Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model X => Emne startet av: Piero på Torsdag 05. Mars 2020, klokken 21:32

Tittel: Garantiutløpstest
Skrevet av: PieroTorsdag 05. Mars 2020, klokken 21:32
Min X 90D nærmer seg 100k km og jeg planlegger derfor en garantiutløpstest. Foreløpig har jeg ikke bestemt hvor, men heller mot Bilexperten Bosch i Oslo. Inntrykket er at de har stor erfaring på elbil, og særlig Tesla. Er det noen her som har tatt garantiutløpstest på Bilexperten, eller som har andre råd i forkant av en slik test på MX?

Målet er jo å få laget en smørbrødliste, og spesielt over kostbare ting som kan dekkes av garantien. Usikker om man kan få undersøkt luftfjæringen, men akkurat det hadde vært svært verdifullt.
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: z4rdTorsdag 05. Mars 2020, klokken 21:37
Høres ut som et lurt tiltak!

Mener å ha sett TeslaBjørn ta en grundig tilstandstest på sin gamle X. Var ikke det hos NAF? Fasiten ligger på YouTube iaff :)
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: PieroMandag 23. Mars 2020, klokken 08:28
Siden sist har bilen vært på bruktbiltest på Bilexperten Bosch, og står nå i Drammen for både utbedringer og årlig service.

Resultatet fra testen synes jeg var overraskende bra. Kun to anmerkninger. Slitasje i understellet hvilket er som forventet når du kjører 2,5 ton i 100´km, samt en klikkelyd i førerdør. Sistnevnte er tydeligvis en feil som Chad i Electrified Garage vært borti før: https://youtu.be/qnUM0OWB0dM?t=1194 Den foreløpige responsen på klikkelyden fra Service Advisor var at de normalt ikke utbedrer ting som fungerer. Men, det skal også nevnes at begge motorene i dørene ikke klarer å lukke dørene av seg selv når de står vidåpne. Så spent på hva dette ender med.

I etterkant av testen har jeg selv gått igjennom bilen med lupe. Bl.a ser jeg korrosjon på en rekke steder: under vingen (les: veldig vanlig), på hengsler på førerdør samt på innsiden av bagasjerommet der hvor gassdemper er festet i bagasjeluken. På de to sistnevnte stedene ser det ut å være begrenset til skruene som er festet i karosseriet eller bagasjeluken.

I siste liten la jeg også merke til at lakken 2-5 cm på fremre innsiden av frunken har flasset eller boblet opp. Hele området ser ut å være preget av alt "schmutz" som kommer inn. Dette ble dessverre kun tatt muntlig på plass i Drammen. Service Advisor responderte raskt at dette ikke nødvendigvis er noe de utbedrer. For meg høres det veldig unaturlig ut. Jeg vil tipse alle som kjørt MX 3-4 vintrer om å sjekke akkurat dette.

Er det noen her på forumet som hatt samme feil/korrosjon og i tilfelle hva endte det med?
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: PieroOnsdag 25. Mars 2020, klokken 18:51
Og her er et par bilder som viser innsiden av frunken.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200325/57b7791023e6be54d7bdda54f847783b.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200325/d4b3f1a6768a369e1211097728037fc0.jpg)

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: Pieroſøndag 29. Mars 2020, klokken 17:07
Ingen annen som opplever det samme på innsiden av frunken? Hadde vært interessant å vite. Tror ikke det er unikt for MX, men bør uansett utbedres, tenker jeg.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: z4rdſøndag 29. Mars 2020, klokken 17:20
Nope! Ikke noe sånt her på min 2017 TMX (Levert Oktober med AP2.5). Her er det blankt. Skal legge til at jeg har alltid vært nøye med å vaske og tørke under der etter vask, slik at skitt osv ikke har blitt liggende der over tid. Vet ikke om det kan ha noe sammenheng?

Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: Pieroſøndag 29. Mars 2020, klokken 18:06
Takk for svar z4rd. Høres ut som du hatt en god rutine der. Smart. Jeg er ganske nøye selv, men har nok slurvet litt i år. Uansett vil jeg tro og håpe at slik flassing oppstår mer over lang tid og når lakken i utgangspunkt er tynnere. Har ikke opplevd dette på andre biler hvor jeg kjørt like langt - og hvor jeg dessuten vært mindre nøye med stell.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: RævedilterOnsdag 29. April 2020, klokken 06:55
Eg vasket for første gang under der i helga (etter 2,5 år & 80kkm) og ingen tegn til noko flassing eller korrosjon.
Eg må ha min på garantiutløpstest i haust, og lurer å å bruke NAF eller Sandven her i Bergen; nokon som har råd/erfaring ?

Følgende er skiftet på bilen hittil: Sensor i eine FWD, et baklys, kryss i styring, foring for stag på førerdør
 og siderutemekanisme, dei 3 første er iallefall gjengangere.
Har nortert meg knirk i forstilling og skeiv slitasje på bakdekk som skal tas opp før 100 000 km + event. andre ting i garantiutløpstest.
Andre ting å sjå spesielt etter?
Understell får verkstedet vurdere.
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: PieroOnsdag 29. April 2020, klokken 08:59
Eg vasket for første gang under der i helga (etter 2,5 år & 80kkm) og ingen tegn til noko flassing eller korrosjon.
Eg må ha min på garantiutløpstest i haust, og lurer å å bruke NAF eller Sandven her i Bergen; nokon som har råd/erfaring ?

Følgende er skiftet på bilen hittil: Sensor i eine FWD, et baklys, kryss i styring, foring for stag på førerdør
 og siderutemekanisme, dei 3 første er iallefall gjengangere.
Har nortert meg knirk i forstilling og skeiv slitasje på bakdekk som skal tas opp før 100 000 km + event. andre ting i garantiutløpstest.
Andre ting å sjå spesielt etter?
Understell får verkstedet vurdere.
Bra du ikke hadde samme flassing. I tillegg til en garantiutløpstest vil jeg anbefale at du selv går igjennom kriker og kroker å ser etter rust - særlig på utsatte steder hvor salt og skitt kan ha ligget å koset seg over tid.

Jeg fikk tilbake bilen min for en uke siden, og den føles nå som "ny".  :)
Oppsummert relativt normalt etter nærmere 100k km på veien.
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: o.b.lixOnsdag 29. April 2020, klokken 11:04
Eg må ha min på garantiutløpstest i haust, og lurer å å bruke NAF eller Sandven her i Bergen; nokon som har råd/erfaring ?

Har brukt NAF på min S og de hadde rett og slett ikke peiling. Brukte tidligere Sandven på service, men alle som kan Tesla er sluttet der.

Det jeg kan anbefale er EVservices, som er utbrytere fra Tesla-systemet som kan alt om Tesla (i tillegg til andre elbiler), de kan ALT som er å vite om Tesla, og er superkjappe og rimelige.

Foreløpig finnes de bare på Kokstad (i samme bygg som jafs), men planlegger å utvide flere plasser, både flere byer og i flere bydeler i Bergen.

Og ja - de har TOCN-rabatt. 
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: RævedilterMandag 04. Mai 2020, klokken 08:04
Passer bra å bruke dei da, jobber 500m forbi der (uten at eg har klart å oppdage dei enda).
Takk for info.
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: RævedilterOnsdag 05. August 2020, klokken 07:32
Sjekka pris på utvida garanti på X; 25000,- blanke kroner for 60 000 km ekstra utover 100 000km (standard).
 :o
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: TjafsarenOnsdag 05. August 2020, klokken 09:52
Tesla nybilgaranti, eller noe annet ræl?
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: Morten M.Onsdag 05. August 2020, klokken 15:28
Sjekka pris på utvida garanti på X; 25000,- blanke kroner for 60 000 km ekstra utover 100 000km (standard).
 :o

Det synes jeg er en grei pris for 2 år med relativt problemfritt bilhold?
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: THEOnsdag 05. August 2020, klokken 17:27
Passerer 100000 km om noen dager, og bilen er snart 3 år gammel. Vil utvidet garanti gi noen fordeler sammenlignet med reklamasjon etter kjøpsloven? Vil nok passere 160000 km før bilen blir 5 år gammel.
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: geearOnsdag 05. August 2020, klokken 18:20
Vel, les iallfall vilkårene først, for der var det mildt sagt mange forbehold, alt fra salt til veistøv og måneskinn. Og hvis det er et forsikringsselskap i Sveits man skal forhandle hver enkelt tilfelle med kan det bli festlig...
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: RævedilterOnsdag 05. August 2020, klokken 18:51
Ja, spørsmålet er jo om Tesla tar det direkte med selskapet.
Forbehold ja; håpte vel det var akkurat tilsvarende Tesla sin garanti.

Eg har begynt prosessen med å sjå på ny bil; min X som er gått 95000 står inn hos Tesla på ubestemt tid med defekt MCU, dei visste ikkje når dei fekk deler, og hadde egentlig ikkje tid til å sjå på den før 20 august....

Når garantien går må eg jo ha to biler, ein i reserve når Xen står på verksted (eg kjører 150 km pr. dag i snitt) så det er kanskje enklere å ha ein billig fossilbil til henger&ferie&turer og ein liten elbil til pendling.
Det er for langt mellom laderene til at eg våger å satse på kun elbil igjen, får sjå når CyberTruck kjem.

Sjekka pris på utvida garanti på X; 25000,- blanke kroner for 60 000 km ekstra utover 100 000km (standard).
 :o

Det synes jeg er en grei pris for 2 år med relativt problemfritt bilhold?
Det er 1 1/2 år for meg, det synes eg er for dyrt på ein 2 1/2 år gamal bil, er det verkeleg så mykje som kan gå galt?? Men på den anna side ; MCU som mest sannsynleg er defekt på bilen min koster vel 29000,- kun den har eg hørt.
(til sammenligning koster den 89000 på ein Outlander : https://motor.no/rift-i-setetrekk-kostet-20800-kroner/129496   :o :o)
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: geearOnsdag 05. August 2020, klokken 19:20
Det er der ladbare hybrider har fått en ny vår hos meg... elektrisk lokalt, der reduksjon i utslipp er viktigst, dermed også svært langt mellom besøkene på bensinstasjoner, fordelene med fjernstart av varme osv får man også, og tilnærmet gratis jobbkjøring, pluss null stress med lading og helvete på langtur.  Elbilene må uansett betale bompenger nå, så forskjellen har blitt mye mindre..
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: RævedilterOnsdag 05. August 2020, klokken 19:41
Hybrid ja; har sett på MB GLE 350e, den hadde klart 80% av kvardagskjøringa min elektrisk + alt anna med diesel.
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: kodaxOnsdag 05. August 2020, klokken 19:45
...
Når garantien går må eg jo ha to biler, ein i reserve når Xen står på verksted (eg kjører 250 km pr. dag i snitt) så det er kanskje enklere å ha ein billig fossilbil til henger&ferie&turer og ein liten elbil til pendling.
Får du ikke lånebil hos Tesla hvis du sier du må ha det når du melder inn service-behovet? Det gjør i hvert fall jeg på de to i Oslo-området. Evt så er det vel billigere med leiebildekning i forsikringen enn å ha en reservebil stående..
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: kodaxOnsdag 05. August 2020, klokken 19:49
Det er der ladbare hybrider har fått en ny vår hos meg... elektrisk lokalt, der reduksjon i utslipp er viktigst, dermed også svært langt mellom besøkene på bensinstasjoner, fordelene med fjernstart av varme osv får man også, og tilnærmet gratis jobbkjøring, pluss null stress med lading og helvete på langtur.  Elbilene må uansett betale bompenger nå, så forskjellen har blitt mye mindre..
Fungerer sikkert best for noen som feks deg geear, men mer komplisert/dyrt å reparere med både forbrennings- og el-motor, dyrere service, dyrere bomring, dyrere på langtur pga tyngre bil, mer plass som opptas av hybrid-løsningen...ikke bare fordeler altså.
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: RævedilterOnsdag 05. August 2020, klokken 20:19
Får du ikke lånebil hos Tesla hvis du sier du må ha det når du melder inn service-behovet? Det gjør i hvert fall jeg på de to i Oslo-området. Evt så er det vel billigere med leiebildekning i forsikringen enn å ha en reservebil stående..
Leiebil i forsikring er kun med skade som forsikringa dekker slik eg har forstått det.
Lånebil får ein kun som standard med garantireperasjoner, og det er om dei har nokon inne. I Bergen hadde dei ein bil tilgjengelig med hengerfeste som eg heldigvis fekk tak i. Så etter garantiperioden kunne eg stått uten bil på ubestemt tid. Det er nok av biler som har stått i månedsvis på Kokstad i allefall.
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: PieroOnsdag 05. August 2020, klokken 21:29
Hvis utvidet garanti hadde gitt akkurat samme garanti som frem til 100k km/5 år synes jeg det hadde vært en god deal for å få et mer forutsigbart bilhold i nye 60k km/3 år.

Men, på den annen side så er det jo mye kostbart på en bil som uansett dekkes av reklamasjonsretten. Et aktuelt eksempel må jo være MCU som man må kunne forvente holder i minst 5 år. Denne håper jeg Tesla er ryddig på når den tid kommer, og at jeg kan unngå krangling.

Utover batteri og drive unit (som vi uansett har lenger garanti på) ser jeg ikke andre store potensielle utgiftsposter i samme størrelsesorden som luftfjæringen - og muligens også FWD. Mulig jeg er naiv her, men det er mitt inntrykk.
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: RævedilterTorsdag 06. August 2020, klokken 08:48
Reklamasjon dekker kun feil som eksisterte på kjøpstidspunktet, mens garanti også dekker feil som oppstår etter kjøp. MCU feil dekker dei nok på reklamasjon nå, men om feilen skuldast feil bruk, overspenning, fuktighet eller andre ytre faktorer dekkes den jo ikkje, mao. værre å nå fram med og sannsynleggjere at feilen var der på kjøpstidspunktet.

MCU har Tesla før nekta å skifte etter garantiutløp, men før 5 år, det var først når media kontakta dei at dei snudde.

Luftfjæring, FWD, elektronikk, lys (frontlykt til enkelte biler koster 50000,-,men visstnok kun 5000,- til TM3 så mulig Tesla er edruelig). Det er kun Tesla som leverer og kan skifte mykje av dette, og dei har vel passert godt kr. 2000,- pr. time.

P.t. er der 3 vekers ventetid iallefall her på Kokstad for at dei skal sjå på den i det heile, og laaaaaaang leveringstid på deler.  HW3 svarte dei meg ikkje på eingang om eg kunne få skiftet samtidig, bare at det var laaaaaaaang leveringstid på delene.
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: o.b.lixTirsdag 11. August 2020, klokken 11:24
MCU har Tesla før nekta å skifte etter garantiutløp, men før 5 år, det var først når media kontakta dei at dei snudde.

Nei, det var nok en del møter TOCN hadde med Tesla som gjorde at Tesla snudde. All honnør til TOCN der.
Tittel: Sv: Garantiutløpstest
Skrevet av: RævedilterTirsdag 11. August 2020, klokken 13:20
Du har sikkert rett, men eg tenkte på denne saken:
Sitat
Like etter at Nordlys tar kontakt med Tesla for å få tilsvar på saken, får Bollmann kontrabeskjed fra
Tesla, og de sier da at de vil dekke reparasjonen.
I den oppdaterte regningen fra Tesla endres det fra «Customer Pay» og 23.095 kroner (eskl. mva) til
«Goodwill – Service» og null kroner å betale i betalingsmåte-seksjonen.
– Jeg spurte om hvorfor de plutselig hadde ombestemt seg, men fikk ingen svar. Dette kom nok helt
fra toppen av selskapet, sier Bollmann, og legger til:
– Jeg har vært i kontakt med Tesla Owners Club Norway, og de fortalte at noen sør i Norge hadde
betalt for en slik reparasjon av MCU, og jeg var jo også forberedt på å betale dette, og skaffe meg
advokat. Heldigvis ordnet det seg for min del.
Tesla i Tromsø hadde også et ønske om at Bollmann ikke skulle dele reklamasjonssaken med de
andre Tesla-entusiastene i Norge.
–  Etter at jeg fikk vite at det gikk på reklamasjon, ba de meg ikke skrive om at jeg fikk dette dekt på
reklamasjon i de Tesla-gruppene jeg er medlem av på Facebook. Hvorfor vet jeg ikke.

https://elbilforum.no/index.php?topic=47832.30