Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: Lars C. Krogenæs på mandag 09. mars 2020, klokken 15:23

Tittel: Flatt/lav spenning 12v batteri?
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 09. mars 2020, klokken 15:23
Noen som har opplevd at 12v batteriet har blitt flatt/får varsel om lav spenning når e-golfen har stått til lading over flere dager?
Tittel: Sv: Flatt/lav spenning 12v batteri?
Skrevet av: rwilthilmandag 09. mars 2020, klokken 15:59
Er litt usikker , men jeg mener at dette batteriet kun lades av HV batteriet og ikke via vegg/kabel lader.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tittel: Sv: Flatt/lav spenning 12v batteri?
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 09. mars 2020, klokken 16:19
12v lades av fremdriftsbatteriet (HV) under kjøring, og skal egentlig få bittelitt lading under lading av HV batteriet også. Har opplevd at bilen stadig ber om strøm fra ladestasjonen, etter at HV batteriet er fullt, slik at 12v batteriet da tappes av at bilen stadig er våken.

Prøver derfor å finne årsak og likesinnede.
Tittel: Sv: Flatt/lav spenning 12v batteri?
Skrevet av: lars667mandag 09. mars 2020, klokken 17:14
Opplevde det på vår 18-modell i fjor vinterferie, da den sto hjemme tilkoblet lader i 3 dager. Klarte å starte den, men fikk varsel om å kjøre pga lav spenning på 12v.
Tittel: Sv: Flatt/lav spenning 12v batteri?
Skrevet av: Amatørentirsdag 10. mars 2020, klokken 11:23
Har fått svar fra Møller kundeservice for en god stund siden angående lading av 12 V batteri:


Forøvrig så er det en bug i veldig mange e-Golfer som gjør at 12 V batteriet tømmes raskt.

Dette har vi hatt på både vår 2018 modell og på vår 2019 modell.

På 2019 modellen så holdt det med kun en SW oppgradering (samt noe konfigurering av den etterpå) og problemet var borte.

Derimot på vår 2018 modell så fant de ut etter diverse tilfeller av feil (etter SW oppgradering) at det var et relé som leverte strøm til blant annet motorstyringen som ikke slo seg av hver gang bilen ble slått av. Som han på kundemottaket sa: "Det levde sitt eget liv."

Det reléet ble byttet, men vi fikk feilen en gang til, men det skyldes at alle dyputladingene av 12 V batteriet hadde 'tatt kvelden'. En eller flere celler klarte ikke å holde spenningen over tid eller når det ble belastet uten at lading var på. (Dette med at en eller flere celler tar kvelden blir ofte standardfeil på solcelleanlegg på hytter hvor brukere tyner batteriene gang på gang når forbruk ikke står i forhold til batteri og/eller ladakapasitet.) Møller trodde ikke på meg når jeg forsøkte å forklare at det kunne bli utfall ved mange dyputladinger av 12 V batteriet.

Etter denne ekstra feilen så ble 12 V batteriet byttet ut fra anbefaling fra fabrikken(!), de tenkte tydeligvis ikke ut det selv.

Nå har også 2018 modellen virket OK så langt.


Så dere med varsel på 12 V batteriet, stå på for å få sjekket om bilen er 'up to date' på SW og konfigurering, samt at det ikke trengs å bytte et relé (som en på Facebook skrev: "dings") også.
Tittel: Sv: Flatt/lav spenning 12v batteri?
Skrevet av: Håvarsøndag 15. mars 2020, klokken 13:18
Vær obs på at 12V ikke lades dersom bilen er "skrudd på" under AC-lading av HV. Har testet dette med OBDeleven.
Heller ingen lading av 12V ved DC-lading, uansett om bilen er av eller på.

Altså, kun lading av 12V under kjøring eller ved AC lading av HV batteri når bilen er skrudd av.