Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: jorgror på søndag 19. april 2020, klokken 15:32
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200419/261fedfe7fad267f2117539c1259991e.jpg)
Jeg synest prisen virker fornuftig, og er veldig glad for at det er mulig å abonnere pr måned og ikke et år om gangen.
Kva er «direkte visualisering av trafikk»?
Er det visualisering av kø, eller er det andre biler, kjegler etc i forbindelse med autopiloten?
Det er røde/gule veier i kartet. Hvis du bruker navigering vil den ta hensyn til kø selv om køen ikke vises på skjermen.
Fikk du det på e-mail?
Ellers føles der vel som det først og fremst det er Spotify man betaler for..?
Sitat fra: Motorwatt på søndag 19. april 2020, klokken 16:10
Fikk du det på e-mail?
Ja, og det er også på kontoen min på tesla.com
Sent from my iPad using Tapatalk
Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 19. april 2020, klokken 16:11
Ellers føles der vel som det først og fremst det er Spotify man betaler for..?
Datatrafikken, spesielt ved strømming av video må jo også koste litt. Denne regningen har Tesla tatt frem til nå.
Sent from my iPad using Tapatalk
Referansen til Tesla for hva som er gratis eller ikke bør være Android Auto. IMO burde derfor "alt" være åpent over Wifi.
Har ikke noe problem med at Tesla ønsker betalt for data. Det er ikke slik at konkurrentene gir bort data gratis . Som eier av SR+ føler jeg ikke at jeg har betalt spesielt mye for bilen heller, så helt fair. Kommer dog ikke til å abonnere på tjenesten da jegg har Spotify fra før.
Hvis man bruker eget Spotify abonnement, så må man bruke Bluetooth fra telefon hvis man ikke har premium connectivity(?)
Kan man ikke bruke "Delt internett" på mobiltelefonen for disse tjenestene?
Jo det kan man på de tjenestene som er markert med *. Men Wifi er kun aktivert når bilen er parkert.
Edit: Flere har påpekt under at Wifi fungerer også i fart, men må aktiveres på nytt etter start.
Video-streaming krever parkert bil, nettleser "bør" være likedan. Da er det bare musikkstreaming igjen, og da er Bluetooth en løsning. Har med vilje ikke nevnt "Karaoke".....
ps. IMO: Video-streaming og nettleser bruker jeg bare en sjelden gang når jeg superlader, og aldri ellers. Buker heller ikke ofte å superlade. For 129, kan jeg få 4 GB ekstra pr. måned på mitt mobilabb.
Synes dette koster meir enn det smaker. Det er kun satellitt-kart og trafikk- visualisering som er kjekt å ha en sjelden gang. Resten har null verdi for meg.
Så vidt jeg kan lese meg frem til så kan man abonnere for kortere perioder. Som jo er veldig bra hvis kun trenger det i et par ferier feks. Mer detaljer:
https://www.tesla.com/no_NO/support/connectivity
(https://www.tesla.com/no_NO/support/connectivity)
Sitat fra: jorgror på søndag 19. april 2020, klokken 17:45
Jo det kan man på de tjenestene som er markert med *. Men Wifi er kun aktivert når bilen er parkert.
Nei, WiFi blir vel koblet fra når man starter å kjøre, men man kan koble til igjen underveis.
Sitat fra: jorgror på søndag 19. april 2020, klokken 17:45
Jo det kan man på de tjenestene som er markert med *. Men Wifi er kun aktivert når bilen er parkert.
Du kan bytte tilbake wifi etter at du har startet bilen.
Da tror jeg at jeg prøver én måned uten, så får jeg se hva jeg går glipp av. Synes ellers at S/X med dagens priser godt kunne fortsatt med gratis Connectivity.
Sitat fra: jorgror på søndag 19. april 2020, klokken 17:45
Jo det kan man på de tjenestene som er markert med *. Men Wifi er kun aktivert når bilen er parkert.
Kan skrues på igjen som de andre sier. Får håpe Tesla ordner det som default på nå som de skal ta betalt for data.
Ser at det har kommet opp på tesla brukeren min og nå.. Kan ikke huske at det har stått noe i kontrakten min om prøveperiode på dette
Syns å huske at det stod klart og tydelig at det var ett år inkludert med nye biler etter 1. juli 2018 (og inneforstått betalt tjeneste etterpå). Ser du har fra oktober 2018. Det var iallfall ingen tvil da jeg bestilte Model 3P i desember 2018.
Hvor står det noe om dette? Jeg har lest igjennom kontrakten. og det nærmeste jeg kan finne er dette (og det har vel ikke noe med denne saken å gjøre):
Abonnement på kjøretøytelematikk. Bilen omfatter en aktivert abonnementstjeneste som registrerer og sender diagnose- og systemdata til Tesla for å påse at bilen fungerer korrekt, bidra til fremtidige forbedringer og hjelpe oss med å finne bilen under visse begrensede omstendigheter. Denne tjenesten er gebyrfri. Tilgang til stedsdata er nøye kontrollert i Tesla, og en logg over slike data blir ikke lagret på våre servere. Vi forstår at kundepersonvern er ytterst viktig (se vår personvernerklæring vedrørende kjøretøytelematikk på www.tesla.com/about/legal). Ved å godta denne avtalen samtykker du i vilkårene i vår personvernerklæring. Ta gjerne kontakt med oss på +1 (877) 798-3752 hvis du vil stoppe abonnementet på disse tjenestene.
Man kan vel heller snu på det, står det at funksjonaliteten til premium abonnementet er inkludert for evig og alltid noe sted?
Sitat fra: turfsurf på mandag 20. april 2020, klokken 07:32
Man kan vel heller snu på det, står det at funksjonaliteten til premium abonnementet er inkludert for evig og alltid noe sted?
Det står heller ikke noe sted at funksjonaliteten med elektrisk bakluke skal være der for evig og alltid. Eller sentrallås. Eller luftdempere? Eller.... +++. Man kan ikke fjerne en funksjonalitet (eller ta betalt for den) uten å ha opplyst på forhånd at dette kan skje.
Sitat fra: Motorwatt på mandag 20. april 2020, klokken 00:07
Abonnement på kjøretøytelematikk. Bilen omfatter en aktivert abonnementstjeneste som registrerer og sender diagnose- og systemdata til Tesla for å påse at bilen fungerer korrekt, bidra til fremtidige forbedringer og hjelpe oss med å finne bilen under visse begrensede omstendigheter. Denne tjenesten er gebyrfri. Tilgang til stedsdata er nøye kontrollert i Tesla, og en logg over slike data blir ikke lagret på våre servere. Vi forstår at kundepersonvern er ytterst viktig (se vår personvernerklæring vedrørende kjøretøytelematikk på www.tesla.com/about/legal). Ved å godta denne avtalen samtykker du i vilkårene i vår personvernerklæring. Ta gjerne kontakt med oss på +1 (877) 798-3752 hvis du vil stoppe abonnementet på disse tjenestene.
Dette blir heller ikke fjernet.
Det er netflix, spotify nav med satelittkart som forsvinner. Jeg trenger intet av det og vil ikke abonnere.
Sitat fra: Motorwatt på mandag 20. april 2020, klokken 00:07
Hvor står det noe om dette?
Teksten i vedlagt bilde fra Tesla websiden er vel rimelig klart. Bildet er fra i dag, men var noe sånt for minst 1,5 år siden også.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Spesielt at jeg som fikk min TM3 for 1 mnd siden da må betale fra Mai? Ca 10 måneder for lite inkludert, 1290 NOK.
Sitat fra: perjohans på mandag 20. april 2020, klokken 10:40
Spesielt at jeg som fikk min TM3 for 1 mnd siden da må betale fra Mai? Ca 10 måneder for lite inkludert, 1290 NOK.
Har du SR+ eller LR? SR+ har vel bare en måned inkludert, ref websiden til Tesla.
Jeg husker det var beskrevet på Tesla sin nettside at det gjaldt kun ett år gratis når jeg kjøpte min bil i Q1 2019. Sånn sett så får jeg ca 2 måneder mer enn lovet. Om det sto i konfiguratoren vet jeg ikke, men jeg har aldri vært i tvil om at dette var noe jeg måtte betale for etter hvert.
Tesla oppga 12 mnd tilbake i april 2019
https://web.archive.org/web/20190403135252/https://www.tesla.com/no_no/model3
Sent from my iPad using Tapatalk
Tror jeg heller øker mobilabonnementet mitt fra 15 til 40gb. Blir litt mer enn 130 kroner i måneden, men da kan jeg legge en trådløs ruter i bilen, så er oppdateringer av SW også tatt hånd om uten å måtte styre med jallaløsninger for å få fram wifi til bilen. Spotify familieabonnement har jeg uansett, og bilen er en av "familien" så fruen og sneipen ikke roter til mine spillelister.
Sitat fra: Zett på mandag 20. april 2020, klokken 09:11
Sitat fra: Motorwatt på mandag 20. april 2020, klokken 00:07
Hvor står det noe om dette?
Teksten i vedlagt bilde fra Tesla websiden er vel rimelig klart. Bildet er fra i dag, men var noe sånt for minst 1,5 år siden også.
Selvsagt ikke holdbart med bare en web-side. Det må stå i en kontrakt, en avtale, eller på en faktura. Men dette tar jeg opp med Tesla så jeg trenger ikke flere innspill.
Sitat fra: Motorwatt på mandag 20. april 2020, klokken 13:50
Sitat fra: Zett på mandag 20. april 2020, klokken 09:11
Sitat fra: Motorwatt på mandag 20. april 2020, klokken 00:07
Hvor står det noe om dette?
Teksten i vedlagt bilde fra Tesla websiden er vel rimelig klart. Bildet er fra i dag, men var noe sånt for minst 1,5 år siden også.
Selvsagt ikke holdbart med bare en web-side. Det må stå i en kontrakt, en avtale, eller på en faktura. Men dette tar jeg opp med Tesla så jeg trenger ikke flere innspill.
Står det ikke når du går inn på bilen din på Tesla.com? Har gratis tilkobling og gratis lading
Sitat fra: Motorwatt på mandag 20. april 2020, klokken 13:50
Sitat fra: Zett på mandag 20. april 2020, klokken 09:11
Sitat fra: Motorwatt på mandag 20. april 2020, klokken 00:07
Hvor står det noe om dette?
Teksten i vedlagt bilde fra Tesla websiden er vel rimelig klart. Bildet er fra i dag, men var noe sånt for minst 1,5 år siden også.
Selvsagt ikke holdbart med bare en web-side. Det må stå i en kontrakt, en avtale, eller på en faktura. Men dette tar jeg opp med Tesla så jeg trenger ikke flere innspill.
Da skal jeg jaggu klage på at jeg ikke he luftfjæring. Står ikke noe i kontrakten om at jeg ikke har det :)
Her om dagen var det en kar i dagligvareforretningen som insisterte på rabatt da chilinøttene han fant bare hadde 1mnd holdbarhet. De skulle ha 3mnd og han ville ha halv pris. Når jeg leser kommentarer her så skjenker jeg service Norge en liten tanke og priser meg lykkelig for å ikke jobbe med reklamasjon og salg.
Sitat fra: Motorwatt på mandag 20. april 2020, klokken 13:50
Sitat fra: Zett på mandag 20. april 2020, klokken 09:11
Sitat fra: Motorwatt på mandag 20. april 2020, klokken 00:07
Hvor står det noe om dette?
Teksten i vedlagt bilde fra Tesla websiden er vel rimelig klart. Bildet er fra i dag, men var noe sånt for minst 1,5 år siden også.
Selvsagt ikke holdbart med bare en web-side. Det må stå i en kontrakt, en avtale, eller på en faktura. Men dette tar jeg opp med Tesla så jeg trenger ikke flere innspill.
Hvor ellers enn på Teslas WEB-sider, fikk du øvrig informasjon om utstyr på bilen før du kjøpte ?? ???
Sitat fra: Motorwatt på mandag 20. april 2020, klokken 13:50
Sitat fra: Zett på mandag 20. april 2020, klokken 09:11
Sitat fra: Motorwatt på mandag 20. april 2020, klokken 00:07
Hvor står det noe om dette?
Teksten i vedlagt bilde fra Tesla websiden er vel rimelig klart. Bildet er fra i dag, men var noe sånt for minst 1,5 år siden også.
Selvsagt ikke holdbart med bare en web-side. Det må stå i en kontrakt, en avtale, eller på en faktura. Men dette tar jeg opp med Tesla så jeg trenger ikke flere innspill.
Blir jo som å klage på at en vannflaske som sier slukker tørsten ikke slukker tørsten din etter at du har drukket opp innholdet (hvor mengde væske sto oppgitt på baksiden av flasken, men du sjekket bare forsiden).
I kontrakten står det Premium interiør og ikke hva det innebærer. Det må du selvfølgelig sjekke selv, og da ville du funnet at det inkluderer mobildata i ett år.
Det er rimelig tydelig at Premium interiør innebærer 1 år tilkobling. Lykke til med å «reklamere» på dette.
I Kjøpsavtalen står det definert hva Premium er.
Søker man opp hva Premium interior package inkluderer, så har du fasiten. Det er ganske mange detaljer som ikke fremkommer i den oppsummeringen der, som man faktisk får. Den oppsummeringen over viser en del sekkeposter. Resten fremkommer på nettsiden der man kan lese om bilen. App og superchargere er ikke nevnt f.eks her, men kan fint lese om det på Tesla.com om det er funksjoner og tilbehør som følger bilen.
Folk som følger litt med vet jo veldig godt hva man har bestilt og hva som er inkludert. Hvis man da fremdeles skal klage ut fra kontraktsteknikaliteter, så er ikke det spesielt sympatisk i mine øyne.
Jeg har Premium oppgraderingspakke inkludert, trodde det var fritt nett. Men tydeligvis ikke.
Hva inneholder denne pakken på X100D 2019 ikke raven?
Premiumpakken var vel ganske utvanna da, det var vel oppgradert stereo, vinterpakke (varme i ratt, baksetet og viskere), og HEPA? Eller var oppgradert stereo blitt standard da?
Tidligere var ambient belysning, svingelys, tåkelys og div også premium, men det ble standard på biler produsert fra ca. aug/sept 2017 eller noe slikt.
Jeg trodde at den pakken også innebar fri Connectivity. Og det står ingen steder at den er begrenset til et år i mine tilbud eller kontrakt.
Mange flinke her som har drodlet over alt som skrives om Tesla på forhånd. For meg ble det nærmest et impulskjøp hvor jeg kjørte innom en ambulerende utstilling de hadde på Fritzøe Brygge i Larvik, Prøveturen jeg fikk var på 10 minutter, og selger opplyste meg om at hvis jeg skrev kontrakt innen dagen var omme ville jeg få gratis Superlading så lenge jeg hadde bilen. Men det måtte gjøres innen utgangen av september 2018, og da var det 1-én time igjen. (Dette viste seg ikke å være korrekt, da dette tilbudet var gyldig iallfall minst i 2-3 måneder til). Så satt han i 30 minutter foran PCen for å finne en Inventory-bil i USA. Da tiden nå var knapp sa jeg bestemt fra at før jeg skrev under kontrakt måtte jeg få opplyst helt konkret pris på bilen inklusive alle leveringskostnader, skjulte kostnader som som ikke var nevnt i kjøpsavtalen, garanti for at kontraktpris gjaldt til leveringstidspunkt (dette var faktisk riktig), og løfte om lånebil uavhengig av servicens lengde. (Dette viser seg nå å være feil).
Jeg er ikke en stor fan av Tesla, og brudd på løfter de gav meg da jeg kjøpte bilen, pluss de mange løfter som er gitt fra firma og ledelse etterpå om både det ene og det andre (slik som FSD-funkjoner som jeg fikk opplyst ville komme i oktober 2018), har resultert i et ganske lunkent forhold. Jeg vil dog berømme serviceavdelingene (har brukt flere av dem) og Mobile Service (er på fornavn med de fleste) som gjør sitt beste, og har etterhvert blitt det eneste jeg er virkelig godt fornøyd med.
Sikkert min feil at jeg impulskjøpte bil, men slik har jeg faktisk gjort med flere titalls biler jeg har kjøpt, og jeg har aldri hatt problemer med det.
Jeg skal nok greit svelge de 2.322.- kronene jeg må betale for Premium Connectivity i den resterende tiden jeg har Tesla.
@Magnus Hansen: SitatHvis man da fremdeles skal klage ut fra kontraktsteknikaliteter, så er ikke det spesielt sympatisk i mine øyne.
Det er faktisk revnende likegyldig for meg sett i mine øyne![/color]
Noen som har klaget til Tesla og fått positivt svar, eller er det noe vi må innfinne oss med? Det meste i Premium Connectivity er for meg uinteressant, men irriterende at de putter på månedsgebyr for satelittvisning.
Sitat fra: Lynet på onsdag 29. april 2020, klokken 09:07
Noen som har klaget til Tesla og fått positivt svar, eller er det noe vi må innfinne oss med? Det meste i Premium Connectivity er for meg uinteressant, men irriterende at de putter på månedsgebyr for satelittvisning.
Spesifikt, hva tenkte du på at det skulle klages på?
Jeg kjøpte en inventory-bil. Da blir man ikke informert om at man har Premium Connectivity kun i et år. Hvis man derimot konfigrerte en nybil står det tydelig i konfiguratoren at man har Premium Connectivity i 12 mnd.
Spørsmålet blir derfor lovligheten i dette? Hvis man selger et produkt, og etter et år krever betaling for det må det vel stå i kontrakten?
Sitat fra: Lynet på onsdag 29. april 2020, klokken 12:54
Jeg kjøpte en inventory-bil. Da blir man ikke informert om at man har Premium Connectivity kun i et år. Hvis man derimot konfigrerte en nybil står det tydelig i konfiguratoren at man har Premium Connectivity i 12 mnd.
Spørsmålet blir derfor lovligheten i dette? Hvis man selger et produkt, og etter et år krever betaling for det må det vel stå i kontrakten?
Står det noe som helst i kontrakten om gratis Connectivity? Hvis ikke kunne du vel strengt tatt risikert å måtte betale fra dag 1?
Det vil nok være vanskelig å hevde kontraktsbrudd fra Tesla hvis det ikke er konkret nevnt i kontrakten eller på annen måte er uttrykt på en slik måte at kunden åpenbart må forvente at dette er gratis i ubegrenset tid.
Sitat fra: Mao på onsdag 29. april 2020, klokken 13:00
Sitat fra: Lynet på onsdag 29. april 2020, klokken 12:54
Jeg kjøpte en inventory-bil. Da blir man ikke informert om at man har Premium Connectivity kun i et år. Hvis man derimot konfigrerte en nybil står det tydelig i konfiguratoren at man har Premium Connectivity i 12 mnd.
Spørsmålet blir derfor lovligheten i dette? Hvis man selger et produkt, og etter et år krever betaling for det må det vel stå i kontrakten?
Står det noe som helst i kontrakten om gratis Connectivity? Hvis ikke kunne du vel strengt tatt risikert å måtte betale fra dag 1?
Det vil nok være vanskelig å hevde kontraktsbrudd fra Tesla hvis det ikke er konkret nevnt i kontrakten eller på annen måte er uttrykt på en slik måte at kunden åpenbart må forvente at dette er gratis i ubegrenset tid.
Er nok ikke så enkelt som at det må være konkret nevnt i kontrakten. Her kommer hva som kan forventes av varen man har kjøpt inn, og hvis bilen er vist med ett sett funksjonalitet, og så at Tesla senere begynner å ta betalt for noe som var fremvist på kjøpstidspunktet kan det være de vil slite med lovligheten på det. Jusen er ikke nødvendigvis helt klar på dette området, men hvis man setter det på spissen kunne de nå tatt betalt for software for å åpne takluken eller bakluken elektronisk hvis dette ikke sto i kontrakten? De fleste vil oppleve det som urimelig. Hvis det derimot er eller burde være kjent for kjøpere at man må betale abonnementskostnad for å bruke noe funksjonalitet som krever nettforbindelse vil man kanskje stille svakere (altså at dette er normen i bilmarkedet).
Kjøpte selv en inventorybil i samme tidsperiode, og vurderer om jeg skal formulere en klage til Tesla vedrørende dette.
Når det er tydelig hva som er ståa ved kjøp av en helt ny bil av Tesla, så bør det i alle fall ikke være slik at en inventory-bil skal ha en enda bedre deal mht slik funksjonalitet, hvis det ikke er eksplisitt beskrevet, ref. slik det har vært gjort med ubegrenset superlading. Kan ikke se at man skal ha en spesielt god sak ifm reklamasjon, hvis ikke en selger har direkte lurt dere og sagt noe annet, men det tviler jeg sterkt på da det er tydelig hva som er premissene her.
Sitat fra: z4rd på onsdag 29. april 2020, klokken 15:05
Når det er tydelig hva som er ståa ved kjøp av en helt ny bil av Tesla, så bør det i alle fall ikke være slik at en inventory-bil skal ha en enda bedre deal mht slik funksjonalitet, hvis det ikke er eksplisitt beskrevet, ref. slik det har vært gjort med ubegrenset superlading. Kan ikke se at man skal ha en spesielt god sak ifm reklamasjon, hvis ikke en selger har direkte lurt dere og sagt noe annet, men det tviler jeg sterkt på da det er tydelig hva som er premissene her.
En inventorybil er jo typisk en bedre deal enn en nybil. Fordi det er en vare produsenten har laget og vil selge. Men den sammenligningen er uansett ikke så interessant, det relevante er hva som er kommunisert mellom kjøper og selger og hva som er «vanlig» i markedet.
Sitat fra: ruslebiff på onsdag 29. april 2020, klokken 15:15
En inventorybil er jo typisk en bedre deal enn en nybil. Fordi det er en vare produsenten har laget og vil selge. Men den sammenligningen er uansett ikke så interessant, det relevante er hva som er kommunisert mellom kjøper og selger og hva som er «vanlig» i markedet.
Kan man si at det er "kommunisert mellom kjøper og selger" hvis man må lete frem en web-side for å få reell informasjon om kostnadene?
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. april 2020, klokken 15:21
Sitat fra: ruslebiff på onsdag 29. april 2020, klokken 15:15
En inventorybil er jo typisk en bedre deal enn en nybil. Fordi det er en vare produsenten har laget og vil selge. Men den sammenligningen er uansett ikke så interessant, det relevante er hva som er kommunisert mellom kjøper og selger og hva som er «vanlig» i markedet.
Kan man si at det er "kommunisert mellom kjøper og selger" hvis man må lete frem en web-side for å få reell informasjon om kostnadene?
Jeg mener at det er urimelig å henvise til en nettside i ettertid dersom ikke selger tydelig informerte om at det var viktig informasjon knyttet til kjøpet der. Og der er nok jusen ganske klar.
Sitat fra: ruslebiff på onsdag 29. april 2020, klokken 15:26
Jeg mener at det er urimelig å henvise til en nettside i ettertid dersom ikke selger tydelig informerte om at det var viktig informasjon knyttet til kjøpet der. Og der er nok jusen ganske klar.
Tesla har ikke selgere. De selger pr. def via nett, men har flk som hjelper deg med bestillingen på nett.
Så jussen er nok ganske klar i din dissfavør her, eller at angrefristen er ute.
Sitat fra: ruslebiff på onsdag 29. april 2020, klokken 15:15
En inventorybil er jo typisk en bedre deal enn en nybil. Fordi det er en vare produsenten har laget og vil selge. Men den sammenligningen er uansett ikke så interessant, det relevante er hva som er kommunisert mellom kjøper og selger og hva som er «vanlig» i markedet.
Jepp! Og dette gjenspeiles som regel i prisen. Det som er standard for nye biler er som regel også standard for inventory-bilene, hvis ikke annet er spesifisert.
Ellers registrerer jeg at denne tråden nesten er en kopi av følgende tråd som ble diskutert i desember 2019:
https://elbilforum.no/index.php?topic=49672.0 (https://elbilforum.no/index.php?topic=49672.0)
Sitat fra: Elmo på onsdag 29. april 2020, klokken 16:13
Tesla har ikke selgere. De selger pr. def via nett, men har flk som hjelper deg med bestillingen på nett.
Så jussen er nok ganske klar i din dissfavør her, eller at angrefristen er ute.
Vi kjøpte vår inventory-bil hos Tesla på Rud, av en person som fremstod som selger.
Bilen vi kjøpte var ikke en gang listet på nettsidene til Tesla og vi underskrev (papir)kontrakten i butikk.
Jeg tror fortsatt mannen var selger ;)
Som nevnt kjøpte jeg bilen min på en ambulerende salgsutstilling. Jeg rørte ikke en PC, og alle papirer ble skrevet ut av selgeren (definitivt en selger, men så ikke hva det stod på lønnsslippen hans...). Dønn likt de prosesser som skjer hos en hvilken som helst bilforhandler.
At man ikke setter seg inn i hva man kjøper er jo ikke selger sin feil. Man kan ikke spesifisere alt i kontrakten. De enkelte linjene er beskrevet på nett og/eller brosjyrer.
Betaling for online oppkobling er foresten veldig standard i større og mindre grad hos de fleste merker nå. Gjelder BMW, Audi, VW, Jaguar osv.
Det er tjenester, på lik linje med service av bilen, som man hos noen kan få inkludert noen år, forhåndskjøpe eller betale i etterkant.
Det er og lett å sammenligne med diverse abonnement på kabel-tv, Internett osv. Dette går under "dette burde du ha skjønt eller i det minste undersøkt", og kommer ikke til å komme noen vei i retten.
Hvis det er meg du sikter til ved å si "kommer ingen vei i retten", så har jeg da aldri sagt noe om det. Tvertimot har jeg uttalt at jeg nok skal betale. Men opprettholder min egendefinerte tittel som: "Ikke Tesla-fan".
Jeg fikk tilbud fra selger på Lade på epost med farge og interiør som jeg ønsket. Connectivity var ikke nevnt. Selger var klar over at jeg hadde kjørt S i fire år, og der ved heller aldri tema. Står heller ikke noe på kontrakt.
Dette er uansett situasjonen å forholde seg til:
Så får den som mener de har blitt forledet opprette sak direkte opp mot Tesla.
Da jeg kjøpte TMX i 2017 så var ikke dette et tema. Men det ble innført ila våren 2018 og var tydelig på salgssidene/produktsidene til hver enkelt bilmodell, hvis man leste hva de ulike tingene inneholdt.
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 29. april 2020, klokken 18:23
Hvis det er meg du sikter til ved å si "kommer ingen vei i retten", så har jeg da aldri sagt noe om det.
Nei, bare en generell kommentar til de som har spurt om det. Derfor jeg ikke siterte posten din :)
Gratis i 7 år mener jeg ble kommunisert i 2015/2016.
Sitat fra: Polestar på torsdag 30. april 2020, klokken 08:34
Gratis i 7 år mener jeg ble kommunisert i 2015/2016.
Jeg synes å huske 8 år (like lenge som garantien på batteri/motor)
Forsatt fungerende Spotify i min bil uten abonnement. Selv om jeg skal være over på "standard". Flere med samme opplevelse?
Samme her. Sluttdato er satt til 18 mai. Så regner med at det plutselig er borte en dag. Jeg trenger ikke dette, så jeg nøyer meg med standard gratis abb. Skulle jeg ha behov for mer connection, kobler jeg bare opp wifi fra mobilen.
Skal man få alle tjenester fungere likt som i dag med "Premium connectivity" (real time traffik, etc.) ved å koble opp via mobil hotspot?
Det er tjenestene de tar betalt for, og ikke kommunikasjonen.
Sitat fra: Wisd0m på onsdag 20. mai 2020, klokken 12:45
Forsatt fungerende Spotify i min bil uten abonnement. Selv om jeg skal være over på "standard". Flere med samme opplevelse?
Samme her.
Samme her, men har ikke testa om de andre premiumfunksjonene fungerer ennå.
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 20. mai 2020, klokken 14:42
Det er tjenestene de tar betalt for, og ikke kommunikasjonen.
Både og. Så vidt jeg skjønner er det kun satelittvisningskart og sanntids trafikkvisning som er helt eksklusivt for premium connectivity. Alle andre funksjoner fungerer med wifi-hotspot. Mulig man må ha eget Spotify-abonnement. Det står det ingenting om.
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 30. april 2020, klokken 11:48
Sitat fra: Polestar på torsdag 30. april 2020, klokken 08:34
Gratis i 7 år mener jeg ble kommunisert i 2015/2016.
Jeg synes å huske 8 år (like lenge som garantien på batteri/motor)
Nei, var 7 år som ble sagt, men så ble det endret til lifetime.
Ifølge fruen var Spotify og sanntidsvisning av trafikk borte i morges. Så da får man oppgradere mobilabonnementet. Mobilroutere har jeg nok av.
Edit: Når jeg brukte bilen nå i kveld fungerte alt som normalt. Pussig.
Jeg bestilte bil hos Tesla i Kristiansand i begynnelsen av Juli 2018, og selgeren konfigurerte bilen på sin pc. (Ganske enkel jobb, da jeg skulle ha alt som standard unntatt Pearl White). Betalte depositumet hos Tesla via kortterminal, så jeg har ikke hatt noe med PCen å gjøre. Fikk aldri opplyst av selgeren om noe månedspris etter X antall måneder.
Poenget er ikke at det er en stor kostnad, poenget er at det virker som det er mange som ikke har fått opplyst om at Premium Connectivity er noe som skal betales for etterhvert. Har de solgt en bil med Google maps, Spotify +++, så virker det for meg underlig at dette nå skal fjernes om man ikke betaler for det. Dette er funksjoner som ble solgt sammen med bilen, og sålenge de ikke har skrevet noe om det i noen som helst kontrakt eller ordrebestilling, så kan ikke dette fjernes.
Sendte Tesla en mail, så får vi se hva de svarer.
Interessant nok, jeg har også fått en slik melding, husker ikke med hvilken utløpsdato.
Ser nå at på Tesla kontoen min står fortsatt "Gratis, ubegrenset" for Premium connectivity, hvilken status har dere som mistet dette i dag på kontoen deres?
Hva står det på skjermen i bilen?
Jeg gikk ut og sjekket nettopp, det står fortsatt Premium connectivity og Included package under.
Utførte også en hard reset for å være sikker.
Kan det være noe sammenheng med når en reserverte bilen (jeg lagt inn reservasjonen min dagen før lansesringen)
Jeg har mistet min premium connectivity etter siste software update i dag.
Tror de har en bug. Jeg koblet den til min hotspot på tlf, og den fikk alle features som ventet.
Jeg kjørte, gikk ut av bilen med tlf så Tesla mistet dekningen til den, og den slo tilbake til 4G. MEN den så ut til å være i "premium connectivity" mode etter det!
Spotify ba meg koble til wifi for å høre på nå. Sanntidstrafikken og sattkartet var skrudd av, men det var bare å skru det på igjen. Wifi slår seg fortsatt av når man setter den i drive.
Fikk en popup i bilen da jeg startet i dag om at premium connectivity var deaktivert.
"Mistet" premium connectivity her også.
Får vurdere et abonnement 1.6.
Har automatisert wifi hotspot på mobilen, men bilen skrur jo av wifi når den settes i drive. Burde ikke være slik. Om flere er enig så stem her: https://featurerequests.co/feature/give-possibility-back-stay-connected-wifi-during-driving
Sitat fra: Stephan Teyssere på fredag 22. mai 2020, klokken 10:00
Jeg bestilte bil hos Tesla i Kristiansand i begynnelsen av Juli 2018, og selgeren konfigurerte bilen på sin pc. (Ganske enkel jobb, da jeg skulle ha alt som standard unntatt Pearl White). Betalte depositumet hos Tesla via kortterminal, så jeg har ikke hatt noe med PCen å gjøre. Fikk aldri opplyst av selgeren om noe månedspris etter X antall måneder.
Poenget er ikke at det er en stor kostnad, poenget er at det virker som det er mange som ikke har fått opplyst om at Premium Connectivity er noe som skal betales for etterhvert. Har de solgt en bil med Google maps, Spotify +++, så virker det for meg underlig at dette nå skal fjernes om man ikke betaler for det. Dette er funksjoner som ble solgt sammen med bilen, og sålenge de ikke har skrevet noe om det i noen som helst kontrakt eller ordrebestilling, så kan ikke dette fjernes.
Sendte Tesla en mail, så får vi se hva de svarer.
Helt riktig og det er netopp det som er poenget og det som jeg opplever flere har erfaring med. Hold oss gjerne oppdatert på hva de svarer, takk.
Spørst om det er rimelig å forvente gratis bruk av data, og gratis tilgang til betaltjenesten Spotify. Siden bruk av data og (reklamefri) Spotify ikke er gratis i noen andre sammenhenger, så tenker jeg at det ikke er rimelig å forvente at det skal være gratis i bilen heller.
Så Tesla har vel sitt på det tørre, så lenge de ikke har opplyst at det skal være gratis. De har tvert imot opplyst om at den skal koste penger (på nettsiden), hvis man ønsket å finne ut av det på bestillingstidspunktet. Det er vel ingen som med rimelighet kan forvente gratis bruk av en ny mobil heller, uavhengig av om selgeren opplyste at det koster penger å bruke den.
Sitat fra: mthoring på lørdag 23. mai 2020, klokken 17:55
Spørst om det er rimelig å forvente gratis bruk av data, og gratis tilgang til betaltjenesten Spotify. Siden bruk av data og (reklamefri) Spotify ikke er gratis i noen andre sammenhenger, så tenker jeg at det ikke er rimelig å forvente at det skal være gratis i bilen heller.
Så Tesla har vel sitt på det tørre, så lenge de ikke har opplyst at det skal være gratis. De har tvert imot opplyst om at den skal koste penger (på nettsiden), hvis man ønsket å finne ut av det på bestillingstidspunktet. Det er vel ingen som med rimelighet kan forvente gratis bruk av en ny mobil heller, uavhengig av om selgeren opplyste at det koster penger å bruke den.
I mine øyne er det rimelig å forvente at dette er gratis, når det er funksjoner som ble vist fram ved prøvekjøring. Det blir som andre sier at de fjerner andre funksjoner i ettertid. Kjøper man en bil med varme i setene og dette blir dette fjernet i ettertid med mindre man betaler for det så tror jeg hvem som helst hadde følt seg snytt, uansett om det hadde vært ekstrautstyr eller ikke på andre biler.
Eller motsatt - du slapp å betale for spotify og internett i bilen et helt år. Vanligvis når en kjøper noe som er oppkoblet (GPS klokke, tracker til hund, DEFA fjernvarme osv) må en betale fra dag 1.
Tesla har valgt å inkludere dette i en periode fra start så en får testet en stund først og ser om det er noe en vil bruke. I Model X`en tror jeg dette er inkludert i 4 år. I EQC`en jeg kjører nå er det inkludert i 3 år før jeg må betale (og prisen virker da høyere og funksjonalitet mer begrenset enn det Tesla tar). I Audi E-tron ser jeg mange setter inn egne data-sim. Dvs de tegner abonnement selv.
Sitat fra: Stephan Teyssere på mandag 25. mai 2020, klokken 09:51
I mine øyne er det rimelig å forvente at dette er gratis, når det er funksjoner som ble vist fram ved prøvekjøring. Det blir som andre sier at de fjerner andre funksjoner i ettertid. Kjøper man en bil med varme i setene og dette blir dette fjernet i ettertid med mindre man betaler for det så tror jeg hvem som helst hadde følt seg snytt, uansett om det hadde vært ekstrautstyr eller ikke på andre biler.
Når du prøvekjører etron hos Audi og bestiller en base etron, regner du med å få med alt som var på bilen? Nei, tenkte meg det. Man må faktisk sjekke selv hva som er inkludert og standard på bilen man kjøper. Det opplyses gjerne på nett og i brosjyrer. Så lenge Tesla ikke eksplisitt har sagt at abonnement på disse tjenestene er gratis for livstiden til bilen er det helt urimelig å forvente det.
Hallo! Man kan ikke bestille en Tesla uten Premium Connectivity, men det kan man med ekstrautstyret på en Audi.
Står tydelig at det er 1 års prøvetid eller at det er inkludert 1 år premium tilkobling. Skjønner ikke hva som er problemet/tema her. At Tesla ikke selger ekstrautstyr à la carte?
Standard Range leveres uten dette i USA. LR har 1 år inkludert. Forresten så har de kun 30 dager inkludert på SR+ i USA. Virker ikke som det er inkludert i det hele tatt i Norge på SR+ iht nettsiden.
Er jo samme greia med Audi Connect eller hva de kaller det. Er inkludert for en gitt tidsperiode. Følger ikke bilens levetid eller lignende.
SitatStår tydelig at det er 1 års prøvetid eller at det er inkludert 1 år premium tilkobling.
Man kan faktisk gå rett inn fra gaten for å bestille en Tesla, og det kreves ingen
forkunnskaper. Men Tesla har ansatt såkalte Sales Advisors for å hjelpe slike kunder, og da kan man forvente at de er sin tittel verdige, og at de gir kunden de nødvendige råd og opplysninger.
I denne tråden er det flere som sier at de fikk hjelp av SA til å bestille bilen, og aldri var i nærheten av en PC før kjøpet. Men i følge deg så er det selvsagt kundens skyld at han/hun ikke har sittet i timevis foran en PC for å bestille bil.
SitatEr jo samme greia med Audi Connect eller hva de kaller det. Er inkludert for en gitt tidsperiode. Følger ikke bilens levetid eller lignende.
Der fikk jeg klar informasjon om både varighet og pris på kommunikasjonen før jeg bestilte bilene. Av selger/SA hos VW.
Til dere som mener dere urettferdig behandlet, så synes jeg dere skal ta kontakt med Tesla. Kanskje dere kan komme til en ordning.
Sitat fra: Motorwatt på mandag 25. mai 2020, klokken 11:11
Hallo! Man kan ikke bestille en Tesla uten Premium Connectivity, men det kan man med ekstrautstyret på en Audi.
Ja premium connectivity er inkludert en periode. Vil man ikke ha det kan man droppe det etter gratis-perioden.
Hos Audi setter vel mange inn egne sim-kort og betaler fra start.
Burde Tesla levert bilen uten gratisperiode?
Tja. IMO. Er vel egentlig informasjoner om konsekvenser, varighet, innhold, og pris på funksjonen som må komme klart fram på forhånd. Gjerne som en del av kontrakten og/eller fakturaen. I motsetning til noen andre, så synes ikke jeg dette er et urimelig forlangende.
Du trenger ikke å overdrive. Man trenger da vitterlig ikke å sitte timesvis foran PC eller være noen ninja på data eller internett for å få med seg hva som er inkludert og ikke.
Se på følgende screenshots rett fra Tesla.com. Trykker man på linken "Delvis premium interiør" eller "Premium interiør" får man opp en side som viser info fra begge deler. Er det virkelig så vanskelig? Det er snakk om hele 2 klikk fra Tesla.com, for å finne ut hva som er inkludert i (Delvis) Premium interiør.
Man kan følgelig gå rett fra gata og inn på visning av en leilighet og legge inn bud, få tilslag, skrive kontrakt, uten å lese takstrapport og unngå å se på prospektet. Skal megleren ha informert deg om alt, selv på spørsmål du ikke har stilt? Jeg mener at man strengt tatt har et snev av ansvar selv for å sette seg inn i produkter man kjøper, uavhengig om det koster kr 100,- eller 1 000 000,-.
Av samtlige merker sine bilkonfiguratorer så kan man vel enes om at Tesla sin er blant de mest oversiktlige og transparente?
Men for all del, hvis en Service Advisor har forledet/villedet noen her, så stiller saken seg i et annet lys. Tviler dog på at det er tilfellet...
Sitat fra: Motorwatt på mandag 25. mai 2020, klokken 13:37
Tja. IMO. Er vel egentlig informasjoner om konsekvenser, varighet, innhold, og pris på funksjonen som må komme klart fram på forhånd. Gjerne som en del av kontrakten og/eller fakturaen. I motsetning til noen andre, så synes ikke jeg dette er et urimelig forlangende.
Det er jeg ikke uenig i. Alle detaljer knyttet til bilen bør være lett tilgjengelig (noe de er på nettsiden). Slik jeg forstår salgsprosessen i butikk har de datamaskiner der en kan kikke på, og en ser igjennom bestilling sammen med selger. I den prosessen bør en ha tid og mulighet til å kikke igjennom konfiguratoren, herunder tilvalg og standardutstyr.
Om en ikke vil kikke igjennom konfiguratoren og alternativene, men selger setter opp alt uten at kunden ser på, bør selgeren nevne forhold som at spotify og internett er inkludert en begrenset periode.
Men jeg er usikker på hvor mange kjøpere som går inn i butikken og kjøper bil uten å lese noe som helst om den, selv på maskinene i butikken? Det kan ikke være mange som handler bil uten å lese noe som helst om den, og stole 100% på at selger forteller om absolutt alle forhold og funksjoner.
Det er også hensiktsmessig å ha det som en del av den signerte avtalen. Eksempelvis ved at det står "Premium connectivity 1 år" eller noe sånt. Det vil sikre at selv de som ikke leser noe om bilen først ikke misforstår og tror de har internett og spotify gratis til evig tid. Juridisk kan det være kunden stiller sterkt om de ikke har fått dokumenterbar informasjon om varighet. Såfremt det ikke faller under kundens undersøkelsesplikt.
Da må kunden argumentere for at det ikke er gjort noe som helst research av bilen i forkant, eksempelvis ikke kikket igjennom nettside/konfigurator.
Jeg har akkurat vært i kjøpsprosess hos to forskjellige merker den senere tid, og jeg har med begge biler i etterkant oppdaget forhold jeg ikke var klar over ved kjøp. I det ene merkeforumet ser jeg at overraskede eiere har fått biler uten helt basic utstyr. De trodde bare så banale ting var standard, men det var det ikke.
Uten at det havner i basic/banalt kategorien kan jeg nevne at selger ikke fortalte meg at jeg måtte sette inn data-sim i E-tron.
Hos Mercedes hadde jeg en del inngående spørsmål knyttet til funksjonalitet, som hverken nettside eller konfigurator kunne svare på. I etterkant ser jeg at det er et par spørsmål jeg glemte å spørre om knyttet til funksjonalitet jeg skulle ønske bilen hadde, men som den ikke har. Jeg bare forventet at det var på plass.
Men for å være på topic - i kjøpsavtalen med Mercedes står det at 3 år er inkludert. Det er ryddig.
Spørsmålet er hva kunden bør forvente og hva som er fornuftig. Når abonnementet bare var gratis ett år, er forventningene nå at internett og spotify skal være gratis til evig tid? Det opplever jeg urimelig. Og om man er misfornøyd fordi en ikke får det gratis et år eller to til (slik som eksempelvis fra Mercedes) er jeg usikker på hvor mye tid jeg ville brukt for å få 1500,- i avslag.
Greit å nevne at i faktura/ordreoversikt eller bestillingsavtalen/kontrakten om du vil, så kan man alltids Google hver linje som står der i ordren og man vil få treff på Tesla.com med informasjon om hva det innebærer.
Sitter litt på gjerdet ift kjøpe/ ikke kjøpe Premium Connectivity. Bruker egentlig ikke satelittkart, og sanntids trafikkvisning er ikke veldig nødvendig her i nord. Men bruker Spotify mye, og da eget family abonnement hvor bilen er familiemedlem. Men skulle gjerne hatt muligheten til SW-oppdateringer uten bruk av wifi. Men det er vel neppe håp om at det blir en del av pakken. Skulle ønske det hadde vært mulig å "låse" tilkoblingen til wifi, og ikke at den hoppet over på mobil. Da hadde jeg klart meg helt fint med en ruter i bilen. Får se nå om det blir så mildt irriterende at man ender opp med kjøpe premium connectivity likevel. Ekstra data-sim og økt datakvote har jo en kostnad det også.
Jeg hørte litt på Spotify via delt nett med mobilen i går. Funket bra det, men det var ett eller annet krøll som skjedde når jeg startet å kjøre. Virket som bilen byttet fra wifi til intern 4G. Så måtte jeg stoppe (husker ikke om jeg satte bilen i P eller ikke), switche til wifi igjen. Etter dette så funket delt wifi fint hele veien.
Er det noen som har forsket rundt dette og vet om en måte å unngå dette på? Jeg skjønner at det normalt sett er lurt å bytte til 4G når man begynner å kjøre, men det hadde vært kjekt om man kunne sette ett wifi-nettverk til prioritert over 4G, selv ved bevegelse.
Det er sånn det fungerer nå ja. Er sikkert nevnt tidligere i tråden her også.
Sitat fra: emmern på tirsdag 26. mai 2020, klokken 12:13
Er sikkert nevnt tidligere i tråden her også.
Godt mulig. Orket ikke å jobbe meg gjennom all klagingen :laugh:
Er det 129 for bestillingsdato og en måned frem i tid eller er det pr kalendermåned fra første til siste dag i måneden?
Les: Er det dumt å bestille dette nest siste dag i måneden.
Sitat fra: AndreasRingdal på torsdag 28. mai 2020, klokken 19:57
Er det 129 for bestillingsdato og en måned frem i tid eller er det pr kalendermåned fra første til siste dag i måneden?
Les: Er det dumt å bestille dette nest siste dag i måneden.
Fra bestillingsdato og en måned fram i tid.
Uten å lest absolutt alle innleggene i tråden... Tesla kunne jo løst dette ved å
1) tilby trafikkvisualisering gratis (datatrafikken er jo allerede lastet ned om den brukes til navigering) og
2) legge til en mulighet for ikke å deaktivere wifi når man begynner å kjøre
Jeg har ikke noe imort å betale for ting jeg trenger, men jeg har mange ubrukte GB hver måned på mobilabonnementet, så da kan jeg likegjerne bruke det først. Selv om jeg var klar over at det kom betaling etter et år ble prisen oppgitt av Tesla (muntlig) til ca 800,- pr år, svaret ble jo nesten det dobbelte.
Sitat fra: litium på lørdag 06. juni 2020, klokken 22:41
Uten å lest absolutt alle innleggene i tråden... Tesla kunne jo løst dette ved å
1) tilby trafikkvisualisering gratis (datatrafikken er jo allerede lastet ned om den brukes til navigering) og
2) legge til en mulighet for ikke å deaktivere wifi når man begynner å kjøre
1) Navigasjonen bruker en nedlastet kartdatabase. Det er bare søk og visning av satelittfoto som skjer online. Og jeg mistenker (uten å vite) at uten Prem.conn. vil du ikke kunne søke etter steder fra Google Maps.
2) Jeg hadde ikke holdt pusten. Det at bilen kobler fra wifi hver gang du setter den i Drive gjør at du kanskje synes det blir for mye styr å koble til wifi hele tiden, og heller betaler de kronene Prem.conn. koster. Hadde jeg vært en leverandør hadde jeg ikke gjort det enklere å la være å kjøpe tjenestene mine som jeg tjener penger på. Heller motsatt. ;D
Sitat fra: litium på lørdag 06. juni 2020, klokken 22:41
1) tilby trafikkvisualisering gratis (datatrafikken er jo allerede lastet ned om den brukes til navigering)
Sanntids trafikk-info er jo ting som må lastes ned underveis (om det skal ha noen mening)? Mulig jeg misforstår hva du skriver her...
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. juni 2020, klokken 23:27
2) Jeg hadde ikke holdt pusten. Det at bilen kobler fra wifi hver gang du setter den i Drive gjør at du kanskje synes det blir for mye styr å koble til wifi hele tiden, og heller betaler de kronene Prem.conn. koster. Hadde jeg vært en leverandør hadde jeg ikke gjort det enklere å la være å kjøpe tjenestene mine som jeg tjener penger på. Heller motsatt. ;D
Ja, dette blir en liten test på hvor Tesla står. Kunde-sentrert eller inntjenings-sentrert... Jeg vil heller ikke holde pusten når det gjelder dette.
De fleste selskaper som leverer software-tjenester er på vei over til abonnementsløsninger, og dette kommer det garantert mer av etterhvert i biler også. Siden Tesla er så mye lenger fremme på software enn de andre bil-leverandørene, er det naturlig at de også er tidlig ute med dette. Det kommer jo også sannsynligvis tilsvarende for FSD, robo-taxi, spill/underholdning, og sikkert andre ting etterhvert.
Og så kommer det vel sikkert alternativer fra Google etc., der alt er gratis men i stedet for vinduer har man skjermer med reklame, bilen kjører deg til butikken Google tjener mest på at du handler i, til hytta de tjener mest på at du leier osv:)
Tesla going into software subscription service could become big business
https://electrek.co/2020/06/02/tesla-software-subscription-big-business/
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. juni 2020, klokken 23:272) Jeg hadde ikke holdt pusten. Det at bilen kobler fra wifi hver gang du setter den i Drive gjør at du kanskje synes det blir for mye styr å koble til wifi hele tiden, og heller betaler de kronene Prem.conn. koster. Hadde jeg vært en leverandør hadde jeg ikke gjort det enklere å la være å kjøpe tjenestene mine som jeg tjener penger på. Heller motsatt. ;D
Nåværende løsning skaper også mye styr for oss som bruker mobiltelefonen som WiFi hotspot ved programvareoppdatering. Jeg hadde gjerne sett et valg for å hindre automatisk frakobling fra WiFi, som gjorde det praktisk mulig å laste ned oppdatering mens jeg kjører.
Sitat fra: Polestar på søndag 07. juni 2020, klokken 09:13
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. juni 2020, klokken 23:272) Jeg hadde ikke holdt pusten. Det at bilen kobler fra wifi hver gang du setter den i Drive gjør at du kanskje synes det blir for mye styr å koble til wifi hele tiden, og heller betaler de kronene Prem.conn. koster. Hadde jeg vært en leverandør hadde jeg ikke gjort det enklere å la være å kjøpe tjenestene mine som jeg tjener penger på. Heller motsatt. ;D
Nåværende løsning skaper også mye styr for oss som bruker mobiltelefonen som WiFi hotspot ved programvareoppdatering. Jeg hadde gjerne sett et valg for å hindre automatisk frakobling fra WiFi, som gjorde det praktisk mulig å laste ned oppdatering mens jeg kjører.
Det er jo det som er hele poenget. Det skal være vanskelig/ekstra jobb for deg å bruke ditt eget wifi hotspot sånn at du heller betaler Tesla.
Tror ikke VG hadde satt opp startsiden sin på nettet til en diger infoboks med "Trykk her for å installere en ad-blocker så du slipper å se reklamen vår og vi tjener null kroner på besøket ditt, og etterpå kan du komme videre til den normale siden". Litt søkt sammenligning, men det er det samme resultatet du ber om.
Sitat fra: sjokomelk på søndag 07. juni 2020, klokken 09:51
Sitat fra: Polestar på søndag 07. juni 2020, klokken 09:13
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. juni 2020, klokken 23:272) Jeg hadde ikke holdt pusten. Det at bilen kobler fra wifi hver gang du setter den i Drive gjør at du kanskje synes det blir for mye styr å koble til wifi hele tiden, og heller betaler de kronene Prem.conn. koster. Hadde jeg vært en leverandør hadde jeg ikke gjort det enklere å la være å kjøpe tjenestene mine som jeg tjener penger på. Heller motsatt. ;D
Nåværende løsning skaper også mye styr for oss som bruker mobiltelefonen som WiFi hotspot ved programvareoppdatering. Jeg hadde gjerne sett et valg for å hindre automatisk frakobling fra WiFi, som gjorde det praktisk mulig å laste ned oppdatering mens jeg kjører.
Det er jo det som er hele poenget. Det skal være vanskelig/ekstra jobb for deg å bruke ditt eget wifi hotspot sånn at du heller betaler Tesla.
Tror ikke VG hadde satt opp startsiden sin på nettet til en diger infoboks med "Trykk her for å installere en ad-blocker så du slipper å se reklamen vår og vi tjener null kroner på besøket ditt, og etterpå kan du komme videre til den normale siden". Litt søkt sammenligning, men det er det samme resultatet du ber om.
Problemet jeg tok opp rammer også de med Premium Connectivity. Hjelper ingenting å betale ekstra.
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. juni 2020, klokken 23:27
2) Jeg hadde ikke holdt pusten. Det at bilen kobler fra wifi hver gang du setter den i Drive gjør at du kanskje synes det blir for mye styr å koble til wifi hele tiden, og heller betaler de kronene Prem.conn. koster. Hadde jeg vært en leverandør hadde jeg ikke gjort det enklere å la være å kjøpe tjenestene mine som jeg tjener penger på. Heller motsatt. ;D
Bakgrunnen for forslaget er at jeg tenker at dette ikke ikke er noe som Tesla gjør for maksimere inntjening, men for å dekke inn reelle kostnader - slik som jeg forstår er filosofien på superlading også. Dermed medfører ikke de brukerne som velger å ikke ha premium connectivity noe tap heller.
Sitat fra: litium på søndag 07. juni 2020, klokken 10:40
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. juni 2020, klokken 23:27
2) Jeg hadde ikke holdt pusten. Det at bilen kobler fra wifi hver gang du setter den i Drive gjør at du kanskje synes det blir for mye styr å koble til wifi hele tiden, og heller betaler de kronene Prem.conn. koster. Hadde jeg vært en leverandør hadde jeg ikke gjort det enklere å la være å kjøpe tjenestene mine som jeg tjener penger på. Heller motsatt. ;D
Bakgrunnen for forslaget er at jeg tenker at dette ikke ikke er noe som Tesla gjør for maksimere inntjening, men for å dekke inn reelle kostnader - slik som jeg forstår er filosofien på superlading også. Dermed medfører ikke de brukerne som velger å ikke ha premium connectivity noe tap heller.
Klart de gjør, bilene uten premium er også oppkoblet for å kunne bruke app og andre "essensielle" tjenester for en Tesla, og et iot-abonnement koster penger uansett hvordan du vrir og vender på det. Man kan sikkert si det er innbakt i prisen på bilen, men okke som så har Tesla løpende utgifter forbundet med bilene som ikke betaler. Hvis de kunne koblet bilen helt fra nett og latt det være opp til kunden å være online er det noe annet, men det blir å gå tilbake i tid.
Sitat fra: Polestar på søndag 07. juni 2020, klokken 09:13
Nåværende løsning skaper også mye styr for oss som bruker mobiltelefonen som WiFi hotspot ved programvareoppdatering. Jeg hadde gjerne sett et valg for å hindre automatisk frakobling fra WiFi, som gjorde det praktisk mulig å laste ned oppdatering mens jeg kjører.
Mener å huske at dette med at bilen kobler fra wifi når man setter den i drive ble innført for å beskytte bilen mot hacking i fart(?) https://www.welivesecurity.com/2016/09/21/tesla-model-s-hack/ (https://www.welivesecurity.com/2016/09/21/tesla-model-s-hack/)
Sitat fra: mthoring på søndag 07. juni 2020, klokken 11:47
Sitat fra: Polestar på søndag 07. juni 2020, klokken 09:13
Nåværende løsning skaper også mye styr for oss som bruker mobiltelefonen som WiFi hotspot ved programvareoppdatering. Jeg hadde gjerne sett et valg for å hindre automatisk frakobling fra WiFi, som gjorde det praktisk mulig å laste ned oppdatering mens jeg kjører.
Mener å huske at dette med at bilen kobler fra wifi når man setter den i drive ble innført for å beskytte bilen mot hacking i fart(?) https://www.welivesecurity.com/2016/09/21/tesla-model-s-hack/ (https://www.welivesecurity.com/2016/09/21/tesla-model-s-hack/)
Et annet alternativ kan i så fall være at Premium Connectivity tillater nedlasting av programvare via GSM, mens for biler uten så må bilen stå parkert og være tilkoblet WiFi. Det vil uansett være en mer brukervennlig løsning.
Sitat fra: mthoring på søndag 07. juni 2020, klokken 11:47
Sitat fra: Polestar på søndag 07. juni 2020, klokken 09:13
Nåværende løsning skaper også mye styr for oss som bruker mobiltelefonen som WiFi hotspot ved programvareoppdatering. Jeg hadde gjerne sett et valg for å hindre automatisk frakobling fra WiFi, som gjorde det praktisk mulig å laste ned oppdatering mens jeg kjører.
Mener å huske at dette med at bilen kobler fra wifi når man setter den i drive ble innført for å beskytte bilen mot hacking i fart(?) https://www.welivesecurity.com/2016/09/21/tesla-model-s-hack/ (https://www.welivesecurity.com/2016/09/21/tesla-model-s-hack/)
Ser ut som jeg tok feil. Det ble borte etter en reimplementering, i følge green. https://twitter.com/greentheonly/status/1264381885653889025 (https://twitter.com/greentheonly/status/1264381885653889025)
Man kan laste ned mens man kjører, 4 siste oppdateringene har jeg tatt når jeg kjører.
Bare å slå på wifi når bilen er i drive.
Vi har en mobilrouter liggende i bilen etter at Premium Connectivity ble abonnementstjeneste. Det fungerer greit til Spotify og den slags. Å måtte bytte fra mobilnett til WiFi hver gang man setter bilen i D har vært mildt irriterende, men til å leve med.Men i morges la jeg merke til at bilen holdt seg til WiFi av seg selv, det var ikke nødvendig å bytte manuelt, og fruen, som har kjørt bilen mer enn meg siste uka sa at det har vært sånn flere ganger. Er det flere som har opplevd det samme, og er det håp om at Tesla kanskje gjør en "bug" til en "feature"?
Et par muligheter:
Har du et annet nettverk, f. eks. hjemmenettverk, som bilen kobler seg opp mot når routeren i bilen slår seg av?
Hvis det er slik, så kanskje du skal prøve å fjerne hjemmenettverket i bilen.
Hvis routeren i bilen slår seg av, vil den vel også bruke noen sekunder på å slå seg på når den får tilbake strøm?
Ruteren har innebygget batteri, i tillegg til at USB-porten leverer strøm konstant. Hjemmenettet er også veldig svakt og faller ofte ut der bilen står, så det er lite sannsynlig at dette har en innvirkning.
Men poenget er at bilen egentlig skal koble seg til LTE når man setter den i D, og så må man manuelt bytte til WiFi hvis man ønsker å bruke en form for hotspot i bilen. Men i morges byttet den ikke til LTE, den holdt seg på WiFi etter at vi var begynt å kjøre. Og det var tydeligvis ikke første gang det har skjedd.
Jaja, i dag var det min tur til å bli møtt med melding på skjermen at prøvetiden på premium connectivity var ute. Bestilte abo via kontoen, og det var kjapt levert! Mindre enn ti sekunder etter at jeg startet abo, ble skjermen svart og rebootet, og vips var alt som før...
Selv har jeg 4 juli som dato for utløp av premium connectivity. Det sommer litt rart er at bilen ble første gangs registrert i september 2019, og jeg regnet med at PC ville vare til september. Men det kan se ut til at 1års PC ikke følger bilen, men kun første eier. Bilen ble i Tesla sine systemer registrert på meg 4 juni.