Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: kirneh på søndag 01. mars 2020, klokken 18:47

Tittel: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: kirnehsøndag 01. mars 2020, klokken 18:47
Hei

Familiekrise! Håper på kloke innspill :)

Vi er en småbarnsfamilie på 4 som i noen tid har behov for å drasse rundt på ei søskenvogn og etterhvert sykler/ski/etc.. Dette skal gå fint i e-tron når vi fjerner lokket i bagasjeromsgulvet. Da får en vesentlig del av understellet til en emmaljunga viking 735 plass under (med hjulene av) samtidig med annen bagasje.

Vi har ikke prøvd den eneste konkurrenten, I-Pace, men det ser ikke ut til at den er stor nok bak uansett.

Valget står nå mellom:

Valg 1: ny e-tron 55 advanced business "fast track" fra Albjerk til kr 744 900.

Valg 2: ny e-tron 50 advanced sport "fast track" fra Albjerk til kr 609 900.

Valg 3: importere brukt e-tron 55 (fra mars 2019). ca 690K totalt, med mer utstyr enn den i valg 1 og kjørelengde ca 20 000km. Tysk utgave (kanskje ikke nok varme i kupéen?).

Foreløpige betraktninger:

En e-tron 50 duger i det vanlige for oss da vi bare småkjører på hverdagene, men med maks 10 mil i helgene hvis vi reiser inn til Oslo. Til dette bruk er vi helt sikre på at 50 duger da vi fra før av bruker en i3 (94kwh) som aldri går tom for strøm på hverdager (lader om natten).

Når vi skal ut på "langtur" er vi derimot usikre på om 50 holder og vurderer da en 55. Bakgrunnen er konkrete destinasjoner som jeg lister opp under, samtidig som jeg ikke vet hvor langt jeg kommer i en 50 når vi tar inn 2 store barneseter, to sykler på taket, fyller opp bagasjerommet, og laster på en sykkel eller to bak. Evt en takboks om vinteren.

I tillegg har vi noen negative erfaringer med lading på tur fra bruk av i3 (f.eks. tur/retur KristianSUND fra Drammen). Da tenker jeg ikke på ladekø, men på at ladestasjonene ikke alltid fungerer. Sist vi var i Flå måtte vi lade med en type 2 lader.

Vanlige "langturer" for oss er Drammen-Kristiansand (27mil en vei), Drammen-Tinn (ca 13mil en vei), Drammen-Sverige (20ish en vei), Drammen-Flå (25mil tur/retur). Kanskje etablerer man seg noen andre kjøremønstre etterhvert som man finner nye destinasjoner å reise til med barna som pr nå er 0år og 2år.

Vi syns en prisdifferanse på 135 000kr er noe uproporsjonalt ift hva man får (7mil ekstra på vinteren og kanskje 10mil om sommer). Samtidig er det akkurat disse milene som tar oss hele veien til Kristiansand, tur/retur hytta, og tur/retur Flå uten å lade.

Vi KAN lade på disse strekningene men er noe nervøse for variabler som ladekø og defekte ladestasjoner. Blir nok uansett stopp hver 1,5time max.

Importere bil virker økonomisk, men føles usikkert.

Er veldig usikker på hvilken versjon vi skal gå for og da hadde det vært helt topp med noen innspill fra andre. Tanker?

PS: Tar sikte på å ha bilen i ca 5år.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: z4rdsøndag 01. mars 2020, klokken 19:28
Er det uaktuelt med valg 4: Kjøpe brukt 55 (norsk bil)?

Hvis det er uaktuelt, så hadde jeg gått for valg 1, hvis jeg hadde vært deg. De ekstra kWh vil du gjerne ha ifm de strekningene og bruksmønsteret du lister opp.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: kirnehsøndag 01. mars 2020, klokken 19:43
Takk for innspill.

Det er ikke helt uaktuelt, men jeg forstår det slik at fjorårets 55 hadde kortere rekkevidde enn årets 55.

Samtidig ser det ikke ut som om de brukte norske har tapt seg så mye i pris (uten at jeg har stålkontroll). Hvis det stemmer så vil det ikke være så attraktivt med norsk brukt. Bruktbil må være attraktivt økonomisk sett, hvis ikke så blir gleden fra nybilopplevelsen for sterkt til å avstå fra.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: eivhellesøndag 01. mars 2020, klokken 19:44
Min egen vurdering da jeg valgte etron 50 i stedet for 55 var følgende :

På langturer vil jeg som regel kjøre lenger enn rekkevidden til etron 55. Derfor må jeg uansett regne med å lade underveis. Da er den reelle forskjellen hvor mye tid jeg må bruke på å lade. Og da er ikke verdt å bruke de ekstra kronene for å få større batteri. Jeg prøver også bevist å unngå å kjøre på de verste utfartsdagene og opplever derfor svært sjelden ladekø.

Mindre belastning for miljøet. Etron 50 bruker 75% av resursene som kreves for å produsere batteriet sammenlignet med etron 55. Når jeg ikke har behov for den ekstra kapasiteten er etron 50 et bedre miljøvalg. Mindre batteri gir også redusert vekt og litt lavere forbruk, som er greit å få med seg selv om miljøeffekten her er ganske marginal.

Når man investerer i ny bil har man som regel et tidsperspektiv på noen år frem i tid. Derfor vil ikke nødvendigvis dagens situasjon være representativ for hele tidsperioden man skal eie bilen. Tilgangen på ladestasjoner vil bare blir bedre fremover og det kan derfor bli lettere å få ladet på de vanlige reisemålene. Samtidig må man også se for seg at man i fremtiden vil kunne ha ønsker om å dra andre steder, slik at det som er tilstrekkelig rekkevidde (uten ladestopp) kan forandre seg.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: evtronDKsøndag 01. mars 2020, klokken 19:46
Du kan roligt regne med af e55 kan klare 150km på 80% batteri på en strækning med 120 km/t fuldt pakket og med tagboks i vintervejr.

På en 80% opladning klarer den fint 200km på en strækning med 130 km/t uden tagboks og oppakning på tør vej og 10-15 grader.

Så kan du jo bare lægge 20% til ved ladning til 100%, og er det ikke motorvej kører den jo endnu længere.

Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: kirnehsøndag 01. mars 2020, klokken 20:04
EvtronDK: klarer ikke 55 mer enn det du oppgir der? Det er jo isåfall skuffende. Håpet den klarte alle 27 milene med 110kmt i snitt.

Eivhelle: takk for input. Du har rett i at det trolig vil variere. Kanskje er det et argument for å gå for 55 så man sikrer seg mer. Blir dyrere og mindre miljøvennlig å kjøpe ny bil om 3 år enn å kjøpe største batteri. Men jeg likte miljøargumentet - det er noe å ta med i vurderingen.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: Tinsøndag 01. mars 2020, klokken 20:07
For vår del ett lett valg: 50. Bilen lader raskt på Ionity (og nå som folk skyr de som pesten, er det heller ikke ladekø.) Vi har en iPace i tillegg. Velger e tron 50 når vi skal på langtur, gitt at vi passerer ionity lader, noe vi alltid gjør med vårt kjøremønster. Hadde det vært ytterligere 5-6mil ekstra rekkevidde med 55 over 50 hadde det blitt 55, men for vår del er det ikke noe poeng i dag når diffen er såpass "liten". Hvis du kjører til stadighet der det er få lynladere hadde jeg valgt 55. Å basere seg på å lade der det er 1-2 ladepunkter funker ikke (for vår del.)
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: evtronDKsøndag 01. mars 2020, klokken 20:36
Sitat fra: kirneh på søndag 01. mars 2020, klokken 20:04
EvtronDK: klarer ikke 55 mer enn det du oppgir der? Det er jo isåfall skuffende. Håpet den klarte alle 27 milene med 110kmt i snitt.

Eivhelle: takk for input. Du har rett i at det trolig vil variere. Kanskje er det et argument for å gå for 55 så man sikrer seg mer. Blir dyrere og mindre miljøvennlig å kjøpe ny bil om 3 år enn å kjøpe største batteri. Men jeg likte miljøargumentet - det er noe å ta med i vurderingen.

Med 110km/t og ladet til 100% skal det gå fint. Rækkevidden falder til 250-260 når man kommer på 130 km/t (uden tagboks).

EDIT: Du kan evt. bruge 313wh/km som reference værdi på ABRP. Så kan du nogenlunde forudsige kørsel med tagboks.....

FDM i Danmark har testen e55 med 83,6kWh til 342 kilometer med 110km/t på motorvej. Se her:  https://fdm.dk/motor/biltest/audi-e-tron-tung-paa-godt-ondt (https://fdm.dk/motor/biltest/audi-e-tron-tung-paa-godt-ondt)
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: kirnehsøndag 01. mars 2020, klokken 21:28
Sitat fra: Tin på søndag 01. mars 2020, klokken 20:07
For vår del ett lett valg: 50. Bilen lader raskt på Ionity (og nå som folk skyr de som pesten, er det heller ikke ladekø.) Vi har en iPace i tillegg. Velger e tron 50 når vi skal på langtur, gitt at vi passerer ionity lader, noe vi alltid gjør med vårt kjøremønster. Hadde det vært ytterligere 5-6mil ekstra rekkevidde med 55 over 50 hadde det blitt 55, men for vår del er det ikke noe poeng i dag når diffen er såpass "liten". Hvis du kjører til stadighet der det er få lynladere hadde jeg valgt 55. Å basere seg på å lade der det er 1-2 ladepunkter funker ikke (for vår del.)

Dette har jeg også tenkt. Stopper jo uansett så det er bare med defekte stasjoner og ladekø dette blir et problem.

Dessuten: Ladekøforsikring til kr 130 000 fremstår som noe overpriset.

Men; to små som hyler i kor. Mamma'n tar begge to mens pappa sitter i ladekø = sinna dame. Det kan faktisk være verdt 130 000 å kjøpe seg ut av.

Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: Amatørensøndag 01. mars 2020, klokken 21:43
Husk at med Maingau Energie så koster det EUR 0,40/kWh.

Greit å huske når Ionity tar NOK 8,40/kWh.

Med Audi avtale for 189,00/mnd(!) så koster strømmen NOK 3,20/kWh.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: daktarisøndag 01. mars 2020, klokken 23:28
På de strekkene du nevner ville vi neppe tatt pause, selv med 3 barn.
Et annet eksempel, vi besøkte familie i helga, 85 km unna. Mye vind og regn, skiboksen er av nå. 50/50 motorvei og rolig landevei. Reiste med 85%, en liten utflukt on-site, og hjem på kvelden etter en de-icing fra batteri. Kom tilbake med 10%. Jeg brukte altså  100% E50-kapasitet på den turen. Jeg kunne vel fått ladet 5 timer på Schuko som med Audiladeren er ca 8 A hos familien, men så sinnsykt godt å slippe.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: turfsurfmandag 02. mars 2020, klokken 07:02
Synes bruksmønsteret ditt passer bra for etron 55. Pass og på å ta høyde for batteridegradering. Synes ikke den lille prisforskjellen er verdt tapet av garanti på en så dyr bil.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: PFmandag 02. mars 2020, klokken 07:09
Jeg var en tur i Porsgrunn i helgen, kjørte fra Oslo syd, så litt over ca 18. mil. Startet med 81% på batteriet og hadde 16% når jeg ankom.
Ser snittet på appen sier 32.6 kWH/100 for 168km og 1:56 time. Snitt fart 87km/t, etter Drammen begynte det å snø tungt og lå mye snø i veien, det merket man godt.

På vei hjem så brukte vi 50%, men da stod vi i en del vinterferie slutt kø på e18 hjemover.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: kirnehmandag 02. mars 2020, klokken 07:26
Sitat fra: PF på mandag 02. mars 2020, klokken 07:09
Jeg var en tur i Porsgrunn i helgen, kjørte fra Oslo syd, så litt over ca 18. mil. Startet med 81% på batteriet og hadde 16% når jeg ankom.
Ser snittet på appen sier 32.6 kWH/100 for 168km og 1:56 time. Snitt fart 87km/t, etter Drammen begynte det å snø tungt og lå mye snø i veien, det merket man godt.

På vei hjem så brukte vi 50%, men da stod vi i en del vinterferie slutt kø på e18 hjemover.

Hvilken e-tron versjon har du?
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: PFmandag 02. mars 2020, klokken 07:31
veldig snart ett år gammel 55
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: kirnehmandag 02. mars 2020, klokken 07:33
Sitat fra: turfsurf på mandag 02. mars 2020, klokken 07:02
Synes bruksmønsteret ditt passer bra for etron 55. Pass og på å ta høyde for batteridegradering. Synes ikke den lille prisforskjellen er verdt tapet av garanti på en så dyr bil.

Takk for innspill. Hvis du sikter til importbilen så har den 5års fabrikkgaranti.

EDIT: Og mer utstyr enn den fra Albjerk. Så differansen er nok rundt 100 000kr.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: turfsurfmandag 02. mars 2020, klokken 07:55
Sitat fra: kirneh på mandag 02. mars 2020, klokken 07:33
Takk for innspill. Hvis du sikter til importbilen så har den 5års fabrikkgaranti.

EDIT: Og mer utstyr enn den fra Albjerk. Så differansen er nok rundt 100 000kr.
Ja, men det er vel 5 år fra den var ny? Uansett så er det og forrige modell, uten rekkeviddeforbedringene. Spørsmålet blir jo litt og om det ekstra utstyret har noe verdi for deg.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: ToWalkOrDrivemandag 02. mars 2020, klokken 09:29
Sitat fra: kirneh på søndag 01. mars 2020, klokken 18:47
Hei

......
Når vi skal ut på "langtur" er vi derimot usikre på om 50 holder og vurderer da en 55. Bakgrunnen er konkrete destinasjoner som jeg lister opp under, samtidig som jeg ikke vet hvor langt jeg kommer i en 50 når vi tar inn 2 store barneseter, to sykler på taket, fyller opp bagasjerommet, og laster på en sykkel eller to bak. Evt en takboks om vinteren.
....

Litt off-topic, men det første du bør gjøre er å ha alle syklene på kroken bak. Er stativer som tar 4 sykler lett (Thule). Dette vil redusere forbruket mye. Da ligger alle syklene i dragsuget.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: Contangomandag 02. mars 2020, klokken 10:28
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte logikken med å ikke kjøpe en brukt norsk 55. Den dekker behovet, den er vesentlig rimeligere enn nybil, den går muligens litt kortere enn 2020 55 men vesentlig lenger enn 50, den har mindre verdifall, den har ikke masse styr med import prosesser, og den kan fås på timen. Jeg har forøvrig ikke sett noen tester mellom 2019 og 2020 55 som dokumenterer forskjellene og velger inntil videre å tro at den praktiske forskjellen er temmelig marginal.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: daktarimandag 02. mars 2020, klokken 10:46
Sitat fra: Contango på mandag 02. mars 2020, klokken 10:28
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte logikken med å ikke kjøpe en brukt norsk 55. Den dekker behovet, den er vesentlig rimeligere enn nybil, den går muligens litt kortere enn 2020 55 men vesentlig lenger enn 50, den har mindre verdifall, den har ikke masse styr med import prosesser, og den kan fås på timen. Jeg har forøvrig ikke sett noen tester mellom 2019 og 2020 55 som dokumenterer forskjellene og velger inntil videre å tro at den praktiske forskjellen er temmelig marginal.
Enig, hvis det er 3 kWh forskjell kapasitet er dette mellom 10 km til 15 km lenger rekkevidde.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: Contangomandag 02. mars 2020, klokken 11:16
Jeg er sikkert urettferdig skeptisk, men når jeg ser kaoset i Jaguar forum etter software oppdateringen som skal frigjøre rekkevidde på de bilene synes jeg det er mest rasjonelt å få bekreftet forskjellene på Audi før jeg hadde betalt noe for det.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: Trond.mmandag 02. mars 2020, klokken 11:48
Det er ikke bare forskjell i batteriets buffer som skiller gammel og ny 55. Den nye har de samme optimaliseringer av drivverket som 50, så forskjellen vil være mer enn 15 km.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: Øyvind.hmandag 02. mars 2020, klokken 11:56
En bør regne med i hvert fall et par prosent tap i kapasitet første året også, så en ett år gammel bil har antakelig 4-6kWh mindre tilgjengelig (hvorav 3kWh ligger i redusert buffer i ny modell). Mener jeg så en test av gammel vs ny bil mtp drivverk og at effektivitetsforskjellen var liten, så det ville jeg ikke vektlagt så høyt.

Med trådstarters turer, barn og behov for fleksibilitet ville nok jeg også vurdert en brukt E55 på Finn.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: daktarimandag 02. mars 2020, klokken 12:59
Sitat fra: TM på mandag 02. mars 2020, klokken 11:48
Det er ikke bare forskjell i batteriets buffer som skiller gammel og ny 55. Den nye har de samme optimaliseringer av drivverket som 50, så forskjellen vil være mer enn 15 km.
Dette utgjør vel i beste fall 2-7%, la oss si 5% lavere forbruk som blir 0,1 til 0,15 kWh/mil. Det igjen er så lavt at det antagelig ligger innenfor normalvariasjon for samme sjåfør med like forhold på enhver strekning.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: elektromandag 02. mars 2020, klokken 13:48
Sitat fra: daktari på mandag 02. mars 2020, klokken 12:59
Sitat fra: TM på mandag 02. mars 2020, klokken 11:48
Det er ikke bare forskjell i batteriets buffer som skiller gammel og ny 55. Den nye har de samme optimaliseringer av drivverket som 50, så forskjellen vil være mer enn 15 km.
Dette utgjør vel i beste fall 2-7%, la oss si 5% lavere forbruk som blir 0,1 til 0,15 kWh/mil. Det igjen er så lavt at det antagelig ligger innenfor normalvariasjon for samme sjåfør med like forhold på enhver strekning.

Enig. Et godt eksempel på dette er Motor sin test der "gamle" e-tron 55 faktisk hadde lavere forbruk enn e-tron 50 med disse optimaliseringene av drivverket, og lavere vekt. Dette på tross av 55 faktisk stoppet 700 meter høyere over havet. Mulige årsaker omfatter alt fra celletype og batteristørrelse, til dekktrykk, innstillinger og sjåfør, men det illustrerer godt hvordan noen prosent bedre effektivitet blir spist opp i et jafs av andre forhold.

Ulempen mht. tilgjengelig batteri en gammel e-tron 55 er uomtvistelig også en fordel. Større buffer gir etter alle solemerker mindre degradering (som kan være ekstra viktig ved bruktkjøp), bedre regen. ved høy SOC og bedre ladekurve. Det sagt, så ville jeg heller hatt kloa i de 3 kWh ekstra, men jeg vil ikke si at det alene er noe sterkt argument for å kjøpe nyere e-tron 55 enn u48 2019, hvis du kan få en bedre deal på en som er produsert før.

Vær klar over at det er en del forskjeller også mellom 2020 og 2019 modelllen, dvs. biler produsert før juni/juli (uke 20-ettellerannet 2019). Biler produsert før dette har synlig lidar/laserscanner i stedet for radar skjult bak grillen. Fordel eller ulempe? Fungerer den bedre, er den mer utsatt for skitt og skader? Usikker.. Det noen har hevdet er i alle fall at Audi endret dette først og fremst på grunn av kostnad. Vet ikke om de har endret dette på A8 ol. også.

To definitive ulemper med 2019 modellen er at den ikke har trådløs Carplay (kan aktiveres med OBD) og at ladegrensen, per i dag i alle fall, ikke kan endres fra mobilapp.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: Orbitmandag 02. mars 2020, klokken 14:09
Sitat fra: elektro på mandag 02. mars 2020, klokken 13:48
Vær klar over at det er en del forskjeller også mellom 2020 og 2019 modelllen, dvs. biler produsert før juni/juli (uke 20-etterllerannet 2019). Biler produsert før dette har synlig lidar/laserscanner i stedet for radar skjult bak grillen. Fordel eller ulempe? Fungerer den bedre, er den mer utsatt for skitt og skader? Usikker.. Det noen har hevdet er i alle fall at Audi endret dette først og fremst på grunn av kostnad. Vet ikke om de har endret dette på A8 ol. også.
2019-biler har laser nederst i frontfanger og radar i grill.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: kirnehmandag 02. mars 2020, klokken 16:59
Sitat fra: Contango på mandag 02. mars 2020, klokken 10:28
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte logikken med å ikke kjøpe en brukt norsk 55. Den dekker behovet, den er vesentlig rimeligere enn nybil, den går muligens litt kortere enn 2020 55 men vesentlig lenger enn 50, den har mindre verdifall, den har ikke masse styr med import prosesser, og den kan fås på timen. Jeg har forøvrig ikke sett noen tester mellom 2019 og 2020 55 som dokumenterer forskjellene og velger inntil videre å tro at den praktiske forskjellen er temmelig marginal.

Brukt norsk 55 ser ikke ut til å være vesentlig rimeligere enn nybil.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: kirnehmandag 02. mars 2020, klokken 17:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 02. mars 2020, klokken 09:29
Sitat fra: kirneh på søndag 01. mars 2020, klokken 18:47
Hei

......
Når vi skal ut på "langtur" er vi derimot usikre på om 50 holder og vurderer da en 55. Bakgrunnen er konkrete destinasjoner som jeg lister opp under, samtidig som jeg ikke vet hvor langt jeg kommer i en 50 når vi tar inn 2 store barneseter, to sykler på taket, fyller opp bagasjerommet, og laster på en sykkel eller to bak. Evt en takboks om vinteren.
....

Litt off-topic, men det første du bør gjøre er å ha alle syklene på kroken bak. Er stativer som tar 4 sykler lett (Thule). Dette vil redusere forbruket mye. Da ligger alle syklene i dragsuget.

Takk for tipset 😃
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: elektrotirsdag 03. mars 2020, klokken 10:07
Sitat fra: Orbit på mandag 02. mars 2020, klokken 14:09
Sitat fra: elektro på mandag 02. mars 2020, klokken 13:48
Vær klar over at det er en del forskjeller også mellom 2020 og 2019 modelllen, dvs. biler produsert før juni/juli (uke 20-etterllerannet 2019). Biler produsert før dette har synlig lidar/laserscanner i stedet for radar skjult bak grillen. Fordel eller ulempe? Fungerer den bedre, er den mer utsatt for skitt og skader? Usikker.. Det noen har hevdet er i alle fall at Audi endret dette først og fremst på grunn av kostnad. Vet ikke om de har endret dette på A8 ol. også.
2019-biler har laser nederst i frontfanger og radar i grill.

Men er det en fordel eller ulempe? :)
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: daktaritirsdag 03. mars 2020, klokken 14:29
Antagelig en fordel, A8 og A6 har jo doble Lidarer, ikke bare 1.
Tittel: Sv: E-tron 55 vs 50 vs import av 55
Skrevet av: opheimonsdag 04. mars 2020, klokken 12:01
Sitat fra: elektro på tirsdag 03. mars 2020, klokken 10:07Men er det en fordel eller ulempe? :)

LIDAR er angivelig det som gir "narrow lane assist", som i så fall ikke er på 2020. Jeg prøvekjørte mye 2019 mens jeg ventet på min, og endte opp med å få en 2020 selv. Kan ikke si jeg merket veldig mye praktisk forskjell på assistentene i vanlig kjøring. Ulempen med LIDAR'en er jo at den også har en dedikert spyler som lider av spyle-tourettes, så du har et _vesentlig_ høyere forbruk av spylervæske på 2019 enn på 2020 modellene. Skal visstnok bli avhjulpet noe av en software-endring fra Audi som reduserer hyppigheten av spylingen noe, men vil fortsatt være høyere sies det.