Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model 3 => Emne startet av: Vesel på lørdag 11. april 2020, klokken 15:54
Ifølge Teslafi veksler rated range på batteriet mitt nå mellom 473-480 km. Husker ikke hva den var da bilen var ny siden jeg alltid har brukt prosentvisning, men jeg merka tydelig denne vinteren og nå på våren at rekkevidden har blitt lavere. Forrige vår var den stipulerte rekkevidden 400-450 km ved 0° C, mens den nå er bare 350-400. En tur som før krevde 10% av batteriet tar nå 12%.
Dette er en del mer kapasitetstap enn jeg forventa. Tror og håper kapasitetstapet kommer til å flate ut fra nå av. Lada til 100% i dag (eller heller 99% bare av en eller annen grunn), for å prøve å rekalibrere BMS. Hadde ingen påvirkning. Nå gjenstår det å prøve å lade den nesten helt ut.
Er det mulig at rated range endres etter faktisk rekkevidde den siste tida, slik at den vil øke igjen til sommeren?
Bilen min er 13 måneder gammel og har gått 32 000 km nå. Lada veldig mye på SC de første 6 månedene, men etter det har jeg ladet aller mest med type 2 eller UMC. Sjeldent over 90% og sjeldent under 20%. Har vekslet mellom 70-90% som daglig ladegrense.
Se tråd om samme her
https://elbilforum.no/index.php?topic=50497.0
Noe rekkeviddetap her og, selv etter rekkeviddeoppdateringen. Kjørt litt over 21 500 km. Bilen viser nå 476-482 km når jeg lader til 100%. Når bilen var ny viste den 499km ved 100%. Bare ladet til 100% to-tre ganger og rett før reise. Lader daglig til 70%. Brukt Supercharger-nettverket ca 18 ganger, Ionity 2-3 ganger. Ganske tidlig i eierskapet hadde jeg en litt rar opplevelse på superchargeren, kW output gikk i bølger. Begynte med 140 kW, dalte fort ned til 50 kW og holdt seg der en stund før den økte til 135kW, holdt seg der i noen sekunder før den gikk ned til 50kW. Var helt alene på superchargeren. Mistenker at en celle tok skade av ladingen pga. dårlig kjøling/temp, og merkelig nok har rated range ved 100% holdt seg noe lavere enn 499km siden den gang.
Sjekka ikke min bil de første 14000, men fra 14000 til 27000 ser det ut som om batteriet kun har tapt seg noen få kilometer. Fra 489 til 484 km. Bruker appen Stats (iOS).
(//)
475 km på 100% SOC etter 13 måneder og 3 uker, kjørt 23.000 km🙁
499 når den var ny.
Min Model S tapte seg 2 km på vel 4 1/2 år, så jeg er skuffet over degraderingen på Model 3 batteriet. I følge CanBus fikl jeg nok ett plutselig dropp på 1 kwh i utnyttbar energi for ca 1 mnd siden🤔
Den har nå 73.0 kwh i Nominel full pack, mens den hadde 74.8 kwh for ca 4 måneder siden.
Sitat fra: GOS på lørdag 11. april 2020, klokken 21:33
475 km på 100% SOC etter 13 måneder og 3 uker, kjørt 23.000 km🙁
499 når den var ny.
Min Model S tapte seg 2 km på vel 4 1/2 år, så jeg er skuffet over degraderingen på Model 3 batteriet. I følge CanBus fikl jeg nok ett plutselig dropp på 1 kwh i utnyttbar energi for ca 1 mnd siden🤔
Den har nå 73.0 kwh i Nominel full pack, mens den hadde 74.8 kwh for ca 4 måneder siden.
Kun i eventyr land at din model S tappet seg så lite.
Skjer en stygg degradering de første månedene.
Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 11. april 2020, klokken 22:14
Kun i eventyr land at din model S tappet seg så lite.
Skjer en stygg degradering de første månedene.
Det er mange andre som rapporter om omtrent samme kapasitetstap i rated range, inkludert meg. Opplevd kapasitetstap er større da. Nærmere 10-15% i løpet av dette året. Vanskelig å tallfeste nøyaktig.
Ellers kan vi kanskje droppe en slik sur tone?
Jeg har hatt min LR siden oktober. 7900 km. Når jeg setter 100% lading i Teslaappen viser den 451 km. 2 grader ute nå. Lastet ned versjon 2020.12.x i dag. Har ikke lagt merke til 100% tidligere bare at 80% er ca 360km.
Vil dette tallet variere med temperatur og kjørestil?
Har bare hatt bilen på piggfrie 18" vinterdekk og vinteren har vært rævva her i nord. Gleder meg til sommerdekk og tørre veier.
Synes 451 er litt lavt når 560 er WLTP. Har akkurat registrert meg på TeslaFi.
Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 11. april 2020, klokken 22:14
Sitat fra: GOS på lørdag 11. april 2020, klokken 21:33
475 km på 100% SOC etter 13 måneder og 3 uker, kjørt 23.000 km🙁
499 når den var ny.
Min Model S tapte seg 2 km på vel 4 1/2 år, så jeg er skuffet over degraderingen på Model 3 batteriet. I følge CanBus fikl jeg nok ett plutselig dropp på 1 kwh i utnyttbar energi for ca 1 mnd siden🤔
Den har nå 73.0 kwh i Nominel full pack, mens den hadde 74.8 kwh for ca 4 måneder siden.
Kun i eventyr land at din model S tappet seg så lite.
Skjer en stygg degradering de første månedene.
Beklager @hodetelefoner, men dette vet jeg da tusen ganger så godt som deg!!!
Min Model S85 RWD rapporterte typisk 392-394 tkm ved 100% når den var 4 1/2 år gammel. Det høyeste den viste som ny var 395 tkm.
Jeg hadde CanBus måler og målte batteriet til å ha 77.9 kwh tilgjengelog som det meste i perioden når den var ca 4 1/2 år gammel.
For det om du har en helt annen oppfatning av det ene og det andre om din Model SP så betyr ikke det at andre opplever / har samme opplevelsen.
Om du gidder å gå 1 - 1 1/2 år tilbake i Model S trådene så finner du sikker bildebevis på mitt syn!!
Er nok ikke reell degraderig dere ser på model 3. Det er nok tesla som har flyttet/endret på nedre og øvre brick protection. Samt temperatur på batteri. Fikk min i juni og viste 500km på 100% i appen (ladeslideren) for et par dager siden. Fikk min i juni og kjørt 15.000km
Sitat fra: TøddiVedder på søndag 12. april 2020, klokken 07:19
Er nok ikke reell degraderig dere ser på model 3. Det er nok tesla som har flyttet/endret på nedre og øvre brick protection. Samt temperatur på batteri. Fikk min i juni og viste 500km på 100% i appen (ladeslideren) for et par dager siden. Fikk min i juni og kjørt 15.000km
Mitt batteri er gjennomvarmt (31 grader) og vil da ikke vise mer enn 475 på 100%.
Men det er/var 3.3 kw i energy buffer i bunn under 0 som IKKE er brick protection. Dette sier CanBus og det stemmte også med hva CanBus rapporterte tidlogere som gjenstående når jeg var nede på ca 5%, men det stemmer ikke ikke så godt nå lenger.
Jeg har/hadde også den teorien om at de har gjemt mer i bunn. Jeg kjører den gjerne til +/÷ 10% på langturer, og da har det noen ganger blitt typisk 5-6% SOC. Første gang alt når bilen var 1 måned gammel eller så. Jeg mistenker/mistenkte gjerne at Tesla SW juster og legger litt mer under 0 for de som bruker hele rangen for å ikke risikere at folk går tom.
Nå sist, i mars, rapporterte bilen 6% SOC, CanBus sa 6.31% og 7.70 kwh som remaining av nå 73.0 kwh tilgjengelig ved 100%. Altså er det nå 3.1 kwh tilgjengelig under 0. (Som tidligere var 3.3 når ikke batteriet hadde tapt seg så mye)
(CanBus rapporterer også SOCMin og i dette tilfellet var det 10.6% som stemmer bra med det som var reelt tilgjengelig.)
Min fortsetter å forbedre seg etter nedturen.
489km, 13mnd, 24.000km.
Sitat fra: Martin Overaa på lørdag 11. april 2020, klokken 22:40
Jeg har hatt min LR siden oktober. 7900 km. Når jeg setter 100% lading i Teslaappen viser den 451 km. 2 grader ute nå. Lastet ned versjon 2020.12.x i dag. Har ikke lagt merke til 100% tidligere bare at 80% er ca 360km.
Vil dette tallet variere med temperatur og kjørestil?
Det var en voldsom nedtur i rated range. Merker du selv at rekkevidden har blitt dårligere? Jeg har jo selv en mye mindre reduksjon i rated range, men opplever at reduksjonen i rekkevidde som verre enn RR skulle tilsi.
Sitat
Har bare hatt bilen på piggfrie 18" vinterdekk og vinteren har vært rævva her i nord. Gleder meg til sommerdekk og tørre veier.
Jeg bytta til sommerdekk (19") for en uke siden. Veistøyen ble merkbart verre. 60 km/t med sommerhjul ene høres ut som 80 km/t med vinterhjulene. Da jeg bytta andre veien i høst var jeg i tvil om det var placeboeffekten som gjorde at jeg opplevde veistøyen som mindre, men nå er jeg ikke i tvil lenger. Skal visst være pga forskjellig gummi. Dessuten vibrerer rattet ørlite med disse. Fordelen er at bilen ikke blir like ustødig ved feltskifter i sving i høy fart, dvs påkjøringsramper. Og bremselengde og alt det andre selvfølgelig.
Sitat fra: Trultefan på søndag 12. april 2020, klokken 09:12
Min fortsetter å forbedre seg etter nedturen.
Snodig, du er jo helt oppe på snittet igjen, bra!
Ja. Kom du også 👍
Sitat fra: Trultefan på søndag 12. april 2020, klokken 15:04
Ja. Kom du også 👍
Hehe, håper det👍
Vesel: Min LR har hele tiden vist 300-301km når den er på 60%. Den har kun gått 3600km. Da jeg sjekket nå nettopp, da den står på 55%, så viser den 275km.
Dette tilsvarer typ 499km ved 100% - noe som stemmer godt fra da jeg ladet helt opp for en stund tilbake.
Endring av rekkevidde på min Model 3 LR AWD.
Maks var 495km i sommeren.
Siden jeg begynte og følge (i 2019 juni) laveste var 476km nå i mars 2020 (etter nesten 20k km) og var 485km når bilen var helt ny. Aldri sett mer enn 500km.
Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 11. april 2020, klokken 22:14
Sitat fra: GOS på lørdag 11. april 2020, klokken 21:33
475 km på 100% SOC etter 13 måneder og 3 uker, kjørt 23.000 km🙁
499 når den var ny.
Min Model S tapte seg 2 km på vel 4 1/2 år, så jeg er skuffet over degraderingen på Model 3 batteriet. I følge CanBus fikl jeg nok ett plutselig dropp på 1 kwh i utnyttbar energi for ca 1 mnd siden🤔
Den har nå 73.0 kwh i Nominel full pack, mens den hadde 74.8 kwh for ca 4 måneder siden.
Kun i eventyr land at din model S tappet seg så lite.
Skjer en stygg degradering de første månedene.
Tapet er der nok uansett, men mener at Tesla la inn dette tapet i km med vilje ved å allerede ha redusert rekkevidden på typical km. Dermed ser det ikke ut som at batteriet har tapt seg, selv om det har det.
Etter jeg ladet til 100%, så ned til 1% og opp til 100% igjen, så steg rated range fra 479 til 483 km. De siste prosentene ned til 1% tok jeg med varmeapparatet hjemme ved laderen. Jaja, er vel bedre enn ingenting...
Pleier å lade min opp til det som er satt til maks som standard, usikker på om det er 80 eller 90%. Når jeg fikk bilen i fjor sommer oppga den 445km, nå topper den ut på 437.
Kjørt 11000km.
Sitat fra: gsm2k på fredag 24. april 2020, klokken 11:48
Pleier å lade min opp til det som er satt til maks som standard, usikker på om det er 80 eller 90%. Når jeg fikk bilen i fjor sommer oppga den 445km, nå topper den ut på 437.
Kjørt 11000km.
Det er 90% som er merket for "Daily charging". Min var ladet da til 449 km det første halvåret (februar-september 2019), nå lader bare til 427-429 ved 90%, kjørt 24.000:-(
Min ligger nå på 444km etter 16 000 km, kjøpt i juni 2019.
Tror den var på 449 km når den var ny
Som kjent har Tesla redusert 100% SOC til færre km. Det er ikke nødvendigvis batterikapasitet som er "degraded", snarere bare satt ikke-tilgjengelig.
Sitat fra: Autowinder på mandag 27. april 2020, klokken 09:30
Som kjent har Tesla redusert 100% SOC til færre km. Det er ikke nødvendigvis batterikapasitet som er "degraded", snarere bare satt ikke-tilgjengelig.
Som kjent? Hva sikter du til, har du en referanse?
Model 3 performance, 13000km, 13 månader gammal
449km @ 90%
501km i appen om jag drar till 100%
Sitat fra: Kartelaven på mandag 27. april 2020, klokken 10:08
Som kjent? Hva sikter du til, har du en referanse?
Det fins sikkert en bedre kilde der ute, men Bjørn Nyland hadde i hvert fall en video om dette i høst:
https://youtu.be/QTOaDolXJXU
Vi har ikke hatt noen endring av rekkevidde etter software oppdateringer.
Sitat fra: Contango på mandag 27. april 2020, klokken 11:31
Vi har ikke hatt noen endring av rekkevidde etter software oppdateringer.
Tror ingen annan haft det heller, antingen normal degradering (som hos bjorn nyland) eller obalanserade celler som sänker räckvidden.
Sitat fra: LeafSwe på mandag 27. april 2020, klokken 10:27
Model 3 performance, 13000km, 13 månader gammal
449km @ 90%
501km i appen om jag drar till 100%
Har du CanBus? Bor du i Oslo området og kunne tenkt deg å måle den?
Sitat fra: Contango på mandag 27. april 2020, klokken 11:31
Vi har ikke hatt noen endring av rekkevidde etter software oppdateringer.
Og det du sier der sett i lys av hva Tesla påstår når jeg har klaget på droppet rundt V10 installasjonen er jo rart. Tesla sier "Videre så ble algoritmen som beregner maks kapasitet på batteriet endret ved V10 software. Dette forklarer det store droppet. Man kan argumentere hva som er reelle tall, vi holder fast ved at algoritmen ble endret for å forbedre måten maks kapasitet og forbruk, charging osv blir beregnet til et mer reellt estimat. " Så hvis ikke alle har fått dropp, så må det jo ha skjedd noe med mitt batteri som gjør at det rapporteres med en dropp / reduksjon.
Sitat fra: LeafSwe på mandag 27. april 2020, klokken 12:38
Sitat fra: Contango på mandag 27. april 2020, klokken 11:31
Vi har ikke hatt noen endring av rekkevidde etter software oppdateringer.
Tror ingen annan haft det heller, antingen normal degradering (som hos bjorn nyland) eller obalanserade celler som sänker räckvidden.
Ikke?...., Tesla selv sier at det har det i følge tilbakemelding jeg har fått fra Tesla: "Videre så ble algoritmen som beregner maks kapasitet på batteriet endret ved V10 software. Dette forklarer det store droppet. Man kan argumentere hva som er reelle tall, vi holder fast ved at algoritmen ble endret for å forbedre måten maks kapasitet og forbruk, charging osv blir beregnet til et mer reellt estimat.
Sitat fra: GOS på mandag 27. april 2020, klokken 16:27
Sitat fra: LeafSwe på mandag 27. april 2020, klokken 10:27
Model 3 performance, 13000km, 13 månader gammal
449km @ 90%
501km i appen om jag drar till 100%
Har du CanBus? Bor du i Oslo området og kunne tenkt deg å måle den?
Jag har scan my tesla, förra sommaren visade den 76.7kWh, nu 75.9kWh.
Man kan räkna ut i energigrafen också men blir lite trubbigare beroende på inga decimaler i procenten.
Inte märkt någon skillnad efter v10, inget som jag hört från andra model 3 heller i Sverige eller på teslaclubsweden.
Här finns lite info, många har fått tillbaka kapacitetstappet.
V10 kanske begränsar vissa bilar med mer DC laddning.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/v10-loss-of-range-5-range-loss-in-2019-model-3-after-install-of-v10-update.169413/
Sitat fra: LeafSwe på mandag 27. april 2020, klokken 20:01
Sitat fra: GOS på mandag 27. april 2020, klokken 16:27
Sitat fra: LeafSwe på mandag 27. april 2020, klokken 10:27
Model 3 performance, 13000km, 13 månader gammal
449km @ 90%
501km i appen om jag drar till 100%
Har du CanBus? Bor du i Oslo området og kunne tenkt deg å måle den?
Jag har scan my tesla, förra sommaren visade den 76.7kWh, nu 75.9kWh.
Man kan räkna ut i energigrafen också men blir lite trubbigare beroende på inga decimaler i procenten.
Inte märkt någon skillnad efter v10, inget som jag hört från andra model 3 heller i Sverige eller på teslaclubsweden.
Här finns lite info, många har fått tillbaka kapacitetstappet.
V10 kanske begränsar vissa bilar med mer DC laddning.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/v10-loss-of-range-5-range-loss-in-2019-model-3-after-install-of-v10-update.169413/
Jeg har også CanBus og TeslaScan, men har ikke data fra den var ny for 14 måneder siden. Men jeg har data på forbruk på diverse turer fra så godt som 100% (98%)og ned til så godt som 0% (4%) og det indikerer at jeg hadde 76.7 kwh tilgjengelig energi for 14 måender side. TeslaScan sier nå 72.8 kwh Nominal Full Pack, men om jeg tar det som nå er min bil's forbruk per "typical km" og multipliserer med den estimerte maks antall tkm den rapporterer så har jeg bare 68,3 kwh tilgjenglig. Men deler av dette skyldes at jeg har 3.3 kwh Nominal Remaning når jeg kommer til 0% / 0 tkm i tillegg til de 3.3 kwh som er i "Energy Buffer"
Bilen lader nå til 478 om jeg drar opp til 100% SOC.
Jeg husker at jeg så 506km i displayet for et år siden og om jeg drar linjen i appen på telefonen nå til 100%, så ser jeg 496km. Likevel tror jeg ikke noe på at dette utgjør omtrent 2% kapasitetstap i batteripakken på under 18000km, og 12 superladinger og dagliglading til 85%-ish.
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 28. april 2020, klokken 11:55
Jeg husker at jeg så 506km i displayet for et år siden og om jeg drar linjen i appen på telefonen nå til 100%, så ser jeg 496km. Likevel tror jeg ikke noe på at dette utgjør omtrent 2% kapasitetstap i batteripakken på under 18000km, og 12 superladinger og dagliglading til 85%-ish.
Ja 2% høres litt lite ut på et helt år, 18000km og såpass med hurtiglading.
Range University
A lot of new owners are confused about the range and think there is something wrong with the battery or their car. We'll help you understand what the indicated range really means and why what you sometimes see as the range is more or less than the real range. (Apr-2020)
https://teslatap.com/articles/range-university/
Jeg har nå kjørt 48.000 km siden jeg fikk utlevert bilen i mars 2019. Startet med en rekkevidde på 488km og ligger nå på 493km. leser dette ut av Teslafi og Stats viser det samme. Jeg ladet en del til 80-90% i starten med omtrent 20% av ladingen på SC. Ladet når jeg måtte etter behov. Etterhvert fikk jeg tips om å sette bilen til lading hver gang jeg satte den fra meg i garasjen, altså "lad når du kan" Justerte også til maksimum 60% lading og har holdt meg til det, bortsett fra på reiser. Regner med å miste mer etterhvert, men synes rekkeviddetapet er meget akseptabelt, så langt.
Etter å ha følgt med på svarene virker det som om 470-490 km er helt vanlig rated range nå etter det første året. Kan hende pga en oppdatering som gjorde at de senket taket til batteriet litt, som noen nevner, for å redusere degradering.
Spent på om jeg fremdeles får bilen opp i 500+ km reell rekkevidde nå til sommeren. Rekkevidden har tatt seg godt opp de siste dagene med sol, tørt føre og temperaturer på 10-15. :)
Etter å ha sett Teslabjørn sin video om ubalanserte celler har jeg forsøkt å lade den til 100% de siste ukene. Nå oppgir bilen 442 i stedet for 437 på 90% lading :D
Sitat fra: gsm2k på tirsdag 05. mai 2020, klokken 14:25
Etter å ha sett Teslabjørn sin video om ubalanserte celler har jeg forsøkt å lade den til 100% de siste ukene. Nå oppgir bilen 442 i stedet for 437 på 90% lading :D
For hver gang du lader til 100 så vil du miste litt kapasitet, så det er ikke å anbefale, om du ikke trenger rekkevidden da. :)
Trend fra 29000km kjørt.
Sitat fra: Langangen på tirsdag 05. mai 2020, klokken 17:14
Trend fra 29000km kjørt.
Ser jo fint ut dette. Hvilke ladevaner har du ?
Sitat fra: Trultefan på tirsdag 05. mai 2020, klokken 17:49
Sitat fra: Langangen på tirsdag 05. mai 2020, klokken 17:14
Trend fra 29000km kjørt.
Ser jo fint ut dette. Hvilke ladevaner har du ?
Til å begynne med så ladet jeg til 80% og stadig opp til 90%, De siste 3 mnd. nå så lader jeg til 70% og tapper ned til ca. 45%, frem og tilbake til jobb. Har ladet 2 ganger til 100% før langtur, men fant ut at det holder fint med 90% og da har man jo også regen. Så er det bare å håpe at batteriet holder seg friskt lenge :)
Sitat fra: Langangen på tirsdag 05. mai 2020, klokken 16:42
For hver gang du lader til 100 så vil du miste litt kapasitet, så det er ikke å anbefale, om du ikke trenger rekkevidden da. :)
Var jo mest et eksperiment dette, 5km har ikke mye praktisk betydning :P Merkelig nok gikk oppgitt rekkevidde ved 100% bare opp fra 487 til 489 ??? Er vel hovedsaklig å lagre batterier over tid når de er fulladet som er problemet? Lader jo normalt aldri over 90%. Første gangen tok det oppunder 2 timer å gå fra 90-100% så tydeligvis her balanseringen av batteriet skjer. (lader på jobb med 11kw lader).
Nå er bilen temmelig nøyaktig ett år gammel, nesten aldri ladet til 100%, nesten ikke hurtigladet. Ikke kjørt så langt heller. Kurven ligner på GOS's. Kanskje er det kalendertid som slår inn selv om kurven er overraskende bratt. Bekymrer meg ikke for at det er noe galt men synes det er interessant å observere.
S'ens kurve er annerledes med et fall tidligere, en jevnere kurve etter det og det som ser ut som et solid software indusert hopp oppover i siste SW.
Siste oppdatering var rar med tanke på estimert rekkevidde< 100% SOC. Jeg satt i bilen mer eller mindre hele tiden (28 min) under oppdatering til 2020.24.6.9 9a5f3cf2 med AC på. SOC sank i løpet av denne tiden fra SOC 84.7% med 61.4 kwh tilgjengelig til SOC 84.3% 61.1 kwh tilgjengelig, i begge tilfeller 71.9 kwh tilgjengelig ved 100% SOCog en Energy buffer på 3.2 kwh (alt fra Canbus måler), MEN bilens rapporterte rekkevidde på denne SOC ØKTE fra 395 tkm til 399 tkm, mens Canbus rapporterte 472 tkm ved 100% SOC både før og etter oppdateringen!? Jeg ladet bilen til nær 100% senere på dagen og den rapporterer nok ikke mer enn 472 tkm på 100% SOC.
Antagelig så har Tesla igjen endret noe på tkm forbruket i sin kalkulasjon.
Her et forøvrig min kurve nå.
Jeg installerte 2020.24.6.9 i bunnpunktet av kurven. Da gikk rekkevidden litt opp men falt så tilbake igjen. Kan godt være det er software endringer av rekkevidden på 3ern men det er ikke lett å se de ut fra kurvene. En TeslaFi rapport på snitt rekkevidde endringer per SW versjon kunne hjulpet. Kanskje det kommer en gang.
Den enkleste forklaringen er batteridegradering, så inntil videre holder jeg på den hypotesen. Men må innrømme at jeg ikke synes formen på kurvene våre underbygger hypotesen og at degraderingen er overraskende stor.
Liten oppdatering fra meg, har kjørt litt over 49000. Bilde fra Teslafi:
TM3 LR AWD 21.500 km,14 months show 100% 475 km since new one showed 499km
Har kjørt 32400km siden mars-19 og bilen viste 483km da jeg ladet den til 100% i helga.
48.000 km siden februar 2019. 460 som estimert 100%. ☹️
Ligger på 460-470 etter 16,000 km. Sept 19 LR. Mellom 5 og 7,5% degradation iht TeslaFi avhengig av hva man måler. Det er ganske mye. Har vel knapt superladet og sjelden ladet til 100%. Treern sies å være mer sensitiv for ubalanse enn S/X, men jeg synes ikke noen klarer å vise flere kwh ved å lade helt ut og så opp igjen. Antagelig er det kalendertid som er den viktigste faktoren.
Husk degraderingen skjer mest i starten, før den flater veldig mye ut etter de første 10-12% (typisk) 🙂
Mars 19, 47kkm: 480