Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: ID4 på fredag 06. mars 2020, klokken 09:43

Tittel: Nå blir det lovlig med krok på Kona
Skrevet av: ID4fredag 06. mars 2020, klokken 09:43
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/kJOwJX/hyundai-kona-og-ioniq-far-lastekrok

https://www.hyundai.no/kampanjer/sikre-deg-en-lastekrok-til-kona-electric/
Tittel: Sv: Nå blir det lovlig med krok på Kona
Skrevet av: Maofredag 06. mars 2020, klokken 17:27
Og nye biler blir godkjent for trekking av henger, helt opp til 300 kg(!)
Tittel: Sv: Nå blir det lovlig med krok på Kona
Skrevet av: jkirkebofredag 06. mars 2020, klokken 17:40
Sitat fra: Mao på fredag 06. mars 2020, klokken 17:27
Og nye biler blir godkjent for trekking av henger, helt opp til 300 kg(!)

Haha, det er jo en vits. Varehengeren min har egenvekt på 485kg ;)
Tittel: Sv: Nå blir det lovlig med krok på Kona
Skrevet av: batterimannenfredag 06. mars 2020, klokken 20:10
Tror at henger opptil 300 kg er ikke for så mange, men lastekrok med 100 kg vertikalt er nok nyttig for flere. Det er jo en bil som allerede har mulighet for takboks (80 kg).
Tittel: Sv: Nå blir det lovlig med krok på Kona
Skrevet av: Dieselgubbenlørdag 07. mars 2020, klokken 11:44
Finnes det noen hengere med totalvekt 300 kg? Sett en gammel Brenderup henger, men ingen av nyere dato. Har sett noen ATV hengere, kan disse registreres og trekkes av bil tro?
Tittel: Sv: Nå blir det lovlig med krok på Kona
Skrevet av: arthurlørdag 07. mars 2020, klokken 11:50
https://www.anvema.no/produkt/tilhenger-atv/tilhengere/atv-tilhenger?gclid=Cj0KCQiAqY3zBRDQARIsAJeCVxPPxF-mTw0labiUMY3d7x3RQ5uV9777m_oge3KA6XpsYI3uVI1-wGUaArLSEALw_wcB
Tittel: Sv: Nå blir det lovlig med krok på Kona
Skrevet av: Dieselgubbenlørdag 07. mars 2020, klokken 12:13
Ja, ikke all verdens. Så en brukt en, den hadde 1,2 meters bredde og kan trekke noen få gipsplater med litt overheng ;-)
Tittel: Sv: Nå blir det lovlig med krok på Kona
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 07. mars 2020, klokken 12:58
Nor-trailer har en skikkelig skvip-henger med egenvekt på 130kg. Med BE kan en vel bruke den og rom for 170kg last?
Kan kjøre i 80 uten bremser da pga lav vekt :D
Tittel: Sv: Nå blir det lovlig med krok på Kona
Skrevet av: RJKlørdag 07. mars 2020, klokken 18:04
Dette var en i utgangspunktet god melding, men med en særdeles kraftig bismak.

300 kg totalvekt, og kun for nye produsert i Tsjekkia, er en vits. Er et særdeles lite utvalg hengere som da kan benyttes. Jeg tror det vil føre til at mange vil ta sjansen med for tung henger. 750 kg burde vært minimum.

En annen sak er prisene de opererer med. 12 990,- for ettermontering, uten å engang spesifisere om det er med innfellbar krok. Og 19 490 for krok og sykkelstativ. Får greie stativ fra Thule til under 3 000,- kroner, og selv de dyrere kommer i standardpris til lavere pris enn 6 500,- som de tydeligvis prøver å innbille oss at er tilbudspris.

Det er dyrt, spesielt med tanke på at man ikke får trekke henger med den. Er dessuten langt mere skeptisk til å henge hundre kg på kroken, enn å slepe på en tilhenger opptil 1 tonn i totalvekt.

Tviler på at jeg går for offisiell krok, men heller vente til det kommer kroker fra tredjepartsleverandører, eller sjekker hva jeg kan få det for om jeg utfører dette i utlandet, men da fra Hyundaiforhandler.

Thule til ca 2,5K:

https://www.atredo.no/sykkelholder-til-biler-med-tilhengerfeste/thule-rideon-9503---sykkelstativ-til-bruk-med-tilhengerfeste--3-sykler?gclid=Cj0KCQiAqY3zBRDQARIsAJeCVxP3UOTJHggZzfZgpCfL13tnKQLTFHDc67UUyl13aPGE2-DqcPFroDwaAtD5EALw_wcB

Thule til ca 6K:

https://www.xxl.no/thule-velocompact-3-7-pins-sykkelstativ-for-3-4-sykler/p/1146293_1_style?gclsrc=aw.ds&gclid=Cj0KCQiAqY3zBRDQARIsAJeCVxMz5KuwHuzmp3EUsbm0R0hrR2kn_-Qci-PMEZhIes2zvJX650gfjeIaAiXuEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Tittel: Sv: Nå blir det lovlig med krok på Kona
Skrevet av: Edisonsøndag 08. mars 2020, klokken 00:04
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 07. mars 2020, klokken 12:58
Nor-trailer har en skikkelig skvip-henger med egenvekt på 130kg. Med BE kan en vel bruke den og rom for 170kg last?
Kan kjøre i 80 uten bremser da pga lav vekt :D

Tysse har hengarar i den vektklassen og. Treng ikkje BE heller, med så lett hengar. B er nok, så lenge tillatt totalvekt for bil og hengar er under 3500 kg.
Tittel: Sv: Nå blir det lovlig med krok på Kona
Skrevet av: RJKsøndag 08. mars 2020, klokken 11:07
Sitat fra: Edison på søndag 08. mars 2020, klokken 00:04
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 07. mars 2020, klokken 12:58
Nor-trailer har en skikkelig skvip-henger med egenvekt på 130kg. Med BE kan en vel bruke den og rom for 170kg last?
Kan kjøre i 80 uten bremser da pga lav vekt :D

Tysse har hengarar i den vektklassen og. Treng ikkje BE heller, med så lett hengar. B er nok, så lenge tillatt totalvekt for bil og hengar er under 3500 kg.

<det er forsåvidt rett, men du har en fordel over ren B, om du har BE. Da trenger du ikke ta hensyn til totalvekten i dette tilfelle, men aktuell vekt. Dvs, du får dradd henger som er mer enn 300 kg totalvekt, så lenge hengerens egenvekt og last ikke overstiger 300 kg. Det kan gjøre svært mye for mange.

F.eks. finnes det noen combi-camps som veier mindre i egenvekt, men som overstiger på totalvekt. Dermed er du litt friere i å velge hengerredskap.

PS! Så forøvrig det var (minst) en Camp-Let Commander (tror jeg det var) på Finn.no, som var under 300 kg-grensen, og som enhver kunne trukket etter seg.
Tittel: Sv: Nå blir det lovlig med krok på Kona
Skrevet av: brattbakkesøndag 08. mars 2020, klokken 11:57
Jeg har en henger med tillatt totalvekt 750 kg og egenvekt ca 150. Mener du jeg ikke kan trekke den lovlig med Kona dersom jeg laster under 150kg? Slik tolker ikke jeg regelverket, har du en link? det er vel aktuell totaltvekt som gjelder her?
Tittel: Sv: Nå blir det lovlig med krok på Kona
Skrevet av: automatsøndag 08. mars 2020, klokken 13:50
Her er regelverket:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298#KAPITTEL_3
Førerett i klasse B gjelder for:
1.   Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.
2.   Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3.   Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg.
4.   Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 4 250 kg og vedkommende har fellesskapskode 96 påført førerkortet.


Slik jeg leser dette, kan man trekke alle hengere, så lenge tillatt totalvekt på bil + henger ikke overstiger 3500kg.  Men ferdig lastet henger kan selvfølgelig ikke veie mer enn bilen er godkjent for å trekke. Problemet her er altså ikke at hengeren er godkjent for 750kg (eller mer). Men at hengeren i seg selv er såpass tung at det blir lite eller ingen ting igjen til nyttelast. Og hengere med egenvekt over 300kg kan man selvfølgelig ikke trekke, selv tom.
Tittel: Sv: Nå blir det lovlig med krok på Kona
Skrevet av: RJKmandag 09. mars 2020, klokken 00:00
Sitat fra: brattbakke på søndag 08. mars 2020, klokken 11:57
Jeg har en henger med tillatt totalvekt 750 kg og egenvekt ca 150. Mener du jeg ikke kan trekke den lovlig med Kona dersom jeg laster under 150kg? Slik tolker ikke jeg regelverket, har du en link? det er vel aktuell totaltvekt som gjelder her?

Jamfør det som er skrevet av Automat, så ser jeg at jeg har tolket regelverket for strengt. Jeg tolket det som at totalvekten ikke får overstige bilens hengerkapasitet/vogntogvekt, så lenge man ikke har BE eller B96.

Tidligere sjekk mot tilhengerkalkulatoren til SVV har ihvertfall gitt feil før, dersom hengerens totalvekt overstiger vogntogvekten for bilen, selv om de andre dataene er under grensene.

Sjekket på nytt nå mot to av mine tidligere biler, og ser nå jeg ikke får den samme begrensningen på totalvekten, så mulig de har måtte korrigere kalkulatoren etter tilbakemeldinger som viser at den har visst feil tolkning av reglene, og derved vist for strenge tall.