Elbilforum.no

Bilmerker => Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) => Emne startet av: JEG på mandag 13. april 2020, klokken 10:32

Tittel: T Hansen med e-moped
Skrevet av: JEGmandag 13. april 2020, klokken 10:32
https://www.thansen.no/scooter-mc/moped-og-scooter/scootere/vga-e-fox-45-km-t-sort-bosch-el-scooter/n853440/pn1195996/

Tittel: Sv: T Hansen med e-moped
Skrevet av: elektroluxmandag 13. april 2020, klokken 18:42
Ser veldig bra ut.Eneste jeg reagerer påer servicebehov hver 200 mil. Hva er det som må stelles så ofte?
Tittel: Sv: T Hansen med e-moped
Skrevet av: Øyvind.hmandag 13. april 2020, klokken 18:52
Hver 5000km.
Tittel: Sv: T Hansen med e-moped
Skrevet av: elektroluxtirsdag 14. april 2020, klokken 13:41
Står et punktum der, men ser at Thansen mener dette er 200 mil lenger mellom service enn en eksosmoped.

Til sammenligning har jeg ikke hatt noe service enda på min 2013 BMW scooter. Demonterte riktignok frambremsene og smørte opp bevegelige deler i forbindelse med dekkbytte nylig, men det var egentlig helt strøkent fra før.
Tittel: Sv: T Hansen med e-moped
Skrevet av: JEGtirsdag 12. mai 2020, klokken 00:00
Er salg på disse nå i enkelte varehus. Når man kan få denne med hjem til under 20 K ferdig reg., så må det vel være en grei deal?

Hadde dog håpet på litt mer rekkevidde og kanskje også effekt.

Messa data og bilder her: https://scootergrisen.org/forum/viewtopic.php?t=3738

EDIT: Ser ut til at den faktisk er sterkere enn NIU-en....?
Tittel: Sv: T Hansen med e-moped
Skrevet av: Rosstophertirsdag 12. mai 2020, klokken 07:08
Hvordan lader man slike? Er det Type 2-kontakt på de, eller må de lades i stikkontakt?
Tittel: Sv: T Hansen med e-moped
Skrevet av: elektroluxonsdag 13. mai 2020, klokken 03:40
Mode 1, Altså via vanlig stikk.
Tittel: Sv: T Hansen med e-moped
Skrevet av: elektroluxmandag 18. mai 2020, klokken 08:26
Sitat fra: JEG på tirsdag 12. mai 2020, klokken 00:00
Er salg på disse nå i enkelte varehus. Når man kan få denne med hjem til under 20 K ferdig reg., så må det vel være en grei deal?

Hadde dog håpet på litt mer rekkevidde og kanskje også effekt.

Messa data og bilder her: https://scootergrisen.org/forum/viewtopic.php?t=3738

EDIT: Ser ut til at den faktisk er sterkere enn NIU-en....?

Helt nede i 15000 kr nå, og når en ser nærmere på oppbyggingen av disse er det ingenting som tilsier et så ekstremt serviceregime. Tror disse scooterene klarer seg helt uten service slik som BMW'en og at serviceregime kun er et forsøk på å sikre seg kontantstrøm etter salg.

Er i grunnen litt rart å tenke på. Har vel hatt rundt 50 mopeder fra jeg var 14 år, og service var aldri et problem. Vi mekket selvfølgelig kontinuerlig på disse, og jeg husker det var standard prosedyre på lettvekteren en Suzuki GT100 å ta av toppen og polere den innvendig før hver helg slik at alt var klart for maks ytelse når vi skulle på MC treff. Den gang som nå var det utenkelig å levere kjøretøyet fra oss for at andre skulle mekke på det. Andre standard oppgaver var å dra ene drivkjettingen av med en annen og så rense og koke reservekjettingen i fett til neste bytte. Etter 2 år var kjettinger og drev fremdeles som nye.

En annen artig historie fra GT100 dagene var da den var innkjørt og jeg skulle fjerne plomben. Den var herdet og satt limt og krympet og klipset fast i dreieventildekselet. Det ble sagt at den var umulig å fjerne uten å ødelegge dekselet. Vel, det betydde kun litt mer forberedelser, så mothold og passende dor ble laget og en stor øks ble funnet fram sammen med tørris og propanbrenner. Her var det enten eller. Hele innsuget ble lagt i tørris til det var godt nedkjølt, så plassert oppå motholdet. Så fram med propanbrenneren og godt med varme på aluminiumsdekselet. Dette var nok med på å frigjør både lim og pressfit, og da gjendstod kun c ringen. Husker enda hvor bekymret jeg var og hvor stor gleden var da plomben smatt etter 1 litt for lett slag på første forsøk. Etter det lå plomben i lommen på kjørejakken, noe som kom godt med da vi ble stoppet for kontroll på Krossmoen. Selvfølgelig samtlige med full effekt sykler. Så lenge vi satte plombene på plass igjen fikk vi kjøre videre riktignok med kraftig redusert festbudsjett for helgen. Husker ikke hvor lenge plomben stod i innsuget, men det var nok ikke menge meterene før den var ute igjen. Vi skulle jo tross alt helt til Lyngdal. :)
Tittel: Sv: T Hansen med e-moped
Skrevet av: Jejlmandag 18. mai 2020, klokken 10:10
I min ungdom smidde jeg til en kork til luftfilteret som gjorde at mopeden ikke fikk nok luft og stoppet ved ca 5000 o/min. Kunne monteres/demonteres på 1 sekund, og senket toppfarten fra ca 100 til 50 km/t.
Tittel: Sv: T Hansen med e-moped
Skrevet av: elektroluxmandag 18. mai 2020, klokken 10:45
Veldig bra. I dag går det mer i å fjerne et resonansrør på eksospotten og bytte sylinder, mens smigremodus oppnås via elektronisk turtal-sperre.

Enklere på lett MC. Jentungen på 17 kunne faktisk lovlig kjøre 48 hk BMW C-evolution mens vi kun fikk ha 6 eller 7 hk i vår tid.



Tittel: Sv: T Hansen med e-moped
Skrevet av: JEGmandag 15. februar 2021, klokken 15:45
Disse er nå dumpet til 10K + 2K for reg. og klargjøring. Ser man får liknende versjoner fra samme produsent (VGA) med 30 kW batteri, mot 20 kW i denne. Ser også at VGA har fått innpass hos flere som selger to-hjulinger, så antar dette er "good china"?