kjøre like sakte som leaf folket på vei til fjellet.... og om de må stoppe i bakken, er stuck, er jo ikke som om det er noe diffbrems her, gull med 4x4 når løkrullen forran har stoppa sted h*n ikke skulle.
volvo XC90 og ymse andre biler finnes i enkelakslet drift i andre land, fellesnevnern er at de omtrent må gis bort, når du skal selge de, når 4x4 alternativ finnes.
Verditapet til en 2WD BMW iX3 er jo det store usikkerhetsmomentet her.
Forøvrig forstår ikke jeg at noen tror at man kan kjøre fortere i en 4WD enn 2WD.
Min erfaring er at en kommer bedre frem med 4WD, men at tyngdekraften er en kraft
en må regne med uansett. Har sett mange nisser i grøfta med 4WD - faktisk tror jeg de fleste
jeg ser stående utenfor veien har 4WD, så det kan jo faktisk se ut som mange mener en kan
kjøre fortere med 4WD og feiler litt i beregningen der. Men så har jeg også sett 2WD stående
i motbakker de ikke kommer opp...
Personlig mener jeg dog at en SUV bør ha 4WD - men BMW har visstnok en annen oppfatning........
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Min erfaring er at en kommer bedre frem med 4WD, men at tyngdekraften er en kraft
en må regne med uansett. Har sett mange nisser i grøfta med 4WD - faktisk tror jeg de fleste
jeg ser stående utenfor veien har 4WD, så det kan jo faktisk se ut som mange mener en kan
kjøre fortere med 4WD og feiler litt i beregningen der. Men så har jeg også sett 2WD stående
i motbakker de ikke kommer opp...
Ja, greia med 4WD er jo ullhoder som på grunn av bedre fremkommelighet også tror at de stopper fortere enn med 2WD. Problemet er jo som kjent at alle biler er 4WB...
Sitat fra: RJK på tirsdag 14. juli 2020, klokken 22:16
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 14. juli 2020, klokken 21:14
Du kan sjekke max hengervekt ved å plotte inn reg.nr på bil og henger samt info på ditt førerkort på vegvesen.no. Men tror ikke du kan dra over 750kg på iX3 på noen måte... Har i alle fall funnet ut det på min i-Pace da jeg ville dra en hestehenger som var noe over 750kg. Jeg har BE. Generelt er disse reglene alt for kompliserte! Det positive er at bøtene for noe overlast er lave.
BMW skal ha kudos for å fokusere på miljø. De krever at alle batterier produseres med fornybar strøm, all produksjon skjer med fornybar strøm osv. Sjeldne jordarter er redusert. CO2-utslippet reduseres mer enn EU-kravet osv.
Du har ikke lov å dra mere last enn det bilen er begrenset til uansett hvilke bokstaver du har i førerkortet ditt, og heller ikke mere enn minste begrensning gir.
Den vanskelige forskjellen ligger i begrepene aktuell tilhengervekt (hengerens egenvekt + faktisk last) og total tilhengervekt (maksimal lastevekt + hengerens egenvekt) på hengeren. Kompliser dette så med å dra inn bilens totalvekt og total vogntogvekt.
Med bare B i førerkortet, så kan du dra henger på inntil 750 kg totalvekt. I tillegg har du den sære campingvognregelen som tillater at man kan dra tyngre tilhenger, så lenge bilens vekt og tilhengerens totalvekt er maksimalt 3500 kg.
Du er altså begrenset til at totalvekten på hengeren maksimalt kan være differansen mellom 3500 kg og bilens totalvekt, eventuelt 750 kg.
Med B96 er tilsvarende begrensning 4250 kg, hvorav bilens vekt maksimalt kan utgjøre 3500 kg. I praksis fører altså dette til at du kan dra henger med høyere totalvekt og aktuell vekt, så lenge bilen veier mindre enn 3500 kg og total vogntogvekt er maksimalt 4250 kg.
Med BE tatt før 19. januar 2013, er hengerens totalvekt fullstendig uvesentlig, så lenge aktuell tilhengervekt er maksimalt 3500 kg. Er BE tatt 19. januar 2013 eller senere, så kan ikke totalvekten overstige 3500 kg.
Utenom dette, så gjelder altså de tekniske begrensningene til kjøretøyet og hengeren. Dvs at både bilens tillatte totalvekt og tekniske begrensning for tilhengervekten. BMW iX3 sies å veie 2195, mens bilens tekniske begrensning er 750 kg, slik at totaltvekt kan være 1305 kg om tillatt totalvekt er 3500 kg, mens aktuell tilhengervekt kan være maks 750 kg.
For Hyundai Kona 2020 som kan dra 300 kg, så kan altså totalvekten på hengeren være 1330 kg siden bilens tillatte totalvekt er 2170 kg, mens aktuell tilhengervekt kan ikke være over 300 kg.
Har du registreringsnummer på både trekkbil og tilhenger, så kan du enkelt finne hvilke begrensninger som gjelder i ditt tilfelle og med din førerkorttype.
EDIT: korrigert, siden jeg glemte å ta hensyn til bilens tillatte totalvekt
Dette er den beste beskrivelsen jeg har sett noen sted - takk skal du ha, RJK :-)
Jeg kommer i gruppen BE tatt før 2013 - dvs. jeg har minst begrensninger.
Grunnen til at dette er viktig er at jeg har allerede to hengere med hhv 1500 kg og 2700 kg totalvekt og 350 kg og 500 kg egenvekt. Med en iX3 og mitt førerkort kan jeg kjøre de tomme eller begrenset last - opptil hhv 400 kg og 250 kg. Ellers måtte jeg ha anskaffet ny tilhenger med 750 kg totaltvekt med brems og ville hatt begrenset nytte av de to hengerne jeg har.
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Min erfaring er UV bør ha 4WD - men BMW har visstnok en annen oppfatning.....
Ja, men iX3 har i det minste RWD.
Kona og Niro er FWD. Det er enda verre. På en SUV.
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Min erfaring er UV bør ha 4WD - men BMW har visstnok en annen oppfatning.....
Ja, men iX3 har i det minste RWD.
Kona og Niro er FWD. Det er enda verre. På en SUV.
Tror de fleste foretrekker FWD.
Bakhjulsdreven BMW er helt krise på vinter
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 15. juli 2020, klokken 10:00
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Min erfaring er UV bør ha 4WD - men BMW har visstnok en annen oppfatning.....
Ja, men iX3 har i det minste RWD.
Kona og Niro er FWD. Det er enda verre. På en SUV.
Tror de fleste foretrekker FWD.
Bakhjulsdreven BMW er helt krise på vinter
For de som ikke kan kjøre bil så er bakhjulstrekk på BMW krise om vinteren, men for oss andre så går det helt fin:)
Nye bakhjulsdrevne biler med alt mulig av antispinn, ESP osv. er jo ikke så stor utfordring på vinterføre. Har selv hatt bakhjulsdrevet stasjonsvogn med en tung rekkesekser i front. Absolutt ingen elektroniske hjelpemidler siden dette var en bil fra 1982. Med dårlige dekk var dette håpløst på vinterføre, men med gode (piggfrie!) vinterdekk så var det en veldig god bil på vinterføre. Piggfrie dekk har også utviklet seg mye siden midt på 90-tallet da jeg hadde denne bilen.
Med tohjulstrekk vil jeg si at jeg foretrekker bakhjulstrekk i stedet for forhjulstrekk, og BMW med forhjulstrekk blir bare feil. Skulle imidlertid ønske at BMW gjorde som Nissan med Ariya og tilbydde valg mellom to- og firehjulstrekk.
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Forøvrig forstår ikke jeg at noen tror at man kan kjøre fortere i en 4WD enn 2WD.
4wd og 2wd biler kan trille gjennom en sving og bremse akkurat like mye. En 4wd bil kan dog ha mere pådrag i eller ut av en sving før det slipper. Sånn sett kan man kjøre fortere med en 4wd.
Ellers stemmer det nok at mange blir lurt av god akselerasjon med 4wd.
La oss se på bmw i3, den er utrolig bra på vinterføre for å være en RWD bil, likevel er forumene fulle av folk som klager på at den er dårlig (dårlige sjåfører), og man bør jo ha mappa "slå av antispinn 1 hakk" til en hurtigknapp, ellers stopper bilen i flere bakker, og da kommer du ikke i gang igjen. Dårlige sjåfører aner ikke at man kan slå av antispinn litt, og dårlige sjåfører synes ikke det er så gøy å kjøre med litt sladd hele tiden.
Gode sjåfører som må ta bakkestart fordi noen stopper med 4x4 sin foran på teit sted i bakken er like jævla stuck, som dårlige i situasjonen.
Det er fantastisk digg med 4x4 på vintern, selv i lav liten model 3 merker man hvor mye det hjelper.
i3 er ikke fantastisk på vinterføre. Den er ok sammenlignet med andre 2WD, men den er milevis unna hvilken som helst 4WD. iX3 tror jeg faktisk blir en litt skummel 2WD bil - den kommer seg sikkert ok frem slik som i3, men den må nok kjøres som presten på vei til kirka når det virkelig er glatt ute. Og jeg tror også det vil føles utrygt for å si det slik. Tipper også at andelen med piggdekk på denne i Norge blir høyt - hadde jeg vært bilselger ville jeg faktisk anbefalt denne med piggdekk for å bøte litt på mangelen
av 4WD. Hadde prisen vært nær Polestar 2, så hadde jeg nok valgt denne også som en erstatning for dagens i3 - det kunne jeg sikkert tatt meg råd til. Men de aller fleste som kjøper denne har vel sett for seg at det skal være familiebilen og ikke pendlerbilen - sånn sett faller den mellom 2 stoler med 2WD og lav hengervekt.
Men kan jo bli spennende å se hvor populær denne bilen blir i f.eks Tyskland. Jeg vil faktisk påstå at den er en god bil for dette markedet
Fordelen med bakhjulstrekk (bortsett fra kjøreglede) på vinteren er jo det at man kan komme opp de siste bakkene til hytta fordi vekten er over bakhjulene. Har selv måtte rygge opp til Kvitfjell i forhjulsdreven bil på "glatteste dagen i året" (slapp da kjettinger eller autosock), samtidig som feks i3 klarer Kvitfjell de glatteste dagene det står noen biler her og der med forhjulstrekk som ikke kommer opp. Selvfølgelig er AWD bedre enn 2WD på vinteren, men bakhjulstrekk er sjelden dårligere enn forhjulstrekk (selv om noen sjåfører kan synes det er skumlere med et millisekunds sladd på bakhjulene enn med et millisekunds understyring mens man gir gass).
Jeg er sikker på at iX3 ikke blir noen storselger i Norge til den prisen, en SUV som starter på nærmere 600' forventer nok de fleste at skal være med firehjulstrekk.
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 11:39
Hadde prisen vært nær Polestar 2, så hadde jeg nok valgt denne også som en erstatning for dagens i3 - det kunne jeg sikkert tatt meg råd til.
Samme her, hadde vært en nyttig dagligbil og fungert helt fint om sommeren på langtur. Men måtte da vært i tillegg til en annen familiebil. Vurderer å ende opp med dagens I-Pace og TMY når den kommer, kunne jo selvfølgelig byttet I-Pace med iX3 men da tror jeg heller jeg venter til de første kommer på bruktmarkedet...
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 11:39
i3 er ikke fantastisk på vinterføre. Den er ok sammenlignet med andre 2WD, men den er milevis unna hvilken som helst 4WD. iX3 tror jeg faktisk blir en litt skummel 2WD bil - den kommer seg sikkert ok frem slik som i3, men den må nok kjøres som presten på vei til kirka når det virkelig er glatt ute. Og jeg tror også det vil føles utrygt for å si det slik. Tipper også at andelen med piggdekk på denne i Norge blir høyt - hadde jeg vært bilselger ville jeg faktisk anbefalt denne med piggdekk for å bøte litt på mangelen
av 4WD. Hadde prisen vært nær Polestar 2, så hadde jeg nok valgt denne også som en erstatning for dagens i3 - det kunne jeg sikkert tatt meg råd til. Men de aller fleste som kjøper denne har vel sett for seg at det skal være familiebilen og ikke pendlerbilen - sånn sett faller den mellom 2 stoler med 2WD og lav hengervekt.
Men kan jo bli spennende å se hvor populær denne bilen blir i f.eks Tyskland. Jeg vil faktisk påstå at den er en god bil for dette markedet
Hallo, nå må du ikke overdrive! Bakhjulsdrift går helt fint på vinteren! BMW har 50-50 vektfordeling vanligvis, som gir bra grep på alle hjul. Det er ikke så mye bedre med alle FWD-Ampera, Leaf og andre familiebiler som har et tonn med torque steer og understyrer lett heller...
Det viktige her er om bakhjulene ved pådrag tillater slipp før traction-systemet bremser, noe vi ikke har holdepunkter for å tro.
Det viktigste, og det gjelder 4wd også, er å holde farten nede på glatt føre.
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 15. juli 2020, klokken 10:00
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Min erfaring er UV bør ha 4WD - men BMW har visstnok en annen oppfatning.....
Ja, men iX3 har i det minste RWD.
Kona og Niro er FWD. Det er enda verre. På en SUV.
Tror de fleste foretrekker FWD.
Bakhjulsdreven BMW er helt krise på vinter
Absolutt ikke riktig. Nyere bakhjulsdrevne BMW er ganske kapable biler på vinteren.
Om denne blir det vet jeg ingenting om, men generelt å si at bakhjulsdrevne BMW er krise på vinteren medfører ikke riktighet.
Gikk an å holde seg på veien i gamle med RWD dager uten traction-control også...
https://youtu.be/chRTWX0PiNo
Sitat fra: hemi på onsdag 15. juli 2020, klokken 11:05
La oss se på bmw i3, den er utrolig bra på vinterføre for å være en RWD bil, likevel er forumene fulle av folk som klager på at den er dårlig (dårlige sjåfører), og man bør jo ha mappa "slå av antispinn 1 hakk" til en hurtigknapp, ellers stopper bilen i flere bakker, og da kommer du ikke i gang igjen. Dårlige sjåfører aner ikke at man kan slå av antispinn litt, og dårlige sjåfører synes ikke det er så gøy å kjøre med litt sladd hele tiden.
Gode sjåfører som må ta bakkestart fordi noen stopper med 4x4 sin foran på teit sted i bakken er like jævla stuck, som dårlige i situasjonen.
Det er fantastisk digg med 4x4 på vintern, selv i lav liten model 3 merker man hvor mye det hjelper.
Vi hadde en RWD Tesla før, og problemet med den (og alle andre RWD-biler) på f.eks hytteveien vår er at den setter seg skikkelig fast og må graves frem om man stopper opp. Veien er høyest på midten, og det er høye (~1m) brøytekanter på hver side av en ganske smal vei. Med antispinn av vil bilen spinne bak når man holder på å stoppe, og da drar bakenden seg meget kjapt ut til siden og inn i/inn til brøytekanten slik at man ikke får rygget ned igjen. Det skjer fort selv med antispinn på, evt. kommer man seg ikke opp med antispinn på.
Med FWD gjør det ingenting at drivhjulene spinner siden det da er fronten som havner i brøytekanten. Lett å rygge ned igjen og prøve på nytt.
Sitat fra: bobakka på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:16
Sitat fra: RJK på tirsdag 14. juli 2020, klokken 22:16
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 14. juli 2020, klokken 21:14
Du kan sjekke max hengervekt ved å plotte inn reg.nr på bil og henger samt info på ditt førerkort på vegvesen.no. Men tror ikke du kan dra over 750kg på iX3 på noen måte... Har i alle fall funnet ut det på min i-Pace da jeg ville dra en hestehenger som var noe over 750kg. Jeg har BE. Generelt er disse reglene alt for kompliserte! Det positive er at bøtene for noe overlast er lave.
BMW skal ha kudos for å fokusere på miljø. De krever at alle batterier produseres med fornybar strøm, all produksjon skjer med fornybar strøm osv. Sjeldne jordarter er redusert. CO2-utslippet reduseres mer enn EU-kravet osv.
SNIP
Dette er den beste beskrivelsen jeg har sett noen sted - takk skal du ha, RJK :-)
Jeg kommer i gruppen BE tatt før 2013 - dvs. jeg har minst begrensninger.
Grunnen til at dette er viktig er at jeg har allerede to hengere med hhv 1500 kg og 2700 kg totalvekt og 350 kg og 500 kg egenvekt. Med en iX3 og mitt førerkort kan jeg kjøre de tomme eller begrenset last - opptil hhv 400 kg og 250 kg. Ellers måtte jeg ha anskaffet ny tilhenger med 750 kg totaltvekt med brems og ville hatt begrenset nytte av de to hengerne jeg har.
Bare hyggelig å kunne bidra. Ja, det hjelper veldig på å kunne dra en henger med større mulig nyttelast, selv om man ikke kan dra så mye vekt. Noen ting er ganske volumniøse, og da kreves en stor henger med dertil større kapasitet, men om det gjør at man får plass til den tingen som var så stor, men relativt lett, så er det gulle godt.
Ble faktisk overrasket selv over hva Kona nå får lov å dra etter seg, da det gjør at det plutselig er mange flere utleiehengere som likevel kan leies, selv om vekta man kan dra er mikroskopisk.
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 15. juli 2020, klokken 10:00
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Min erfaring er UV bør ha 4WD - men BMW har visstnok en annen oppfatning.....
Ja, men iX3 har i det minste RWD.
Kona og Niro er FWD. Det er enda verre. På en SUV.
Tror de fleste foretrekker FWD.
Bakhjulsdreven BMW er helt krise på vinter
Har som jeg skriver over, en Kona selv. Den er forhjulstrekk på, men pga vektfordeling så spinner den vel lett, siden motoren er forholdsvis sprek. Tipper bakhjulstrekk hadde passet bilen langt bedre.
Med iX3, så får man samme vektfordeling, langt mere plass, og endelig bakhjulsdrift. Ja, det beste hadde selvsagt vært 4x4, men bakhjulsdrift i dette tilfellet er langt å foretrekke foran forhjulsdrift, og det er mange som sjeldent eller aldri vil komme borti situasjoner der de burde hatt 4x4.
Er prisforskjellen for stor, så vil folk uansett heller ha 2wd, som vi så da flere av de japanske/koreanske SUV/CUV'ene ga mulighet for å kjøpes bare med 2wd. For en stor del av kjøpergruppen var SUV-faktoren viktigst.
Jeg vil nok likevel ikke kjøpe en iX3, da den fremdeles er for dyr for min del, men av dagens biler, er den definitivt en av de mest attractive pga plass, bra rekkevidde og at det er BMW. Men klart, mange av kjøperne ville nok likevel hat X-drive.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. juli 2020, klokken 13:22
Med FWD gjør det ingenting at drivhjulene spinner siden det da er fronten som havner i brøytekanten. Lett å rygge ned igjen og prøve på nytt.
Og ikke minst, om du står og spinner i en bakke (eller humpete flatmark) kan du vri på drivhjulene og flytte fronten til ene eller andre siden for å lete etter bedre grep. Ved å vri rattet endres også vinkelen, noe som kan hjelpe ytterligere på grep.
Med rwd har du ingen slike muligheter.
Vi hadde rwd S85 fra 2013 til 2015. Det fungerte helt fint og vi kom stort sett opp der vi skulle uten problemer. På en del områder syntes jeg det fungerte bedre enn forrige fwd Passat. Men - det fordret jo tidvis at jeg fulgte litt med og planla kjøringen/ruter. Les motgående trafikk, pass på å treffe lommer hvor en ikke trenger stoppe i oppoverbakker osv. Og ikke minst - selv om jeg kunne gi flatt jern og la bilen jobbe seg opp, blinket jo antispinnlampen kontinuerlig. Vi har en snuplass med litt helling utenfor huset. Der kunne jeg eksempelvis oppleve å stå fast. Løsningen var å legge over og gi flatt jern for å forsøke å kaste baken sideveis når den gnagde seg ned mot asfalt. Å trille bakover akkurat der ville bare plassert bilen i ytterligere helling. Alternativt finne spade og grus, men en leken sjåfør herjer heller litt istedenfor å ty til sånt :D
4wd er en helt annen verden. Glem taktisk kjøring, planlegging, vurdering osv. Kommer det bil imot og du må stoppe i oppoverbakke på holke, ja så stopper du. Null problem. Null stress.
Og verdien av 4wd går laaaangt utenpå ekstremtilfeller. Det er også behagelig og nyttig i byen. En liten kneik utenfor huset/jobben? Holke på parkeringsplass i slak oppoverbakke? Akselerere ut av lyskryss? Akselerere bra på vinter generelt? Akselerere i svinger? Alt fungerer bekymringsfritt. Dekkslitasjen blir også mindre når du nesten aldri spinner igjen. Du trenger ikke tenke på at det er vinter (bortsett fra brems naturligvis).
At rimelige merker tilbyr 2wd i suv karosseriform er nå en ting. Det selger på grunn av pris, manglende alternativ og i noen tilfeller også behov. Men dyr premium suv uten 4wd blir litt merkelig for meg.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. juli 2020, klokken 13:22
Vi hadde en RWD Tesla før, og problemet med den (og alle andre RWD-biler) på f.eks hytteveien vår er at den setter seg skikkelig fast og må graves frem om man stopper opp. Veien er høyest på midten, og det er høye (~1m) brøytekanter på hver side av en ganske smal vei. Med antispinn av vil bilen spinne bak når man holder på å stoppe, og da drar bakenden seg meget kjapt ut til siden og inn i/inn til brøytekanten slik at man ikke får rygget ned igjen.
Bra beskrivelse av problemstillingen! Jeg har samme erfaring som deg. Med forhulstrekk kan man til dels spinne seg inn på veien igjen. Eller hvis det er litt bredde på veien kan man spinne seg rundt i revers så fronten peker ned bakken igjen. De få gangene jeg har satt meg fast med i3 så er det nettopp det at bakhjulet sklir ut i grøfta som er problemet. Mangel på sving på drivhjulet er vel egentlig problemet.
Men generelt syns jeg i3 tar seg veldig godt fram. Bedre enn noen forhjulstrekk jeg har kjørt. Men ikke i nærheten av 4WD da.
Det handler mye om å ha vekt over drivhjulene. Med motor foran gir det mening å ha forhjulstrekk. Lang stasjonsvogn med frontmotor og bakhjulstrekk blir den verste kombinasjonen. Men både bobla og 911 er kjent for god framkommelighet. Og i hinde hårde kjørte vi med sandsekker i bagasjerommet på bakhjulsdrevne biler.
En BMW i3 f.eks. skal ha bedre framkommelighet enn en gammel Ascona e.l.
TC er viktig på i3. Den er überfølsom til vanlig, så for de som ikke har lært seg å bruke den kan jeg skjønne sliter med å komme opp. For meg er det standard prosedyre å slå på TC om vinteren når jeg kommer til en vanskelig bakke. (På i3 slår man TC på for bedre framkommelighet)
Husk at Rwd vil få mer vekt på drivhjul i en bratt bakke enn en Fwd. Kan være fordel å rygge en Fwd opp når det er riktig glatt.
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 15. juli 2020, klokken 10:00
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Min erfaring er UV bør ha 4WD - men BMW har visstnok en annen oppfatning.....
Ja, men iX3 har i det minste RWD.
Kona og Niro er FWD. Det er enda verre. På en SUV.
Tror de fleste foretrekker FWD.
Bakhjulsdreven BMW er helt krise på vinter
Tja, fremkommeligheten med f.eks e-golf er krise. Dette fordi batteriet er bak og jo brattere det er jo mer vekt flytter seg bort fra drivhjulene.
Jeg har hatt mange bakhjulsdrevne BMWer og de kom seg godt frem. Spesielt etter at det kom avanserte antispinn/skrenssystemer.
merker jeg tar en diffbrems, over "systemer" for fremkommelighet any day.
Sitat fra: hemi på torsdag 16. juli 2020, klokken 01:46
merker jeg tar en diffbrems, over "systemer" for fremkommelighet any day.
:+1: :D
Hva har de under panseret når det ikke er plass til en motor. Er det en kjempestor frunk?
Sitat fra: Ledam på torsdag 16. juli 2020, klokken 12:34
Hva har de under panseret når det ikke er plass til en motor. Er det en kjempestor frunk?
Det er lov å håpe på det, ja.
Sitat fra: Ledam på torsdag 16. juli 2020, klokken 12:34
Hva har de under panseret når det ikke er plass til en motor. Er det en kjempestor frunk?
Verden største radiator, fra en Volvo FH. Bilder hos Bilnorge.no: https://www.bilnorge.no/bildegalleri.php?aid=53707&limfrom=25#f1
Blir nok en bil med kjekke kjøreegenskaper, BMW kan det, og har klart å plassere batteripakken mellom akslingene og under gulvet. Men tipper det går ut over benplassen/sittevinkelen i baksetet..
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 15. juli 2020, klokken 10:00
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Min erfaring er UV bør ha 4WD - men BMW har visstnok en annen oppfatning.....
Ja, men iX3 har i det minste RWD.
Kona og Niro er FWD. Det er enda verre. På en SUV.
Tror de fleste foretrekker FWD.
Bakhjulsdreven BMW er helt krise på vinter
Har du ikke kjørt BMW siden E30 og E34 tiden?
Har man kjørt BMW i3 om vinteren, så trenger man ikke å være bekymret for framkommeligheten til iX3 på vinterføre. Jeg vet ikke hjuldimensjonen, men antar at de ikke leverer veldig brede dekk som standard.
At det er enkinesisk produsert er vel ikke negativt i forhold til kvalitet, men det trekker ned at jeg må støtte kinesisk industri framfor europeisk.
Sitat fra: TM på fredag 17. juli 2020, klokken 15:30
Har man kjørt BMW i3 om vinteren, så trenger man ikke å være bekymret for framkommeligheten til iX3 på vinterføre. Jeg vet ikke hjuldimensjonen, men antar at de ikke leverer veldig brede dekk som standard.
At det er enkinesisk produsert er vel ikke negativt i forhold til kvalitet, men det trekker ned at jeg må støtte kinesisk industri framfor europeisk.
245/50r19
245/45r20 foran og 275/40r20 bak.
Tror veldig få bryr seg om de sponser kinesisk industri. Dette er vel som å kjøpe en iPhone? Akkurat like kinesisk.
275/40 ! Det er vel ikke akkurat en optimal dimensjon på vinterdekk, og på våt vei om sommeren vil det nok merkes godt på rekkevidden. Har fortsatt ikke het tro på 450 km WLTP med den dimensjonen.
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 15. juli 2020, klokken 10:00
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:50
Min erfaring er UV bør ha 4WD - men BMW har visstnok en annen oppfatning.....
Ja, men iX3 har i det minste RWD.
Kona og Niro er FWD. Det er enda verre. På en SUV.
Tror de fleste foretrekker FWD.
Bakhjulsdreven BMW er helt krise på vinter
Du _tror_ ja. BMW sier selv at de fleste ikke forstår om de kjører bil med forhjulstrekk eller bakhjulsdrift.
Den _eneste_ grunnen til at vi har gnagere, er fordi det er billigere å lage enn biler med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Det har ingen funksjonelle fordeler i forhold til de to andre.
Jeg eier bare RWD og AWD biler, så FWD problematikken utgår, hadde kort stund en leaf 40, mye vekt bak og lite på foraksel gjorde den dårliger enn i3 med RWD på vinterføre og i fremkommelighet(hjalp ikke at antispinn var ekstremt dårlig programmert)
men... jeg vil ha 4x4 på bruksbilen, jeg er på fjellet ca hver helg, og leker ofte brøytebil.
Har noen bestilt ix3 enda? eller bare snakker man om at det ikke er noe problem, uten å bestille? ;)
se på TM3, de aller fleste velger 4x4, og da snakker vi liten sedan, ikke wannabe suv engang. på wannabe suvs og suvs er andelen ca 99-100%
Eneste scenario jeg ser folk kan kjøpe er om de har annen bil som primærbil, og bare ønsker en i3 med mer plass og rekkevidde
Sitat fra: hemi på fredag 17. juli 2020, klokken 17:43
Eneste scenario jeg ser folk kan kjøpe er om de har annen bil som primærbil, og bare ønsker en i3 med mer plass og rekkevidde
Akkurat samme konklusjon kom jeg til - og da synes jeg tilbudet jeg fikk på 600k var noe drøyt - teller på fingrene om en Polestar som erstatter for i3 - Hadde jeg fått ix3 for samme pris som Polestar så maybe.......
Sitat fra: Ledam på torsdag 16. juli 2020, klokken 12:34
Er det en kjempestor frunk?
Det er bekreftet av BMW på Twitter at iX3 ikke har frunk.
Sitat fra: hemi på fredag 17. juli 2020, klokken 17:43Har noen bestilt ix3 enda? eller bare snakker man om at det ikke er noe problem, uten å bestille? ;)
se på TM3, de aller fleste velger 4x4, og da snakker vi liten sedan, ikke wannabe suv engang. på wannabe suvs og suvs er andelen ca 99-100%
Eneste scenario jeg ser folk kan kjøpe er om de har annen bil som primærbil, og bare ønsker en i3 med mer plass og rekkevidde
Jeg vurderer den sterkt. Det eneste jeg er skeptisk til, er rekkevidden som er noe lav. Den har bare 30 liter mindre bagasjerom enn min nåværende familiebil og BMW har vel aldri noen kjøpt pga bagasjerommet. Da er likbilene til drosjene og fake premium-folkevognene et bedre valg.
Hadde den hatt AWD kunne jeg sikkert huket av for det dersom prisen var grei, men jeg har til gode å klare å sette meg fast på ubrøytede veier. Moderne biler med torque vectoring klatrer over de hindrene utmerket. Det er kun bakkeklaring som betyr noe, såfremt man ikke skal i utmark.
For øvrig er det ca 60% av kjøperne som har et valg, som velger AWD. Lavest andel har de billigste merkene hvor rundt 25% av bilene har AWD, mens premium ofte er oppe i 80-90% andel fordi det er rimelig ekstrautstyr relativt til bilprisen.
Nordmenns bilfavoritter:
Her er ekstrautstyret vi oftest vil ha
Firehjulstrekk. Bare vulkanøya Island slår steinrøysa Norge på antall nybiler med firehjulstrekk.
https://motor.no/bildeler-bilhold-bilrekvisita/her-er-ekstrautstyret-vi-oftest-vil-ha/140888
Siden dette ble en tråd med mye diskusjon om bakhjulstrekk, så bør en vesentlig faktor tas med. Faktisk er det 39,5% mer vekt på bakhjulene enn fremhjulene... (43 foran / 57bak).......(((57-43)/43)*100=39,5%) og hvis en øker farten, så skyves enda mer vekt bakover...og hvis det er en oppoverbakke (hvor du særlig trenger å la være å spinne) så vil jo og mer vekt komme bakover. Så da bør en jo ha veldig bra grep...særlig om en har bagasje....Har erfaring med elbil med bakhjulsdrift på vinterføre, og det var veldig bra. Her vil det jo bli mye bedre når en tenker fremkommelighet.
Litt rart at de lenger nede i artikkelen sier at dette er nesten 50/50, når det her er 43/57.... Er det ikke fare for overstyring, og at bakenden kommer ut i svingene? Eller vil DSC/ESP/antisladd fikse det godt nok?
Dette står på Bavaria's sider: https://bavaria.no/biler/suv/bmw-ix3/
De dynamiske kjøre-egenskapene i BMW iX3 er basert på en 43/57 vektfordeling henholdsvis foran og bak. Dette gjør at vekten på bakhjulene forbedrer trekkraften samtidig som det motvirker understyring og farlige situasjoner på vinterføre. Spesielt tilpasset fjæring sikrer at bilen leverer utmerket retningsstabilitet. Avanserte DSC (stabilitetskontroll) og DTC (antispinn) systemer i bilen bidrar også til optimal trekk-kraft og stabilitet på glatt føre. BMW iX3 tar deg trygt frem, med ren BMW kjøreglede.
Man ser nå at flere bilprodusenter produserer elbiler med bakhjulstrekk. Med andre ord: Framover blir elbiler flest enten bakhjulsdrevne eller firehjulsdrevne. På en elbil utgjør batteriet og elmotoren hovedtyngden i bilen. Batteripakken sitter mellom akslingene, mens elmotoren sitter på bakakslingen. En elbil får en vektfordeling tilnærmet 50/50, som er gunstig for balansen og kjøreegenskapene - men også for marktrykket på drivhjulene bak, enten bilen er tom eller fullastet.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. september 2020, klokken 08:53
Litt rart at de lenger nede i artikkelen sier at dette er nesten 50/50, når det her er 43/57.... Er det ikke fare for overstyring, og at bakenden kommer ut i svingene? Eller vil DSC/ESP/antisladd fikse det godt nok?
Å rette opp en bil med den vektfordeling som slipper på bakhjulene er meget vanskelig. Ikke noe jeg ville satset på at antisladd alltid klarer i en familiebil. Gitt at bilen ikke har staggered dekkoppsett unngår de i stor grad snap-oversteer, men mister en del kjøreglede.
Vektfordelingen kan gjøre bilen utrolig morsom å kjøre hardt. Passer bra på en lettere to-seter, men ikke i en familiebil. Personlig, virker dette som en "ventebil", som kun lages for at BMW skal ha en helelektrisk bil intill i4 lanseres. (jeg hadde tidligere en E90 335i, så ikke anti BMW)
Med 57% bak vil nok ESP systemene programmeres ekstremt raske/restriktive.
Sitat fra: hovik på fredag 11. september 2020, klokken 09:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. september 2020, klokken 08:53
Litt rart at de lenger nede i artikkelen sier at dette er nesten 50/50, når det her er 43/57.... Er det ikke fare for overstyring, og at bakenden kommer ut i svingene? Eller vil DSC/ESP/antisladd fikse det godt nok?
Å rette opp en bil med den vektfordeling som slipper på bakhjulene er meget vanskelig. Ikke noe jeg ville satset på at antisladd alltid klarer i en familiebil. Gitt at bilen ikke har staggered dekkoppsett unngår de i stor grad snap-oversteer, men mister en del kjøreglede.
Vektfordelingen kan gjøre bilen utrolig morsom å kjøre hardt. Passer bra på en lettere to-seter, men ikke i en familiebil. Personlig, virker dette som en "ventebil", som kun lages for at BMW skal ha en helelektrisk bil intill i4 lanseres. (jeg hadde tidligere en E90 335i, så ikke anti BMW)
Sitter Du der og skriver at du tror BMW lanserer en farlig bil? Så dum kan du ikke være ...
Det er sjeldent med 50/50 vektfordeling i en personbil,så da antar du også mener de aller fleste andre biler er livsfarlige?
Nei nei nei.... ingen her tror det er en farlig bil :D ;D
Les hva som står i innlegget:
........nede i artikkelen sier at dette er nesten 50/50, når det her er 43/57.... Er det ikke fare for overstyring, og at bakenden kommer ut i sv....
Statistikken viser vel at 4WD medfører flere utforkjøringer. Med RW slår ESP inn mye tidligere, mens det fortsatt er mulig å komme seg gjennom en sving.
Er ikke noe bekymret for framkommeligheten og kjøreegenskapene til iX3, men for verditapet siden så mange tror at 4WD er en nødvendighet. Derfor må prisen på iX3 ned i forhold til veiledende pris i dag. Kampanjeprisen for de med reservasjon er kanskje riktig prisnivå.
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 12. september 2020, klokken 11:11
Sitat fra: hovik på fredag 11. september 2020, klokken 09:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. september 2020, klokken 08:53
Litt rart at de lenger nede i artikkelen sier at dette er nesten 50/50, når det her er 43/57.... Er det ikke fare for overstyring, og at bakenden kommer ut i svingene? Eller vil DSC/ESP/antisladd fikse det godt nok?
Å rette opp en bil med den vektfordeling som slipper på bakhjulene er meget vanskelig. Ikke noe jeg ville satset på at antisladd alltid klarer i en familiebil. Gitt at bilen ikke har staggered dekkoppsett unngår de i stor grad snap-oversteer, men mister en del kjøreglede.
Vektfordelingen kan gjøre bilen utrolig morsom å kjøre hardt. Passer bra på en lettere to-seter, men ikke i en familiebil. Personlig, virker dette som en "ventebil", som kun lages for at BMW skal ha en helelektrisk bil intill i4 lanseres. (jeg hadde tidligere en E90 335i, så ikke anti BMW)
Sitter Du der og skriver at du tror BMW lanserer en farlig bil? Så dum kan du ikke være ...
Det er sjeldent med 50/50 vektfordeling i en personbil,så da antar du også mener de aller fleste andre biler er livsfarlige?
De fleste personbiler er fremtunge, noen 50/50 og svært få er baktunge. Det er mange faktorer, men mest vekt over fremaksling (eller 4WD) gir normalt en betydelig understyrt bil. Betydelig understyring oppfattes normalt som mye tryggere enn overstyring, for ved for stor fart/pådrag i sving vil bilen gå rett frem, og bare en ørliten letting på gassen er nok til at forhjulene vil få grep og svinge der man vil. Veldig få (om noen) biler er overstyrt fra fabrikk, men noen ligger på grensa, og oppfattes ofte som skumle å kjøre for uerfarne. Derfor er det stor forskjell på om fordelingen er 43/57 er foran eller bak, og iX3 sin variant er altså relativt unormal. MEN det kan kompenseres for på mange måter, med understell/stivhet/forskjellig dekkbredde foran/bak/stabiliseringssystem osv.
Tviler på det blir et problem i praksis, men kan tenkes at det legges inn lagg/rampfunksjon på pådraget. Det har jo allerede i3 også, i motsetning til Tesla, Golf og mange andre.
Sitat fra: TM på lørdag 12. september 2020, klokken 12:18
Kampanjeprisen for de med reservasjon er kanskje riktig prisnivå.
Ja, iX3 FC til 600k står seg jo godt opp mot f.eks Skoda Enyaq iV80 som fort ender på 550k med litt utstyr. Men til veiledende konkurerer den plutselig med I-Pace EV320 og EQC (etron 50 er i en annen klasse rekkeviddemessig).
Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. september 2020, klokken 12:45
Sitat fra: TM på lørdag 12. september 2020, klokken 12:18
Kampanjeprisen for de med reservasjon er kanskje riktig prisnivå.
Ja, iX3 FC til 600k står seg jo godt opp mot f.eks Skoda Enyaq iV80 som fort ender på 550k med litt utstyr. Men til veiledende konkurerer den plutselig med I-Pace EV320 og EQC (etron 50 er i en annen klasse rekkeviddemessig).
Hva er poenget med 8 linjer i «underskriften»?
Det blir jo bare unødvendig mye uinteressant tekst å scrolle forbi.
Til og med kansellerte biler har du tatt med.
Kan Admin rette på dette?
Hva , du krever at en Administrator, skal fjerne 'bil-identiteten' til et medlem av et bilforum ? Fordi du ikke ønsker å skrolle?
Jeg tolker det som latskap og ikke knebling av frihet til invidualitet.
Sitat fra: LFC på lørdag 26. september 2020, klokken 08:40
Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. september 2020, klokken 12:45
Sitat fra: TM på lørdag 12. september 2020, klokken 12:18
Kampanjeprisen for de med reservasjon er kanskje riktig prisnivå.
Ja, iX3 FC til 600k står seg jo godt opp mot f.eks Skoda Enyaq iV80 som fort ender på 550k med litt utstyr. Men til veiledende konkurerer den plutselig med I-Pace EV320 og EQC (etron 50 er i en annen klasse rekkeviddemessig).
Hva er poenget med 8 linjer i «underskriften»?
Det blir jo bare unødvendig mye uinteressant tekst å scrolle forbi.
Til og med kansellerte biler har du tatt med.
Kan Admin rette på dette?
Hvorfor er kallenavnet ditt forkortelsen på et lag jeg ikke liker? Syns admin skal ordne opp sporenstreks.
Foreslår at tråden kommer på riktig spor igjen ;)
Sitat fra: LFC på lørdag 26. september 2020, klokken 08:40
Hva er poenget med 8 linjer i «underskriften»?
Det blir jo bare unødvendig mye uinteressant tekst å scrolle forbi.
Til og med kansellerte biler har du tatt med.
Kan Admin rette på dette?
Kan vel bare slå av visning av andres signatur i innstillingene?
Sitat fra: LFC på lørdag 26. september 2020, klokken 08:40
Hva er poenget med 8 linjer i «underskriften»?
Det blir jo bare unødvendig mye uinteressant tekst å scrolle forbi.
Til og med kansellerte biler har du tatt med.
Kan Admin rette på dette?
Hva er poenget med å bruke energi på noe slikt? Liker du det ikke, så slå av visning, bruk Tapatalk eller ignorer meg. Hvilke elbiler jeg har hatt sier noe om hva jeg har erfaring med, og hvor jeg kommer fra, og er relevant i diskusjoner på forumet.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. september 2020, klokken 21:59
Sitat fra: LFC på lørdag 26. september 2020, klokken 08:40
Hva er poenget med 8 linjer i «underskriften»?
Det blir jo bare unødvendig mye uinteressant tekst å scrolle forbi.
Til og med kansellerte biler har du tatt med.
Kan Admin rette på dette?
Hva er poenget med å bruke energi på noe slikt? Liker du det ikke, så slå av visning, bruk Tapatalk eller ignorer meg. Hvilke elbiler jeg har hatt sier noe om hva jeg har erfaring med, og hvor jeg kommer fra, og er relevant i diskusjoner på forumet.
Tror ikke administratorer pleier å "rette" på signaturene til folk :police:
Når man først er inne på det, så er jeg litt enig med kansellerte biler, der har man ikke erfaringen med bilen. Har ikke med ID.3 eller DS3 E-Tense som jeg kansellerte. Men siden det er en Tesla så er det kanskje kansellering etter utlevering? Hadde aldri tenkt på det hvis vi ikke allerede hadde vært inne på denne avsporingen...tråden handler om av iX3.
Det ble Enyaq iV80X på meg. Selv etter 6% rabatt så synes jeg iX3 ligger for høyt i pris.