Elbilforum.no

Bilmerker => Forumbrukerne sin sammenligning og testing av de forskjellige bilene. => Emne startet av: turfsurf på tirsdag 14. april 2020, klokken 15:17

Tittel: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: turfsurftirsdag 14. april 2020, klokken 15:17
Hei,

siden vi nå har solgt vår TMX og det er en stund til TMY kommer, så er vi på utkikk etter en ventepølse. Grunnet covid-19 så er ikke ladenettverk så viktig dette året, så vi er først og fremst ute etter en bil som kan få med alle fem på mindre turer og til hytta. Vi har en i3 120Ah som vi kan bruke i tillegg som tilhenger hvis nødvendig. Hadde i utgangspunktet tenkt på TM3, men sliter med å forsvare prisen på ny, spesielt etter prisøkningen. Bruktprisene synes jeg er helt latterlige på finn, 30-70k avslag på en ett år gammel bil med 10-30kkm er for lite. Ser nå at man får I-Pace nesten ned i samme prisleie på finn.no, noe som for meg fremstår som ett bedre kjøp.

Hvordan tror dere prisen vil holde seg på I-Pace vs Model 3, og hvilke andre fordeler/ulemper ser dere? Eller er det andre alternativer som er bedre (etron 50 utgår) i opp til 600k klassen. Vi vurderer å bare kjøpe en i3 til siden vi er superfornøyd med den, men ski og sykkelfrakt blir i overkant klønete.
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: Counterpointertirsdag 14. april 2020, klokken 17:54
Hva med E-Niro eller Kona. De mangler awd, men det gjør i3 også. Ampera-E er også en mulighet.

Valg mellom brukt Model 3 og I-pace er vanskelig, de har begge sine klare fordeler og ulemper. Hvis en får en I-pace med utstyret en vil ha til ned mot 500k så kan en vel leve med dårlig Infotainment, støv i baksetet og dårlig ladehastighet.

Jeg hadde kontrakt på en av de første I-pacene i Norge og er sjeleglad for at jeg ikke kjøpte den til 800++, men til 500 så er det en veldig velkjørende bil (dette er nå en god stund siden og etter over ett år i performance Model 3, så kan det jo hende at jaggen ikke er like god å kjøre, men jeg mener den er en av de bedre).
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: turfsurftirsdag 14. april 2020, klokken 19:35
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. april 2020, klokken 17:54
Hva med E-Niro eller Kona. De mangler awd, men det gjør i3 også. Ampera-E er også en mulighet.

Valg mellom brukt Model 3 og I-pace er vanskelig, de har begge sine klare fordeler og ulemper. Hvis en får en I-pace med utstyret en vil ha til ned mot 500k så kan en vel leve med dårlig Infotainment, støv i baksetet og dårlig ladehastighet.
Synes koreanerne blir for dyre for hva de er, kun fremkomstmiddel. i3 får man ny for 320k nå i fullly charged utgave, og til 260-270k 1 år gamle. Den har bakhjulsdrift, og veldig lite ting som går feil (har noen kjente svakheter, men er ferdig debugget). I tillegg har den sjelden og billig service.
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: Counterpointertirsdag 14. april 2020, klokken 19:43
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. april 2020, klokken 19:35
. i3 får man ny for 320k nå i fullly charged utgave, og til 260-270k 1 år gamle. Den har bakhjulsdrift, og veldig lite ting som går feil (har noen kjente svakheter, men er ferdig debugget). I tillegg har den sjelden og billig service.
Men det er kun en fireseter med spesiell dørløsning det gjør den litt anderledes.

Dog må det sies at jeg har sansen for i3, kunne godt tenkt meg den som nr 2 bil tror jeg.
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: z4rdtirsdag 14. april 2020, klokken 20:08
Siden det er snakk om en ventepølse så hadde jeg trolig undersøkt muligheten for leie på månedsbasis, uavhengig hvilken bil du går for. Det er mye verditap å ta hensyn til. Men spørs jo veldig på hvor avhengige dere er av å ha to biler. 

Alternativt - Hvis du kunne sett for deg å byttet ut i3'en med TM3 som bil nr. 2 på sikt, så er det ikke feil med en TM3 og TMY i garasjen :)
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: turfsurftirsdag 14. april 2020, klokken 22:47
Sitat fra: z4rd på tirsdag 14. april 2020, klokken 20:08

Alternativt - Hvis du kunne sett for deg å byttet ut i3'en med TM3 som bil nr. 2 på sikt, så er det ikke feil med en TM3 og TMY i garasjen :)
De var det som var tanken. Samme hvis vi kjøper I-Pace. Men det føles litt feil å betale 570k for en TM3 LR og 610k for en TMY P. TMY virker som en mye bedre bil.
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: z4rdtirsdag 14. april 2020, klokken 22:58
Du kan kjøpe TM3 LR uten FSD-pakka. Får jo uansett med FSD-HW. Ny pris da er 525k, inkl. henger og vinterdekk.
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: turfsurfonsdag 15. april 2020, klokken 07:11
Sitat fra: z4rd på tirsdag 14. april 2020, klokken 22:58
Du kan kjøpe TM3 LR uten FSD-pakka. Får jo uansett med FSD-HW. Ny pris da er 525k, inkl. henger og vinterdekk.
Joda, det er jeg klar over. Så går FSD opp i pris 1ste juli og så tror/håper jeg at Tesla begynner å levere bedre nå som HW3 kommer på plass hos alle. 
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: Magnus Hansentorsdag 16. april 2020, klokken 08:28
For å slenge ut en brannfakkel: hvis det bare er snakk om å ha bilen i rundt 12mnd, så ville jeg vurdert fossilbil. Hvis du kjøper en 10-år gammel bil av kurant merke så ville jeg forventet vesentlig lavere verdifall enn for en IPace. Og så har du jo fremdeles i3 til den daglige småkjøringen.
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: Tellustorsdag 16. april 2020, klokken 08:44
Er jo ganske forskjellige biler.
Hvis du helt ser bort fra lading så har vi jo i hvert fall:

Model 3: Sedan(ish), billigere, lengre rekkevidde (antar du skal ha LR)
I-Pace: SUV(ish), dyrere (ikke så stor forskjell på brukt), Premium, oppleves romsligere.

Er du vant med Tesla så liker du sikkert inotainmentsystemet der.

Er du opptatt av bil så liker du sikkert utseende til I-Pace  8) og at du ikke kjører samme bil som alle naboene dine.
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: 1000kwhtorsdag 16. april 2020, klokken 08:58
Dere vil tape mer på en ipace enn en M3. Ipace har jo hatt veldig stort verdifall og Jaguar er jo et merke folk har lite kjennskap til.

Model 3 er også mer fremtidsrettet ifm. teknologi, tilkobling og autopilot.
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: z4rdtorsdag 16. april 2020, klokken 09:26
Utover det som fremkommer i siste innlegg, som jeg støtter, vil jeg si at de største ankepunktene med i-Pace er lagg/latency i infotainment og alt av skjermer + ikke akseptabel ladehastighet. Sistnevnte er kanskje mindre viktig hvis den er aktuell som bil nr. 2 og det er lite langturer i bildet.

Bilen kan være fresh utvendig og meget premium innvendig, men når brukergrensesnittet er lite responsivt så vil det føles kjipt for føreren uansett - man kan selvfølgelig venne seg til mye rart - men for meg er treghet i menyer og grensesnitt en meget stor dealbreaker - uavhengig om det er bil, pc, mobil eller annen forbrukerelektronikk.

Ellers har jeg ikke fått spesielt godt inntrykk av service/forhandler-apparatet gjennom en venn som har i-Pace. De har ikke akkurat imponert, og får Tesla til å fremstå som betydelig bedre og løsningsorienterte.
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: Tellustorsdag 16. april 2020, klokken 13:12
Når det gjelder lagg i infotainment, har det blitt en god del bedre etter oppdateringer. For min del så har det ingen betydning what so ever. Det er en del ting i programvaren jeg savner som er langt viktigere. F.eks. mulighet til å lese av batteritemperatur og mulighet for å stoppe lading på f.eks. 80% uten å måtte gjøre det manuelt (på app heldigvis). Mulighet for å aktivere batterivarming er også noe jeg gjerne ville hatt.

Responsiveness på menyer kommer laaaangt ned på listen over mine ankepunkter i hvert fall.

Har hatt bilen i over 1.5 år og kjørt over 30.000 km og den fungerer veldig godt til mitt bruk. Har gjort en god del turer fra 25-50 mil og da er lading helt uproblematisk hvis man starter med full tank og varmt batteri. På 50 mils turer må man typisk lade to ganger hvis man ikke starter med full tank vinterstid. Har til dags dato ikke hatt bilen på verksted utover et serviceopphold og to ganger for programvareoppdateringer. De fleste oppdateringer skal nå kunne kjøres OTA.

Hadde dog ikke dratt på europaturne med bilen. 
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: Counterpointertorsdag 16. april 2020, klokken 13:29
Når du har hatt Tesla og vet hva du mister og hva du vil/ikke vil savne så er det jo spennende å prøve noe nytt.

Jeg ville sjekket ut hvordan den forhandleren/verkstedet som ligger nærmest blir vurdert av de som bruker det. Den opplevelsen er veldig viktig hvis en trenger hjelp og uviktig om en ikke gjøre det.
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: Maxwell_400fredag 17. april 2020, klokken 16:55
Sitat fra: z4rd på torsdag 16. april 2020, klokken 09:26
Utover det som fremkommer i siste innlegg, som jeg støtter, vil jeg si at de største ankepunktene med i-Pace er lagg/latency i infotainment og alt av skjermer + ikke akseptabel ladehastighet. Sistnevnte er kanskje mindre viktig hvis den er aktuell som bil nr. 2 og det er lite langturer i bildet.

Bilen kan være fresh utvendig og meget premium innvendig, men når brukergrensesnittet er lite responsivt så vil det føles kjipt for føreren uansett - man kan selvfølgelig venne seg til mye rart - men for meg er treghet i menyer og grensesnitt en meget stor dealbreaker - uavhengig om det er bil, pc, mobil eller annen forbrukerelektronikk.

Ellers har jeg ikke fått spesielt godt inntrykk av service/forhandler-apparatet gjennom en venn som har i-Pace. De har ikke akkurat imponert, og får Tesla til å fremstå som betydelig bedre og løsningsorienterte.

Med de siste oppdateringene så er infotainment helt ok, ryggekameraet/360grader er også helt uten lag. Har ikke hatt problemer med forhandler, kjører innom og får ad-hoc hjelp med en gang. (Trondheim)
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: turfsurffredag 17. april 2020, klokken 20:43
Da ble det en I-Pace HSE  som knapt har gått noen km som allerede har tapt seg ett par 100k i verdi. Alternativet var ny TM3.

De eneste brukte TM3 LR og P som ligger ute er stort sett fra tidlig 2019, samtidig som man skal ha nesten nypris for de. Argumentet at denne bilen koster nå ny slik og slik holder ikke vann for en 1 år gammel Tesla. På ett år forandrer en Tesla seg mye.

Kommer dog til å savne infotainment og AP/FSD og generelt gadget faktoren. Begge bilene er kjøreglade, så det går vel ut på ett.

Men generelt er I-Pace en bedre hyttebil, med mere praktisk bagasjerom og høyere bakkeklaring. Infotainment er begredelig, enig i det, men CarPlay virket ganske bra, så det er jo en trøst da. Blir spennende å se hvordan det er nå, er jo en stund siden vi prøvekjørte.

Planen nå er å beholde I-Pace når TMY-P kommer, gitt økonomien ikke går "åt skogen". 
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: No-namefredag 17. april 2020, klokken 22:02
Gratulerer!  :+1:
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: Counterpointerlørdag 18. april 2020, klokken 08:35
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. april 2020, klokken 20:43
Planen nå er å beholde I-Pace når TMY-P kommer, gitt økonomien ikke går "åt skogen".
Gratulerer

Blir spennende å høre hvordan dette er for deg/dere og om den kommer til å erstatte i3 når neste bytte kommer.

Høres ut som du gikk litt opp i pris og heller fikk alt utstyr samt «ny» bil? Blir fort slik.
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: turfsurflørdag 18. april 2020, klokken 11:44
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. april 2020, klokken 08:35
Blir spennende å høre hvordan dette er for deg/dere og om den kommer til å erstatte i3 når neste bytte kommer.

Høres ut som du gikk litt opp i pris og heller fikk alt utstyr samt «ny» bil? Blir fort slik.
Ja, blir en interessant erfaring. Skal kjøre 150 mil for å hente den med i3en, så blir morro å se hvem som kommer først tilbake. Jeg holder en knapp på i3.

Gikk opp i pris ja, verdi for pengene var vesentlig forskjellig, og når mye av verditapet er tatt så vil ikke vi få like mye verditap ved neste korsvei.

For bruken den er tiltenkt har ikke svakhetene til I-Pace mye å si, og det er mye vi virkelig liker med bilen. Så får vi håpe lakken holder og at dørhåndtakene ikke krangler alt for mye
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: Counterpointerlørdag 18. april 2020, klokken 16:44
Lakken er sikkert bare en batch av produksjonen som har en svakhet.
Støv i baksetet og mulig 12 volt er mer sannsynlig. Dørlåser handler mye om vedlikehold på alle biler.
(Jeg har ikke hatt problemer med dørlåser eller lakk på min Model 3 og den er «beryktet» )

Uansett, I-pace er en spennende bil med gode kjøreegenskaper. Største utfordringen blir nok å finne ut av innstillinger, jeg tuller ikke når jeg sier at jeg satt i nesten to timer for å finne ut av helt enkle greier første gangen jeg hadde bilen hjemme et døgn Og jeg er vant til mye forskjellige biler.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200418/436532eee71f5ee16ad53eae4463c5a6.jpg)

Men den sto godt til huset

Vil også anbefale tilhenger med lav drag
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200418/d069d0541a8fe5a19356b7a6073601d2.jpg)
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: turfsurflørdag 18. april 2020, klokken 18:22
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. april 2020, klokken 16:44
Største utfordringen blir nok å finne ut av innstillinger, jeg tuller ikke når jeg sier at jeg satt i nesten to timer for å finne ut av helt enkle greier første gangen jeg hadde bilen hjemme et døgn Og jeg er vant til mye forskjellige biler.
Ja, vi hadde en på hjemlån en helg. Det brukergrensesnittet tok litt tid å venne seg til. Faktisk det jeg liker minst med I-Pace.
Tittel: Sv: TM3 vs I-Pace som ventepølse
Skrevet av: Counterpointerlørdag 18. april 2020, klokken 19:16
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. april 2020, klokken 18:22
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 18. april 2020, klokken 16:44
Største utfordringen blir nok å finne ut av innstillinger, jeg tuller ikke når jeg sier at jeg satt i nesten to timer for å finne ut av helt enkle greier første gangen jeg hadde bilen hjemme et døgn Og jeg er vant til mye forskjellige biler.
Ja, vi hadde en på hjemlån en helg. Det brukergrensesnittet tok litt tid å venne seg til. Faktisk det jeg liker minst med I-Pace.
Heldigvis så er det nå mye brukererfaringer og god hjelp å få på forum. Mye lettere enn når de første bilene kom. Hvis jeg forstår det riktig er det også skjedd noen viktige forbedringer med software som gjør ting en del bedre.