Elbilforum.no
Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: Jossemosse på søndag 05. april 2020, klokken 18:52
Heisann hopp!
Lite å gjøre i disse tider, så tenkte jeg skulle forsøke å montere hengerfeste på leafen (for sykkelstativ og lasteboks).
Men.. I monteringsanvisningen er det noe ulik montering avhengig av serienr på bilen. Dette skal være enten:
*******M*D
*******M*E eller
*******M*P
Problemet her er jo at ingen av disse stemmer med VIN på bilen min.. Noen som har peil? Finner ikke noe annet enn chassinr / VIN som kan passe heller..
Min VIN er: SJNFAAZE1U0007595
Det er ikke serienummeret på hengerfestet da? At *******M*D, *******M*E eller *******M*P angir hvilken revisjon av hengerfestet det er snakk om? Jeg fant monteringsanvisningen på nett og det ser ut til at det er oppgitt et annet tiltrekningsmoment på boltene på *******M*D og *******M*E enn på *******M*P.
Ja! Det stemmer jo mye bedre! Men.. Ser.nr stopper jo rett etter M :/(//)
Tok bare å stramma til det høyeste momentet jeg :)
Fikk det på, veldig fornøyd med endelig å kunne ta med sykler og en bagasjeboks!
Ser ganske greit ut det 👍🏼
Hvor mye koster et slik avtagbart hengerfeste?
Vært inne på tanken og kjøpe et slik og montere det selv.
Har montert hengerfeste på andre biler før, så det bør vel kunne gjøres på en kveld antar jeg.
Jeg betalte 360€ inkl frakt, men husker ikke helt hvor mye regninga fra tolletaten kom på dessverre.. Den kom 2 måneder etter, så gikk litt i glemmeboken.
Skulle jeg gjort det igjen, skulle jeg vel klart det på en litt lang kveld, men nå brukte jeg 2 :)
Jeg kjøpte fra rameder.eu
Betalte 11k ferdig montert da jeg kjøpte min bil. Har handlet Thule sykkelstativ og Thule Easybase i ettertid, så nå har jeg jo masse transportmuligheter :-P
Har selv investert i en Thule backspace, den fungerer ganske så utmerket :) Er også på et tiltbart stativ, så ikke noe problem å åpne bagasjelokket :)
Bare pass på å ikke overskride maks vertikal belastning på stativ+boks+innhold (52,5 kg). Mulig det er lettere med annen last enn sykler. Man kan jo også lenge tunge ting i bagasjerommet og ha lette klær o.l. i boksen.
Hvordan føles det og kjøre visst man har litt bagasje og fyller den boksen maks med vekt som er lov samt noe bagasje i bagasjerom? Tenker annen vekt er plassert rett over/noen cm bak bakhjulene, men vekten blir annerledes når den er plassert ca 1 meter bak bakhjulene. Har tenkt samme løsning med boks/stativ på tilhengerfeste (visst jeg monterer det), men har vært litt skeptisk til en skikkelig baktung bil.
Endte med easybase med easybag på festet vårt på grunn av vekten på boksene.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: TJV på mandag 01. juni 2020, klokken 14:07
Hvordan føles det og kjøre visst man har litt bagasje og fyller den boksen maks med vekt som er lov samt noe bagasje i bagasjerom? Tenker annen vekt er plassert rett over/noen cm bak bakhjulene, men vekten blir annerledes når den er plassert ca 1 meter bak bakhjulene. Har tenkt samme løsning med boks/stativ på tilhengerfeste (visst jeg monterer det), men har vært litt skeptisk til en skikkelig baktung bil.
62kw leaf har vel ca 1020 kg på fremre aksling og ca 800+ på bakaksling så er jo fremtung normalt. Tviler på 50-60kg på hengerfeste skaper noe store problemer. En bil som er så fullastet at man trenger 300l ekstra baggasje, regner jeg med at også er ca 4 personer i. Da er nok største forskjellen du merker på kjøreegenskaper at totalvekten er høy, ikke 50kg på kula.