Elbilforum.no
Tekniske spørsmål => Kjøretips => Emne startet av: automat på torsdag 19. mars 2020, klokken 21:19
16% lengre rekkevidde ved å montere takboksen bak-frem.
https://teslaclubsweden.se/16-langre-rackvidd-med-bakatvand-takbox/
Hvis dette resultatet viser seg å gjelde generelt, så bør jo takbokser i fremtiden designes helt annerledes.
Dråpeformen er veldig effektiv, så det var kanskje ikke helt overraskende at en baklengs takboks ga lavere forbruk. Overraskende stor forskjell, men det ser jo også ganske merkelig ut. I tillegg får en jo da gjerne hengslene bak og låsmekanismen foran? Usikker på hva jeg tenker ift vind og krefter på boksen kjørt baklengs.
Jeg kommer nok ikke til å sette takboksen baklengs på neste bil uansett hvor mye energi en sparer. Derimot kommer jeg til å bruke bagasjebaggen bakpå bilen mtp støy, forbruk og praktikalitet.
Hvis boksen er sidehengslet, så burde jo ikke retningen være noe sikkerhetsproblem. Og hva som regnes som pent, og god design er jo noe som endrer seg. Så kan hende funksjon vil påvirke design etterhvert.
Jeg kan være åpen for en aero takboks. Men da ville jeg hatt en boks med fokus på aero, ikke en boks som bare er montert baklengs.
Tipper den kan gjøres mer effektiv om den designes primært for minimum luftmotstand.
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. mars 2020, klokken 22:13
Jeg kan være åpen for en aero takboks. Men da ville jeg hatt en boks med fokus på aero, ikke en boks som bare er montert baklengs.
Tipper den kan gjøres mer effektiv om den designes primært for minimum luftmotstand.
Det er jo dette som er det rare. Hvorfor er ikke takboksen designet for minimert luftmotstand allerede? De vi har nå skal liksom være pene? At dråpeform er tingen for redusert forbruk er langt ifra ny kunnskap, og at takbøyler/-bokser/-altmuligrart øker drivstoff eller strømforbruket er heller ikke noe nytt.
Sitat fra: Sjalabais på torsdag 02. april 2020, klokken 16:29
Hvorfor er ikke takboksen designet for minimert luftmotstand allerede?
Luftmotstanden avhenger vel av formen på både bil og boks sammen.
Jeg antar boksene er designet for og bare luft-testet på stasjonsvogner.
Og siden har de ikke endret fasongen nevneverdig.
Hvorfor skulle det har vært så annerledes da? Dråpeformen er fortsatt kongen. La oss si du tar en klassisk Volvo stasjonsvogn, der luften lager en virvel bak "stupekanten" som trykker bilen fremover. Takboksen slik den ser ut nå, blir bare en svær, forstyrrende spoiler da også, dråpeformen, som blir toppen av bilen, skal fortsatt gi bedre luftflyt.