Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: Filip86 på fredag 27. mars 2020, klokken 17:41

Tittel: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Filip86fredag 27. mars 2020, klokken 17:41
Hva er egentlig forventet levetid på bremseskiver på disse bilene?
Vår er en Q4 2017 modell og har gått i underkant av 40.000km. Kjenner at det er en god kant på bremseskivene på denne, til sammenligning har vår a3 e-tron bremser som så vidt har en kant (like gammel og gått like langt).
På tidligere biler har jeg måttet skifte bremseklosser hvertfall 2-3 ganger før skivene måtte byttes, så begynte å stusse litt på dersom dette må gjøres hver 40.000km, blir jo ikke dette billig i lengden (bilen kjøres pent med regen i standard på sommer og low på vinter).
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: geearfredag 27. mars 2020, klokken 21:56
Hatt bremseservice årlig? Hvis ikke er klossene foran knapt til å bevege, og kan ligge litt på hele tiden. Ellers er det også en stor vektforskjell på en A3 og en X.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Filip86lørdag 28. mars 2020, klokken 19:01
Har hatt det to ganger, så ja.
Skjønner at den er tyngre, men bremsepedalen blir så å si ikke brukt i teslaen, er derfor jeg spør...
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Rævedilterlørdag 28. mars 2020, klokken 20:48
Mine er godt slitt på 80' så dei varer kanskje 120' eller litt meir, så litt lengre enn på ein fossilbil, kanskje dobbelt.
Billige skiver så det betyr ikkje så mykje.
Klossene varte 70'.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Kilroymandag 30. mars 2020, klokken 13:19
Bytter mine skiver nå, er fortsatt endel igjen på de, men jeg fikk kast i de i fjor, så derfor jeg bytter de. Har byttet klosser tidligere på ca 50.000, ellers ingenting. (har nå kjørt 79.000 km)
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Lynetmandag 30. mars 2020, klokken 17:39
Vær obs på at minimumskrav på tykkelse er et servicekrav, da skal de holde til neste service. Dette er ikke et krav som skal brukes på EU-kontroll.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Rævediltermandag 30. mars 2020, klokken 20:08
Du meiner neste skifte av bremseklosser, service er det jo ikkje på tesla...

Men slitasje skal sjekkes på PKK kontrollen, men usikker på korleis dei sjekker den, det står kun visuell kontroll.

Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Lynetmandag 30. mars 2020, klokken 22:00
Man bør absolutt ta bremseservice hvert år, det anbefaler også Tesla.
Visuell kontroll er å se om de er hele, bilen kjøres på bremseprøver for å se om de virker normalt. Det skal også prøvekjøres.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Filip86torsdag 02. april 2020, klokken 11:42
Da har jeg hentet bilen fra service hos Tesla: "Front inner brake pads are stuck. This has caused the front rotors and pads to overheat." Så selv om man har tatt bremseservice og andre forhåndsregler (vasket bilen jevnlig hver vinter, står i garasje med luftavfukter med 35% RH på vinteren.) Så må bremseskiver og klosser foran byttes etter 38300km...
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: turfsurftorsdag 02. april 2020, klokken 11:50
Sitat fra: Filip86 på torsdag 02. april 2020, klokken 11:42
vasket bilen jevnlig hver vinter
Litt lite å vaske bilen en gang om året da
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: geeartorsdag 02. april 2020, klokken 12:49
Sitat fra: Filip86 på torsdag 02. april 2020, klokken 11:42
Da har jeg hentet bilen fra service hos Tesla: "Front inner brake pads are stuck. This has caused the front rotors and pads to overheat." Så selv om man har tatt bremseservice og andre forhåndsregler (vasket bilen jevnlig hver vinter, står i garasje med luftavfukter med 35% RH på vinteren.) Så må bremseskiver og klosser foran byttes etter 38300km...
Er det Tesla som har tatt bremseservicene, og du har gjort det innenfor serviceanbefalingene, så burde det være rom for reklamasjon.

Er ellers ikke sikkert at garasje og luftavfukter gjør det bedre for bremsene altså, det er ikke korrosjon som gjør at bremseklossene setter seg fast, det er oppbygning av dritt, dritt som blir som betong når den tørker. Hos meg måtte det hakkes og skrapes bort etter nesten to år uten bremseservice. Min X har gått rundt 35k nå, og skiver og klosser er langt unna å være utslitt.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Filip86torsdag 02. april 2020, klokken 13:13
Poenget mitt med det var at jeg ikke skjønner hva mer jeg kan gjøre for å få bremsene til å vare lenger, ingen av oss kjører gris heller. Og på bakgrunn av det Tesla sa med bremseservicen, at det spilte ingen rolle at vi hadde tatt denne fordi bremser er en slitedel de ikke dekker på garanti, så er det jo merkelig at de anbefaler å ta den når det tydeligvis ikke hjalp noe i vårt tilfelle.
Nye bremseskiver og klosser er bestilt via elbilmek til halve prisen av det Tesla skulle ha. Så får vi se om nye 40.000km hvordan det ligger an da.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: kodaxtorsdag 02. april 2020, klokken 13:28
Sitat fra: Filip86 på lørdag 28. mars 2020, klokken 19:01
Har hatt det to ganger, så ja.
Skjønner at den er tyngre, men bremsepedalen blir så å si ikke brukt i teslaen, er derfor jeg spør...
Sitat fra: Filip86 på torsdag 02. april 2020, klokken 11:42
Da har jeg hentet bilen fra service hos Tesla: "Front inner brake pads are stuck. This has caused the front rotors and pads to overheat."...
Sitat fra: Filip86 på torsdag 02. april 2020, klokken 13:13
Poenget mitt med det var at jeg ikke skjønner hva mer jeg kan gjøre for å få bremsene til å vare lenger, ingen av oss kjører gris heller....
Husker du å bremse hardt jevnlig for at bremsene ikke skal stå seg i hjel, helst rett før du parkerer? Å kjøre gris er vel egentlig en fordel for bremsene..
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Filip86torsdag 02. april 2020, klokken 13:55
Sitat fra: kodax på torsdag 02. april 2020, klokken 13:28
Husker du å bremse hardt jevnlig for at bremsene ikke skal stå seg i hjel, helst rett før du parkerer? Å kjøre gris er vel egentlig en fordel for bremsene..
Jepp, har en grei nedover bakke hvor vi pleier å bruke bremsene. Men får nå se, skal følge med på bremsene fremover, fikk time i morgen for å bytte skiver og klosser + en ny oppsmøring. Skjer det noe unormalt neste 5000-10000km så kommer jeg til å ta det opp med Tesla.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: geeartorsdag 02. april 2020, klokken 14:27
Sitat fra: Filip86 på torsdag 02. april 2020, klokken 13:13
Poenget mitt med det var at jeg ikke skjønner hva mer jeg kan gjøre for å få bremsene til å vare lenger, ingen av oss kjører gris heller. Og på bakgrunn av det Tesla sa med bremseservicen, at det spilte ingen rolle at vi hadde tatt denne fordi bremser er en slitedel de ikke dekker på garanti, så er det jo merkelig at de anbefaler å ta den når det tydeligvis ikke hjalp noe i vårt tilfelle.
Nye bremseskiver og klosser er bestilt via elbilmek til halve prisen av det Tesla skulle ha. Så får vi se om nye 40.000km hvordan det ligger an da.
Syns stort sett at Tesla alltid holder igjen på reklamasjonssiden, at de sier det betyr ikke at de har rett. Du må benytte deg av forbrukerkjøpsloven og forventet levetid. At du har fulgt anbefalingene deres gjør at du har en styrket sak. Det hjelper vel heller ikke Tesla sin sak at Elon har vært ute på Twitter og jabbet om at bremsene skal vare omtrent evig...
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenfredag 03. april 2020, klokken 11:34
Fikk beskjed om at skivene begynte å bli ganske nedslitt på NAF garantiutløpstest. Forventer å måtte bytte de ved første EU kontroll, altså neste vår, etter kanskje 130k km. (Muligens varer de ikke så lenge, må følge litt med. Er på 102k km nå.)

Har hatt en bremseservice hittil, og tror jeg bruker bremsene mer enn gjennomsnittlig.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Khfrfredag 03. april 2020, klokken 12:50
Eg hadde service av bremser då bilen var kjørt 22.000 km- måtte betale for å skifte klosser... no ca 6 mnd etter er bilen (2028 mod) kjørt 29.000 og Tesla melder at skiver og klosser må skiftast... Dette heldt ikkje på ein flekk! Skal ein måtte ta service på bremser ein gang kvar måned?
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Khfrfredag 03. april 2020, klokken 12:51
2018 mod sjølvsagt- feite fingrar :)
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: npmandag 06. april 2020, klokken 09:00
Har kjørt 50+ på halvannet år, ikke engang tenkt på bremseservice. :o Noen lett måte å finne ut om man trenger eller ikke?
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: geearmandag 06. april 2020, klokken 09:21
Bilen blir gradvis treg på bremsene, så gradvis, og i kombinasjon med regen, at iallfall ikke jeg egentlig la merke til det. Det begynte egentlig med at jeg syns andre biler jeg kjørte var så sykt brå på bremsene, og så var bilen inne for en reklamasjon, og da påpekte servicetekniker at jeg måtte ta en bremseservice. Da jeg plukket det fra hverandre fikk jeg sjokk. Overraskende at frembremsene i det hele tatt har fungert.  ::)
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Øggenmandag 06. april 2020, klokken 09:45
Sitat fra: np på mandag 06. april 2020, klokken 09:00
Har kjørt 50+ på halvannet år, ikke engang tenkt på bremseservice. :o Noen lett måte å finne ut om man trenger eller ikke?

Du finne det dessverre først ut når du plutselig må stoppe for et hinder, og knapt har bremsekraft.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Filip86mandag 06. april 2020, klokken 09:59
Sitat fra: gr på mandag 06. april 2020, klokken 09:21
Bilen blir gradvis treg på bremsene, så gradvis, og i kombinasjon med regen, at iallfall ikke jeg egentlig la merke til det. Det begynte egentlig med at jeg syns andre biler jeg kjørte var så sykt brå på bremsene, og så var bilen inne for en reklamasjon, og da påpekte servicetekniker at jeg måtte ta en bremseservice. Da jeg plukket det fra hverandre fikk jeg sjokk. Overraskende at frembremsene i det hele tatt har fungert.  ::)
Dette stemmer på en prikk, vi hadde loaner og kona syntes den bremset vesentlig bedre enn vår, samt at nesten hver gang vi startet å kjøre ut av garasjen så kom det en "klakk" lyd fremme og man måtte bruke watt pedalen for å få bilen til å trille fremover. Dette begynte å komme oftere, men ifølge Tesla var dette normalt og ingenting å tenke på.
Nå har vi fått (fått og fått...kjøpt...) nye skiver og klosser foran, bilen triller fremover av seg selv med en gang man slipper bremsepedalen etter å ha satt den i drive, samt at forbruket har gått ned bittelitt.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 06. april 2020, klokken 10:01
Har merket at bremsepedalen har mye større vandring før bremsene tar tak, enn på lånebilene jeg har hatt. Tror dette er pga av at skivene er ganske nedslitte.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: jkirkebomandag 06. april 2020, klokken 10:34
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 06. april 2020, klokken 10:01
Har merket at bremsepedalen har mye større vandring før bremsene tar tak, enn på lånebilene jeg har hatt. Tror dette er pga av at skivene er ganske nedslitte.

Jeg hadde stor vandring, men skivene var fine. Det var klossene som var problemet, de var oppsprukket og dårlige. Dessuten var alt av glidepinner korrodert osv. Byttet klosser og pinner, beholdt skivene. Da ble det bra.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Thomas Parslimandag 06. april 2020, klokken 11:21
Jeg la om til sommerdekk på lørdag og tok bremsene samtidig.
Bilen er nå ett år gammel og har gått 25.000km, mye på saltet veg (E18 og fylkesveier).

* Alle skivene så bra ut, jevn slitasje.
Tipper skivene holder over 100.000km (ingen slitekant, ingen rust).

* Alle klossene så bra ut, ganske jevn slitasje men noen «småhull» i overflaten på den ene (stålfragmenter av pigger som fester seg, ruster og faller av).
Tipper de holder minst 25.000km til.

Foran:
* Pinnene satt «normalt», med dor kom de relativt enkelt ut. Ingen korrosjon men nok møkk til at den ville kommet i løpet av neste vinter
* Ingen tegn etter smøremidler fra Tesla (fabrikk)
* Klossene måtte bankes ut, satt fantastisk godt (jeg måtte demontere for å få de ut)

Bak:
* Ingen tegn til smøremidler fra Tesla
* Klossene var mulig å bevege, men gled dårlig
* Glidepinnene kunne beveges (den ene var litt treg, men løsnet når jeg beveget på den)

Årlig bremservice er helt nødvendig —gjør man det vår og høst sparer man nok en god del penger på klosser og skiver.

Hvis Tesla hadde brukt ordentlige smøremidler, ville problemet vært mindre. Naboen kunne fortelle at enkelte merker har begynt å demontere +smøre bremser på nye biler som en del av klargjøringen.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: npmandag 27. april 2020, klokken 10:52
Vel, la inn servicerequest på bytte av filter og rens av AC grunnet en sur lukt fra AC. Regnet med et estimat på et par lapper, kom tilbake med et estimat på 25 stive laken. De anbefaler 40K/2 års service (kjørt 50K, bilen er 18mnd), som inkl. "Brake Pads and Rotors - Vehicle - Set" til 16K ink. mva. Er vel bare å bite i det sure eplet, men tanken ligger jo der "hva om de ikke er så slitt, trengs det virkelig, da?" Skal jo være mindre slitasje enn på en fossilbil som ikke alltid kjører regen... 5 kroner mila i servicekost (hele servicen) synes jeg er noget stivt.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: turfsurfmandag 27. april 2020, klokken 13:10
Sitat fra: np på mandag 27. april 2020, klokken 10:52
De anbefaler 40K/2 års service (kjørt 50K, bilen er 18mnd), som inkl. "Brake Pads and Rotors - Vehicle - Set" til 16K ink. mva. Er vel bare å bite i det sure eplet, men tanken ligger jo der "hva om de ikke er så slitt, trengs det virkelig, da?" Skal jo være mindre slitasje enn på en fossilbil som ikke alltid kjører regen... 5 kroner mila i servicekost (hele servicen) synes jeg er noget stivt.
Høres tidlig ut for skiver om de ikke er rustet i stykker. Våre var ikke utslitt etter 87kkm.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: kodaxmandag 27. april 2020, klokken 13:26
Sitat fra: np på mandag 27. april 2020, klokken 10:52
Vel, la inn servicerequest på bytte av filter og rens av AC grunnet en sur lukt fra AC. Regnet med et estimat på et par lapper, kom tilbake med et estimat på 25 stive laken. De anbefaler 40K/2 års service (kjørt 50K, bilen er 18mnd), som inkl. "Brake Pads and Rotors - Vehicle - Set" til 16K ink. mva. Er vel bare å bite i det sure eplet, men tanken ligger jo der "hva om de ikke er så slitt, trengs det virkelig, da?" Skal jo være mindre slitasje enn på en fossilbil som ikke alltid kjører regen... 5 kroner mila i servicekost (hele servicen) synes jeg er noget stivt.
Så 16K for bremseskiver og- klosser, pluss jobb?
Var de siste 9K AC, eller ligger det noe mer i "40K/2 års service"?
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: npmandag 27. april 2020, klokken 14:41
Sitat fra: kodax på mandag 27. april 2020, klokken 13:26
Sitat fra: np på mandag 27. april 2020, klokken 10:52
Vel, la inn servicerequest på bytte av filter og rens av AC grunnet en sur lukt fra AC. Regnet med et estimat på et par lapper, kom tilbake med et estimat på 25 stive laken. De anbefaler 40K/2 års service (kjørt 50K, bilen er 18mnd), som inkl. "Brake Pads and Rotors - Vehicle - Set" til 16K ink. mva. Er vel bare å bite i det sure eplet, men tanken ligger jo der "hva om de ikke er så slitt, trengs det virkelig, da?" Skal jo være mindre slitasje enn på en fossilbil som ikke alltid kjører regen... 5 kroner mila i servicekost (hele servicen) synes jeg er noget stivt.
Så 16K for bremseskiver og- klosser, pluss jobb?
Var de siste 9K AC, eller ligger det noe mer i "40K/2 års service"?
MODEL X CARBON FILTER
WIPER BLADE, DRVR, LHD
WIPER BLADE, PASSENGER, LHD
BRAKE FLUID, DOT 3, EMEA
MX, CFM, COND, IRD SERVICE KIT (Receiver Dryer and Desiccant. Rens AC?)
LITHIUM COIN,3V,560mAh (bytte batt begge fobs)
Til slutt: "Utført arbeid: Brake Caliper Pad Slides and Parking Brake Calipers - Cleaning and Lubrication (With Wheels Removed)" Denne gjøres ikke om "Brake Pads and Rotors - Vehicle - Set" byttes, så 1650,- i minus om full pakke bestilles.
Hva er oddsen for at om jeg ber om at bremsene kun byttes om det er nødvendig at de da kun gjør en Cleaning and lubrication, selv om kanskje de ikke trengs å skiftes? Stoler ikke helt på verksteder, må jeg innrømme (etter flere episoder, dog ikke med Tesla).
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Thomas Parslimandag 27. april 2020, klokken 15:02
Sitat fra: np på mandag 27. april 2020, klokken 14:41
Hva er oddsen for at om jeg ber om at bremsene kun byttes om det er nødvendig at de da kun gjør en Cleaning and lubrication, selv om kanskje de ikke trengs å skiftes? Stoler ikke helt på verksteder, må jeg innrømme (etter flere episoder, dog ikke med Tesla).

16K for skiver og klosser er vel en ganske vanlig pris.
Står det ikke hvor mange arbeidstimer de har stipulert?

Jeg tviler på at Tesla bytter bremsedeler hvis det ikke er nødvendig.

Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: mroekmandag 27. april 2020, klokken 15:28
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 27. april 2020, klokken 15:02
16K for skiver og klosser er vel en ganske vanlig pris.
Står det ikke hvor mange arbeidstimer de har stipulert?
Jeg synes det høres stivt ut. Skiver og klosser er da vanligvis ikke så dyrt, og det er en ganske kjapp jobb på de fleste biler. En halvtime per hjul er som regel god tid, så stort mer enn 2 timer for å bytte rund baut burde det ikke ta. Da snakker vi temmelig dyre deler og/eller heftig timepris for å ende opp på 16k.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: ladovtorsdag 30. april 2020, klokken 11:49
Sitat fra: gr på torsdag 02. april 2020, klokken 12:49
... det er ikke korrosjon som gjør at bremseklossene setter seg fast, det er oppbygning av dritt, dritt som blir som betong når den tørker. Hos meg måtte det hakkes og skrapes bort etter nesten to år uten bremseservice. ...
Dette kan gjerne gjentas. :)

Har opplevd dette på flere av mine egne biler(VW, Renault..). Det fylles opp med dritt som gjør at ikke klossene lenger kan bevege seg fritt. Da kan du få redusert bremseeffekt, overoppheting og unødvendig slitasje på klosser og skiver. Jevnlig vask og spyling kan ikke skade men for min TM3 har jeg uansett bestemt meg for å ta en preventiv bremseservice hver gang jeg bytter fra vinter- til sommerhjul. Gjør du bremseservice ofte blir ikke laget med fastgrodd dritt særlig tykt og du kan ta det med stålbørste. Gjør det sjelden og du må slipe eller skrape det bort.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: nptorsdag 30. april 2020, klokken 17:06
Fikk bilen tilbake nå. Bak var alt i orden, så de bare sjekket og smurte, foran byttet de pads og brake rotor inkl outer hat, whatever that is. ("Brake service technicians found out that Front Brake Rotors and Pads need replacement due to uneven wear and pitting."). 9K. Uneven wear... Hmm... Men klager ikke.

For første gang ga de meg en X som leiebil, pluss i boka. Fikk FSD3.0 installert også, endelig.

Bør kanskje bytte dekk selv, så man kan sjekke slikt. (Bruker dekkhotell for X'en.)

Forresten, med fare for å gå off topic, ladov, hvordan var overgangen fra Zoe til TM3? :)
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: ladovtorsdag 30. april 2020, klokken 23:17
Sitat fra: np på torsdag 30. april 2020, klokken 17:06
Fikk bilen tilbake nå. Bak var alt i orden, så de bare sjekket og smurte, foran byttet de pads og brake rotor inkl outer hat, whatever that is. ("Brake service technicians found out that Front Brake Rotors and Pads need replacement due to uneven wear and pitting."). 9K. Uneven wear... Hmm... Men klager ikke.

For første gang ga de meg en X som leiebil, pluss i boka. Fikk FSD3.0 installert også, endelig.

Bør kanskje bytte dekk selv, så man kan sjekke slikt. (Bruker dekkhotell for X'en.)

Forresten, med fare for å gå off topic, ladov, hvordan var overgangen fra Zoe til TM3? :)
Hva skal man si? Etter å ha kjørt TM3 litt føltes Zoe så slapp i frasparket at jeg nesten var sikker på at noe var galt med den. :D

Veldig forskjellige biler. Zoen var noe så sjelden som en bil det føltes vemodig å kvitte seg med. Den hadde sine særheter men bortsatt fra lite batteri og tilsvarende lading hadde jeg egentlig lite å utsette på den. Liten og sjarmerende småbil som er helt nydelig all den daglige småkjøringen. :)

TM3 er et helt annet dyr. Kan kalle det Bil2.0 uten å overdrive. Jeg jobber med data og er glad i dingser så da føler jeg meg helt hjemme med oppdateringer annen hver uke og stadig ny funksjonalitet. Av det litt mer jordnære er 3ern nå hovedbilen vår. Med Zoe har vi hele tiden hatt en stasjonsvogn med forbrenningsmotor i bakhånd til alle langturer(som egentlig ikke trengte å være særlig lange). Vi har fortsatt et dieseldyr i garasjen men den brukes lite siden vi ikke lenger trenger bruke den til langturer. Jeg fylte faktisk diesel i dag for første gang siden september(sølte diesel på fingrene..urk). Ønsker egentlig å kvitte oss med den men den er praktisk de få gangene vi trenger to biler.

Edit: Det er mindre plass i TM3 enn de stasjonsvognene vi har brukt før men etter som ungene nå ikke trenger å ha med seg et fjell med greier har den plass nok for oss, selv uten takstativ. Resten av familien digger den også. Eldstemann er like høy som meg og digger at han kan breie seg ut bak. Hun yngste er like glad i dingser som meg og kona synes det er *veldig* stas med så fin bil(hun begynner så smått å sette pris på alle oppdateringene også)

Ble litt off-topic ja. Skulle bare kommentere hvorfor bremseservice er viktig.. :P
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Skaftonsdag 27. mai 2020, klokken 13:02
Jeg var nettopp innom SC i forbindelse med bremseservice og noe reklamasjonsarbeid. Fikk melding om at bremsene var slitt ut foran og måtte byttes. Bilen var gått 25000 KM og litt over ett år gammel. Synes det var vel kjapt for en "slitedel" og bli nedslitt. Har vært i lignende situasjon tidligere med nybil som både hadde gått betydelig lengre og som var eldre, dette ble tatt på nybilgaranti/reklamasjon uten diskusjon. Kom overhode ingen vei på SC. Synes det var dårlig håndtert av Tesla. Et argument som gikk igjen fra deres side var at pga. vinter og salt så må bremsene vedlikeholdes jevnlig. Synes bremsene skal tåle dette.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 27. mai 2020, klokken 13:21
Tidligere erfaringer er ikke direkte overførbare. De fleste andre bilene man vil ha vært borti har ikke samme fokus på ytelser, så de har som regel mindre bremseskiver. Og ingen regen. Mindre bremseskiver krever mindre bremsing for å blir varme/rene/tørre. Men er langt mindre passende til banekjøring o.l.

Når bremseskiver er utslitt etter bare 25k km ville jeg anta at det er snakk om rust. Da blir km-stand litt irrelevant. Jeg antar det som er verst i forhold til slik slitasje er regelmessig småkjøring i områder med mye salting, med lite langkjøring og lite bremsing. (Det hjelper å sette regen på low om vinteren, slik at man får bremset mer.)
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 27. mai 2020, klokken 13:30
Sitat fra: Skaft på onsdag 27. mai 2020, klokken 13:02
Jeg var nettopp innom SC i forbindelse med bremseservice og noe reklamasjonsarbeid. Fikk melding om at bremsene var slitt ut foran og måtte byttes. Bilen var gått 25000 KM og litt over ett år gammel. Synes det var vel kjapt for en "slitedel" og bli nedslitt. Har vært i lignende situasjon tidligere med nybil som både hadde gått betydelig lengre og som var eldre, dette ble tatt på nybilgaranti/reklamasjon uten diskusjon. Kom overhode ingen vei. Synes det var dårlig håndtert av Tesla. Et argument som gikk igjen fra deres side var at pga. vinter og salt så må bremsene vedlikeholdes jevnlig. Synes bremsene skal tåle dette.

Vår har gått 25.570km (14 mnd gammel) og bremsene er knapt slitte (tipper de holder over 50.000km).

Hvis bremsene er nedslitt har du enten kjørt ekstremt aggresivt -eller så har salt gjort at klossene blir sittende fast og sliter ned både skivene og klosser.

Har du et bilde vi kan se?


Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Skaftonsdag 27. mai 2020, klokken 13:51
Det var klossene som var nedslitt har dessverre ikke bilde. Her er det snakk om helt alminnelig kjøring i by. Dersom det kreves ekstra eller utenom vanlig vedlikehold av bremser og klosser bør dette etter min egen oppfatning opplyses om på en mer tydelig måte. I hvert fall når det påstås at klossene skal vare ut bilens levetid (men kun under gitte forutsetninger?) Selvsagt slites klosser ut, men jeg mener de bør tåle mer uansett om det er salt og vinter.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: THEonsdag 27. mai 2020, klokken 14:35
Bremsene foran på X tåler dessverre dårlig norske forhold. Jeg byttet bremseklosser foran i høst, bilen var da gått ca 85000 km på originale klosser, og det var bare klossene på innsiden som var noe spesielt slitt. Rengjorde og smurte godt opp før jeg monterte sammen. Da jeg byttet til sommerhjul, og bilen hadde gått ca 8000 km siden klossebytte, var bremseklossen på innsiden på høyre framhjul så godt som slitt inn til metallet. På vinter kommer salt og dritt inn i kaliper og pakker seg slik at klossene ikke kan bevege seg. På sommer skjer det samme om man kjører en del på grusveier også.

Det er nok å anbefale sjekk, rengjøring og smøring av bremsene, i alle fall foran, hver vår og høst. Om man har litt uflaks så kan bremseklossene "gro fast" likevel, og da tar det ikke lang tid før man er nede på metallet.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Stig-Arneonsdag 27. mai 2020, klokken 16:21
Sitat fra: THE på onsdag 27. mai 2020, klokken 14:35
Bremsene foran på X tåler dessverre dårlig norske forhold. Jeg byttet bremseklosser foran i høst, bilen var da gått ca 85000 km på originale klosser, og det var bare klossene på innsiden som var noe spesielt slitt. Rengjorde og smurte godt opp før jeg monterte sammen. Da jeg byttet til sommerhjul, og bilen hadde gått ca 8000 km siden klossebytte, var bremseklossen på innsiden på høyre framhjul så godt som slitt inn til metallet. På vinter kommer salt og dritt inn i kaliper og pakker seg slik at klossene ikke kan bevege seg. På sommer skjer det samme om man kjører en del på grusveier også.

Det er nok å anbefale sjekk, rengjøring og smøring av bremsene, i alle fall foran, hver vår og høst. Om man har litt uflaks så kan bremseklossene "gro fast" likevel, og da tar det ikke lang tid før man er nede på metallet.

Har noe lignende på min 2018 TMX

Bilen ble kjørt ca 32 000 km uten bremseservice, dette burde jo vært gjort mye tidligere.
Demonterte klossene selv, og gjorde rent.
Satte så bilen på service hos Tesla, hvor de da byttet klossene fremme samtidig med bremseservice. Dette ble da gjort i Oktober 2019. Kostet med 2000 kr i deler.

Så var det påan igjen i Januar 2020, på ca 38 000 km, hvor jeg ser at det samler seg mye bremsestøv foran på begge sider.
Napper av klossene foran, renser og smører opp.

Skifter så til sommerhjul 01.05.20, hvor jeg smører alle bremsene på bilen. Klossene er nå høvelig jevnt slitt, ca 15,4 mm klosse igjen på forakselen.
Kjører en uke, og legger stadig merke til at det er veldig mye bremsestøv på felgene foran. Selv etter en liten tur på 60 km, så kan jeg dra fingeren over felgen og er svart på fingeren.
Napper av klossene på venstre side, og kan egentlig ikke se noe galt. Men renser og smører opp.
Kontrollerer skivene, disse kan ha en maks slitasje på 2 mm, så måler jeg slitekanten på yttersiden venstre side, og denne er 0,75 mm. Så man kan anta at skivene ikke har veldig lang levetid igjen :(

Er det noe som skuffer meg på denne bilen, så er det virkelig bremsene og dekkslitasje.
Dette var ting jeg overhodet ikke bekymret meg for på min forrige bil, XC70, som gikk 100 000, og ble solgt med halvslitte bremser rundt om. Dekkslitasje fantes ikke.
Og før man nevner vekt, den bilen veide ca 2200 kg, og X`en vår veier ca 2600, så forskjellen er ikke SÅ stor.

Kan forøvrig nevnes at jeg har funnet skiver og klosser til X`en for ca 2500 kr foran. Så er absolutt mulig å komme bedre ut enn hva Tesla klarer å hamle opp med.
Kjører så bile
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Øyvind.honsdag 27. mai 2020, klokken 16:59
Min hadde gått 72-73.000km når jeg solgte den. Tror ikke Tesla har tatt bremseservice, da jeg har bedt om det men ikke fått noen faktura eller info om det på servicerapport.
Bremsene virket fortsatt helt fine når den ble solgt. Ingenting påpekt på service i hvert fall, noe jeg vil tro de ville gjort om de mente de var slitt?
Jeg vil vel tro bremser/bremseklosser bør byttes i løpet av de nærmeste 20-40.000km, men jaggu ikke sikker.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Skaftonsdag 27. mai 2020, klokken 18:49
Under normale forhold og vanlig bruk skal bremseklosser tåle mer en 25000 km og litt mer en ett år (på en ny bil)før de må byttes ut fordi de er utslitt. Det er min oppfatning og erfaring. Dersom det ikke gjør det, er det også etter min oppfatning en kvalitetssvikt på bremsene som selger av produkt må ta på sin kappe. Det er ikke den dyreste delen å skifte, men det bare er litt irriterende at det er en åpenbar svakhet som blir dyttet over på kunde. Får inntrykk at av argumentene de bruker, er at de rett og slett ikke tåler Norske kjøreforhold og det er ditt problem.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Lynetonsdag 27. mai 2020, klokken 23:16
Dere som skriver at klosser er utslitt på lav km må sette inn bosted i profilen deres.
Denne slitasjen har ikke noe med km å gjøre. Caliperen er laget i aluminium, klossene i stål. Sammen med salt vil aluminiumen begynne å korrodere. Da blir klossene trege og blir liggende på.
Flere byer bruker magnesiumklorid om vinteren for å dempe støv, dette saltet skal være hissigere enn vanlig sjøsalt.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: THEfredag 29. mai 2020, klokken 08:09
For min del er det lite kjøring i byer, og ikke korrosjon som har ført til at kloss(er) setter seg. Det er rett og slett så tettpakket med hardpakket drit (sand, støv, gjørme el.l.) på innsiden nederst og bakerst i kaliper at den indre bremseklossen ikke får vandring. Klossen blir også skjevslitt siden den sitter mer fast nede enn oppe. Eneste løsningen jeg kan se er å  demontere hjul og spyle godt rent i kaliper når man har kjørt på grusvei eller veier med saltsørpe. Ved spyling vil man etterhvert fjerne smøremiddelet, så man bør vel trekke ut klossene og smøre glideflater når man først har av hjulet også.

Jeg vil tippe at 4-5 slike behandlinger i året bør være nok for min del med ca 30-40000 km kjørelengde i året. Pga. en del kjøring på grusveier (eller gjørmeveier nå på våren) bør jeg nok ta en rengjøring om sommeren i tillegg til ved omlegging mellom hjulsett og 1-2 ganger i løpet av vinteren. Det som er sikkert er at bremsene på Tesla trenger mye mer kjærlighet enn på noen andre biler jeg har hatt, men til gjengjelde er det befriende lite annet som trenger service med faste intervall.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Lynetfredag 29. mai 2020, klokken 08:58
Husk at grusveier dynkes med salt for å binde støvet om sommeren.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Thomas Parslifredag 29. mai 2020, klokken 09:20
Sitat fra: THE på fredag 29. mai 2020, klokken 08:09
For min del er det lite kjøring i byer, og ikke korrosjon som har ført til at kloss(er) setter seg. Det er rett og slett så tettpakket med hardpakket drit (sand, støv, gjørme el.l.) på innsiden nederst og bakerst i kaliper at den indre bremseklossen ikke får vandring. Klossen blir også skjevslitt siden den sitter mer fast nede enn oppe. Eneste løsningen jeg kan se er å  demontere hjul og spyle godt rent i kaliper når man har kjørt på grusvei eller veier med saltsørpe. Ved spyling vil man etterhvert fjerne smøremiddelet, så man bør vel trekke ut klossene og smøre glideflater når man først har av hjulet også.

Jeg vil tippe at 4-5 slike behandlinger i året bør være nok for min del med ca 30-40000 km kjørelengde i året. Pga. en del kjøring på grusveier (eller gjørmeveier nå på våren) bør jeg nok ta en rengjøring om sommeren i tillegg til ved omlegging mellom hjulsett og 1-2 ganger i løpet av vinteren. Det som er sikkert er at bremsene på Tesla trenger mye mer kjærlighet enn på noen andre biler jeg har hatt, men til gjengjelde er det befriende lite annet som trenger service med faste intervall.

Tesla har helt normale bremser fra Brembo, det eneste spesielle med Tesla er ganske høy retardasjon som gjør at bremsene brukes mindre.

Hvis man gjør en ordentlig bremseservice vår og høst (når man legger om dekk) er det mer enn nok.
Du ser godt om det holder å gjøre dette en eller to ganger per år, kjører du et sted med mye veisalting er det nok lurt å gjøre det to ganger per år.

Men det forutsetter at man gjør en ordentlig jobb.
Man må demontere, rengjøre mekanisk (fil og stålbørste) og smøre riktig (ikke for mye) med riktig smøremiddel.
Etter bremseservice skal kaliper og klosser se strøkne ut.

Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: THEfredag 29. mai 2020, klokken 10:25
@Thomas Parsil, siterer meg selv her
Sitat fra: THE på onsdag 27. mai 2020, klokken 14:35
Jeg byttet bremseklosser foran i høst, bilen var da gått ca 85000 km på originale klosser, og det var bare klossene på innsiden som var noe spesielt slitt. Rengjorde og smurte godt opp før jeg monterte sammen. Da jeg byttet til sommerhjul, og bilen hadde gått ca 8000 km siden klossebytte, var bremseklossen på innsiden på høyre framhjul så godt som slitt inn til metallet. På vinter kommer salt og dritt inn i kaliper og pakker seg slik at klossene ikke kan bevege seg..

Det hører med til historien at det også i løpet av de første 85000 km var utført bremseservicer.

Min erfaring er at det dessverre ikke alltid er nok med bremseservice hver vår og høst. Rengjorde med stålbørste og vasket/tørket deler så de var rene. Smurte med smøremidler beregnet på bremsedeler av aluminum (https://www.eurodel.no/universal-smorestoff-crc-braklube-pro-250ml (https://www.eurodel.no/universal-smorestoff-crc-braklube-pro-250ml)), og alt så ut som nytt og bevegde seg fritt da det ble montert sammen. Etter 8000 km var det så tettpakket med dritt i nederste del av kaliper at innerste klossen satt bom fast. Kaliper klarer å presse klossen inn, men den går ikke tilbake. Hjelper heller ikke med jevnlig bruk av bremsene. I vinter har jeg nesten ikke hatt regen da batteriet må ha god driftstemperatur før det er regen tilgjengelig, så lav/normal regen har ingen betydning på turer under 100 km pga. så godt som all bremsing uansett er mekanisk.   
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Skaftfredag 29. mai 2020, klokken 10:50
Det er jo en åpenbar svakhet som faller utenfor normal drift og vedlikehold og hva mann kan regne med produktet skal tåle (holdbarhet og driftssikkerhet). Tesla kan ikke regne med at folk bare skal akseptere dette og risikere å skifte bremseklosser omtrent en gang i året. Hva med andre eventuelle følgeskader det kan medføre.

https://twitter.com/elonmusk/status/1078010341651492865

Elon Musk
@elonmusk
Replying to
@JT_Richards

@MMelinot
and
@chuckyyyd
This is incorrect. Vast majority of vehicle motion is returned to the battery, as the electric motors act like a generator in reverse. Brake pads on a Tesla literally never need to be replaced for lifetime of the car.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: ladovfredag 29. mai 2020, klokken 14:29
Elon Musk bor et sted hvor bremseklossene tydeligvis ikke blir blokkert av dritt like lett som her..

Kanskje tingen er å gjøre som på Renault Zoe? Der er bakbremsen trommelbremser. Passer perfekt til elbiler hvor mesteparten av bremsinga uansett gjøres med motoren.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: sjokomelkfredag 29. mai 2020, klokken 14:50
God idé, men hadde fungert dårlig på Model X. Der er bremseskivene bak større enn de foran - 355mm (14") foran og 365mm (14,3") bak.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Stig-Arnefredag 29. mai 2020, klokken 17:07
Sitat fra: ladov på fredag 29. mai 2020, klokken 14:29
Elon Musk bor et sted hvor bremseklossene tydeligvis ikke blir blokkert av dritt like lett som her..

Kanskje tingen er å gjøre som på Renault Zoe? Der er bakbremsen trommelbremser. Passer perfekt til elbiler hvor mesteparten av bremsinga uansett gjøres med motoren.
Hjelper absolutt ingenting, problemet på Xen er ikke bakbremsene. Men de foran.

Feilen er egentlig valg av type bremsekalipper.
Bak på Teslaen er det glidende kalipter. Her sitter klossene fast i kalipteren, hvor kalipteren glir på bolter som er beskyttet mot smuss. Dette gjør faren for at klossene henger på mindre.
Foran derimot er kalipteren helt fast og man er avhengig av at klossene glir. De har kun 2 festepunkter og det er 2 pinner.. Når bremsene har blitt brukt og skiten samler seg så setter klossene seg fast slik at fjæra ikke klarer å presse klossen ut fra diva, som igjen fører til at klossene subber og slites.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: k1fredag 29. mai 2020, klokken 18:59
Jeg har virkelig ikke peil så derfor spør jeg: finnes det mulig til å bytte kaliper foran til en annen type - som er eller vil være godkjent? 2000kr i bremseservice årlig + evt hyppig bytte av klosser, kan det jo kanskje være økonomisk fornuftig?
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Stig-Arnefredag 29. mai 2020, klokken 19:08
Sitat fra: k1 på fredag 29. mai 2020, klokken 18:59
Jeg har virkelig ikke peil så derfor spør jeg: finnes det mulig til å bytte kaliper foran til en annen type - som er eller vil være godkjent? 2000kr i bremseservice årlig + evt hyppig bytte av klosser, kan det jo kanskje være økonomisk fornuftig?
Tvilsomt. Og en bremseservice koster ikke 2000 kr. Den kan du ta hvor som helst, finner som regel priser til rundt 1000 lappen.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Skaftsøndag 19. juli 2020, klokken 13:10
I forbindelse med bremseservice fikk jeg beskjed av Tesla via SMS at bremseklossene foran var slitt og sprukket, og burde skiftes. Dette synes jeg var rart i og med at bilen kun var gått 25k km. Jeg nektet for dette og etter flere påstander om El bil og lav bruk av bremser etc bestemte jeg meg for å bytte disse et annet sted før sommerferien. Jeg var tilstede på verkstedet hvor bremseklossene ble skiftet. Klossene ble tatt ut, og de var helt fine, lite slitasje og overhode ingen sprekker. Usikker på om dette kvalifiseres som ett forsøk på svindel. Uansett så er mitt tips, be om bilde dokumentasjon eller om å få se bremsekloss eller en annen del som det menes er klar for skift. Jeg stoler rett og slett ikke på service lengre. Dette er en av flere situasjoner nå den siste tiden. Jeg ble i tillegg løyet til med tanke på bilens status rett før ferien som medførte til to turer opp til service senteret for å få avklart når bilen ble ferdig. Helt elendig og langt under det nivået som Tesla burde ligge på.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: elbil-1lørdag 01. august 2020, klokken 23:23
Tesla har lagt inn i SW på mod X at bremsene aktiveres etter få sekunders kjøring etter start når det er under 5? Grader ute. (Husker ikke nøyaktig tenp)

Dette gjør at bremsene automatisk «slipes» litt mot skivene i vintersesongen.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Rævedilteronsdag 28. april 2021, klokken 20:37
Skiftet til sommerdekk i dag og tok bremseservice samtidig. Bilen har gått 110kkm og vel 3 år.
Skeivslitt eine sida foran grunna tregt stempel, smurte så godt eg kom til på stempelet, men fekk ikkje av kalipperen så her lukter det utgifter snart.
Skifte til 3dje settet klosser fram og ser eg må bestille klosser bak så eg kan skifte dei.
Slitasjen på bremsskivene var rundt 2,5 mm framme og nesten 2 bak målt kun på utsida, så desse er nok langt forbi minimum tjukkelse antar eg.

Noko som veit kva slitasje det er ned til minumim på orginalskivene? Og kva er tjukkelse som ny?
Ofte kun eit par mm, ser på nettet(https://www.autodoc.co.no/)  at Brembo sine til X er kun 28/26, dvs. max 2 mm slitajse når ein bytter klosser. Dei andre uorginale har også kun 2 mm slitajse totalt
Nå er det lov å kjøre med skiver som under minimum, men ein har ikkje lov til å skifte klosser når det er under.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Stig-Arneonsdag 28. april 2021, klokken 20:53
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 28. april 2021, klokken 20:37
Skiftet til sommerdekk i dag og tok bremseservice samtidig. Bilen har gått 110kkm og vel 3 år.
Skeivslitt eine sida foran grunna tregt stempel, smurte så godt eg kom til på stempelet, men fekk ikkje av kalipperen så her lukter det utgifter snart.
Skifte til 3dje settet klosser fram og ser eg må bestille klosser bak så eg kan skifte dei.
Slitasjen på bremsskivene var rundt 2,5 mm framme og nesten 2 bak målt kun på utsida, så desse er nok langt forbi minimum tjukkelse antar eg.

Noko som veit kva slitasje det er ned til minumim på orginalskivene? Og kva er tjukkelse som ny?
Ofte kun eit par mm, ser på nettet(https://www.autodoc.co.no/)  at Brembo sine til X er kun 28/26, dvs. max 2 mm slitajse når ein bytter klosser. Dei andre uorginale har også kun 2 mm slitajse totalt
Nå er det lov å kjøre med skiver som under minimum, men ein har ikkje lov til å skifte klosser når det er under.

Etter hva Tolerancedata sier, så er nye foran 32 mm, minste tillatte er 30 mm, bak er det 28 mm ny og 26 grense.
Har i grunn ikke lovt å kjøre med skiver under tillatte tykkelse, det vil gi mangel på en Eu kontroll.
Har ikke sett spesifikasjoner på personbiler når det kommer til når man har lovt å montere nye klosser, men vet på lastebiler, så er det typisk 1-2 mm over minste tillatte tykkelse.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Rævedilteronsdag 28. april 2021, klokken 21:14
Så det er 2 mm, takk for det.
Får bestille nye skiver både framme og bak og skifte til hausten.
Nokon som har skifta skivene sjølv?

Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 28. april 2021, klokken 20:53
Har i grunn ikke lovt å kjøre med skiver under tillatte tykkelse, det vil gi mangel på en Eu kontroll.
Sikker på dette?
Dei blir ikkje sjekka på Eu kontroll iht denne:  https://www.vegvesen.no/_attachment/2587933/binary/1392837?fast_title=Veileder+kontrollinstruks.pdf


Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 28. april 2021, klokken 20:53
Har ikke sett spesifikasjoner på personbiler når det kommer til når man har lovt å montere nye klosser
Eg har lest meg til på diverse fora at det er lov å kjøre med skiver som under minimum, men ein har ikkje lov til å skifte klosser når det er under.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Stig-Arnetorsdag 29. april 2021, klokken 06:08
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 28. april 2021, klokken 21:14
Så det er 2 mm, takk for det.
Får bestille nye skiver både framme og bak og skifte til hausten.
Nokon som har skifta skivene sjølv?

Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 28. april 2021, klokken 20:53
Har i grunn ikke lovt å kjøre med skiver under tillatte tykkelse, det vil gi mangel på en Eu kontroll.
Sikker på dette?
Dei blir ikkje sjekka på Eu kontroll iht denne:  https://www.vegvesen.no/_attachment/2587933/binary/1392837?fast_title=Veileder+kontrollinstruks.pdf


Sitat fra: Stig-Arne på onsdag 28. april 2021, klokken 20:53
Har ikke sett spesifikasjoner på personbiler når det kommer til når man har lovt å montere nye klosser
Eg har lest meg til på diverse fora at det er lov å kjøre med skiver som under minimum, men ein har ikkje lov til å skifte klosser når det er under.
Selvfølgelig blir det sjekket.

Linken du gav, er bare en veileder til kontrollinstruksen.
Det du må se på et selve kontrollinstruksen.

Pkt. 1.1.14, merknad a. Kan faktisk ilegges en 3er for stor slitasje om det er graverende nok.
Tittel: Sv: Levetid bremseskiver
Skrevet av: Rævediltertorsdag 29. april 2021, klokken 07:05
Sjekket ja, men ikkje målt, det er kun visuell kontroll.
Det er jo ingen minimumstjukkelse ved bruk, kun ved skifte av klosser.
https://lovdata.no/static/LTI/sf-20180522-0740-01-01.pdf

Men eg ser jo at skivene min var sannsynligvis var under minimum allerede etter 70kkm da eg skifta klosser sist, men eg ser at det er mykje meir redusert regeneringering ved låg temp. nå enn tidlegere, samt at det vart vel innført (i SW) bremsing for å halde skivene reine, såg eg trur slitasjen i det siste er ein god del høgare enn tidlgere.