Elbilforum.no
Bilmerker => Volvo / Polestar => XC40-EV => Emne startet av: elektro på torsdag 05. mars 2020, klokken 21:04
Sonderer elbilmarkedet for noen i familien, XC40 treffer best av samtlige.
Spørsmålet er om Vovo har noen planer om å tilknytte seg Ionity? Man kan si hva man vil, men de er i ferd med å få et unikt nettverk, ettersom de har kun dedikerte lynladere og 4-8 stk. per lokasjon (klargjort for flere). Stort sett på døgnåpne bensinstasjoner rett ved hovedfartsårene. Blir vondt å klare seg uten dette, i Sør-Øst Norge og Sverige/Danmark/EU i alle fall. Eller betale 8 kr/kWh.
Bare unikt om man ikke har Tesla 😎
Men det går vel an å få en viss rabatt hos Ionity også uten å ha et tilknyttet bilmerke?
Ja, unikt var kanskje feil ord, men Tesla er uansett ikke aktuelt for vedkommende*. Dermed er Ionity det nærmeste man kommer et nettverk med 150kW+ ladestasjoner i klynger som gjør at man med rimelig sikkerhet vet at man får ladet, raskt, når man ankommer. Spesielt på andre siden av grensen.
Vet ikke om måter å få rabatt på med biler fra produsenter utenfor Ionity samarbeidet. NAF medlemskap- og kort gir vel 10% rabatt men..
* Det er ting som mangel av rammer rundt vinduene, bagasjeromsnett med to posisjoner, instrumenter foran føreren- og alle fysiske knapper som gjør dette. Samt noe lav bakkeklaring og mye kupestøy, ellers kunne en Model Y vært et alternativ.
Sitat fra: elektro på lørdag 21. mars 2020, klokken 08:38
Samt noe lav bakkeklaring og mye kupestøy, ellers kunne en Model Y vært et alternativ.
Vi vet vel ikke så mye om kupestøy vs XC40, og er virkelig bakkeklaringen dårligere?
..slettet denne siden den ble for off topic
Det er foreløpig ingen konkret informasjon på nett som tilsier tilknytning til Ionity. En gammel artikkel fra 2018 påstår også at Tesla var i samtaler om dette, men at de måtte få CCS først... Går ann å kontakte Ionity direkte evt. Volvo, hvis dette er avgjørende.