Elbilforum.no
Bilmerker => Audi => Audi e-tron GT og RS e-tron GT => Emne startet av: daktari på mandag 30. mars 2020, klokken 11:22
Første jeg har sett av en kjørende prototype:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53177
Er det doble lidarer i luftinntaket foran?
Ser for meg ut som IR-kamera (førerside - rund flat glasslinse) og radar (passasjerside, sort halvkule på størrelse med en tennisball) på sidene; og så en lidar i midten.
Herlig bil :+1: Ja det er mye snacks der ser jeg men om det er bare satt på nå i forbindelse med testkjøringen eller ikke eller om det skal være med i produksjonsbilene, ja det vet vi jo ikke.
A beautiful all-electric four-door coupé that'll take Audi one step above
by Safet Satara, on March 9, 2020, 15:00
https://www.topspeed.com/cars/audi/2021-audi-e-tron-gt-ar182635.html
Se også denne videoen om e-tron
Audi E-Tron Lidar & Camera for Drivers Assistance Features at Audi Milwaukee Part 2
https://youtu.be/PghG4T13t-M
Lurer på om GT får samme software som Taycan? Ser penere ut enn etron sin, og er vel enklere. Ikke helt bugfri den heller.
Ikke så mye nytt hos AutoMotor&Sport. https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/audi-e-tron-gt-2021-daten-preis/
Første refleksjoner etter dagens kl 1300 streaming:
"Akselerasjon betyr ingenting, det er bane-egenskapene som er viktig" Audi tester aks mot en Formel-E-bil...
Ble vel sagt rekkevidde fra 42-47 mil også. Er det godt nok for en bil til godt over 1 mill i 2021? Jeg synes ikke det.
Sitat fra: Carboy på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:37
Ble vel sagt rekkevidde fra 42-47 mil også. Er det godt nok for en bil til godt over 1 mill i 2021? Jeg synes ikke det.
Skuffende ja, i hvert fall når batteriet var på 94kwh.
:+1: :+1: :+1: :+1: #Audi #etronGT #FutureIsAnAttitude
Audi e-tron GT world premiere: Celebration of Progress
https://www.youtube.com/watch?v=StkkIdBY5r0
Sitat fra: Desti på tirsdag 09. februar 2021, klokken 19:16
:+1: :+1: :+1: :+1: #Audi #etronGT #FutureIsAnAttitude
Audi e-tron GT world premiere: Celebration of Progress
https://www.youtube.com/watch?v=StkkIdBY5r0
Jævla mye dill dall på denne lanseringen, skuespillere, designere etc. Hvis meg mer av bilen. Det som er interessant.
Mye biler her, og pris i Uk fra £79,900
https://www.autoexpress.co.uk/audi/102970/new-2021-audi-e-tron-gt-arrives-rival-tesla-model-s
Sitat fra: siljan på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:57
Sitat fra: Carboy på tirsdag 09. februar 2021, klokken 18:37
Ble vel sagt rekkevidde fra 42-47 mil også. Er det godt nok for en bil til godt over 1 mill i 2021? Jeg synes ikke det.
Skuffende ja, i hvert fall når batteriet var på 94kwh.
Brutto kapasitet skal være 93 kWh, med 85 kWh tilgjengelig netto. Er vel ikke så overraskende at den er nær Taycan, for den inneholder mye fra den. Også samme to-trinns girkassen på motoren bak.
Prisen er hjemme blir fra 899.900 kroner for e-tron GT og 1.269.900 kroner for RS e-tron GT
https://finansavisen.no/motor/nyheter/2021/02/09/7622672/audi-e-tron-gt-under-900.000
Ikke en eneste dårlig vinkel, også er det denne fargen.
(https://pbs.twimg.com/media/EtzdAkiXcAEMUfl?format=png&name=900x900)
også disse nydelige basis-/aero-felgene
(https://pbs.twimg.com/media/EtzpvMlVgAEBSH6?format=jpg&name=4096x4096)
Litt mer rekkevidde enn Taycan og 200.000 kr billigere. Basert på e-tron GT Pro og Taycan 4S med samme utstyr.
Så spørs det om Audi gir rabatt i motsetning til Porsche. GT Pro kunne jeg godt hatt med et par options. Den er greit utstyrt.
Artikkel fra Broom: https://www.tv2.no/broom/11942239/
Fin oversikt her. https://www.elbil24.no/nyheter/offisiell-den-raskeste-audi-gjennom-tidene/73389525
Litt kult at de på en måte kopierte nosecone til Model S. Men de setene så bra ut.
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. februar 2021, klokken 20:51
Fin oversikt her. https://www.elbil24.no/nyheter/offisiell-den-raskeste-audi-gjennom-tidene/73389525
Litt kult at de på en måte kopierte nosecone til Model S. Men de setene så bra ut.
Eller er det Hyundai Ioniq sin nose-cone de kopierte? :P
Priser og utstyrsliste ligger på audi.no.
Jeg spekket en Gt «pro» og kom ut på 1.184.000- da har den en del utstyr og vinterhjul. Helt ok pris, men Taycan 4S er ikke så veldig mye dyrere, og dersom Porsche gir en del rabatt er Porschen en no-brainer for min del. Og den ender opp ked å bli en Taycan for Audi-fans.
Var hekken på etron GT noe særlig tøff? Er det sedan likevel, eller hatchback?
Uansett. Jeg skal ikke ha Etron GT. Mercedes-Benz EQS 700km wltp kommer rett rundt hjørnet i samme prisklasse.
Som sagt. GT Pro er 200000 billigere enn 4S med GTPro utstyr. Differansen øker jo mer utstyr du putter på. Jeg vet ikke om Audi gir rabatt. Sist jeg spurte gav Porsche null kr.
Audi har gitt masser av rabatt på vanlig e-tron, men bare ikke de første 2-3 månedene.
flere fikk rabatt også på e-tron intro bilene på e-tron 55 også. Kompis fikk bil 2? uken det var mulig og hadde rabatt feks. Rabatten var forhandlet frem av firma han jobber i + han shoppet rundt mellom audi forhandlerne i oslo omegn og valgte den billigste.
Rabattene hos porsche er betydelig større enn hos audi. Dette er også bygget mye på relasjoner med selgere over år og flere bestilte biler ofte.
Sitat fra: Carboy på tirsdag 09. februar 2021, klokken 22:30
Uansett. Jeg skal ikke ha Etron GT. Mercedes-Benz EQS 700km wltp kommer rett rundt hjørnet i samme prisklasse.
Nå er det vel ikke så relevant å sammenlikne disse bilene. Kanskje med unntak av prisnivå ;)
Sitat fra: hemi på tirsdag 09. februar 2021, klokken 23:18
Rabattene hos porsche er betydelig større enn hos audi. Dette er også bygget mye på relasjoner med selgere over år og flere bestilte biler ofte.
Jeg kjenner en håndfull personer som har kjøpt ny Taycan. Ingen fikk et øre i rabatt. Mange er etablerte Porschekunder som gjerne får 6-sifret rabatt når de kjøper ny Cayenne eller Panamera. Vet du dette eller regner du med at Porsche-rabatt=Taycan rabatt.
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. februar 2021, klokken 22:58
Audi har gitt masser av rabatt på vanlig e-tron, men bare ikke de første 2-3 månedene.
Kan du kvantifisere "masser av rabatt"?
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 10. februar 2021, klokken 08:55
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. februar 2021, klokken 22:58
Audi har gitt masser av rabatt på vanlig e-tron, men bare ikke de første 2-3 månedene.
Kan du kvantifisere "masser av rabatt"?
I Bergen ser jeg at e-tron rabatt uten firmaavtale typisk ligger på rundt 30000 for en 55 til rundt 800 laken.
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 10. februar 2021, klokken 08:55
Sitat fra: daktari på tirsdag 09. februar 2021, klokken 22:58
Audi har gitt masser av rabatt på vanlig e-tron, men bare ikke de første 2-3 månedene.
Kan du kvantifisere "masser av rabatt"?
Det kjente er jo "storkunde-rabatten" på 3-4%. Jeg fikk ikke den, men vinterhjulpakke til 30.000 på en bil til 900ish, så 3% for meg i praksis.
Så kom jo pakketilbudene deres i tillegg, med Adv. sport og business. Da sparte man 30-50 til på en ferdig utstyrt bil.
Deretter la de på en rabattert rente, sammen med serviceavtale.
Nå siste tiden har jeg ikke fått med meg detaljene, men har inntrykk av at de gir ytterligere prosenter på dette.
Sitat fra: Carboy på tirsdag 09. februar 2021, klokken 22:30
Priser og utstyrsliste ligger på audi.no.
Jeg spekket en Gt «pro» og kom ut på 1.184.000- da har den en del utstyr og vinterhjul. Helt ok pris, men Taycan 4S er ikke så veldig mye dyrere, og dersom Porsche gir en del rabatt er Porschen en no-brainer for min del. Og den ender opp ked å bli en Taycan for Audi-fans.
Var hekken på etron GT noe særlig tøff? Er det sedan likevel, eller hatchback?
Uansett. Jeg skal ikke ha Etron GT. Mercedes-Benz EQS 700km wltp kommer rett rundt hjørnet i samme prisklasse.
Har du lenke til prislisten? Jeg finner bare prisene på grunnpakkene her:
https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/e-tron-gt/audi-e-tron-gt/modellpakker.html
Fant prislisten her: https://www.audi.no/dam/nemo/no/pricelists/2021-02-09_Prisliste-e-tron-GT.pdf
Det kom på ca 1 230 000 for en konfigurasjon som minner om min Taycan 4s til 1 350 000 (inkl levering og vinterhjul).
Bilen er i Norge. Da blir det vel snart en rekke tester :)
https://www.tv2.no/broom/11960787/
Tror journalistene har sperrefrist til 3. mars før de får skrive noe annet enn at bilen ser fin ut.
Men det er jo ikke juging heller... ;D
Bilen ser veldig fin ut.
"før de får skrive noe annet enn at bilen ser fin ut".
Hmmm noe feil ift norske vinterforhold. Snøen fester seg jo på de feil stedene...
En spoiler (ala den på TM3) hadde gjort seg her. Umiddelbart ser jeg at det er ulovlig å ikke vise skiltet.
https://shop.tesla.com/product/model-3-carbon-fiber-spoiler
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 18. februar 2021, klokken 16:31
Hmmm noe feil ift norske vinterforhold. Snøen fester seg jo på de feil stedene...
En spoiler (ala den på TM3) hadde gjort seg her. Umiddelbart ser jeg at det er ulovlig å ikke vise skiltet.
https://shop.tesla.com/product/model-3-carbon-fiber-spoiler
Sorry, Tesla Model 3 med spoiler blir også sånn.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210218/ea395dc591267d029e2661580db9ad1a.jpg)
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 18. februar 2021, klokken 19:10
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 18. februar 2021, klokken 16:31
Hmmm noe feil ift norske vinterforhold. Snøen fester seg jo på de feil stedene...
En spoiler (ala den på TM3) hadde gjort seg her. Umiddelbart ser jeg at det er ulovlig å ikke vise skiltet.
https://shop.tesla.com/product/model-3-carbon-fiber-spoiler
Sorry, Tesla Model 3 med spoiler blir også sånn.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210218/ea395dc591267d029e2661580db9ad1a.jpg)
Takk for en god latter. :D
Det er vel slik at dette er en konsekvens av "rett" design? Dvs. det skal skapes turbulens bak bilen for å redusere drag, slik at bilen glir mest mulig effektivt gjennom luften.
Det virker i hvert fall slik mtp at nøyaktig dette skjer på alle moderne biler uavhengig av merke. Jeg har i hvert fall sett det på alt fra Mercedes og Audi, til Polestar og Tesla. Om en oppdager det på langtur bør en i det minste fjerne snø på lykter og skilt, men dette skjer på omtrent alle biler i 2021.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. februar 2021, klokken 10:54
Det er vel slik at dette er en konsekvens av "rett" design? Dvs. det skal skapes turbulens bak bilen for å redusere drag, slik at bilen glir mest mulig effektivt gjennom luften.
Det virker i hvert fall slik mtp at nøyaktig dette skjer på alle moderne biler uavhengig av merke. Jeg har i hvert fall sett det på alt fra Mercedes og Audi, til Polestar og Tesla. Om en oppdager det på langtur bør en i det minste fjerne snø på lykter og skilt, men dette skjer på omtrent alle biler i 2021.
I denne type snøforhold har det vel pakket seg snø bak på de fleste biler i mange tiår. En stor forskjell nå sammenlignet med tidligere er at det stort sett er LED-lamper i baklysene. Disse avgir mindre varme enn de gamle glødepærene. I gamle dager holdt ofte kjørelysene bak seg frie for snø fordi snøen ble smeltet av overskuddsvarmen fra pæra.
Litt sidespor , men snodig at innovative biler ikke har noe varmetråder e.l for å holde baklysene synlige. Husker biler fra 70/80 tallet, da noen modeller fikk varmetråder i bakruta, de uten var gjerne de simplere modeller. Det var jo kjekt og kunne se ut av bakruta den gangen.
Jeg har også samme tildekkingsproblem med min folkevog da den også har led lys bak, men ikke er det lenger påbudt med lys bak og bilen har både sensorer og ryggekamera. Skulle noen komme nærme bakfra så piper det inne i bilen, så da er nok alt ok.
Sitat fra: 02jan på fredag 19. februar 2021, klokken 18:08
Litt sidespor , men snodig at innovative biler ikke har noe varmetråder e.l for å holde baklysene synlige. Husker biler fra 70/80 tallet, da noen modeller fikk varmetråder i bakruta, de uten var gjerne de simplere modeller. Det var jo kjekt og kunne se ut av bakruta den gangen.
Har du noen eksempler på biler som ikke hadde varmetråder i bakruta på 70-tallet? Jeg kan ikke huske at noen av våre biler var uten varmetråder, men det var tyske biler. (VAG og BMW). Kanskje annerledes på biler fra andre land?
Hadde ikke det på min 74/74 Golf, men hadde det på 73 Bmw 2002. Mener varmetråder kunne være ekstrautstyr den gangen.
Sitat fra: 02jan på fredag 19. februar 2021, klokken 19:00
Hadde ikke det på min 74/74 Golf, men hadde det på 73 Bmw 2002. Mener varmetråder kunne være ekstrautstyr den gangen.
Vi hadde en Golf LS. Trodde det var varmetråder på den, men da husker jeg nok feil. Uansett blir dette litt off topic.
Oj luxus utgaven, min var bare S antar det stod for standard og ikke sport. Var utstyrt med samme seter som boble og kun speedometer (ikke klokke eller andre instrumenter). Det fantes jo også GLS , Grand luxus, lurer på om de ikke fikk med baklukevisker.
Jeg monterte takspoiler på min, men hoppet ganske så raskt over til en BMW 320.
For å gjøre forsøk på å spore inn tråden - på midten av 90 tallet hadde jeg en Audi GT, den var originalt utstyrt med sota baklys og skikkelig Hekk spoiler ( i noen miljø kaller de det vinge). Den hadde ikke noen problem med tildekking av baklysene.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. februar 2021, klokken 10:54
Det er vel slik at dette er en konsekvens av "rett" design? Dvs. det skal skapes turbulens bak bilen for å redusere drag, slik at bilen glir mest mulig effektivt gjennom luften.
Det virker i hvert fall slik mtp at nøyaktig dette skjer på alle moderne biler uavhengig av merke. Jeg har i hvert fall sett det på alt fra Mercedes og Audi, til Polestar og Tesla. Om en oppdager det på langtur bør en i det minste fjerne snø på lykter og skilt, men dette skjer på omtrent alle biler i 2021.
Kalles Kammback faktisk!. Etter en Wunibald Kamm.
Forøvrig har vel GTen motorisert justerbar spoiler. Vil tro "plaid"også bør ha det.
Men hva er greia med galle-grønn bil?
Selv på bildet til Eletric....... så ser en jo noe av baklysene på GT, vil si det er over snittet.
Har ikke akkurat fulgt med på e-tron GT, men kjørte forbi Audi Møller Forus på vei hjem fra jobb i dag, og er rimelig sikker på at jeg leste "e-tron GT" på en stor banner over en rød bil midt i spotlighten, og fort kunne vært en e-tron GT, så ut som det var en del fotografering og aktivitet rundt den. Er det noe premieregreier nå eller har forhandlerne fått utstillingsbiler allerede? Så bare inn "i farta" på veien forbi.
Noen som har fått "Masser av rabatt" på e-tron GT?
De snakket om et sett vinterdekk da jeg spurte. Det er vel 20000 kr for Møller. 40000 i listepris..
Det jeg fikk for en RS var vinterpakke med bl.a 20" 5 eiket Aerodesign alu-felger vinterhjul "verdt" 45 132 og 3 års serviceavtale uten ekstra kostnad.
Hvordan går det med bestillinger her? Utrolig kul bil spør du meg. Ble denne over Taycan...
Den ser imho bedre ut enn taycan. Ironisk nok mer sjelden trolig og.
Audien ser ut som en Audi, og litt mer tradisjonell ice utforming med fake grill etc. Synes selv taycan ser bedre ut men, flotte begge to. Smak er subjektivt!
Synes også GT ser bedre ut. Veldig runde former på Taycan, mye mer stramme linjer på GT. Synes også interiøret i GT er finere.
Begge bilene kjører veldig bra, imponert over hvor hardt disse kan kjøres på svingete småveier. Skikkelig sportsbilfølelse :+1:
OoooO!
Flott bil, og for en rekkevidde da!!
https://www.youtube.com/watch?v=CETJRMswTfc (https://www.youtube.com/watch?v=CETJRMswTfc)
Rå i eksteriøret, men interiøret er trangt og litt 2010 med masse pianolakk og små skjermer med UI fra ditto år. Taycan mye bedre inni, forskjellig men like kul på utsiden. Litt skuffa over Audi.
ser sykt frekk ut utvendig, men er den virkelig treigere enn billigtesla 3'er i draget? så noe test fra rudskogen som sa det
Ken Block's NEW 637hp All-Electric Audi RS e-tron GT! The fastest production RS on EARTH!
https://www.youtube.com/watch?v=XpGjWnHxrag
As you may know, Audi and I have partnered to create the first ever all-electric Gymkhana car for Electrikhana! But our partnership doesn't stop there... A new year for me means new projects, so I'm very proud to introduce my brand-new Audi RS e-tron GT daily driver! At the snap of a finger (or of my right foot) the e-tron GT produces 637 horsepower and 612 foot-pounds of torque INSTANTLY, making it the fastest RS badged production car on earth. Awesome, right? It's the perfect fit for me, my family and all the wild snowboard adventures that I partake in here in Utah on the daily basis. Enjoy episode 1 of 6 dedicated to my Audi RS e-tron GT!