Elbilforum.no

Populære temaer => Elbilen i Samfunnet => Emne startet av: snoemann på mandag 02. mars 2020, klokken 18:56

Tittel: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: snoemannmandag 02. mars 2020, klokken 18:56
https://www.dinside.no/motor/dieselbilene-sto-for-halve-bruktbilsalget-i-2019/72199826 (https://www.dinside.no/motor/dieselbilene-sto-for-halve-bruktbilsalget-i-2019/72199826)

Hvordan kan dette ha seg?
Har de glemt å korrigere for årsmodell f.eks.?

Dersom det faktisk er slik at elbiler faller raskere på bruktmarkedet enn fossilbiler,
så må det nesten bety at etterspørselen etter elbil i kundegruppene som normalt kjøper brukt,
er lavere og treigere til å snu seg enn nybilmarkedet...

"Han viser også til at elbilene har større prisreduksjon enn dieselbilene.

- Den gjennomsnittlige prisreduksjonen på en dieselbil på FINN har falt med 25 prosent fra første til andre halvår av 2019, og prisreduksjonen er i snitt 47 prosent lavere på en dieselbil enn på en elbil. Elbilens priskutt er også økende, sier Ryhjell."
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Håkon77mandag 02. mars 2020, klokken 19:56
De kundegruppene som vanligvis kjøper brukt har vel kanskje, i større grad enn nybilkjøpere, bare en bil som skal dekke alle behov. Jeg tilhører jo egentlig selv den gruppen som kjøper brukt, men som pga jeg pendler 22mil til og fra Oslo gikk for en elbil sist gang. Jeg følger spent med på oppgangen I bomring-prisene, økte nettleier og utviklingen i drivstoffprisene på diesel. Skal ikke se bort i fra at det blir en ny, brukt dieselbil på meg i fremtiden. Det må være en temmelig grei sum å spare for å kjøpe en splitter ny bil igjen
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Daniel_0007mandag 02. mars 2020, klokken 20:20
Er ikke no bombe på, elbil er fortsatt dyre hvis man har unger og må drasse bagasje da er diesel stasjonsvogn det beste kjøpet
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Burgermandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Når man leser om 500km+ rekkevidde så er det ikke så morro å se på det som får til 110km på en god dag.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Truls Antonsenmandag 02. mars 2020, klokken 20:30
Samt skal vel ikke undervurdere at det er færre store stasjonsvogner i bruktmarkedet nå som går på diesel, siden de fleste/mange som har kjøpt nybil i den prisklassen som har solgt denne typen biler brukt, nå har kjøpt elbil, type TMS eller X.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: vinterdekkmandag 02. mars 2020, klokken 20:40
Kan tenke meg at mange vurderer en brukt dieselbil i dag om man trenger en familiefrakter og tilbakelegger mer enn gjennomsnittet på 33 (?) km per dag. Noen vil kanskje også supplementere med diesel og el om man har husholdning med behov for og plass til to biler?
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Øyvind.hmandag 02. mars 2020, klokken 20:49
Hender jeg kikker litt på fossilbiler på Finn, men pris er da eneste årsak til at det kunne vært aktuelt.
Skannet kjapt igjennom kampanjen BOS kjører nå hvor de skal tømme ut lassevis med fossilbiler med 100k+ rabatter, men fant egentlig ikke så mye interessant. Kanskje en AWD E-klasse.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Amosstirsdag 03. mars 2020, klokken 01:09
Sitat fra: snoemann på mandag 02. mars 2020, klokken 18:56
Hvordan kan dette ha seg?
Har de glemt å korrigere for årsmodell f.eks.?

Årsaken ligger litt gjemt nede i artikkelen:
Sitat
- Tilbudet i bruktbilmarkedet styres av det som ble solgt nytt de foregående årene, det som ble leaset ut 3 eller 4 år tidligere og det som blir importert. Her ser man en gradvis reduksjon av dieselbiler med 4,5 prosent nedgang i volum i 2018 og videre 5,5 prosent nedgang i volum i 2019, sier Ryhjell.

I motsatt ende av skalaen har man elbilene, som hadde en volumøkning på 70 prosent i 2018 og 26 prosent i 2019. I 2019 ble det publisert dobbelt så mange elbiler på FINN som det ble i 2017.

Med andre ord - det er ikke på langt nær så mange brukte 3->5 år gamle elbiler på markedet som det finnes av diesel.

Sitat fra: snoemann på mandag 02. mars 2020, klokken 18:56
Dersom det faktisk er slik at elbiler faller raskere på bruktmarkedet enn fossilbiler,
så må det nesten bety at etterspørselen etter elbil i kundegruppene som normalt kjøper brukt,
er lavere og treigere til å snu seg enn nybilmarkedet...

"Han viser også til at elbilene har større prisreduksjon enn dieselbilene.

- Den gjennomsnittlige prisreduksjonen på en dieselbil på FINN har falt med 25 prosent fra første til andre halvår av 2019, og prisreduksjonen er i snitt 47 prosent lavere på en dieselbil enn på en elbil. Elbilens priskutt er også økende, sier Ryhjell."

Vel, dette er litt vanskelig å forholde seg til. Snakker de da om utropsprisen på finn.no?  Alle vet jo at det ikke nødvendigvis behøver å være relevant for hva bilen faktisk går for. Er det snakk om eldre elbiler så kan det være usikkerhet til kvaliteten på batteriene til de første elbilene, og/eller at det da oftest er snakk om relativ kort rekkevidde. Er først nå i det siste det har begynt å komme noen med rimelig god rekkevidde bortsett i fra Tesla.

De nevner også at elbiler ofte blir liggende lengre enn dieselbilen på finn.no før de blir solgt. Er ikke overrasket når jeg ser hvor mange elbiler som ligger ute for en høyere utropspris enn bilen kostet som ny....
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Miritirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: vinterdekktirsdag 03. mars 2020, klokken 03:34
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Men du sier jo selv at batteriene tar syvmilsteg, hvordan kan det ha seg at elbiler ikke er framtiden da?

Du sier at det blir for mye styr med ladding med elbil, samtidig sier du at det er mer hensiktsmessig med (ladbar) hybrid som må laddes hyppigere for at investeringen skal svare seg mtp miljø og egenøkonomi? Ulempen med ladbar hybrid som du vet er at det bare er hensiktsmessig under gunstige omstendigheter som at man i det daglige kjører innen den elektriske rekkevidden og at man er motivert til å ladde bilen. Det gir heller ikke så mye mening å forlenge el rekkevidden på hybridbilen utover 100 km. Da kan man heller kjøre elbil om behov for daglig el-rekkevidde strekker seg over det, iflg bmw representant.

http://www.tv2.no/v/1493055/

For all del, opp til 10 mils wltp rekkevidde for plugin hybrid er kjempebra og gjør at hybridbil kan forsvare fritak fra engangsavgift. I motsetning til tidlige plugin hybrider. Men det er kanskje litt på siden av temaet om bruktmarkedet for dieselbiler og elbiler. (Inntrykket mitt er at det er kjøpers marked for brukte plugin hybrider, men jeg har bare min egen leting etter bil å vise til og ingen tall på dette.)
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: turfsurftirsdag 03. mars 2020, klokken 06:26
De viser til gjennomsnittlig prisreduksjon. I.f.h.t til hva da?
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: femailtirsdag 03. mars 2020, klokken 10:24
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Merkelig at noen tror at 2020 blir året hvor e-bilen ikke har fremtid??Alle bilprodusenter i verden satser stort på elbiler, og svært lite på fosilbiler.Alle de store tyske produsenter ,for ikke å snakke om Kina😊Tror noen virkelig at verdens bilprodusenter er totalt på jordet??Nei, elbilen er kommet for å bli, og vil bare styrke seg.👍
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Robert E-Nirotirsdag 03. mars 2020, klokken 10:51
Sitat fra: femail på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:24
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Merkelig at noen tror at 2020 blir året hvor e-bilen ikke har fremtid??Alle bilprodusenter i verden satser stort på elbiler, og svært lite på fosilbiler.Alle de store tyske produsenter ,for ikke å snakke om Kina😊Tror noen virkelig at verdens bilprodusenter er totalt på jordet??Nei, elbilen er kommet for å bli, og vil bare styrke seg.👍

En sannhet med modifikasjoner.
I Europa er det fortsatt ca 97% av nybilsalget som ikke er helelektrisk, og produsentene satser for fullt på fossilbiler fortsatt. Men har elbilen kommet for å bli? Ja!
EUs utslippskrav, med påfølgende trussel om bøter, bidrar i stor grad at produsentene enten må satse på helelektrisk, men også satse på hybridløsninger, samt å få så mye effekt de kan ut av fossile motorer med minimalt utslipp. Dette er selvfølgelig positivt for miljøet.
Når det er sagt er det kanskje det siste tiltaket, en fortsatt utvikling av renere fossilmotorer, som er det viktigste. Dette fordi energiforsyningen fortsatt globalt (og kontinentalt) i stor grad baserer seg på det fossile (kull, olje og gass). Vel så viktig at det skjer en endring her.
Det store problemet i verden er ikke mengden eller økningen av mengden energi som forbrukes, men hvor energien kommer fra.
Først når følgende mål har blitt møtt kan vi saktens begynne å vinke adjø til fossile motorer:
1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)
2) Kostnaden å bygge elbiler blir kun marginelt høyere enn å bygge fossilbiler (dette er nok ikke umulig de neste årene)
3) Rekkevidden for mindre, "billige" kommer opp i 500km+, og for de større, litt dyrere samt premiumbilene kommer opp i 800km+

Det er fortsatt mange land der store befolkningsmasser sakte men sikkert nærmer seg muligheten til å erverve seg en bil (for mange selve symbolet for økt velstand), og da må elbil være et usubsidiert alternativ uten ulemper. Vi er ikke der enda dessverre. Men hvem vet? Om 10-15 år...?
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Arhatirsdag 03. mars 2020, klokken 11:19
Når nye elbiler blir billigere for hvert år samtidig som rekkevidden stadig øker, er det ikke rart at brukte elbiler synker ekstra mye i verdi.  Fossilbiler derimot har små endringer fra år til år både prismessig og teknologisk, så brukte fossiler blir derfor ikke "straffet" på samme måte.  Men om man selger en brukt elbil for å kjøpe en ny vil prisdifferansen være mer eller mindre konstant i og med at begge går ned i pris.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 03. mars 2020, klokken 11:44
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Den stolleken har for lengst begynt med fossilbiler. Med stadig skjerpede krav til utslipp, økende bompriser og varsler om utestengelse av fossilbiler i byer bør en styre langt unna fossilbiler nå. Forholdene for fossilbiler blir jo bare verre og verre?

Den eneste fossilbilen jeg ville turt å sitte med nå er en som er ferdig nedskrevet, dvs kanskje sub 100k området. Rett og slett fordi det er gammel teknologi som får verre og verre levekår. Eneste grunn til å gå for fossilbil nå er fordi man ikke har råd til å kjøpe en elbil som dekker behovet, eller fordi behovet ikke kan dekkes på en god måte av en elbil. Det finnes fortsatt en del kjøpere i dette segmentet, og i segmentet som har bestemt seg for at elbil er noe møl som aldri skal inn i garasjen.

Når det gjelder praktisk anvendelighet kjenner jeg meg ikke igjen overhodet. Jeg kjører på kryss og tvers i Norge og skandinavia helt bekymringsfritt. Selv 850km hjem fra Danmark gikk bekymringsfritt, og pausebehovet var strengt talt større enn ladebehovet. I hverdagen er det fullstendig knockout der jeg bruker noen få sekunder 1-2 ganger i uka på å plugge inn/ut istedenfor å kjøre innom bensinstasjon. Hybrider må lades mange ganger oftere, krever fortsatt bensinstasjoner og man blir sittende med en bil med dobbelt sett drivlinje bare for å spare litt tid noen få ganger i året. Det virker som en fryktelig dårlig ide.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: 1000kwhtirsdag 03. mars 2020, klokken 12:02
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Du tror ikke at bankene/forhandler har regnet inn disse kostnadene i sine leasingløsninger? ;)

Hvis du tror å låne penger til bil via leasing er lurt så tror jeg du bør se litt på totalkostnaden.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 03. mars 2020, klokken 12:59
Leasing er normalt dyrere. Du betaler gjerne dyre månedlige fakturagebyr, middelmådig rente mm. Sist jeg leaset var det også mva på årsavgiften, men usikker på om det er endret? Og leasingselskapet skal jo ikke sitte igjen med for høyt verditap, så de kalkulerer med bra verdifall.

Men - det finnes unntak. Det hender forhandlere tilbyr bilene veldig billig på leasing rett og slett for å få dem ut døra og i omsetning. Ser i blant tilbud hvor leasingkosten åpenbart ligger for lavt ift forventet verditap, spesielt i en tid hvor fossilbiler blir mindre og mindre kurant brukt. Peugeot har jeg sett gi leasingtilbud på fossilbiler hvor prisen har virket svært lav sammenlignet med forventet verditap.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Ketill Jacobsentirsdag 03. mars 2020, klokken 15:31
Sitat fra: Robert E-Niro på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:51
Sitat fra: femail på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:24
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Merkelig at noen tror at 2020 blir året hvor e-bilen ikke har fremtid??Alle bilprodusenter i verden satser stort på elbiler, og svært lite på fosilbiler.Alle de store tyske produsenter ,for ikke å snakke om Kina😊Tror noen virkelig at verdens bilprodusenter er totalt på jordet??Nei, elbilen er kommet for å bli, og vil bare styrke seg.👍

En sannhet med modifikasjoner.
I Europa er det fortsatt ca 97% av nybilsalget som ikke er helelektrisk, og produsentene satser for fullt på fossilbiler fortsatt. Men har elbilen kommet for å bli? Ja!
EUs utslippskrav, med påfølgende trussel om bøter, bidrar i stor grad at produsentene enten må satse på helelektrisk, men også satse på hybridløsninger, samt å få så mye effekt de kan ut av fossile motorer med minimalt utslipp. Dette er selvfølgelig positivt for miljøet.
Når det er sagt er det kanskje det siste tiltaket, en fortsatt utvikling av renere fossilmotorer, som er det viktigste. Dette fordi energiforsyningen fortsatt globalt (og kontinentalt) i stor grad baserer seg på det fossile (kull, olje og gass). Vel så viktig at det skjer en endring her.
Det store problemet i verden er ikke mengden eller økningen av mengden energi som forbrukes, men hvor energien kommer fra.
Først når følgende mål har blitt møtt kan vi saktens begynne å vinke adjø til fossile motorer:
1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)
2) Kostnaden å bygge elbiler blir kun marginelt høyere enn å bygge fossilbiler (dette er nok ikke umulig de neste årene)
3) Rekkevidden for mindre, "billige" kommer opp i 500km+, og for de større, litt dyrere samt premiumbilene kommer opp i 800km+

Det er fortsatt mange land der store befolkningsmasser sakte men sikkert nærmer seg muligheten til å erverve seg en bil (for mange selve symbolet for økt velstand), og da må elbil være et usubsidiert alternativ uten ulemper. Vi er ikke der enda dessverre. Men hvem vet? Om 10-15 år...?

Har du gått i hi på syttitallet og kommet ut i går? Spørsmålet mitt er basert på din uttalelse: "1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)".

Jeg kan få opplyse deg om at fornybar energi (i form av strøm) nå er billigere enn fossil energi ca alle steder i verden og vind og sol blir billigere dag for dag. Se også dagens elpriser som ligger på ca 15 øre/kWh nå på vinteren og med mye av kullkraft og atomkraft faset ut i EU og erstattet med sol og vind. De lave prisene har vært der siden januar, et tidspunkt der i tillegg behovet for strøm er høyest og sol knapt leverer noe.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Rævediltertirsdag 03. mars 2020, klokken 22:11
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. mars 2020, klokken 11:44
Når det gjelder praktisk anvendelighet kjenner jeg meg ikke igjen overhodet. Jeg kjører på kryss og tvers i Norge og skandinavia helt bekymringsfritt. Selv 850km hjem fra Danmark gikk bekymringsfritt, og pausebehovet var strengt talt større enn ladebehovet.

Fantastisk! Og dette er overførbart på andre??
Eller kjører du der det er ladere??
Eg liker å kjøre der eg skal eller har lyst til å kjøre, men må i dag planlegge kvar einaste langtur i forhold til ladere.
Mulig nokon liker dette, men eg er ikkje der.
Hadde tenkt oss til Finnmark fra vestlandet i sommar, men me tar sikkert fly i stedet, "No workable plan found.".
Vestkysten av Danmark - gløm det....
Aust-europa - dream on...

Eg har to kollegaer som ikkje våger å kjøre ut av fylket med I-pacene sine. Fordi? Fordi ladeløsinger til andre bilmerker enn det unevnelige ikkje fungerer for andre enn spesielt interesserte, satt litt på spissen.

I dag hadde eg kjøpt dieselhybrid om eg skulle kjøpt ny.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Øyvind.honsdag 04. mars 2020, klokken 08:30
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 03. mars 2020, klokken 22:11
Fantastisk! Og dette er overførbart på andre??
Eller kjører du der det er ladere??
Eg liker å kjøre der eg skal eller har lyst til å kjøre, men må i dag planlegge kvar einaste langtur i forhold til ladere.

Som jeg skrev i innlegget du siterte -

SitatEneste grunn til å gå for fossilbil nå er fordi man ikke har råd til å kjøpe en elbil som dekker behovet, eller fordi behovet ikke kan dekkes på en god måte av en elbil. Det finnes fortsatt en del kjøpere i dette segmentet,
Det finnes fortsatt kjøpere som ikke får sitt behov dekket av elbil. Så nei, mitt tilfelle er ikke overførbart til 100% av Norges befolkning.
Men jeg konstaterer at jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsen overhodet. Jeg kjører på kryss og tvers i Norge og Skandinavia helt bekymringsfritt. De fleste turene foregår uten hurtiglading. Og turene som krever hurtiglading har ladere tilgjengelig på ruten. Bilen forteller meg hvor det er best å lade, hvor lenge, hvor mange ladere som er tilgjengelig osv. Selv kona som hatet langtur med kommersielle ladere drar nå på tur helt uten bekymringer fordi alt er så friksjonsfritt og tilrettelagt. Hadde jeg kjørt bil som var helt avhengig av kommersielle ladere (noe jeg antakelig gjør fra sommeren av) kan det godt være holdningen min endres, men i så fall bytter jeg bare til Model Y når den kommer. Eller tilbake til en X. Begge dekker mitt behov meget bra, selv om ingen av dem er perfekte.

Men byttet blir uansett fra elbil til elbil da det er utenkelig for min del å kjøpe bil med forbrenningsmotor nå. Til det opplever jeg ulempene som alt for store.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 04. mars 2020, klokken 08:46
Ladenettverkene er ikke ferdig utbygget, og noen vil nok se at sine behov ikke dekkes av dagens ladere. Men de som ikke har sine behov dekket av dagens ladenettverk blir fortløpende færre, ettersom nettverkene blir bedre og bedre.

Personlig har jeg ikke hatt særlig utfordringer over de siste 100k km, inkludert turer til Kroatia, Skellefteå, Stockholm, Bergen, Bodø, mm. Det har riktignok hendt et par ganger at jeg måtte benytte CHAdeMO. Og det er sjeldent jeg planlegger særlig. Jeg vet at nettverkene er 99% bra nok. Jeg sjekker riktignok kartene litt hvis jeg vet jeg skal unna hovedveiene.

Når det gjelder statistikken i artikkelen er det ganske mange variabler som kan slå ut litt rart. Jeg tenker bruktbilsalget ikke er spesielt meningsfullt å se på før det er mer modent.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Øyvind.honsdag 04. mars 2020, klokken 09:09
Jeg solgte akkurat CHAdeMO adapteret mitt. Årsaken er at jeg sist brukte det var juni 2018, fordi jeg skulle dra campingvogn på en litt krøkkete rute. Selv den er det kommet opp flere superchargere på i etterkant. Etter en tur med campingvogn på slep konstaterte jeg at det ikke var noe for oss. Til campingvogn-ferie land og strand rundt ville jeg fortsatt valgt fossilbil må jeg si.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: vinterdekkonsdag 04. mars 2020, klokken 09:20
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 03. mars 2020, klokken 22:11
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 03. mars 2020, klokken 11:44
Når det gjelder praktisk anvendelighet kjenner jeg meg ikke igjen overhodet. Jeg kjører på kryss og tvers i Norge og skandinavia helt bekymringsfritt. Selv 850km hjem fra Danmark gikk bekymringsfritt, og pausebehovet var strengt talt større enn ladebehovet.

Fantastisk! Og dette er overførbart på andre??
Eller kjører du der det er ladere??
Eg liker å kjøre der eg skal eller har lyst til å kjøre, men må i dag planlegge kvar einaste langtur i forhold til ladere.
Mulig nokon liker dette, men eg er ikkje der.
Hadde tenkt oss til Finnmark fra vestlandet i sommar, men me tar sikkert fly i stedet, "No workable plan found.".
Vestkysten av Danmark - gløm det....
Aust-europa - dream on...

Eg har to kollegaer som ikkje våger å kjøre ut av fylket med I-pacene sine. Fordi? Fordi ladeløsinger til andre bilmerker enn det unevnelige ikkje fungerer for andre enn spesielt interesserte, satt litt på spissen.

I dag hadde eg kjøpt dieselhybrid om eg skulle kjøpt ny.

Synes også innlegget var vel sorgenfri. Det er en grunn til at nybilsalget består av tilnærmet 50% elektriske biler og ikke 100% elektriske biler riktig ennå. Om ikke annet begynner det å bli bra utvalg av hybrider med praktisk elektrisk rekkevidde for overgangsperioden.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Øyvind.honsdag 04. mars 2020, klokken 09:32
Beklager om det virker sorgenfritt, men dere får heller klandre Tesla som dekker alle ruter jeg kjører og har lading så godt integrert i bilen at den fjerner bekymringer.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Robert E-Niroonsdag 04. mars 2020, klokken 09:49
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 03. mars 2020, klokken 15:31
Sitat fra: Robert E-Niro på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:51
Sitat fra: femail på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:24
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Merkelig at noen tror at 2020 blir året hvor e-bilen ikke har fremtid??Alle bilprodusenter i verden satser stort på elbiler, og svært lite på fosilbiler.Alle de store tyske produsenter ,for ikke å snakke om Kina😊Tror noen virkelig at verdens bilprodusenter er totalt på jordet??Nei, elbilen er kommet for å bli, og vil bare styrke seg.👍

En sannhet med modifikasjoner.
I Europa er det fortsatt ca 97% av nybilsalget som ikke er helelektrisk, og produsentene satser for fullt på fossilbiler fortsatt. Men har elbilen kommet for å bli? Ja!
EUs utslippskrav, med påfølgende trussel om bøter, bidrar i stor grad at produsentene enten må satse på helelektrisk, men også satse på hybridløsninger, samt å få så mye effekt de kan ut av fossile motorer med minimalt utslipp. Dette er selvfølgelig positivt for miljøet.
Når det er sagt er det kanskje det siste tiltaket, en fortsatt utvikling av renere fossilmotorer, som er det viktigste. Dette fordi energiforsyningen fortsatt globalt (og kontinentalt) i stor grad baserer seg på det fossile (kull, olje og gass). Vel så viktig at det skjer en endring her.
Det store problemet i verden er ikke mengden eller økningen av mengden energi som forbrukes, men hvor energien kommer fra.
Først når følgende mål har blitt møtt kan vi saktens begynne å vinke adjø til fossile motorer:
1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)
2) Kostnaden å bygge elbiler blir kun marginelt høyere enn å bygge fossilbiler (dette er nok ikke umulig de neste årene)
3) Rekkevidden for mindre, "billige" kommer opp i 500km+, og for de større, litt dyrere samt premiumbilene kommer opp i 800km+

Det er fortsatt mange land der store befolkningsmasser sakte men sikkert nærmer seg muligheten til å erverve seg en bil (for mange selve symbolet for økt velstand), og da må elbil være et usubsidiert alternativ uten ulemper. Vi er ikke der enda dessverre. Men hvem vet? Om 10-15 år...?

Har du gått i hi på syttitallet og kommet ut i går? Spørsmålet mitt er basert på din uttalelse: "1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)".

Jeg kan få opplyse deg om at fornybar energi (i form av strøm) nå er billigere enn fossil energi ca alle steder i verden og vind og sol blir billigere dag for dag. Se også dagens elpriser som ligger på ca 15 øre/kWh nå på vinteren og med mye av kullkraft og atomkraft faset ut i EU og erstattet med sol og vind. De lave prisene har vært der siden januar, et tidspunkt der i tillegg behovet for strøm er høyest og sol knapt leverer noe.

Dette var et særdeles norsk/europeisk blikk på det hele.
Og der har du naturligvis rett.
Men i Kina er kull en stor resurs som de naturligvis benytter seg av, all den tid den er økonomisk bærekraftig. Jeg har stor tro på sol og vind, men sol er ikke der enda. Offshore vind har også skyhøye etableringskostnader. Og felles for de alle er at de krever enorme arealer.
Etter Fukushima presterte Tyskland å stenge sine atomkraftverk og gjenåpne sine kullkraftverk, som i seg selv er en skandale.
I Kina er det penga som rår, og dersom dette pekte i retning sol/vind/hydro, så hadde vi for lengst sett en større effekt av dette. Det gjør vi ikke den dag i dag.
Men lov å håpe.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Mateuszonsdag 04. mars 2020, klokken 14:33
Sitat fra: Robert E-Niro på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:49

Dette var et særdeles norsk/europeisk blikk på det hele.
Og der har du naturligvis rett.
Men i Kina er kull en stor resurs som de naturligvis benytter seg av, all den tid den er økonomisk bærekraftig. Jeg har stor tro på sol og vind, men sol er ikke der enda. Offshore vind har også skyhøye etableringskostnader. Og felles for de alle er at de krever enorme arealer.
Etter Fukushima presterte Tyskland å stenge sine atomkraftverk og gjenåpne sine kullkraftverk, som i seg selv er en skandale.
I Kina er det penga som rår, og dersom dette pekte i retning sol/vind/hydro, så hadde vi for lengst sett en større effekt av dette. Det gjør vi ikke den dag i dag.
Men lov å håpe.

Kinesiske myndigheter satser stort på grønn energi. Kina er nå er verdensledende på sol- og vindkraft.
https://forskning.no/energi-kina-miljo/kinesiske-myndigheter-satser-stort-pa-gronn-energi/1630139
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Robert E-Niroonsdag 04. mars 2020, klokken 15:04
Det får så være, men hva betyr det? De er 1,3 mrd mennesker.
Her må nok deres satsing på på grønn energi sees per capita.
Mot slutten av 2019 hadde Kina kullkraftverk med produksjonskapasitet på 1,000 gigawatt, og var i gang med å øke denne kapasiteten med 12%. Dette har skjedd etter at kinesiske myndigheter tillot provinsene selv å bestemme utbyggingstakt fra 2014, noe som resulterte i et internt kappløp om internasjonal business provinsene imellom, der billig kraft skulle være utslagsgivende.

Kina står fortsatt for 30% av verdens klimagassutslipp (har 18% av verdens befolkning), og deres "grønne skifte" består i hovedsak å finansiere 250-300 kullkraftverk i andre utviklingsland (primært for å forsyne nye kinesiske fabrikker i disse landene). Disse er stort sett Sørøst-Asia, Sentral-Asia og Afrika.

Men å markedsføre seg selv er de jammen meg gode på.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: vinterdekkonsdag 04. mars 2020, klokken 15:38
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:32
Beklager om det virker sorgenfritt, men dere får heller klandre Tesla som dekker alle ruter jeg kjører og har lading så godt integrert i bilen at den fjerner bekymringer.

Tesla er flott og jeg klandrer de ikke. Tesla har vist hva vi alle kan forvente oss av elbiler. Men de dekker ikke i alle bilklasser. Det er litt som med Ford Model T. Ja, jeg kan kjøpe framtidsrettet elektrisk bil uten bekymringer og hengerfeste og få den levert før sommeren. Men det er en sportsbil med glasstak som koster nærmere 500' og som passer parkeringsplassen min med en skoskje. :)
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Ketill Jacobsenonsdag 04. mars 2020, klokken 16:42
Sitat fra: Robert E-Niro på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:49
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 03. mars 2020, klokken 15:31
Sitat fra: Robert E-Niro på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:51
Sitat fra: femail på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:24
Sitat fra: Miri på tirsdag 03. mars 2020, klokken 01:33
Sitat fra: Burger på mandag 02. mars 2020, klokken 20:24
Kan det være så enkelt at nye elbiler har så god rekkevidde at det frister lite å kjøpe noe av det brukte til rett pris?

Definitivt. Baksiden ved at teknologien i elbiler tar sjumilssteg, er at forrige generasjon blir mindre attraktiv. Ingen ved sine fulle fem, faktisk kjøper elbil, med mindre de skal ha den i mange år, de leaser og lar dermed andre ta risikoen. For risikoen er høy, og kjøper du brukt elbil, er den enda høyere. Det blir litt som med stolleken, det er om å gjort å kvitte seg med den, for ikke å være den som ikke får solgt videre.

Jeg tror 2020 blir året hvor det går opp for folk at elbiler ikke har den fremtiden som var opplest og vedtatt. Realismen synker inn, man orker ikke lenger styret med lading og planlegging, og hva er vitsen når hybridene har fått 10 mil rekkevidde. Miljøaspektet i bymiljø er dermed ivaretatt, og langkjøring kan foregå like stressfritt som i gamle dager.
Merkelig at noen tror at 2020 blir året hvor e-bilen ikke har fremtid??Alle bilprodusenter i verden satser stort på elbiler, og svært lite på fosilbiler.Alle de store tyske produsenter ,for ikke å snakke om Kina😊Tror noen virkelig at verdens bilprodusenter er totalt på jordet??Nei, elbilen er kommet for å bli, og vil bare styrke seg.👍

En sannhet med modifikasjoner.
I Europa er det fortsatt ca 97% av nybilsalget som ikke er helelektrisk, og produsentene satser for fullt på fossilbiler fortsatt. Men har elbilen kommet for å bli? Ja!
EUs utslippskrav, med påfølgende trussel om bøter, bidrar i stor grad at produsentene enten må satse på helelektrisk, men også satse på hybridløsninger, samt å få så mye effekt de kan ut av fossile motorer med minimalt utslipp. Dette er selvfølgelig positivt for miljøet.
Når det er sagt er det kanskje det siste tiltaket, en fortsatt utvikling av renere fossilmotorer, som er det viktigste. Dette fordi energiforsyningen fortsatt globalt (og kontinentalt) i stor grad baserer seg på det fossile (kull, olje og gass). Vel så viktig at det skjer en endring her.
Det store problemet i verden er ikke mengden eller økningen av mengden energi som forbrukes, men hvor energien kommer fra.
Først når følgende mål har blitt møtt kan vi saktens begynne å vinke adjø til fossile motorer:
1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)
2) Kostnaden å bygge elbiler blir kun marginelt høyere enn å bygge fossilbiler (dette er nok ikke umulig de neste årene)
3) Rekkevidden for mindre, "billige" kommer opp i 500km+, og for de større, litt dyrere samt premiumbilene kommer opp i 800km+

Det er fortsatt mange land der store befolkningsmasser sakte men sikkert nærmer seg muligheten til å erverve seg en bil (for mange selve symbolet for økt velstand), og da må elbil være et usubsidiert alternativ uten ulemper. Vi er ikke der enda dessverre. Men hvem vet? Om 10-15 år...?

Har du gått i hi på syttitallet og kommet ut i går? Spørsmålet mitt er basert på din uttalelse: "1) Ren energi blir billigere å produsere enn fossil energi (det er dessverre langt dit)".

Jeg kan få opplyse deg om at fornybar energi (i form av strøm) nå er billigere enn fossil energi ca alle steder i verden og vind og sol blir billigere dag for dag. Se også dagens elpriser som ligger på ca 15 øre/kWh nå på vinteren og med mye av kullkraft og atomkraft faset ut i EU og erstattet med sol og vind. De lave prisene har vært der siden januar, et tidspunkt der i tillegg behovet for strøm er høyest og sol knapt leverer noe.

Dette var et særdeles norsk/europeisk blikk på det hele.
Og der har du naturligvis rett.
Men i Kina er kull en stor resurs som de naturligvis benytter seg av, all den tid den er økonomisk bærekraftig. Jeg har stor tro på sol og vind, men sol er ikke der enda. Offshore vind har også skyhøye etableringskostnader. Og felles for de alle er at de krever enorme arealer.
Etter Fukushima presterte Tyskland å stenge sine atomkraftverk og gjenåpne sine kullkraftverk, som i seg selv er en skandale.
I Kina er det penga som rår, og dersom dette pekte i retning sol/vind/hydro, så hadde vi for lengst sett en større effekt av dette. Det gjør vi ikke den dag i dag.
Men lov å håpe.

Når du først tok deg bryet å svare meg (og framstå som opplyst), så hadde jeg forventet at du i høyere grad holdt deg til realitetene i videre diskusjoner. Men den gang ei! Tyskland har i 2019 en andel på 46% på fornybart, mot 33,3% i 2015. Kull har gått ned med 35% (til 29% andel i 2019) og atomkraft fra 15,8% til 13,7%. Gass fra 5,5% i 2015 til 10,2% i 2019. Vind og sol har altså i helt vesentlig grad erstattet kull og atomkraft.

https://www.energy-charts.de/energy_pie.htm?year=2018

Kina nådde toppen i kullforbruk i 2012 og har siden hatt en økning i sitt brutto nasjonalprodukt på 68%. Andelen av kullkraft i Kina har gått drastisk ned.

I motsetning til de fleste utviklede land så har Norge et CO2-utslipp som er høyere i dag enn i 1990!
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Rævedilteronsdag 04. mars 2020, klokken 19:16
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 04. mars 2020, klokken 16:42
Kina nådde toppen i kullforbruk i 2012 og har siden hatt en økning i sitt brutto nasjonalprodukt på 68%. Andelen av kullkraft i Kina har gått drastisk ned.
Drastisk ned? Tuller du? Prosenteregning redder ikkje klimaet.
Andel går ned, men mengden utslipp (av Co2) auker fortsatt, i 2018 med 4,7%.
Dei har nærere 1000 kullkraftverk i drift og 120 under bygging.
Den 120 kraftverka skal leverere samme ca. energimengde som verdens totale utbygging av sol&vindkraft på et år, mao. Kina aukar sine utslepp med meir enn resten av verden sin totale utbygging av fornybar energi reduserer det.
Kina har som mål at toppen skal nås i 2030, håper dei klarer det før.
Og det er ikkje på grunn av globalt klima primært Kina vil redusere utsleppa, men lokalmiljø og pæng.

Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: jkirkeboonsdag 04. mars 2020, klokken 21:32
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 04. mars 2020, klokken 19:16
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 04. mars 2020, klokken 16:42
Kina nådde toppen i kullforbruk i 2012 og har siden hatt en økning i sitt brutto nasjonalprodukt på 68%. Andelen av kullkraft i Kina har gått drastisk ned.
Drastisk ned? Tuller du? Prosenteregning redder ikkje klimaet.
Andel går ned, men mengden utslipp (av Co2) auker fortsatt, i 2018 med 4,7%.
Dei har nærere 1000 kullkraftverk i drift og 120 under bygging.
Den 120 kraftverka skal leverere samme ca. energimengde som verdens totale utbygging av sol&vindkraft på et år, mao. Kina aukar sine utslepp med meir enn resten av verden sin totale utbygging av fornybar energi reduserer det.

Nye kullkraftverk i Kina erstatter i stor grad eldre kraftverk som har for høye utslipp. Det er altså liten netto tilvekst.
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Rævediltertorsdag 05. mars 2020, klokken 07:44
4,7% er jo ein solid netto tilvekst?

Eg forstår godt dei som gjer litt opp.....
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Ketill Jacobsentorsdag 05. mars 2020, klokken 17:17
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 04. mars 2020, klokken 19:16
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 04. mars 2020, klokken 16:42
Kina nådde toppen i kullforbruk i 2012 og har siden hatt en økning i sitt brutto nasjonalprodukt på 68%. Andelen av kullkraft i Kina har gått drastisk ned.
Drastisk ned? Tuller du? Prosenteregning redder ikkje klimaet.
Andel går ned, men mengden utslipp (av Co2) auker fortsatt, i 2018 med 4,7%.
Dei har nærere 1000 kullkraftverk i drift og 120 under bygging.
Den 120 kraftverka skal leverere samme ca. energimengde som verdens totale utbygging av sol&vindkraft på et år, mao. Kina aukar sine utslepp med meir enn resten av verden sin totale utbygging av fornybar energi reduserer det.
Kina har som mål at toppen skal nås i 2030, håper dei klarer det før.
Og det er ikkje på grunn av globalt klima primært Kina vil redusere utsleppa, men lokalmiljø og pæng.

Statistikk fra mars 2019 viser 2,2% økte CO2-utslipp i Kina i 2018, 1% økning i kullforbruk (halvparten av alt kull går til strømproduksjon) og 7,7% økning i strømproduksjon og 6,6% økning i BNP. Ganske imponerende etter min mening. Kullforbruket kunne gjerne gått ned og en får håpe på en mer drastisk overgang til fornybar energi enn en ser nå. Heldigvis så er politikerne i Kina svært pragmatiske og har god evne til å endre sin politikk på kort varsel.

https://www.carbonbrief.org/guest-post-chinas-co2-emissions-grew-slower-than-expected-in-2018
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Rævediltertorsdag 05. mars 2020, klokken 18:51
Talla mine var forløpige prognoser, og sjølv dine tall er innanfor 2%-7,4% usikkerhet, så dei kan godt være større.

Men pragmatiske er kinesarane, men eg trur ikkje dei er så opptatt av globalt klima. (ikkje at Norge er så mykje betre, subsidie millardane burdre vært brukt andre steder der ein fekk meir redusjon for pengane, solceller i Afrika for eksempel.)

Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: Ketill Jacobsenfredag 06. mars 2020, klokken 14:27
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 05. mars 2020, klokken 18:51
Talla mine var forløpige prognoser, og sjølv dine tall er innanfor 2%-7,4% usikkerhet, så dei kan godt være større.

Men pragmatiske er kinesarane, men eg trur ikkje dei er så opptatt av globalt klima. (ikkje at Norge er så mykje betre, subsidie millardane burdre vært brukt andre steder der ein fekk meir redusjon for pengane, solceller i Afrika for eksempel.)

Tror nok at kineserne er mest opptatt av forurensning, men deres satsing på elbiler tyder kanskje på at de også bryr seg om klima! Mesteparten av kullkraftverkene i Kina strever med økonomien og på den annen side blir bare sol og vind stadig billigere. Kina har knapt begynt med bunnfaste vindturbiner og mot 2030 vil flytende vindturbiner komme for fullt. Så framtida for både kull og atomkraft er ganske mørk i Kina!

En skal også huske at Kina i 2016 overlot til provinsene å bestemme om de ville tillate nye kullkraftverk. Provinsene vil gjerne utnytte sine lokale kullressurser og skape nye arbeidsplasser og satte i gange bygging av nye verk. Et par år senere gikk man tilbake til sentral godkjenning av nye verk. Mye tyder derfor på at alle de nye verkene under bygging er et kortvarig blaff og at de fleste ikke blir realisert (komme i drift). En må også huske at for hvert nytt verk som blir bygd, må et gammelt legges ned.

En kan også se på Røvedilters kurve som viser en nesten vertikal oppgang i kullforbruk fra 2000 til ca 2012 og deretter en nedgang og en svak oppgang de siste par år. Dette skjer samtidig som økningen i BNP er på ca 6-7% også de siste sju årene!
Tittel: Sv: Artikkel om diesel vs elbil på dinside
Skrevet av: GOLF-raiderlørdag 07. mars 2020, klokken 03:31
Aftenposten skreiv engang i nær fortid om at
Russlands president Vladimir Putin undertegnet
en 30-års avtale om levering av gass til Kina.
Avtalen innebærer at Russland hvert år skal levere
38 milliarder kubikkmeter gass til Kinas energi-krevende
vekst-økonomi. Leveransene vil trolig starte i 2018  :D
Denne gasskrafta vil erstatte mye gammel kullkraft   ::)
https://www.aftenposten.no/norge/i/zL2xq/gigantavtale-sikrer-kina-russisk-gass